اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا وحشة !

Recommended Posts

لا يا أخي الفاضل Torontotruk الموضوع عكس ذلك تماما .... مثال بسيط : في أغلب مشاركاتي احرص على ذكر الجانب الحسن و الجانب السيء .... تورنتو مثلها مثل أي مدينة لها مميزاتها و لها عيوبها ... لا يعقل انها مليئة بالعيوب كلية و لا يوجد أي ميزة لها .... قد يكون تركيزك أنت أخي الفاضل على السيء دون الحسن هو ما أثار حفيظة الناس .... ربنا يوفق الجميع

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

• الردود 387
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هو المفترض ان الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

بس حقيقى بقى المضحك المبكى فى الموضوع ان ناس كتير زعلت اوى من الاستاذ تورونتو ( سواء اختلفت او اتفقت معاه ) علشان اتكلم عن كندا وحش ............ لكن

ما شوفتش حد اتهاجم بالطريقة دى لما حد بيشتم مصر هى و اهلها مليون مرة .......... لأ ده ساعات تلاقى الناس بتزعل لو حد دافع عنها ....... وكأن البلد دى بقت من

غير صاحب.........الاستاذ/ شاب مصرى ..... ما تزعلشى منى ......... و خلينا نحط المقولة دى شعار المرحلة ( شفت الشعارات :rolleyes: ) رأى صواب يحتمل الخطأ و رأى

غيرى خطأ يحتمل الصواب

تم تعديل بواسطة Scorpion
حذف أصل الأقتباس و الرد عليه
رابط هذا التعليق

احنا هرجنا و ضحكنا كتير...نكلم مظبوط شويتين...اسمع يامحترم الناس ايلي بتبقي واخدة قرار مصيري زي الهجرة عمرهم ما حيسمعوا لتورنتو حتي لو عمل قرد وقال كندا دى جهنم الحمرا...بكلامي او من غيره كندا خلاص قفلت بالمفتاح :والسنة الجاية حتقفل ضبة و مفتاح...وقوانين كتيرةحتتغير...بعد القوانين الجديدة اعضاء كتير اختفت...خلاص المولد اتفض ومابقاش فيه مصالح...لاايلتس و لا ديلف...و معظم المهاجرين في السنوات القادمة حييجوا من امريكا الاتينية واوروبا الشرقية...ولو فيه من الشرق الاوسط حيبقي عدد لا يذكر مع اختراع شروط تعجيزية...الكلام ده مش سفسطة ده كلام ناس مسئولة في وزارة الهجرة وفيه قوانين جاهزة للتفعيل قريبا جدا..ايلي عايز يقدم يفضل انا مش حدفعله الرسوم من مالي الخاص...وايلي عايز ييجي كندا يامرحب بيه و برده مس حستقبله في بيتي وايلي عايز يشتغل ربنا يوفقه وبرده مش حدفعله مرتبه من حسابي في البنك....ومش حعالجة علي نفقتي...ومش حعلم ولاده في مدارس املكها..ولما يطلع علي المعاش مش حصرف عليه..ولما ملك الموت يقبض روحه مش حدفنه في مدافن عائلتي...تقدروا تقولولي بعد الكلام ده انا ايه مصلحتي في صد الناس عن الهجرة لكندا؟ :roseop::roseop:

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

ايه الاخبار يا ام بلال........ يا ترى جالك رد من السفارة فى لندن؟؟؟؟ انا بعت ورقى 25 /11 يعنى بعدك بشويه ....... و برده ما لقيتش نفسى فى الليستة......

حسب الكلام اللى اتقال ...... المفروض هيرجعولنا الورق و يقولولنا استنوا لما تلاقوا نفسكم فى الليست ...... ابقى ابعتوا........

