اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نشرة أخبار العقارات

مدى إستفادة العضو من الموضوع  

162 اصوات

1. 1. هل إستفاد القارئ الكريم من الموضوع ؟

• نعم
      150
    • لا
      3
    • محتاج مزيد من المعلومات
      9

Recommended Posts

يا سيدى هذا يثبت كمى فابنى بيتك و الشيخ زايد و اكتوبر كل يوم فى تطور و سكن زيادة و خدمات بتفتح لذلك فالاسعار بتغلى لكن صدقنى كانت هتغلى اضعاف هذا الغلو لولا الثورة

بس الان لو حضرتك بتدور على سكنى اتجه الى الشروق و بدر و كده ارخص

اما لو حضرتك بتدور على استثمار فاستنى شوية

رابط هذا التعليق

• الردود 2.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اكتوبر ايه وشيخ زايد ايه الى غليت بنسبة 20 ٪ الى 60 ٪ ده بالعكس الاتنين دول الى يا اسعارهم ثابتة يا بتنزل شوية ده انا لسة مفيش من شهر سالت على كمبوند تبع شركة املاك فى وش الحى السابع بالظبط يعنى منطقة كلها كمبوندات واسعار المتر كانت 1850 نصف تشطيب وتستلم فورى والمنطقة دى اصلا السنة الى فاتت والى قبلها كمان ايام مكان فيه رئيس ومستقرة ومفيش ثورة كانت فوق ال 2200 جنيه وبردك مكانش فيه بيع ايام الاستقرار وفى الحى التاسع فى الشيخ زايد ب 1900 جنيه ولو انت بقى دورت على عمارات الاهالى فى الحى التانى والتالت والرابع والخامس فى اكتوبر طبعا ارخص من كدة يعنى نفس اسعار الصيف الى فات ويمكن اقل وده مش كلام اعلانات وخلاص دى الحقيقة الموجودة على ارض الواقع ويمكن حضرتك علشان نزلت فى شهر فبراير والشعب المصرى بيحب يطلع اشاعات ويصدقها فمعظم الناس بتقول ايه بقى دلوقتى على شهر يونيو هيبقى فيه رئيس والبلد تستقر فالاسعار هتولع لفوق يبقى لو انا مش مستععجل على فلوس دلوقتى ليه ماصبرش لحد ماشهر يونيو يجى الى هو بعد اربع شهور والاسعار يولع فالى بيطلب عقار دلوقتى بيرفعوا عليه السعر جامد جابت السعر الجامد خير وبركة مجابتش يبقى نصبر لما البلد تستقر على الصيف ونبيع بالغالى ودى احلامهم ويا تصيب يا تخيب انما بيع وشرا مفيش لان الشارى بردك ماهو مش عارف البلد رايحة على فين وفلوسه رايحة على فين عرفت ليه حضرتك شفت اسعار عالية ومحدش بيبيع علشان كله طمعان والموضوع كله اربع شهور بالكتير يا صابت معاهم يا خابت لكن بيع بالاسعار العالية على ارض الواقع مفيش وفعلا الى ممكن يتجاب دلوقتى الفرص يعنى واحد خلاص محتاج الفلوس. فبيبيع مضطر ومعندوش وقت يستنى مع الطماعين ولسة ايام ٢٠٠٨ اول مالازمة الاقتصادية بدات فى خيالى كنت فى الامارات وقتها والناس كلها بتقول كله يشترى دى اسعار العقارات مش بتنزل ابدا وكمان هتتضاعف ويا دوب الازمة بدأت والاسعار فى الامارات نزلت ٤٠٪ مرة واحدة وفى مصر وقفت وممكن تكون نزلت حاجة بسيطة والى اشترى وقتها او قبلها لسة مستنى لحد النهاردة علشان يبيع ومش عارف ووقف رأس ماله من ساعتها وعنده امل ان الاسعار تتضاعف تانى زى ماحصل فى الفترة من ٢٠٠٧ الى ٢٠٠٨ ايام ماعصابة مبارك ولعوا الاراضى والعقارات وقتها لكن قبل ٢٠٠٦ العقارات بقالها سنين واقفة على سعرها وكانت البلد بردك مستقرة ومغليتش مرة واحدة الا من ٢٠٠٧

