اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عبدُ حبشي اشتريه بخمسة آلاف درهم

الحازم حسن

Recommended Posts

الصورتين من جريدة الوسيلة بمنطقة عسير

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

• الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ده أنت طيب يا حازم

طب حضرت الإعلانات اللي كان بيتكتب فيها " مكتب فلان لإستقدام الخادمات .. من دول كذا وكذا وكذا ومن خدماتنا - تبديل الخادمة في حالة الحمل - " يعني رجع المليانة وخد واحده فاضية زي قزايز البيبس ... :Head:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

والله ناس غلابة و نفس المشكلة دي موجودة هنا في الكويت و جريدة الوسيط مليانة اعلانات كتير زي دي و فعلا الهنود و الفلبيين معظمهم زي العبيد و انا بصراحة شوفت حالات بجد تقطع القلب ربنا يكون في عون الخادم اللي في الخليج كله

رابط هذا التعليق

ياسنة مطينة بطين

مش لاقى حاجة تانية اقولها

لا وكنت عايز ابعث لاخونا الحازم حسن اقول له اسم الموضوع حساس ومايصحش ، لكن لقيت فعلا ان اسم الموضوع وصف حقيقى لما يتضمنه الموضوع

أنا لما قرأت الاعلان افتكرت انه المتنازل بيعمل خدمة فى الخادم او الخادمة علشان مايرجعهوش بلده ويقطع عيشه ، والتنازل فقط لانه لايستطيع دفع الراتب ، لكن لما دققت فى الاعلان لقين انه سوق عبيد ونخاسة.

تنازل بمقابل ، طيب لماذا لايسموا الاشياء بمسمياتها ويقول " للبيع " بدلا من للتنازل اللى شكلها فيه الرحمة وبالتالى يعلم الجميع ان تلك البلدان لاتزال تمارس نشاط الاتجار فى البشر.

الله يخرب بيت البترول واليوم اللى طلع فيه البترول عند البشر دول.

ولايزال البعض يستغرب عن السبب فى ان اصبحنا فى ذيل قائمة البنى آدميين.

شكرا للاستاذ حازم ان نبهنا لما يحدث فى بلاد النفط.

عفوك ورحمتك يارب

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

ده أنت طيب يا حازم

طب حضرت الإعلانات اللي كان بيتكتب فيها " مكتب فلان لإستقدام الخادمات .. من دول كذا وكذا وكذا ومن خدماتنا - تبديل الخادمة في حالة الحمل - " يعني رجع المليانة وخد واحده فاضية زي قزايز البيبس ... :redrose:

والضمان أخباره ايه ؟؟ كام سنة ؟؟

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

والله ناس غلابة و نفس المشكلة دي موجودة هنا في الكويت و جريدة الوسيط مليانة اعلانات كتير زي دي و فعلا الهنود و الفلبيين معظمهم زي العبيد

ومصريين كمان

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

ياسنة مطينة بطين

أنا لما قرأت الاعلان افتكرت انه المتنازل بيعمل خدمة فى الخادم او الخادمة علشان مايرجعهوش بلده ويقطع عيشه ، والتنازل فقط لانه لايستطيع دفع الراتب ، لكن لما دققت فى الاعلان لقين انه سوق عبيد ونخاسة.

تنازل بمقابل ، طيب لماذا لايسموا الاشياء بمسمياتها ويقول " للبيع " بدلا من للتنازل اللى شكلها فيه الرحمة وبالتالى يعلم الجميع ان تلك البلدان لاتزال تمارس نشاط الاتجار فى البشر.

عفوك ورحمتك يارب

لو حضرتك دققت النظر حتلاقي الاعلان الاول في الصورة التانية بيقول " بسعر مغري " والتاني تحت منه على طول محدد المبلغ المطلوب بـ 11 ألف ريال والتالت بـ 12 ألف ريال والرابع بيقول ان السعر قابل للتفاوض

يعني المسألة واضحة جداً ومفيهاش أي دبلوماسية فمفيش داعي يقول للبيع لانه بيبيع فعلاً

الكارثة من وجهة نظري مش في الإعلان الكارثة في الجهات اللي سمحت بالإعلان يعني ممكن الامور دي تمشي دكاكيني لكن علني كده جهاراً نهاراً :redrose:

فلله لأمر من قبل ومن بعد

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

للتذكرة

نظام الرق ظل معمولا به فى السعودية إلى الستينيات من القرن الماضى .. كانوا يقولون .. وبئس ما كانوا يقولون .. إن نظام الرق نظام إسلامى وظلوا متمسكين به على أنه من الإسلام .. تماما كأشياء كثيرة ما زالوا متمسكين بها على أنها من الإسلام ، وأن من ينكرها خارج عن الملة

