اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا وحشة !

Recommended Posts

بقى تورنتو تاني اقذر مدينة على مستوى العالم :rolleyes:

وطبعا مونتريال رقم 3 وباقي مدن كندا اكيد واخدين ترتيب برضه

وما حدش جاب سيرة القاهرة ولا هما ما اعتبروهاش مدينة اصلا :ninja: :lol: :lol:

كده بقى دخلنا على قصة ابو رجل مسلوخة :happy:

تورونتو ثاني اقذر مدينة علي مستوى امريكا الشمالية بعد نيويورك...

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

• الردود 387
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هو حضرتك بسم الله ما شاء الله تعاملت مع يهود الاشكيناز والفلاشا

العضوالفاضل/م بوب...نعم انا تعاملت مع يهود الاشكيناز..الاسفارد..والفلاشا,,,والدروز,,والاكراد...بجانب اني اتحدث العبرية...اى خدمة...

يعني حضرتك اتعاملت مع كل الجنسيات والاديان والاعراق اللي موجودة على وجه الارض وسافرت في اماكن كتير وفي الاخر لقيت ان ازبل مكان واقذر مدينة واسوء ناس في كندا احتمال يمكن كل شئ جايز

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

بقى تورنتو تاني اقذر مدينة على مستوى العالم :rolleyes:

وطبعا مونتريال رقم 3 وباقي مدن كندا اكيد واخدين ترتيب برضه

وما حدش جاب سيرة القاهرة ولا هما ما اعتبروهاش مدينة اصلا :ninja: :lol: :lol:

كده بقى دخلنا على قصة ابو رجل مسلوخة :happy:

تورونتو ثاني اقذر مدينة علي مستوى امريكا الشمالية بعد نيويورك...

على رأي تهامي أنا راجل دوكيومينتد

أول خمس مدن في جودة المعيشه في أمريكا الشماليه كلهم مدن كنديه

ولا مدينه أمريكيه

وتورونتو الثانيه بعد فانكوفر

2007 Quality of Living Survey

Top ranking for cities in the Americas

The top five cities in the Americas are:

Vancouver

Toronto

Ottawa

Montreal

Calgary

http://www.mercer.com/referencecontent.htm?idContent=1128060

رابط هذا التعليق

يا جماعة حيرتونا.......كندا حلوة ولا وحشة

جماعة تقول حلوة

وجماعة تقول وحشة

رايى الشخصى إن أى مجتمع فيه الحلو والوحش وده بيتوقف على نظرة الشخص لهذا المكان يعنى الشخص اللى عايش كويس فى كندا ويعمل بوظيفة جيدة وأولاده فى مدارس ممتازة .... لا يمكن بأى حال من الأحوال انه يقول ان كندا وحشة

ولكن لو شخص العملية مقفوله أمامه فى كندا طبعاً لو سألته هيقولك إنها أوحش بلد فى الكون

يعنى دى عملية نسبية

الأخ الفاضل تورونتو

كل مجتمع فيه الحلو والسئ وأظن شئ طبيعى إن كندا يكون فيها مشاكل وجرائم وذلك لانها قائمة على المهاجرين بإختلاف هويتهم وإنتمائاتهم وأظن انه فى مجتمع زى كندا به ملايين البشر لا يمكن ان نحكم عليه من مجرد تصرفات أتوقع أنها مقارنه ببعض الدول الأخرى لا تذكر

أمال لو كان حدث فى كندا مشكله من المشاكل اللى بتحصل مثلا فى مصر وليكن مشكلة بنى مزار عندما تم ذبح أفراد من عشر منازل وتم أخذ الأعضاء التناسلية لهم ولم يتم القبض على الجانى حتى اللى قبضوا عليه قالوا عنه مجنون وخرج تقريبا

أو أى مشكلة من المشاكل اللى بتحصل فى الدول العربية كنت حضرتك توصفها ازاى؟؟؟؟؟؟؟

عموما اللى انا شايفة ان مفيش أى حد مرتاح من المكان اللى هو فيه

يعنى ألاف البشر يتمنون يهاجروا لكندا واللى فى كندا مش عجبه

واللى فى مصر نفسه يروح الخليج واللى فى الخليج عاوز يروح كندا وهكذا ويظل الإنسان يبحث عن الأفضل دائماً

رابط هذا التعليق

فساد رجال الشرطة في كندا عايز مجلد ...طبعا معروف عن كندا انها ثاني دولة بعد امريكا فى عدد ضحاياها من ضباط الشرطة والكونستلات...بالاضافة الي محققي الشرطة ..فرض الاتاوات علي اصحاب صالات الديسكو والبارات انا شوفته بنفسي...علشان يسمح للمطبخ انه يشتغل بعد الساعة 12 مساءا ...بعد الديسكوهات بيبئي فيها تراس ...فكان بيسمح لزبائنه من الشباب بتعاطي المخدرات فيه...تحت ومسمع من رجال الشرطة..حادث حدث امامي...في مدينة تورونتوعلي احدي الطرق السريعة.. وكنت برفقة صديقي الكندي...طبيب الامراض الجلدية...فقال لي اول شئ بيفعلوه انهم ياخدوا النقود من حافظة الميت والماستر والفيزات...وان كان من المصابين ياخذوا نصف ما يملكه...لاحول ولا قوة الا بالله....يتبع فساد الشرطة في كندا..

