اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

السلام عليكم من كنـدا - 2 - نتعاون لنفهم الدنيا أكثر .. و أكثر

Recommended Posts

• الردود 355
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا خوانا مش تفسروا كلامكم شوية .. وينيبيج دى فين .. سايبريا و لا الاسكا؟

و الأرقام المهولة تكتب بالأحرف حتى لا يكون هناك شك بشأنها ..!

معاليكم بتفولوا ( ناقص 48 ) .. ( درجه مئوية؟) .. ولا فهرنهايت ولا ايه؟

اى انها اربعة و ثمانين تحت الصفر!!!!!

:cheesy:

برررررررررررررر   ....  بررررررررررررر  :cheesy:    :cheesy:    :cheesy:

الله اظن يابنى الكلام بيطلع مجمد من بقكم و بتضطروا تسيحوة علشان تسمعوة ....  :xmas:  :colgate:  :inlove:

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

تفتكر حتفرق كتير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟  :P  :)  :)  :D

إديها ميه تديك طراوة

رابط هذا التعليق

وينيبيج فى مانيتوبا ياخ فري , امال هاتمتحن الجنسيه اراي؟ وناقص تمانيه واربعين مئويه دي مش اسقع حاجه في كندا,نانافيت والنورثرن ستاتس بتوصل _70

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

طب و ايه لزوم الأحراج ده ..  :P  .. .. انا مش باكلم عن نفسى .. باكلم عن الأخوة اللى بيقروا و مش عايشين فى كندا ( حلوة دى .. شفت  .. طلعت منها ازاى .. اهو  انا حاعمل فى الأمتحان كدة برضه:cheesy:  ) ..  

حليمو .. بقت ناقص سبعة و عشرين .. قبل ما ارد عليك ..ياعينى حتى الولاد غيروا رأيهم عن الثلج  :)

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

يا باشا و الله العظيم بالجلابية الصيفى الخفيفة ام نص كم و الشباك مفتوح على اخرة

ال انهارت  اااااال

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الاخوة الاعزاء

الموقع التالى لجمعية مصرية فى اونتاريو

The Nile Association of Ontario is a non-profit organization, established to promote the social coherence of the Egyptian community and to provide assistance, help, and guidance to new immigrants. It was founded in 1988 and our membership continues to grow.

http://www.nileclub.org

رابط هذا التعليق

=====================================

Posted: Jan. 11 2002 8:03pm BY Masrawy Abroad

لأ الحقيقة سبتها..هما يا دوبك 7 ايام كنت عامل حسابي عليهم...كنت بس باعمل لاندنج وخرجت منها تاني على أمل العودة مرة تانية ده إن رجعت تاني..لأني لو لقيت فرصة تانية خارجها وتستاهل ها ألغي كندا وعليه العوض المصاريف. ولكني برضه لسه خارج مصر...الخلاصة ...الوضع مش وردي زي ما انتوا فاكرين...و الناس عارفة هناك إن فرص العمل قليلة وكذلك الدخل بعكس أمريكا..ولكن أمريكا ابعد عنها اليومين دول لأنهم بيأفشوا فينا هناك زي الفراخ البلدي الفيومي لما أم ستوتة بتطلع عليهم ساعة المغربية تقفش فيهم عشان تحطهم في العشة عشان الليل حل.

هو فيه ميزة لاحظتها فعلا هو ان الكنديين مؤدبين ومحترمين عن الأمريكان..هي أصلا بلد قائمة على المهاجرين

ولكن نسخة بالكربون من أمريكا ولكن نسخة أقل هدوءا شوية

مش عاوز أقولك سواق أتوبيس المطار ومعاملته غاية في الأدب وللعلم هم بيكونوا متعاونين بطبعهم مش منتظرين الأبيج زي مانت عارف في مصر

=====================================

يا مصراوي ..... هل تعتقد ان 7 أيام (سياحه) في البلد كافيين علشان تحكم عليها وتأخذ هذا الانطباع الاسود عن المعيشه فيها ؟!!!!...... يأخي كفايه ان مافيهاش الابيج.

مستر فري.....مبروك كندا 2 وعقبال استراليا 14 ونيوزيلندا 27 والهند 36 .

مستر ريد ...... خالتي أم ستوته بتسلم عليك وبتقولك ماتنساش صفيحه الغليه لزوم نتف الريش معاك وانت جاي.

watch out , if you landed only and return back , you will face a deportation order from Canada or your Immigration visa will be cancelled , they will check each and every stamp in your passport , even if you change it to a new one , you will still be orderd to show your old one .................watch out , they r not stupid as u think.............not any more , also Canada is Better then USA, if you compare it as a secureties ,family life , more respect , all in all the best country to live for the second year in the row , but not this year ,i don't know why,, but i see Canada is the best country to live in.......... :D

رابط هذا التعليق

عزيزي مايك

كلامي عن كندا هو ليس ناتج اسبوع . أنا لا يوجد موقع انترنتي ألا ونفضته بحث وقراءة واستقصاء وزمايل هناك وهنا وليس مجرد 7 أيام كما تظن.