الحمد لله على كل حال ...... و اكيد الخير احنا مش عارفينة ........ بس الواحد على قد نظرتة الضيقة فى الدنيا .......كنت عايزة اولادى يتعلموا احسن

و بطريقة مختلفة........ عموما الحمد لله رب العالمين

العزيزة قمرنا الغالي ( عديها عشان عجبني الإسم ده)لم يصلني رد بعد و أنا زيك أتمنى تعليم ولادي في مكان أفضل و الخيرة فيما إختاره الله ، و أدينا بنحاول و المكتوب لازم تشوفه العين ، صح

إحنا الأول هنشوف ردهم ، وبعدين سنرى هل فعلا القائمة العام القادم ستتغير لصالحنا ولا لأ. و ربنا يقدم ما فيه الخير لنا وللكل يارب

رابط هذا التعليق

ممكن تشرح لنا لما الحصان بيقع في الخليج بيعملوا معاه أيه

يعني لما واحد أجنبي شغال في الخليج يحصلوه حادثه ينتج عنها عجز

أو يصاب بمرض مزمن و يصبح غير قادر على العمل

أو يصل إلى أرذل العمر

أو ببساطه وظيفته لم تعد مطلوبه

مش ده حصان ووقع ؟

بيحصلوه أيه ؟

بياخد معاش ؟

بيتعالج على حساب الدوله مجانا ؟

أولاده بيفضلوا في مدارسهم بيتعلموا على أعلى مستوى مجانا ؟

الدوله بتعطي له مصروف شهري منحه لا ترد على كل طفل حتى سن ال18

جاوب

أصل إحنا شبعنا كلام مرسل و سفسطه ليس عليها دليل

فهمنا بالضبط ايه هو الهوا اللي بيتباع لنا في أزايز بفضل البروباجندا و الإعلام

و لما تكون في وظيفة حكومية في الخليج ويطلع عينك سنوات عندهم

هل بيرقوك ؟؟؟

تجد اللي معاه اعدادية أو ثانوية أصبح مديرك لمجرد أنه من أهل البلد ، ومرتبه ( ربنا يبارك له ) أضعاف مرتبك

وتفاجأ أن مرتبك أصبح يوازي مرتب الفراش ، ما هو إحساسك ؟؟؟

عندما تأتي زيادة للرتبات تخص أهل البلد والأجانب" الجراثيم"

يكتوون بالغلاء و يأكلوا هوا مش مشكلة ،

إذا كنت بتتعالج على حساب الحكومة وأخدت موعد ينظر لك الموظف ، ويعطيك موعد بعد شهور لأنك أجنبي " جرثومة"

لو إعترضت ينظ رلك الدكتور من فوق لتحت و يقول :" إحمد ربك ، إنت أجنبي وتتكلم ، كمان "

رابط هذا التعليق

كندا بالنسبة لي كانت سجن جميل.

1- العيشة هناك لدخل متوسط بتكون علي الاد جدا. مفيش فسح بجد لان اسعار الطيران الداخلي زبالة مقارنة باوربا.

2- لو عيلة من 4 افراد وبدخل واحد يا تري هتزور مصر كل كام سنة. والله في ناس بتبقي هتموت تشوف اهلها ومش قادرة. لان الاقساط خناقهم.

2- شركات كتير small to medsize بتوصل لوقت لو عايز تكبر لازم تسيب المكان بالكامل وتروح مكان تاني.

3- مجالات كتير هتلاقي كندا بتلهث ورا اليابان واوربا وامريكا. وطبعا ده بيعمل مشاكل في اوقات معينة في كارييرك.