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
السلام عليكم و رحمة الله

أنا ماشي في إجراءات الهجرة و بصراحة يا جماعة مالاقيتش لغاية دلوقتي واحد أعطي صورة إيجابية مشرقة

وكل اللي سمعته دلوقتي هي صورة قاتمة جدا

اللي جاله كساح من الصقيع و اللى لم يجد ثمن تذكرة العودة بعد البهدلة و اللي راح اشتغل شيال واللي أولاده نسيوا الدين

حتي الأطباء و المهندسين و هم خيرة شباب العرب راحو اتبهدلوا هناك و أصبح الناجح منهم أقصي أمله هو الحصول علي

الجنسية فقط لاغير و بعدين يافاكيك

هل كندا عاملة موضوع الهجرة فقط لاستخدام الكفاءات العربية لتغطية أعمال لايعملها الكنديين الأصليين

بمعني تاني لاستخدامهم كصف ثاني أو حتي خامس

أين الشباب الناجح ياجماعة

و هل كل اللي نجحوا هم فقط اللي راحوا بدري بدري

وبصراح أنا فكرت ألغي فكرة الهجرة و يادار مادخلك شر

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

بالنسبة لبشاعة كندا هي زيها زي أي بلد، فعلا زي الاخوة ماقالوا المفروض انت تبقي عارف انت رايح ليه وعاوز ايه منهم

لأن في الاول والاخر هما هيدوك الهجرة لله أكيد هما محتاجينك وانت محتاجهم وبما أن الاخوة الافاضل اسهبوا في الموضوع

ده فأنا مش عاوز أطول عليك بس هسيبلك لينكة لجامعة Queen في كندا، إفتحها وشوف المصريين ماسيكن مناصب عالية

ازاي. الشخص اللي انا بعتلك اللينكة بتاعت الصفحة بتاعته شغال في ابحاث الاتصالات والجيل الرابع ولو بحثت في الجامعة

عن مصريين تاني هتلاقي منهم كتير مش بس في الجامعة دي لأ وفي جامعات تانية كبيرة. وألف شكر

اللينك:

http://www.ece.queensu.ca/directory/faculty/Safwat.html

شكرا جزيلا علي سعة صدرك.

محمد فهمي.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

الظروف الاقتصادية في العالم كله حاجة صعبة

بطالة وافلاس لشركات كبري والي اين يتجه العالم لا احد يدري

بعض المتفائلين يقولون ان هذه الازمة ستنفرج علي طفرة اقتصادية عاليه جدا

لكن للمهتمين بالهجرة فقد بعث لي احد الاصدقاء هذا الموقع الكندي الذي يبين حقيقة

الهجرة الي البلاد الباردة جدا كند ا

رابط هذا التعليق

Canada is not the fools' paradise

If you are up to the challenge ... go there

If not ... stay at your home country

This is the bottomline

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

Canada is not the fools' paradise

If you are up to the challenge ... go there

If not ... stay at your home country

This is the bottomline

i would like to take Your attention to the samples in this Dialogue i thinks they will do the same thing even if they go to Paradise

تم تعديل بواسطة tamersalib
رابط هذا التعليق

شئ طبيعى ان اى مهاجر لابد يشتغل فى اى شغل لغاية ما يعمل معادلة لشهادته عشان يقدر يوفر فلوس دراسته ويمشى حياته او على الاقل يعيش حياة صعبة وعلى الاد ويحسب كل قرش هيصرفه (يحضرنى فى ذلك مخطط الدكتور قناوى ربنا يسلح حاله) وفى هجرة كيبك بيمضوا الناس على اقرارات انة مش هيمارس مهنته الا بعد ما يكون مؤهل لها يعنى كل واحد رايح عارف ايه اللى مستنية طب ما هو فى مصر نفس الكلام لو عايز اتعلم ومعايش فلوس لازم اشتغل عشان اكمل دراستى

