اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايز نصيحة تمام من المصريين الجدعان 2؟؟؟

Recommended Posts

السلام عليكم لكل المصريين فى انحاء المملكة.... باختصار وبسرعه انا مهندس مدنى وعندى خبرة 3 سنوات كمهندس تنفيذ وانا عايز النصيحة فى3 حاجات لانى باذن الله ناوى على السفر

الحاجة الاولانية: العرض اللى جايلى من شركة سفريات اسمها( العربى للسفريات) ودى شركة هنا فى القاهرة فى العجوزة.وياريت يا جماعه لو اى حد كان اتعامل معاها فى سفر سواء مهندس او غير مهندس يقولى اخبار الشركة دى ايه لقصد يعنى انها محترمة واثق فى التعامل معاها ولا لأ

الحاجة التانية:ان شاء الله العرض جاى من شركة اسمنت اسمها (القصيم للاسمنت) فكنت عايز اعرف مستوى وحدود المرتبات فى الشركة دى ايه بناءا على خبرتى وكمان مستوى الشركة فى السعودية عامل ازاى.يعنى علشان اقدر اتكلم معاهم فى الراتب باذن الله

ثالثا: انا عارف انى طولت بس معلش ملناش غيركم فى الغربة اخيرا عايز اسال على النصيحة منكم ل ربنا كتبلى انى اسافر ايه اللى لازم اعملة ولازم اتفق علية قبل السفر؟

بجد شكرا ليكم وشكرا لاى مصرى هاخد من وقتة فى الرد عليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم لكل المصريين فى انحاء المملكة.... باختصار وبسرعه انا مهندس مدنى وعندى خبرة 3 سنوات كمهندس تنفيذ وانا عايز النصيحة فى3 حاجات لانى باذن الله ناوى على السفر

الحاجة الاولانية: العرض اللى جايلى من شركة سفريات اسمها( العربى للسفريات) ودى شركة هنا فى القاهرة فى العجوزة.وياريت يا جماعه لو اى حد كان اتعامل معاها فى سفر سواء مهندس او غير مهندس يقولى اخبار الشركة دى ايه لقصد يعنى انها محترمة واثق فى التعامل معاها ولا لأ

الحاجة التانية:ان شاء الله العرض جاى من شركة اسمنت اسمها (القصيم للاسمنت) فكنت عايز اعرف مستوى وحدود المرتبات فى الشركة دى ايه بناءا على خبرتى وكمان مستوى الشركة فى السعودية عامل ازاى.يعنى علشان اقدر اتكلم معاهم فى الراتب باذن الله

ثالثا: انا عارف انى طولت بس معلش ملناش غيركم فى الغربة اخيرا عايز اسال على النصيحة منكم ل ربنا كتبلى انى اسافر ايه اللى لازم اعملة ولازم اتفق علية قبل السفر؟

ايه يا جماعةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة الردودد فيينننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن؟

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة الردودد فيينننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن؟

انا هاجوبك على اخر سؤال علشان ده اللى ممكن افيدك فيه

اتاكد الاول من ان الشركة والمعاملة كويسة علشان دى مش هتتفق عليها

مرتب كويس

سكن مناسب او بدل سكن لا يقل عن 3 شهور

بدل مواصلات

مهنة فى الفيزا تسمح بالاستقدام

اجازة مدفعوعة سنويا 30 يوم/ سنة

تذاكر لك وللاسرة او لفردين على الاسرة+الزوجة

والاخوة ممكن يفيدوك اكتر برده

رابط هذا التعليق

بص يابشا انت اتفق وحط فى دماغك ان المرتبات هنا عاليه وخصوصا للمهندسين يعنى انا اعرف مهندسيين حديثى التخرج مدنى وبياخدوا 6 و7 شوف بقى انت خبره المفروض تاخد كام واتفق على كل حاجه وياريت لو مش معاك رخصه تعمل رخصه قياده مصريه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اول حاجة لزم تعرف ان الاساس هو الشركة والعقد مش المكتب لان المكتب بياخد عمولة يعنى وسيط فقط لاغير

ثانى شىء لزم العقد يكون موثق من الغرفة التجارية من السعودية ومن السفارة السعودية والخارجية المصرية والقوى العاملة والمكتب والشركة هما الى يعملولك كل ده

انت مهندس اقل مرتب 5000 الف ريال غير بدل السكن وبدل المواصلات والفيزا والاقامة كل ده عليهم

عدد الساعات 8 ولا 10 فى اضافى فى العمل . التامين الطبى عليهم والتذاكر السفر ولزوجتك واثنين من الاطفال

العقد سنة قابل لتجدد مع اجازة كل سنة بشهر مدفوع وبعد كده اتوكل على الله

الحاجة الوحيدة الى عرفوا يعملوها فيا عدد الساعات 10 ساعات بنفس المرتب فخد بالك من كل شىء :)

رابط هذا التعليق

كده غلط يا هاني

موضوعين في نفس اليوم عن نفس السؤال ده غير الرسائل الخاصة ... يبقى في حاجه غلط !!!!!

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كده غلط يا هاني

موضوعين في نفس اليوم عن نفس السؤال ده غير الرسائل الخاصة ... يبقى في حاجه غلط !!!!!