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

وبصراحة لو الاسعار فعلا بعد مالبلد تستقر ده لو استقرت اصلا واشك فى ده واتضاعفت وناس اشترت بالغالى تانى من الخوف لا تغلى الاسعار تانى والاسعار عملت زى 2007 وانا اشك فى ده يبقى لو انا هفكر فى الاستثمار يبقى الانضف ليا انى اروح اشترى عقار فى الامارات لانه فى الوقت الحالى بالمقارنة بالاسعار الحالية فى مصر ارخص واجود وكامل التشطيب والمساحة الى مكتوبة فى العقد هى الى فى الحقيقة مفيش 30 ٪ منافع زى النصب بتاع مصر واسعاره اكيد هتزيد بعد مالازمة الاقتصادية تنتهى تماما وخصوصا ان الاسعار هناك صححت بجد ونزلت ٤٠٪ واكتر مع الازمة ده غير ان البنية التحتية للبلد هناك فوق الممتازة ومتأسسة صح مش زى عندنا ومفيش غش زى الى عندنا فى الخرسانات والحديد ومفيش حاجةاتبنت فى الامارات بدون اشراف مهندسين وخلى الى بيشترى فى مصر يستنى لما عقاره يولع لما يحيينا ويحييه ربنا لكن لو شراء علشان سكن يبقى فيه كلام تانى

تم تعديل بواسطة mezo
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الإخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد ...

إصابة حركة العقارات في المدن الجديدة بالسكتة القلبية

إتفق الجميع مواطنون و رؤساء مدن و مطورون عقاريون على أن الإنفلات الأمنى أدى إلى تراجع الإستثمارات العقارية خاصة في المدن الجديدة بدرجة غير مسبوقة و إتجه المواطنون إلى أحياء القاهرة القديمة للبحث عن السكن في مناطق آمنة ، الأمر الذي إنعكس على حركة البيع و الشراء حيث إرتفعت أسعار الشقق في مناطق وسط البلد و أحيائها الأخرى ، و في نفس الوقت تراجع الإقبال بشكل لافت للنظر على عقارات المدن الجديدة .

وقد حذر رؤساء المدن من الإنفلات الأمني و ما صاحبه من أعمال بلطجة و سرقات و سطو مسلح أصاب حركة العقارات في المدن الجديدة بالسكتة القلبية مما أدى إلى تراجع أسعار الوحدات السكنية بنسبة تصل إلى 25 % مطالبين بضرورة عودة الأمن و الإستقرار إلى البلاد ، فهو الضمان الوحيد لعودة دوران عجلة الإنتاج و التي ستنعكس بالضرورة على السوق العقاري .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

سبحان الله خبر غريب

انا لسه جاي من مصر من يومين

ورحت 3 مدن جديدة

ملقتش حاجه من الكلام ده خالص

والاسعار مولعه وماحدش بيبيع اصلا الا فيما ندر

والناس مبسوطة ولقيت مناطق كتير لسه مسلمه حديثا جاري البناء فيها بسرعه غير عادية

ويكفي مؤشر ان السنة دي اعلي مبيعات لحديد التسليح في مصر

ده حتي المهندس / اشرف صور المدن دي فيديو ومفيش حد قاله حاجه : وما كانش معاه سلاح كمان :)

يبدو ان الصحفي الذي كتب الخبر عايش في كوكب تاني او يوجد هدف من وراء هذا الخبر

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / هشام ذكي

تحية طيبة وبعد ...

أعتذر كثيراً في التأخير في الرد على ما جاء في رسالتكم الكريمة و إسمح لي أن أعلق عليها الآن :

1- مما لا شك فيه أن هناك ركود شديد في سوق العقارات فكل من لديه قرش خايف عليه من الوضع الحالي الغير مستقر و التي تمر به البلاد . و من الطبيعي أن تتأثر الأسعار بهذا الوضع .

2- لا أدري ما سر إنبساط الناس كما ذكرت حضرتك ؟ هل لأن الأسعار في زيادة ؟ بالطبع لا - و إرجع حضرتك لميزانيات الشركات العاملة في مجال العقارات و المقيدة بالبورصة لتعرف حجم الكارثة التي يمر بها القطاع و الناتج من الخسائر التي حققتها هذه الشركات نتيجة لعدم التمكن من تسويق منتجاتها .