وبعدين الطبيب والمهندس والصيدلى والمحاسب والمدرس المصرى(واى مهنه اخرى) عارف اية المطلوب منه عشان يمارس مهنته فى كندا . كونوا مش قادر يحقق المطلوب منه دة غلطته فى الهجرة من الاول مش غلطة كندا والا هيبقى زى الصعيدى اللى بيقول اى شغلانه وخلاص ولو خادم الحرمين (طبعا الصعيدى المسافر الى السعودية) مع احترامى لكل المهن وكل الاراء وكل الصعايدة. اللى مش اد مرمطة الهجرة فى اولها يعد فى بلده احسن. لان كندا مش هتعطيك الا متعطيها انت الاول من دمك ومن عرقك ومن عمرك ومن صحتك

هى دى الحسبة الصح اللى شايف غير كدة يبقى مش هيلوم الا نفسه بس بعد فوات الاوان وربنا يسهل لكل واحد حياته

رابط هذا التعليق

اولا : الموقع اللي حضرتك كاتبه ده موجود من زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان و بخصوص كندا و الازمة الاقتصادية الازمة ما اثرتش علي كندا بس لا علي العالم كله بما فيهم مصر و الخليج و كل الدول تقريبا حتي امريكا يعني لو السبب هو الازمة يبقي علي كده ماحدش هيسفر بره بلده لان الازمة ماثرة علي العالم كله مش كندا بس و بخصوص الهجرة لكندا والله في ناس بتنجح و ناس تانية بتفشل و فعلا مش شرط كندا مافيه مثلا الهجرة لانجلترا او استراليا او نيوزيلندا :blink: و كل واحد ينام علي الجنب اللي يريحه يعني الواحد لازم يجتهد في البحث عن انسب مكان ليه و مش شرط كندا لكن برده كندا مش وحشة بالنسبة لناس انا بالنسبة لي لا وحشة ولا حلوة . انا ان شاء الله لو لما اجي اهاجر بعد عمري طويل ان شاء الله :roseop: هروح علي حبيبة قلبي نيوزيلندا :lol:و زي ما قولت كل واحد حر في البلد اللي هروح لها يعني مش شرط بلاد الهجرة ممكن واحد تاني يجي له عقد عمل في دولة اوروبية و بعد كده ياخذ الجنسية الاوروبية و مبروك عليه و يعيش حياة حلوة و واحد تاني يتمرمط في اوروبا يعني المسألة مسالة اختار كل واحد يختار البلد اللي حاسس انها هتكون مناسبة ليه

رابط هذا التعليق

علي فكره كلامك صح لدرجه كبيره انا الان في هيوستن و معاي اتنين مهندسيين كنديين من كالجاري و اتكلمنا في الموضوع ده و اكدوا حاله الركود هناك بس مش عارف باقي الولايات اخبارها ايه

و رينا يوفق الكل ان شاء الله

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

يعنى انت متخيل ان انت اذكى من الناس دى كلها مثلا و عشان كدة بتورينا

كل الناس الموجودة هنا عارفة هى بتعمل اية كويس جدا

و كلهم ناس طموحة و عارفة كل الكلام دة كويس جدا

و الخلاصة ان الانسان الناجح فى مكانة هنا حينجح هناك و العكس صحيح

و طبعا فى الاول و ف الاخر دى ارادة ربنا

يا ريت يا استاذنا العزيز تكتب حاجة مفيدة و هادفة ياما بلاش تكتب اصلا

شكرا

ان كان الرب معنا ......فمن علينا

رابط هذا التعليق

شكرا

thesaintmanwar

والله انت قولت الى انا عايز اقوله بسى بضيف انا المفروض الناس الى قدمت على الهجره عارفه الكلام دا كله وعارفين ان الوضع صعب وبردوا مش هيستمر كدا لازم هيتغير

يسيدى الدول العربيه نفسها بدات تنزل ناس الامارات مهندسين وعمال نزلوا علشان الازمه الاقتصاديه وعموما الى مهاجر لكندا مش سايب الوضع الاقتصادى الكبير ال مصر بتتمتع بيه

ولا الرفاهية للمواطن المصرى الى بيتحسد عليها عموما ياريت الى عنده حاجه تفيد وبكررها للمره المليون يكتبها انما مش بتفيد يريت يسكت احسن كفاية بسى علينا الاخ ترونتوز وتعليقاته العجيبة

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

كفاية بسى علينا الاخ ترونتوز وتعليقاته العجيبة

لا حول ولا قوة الا بالله..الأخ تورونتوز عايش في كندا من سنتين ومالوش مصلحة انه يخدع او يغش احد..انا بقول رايي بكل امانه وخبراتي بكتبها بكل نزاهة.وبيني وبينكم ابتغاء مرضاة الله..ومن اراد ان يصدق كتبت له النجاه وكان من الفائزين..ومن لم يرد فهو وشأنه.وتحياتي لكم جميعا..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

شكرا

انا مش موافق علي الكلام ده..فيه ناس كانت ناجحة في بلادهم وفشلت في كندا او بلاد المهجر عموما..والعكس صحيح...تمهل واللي سمع غير اللي شاف..و مش كل المهاجرين نجحوا..ومش كل المعلومات التي تكتب هنا عن كندا صحيحة..لكن السئيفة والمطبلتية هما اللي كتير..