ايه يا عم سى السيد

انت مابقتش تدلو بدلوك ليه؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

كده غلط يا هاني

ايه يا عم سى السيد

انت مابقتش تدلو بدلوك ليه؟؟؟؟؟

والله ما ملاحق يا كابتشينو يا خويا وبقيت شايل كمية جرادل فظيعة وعمال ادلدل في الدلاوي

والحمد لله لا أمِل ولا اتأخر عن اي سؤال من اي زميل وخصوصاً على الخاص

لكن ما يضايقني هي الفوضى او عدم النظام

والاخ هاني سألني في رسالة خاصة نفس الاسئلة وجاوبته عليها على طول

فما داعي ان يكون لها موضوعين

ولا اخفي عليك بإن هذه يتكرر كثيراً جداً ويتأفف بعض الزملاء من عدم الرد عليهم مع ان عادي يكون هناك عدم معرفة بالموضوع محل السؤال فنحن لسنا متخصصين في كل شيء في الحياة وكلنا بنجتهد

ولا اخفي عليك ان 90 % مثلاً مما تقرأه في باب المغتربين بالذات بتصلني على والخاص وباجاوب عليها على قدر استطاعتي وعلى قدر معلوماتي والله وسأستمر في ذلك

لكن الا يضايقك انك تقرأ استفسار لزميل فاضل عن كيفية استخراج رخصة القيادة في جده فيجتهد كثير من الزملاء ويجاوبوا .. ومافيش بعدها بثواني وفوق الموضوع بسنتيميترات نلاقي موضوع جديد مفتوح بيقول " كيف استخرج رخصة قيادة في جده "

؟

وقِس على ذلك بقى سييييييييييييييييييييل من المواضيع عن الاستقدام مثلاً او البصمة

فهل دي مش حاجات تغيظ ؟

خصوصاً وانا حاسس ان مجهود الجميع بيروح هدر !!!!!!

وعلى فكرة

والله والله والله لو ثبتنا كل تلك الموضوعات وبقينا منتدى متمسمر ومتثبت .. فهذا السلوك سيتكرر كل يوم

لإننا شعوب

كسوله

وبتستخر تستهلك دماغها

دي حقيقة وماحدش يزعل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

والله ما ملاحق يا كابتشينو يا خويا وبقيت شايل كمية جرادل فظيعة وعمال ادلدل في الدلاوي

والحمد لله لا أمِل ولا اتأخر عن اي سؤال من اي زميل وخصوصاً على الخاص

لكن ما يضايقني هي الفوضى او عدم النظام

والاخ هاني سألني في رسالة خاصة نفس الاسئلة وجاوبته عليها على طول

فما داعي ان يكون لها موضوعين

ولا اخفي عليك بإن هذه يتكرر كثيراً جداً ويتأفف بعض الزملاء من عدم الرد عليهم مع ان عادي يكون هناك عدم معرفة بالموضوع محل السؤال فنحن لسنا متخصصين في كل شيء في الحياة وكلنا بنجتهد

ولا اخفي عليك ان 90 % مثلاً مما تقرأه في باب المغتربين بالذات بتصلني على والخاص وباجاوب عليها على قدر استطاعتي وعلى قدر معلوماتي والله وسأستمر في ذلك

لكن الا يضايقك انك تقرأ استفسار لزميل فاضل عن كيفية استخراج رخصة القيادة في جده فيجتهد كثير من الزملاء ويجاوبوا .. ومافيش بعدها بثواني وفوق الموضوع بسنتيميترات نلاقي موضوع جديد مفتوح بيقول " كيف استخرج رخصة قيادة في جده "

؟

وقِس على ذلك بقى سييييييييييييييييييييل من المواضيع عن الاستقدام مثلاً او البصمة

فهل دي مش حاجات تغيظ ؟

خصوصاً وانا حاسس ان مجهود الجميع بيروح هدر !!!!!!

وعلى فكرة

والله والله والله لو ثبتنا كل تلك الموضوعات وبقينا منتدى متمسمر ومتثبت .. فهذا السلوك سيتكرر كل يوم

لإننا شعوب

كسوله

وبتستخر تستهلك دماغها

دي حقيقة وماحدش يزعل

بجد عداك العيب ي سى السيد

ده انا باتخنق لما ادخل موضوع والافيه متكرر او اسئل قبل كده فما بالكم بالمشرفين

باحس ان ضيعت وقت عالفاضى (مش يعنى انى مهم) بس ضيعت وقت بالنظر للشاشة وذلك لان عينى بها الم حاليا خصوصا من النظر للكمبيوتر او التلفاز

وبرده الناس اللى بتكتب عناوين غريبة علشان تخلى الناس تدخل موضوعها بالعافية وفى الاخر تلاقى ان العنوان مالوش دعوة بالموضوع (استهبال من الاخر يعنى)

اما موضوع اننا شعوب كسولة وبتستخر تستهلك دماغها فدى حقيقة لدرجة ان مخ بعض الناس لسه بكرتونته.

الله يعين

رابط هذا التعليق

لازم تاخد اهلك كلهم من البداية معاك

وما تصدقش انهم ممكن يخلوك تجيبهم بعدين

جارنا سافر ول 3 سنوات مش قادر يبعت لمراته وعياله ياخدهم

في البداية قالوله بعد شهر

وبعدين طالت المدة من غير ما يحل مشكلته

رابط هذا التعليق

بجد شكرا جزيلا لكل اللى رد عليا يا جماعه فى موضوعى.وعلى فكرة انا يا جماعه كررت الموضوع علشان بس مهم بالنسبالى وكمان الموضوع هيكون معايا خلال الاسبوع ده باذن الله وعلشان كده كنت طال سرعة الر ده اولا......ز وثانيا.انا بعت للاستاذ سى السيد لانى عرفت من الموقع انه من اقدم الناس اللى فى السعودية وعلشان كده حبيت اعرف راية .......ومتشكر مرة تانية لكل الناس واسف لو سببت ازعاج يا جماعه ليكم ومش هتكترر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...