3- إرتفاع مؤشر مبيعات الحديد هذه السنة ليس مقياس على الرواج العقاري بل دليل قاطع على حجم المخالفات و الفوضى التي تم إرتكابها خلال هذا العام .

و على العموم يا أخي الفاضل معي ملف كامل عن تأثير الإنفلات الأمني على حركة السوق العقاري بالمدن الجديدة و سأبدأ في نشرة تباعاً .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم االله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

تراجع بنسبة كبيرة على شراء وحدات سكنية في مدينة السادات

أكد المهندس / أشرف عبد الرحمن - رئيس جهاز مدينة السادات أن الإقبال على الوحدات السكنية في المدينة تراجع بشكل كبير في الفترة السابقة و المدن الجديدة بشكل عام و ذلك للخوف و القلق الذي يحيط بالناس من عدم التواجد الأمني و عدم الإستقرار داخل هذه المدن الجديدة مما أدى إلى تأثر سوق العقارات داخل هذه المدن و تزايد الإقبال على الوحدات العقارية بمنطقة وسط البلد في الآونة الأخيرة نظراً إلى تزايد مخاوف العملاء من حالة الإنفلات الأمني التي تلقي بظلالها الكثيفة على سوق العقارات ، و الني أدت بدورها إلى إحجام العميل عن المجتمعات العمرانية الجديدة خاصة فيما يتعلق بالفيلات و العقارات الواقعة خارج التجمعات السكانية الكبرى مما ساهم في إرتفاع حجم الطلب نسبياً على الوحدات بوسط القاهرة الكبرى مما نتج عنه ضعف الطلب في المدن الجديدة .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

إتفق الجميع مواطنون و رؤساء مدن و مطورون عقاريون على أن الإنفلات الأمنى أدى إلى تراجع الإستثمارات العقارية خاصة في المدن الجديدة بدرجة غير مسبوقة و إتجه المواطنون إلى أحياء القاهرة القديمة للبحث عن السكن في مناطق آمنة ، الأمر الذي إنعكس على حركة البيع و الشراء حيث إرتفعت أسعار الشقق في مناطق وسط البلد و أحيائها الأخرى ، و في نفس الوقت تراجع الإقبال بشكل لافت للنظر على عقارات المدن الجديدة .

وقد حذر رؤساء المدن من الإنفلات الأمني و ما صاحبه من أعمال بلطجة و سرقات و سطو مسلح أصاب حركة العقارات في المدن الجديدة بالسكتة القلبية مما أدى إلى تراجع أسعار الوحدات السكنية بنسبة تصل إلى 25 % مطالبين بضرورة عودة الأمن و الإستقرار إلى البلاد ، فهو الضمان الوحيد لعودة دوران عجلة الإنتاج و التي ستنعكس بالضرورة على السوق العقاري .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

سبحان الله خبر غريب

ورحت 3 مدن جديدة

ده حتي المهندس / اشرف صور المدن دي فيديو ومفيش حد قاله حاجه : وما كانش معاه سلاح كمان :)

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / هشام ذكي

تحية طيبة وبعد ...

أعتذر كثيراً في التأخير في الرد على ما جاء في رسالتكم الكريمة و إسمح لي أن أعلق عليها الآن :

1- مما لا شك فيه أن هناك ركود شديد في سوق العقارات فكل من لديه قرش خايف عليه من الوضع الحالي الغير مستقر و التي تمر به البلاد . و من الطبيعي أن تتأثر الأسعار بهذا الوضع .

2- لا أدري ما سر إنبساط الناس كما ذكرت حضرتك ؟ هل لأن الأسعار في زيادة ؟ بالطبع لا - و إرجع حضرتك لميزانيات الشركات العاملة في مجال العقارات و المقيدة بالبورصة لتعرف حجم الكارثة التي يمر بها القطاع و الناتج من الخسائر التي حققتها هذه الشركات نتيجة لعدم التمكن من تسويق منتجاتها .