بدليل أن أخونا ألويز دريم متفق معي نوعا

بالنسبة لحبايبنا اللي مسافرين وأجلوا للصيف دا أفضل لكم لأنكم يفضل تبدو في كندا صيفا وتتدرجوا مع البرودة لأن الجو هناك برودة صاعقة لم تروها وانتوا لسه ما اتعودتوش وفترتك الأولى ستتطلب خروج كتير فأفضل الصيف لكم وبعدين تدخلوا في الشتاء تدريجيا

بالتوفيق

بعد إللي سمعته في مصر ها اطلع بره بره على كندا وراجعلك يا كندا. على الاقل نعمل باسبور بعد 4 سنين مش عارفين الدنيا يحصل فيها ايه. ولا حتى نروح بيه الخليج ناخد 4 اضعاف زمايلنا المصريين اللي زينا بس بباسبور مصري

فالاخوة في الخليج يقدرون الباسبور الكندي اوي

if u live in Canada for 4 years , you WILL NEVER THINK to go back to any other country :D

رابط هذا التعليق

ياجماعه ثلج ايه اللي انتوا بتقولوا عليه, ثعالوا شوفوا ال_48 فى وينيبيج, بيقولوا اننا هنا بنعيش كتير علشان preserved :D

i think this winter season in Canada is the best for more the 50 years. :D

رابط هذا التعليق

الزملاء فري ومايك وباقي العائلة الكندية

أنا أعرف أننا كمصريين مابنغلبش أبدا ونقدر نتحايل على أي قانون في الدنيا ونعرف نلاقي مخرج

سؤالي هو هل يوجد طريقة ممكنة لتلافي موضوع الست شهور اللي خارج كندا؟؟

انا الموضوع محيرني وعايز خبرتكم...كل ما قرأته وسمعت عنه أن ممكن يلغوا التاشيرة بجد لو غبت عن كندا ست  شهور !! طب انا ناوي اتاخر لظروف قهرية ولكنها لسيت دراسة او علاج الحمد لله ومش عاوز اخسر التاشيرة..

وسمعت انهم ها يعملوا كارت يقدروا يعرفوا الواحد خرج امتى ورجع امتى....ولكن لم ينفذ بعد....انا خرجت من كندا بدون ختم خروج كما هو متبع عندهم وناوي ارجع بس ممكن اتأخر....وموضوع تصريح عودة مقيم ده نسبة نجاحه قليلة ومش مستريحله  

فما هو الحل؟ للعلم أنا معي تاشيرة أمريكا وهل ممكن تنفع في شيء؟

أفيدونا يا أهل الخبرة؟

The Canadian immigration is not stupid any more , they will know when and how you enterd and leaved exactly as you did , they will check EACH AND EVERY STAMP IN YOUR PASSPORT, even if you try to change it , or to distroy it , you will always be asked to show the old one , they r stupid any more .....................also they will do invastegations on you all the time .........watch out.....don't lie :D

رابط هذا التعليق

masrawy

the secret in that, the airport timestamp of the country where u live is in arabic, so when u back to canada, no one can know how much u had been outside, but after what SOSO (osama) did, i strongly recommend to use legal ways

when u apply for the citizenship , they will check each and every stamp in your passport, they will translate it , they have a crew of the judges know very well the arabic and any other language, they will ask for the air line tickets that you used when you leaved...............it's not easy at alllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll :D

رابط هذا التعليق

tro7 wara el-shams!!!!!

wa ma adraka maza ya3ni wara el-shams fi Canada!!!!

يوديك ورا الشمس .............

يوديك ورا الشمس .............

هممممممممم هممممممممممممم

عرفته ..........

مارك هاريس ده شيخ غفر تورنتو وضواحيها .....

صح؟!!!!

MIKE HARIS IS THE (MPP)ONTARIO. :D  :D  :D Member of parlement of province of Ontario :P  :P  :P  :P

رابط هذا التعليق

يا خوانا مش تفسروا كلامكم شوية .. وينيبيج دى فين .. سايبريا و لا الاسكا؟

و الأرقام المهولة تكتب بالأحرف حتى لا يكون هناك شك بشأنها ..!

اى انها اربعة و ثمانين تحت الصفر!!!!!

:cheesy:  

برررررررررررررر   ....  بررررررررررررر  :cheesy:    :cheesy:    :cheesy:  

الله اظن يابنى الكلام بيطلع مجمد من بقكم و بتضطروا تسيحوة علشان تسمعوة ....  :xmas:  :colgate:  :inlove:

in Manitoba :D

رابط هذا التعليق

بصراحة و بكل صراحة .. مافيش حد مايحبش الصراحة :inlove:

رابط هذا التعليق

عزيزي صراحة....

انا اشكرك على النصيحة ولكن في كل الاحوال أنا لي  183 يوم (6 شهور) اقدر اقضيهم بره كندا في خلال 12 شهر...ولا ايه؟

اظن ما حدش يقدر يكلمني اذا لم اكسر هذه القاعدة...ولا ايه رايك؟

نورنا الله يكرمك لا نروح في الأزوزة

:>

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أين أنت يا ريد هورس؟و نايس جاى .. و مايك .. و كل من يخططون للهجرة .. أخباركم ايه؟

Edited By freefreer on مارس 02 2002 9:01pm

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...