أؤكد لكم أن البعض هناك لا زالوا ينظرون إلى الخادمات على أنهن ممن ملكت أيمانهم .. لم تزل تلك الثقافة موجودة بالرغم من أن الأجيال الجديدة من الشباب السعودى ترفضها

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أؤكد لكم أن البعض هناك لا زالوا ينظرون إلى الخادمات على أنهن ممن ملكت أيمانهم .. لم تزل تلك الثقافة موجودة بالرغم من أن الأجيال الجديدة من الشباب السعودى ترفضها

هذا صحيح تماماً

هناك بعض البشر معدومي الانسانية يجبرون خادماتهم على الزنا معهم بحجة انها مما ملكت يمينه

ونأسف اكثر ان يكون هذا سؤالاً في برامج الفتاوى " لو سمحت يا شيخ طال عمرك .. هل لو عاشرت الخادمة جنسياً يعتبر حرام ولا هي مما ملكت يميني ؟ " ده يعتب محترم شويه وزي الغريق بيدور على قشايه تحلل له الحرام ... لكن هناك الكثرين ممن لا يفرقون بين الحلال والحرام وبيشوط وما يهموش

الخادمة اللي بيتكلم عنها على انها مما ملكت يمينه دي غالباً متزوجة في بلدها ولديها اولاد لكن ظروفها اللي زي الزفت اضطرتها تعمل في الخليج

اما بخصوص الخادمات الاندونيسيات بالذات فحدث ولا حرج ... عندهم ثقافة غريبة ومخ متركب ناحية الشمال .. والاندونيسية لا ترى غضاضة في الزنا ... وربما تكون صايمة في رمضان كمان وبتصلي زي الفريرة ....

رابط هذا التعليق

اما بخصوص الخادمات الاندونيسيات بالذات فحدث ولا حرج ... عندهم ثقافة غريبة ومخ متركب ناحية الشمال .. والاندونيسية لا ترى غضاضة في الزنا ... وربما تكون صايمة في رمضان كمان وبتصلي زي الفريرة ....

ليه التعميم وليه التسرع المؤسف في إصدار الاحكام ؟!!!!!

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

لا اقصد التعميم ولكن من خلال التجارب هي نسبة كبيرة منهم

رابط هذا التعليق

ياسنة مطينة بطين

لا وكنت عايز ابعث لاخونا الحازم حسن اقول له اسم الموضوع حساس ومايصحش ، لكن لقيت فعلا ان اسم الموضوع وصف حقيقى لما يتضمنه الموضوع

عفوك ورحمتك يارب

والله يا اخ محمد يعجز اللسان عن التعبير و ما قلته حضرتك كاف و شاف و هذه المرة اوافقك تماما

منذ عشر سنوات تقدمت بطلب للعمل في الخليج عن طريق وكالة التعاون الفني في بلدي تونس ولمّا حظي مطلبي بالقبول تراجعت و رفضت الذهاب لانني سمعت من زملائي الذين سبقوني الاهوال و تاكدت انني اذا ذهبت الى الخليج ساعود منذ الشهر الاول ..لذلك فضلت البقاء في بلدي..

رابط هذا التعليق

يا جماعة شوية انصاف لو سمحتوا التنازل المقصود هنا هو تنازل عن الكفالة و هذ1ا لا يعنى انه كالأمة و لكن المبلغ المدفوع هو لنقل المسؤليه القانونية و هو غالبا مبلغ دفعه او دفع ما يقارب له لما اتى بالخادمة من بلدها

اما كون البعض من الجهلة يعاملون الخدم مثل العبيد و ملك اليميم فده موجود لكنه بيحصل من الجهله فقط لانه معروف ملعون من استعبد حرا

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

ياسنة مطينة بطين

عفوك ورحمتك يارب

طيب ليه ميكونش كده فعلا

واحد استقدم خادمة و وجد انها غير امينة مثلا او مش بتشتغل بضمير الأولى يسفرها و يجيب غيرها و الا يتنازل مقابل مبلغ معين اللى هو دفعه غالبا لما استقدمها اول مرة

و بكده تفضل موجوده فى البلد و تشتغل عند ناس تانيين

لو حضرتك دققت النظر حتلاقي الاعلان الاول في الصورة التانية بيقول " بسعر مغري " والتاني تحت منه على طول محدد المبلغ المطلوب بـ 11 ألف ريال والتالت بـ 12 ألف ريال والرابع بيقول ان السعر قابل للتفاوض

يعني المسألة واضحة جداً ومفيهاش أي دبلوماسية فمفيش داعي يقول للبيع لانه بيبيع فعلاً