3- إرتفاع مؤشر مبيعات الحديد هذه السنة ليس مقياس على الرواج العقاري بل دليل قاطع على حجم المخالفات و الفوضى التي تم إرتكابها خلال هذا العام .

و على العموم يا أخي الفاضل معي ملف كامل عن تأثير الإنفلات الأمني على حركة السوق العقاري بالمدن الجديدة و سأبدأ في نشرة تباعاً .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اخي الفاضل المهدس / اشرف

كل الشكر علي اهتمامكم .. لكن هاقول لحضرتك حاجه انا مانزلتش مصر من ديسمبر 2010 وكنت متابع احداث الثورة من الاعلام والفيس وتويتر .. وما اعرفش كنت حاسس ان مصر بقت حرب عصابات وخطف ونهب حتي اني خشيت علي اولادي وما نزلتش اجازة في الصيف .. وكان كل الاجانب هنا من كل الجنسيات شايفين اللي بيحصل في وسائل الاعلام وكانوا يسالوني هو ايه اللي بيحصل في مصر ..ولما نزلت لظروف اضطرارية كنت متخوف جدا لكني فوجئت كانني كنت مغيب لقيت الوضع عادي جدا وامان ومطمئن وما لقتش قلق زي اللي كنت متوقعه والاماكن اللي زرتها لقيت فيها معدل العمل زاد والناس مشغولة حتي ان لي عزيز طبيب نساء وولادة كان بيشتغل قبل الثورة عملية ولادة في الاسبوع بعد الثورة بقا المعدل عملية يوميا ماشاء الله :) يعني كمان الناس نفسها مفتوحه :) ودخلت مكاتب هندسية لقيت عندهم زبائن كتيير وملفات بالرغم من المفروض ان الشتا فترة ركود .. دخلت المطاعم لقيتها زحمه وعائلات وحبيبه يعني حسيت كاني في عالم تاني غير اللي كنت عايشه من وسائل الاعلام والنت .وعلي فكرة لي اصدقاء اجانب برضه نزلوا بعد الثورة وكان انطباعهم نفس انطباعي .. وبخصوص زيادة الاسعار لو حضرتك تعرف دمياط الجديدة كان سعر القطعه السكني 189م مثلا 170 او 190 بالكتير قبل الثورة .. بعد الثورة ارتفعت الي 270 و 290 والآن اصبحت 350 الي 600 الف . ورايت تنفيذات امامي بهذه الاسعار ورايت حركة بناء واعمار بالمناطق الجديدة .وواحد صاحبي كان شاري قطعه ب170 وكان نقسه يبيعها ب 230 بقوله ما تبيع الوقتي 400 قالي ابيع مين دي اضمن من اي فلوس الوقتي وانه مش ممكن يفرط فيها وهايبنيها خاصة بعد انخفاض قيمة الجنيه وانهيار البورصة .

وجدير بالذكر اني لقيت تغيير فعلي من ساعة ما نزلت المطار لم اري استغلالا كالسابق او من يريد تعقيد الامور لك عشان يستغلك .. وجدت تغيير في التعامل في دوائر حكومية كثيرة وقابلت موظفين محترمين جدا ويقدمون المساعده والخدمة بدون مقابل .. حتي وانا ماشي كان معايا وزن زائد وكنت مجهز نفسي ومكرمش فلوس ايدي زي كل مرة قعدت ادور علي حد ياخدهم ما لقتش قلت خلاص يبقي هايدفعوني وزن او يمكن الراجل اللي بياخد الفلوس المكرمشة راح الحمام قدمت الجواز قالولي معاك 10 ك وزن زائد لكن مش مشكلة عادي وبعدت ما خلصت بسال الموظف بقوله اومال فين الناس اللي بتاخد الفلوس المكرمشة قالي لا يا افندم خلاص معتش الكلام ده .. انا مش باحكي علي حاجة سمعتها ان بقول تجربة فعلية في 10 ايام .