رابط هذا التعليق

و لما تكون في وظيفة حكومية في الخليج ويطلع عينك سنوات عندهم

هل بيرقوك ؟؟؟

تجد اللي معاه اعدادية أو ثانوية أصبح مديرك لمجرد أنه من أهل البلد ، ومرتبه ( ربنا يبارك له ) أضعاف مرتبك

وتفاجأ أن مرتبك أصبح يوازي مرتب الفراش ، ما هو إحساسك ؟؟؟

عندما تأتي زيادة للرتبات تخص أهل البلد والأجانب" الجراثيم"

يكتوون بالغلاء و يأكلوا هوا مش مشكلة ،

إذا كنت بتتعالج على حساب الحكومة وأخدت موعد ينظر لك الموظف ، ويعطيك موعد بعد شهور لأنك أجنبي " جرثومة"

لو إعترضت ينظ رلك الدكتور من فوق لتحت و يقول :" إحمد ربك ، إنت أجنبي وتتكلم ، كمان "

ان كنت في الخليج تلميذ..ماكنش حد يقدر يكلم مع مصري...ابوظبي كانت فيها 12 مصري ...دكاترة ومهندسين بترول و فني بريمة و طباخ ...افتكر حادثة ضابط اماراتي ضرب مهندس مصري في كتفه اتسجن سنة...المدرسين كانوا من الجزائر و سوريا كانوا يموتوا في حاجة اسمها مصرين...في المرحلة الثانوية كان فيه مدرس انجليزى مصري كان بيشتري هدايا للطلبة المتوفقين في مادته من ماله الخاص...صدقيني احنا ايلي عملنا كده في نفسنا...الغش والرياء والانانية ...روحي دبي او العين اتفرجي علي المصريين بيعملوا ايه في بعض النهاردة وكله ده علشان ميت درهم زيادة...الفلبيني او الهندي في الوقت ده كان اقصي ما يتمناه انه يشتغل سواق تاكسي..تعالي اتفرجي عليهم اليوم...انا في صف كل الناس ايلي عايزين يهاجروا...لكن ما بحبش المبالغة...وصدقيني الناس هنا عندهم مشاكل ممكن تكون اكتر من ايلي في مصر و تذكري دائما اللايف ستايل والثقافات ليها اثار سلبية..واتمني ان تكون نظرتك للأمور اكتر عمقا من التامين الصحي واعانة البطالة والكلام اياه بتاع الناس دول. :roseop:

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

ان كنت في الخليج تلميذ..ماكنش حد يقدر يكلم مع مصري...ابوظبي كانت فيها 12 مصري ...دكاترة ومهندسين بترول و فني بريمة و طباخ ...افتكر حادثة ضابط اماراتي ضرب مهندس مصري في كتفه اتسجن سنة...المدرسين كانوا من الجزائر و سوريا كانوا يموتوا في حاجة اسمها مصرين...في المرحلة الثانوية كان فيه مدرس انجليزى مصري كان بيشتري هدايا للطلبة المتوفقين في مادته من ماله الخاص...صدقيني احنا ايلي عملنا كده في نفسنا...الغش والرياء والانانية ...روحي دبي او العين اتفرجي علي المصريين بيعملوا ايه في بعض النهاردة وكله ده علشان ميت درهم زيادة...الفلبيني او الهندي في الوقت ده كان اقصي ما يتمناه انه يشتغل سواق تاكسي..تعالي اتفرجي عليهم اليوم...انا في صف كل الناس ايلي عايزين يهاجروا...لكن ما بحبش المبالغة...وصدقيني الناس هنا عندهم مشاكل ممكن تكون اكتر من ايلي في مصر و تذكري دائما اللايف ستايل والثقافات ليها اثار سلبية..واتمني ان تكون نظرتك للأمور اكتر عمقا من التامين الصحي واعانة البطالة والكلام اياه بتاع الناس الجوعي دول. :roseop:

الأخ الفاضل تورونتو :

يشهد ربي أني واحدة من الناس و قبلي زوجي الذين لا نطمح في مسألة المساعدات المادية ، و رغم أن تخصص زوجي برمجة و حاسب آلي لكنه يطمح بشده لعمل بزنس والتوكل على رب العباد ، بعد دراسة جدوى ، لدينا خبرة لا بأس بها في مجال البزنس ، لكن التوفيق من عند الله ، لا طموح لي في كندا سوى :

