اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

باركولي التأشيرة جت ومن غير محامي وانا رافع ايديا بس

Recommended Posts

السلام عليكم

ياعم طارق انا دخت فى الرابط اللى انت كتبة دة وما عرفتش انزل الابلكيشن

ياريت لو هتتعب شوية معاية لو مخزنة عندك ابعتهولى على الاميل karamhamed@nadec.com.sa

وهل الابلكيشن دة ينفع اادم بية من السعودية وانت قدمت لفين للسفارة الكندية بالسعودية ولا على مكتب لندن مباشرة

وبالنسبة لسؤالك انا شغال محاسب فى الرياض

وشكرا

راجخ بريدك يا استاذ كرم

اللهم اجعلنا في قضاء حوائج الناس

http://tarekgomma.blogspot.com/

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم أ-طارق

اخوك شغال فى الرياض مهندس ومن زمان اوى بفكر فى الموضوع بس كان موضوع الخبرة وكده ودلوقتى انا دخلت لقيت موضوعك اول موضوع الف مبروك وربنا يباركلك فى الموضوع ويجعله خير ليك فى دنيتك وفى اخرتك

انا بفكر اقدم دلوقتى وعرفت ان القوانين اتغيرت وبصراحة عايز ابتدى دلوقتى لانى جاهز وعايز اعرف اقدم فين السفارة السعودية ولا العنوان بتاع لندن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أ-طارق

اخوك شغال فى الرياض مهندس ومن زمان اوى بفكر فى الموضوع بس كان موضوع الخبرة وكده ودلوقتى انا دخلت لقيت موضوعك اول موضوع الف مبروك وربنا يباركلك فى الموضوع ويجعله خير ليك فى دنيتك وفى اخرتك

انا بفكر اقدم دلوقتى وعرفت ان القوانين اتغيرت وبصراحة عايز ابتدى دلوقتى لانى جاهز وعايز اعرف اقدم فين السفارة السعودية ولا العنوان بتاع لندن

حضرتك مهندس في اي تخصص؟

النظام الجديد ترسل الطلب مع صور الجواز + الشيك على عنوان معين في كندا

اولا لازم تشوف وظيفتك مطلوبة ولا لأ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ياريت لو هتتعب شوية معاية لو مخزنة عندك ابعتهولى على الاميل karamhamed@nadec.com.sa

وهل الابلكيشن دة ينفع اادم بية من السعودية وانت قدمت لفين للسفارة الكندية بالسعودية ولا على مكتب لندن مباشرة

وشكرا

راجخ بريدك يا استاذ كرم

شكرا يا استاذ طارق على سرعة الرد واهتمامك بالموضوع وشكرا جدا على رقم التليفون ونا حاليا فى الامارات فترة انتداب وراجع بعد شهر وانشاء اللة اول مارجع هكلم حضرتك ولكن الملف اللى ارسلتة مش راضى يفتح ياريت تحطة هنا انشاء اللى يفتح

وبالنسبة للوظيفة انا وصلت للرقم دة فعلا من الرابط اللى ارسلتهولى

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وشكرا

راجخ بريدك يا استاذ كرم

شكرا يا استاذ طارق على سرعة الرد واهتمامك بالموضوع وشكرا جدا على رقم التليفون ونا حاليا فى الامارات فترة انتداب وراجع بعد شهر وانشاء اللة اول مارجع هكلم حضرتك ولكن الملف اللى ارسلتة مش راضى يفتح ياريت تحطة هنا انشاء اللى يفتح

وبالنسبة للوظيفة انا وصلت للرقم دة فعلا من الرابط اللى ارسلتهولى

الملف مضغوط شوف برنامج وين رارwinrar

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أ-طارق

حضرتك مهندس في اي تخصص؟

شكرا اخى على الرد

انا مهندس ميكانيكا انتاج وشغال هنا فى مجال الالمنيوم والزجاج ولقيت انى ممكن اقدم على construstion managers

يعنى ممكن يكون اقرب للموضوع عشان المجال فى الانشاءات والمبانى وكده وياريت لو ليك راى تانى تمدنى بيه

رابط هذا التعليق

الف الف الف مبروك ان شاء الله

انا انقطعت عن المنتدى فترة صراحة صابني احباط من موضوع الايلتس وخايف :unsure:

لما دخلت وشفت الموضوع فرحت وكإنه انا اللي حصلت على الفيزا :blink:

ربنا يسهلك كل امورك ان شاء الله

تم تعديل بواسطة supersuper
رابط هذا التعليق

انا انقطعت عن المنتدى فترة صراحة صابني احباط من موضوع الايلتس وخايف :lol:

لما دخلت وشفت الموضوع فرحت وكإنه انا اللي حصلت على الفيزا :P

الله يبارك فيك يا أخي السوبر والله يا اخي هو ده المتوقع من المصريين الجدعان اننا نفرح لبعض وده لازم يكمون مع المسلمين كلهم اللهم اجمعنا جميعا في مستقر رحمته. والله والله انا اتمنى ان الكل يوفق في اجراءات ويكلل تعبه بالتوفيق في النهاية. بالنسبة للأيليتس لم يعد البعبع لان الدرجات قلت 7.5/6.5/6.5/6.5 وده معناه لو ان الطرف الثاني بكالوريوس انت مطلوب منك 5.5/5.5/6.5/6.5 بمعنى 2/2/4/4 اجمالا 12

وانا تحت امرك في اي حاجة في الايلتس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أ-طارق

حضرتك مهندس في اي تخصص؟

شكرا اخى على الرد

انا مهندس ميكانيكا انتاج وشغال هنا فى مجال الالمنيوم والزجاج ولقيت انى ممكن اقدم على construstion managers

يعنى ممكن يكون اقرب للموضوع عشان المجال فى الانشاءات والمبانى وكده وياريت لو ليك راى تانى تمدنى بيه

أهم حاجة يا هندسة انك تجيب شهادة خبرة بمهام الوظيفة المطروحة( مهندس انشائي أو معماري) ثانيا هل انت متزوج ام لا لان الزوجة المؤهلة (بكالوريوس او ما يعادل) تمنح الطرف الثاني 4 درجات يعني هايخفف عليك مهارة في الايليتس ولتكون الاستماع مثلا.