الكارثة من وجهة نظري مش في الإعلان الكارثة في الجهات اللي سمحت بالإعلان يعني ممكن الامور دي تمشي دكاكيني لكن علني كده جهاراً نهاراً :rolleyes:

فلله لأمر من قبل ومن بعد

معلش يا حازم مش هو انت لو عايز تغير كفيلك بتدفع فلوس للكفيل الاولانى و الا ايه النظام

و الكفيل لو استقدم حد مش بيدفع لشركات السفريات او الجهة اللى بتستقدم له المال

طب يعنى كنتيجة لذلك لو مش عايز العامل ده او الخادم لما بينقل الكفالة مش من حقه ياخد فلوس

رابط هذا التعليق

معلش يا حازم مش هو انت لو عايز تغير كفيلك بتدفع فلوس للكفيل الاولانى و الا ايه النظام

طب يعنى كنتيجة لذلك لو مش عايز العامل ده او الخادم لما بينقل الكفالة مش من حقه ياخد فلوس

الإجابة : إيه النظام

يعني مافيش كده يا هبه ...

مافيش حاجه تيجي كده .. قصدي مافيش حاجه إسمها تدفع فلوس للكفيل الأولاني مقابل الحصول على صك عتق الرقبة ... ومش من حقه ياخد فلوس عند نقل الكفالة ... وبالمناسبة فلوس التنازل اللي إنت بتقولي عليه إنه من حقه عند بيع الخادمة .. ده يُعتبر أضعاف أضعاف ما دفعه كرسوم أول مره .. يعني الباشا عايز يعمل سبوبة ومكسب ... وكمان هي الفلوس دي هاتفضل طول العمر في رقبة الولية ؟ هي مش جت وأشتغلت وعملت بالقرش اللي إندفع فيها ؟

وبعدين إذا مالقهاش أمينة ومحترمة ... تفتكري يبقى كويس لما يلزقها لحد تاني ؟.

رضاكي وموافقتك على مثل تلك الإعلانات الفجة الغير موجودة في اي مكان في العالم ممكن تخلينا قريباً نقرأ إعلانات مثل :

1- محاسب لهلوبة ... صغير السن .. مقلوظ .. بحالة جيدة .... إستعمال طبيب ... للتنازل او للمقايضة بمروحة .

2- للجادين فقط .... مدير شئون موظفين .. يتحدث سبع لغات .. وتقلبه على ضهره يقول بابا وماما ... يجيد الاعمال المنزلية وشغل الإبرة ... للبيع لأعلى سعر .

3- فرصة لعظيم ... طبيب إتنين في واحد ( نسا وولاده .. يعني لا قولنا نسا لوحدها ولا ولاده لوحدها ) ... لظروف الهجرة .. ترغب الأسرة في مقايضته بشنطة سفر حجم كبير مع جاكت جلد .

4- المعلم محبوس وعايز فلوس ... للبيع بسعر التكلفة ... 4 ممرضات متغذيين وصغار السن ... وبيعرفوا يضربوا حُقن كمان ... تغيير عالجروح بطريقة مرهمية وكلها حنية ... يجيدوا بوس الواوا ... فرصة لمدة قصيرة .. الوسطاء يمتنعون ... للمعاينة .. عقار رقم 15 .. خلف محطة البنزين .. قدام شقة بيومي السملوطي ... يُمنع إصطحاب الأطفال

رابط هذا التعليق

ياسنة مطينة بطين

عفوك ورحمتك يارب

طيب ليه ميكونش كده فعلا

واحد استقدم خادمة و وجد انها غير امينة مثلا او مش بتشتغل بضمير الأولى يسفرها و يجيب غيرها و الا يتنازل مقابل مبلغ معين اللى هو دفعه غالبا لما استقدمها اول مرة

و بكده تفضل موجوده فى البلد و تشتغل عند ناس تانيين

الكارثة من وجهة نظري مش في الإعلان الكارثة في الجهات اللي سمحت بالإعلان يعني ممكن الامور دي تمشي دكاكيني لكن علني كده جهاراً نهاراً B)

فلله لأمر من قبل ومن بعد

كنت عايز أرد عليكي بس سي السيد قال كل حاجة خلاص

ربنا ما يحكمك على ولايا

تم تعديل بواسطة الحازم حسن

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

الإجابة : إيه النظام

يعني مافيش كده يا هبه ...