التعليم المتميز لأولادي ، وهذا هو الأساس

لي ظروفي الخاصة جدا والتي تمنعني من العودة لمصر

مضيق علينا في الخليج جدا

و أرجو أن تدعوا لي لعل الله يفرجها علينا و شكرا

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل تورونتو :

يشهد ربي أني واحدة من الناس و قبلي زوجي الذين لا نطمح في مسألة المساعدات المادية ، و رغم أن تخصص زوجي برمجة و حاسب آلي لكنه يطمح بشده لعمل بزنس والتوكل على رب العباد ، بعد دراسة جدوى ، لدينا خبرة لا بأس بها في مجال البزنس ، لكن التوفيق من عند الله ، لا طموح لي في كندا سوى :

التعليم المتميز لأولادي ، وهذا هو الأساس

لي ظروفي الخاصة جدا والتي تمنعني من العودة لمصر

مضيق علينا في الخليج جدا

و أرجو أن تدعوا لي لعل الله يفرجها علينا و شكرا

يابن آدم لا تخف مادام سلطاني باقيا

وسلطاني لا ينفذ ابدا..حديث قدسي

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا ماليش في الكلام الحنجوري الكبير لكن لكل بساطة تقبل الراي الاخر ليس تقبلك للراي الموافق بل تقبلك للراي المضاد لك

واحترامك لذاتك ينبع من احترامك لاراء الاخر المناقضة لاراءك وليست الاراء الداعمة لك

لذا وبكل بساطة كل واحد حر في رايه مادام لا يتعدي علي الاخر بالتشخيص

تم تعديل بواسطة qenawy

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل تورونتو :

أشكرك على تعليقك ، فعلا في الصميم ، ربنا فعلا فوق الكل وله الملك سبحانه

رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم

كندا حلوه.........! تسأل ناس يقلولك شعر :wub: وتسأل غيرهم يرد عليك بموشح ويجبلك كل حاجة سيئه فيها . :blush2:

طب البعيد عن كندا يصدق مين يعرف ازاى الاجابة .

عايز تعرف الاجابة اسأل نفسك شوية اسأله هتعرف كندا حلوا ولا وحشة ؟ هقدر ولا مش هقدر ؟ هعرف ولامش هعرف ؟

الاسألة

1- تقدر ترجع تذاكر من تانى وخاصة لو مهنتك محتاجة معادله ؟

2- تقدر تقعد من غير شغل ودخل قد اية ؟

3-تقدر تشتغل اى شغلانة اخرى بياع فى اى كافية او مطعم او سواق او او ؟

4-تقدر تواجة ولادك بالشغلانة دى بمعنى الولاد عارفين بابا دكتور ولا مهندس ولا محاسب تقدر تقلهم ان انت بقيت بتشتغل فى مطعم حارس امن ..او..او...؟

5-تقدر تعيش على الاعانة مع العلم الاعانة مش كبيرة ومبتكفيش ؟

6-تقدر تعيش من غير عربية (فى ناس هتقول انا اصلن معنديش عربية انا بتكلم عمتن للى عندوا ومش هيقدر يشترى للظروف) ؟

7-تقدر تسيب اولادك وزوجتك فى كندا لوحدهم وتصرف عليهم وانت برة ؟

8-تقدر تكون عايش على مستوى اقل من الى انت كنت عايش فية ؟

9-تقدر تعيش من غير معارف واصحاب ؟

وحجات تانية .

ناس هتقول يعنى انتى بتقولى كندا وحشة من الاخر ومتجوش وولاد الحلال الى هيلتوا ويعجنوا كتير .