رابط هذا التعليق

انا انقطعت عن المنتدى فترة صراحة صابني احباط من موضوع الايلتس وخايف :unsure:

لما دخلت وشفت الموضوع فرحت وكإنه انا اللي حصلت على الفيزا :lol:

الله يبارك فيك يا أخي السوبر والله يا اخي هو ده المتوقع من المصريين الجدعان اننا نفرح لبعض وده لازم يكمون مع المسلمين كلهم اللهم اجمعنا جميعا في مستقر رحمته. والله والله انا اتمنى ان الكل يوفق في اجراءات ويكلل تعبه بالتوفيق في النهاية. بالنسبة للأيليتس لم يعد البعبع لان الدرجات قلت 7.5/6.5/6.5/6.5 وده معناه لو ان الطرف الثاني بكالوريوس انت مطلوب منك 5.5/5.5/6.5/6.5 بمعنى 2/2/4/4 اجمالا 12

وانا تحت امرك في اي حاجة في الايلتس

هوة الصراحة انا مش مصري ولي الفخر اني اكون مصري

بس خلاص اعتبرني مصري :lol:

انا مطلوب مني اعلى درجة اللي هية صارت 7.5/6.5/6.5/6.5

بس يا ريتهم زادوا علامات القراءة وقللوا الاستماع :sad:

عالعموم ربنا يسهل للجميع

ومشكور جدا يا باشا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل طارق والله يا اخى لا تتصور فرحتى بمجرد قرائتى للعنوان

باركولى التاشيره جت

والله يا اخى حسيت ساعتها بفرحتك

طبعا يا اخى ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا والله سبحانه وتعالى اكرم من سئل

وخير من اعطى

الف مبروك يا اخى وان شاء الله ربنا يوفقك وينفع بيك الاسلام والمسلمين وتكون

فخر دينك و عروبتك ووطنك

الف مبروك مره تانيه ولو انها متاخره شويه وعقبال ما تجيلنا التاشيره انا وكل اخوانا

والسلام عليكم :give_rose::roseop: ty:)

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك و عقبال الاستقرار فى كندا ان شاء اللة ,,, انا باعمل الابديت اليومين دول و عندى ايلتس فى 9 مايو ان شاء اللة ,,,,,و انتم السابقون,,,,,,,, :roseop:

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 12
      السلام عليكم .. بدون مقدمات .. لدي تاشيرة بالسفارة السعودية بمهنة مهندس ميكانيكا وانا موظف بالتربية والتعليم .. قمت بعمل اجازة بدون راتب من التربية  والتعليم واحضار العقد الموثق من الخارجية المصرية بمهنة مهندس ميكانيكا   وجواب موجة من التربية والتعليم الي الاحوال المدنية بتغيير المهنه من معلم الي مهندس لاستخراج البطاقة ثم جواز السفر ... خرجت البطاقة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم !!!! ... ورفضو في الاحوال حذف كلمة التربية والتعليم الا  في حالة الاستقالة من العمل !!! عملت الجواز بنفس المه
    • 0
      برجاء الافادة عن مسمى تأشيرة اخصائى عقود والمهنة بالباسبور محام حر ...هل سبق لاحد التعامل على هذا المسمى ..؟!! وهل هناك مشكلة فى المهنة فى الباسبور ؟!
    • 4
      السلام عليكم  لو سمحتوا حد يفيدني ضروري بالله عليكم  انا جوزي قدم جوازه تبع شركه وهو ف القنصليه من يوم ٢٥/١٢  ولحد الان التأشيره مطلعتش وللأسف راح أجل تذكرة السفر والمفروض هيسافر الخميس الجاي ولحد الان مفيش اي اخبار مع ان الكشف الطبي سليم وكل ورقه سليم وللعلم كان معاه زمايله وسافروا خلاص وفاضل هو و٣ باقيين  اعمل ايه حد يفيدني  احنا مش فاهمين حتي المشكله فين  واللي عرفت اوصله عن طريق المنتدي هنا ان في استاذ خالد شحاته واحمد رسلان وبقالهم فتره كبيره مش موجودين  حد يس
    • 0
      اتخذ البث المباشر لإجراءات محكمة افتراضية في تكساس منعطفًا "مرعبًا" عندما ظهر المحامي كقط على الشاشة. View the full article
    • 2
      أضاعُوني وأيَّ فَتىً أضاعوا      ليومِ كريهةٍ  وسدادِ ثَغــرِ  وخـلوني  لمعترك المنايا        وقد شرعت أسنتها بنحري  كأني لم أكن فيهم وسيطا       ولم تكن نسبتي في آل عمرو  أجرر في الجوامع كل يوم       ألاَ لله مَظلَمَتِي وصَـــبري عسى الملك المجيب لمن دعاه     ينجّيني فيعلمَ كيف شكري  فأجزيَ بالكرامة أهل ودّي      وأورثَ بالضغائن أهلَ وترِي اكيد هذه الابيات تمثل لكل واحد منا مواقف في حياته  موقف خذلان تخلي ندم حسرة الم بؤس  اعيش هذه الحاله لا لشيء الا لتذكر امور فاتتني ك
  • أضف...