تحياتي لحضرتك

تم تعديل بواسطة Hesham Zaki
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

رئيس جهاز مدينة الشيخ زايد :

توقف حركة البيع و الشراء بالشيخ زايد

أوضحت المهندسة هناء المصري - رئيس جهاز مدينة الشيخ زايد - أن الطلب قل على المدن الجديدة بسبب زيادة حجم الإنفلات الأمني و الخوف الذي كان يتملك الناس من هذه المناطق بإعتبار أنها مفتوحة و تفتقد لعنصر الأمن و التراجع في الإقبال على مدن أكتوبر و الشيخ زايد و القاهرة الجديدة تأثراً بالإضطرابات الإقتصادية ، فضلاً عن الأزمات التي شهدها السوق عقب الحكم ببطلان ملكية عدد من الشركات العقارية لأراضي المشروعات .

وقد ساهم ذلك في إثارة مخاوف العملاء من الإرتباط بإلتزامات مالية جديدة خلال هذه الفترة ، ومن ثم تزايد الطلب على تأجير الوحدات السكنية لسد الحاجة العاجلة إلى وحدات عقارية جاهزة في منطقة وسط القاهرة مقارنة بالطلب الحقيقي على تملك وحدات بالمدن الجيدة .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الإحوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد ....

إنخفاض أسعار الوحدات بنسب تتراوح ما بين 15 % و 20 %

أوضح سامح عبد الحميد - صاحب إحدى شركات المقاولات و العقارات أن الإنفلات الأمني يؤثر تأثيراً كبيراً على السوق العقاري بمعنى أن من لديه شئ خائف أن يبيعه و من لديه المال خائف أن يشتري خاصة أن البلد في حالة قلق و توتر و سرقات و مظاهرات ، الأمر الذي ترتب عليه ركود تام في السوق العقاري .

كما إنخفضت حركة الإقبال في المدن الجديدة بنسبة 80 % و هذا يرجع إلى حالة عدم الإستقرار السياسي و الإقتصادي و الأمني ، و أشار إلى الإنخفاض في معدلات الإقبال على شراء العقارات على مستوى الجمهورية ككل حيث أن هناك توجههاً لدى المواطنين للإحتفاظ بالأموال ، و أضاف أن حركة الأسعار إنخفضت بواقع 20 % فالمتر الذي كان يباع بــ 2000 جنيه الآن أصبح ب 1600 جنيه و مع ذلك و رغم إنخفاض الأسعار لا يوجد إقبال على الشراء .

وطالب سامح بعودة الأمن حتى يشعر المواطن بالأمان مؤكداً أن الإستثمار يكاد يكون متوقف .

هذا و قد أشار عيد علوان - صاحب إحدى شركات المقاولات - أن سوق العقارات متوقف لخوف المواطنين من البيع و الشراء بسبب أحداث الثورة و تداعيتها كما أوضح أن غالبية الناس ينتظرون من الحكومة تخفيض أسعار الأراضي حيث كانت مرتفعة قبل الثورة و ذلك لتسهيل عمليات البيع للمواطنين بمستوياتهم المختلفة ، و أوضح أنه مع تباطؤ السوق العقاري إنخفضت الأسعار بنسبة تتراوح ما بين 10 % و 20 % حيث تراجعت حركة الإقبال على البيع و الشراء و طالب عيد بضرورة توفير الأمن و عودة الإستقرار و أن تضع الحكومة رؤية مستقبلية .

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

استاذ هشام بصراحة حضرتك متفاؤل جدا

انا نزلت مصر 3 مرات من يوم الثورة و كل مرة اقعد شهر و مشفتش التغييرات الجذرية اللى حضرتك بتقول عليها ديه اللهم فى موضوع الموظفين لان الكل دلوقتى بيخاف من الشكاوى

بس مفيش اسعار غليت الا لو حضرتك سالت عند ناس زى ما قال الاخ ميزو مش عايزين بيبعوا الان و الله انا اعرف صاحب عمارة امام عمارتنا بانى العمارة بقاله 4 سنين و الشقة بسعر خرافى و باع بس اخد فى بيع العمارة اللى كانت اتبت بالكامل و 8 شقق بس سنتان و نصف عشان بيبيع بالسعر اللى فى مزاجه مش سعر السوق و ده اسمه بيع الغناوة و ليه زبون و بتبقى الحاجات المتميزة جدا جدا و بتبقى ارزاق مش ناس بتدور على فرص زينا

حضرتك اضمنلك ان اسعار الاراضى و الشقق هتفضل واقفة على الاقل سنتين كمان و لان ببساطة مصر بالتاكيد داخلة على ايام مهببة بعد تسليم السلطة فهتطرح اراضى فى كل مكان لان خزانة مصر فاضية و بالتالى اذا انخفضت اسعار الاراضى بكثرة المعروض ستنخفض اسعار العقارات ده غير لو ربنا كرمنا و فتحنا اكثر من مصنع حديد و اسمنت كمان

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

سبحان الله خبر غريب

ورحت 3 مدن جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / هشام ذكي

تحية طيبة وبعد ...