لا كندا بلد جميلة بس عيزة ان كل واحد فينا يعدل الرسيفر بتاعة شوية علشان يقدر يشوف الجمال ويستمتع بيه الناس التعبانة فى كندا لانهم جم وملقوش نفسهم دول

مش فشله بدليل ان كندا نفسها اعترفت بشهدتهم وبخبرتهم وقبلتهم على الاساس ده بس بعد كده قلتلهم مينفعش هتقلوا كندا مدحكتش عليهم وانهم كانوا عارفين

انا معاكوا انك تعرف حاجة وانك تعيش التجربة دى حاجة تانية علشان كدة بقلكم ان قبل متيجى تكون مستعد لحجات كتير وتكون كمان عارف ان المجتمع المصرى الى

مجود هنا مش هيقبلك الى لما تكون واقف على رجليك ووضعك يكون كويس مش بقلكم ان احنا محتجين نعدل الرسيفر ونقبل بعض بغض النظر على شغلنتنا لان الناس

دى كانت فى الاول شغالة فى بلدنا او فى الخليج شغلنات كويسة وبموئهلتهم المرفوضة فى كندا ومننساش ان الناس دى الى قررت تهاجر دول دكاترة ومهندسين و معدين

وغيرهم بمعنى صفوة فى الفكر والثقافة رفضوا واقع قائم على الغش والمحسوبية والكدب والجبن وحسوا انهم يستحقوا فرصة احسن سعوا واتقبلوا منهم وصل ومنهم لا

وبدل منقف جنب بعض لا نرفضهم ونقلهم انتوا فشلة الناس دى لما سابت بلدها مسبتهاش علشان تقف تبيع فى المحلات او تشتغل امن او او .. انا مبهنش الشغلنات دى

بس انابقول ان الناس دى تعبت لحد موصلت للمكانة الى هى فية فبل متيجى كندا وكان عندها امل اما وقع تعبوا ولما اترفضوا من الى حوليهم تعبوا اكتر و مبقوش يقدروا يشوفوا اى حاجة حتى الرجوع مش قدرين

علية عمر الجعان او الخايف من بكرة هيشوف الجمال الى فى كندا اسفة ان كنت طولت عليكم.

رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم

كندا حلوه.........! تسأل ناس يقلولك شعر :D وتسأل غيرهم يرد عليك بموشح ويجبلك كل حاجة سيئه فيها . :wub:

عايز تعرف الاجابة اسأل نفسك شوية اسأله هتعرف كندا حلوا ولا وحشة ؟ هقدر ولا مش هقدر ؟ هعرف ولامش هعرف ؟

كلام حضرتك منطقى و مفيد فعلا ........ بس كان هايبقى مفيد اكتر لو كان اتكتب قبل 27 فبراير........... لان مفيش اوبشين خلاص ....... بعد التعديلات الجديدة ما بقاش فيه اختيار اروح ولا ماروحش ....... لان الباب بقى متوارب ...... متقفلش خالص ...... بس مش مفتوح لكل الناس...... لكن عموما كلام حضرتك مترتب و محايد و من غير....تشنج و لا توتر.......مرسى :blush2:

رابط هذا التعليق

السلاموا عليكم

كندا حلوه.........! تسأل ناس يقلولك شعر :wub: وتسأل غيرهم يرد عليك بموشح ويجبلك كل حاجة سيئه فيها . :blush2:

الاسألة

1- تقدر ترجع تذاكر من تانى وخاصة لو مهنتك محتاجة معادله ؟

2- تقدر تقعد من غير شغل ودخل قد اية ؟

3-تقدر تشتغل اى شغلانة اخرى بياع فى اى كافية او مطعم او سواق او او ؟

4-تقدر تواجة ولادك بالشغلانة دى بمعنى الولاد عارفين بابا دكتور ولا مهندس ولا محاسب تقدر تقلهم ان انت بقيت بتشتغل فى مطعم حارس امن ..او..او...؟

5-تقدر تعيش على الاعانة مع العلم الاعانة مش كبيرة ومبتكفيش ؟

6-تقدر تعيش من غير عربية (فى ناس هتقول انا اصلن معنديش عربية انا بتكلم عمتن للى عندوا ومش هيقدر يشترى للظروف) ؟

7-تقدر تسيب اولادك وزوجتك فى كندا لوحدهم وتصرف عليهم وانت برة ؟

8-تقدر تكون عايش على مستوى اقل من الى انت كنت عايش فية ؟

9-تقدر تعيش من غير معارف واصحاب ؟

وحجات تانية .

