اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بعد اذن المشرفين عاوز اقول نصيحه

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عاوز اقول نصيحه للناس اللي جايلهم عقود عمل زي حالاتي بعد اذن الاخوه المشرفين

1- ما تستعجلش في قراءه العقد واقراه بند بند بتمهل

2- ياريت كمان قبل العقد ما يجيلك تنزل قانون العمل السعودي من المنتدي وتفهمه لانه حيفتح عيونك علي حاجات كتير

3- دقق قوي في بند حالات انهاء العقد لو موجوده في العقد لان القانون السعودي يوجد به ماده خاصه بكده واي بند يتحط في العقد وغير موجود في القانون اسال فيه الناس اللي عندهم خبره لانه ممكن يكون باطل زي ما حصل معايا

4- ما تتسرعش وتقبل اي عقد والسلام وفاوض علي البنود الغير قانونيه قبل السفر لانه لو صاحب العمل طبق البنود دي حتروح تشتكيه في مكتب العمل وقواضي وقصه ممكن تطول فالاحسن انك تضبط عقدك من الاول

5- كمان يجب التدقيق في عدد ساعات العمل لان القانون بيقول 48 ساعه في الاسبوع ( 6 ايام مثلا *8 ساعات) والزياده عن كده الساعه بساعه ونص والجمعه اجازه

مثلا انا اكتشفت في العقد بتاعي ان الراتب اللي اتفقت عليه مع الشركه مكتوب في العقد انه

يشمل عدد 10 ساعات عمل فعليه في اليوم يعني انا كده اشتغل كل يوم ساعتين ببلاش

6-فتره الاختبار في القانون السعودي 3 شهور وممكن تتمد 3 شهور كمان بس لو انت الشركه غيرت من وظيفتك بس في اطار نفس التخصص انا بقه عقدي مكتوب الاختبار 6 شهور في نفس الوظيفه وده موش صح وعلي فكره خلال فتره الاختبار صاحب العمل من حقه يمشيك لو انت لم تثبت كفائه علشان كده مدتها مهمه

7- لو انت مرتبك في مصر صغير لو حديث التخرج او عازب ومركزك موش كبير في شغلك ممكن تخاطر وتسافر لو بعض البنود دي موجوده وموش عارف تغيرها مع الشركه لكن لو انت مرتبك عالي ومكفيك ومتجوز ووراك اسره ليه تخاطر

نصيحتي للجميع محدش يتسرع ويمضي ويفرح بالسفر الا لما يفهم عقده بيقول ايه ويحسبها كويس

واسف علي الاطاله

رابط هذا التعليق

شكرا

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لا يشغله الانتشار بقدر ما يحرص على ترك بصمة مميزة بصوته يدرك أن الوصول لقلب الجمهور ليس سهلا فى زمن تغيرت بعرض الصفحة
    • 0
      أشكى لمين من أسوتك أشكى لمينأشكى لمين من أسوتك أشكى لمينما هو انت الحكم والمتهم واحلف يمينضيعت عمرى معاك ضيعتهعرض المقال كاملاً
    • 0
      بأه عاوز تعرف فى مكان فى القلب بيستهلكبأه عاوز تعرف إن كنت بحبك واشتاقلكط ما تسأل نفسك مين فى الحلم يوماتى بيعرض المقال كاملاً
    • 0
      مهارة فن التشخيص.. واحترافية فى الأداء.. والتنقل بسلاسة بين الأدوار المختلفة دوما ما تلازمه فى أعماله الفنيةعرض الصفحة
    • 2
      انا محامي مصري والحال واقف هنا وفي مكتب محاماه سعودي عارض عليا أنه يبعتلي تأشيره علشان اروح أمسك المكتب الخاص به مقابل الفين ريال والسكن والتأمين الطبي على حسابه ولكن طالب مني تغيير المهنه لان التأشيرة اللي هيبعتها عامل أو سائق وانا مش عارف أقبل ولا ارفض
  • أضف...