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اخي الفاضل المهدس / اشرف

كل الشكر علي اهتمامكم .. لكن هاقول لحضرتك حاجه انا مانزلتش مصر من ديسمبر 2010 وكنت متابع احداث الثورة من الاعلام والفيس وتويتر .. وما اعرفش كنت حاسس ان مصر بقت حرب عصابات وخطف ونهب حتي اني خشيت علي اولادي وما نزلتش اجازة في الصيف .. وكان كل الاجانب هنا من كل الجنسيات شايفين اللي بيحصل في وسائل الاعلام وكانوا يسالوني هو ايه اللي بيحصل في مصر ..ولما نزلت لظروف اضطرارية كنت متخوف جدا لكني فوجئت كانني كنت مغيب لقيت الوضع عادي جدا وامان ومطمئن وما لقتش قلق زي اللي كنت متوقعه والاماكن اللي زرتها لقيت فيها معدل العمل زاد والناس مشغولة حتي ان لي عزيز طبيب نساء وولادة كان بيشتغل قبل الثورة عملية ولادة في الاسبوع بعد الثورة بقا المعدل عملية يوميا ماشاء الله :) يعني كمان الناس نفسها مفتوحه :) ودخلت مكاتب هندسية لقيت عندهم زبائن كتيير وملفات بالرغم من المفروض ان الشتا فترة ركود .. دخلت المطاعم لقيتها زحمه وعائلات وحبيبه يعني حسيت كاني في عالم تاني غير اللي كنت عايشه من وسائل الاعلام والنت .وعلي فكرة لي اصدقاء اجانب برضه نزلوا بعد الثورة وكان انطباعهم نفس انطباعي .. وبخصوص زيادة الاسعار لو حضرتك تعرف دمياط الجديدة كان سعر القطعه السكني 189م مثلا 170 او 190 بالكتير قبل الثورة .. بعد الثورة ارتفعت الي 270 و 290 والآن اصبحت 350 الي 600 الف . ورايت تنفيذات امامي بهذه الاسعار ورايت حركة بناء واعمار بالمناطق الجديدة .وواحد صاحبي كان شاري قطعه ب170 وكان نقسه يبيعها ب 230 بقوله ما تبيع الوقتي 400 قالي ابيع مين دي اضمن من اي فلوس الوقتي وانه مش ممكن يفرط فيها وهايبنيها خاصة بعد انخفاض قيمة الجنيه وانهيار البورصة .

وجدير بالذكر اني لقيت تغيير فعلي من ساعة ما نزلت المطار لم اري استغلالا كالسابق او من يريد تعقيد الامور لك عشان يستغلك .. وجدت تغيير في التعامل في دوائر حكومية كثيرة وقابلت موظفين محترمين جدا ويقدمون المساعده والخدمة بدون مقابل .. حتي وانا ماشي كان معايا وزن زائد وكنت مجهز نفسي ومكرمش فلوس ايدي زي كل مرة قعدت ادور علي حد ياخدهم ما لقتش قلت خلاص يبقي هايدفعوني وزن او يمكن الراجل اللي بياخد الفلوس المكرمشة راح الحمام قدمت الجواز قالولي معاك 10 ك وزن زائد لكن مش مشكلة عادي وبعدت ما خلصت بسال الموظف بقوله اومال فين الناس اللي بتاخد الفلوس المكرمشة قالي لا يا افندم خلاص معتش الكلام ده .. انا مش باحكي علي حاجة سمعتها ان بقول تجربة فعلية في 10 ايام .