ناس هتقول يعنى انتى بتقولى كندا وحشة من الاخر ومتجوش وولاد الحلال الى هيلتوا ويعجنوا كتير .

لا كندا بلد جميلة بس عيزة ان كل واحد فينا يعدل الرسيفر بتاعة شوية علشان يقدر يشوف الجمال ويستمتع بيه الناس التعبانة فى كندا لانهم جم وملقوش نفسهم دول

مش فشله بدليل ان كندا نفسها اعترفت بشهدتهم وبخبرتهم وقبلتهم على الاساس ده بس بعد كده قلتلهم مينفعش هتقلوا كندا مدحكتش عليهم وانهم كانوا عارفين

انا معاكوا انك تعرف حاجة وانك تعيش التجربة دى حاجة تانية علشان كدة بقلكم ان قبل متيجى تكون مستعد لحجات كتير وتكون كمان عارف ان المجتمع المصرى الى

مجود هنا مش هيقبلك الى لما تكون واقف على رجليك ووضعك يكون كويس مش بقلكم ان احنا محتجين نعدل الرسيفر ونقبل بعض بغض النظر على شغلنتنا لان الناس

دى كانت فى الاول شغالة فى بلدنا او فى الخليج شغلنات كويسة وبموئهلتهم المرفوضة فى كندا ومننساش ان الناس دى الى قررت تهاجر دول دكاترة ومهندسين و معدين

وغيرهم بمعنى صفوة فى الفكر والثقافة رفضوا واقع قائم على الغش والمحسوبية والكدب والجبن وحسوا انهم يستحقوا فرصة احسن سعوا واتقبلوا منهم وصل ومنهم لا

وبدل منقف جنب بعض لا نرفضهم ونقلهم انتوا فشلة الناس دى لما سابت بلدها مسبتهاش علشان تقف تبيع فى المحلات او تشتغل امن او او .. انا مبهنش الشغلنات دى

بس انابقول ان الناس دى تعبت لحد موصلت للمكانة الى هى فية فبل متيجى كندا وكان عندها امل اما وقع تعبوا ولما اترفضوا من الى حوليهم تعبوا اكتر و مبقوش يقدروا يشوفوا اى حاجة حتى الرجوع مش قدرين

علية عمر الجعان او الخايف من بكرة هيشوف الجمال الى فى كندا اسفة ان كنت طولت عليكم.

العضوة شوشي ...كل الاسئلة ايلي تفضلت ونشرتيها الاجابة حتكون آه...اقدر...ولما يلاقي نفسه في الدوامة والمعمعة..ويمشى يكلم نفسه و يتمحك في ده و يتمسكن لده ويمشي يكلم نفسه يضرب نفسه ميت .....ويقول ياريت ايلي جري ما كان....ولما يصرف الملمين ايلي معاه ويستني كل اول شهر الشيك بتاع الاعانة اياها ...حيعرف ان كان غلطان ...ولتنزل ضربة الرب علي كل من يتآمر علي الناس الغلابة و يعملهم من البحر طحينة.

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

تتفقوا معي ان كم الخلافات و الأهانات بلغ مداه في هذا الموضوع ... و لقد كان كل أملنا ان يتفضل السادة الزملاء بتعديل المسار بدون اي ضغوط .. و بالرغم من ان كثيرآ من الأصوات العاقلة طالبت باستخدام اسلوب حضاري يتناسب و المكان الذي يجمعنا و لكن للأسف استمر الوضع علي ما هو عليه ...

لذا استسمحكم في غلق الموضوع مؤقتآ لتنقيته أولآ من الشوائب .. و التشاور مع باقي فريق لمشرفين للعثور علي حل لتلك الظاهرة التي تصاعدت مؤخرآ ...