مافيش حاجه تيجي كده .. قصدي مافيش حاجه إسمها تدفع فلوس للكفيل الأولاني مقابل الحصول على صك عتق الرقبة ... ومش من حقه ياخد فلوس عند نقل الكفالة ... وبالمناسبة فلوس التنازل اللي إنت بتقولي عليه إنه من حقه عند بيع الخادمة .. ده يُعتبر أضعاف أضعاف ما دفعه كرسوم أول مره .. يعني الباشا عايز يعمل سبوبة ومكسب ... وكمان هي الفلوس دي هاتفضل طول العمر في رقبة الولية ؟ هي مش جت وأشتغلت وعملت بالقرش اللي إندفع فيها ؟

وبعدين إذا مالقهاش أمينة ومحترمة ... تفتكري يبقى كويس لما يلزقها لحد تاني ؟.

:roseop: و الله كتبت رد طويل عريض و طار

الخلاصة يعنى

دلوقتى المبلغ المدفوع ده للاستقدام الخادمة مش غير المرتب

مش بيدفع لها ده بيدفع للشركة او المكتب اللى استقدمه و قام بعمل الاجراءات صح و الا لأ

طيب فى حال انه مش عايزها تشتغل عنده و فى نفس الوقت فيه اللى محتاج لها طيب الاخرانى ده ياخدها بلوشى من غير مايدفع شئ

و الفلوس اللى دفعها الاولانى ده لجلبها من بلدها اصلا

كده الواحد لو عايز يستغنى عن خدمات خادم او عامل تحت كفالته لاى سبب كان الموضوع حيخسره

!!!!

بالنسبة للاطباء و المهندسين و المحاسبين مش دول كفلاءهم غالبا مؤسسات و شركات و ليس افراد؟؟؟!!!!

رابط هذا التعليق

أحس إن فيه مبالغة شوية في التعاطي مع الموضوع

واضح إن المبلغ المعروض إنما هو من أجل التنازل عن خدمات الخادمة

لأن المستقدم بيكون طلع عينه في استقدام الخادمة ديه ودفع فلوس..

لكن هو المفروض نعمم الموضوع أكثر

المشكلة الحقيقية هي في نظام الكفالة نفسه اللي كله استعباد

سواء كان على الخدامة ولا الموظف العادي ولا حتى الدكتور والمهندس

واحد صاحبي في مصر صعيدي كان عاوز يروح الخليج عشان يشتغل

بس أول ما عرف نظام الكفالات ده وتحكم الكفيل في مكفوله قال إيه ده: هو الكفيل ده جوزي ولا إيه ؟؟!!

وما رضيش يسافر :roseop:

ربنا يتوب علينا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الموضوع مش بيع و شرا خالص

الموضوع ده عادي جدا و إحنا عملناه لما كنا في قطر مرتين و في كل مره كنا في طرف مختلف ... يعني مره كنا إحنا اللي بندفع عشان ناخد الخادمه عندنا و مره كنا إحنا اللي بناخد مقابل التنازل عنها من الاسره الجديده

و الموضوع شرعي جدا و لا علاقه له بالعبوديه

لما حد بيستقدم خادمه أول مره بيتكلف تكاليف إضافيه لا يدفعها من يأخذ الخادمه جاهزه من داخل البلد و هي أنه

أولا : بيدفع تذكرة قدومها من بلدها

ثانيا : أجر مكتب الخدم

ثالثا :رسوم إستخراج إقامتها لأول مره

و كمان لما الخادمه بتوصل بتكون متعمده تيجي من غير أي ملابس غير اللي لابساها عشان كفيلها الجديد يكسيها بالكامل

عشان كده لما كفيل الخادمه الأصلي يستغنى عنها المفروض على الأقل ياخد المصاريف اللي دفعها اول مره و اللي الأسره الجديده كانت هتدفعها لو إستقدمت الخادمه من بلدها

فيه ناس بتاخد فلوس أكتر لما تكون جنسية الخادمه عليها طلب و في نفس الوقت اصبحت محظوره من سلطات الإستقدام لأنها وصلت الحد الأقصى أو سقف الجنسيه كما يسمونه

و زي ما قلت إحنا مره دفعنا لأسره عشان يتنازلوا لنا عن خادمه و بعدين و إحنا ماشيين نهائي تنازلنا لأسره أخرى عن الخادمه و أخذنا ما دفعناه اول مره

رابط هذا التعليق

أعتقد إنك تقصد الفليبينات

الاندونيسيات محترمات و فريره في الصلاه زي ما قلت و في قرأة القرأن كمان

إحنا كان عندنا خادمه اندونيسيه كانت محترمه جدا و ملتزمه جدا و كنا بنسمعها بتقرأ القرأن في غرفتها كل ليله

و هذا كان رأي كل الناس اللي كان عندهم خادمات أندونيسيات

الفليبينيات هما اللي سمعتهم مش كويسه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...