تحياتي لحضرتك

بجد انا اتبسطت من التغيير الملحوظ فى اخلاق الناس ده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

اسمحوا لي بأن أقول ما تم معي فعلاً، الأستاذ هشام أعتقد يتحدث فقط عن دمياط الجديدة وهي بالفعل زادت أسعارها بشكل لافت للنظر وأنا كنت أمتلك هناك قطعة 189 متر وبعتهاتقريباً بالأسعار المذكورة من أ/ هشام وبعد أن بعتها بشهرين حاولت أن أشتري ولكن لم أستطيع لأن نفس القطعة التي كنت أمتلكها تقريباً زادت حوالي 80 ألف.

وأعتقد أن دمياط الجديدة حالة استثنائية.

ودمتم بكل ود.

رابط هذا التعليق

طيب هل معني الكلام ده ان الاسعار انخفضت في الشروق ومدينتي واكتوبر والتجمع الخامس وبدر لو حد يقدر ياكد يبقي هايل جدا .. لاني حتي عروض شركات الاسكان وانا متابعها من قبل الثورة ظاهرها انها فرصة لكن واقع الامر هي اعلي من اسعار قبل الثورة ب 25 % وكمثال علي ذلك بيتاجاردن وجولف ريزدانس

رابط هذا التعليق

طيب هل معني الكلام ده ان الاسعار انخفضت في الشروق ومدينتي واكتوبر والتجمع الخامس وبدر لو حد يقدر ياكد يبقي هايل جدا .. لاني حتي عروض شركات الاسكان وانا متابعها من قبل الثورة ظاهرها انها فرصة لكن واقع الامر هي اعلي من اسعار قبل الثورة ب 25 % وكمثال علي ذلك بيتاجاردن وجولف ريزدانس

وانا برضو باسال على متوسط الاسعار للمتر شقق الان فى التجمع الخامس فى الاحياء فلل

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

وزير الإسكان ضيف "ممكن".. اليوم

يستضيف برنامج "ممكن"، والذى يقدمه الإعلامى خيرى رمضان، فى الحادية عشرة والنصف من مساء اليوم، على قناة CBC، وزير الإسكان الدكتور فتحى البرادعى، ليتحدث عن مصير ومستقبل الاستثمار العقارى فى مصر، وكيف ستتعامل الدولة مع إسكان الشباب، وهل انتهى عصر تخصيص الأراضى، وهل وضعت الوزارة معايير جديدة لتخصيص الأراضى؟.

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

يستضيف برنامج "ممكن"، والذى يقدمه الإعلامى خيرى رمضان، فى الحادية عشرة والنصف من مساء اليوم، على قناة CBC، وزير الإسكان الدكتور فتحى البرادعى، ليتحدث عن مصير ومستقبل الاستثمار العقارى فى مصر، وكيف ستتعامل الدولة مع إسكان الشباب، وهل انتهى عصر تخصيص الأراضى، وهل وضعت الوزارة معايير جديدة لتخصيص الأراضى؟.

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

كلام الوزير حاجه والموجود على ارض الواقع حاجهتانيه خالص

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

مفيش أي جديد عن القرعة التالته ولا اتلغيت خلاص كانوا قايلين في 15/3

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

عادل نور

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

تحية طيبة وبعد ...

مفيش أي جديد عن القرعة التالته ولا اتلغيت خلاص كانوا قايلين في 15/3

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

عشرة آلاف قطعة أرض جديدة للاسكان العائلي

يتم نهاية الشهر الحالي طرح مجموعة جديدة من اراضي البناء »الاسكان العائلي« تمثل القرعة الثالثة عددها ٠١ آلاف و١٥٤ قطعة منها ١٥٢٧ مساحة ٧٠٢ أمتار و٠٠٢٣ مساحة ٩٧٢ مترا في ٣ مدن جديدة

منها ٧٩٤٥ قطعة بمدينة بدر و٨٧٨٣ في اسيوط الجديدة و٦٧٠١ في طيبة الجديدة.

صرح بهذا المهندس خالد عباس المستشار الفني لوزير الاسكان .

عادل نور

رابط هذا التعليق

الوزارة قررت عدم طرح القرعة الجديدة، لحين النظر فى توصية لجنة الإسكان بجلس الشعب:

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=332471&IssueID=2449

تحياتي،

إبراهيم صادق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...