عن فريق المشرفين

سكوربيون

بعد تنقيته من بعض المداخلات التي لا تفيد الحوار و تخرج بالموضوع عن مساره و الهدف منه تم فتح الموضوع للمناقشة مرة أخري ..

عن فريق المشرفين

سكوربيون

تم تعديل بواسطة Scorpion

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

شكراً عزيزي سكوب على إعادة فتح الموضوع ، وتنقيته من التجاوزات...

أتعشّم أن نراعي اختيار كلماتنا في المشاركات بعد إذنكم ؛ ونراعي مشاعر باقي الزملاء...

وآدي المكان المناسب لطرح أي شكوك أو معلومات سلبية عن كندا...

تحيّاتي.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

يا جماعه الموضوع ده جميل جدا جدا ومهم للغايه

ياريت تستمروا فى الموضوع علشان الكل يستفيد

سؤال هام جدا :

هل لو انا مرتاح فى بلدى عندى شغلى المستقر ومراتى شغاله ومستقره وعندى عائله وأقارب ووضع مالى جيد ولى أطفال فى مدارس جميله مستقره وربنا " ساترها معانا والحمد لله "

هل من السهل الإستغناء عن هذا كله ؟؟؟؟؟

حعمل ايه فى ولادى اللى اكبرهم عنددها 9 سنوات والصغيرن 7 سنوات حيعملوا ايه فى المجتمع الجديد ده ؟ هل حيتكيفوا

انا حشتغل فين انا محتاج وقت ومجهود كبير قوى علشان اعادل شهادتى طب حشتغل ايه فى مطعم ولا سوبر ماركت ؟

دخلى حيكفينى ويكفى عيالى ؟؟ حيبقى عندى عربيه وبيت مفروش كويس زى مصر ؟

حاجات كتير قوى

الحاجه اللى بس بتقلق الواحد الطماع اللى زى حالاتى هو مستقبل اولاده !!!!!!!!!! مفيش وظايف

وساعات اقول ده انت بنى آدم طماع يا اخى خلى عندك ثقه فى الله الى رزق وحيرزقهم

وفتكر قول المولى " وليخش الذين ان تركوا من ورائهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فليتقوا الله وليقولوا قولا سديدا "

ساعتها باهدى خالص واقول الحمد لله وبلاش طمع ومجازفه

ياسلام على راحة البال ،،، والله بالدنيا ومافيها

ربنا يكرمنا جميعا ويهدى نفوسنا لما فيه الخير

رابط هذا التعليق

الموضوع مش مستاهل...لانه بالكلام فقط ممكن اثبت ان كندا مش وحشة وبس..من مشاهدات وخبرات وعلاقات كتيرةفي المجتمع الكندي...حتي الكنديين يعلمواحقيقة بلادهم....

بعد ماغلب حماري...سألت جاري الكندي المولود في نيوبرونزويك ويعيش في كيبيك ...ومن اصل روماني...اريد ان اثبت لبعض الناس ان كندا ليست كما تدعي حكومتها من خلال مواقع الانترنت والدعاية عموما...فقال لي بقوة و ثبات لن يستطيع احد ان يثبت ذلك ...الوحيد الذي يستطيع اثبات ذلك هو المهاجر نفسه ولكن بعد فوات الاوان...عندما يصل و تبدأ الدوامة التي ربما تاكل من عمره سنين وربما يصل الي هدفه وربما تقتله ضغوط الحياه...وربما يفقد نفسه ايضا ...اخذنا الحديث عن كندا ...وفي النهاية قال لي بكل بساطة كندا عبارة عن شركة....تبيع منتج ويخصص نصف مكاسب هذا المنتج للدعاية و الاعلان عنه...وفي كل الحالات هما مش خسرانين حاجة...طبعا هذا الكلام واضح جدا للاوروبين ومن عاش معهم ولكن لمن يضربوا و تغتال حقوقهم كل يوم في بلاد ما يعلم بها الا الرب وحده...اكيد حتبقي الحلم الوردي وكل من يتكلم عنها بسوء يحكم عليه بالاعدام...