اعرف اطباء ومهندسين في كندا يعملون سائقي للتاكسي وللعلم المهندسين منهم اعضاء في الأوردر ..اى انهو معادلتهم..والاطباء قطعوا شوطا طويلاا في المعادلة وبامكانهم العمل بما انهوه ولكن...ومنهم من يستمر سائقا للتاكسي فترة اقامته في كندا..

اعجبتي جملة قالها عضو فاضل في هذا المنتدي..الفاشل لن تجده يكتب علي صفحات المنتدي..والناجحين لا يكتبون كل الحقيقة..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

شكرا

انا مش موافق علي الكلام ده..فيه ناس كانت ناجحة في بلادهم وفشلت في كندا او بلاد المهجر عموما..والعكس صحيح...تمهل واللي سمع غير اللي شاف..و مش كل المهاجرين نجحوا..ومش كل المعلومات التي تكتب هنا عن كندا صحيحة..لكن السئيفة والمطبلتية هما اللي كتير..

اعرف اطباء ومهندسين في كندا يعملون سائقي للتاكسي وللعلم المهندسين منهم اعضاء في الأوردر ..اى انهو معادلتهم..والاطباء قطعوا شوطا طويلاا في المعادلة وبامكانهم العمل بما انهوه ولكن...ومنهم من يستمر سائقا للتاكسي فترة اقامته في كندا..

اعجبتي جملة قالها عضو فاضل في هذا المنتدي..الفاشل لن تجده يكتب علي صفحات المنتدي..والناجحين لا يكتبون كل الحقيقة..

----------------------------------------

انا طبعا فاهم وجهة نظرك يا تورونتوز

بس من وجهة نظرى ان الى بينحت فى الصخر هنا و بيتعب اكيد حيمشى على نفس المنهج هناك

و استحالةى ربنا يضيع تعبة مهما كانت الظروف

طبعا فى ناس فشلت كتير جدا و ناس نجحت كتير جدا زى دكتور / ابراهيم الفقى على سبيل المثال

عشان كدة انا شايف ان اى حد قرر يهاجر لكندا او غيرها عارف هو حيعمل اية و حيضحى باية و حيتعب ازاى عشان يحقق هدفة

و الخلاصة انها فى الاول و الاخر مشيئة ربنا

ارجو ان تتفهم وجهة نظرى يا تورنتوز

ان كان الرب معنا ......فمن علينا

رابط هذا التعليق

شكرا

بس من وجهة نظرى ان الى بينحت فى الصخر هنا و بيتعب اكيد حيمشى على نفس المنهج هناك

طبعا فى ناس فشلت كتير جدا و ناس نجحت كتير جدا زى دكتور / ابراهيم الفقى على سبيل المثال

عشان كدة انا شايف ان اى حد قرر يهاجر لكندا او غيرها عارف هو حيعمل اية و حيضحى باية و حيتعب ازاى عشان يحقق هدفة

وجهة نظرك ليها كل الاحترام والتقدير..وربنا ييسر لكم جميعا الامور ..تقبلوا تحياتي.

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

شكرا

وجهة نظرك ليها كل الاحترام والتقدير..وربنا ييسر لكم جميعا الامور ..تقبلوا تحياتي.

اخ ترونتوز العزيز مفيش تجارب تفرح كدا من المصريين شفتهم هناك نموذج كويس يحتذى بيه هناك وانت بتقول بقالك سنتين هناك اكيد شفت يعنى فااتمنى تقولنا

لانى اعرف واسمع من ناس كتير جدا راحوا وفى كندا ان فى ناس ماشاء الله عليهم وليا صديق سعودى الجنسية كان بيتعلم فى كندا وقالى ان احسن جالية عربيه هناك وناجحه وبتشرف العرب هما المصريين وبعديهم البنانيين بسى المصريين ميزتهم ان هم متمسكين بتقاليد مصر وبدينهم سوا كانو مسيحيين او مسلميين يعنى المسيجى محافظ على دينه اكنه فى مصر والمسلم نفس الشىء اكنه فى مصر وانما بعض الجاليات العربية منفتحه جدا على التقاليد الغربيه والكلام اكده ليا طبيب صديق والدى بقالى 10 سنين مهاجر عموما فى تجارب ناس كويسين جدا وشرفوا بلدهم وناس اكيد فشلت ولكل شخص اسبابه عموما كندا عمرها ماهتكون اسواء من مصر ولا رايك ايه!

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...