حتي موقع لا لكندا اطلقوا عليه الشائعات وقالوا انه من عمل الكنديين البيض الذي هم براء من هذا العمل ويعتبر اكبر انتقام لهم من هؤلاء المهاجرين القادمين لنهب ثروات البلاد و العيش علي الضمان الاجتماعي الذي لا يسمن ولا يغني من جوع هو دعهم يدخلونها بسلام امنين ويخرجون منها نادمين...

ربما اكون علي خطئ في ما كتبته ..لانني اعيش في القاع والاعضاء الذين راى مخالف لرايي يعيشون علي القمم والمرتفعات..ويرون الاشياء اكثر وضوحا مني...وربما هذا الروماني و بالمناسبة هو شريكي في بعض الاعمال في مجال النقل ويعمل في مركز محترم في وزارة الهجرة وغد و كاذب...اذن ساترك الايام تثبت لكم حقيقة كندا بدون مواقع او لينكات...وكما قالت وزارة النقل الكندية فرع اونتاريو...yours to discover :sad:

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

الموضوع مش مستاهل...لانه بالكلام فقط ممكن اثبت ان كندا مش وحشة وبس..من مشاهدات وخبرات وعلاقات كتيرةفي المجتمع الكندي...حتي الكنديين يعلمواحقيقة بلادهم....

بعد ماغلب حماري...سألت جاري الكندي المولود في نيوبرونزويك ويعيش في كيبيك ...ومن اصل روماني...اريد ان اثبت لبعض الناس ان كندا ليست كما تدعي حكومتها من خلال مواقع الانترنت والدعاية عموما...فقال لي بقوة و ثبات لن يستطيع احد ان يثبت ذلك ...الوحيد الذي يستطيع اثبات ذلك هو المهاجر نفسه ولكن بعد فوات الاوان...عندما يصل و تبدأ الدوامة التي ربما تاكل من عمره سنين وربما يصل الي هدفه وربما تقتله ضغوط الحياه...وربما يفقد نفسه ايضا ...اخذنا الحديث عن كندا ...وفي النهاية قال لي بكل بساطة كندا عبارة عن شركة....تبيع منتج ويخصص نصف مكاسب هذا المنتج للدعاية و الاعلان عنه...وفي كل الحالات هما مش خسرانين حاجة...طبعا هذا الكلام واضح جدا للاوروبين ومن عاش معهم ولكن لمن يضربوا و تغتال حقوقهم كل يوم في بلاد ما يعلم بها الا الرب وحده...اكيد حتبقي الحلم الوردي وكل من يتكلم عنها بسوء يحكم عليه بالاعدام...

حتي موقع لا لكندا اطلقوا عليه الشائعات وقالوا انه من عمل الكنديين البيض الذي هم براء من هذا العمل ويعتبر اكبر انتقام لهم من هؤلاء المهاجرين القادمين لنهب ثروات البلاد و العيش علي الضمان الاجتماعي الذي لا يسمن ولا يغني من جوع هو دعهم يدخلونها بسلام امنين ويخرجون منها نادمين...

ربما اكون علي خطئ في ما كتبته ..لانني اعيش في القاع والاعضاء الذين راى مخالف لرايي يعيشون علي القمم والمرتفعات..ويرون الاشياء اكثر وضوحا مني...وربما هذا الروماني و بالمناسبة هو شريكي في بعض الاعمال في مجال النقل ويعمل في مركز محترم في وزارة الهجرة وغد و كاذب...اذن ساترك الايام تثبت لكم حقيقة كندا بدون مواقع او لينكات...وكما قالت وزارة النقل الكندية فرع اونتاريو...yours to discover :sad:

يعنى يا استاذ تورنتو مين الافضل

مصر

ولا كندا

اتمنى من حضرتك انك تجاوبنى ؟

(محمد على )

بحبك يا اهلى وديايب فى هواك وفى قلبى دايما عمرى ما هنساك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...