اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

انا ليا استفسار هو ليه موضوع د.سوسو اتقفل

:sad: :sad: :sad:

المفروض ان انا افهم ايه كدة يا ريمو انك زعلان ولا مش عارف؟ :happy: :) rs: fty:: fty::

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعه انا استلمت الريفرنس نمر وبحضر اوراقي وليه استفسار

هوه مطلوب ارسال شيك مع الاوراق في الخطوه دي ولا لا

مره فهمت من الكلام في الويب بتاعهم انه اه ومره فهمت انه لما يبقي يتوافق علينا هيطلوبه

يا تري ايه الصح من اهل الخبره وكم المبلغ ياريت الي يعرف يكتب لي الرابط بتاع المبلغ عشان فشلت في العثور عليه للاسف

تم تعديل بواسطة ابنه النيل

we make them cry who care for us

we cry for those who never care for us

And we care for those who never cry for us

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

يارب تكونوا جميعا بخير وجزاكم الله خيرا ارجوكم انا مش عارف اطبع application ليا ولزوجتى واولادى الاصغر من18 سنةعلشان اقدمه فى مكتب

نوفا سكوتشيا وكل ما اطبعه يظهر الكمر الاخير لمحاورات المصريين هل يوجدطريقةاخرى سهلة للحصول على الابليكشن ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

يارب تكونوا جميعا بخير وجزاكم الله خيرا ارجوكم انا مش عارف اطبع application ليا ولزوجتى واولادى الاصغر من18 سنةعلشان اقدمه فى مكتب

نوفا سكوتشيا وكل ما اطبعه يظهر الكمر الاخير لمحاورات المصريين هل يوجدطريقةاخرى سهلة للحصول على الابليكشن ولكم جزيل الشكر

mil:

ده اللينك موقع الهجرة الرسمي

حضرتك هتطبع الملفات الموجودة في رقم 2 كلها معاد الملف الاخير لان ده توكيل لمحامي الهجرة وطبعا حضرتك مش محتاجة

وحضرتك هتقرا الكتاب الموجود في رقم 1عشان تعرف طريقة ملئ الابلكيشن بالتفصيل

ربنا يوفقك

في رعاية الله

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

مره فهمت من الكلام في الويب بتاعهم انه اه ومره فهمت انه لما يبقي يتوافق علينا هيطلوبه

يا تري ايه الصح من اهل الخبره وكم المبلغ ياريت الي يعرف يكتب لي الرابط بتاع المبلغ عشان فشلت في العثور عليه للاسف

:happy:

اختي الفاضلة بالنسبة لللمبلغ المطلوبة ده بيكون في اخر خطوة مع طلب الباسبور لوضع الفيزا بعد طلب الميديكال ان شاء الله

وبالنسبة للمبلغ المطلوب فهو 490 دولار للمقدم الرئيسي والزوجة و الاطفال معفين من الدفع

وده اللينك الموضح للنقطة ده واللي يخص حضرتك منه هو رقم 4 فقط و هو خاص بتكاليف طلب الاقامة الدائمة

موقع الهجرة الرسمي

في رعاية الله mil:

منذ ولدت و أنت تفخر بالإسلام ..... فمتى يفخر الإسلام بك

اشتاق لترابك و هواك يا وطني....واشتقت لبيت ابي وحضن امي

إن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمن نفسي والشيطان

والحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

اللهم ارحم والديا وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم..

ونقهم من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس..

اللهم أبدلهم داراً خيراً من دارهم .. وأهلاً خيراً من أهلهم ..وارزقهم الفردوس الأعلى ..

وأعذهم من عذاب القبر ..وعذاب النار..اللهم اجمعني بهم في جنات النعيم

رابط هذا التعليق

انا ليا استفسار هو ليه موضوع د.سوسو اتقفل

:roseop::roseop::roseop:

المفروض ان انا افهم ايه كدة يا ريمو انك زعلان ولا مش عارف؟ :sad: :roseop::roseop: :) -_-

كدة زعلان -_- و اسمة sad face

و كده مش عارف او متلخبط :lol:

رابط هذا التعليق

أرجو المساعدة حيث أنى قدمت فيدرال من اغسطس 2008 عن طريق محامى فى مونتريال و لكن للأسف مع نزول ليستة الوظائف لم تكن وظيفتى فى هذه الليستة (مدير تجارى) و مع أن خبرتى اكثر من 10 سنوات

لكنى أرسلت صورة شهادة خبرة أضافية تذكر اننى عملت لمدة سنتين اثناء العشرة سنوات الماضية كمحاسب لأنها موجودة فى اللستة (علما بأنى بكالوريوس تجارة محاسبة)

ولكن للأسف جاءنى جواب الرفض اليوم بأنهم لم يقتنعوا بأننى مارست المهام المطلوبة لهذه الوظيفة طبقا للNOC JOB DUTIES

المحامى أخبرنى أنى ممكن أبعت أبليكشن جديد بس أنا مش عارف هل لسه فيه فرصة و لا لاء بعد الرفض

مع العلم أنا عندى شهادات خبرة كمحاسب و معتمدة

أنا عندى 42 سنة يعنى ماينفعشى أقدم كيبك

ياريت نصيحتكم الغالية لانى فعلا مش عارف اعمل ايه

وفقكم الله

رابط هذا التعليق

أرجو المساعدة حيث أنى قدمت فيدرال من اغسطس 2008 عن طريق محامى فى مونتريال و لكن للأسف مع نزول ليستة الوظائف لم تكن وظيفتى فى هذه الليستة (مدير تجارى) و مع أن خبرتى اكثر من 10 سنوات

لكنى أرسلت صورة شهادة خبرة أضافية تذكر اننى عملت لمدة سنتين اثناء العشرة سنوات الماضية كمحاسب لأنها موجودة فى اللستة (علما بأنى بكالوريوس تجارة محاسبة)

ولكن للأسف جاءنى جواب الرفض اليوم بأنهم لم يقتنعوا بأننى مارست المهام المطلوبة لهذه الوظيفة طبقا للNOC JOB DUTIES

المحامى أخبرنى أنى ممكن أبعت أبليكشن جديد بس أنا مش عارف هل لسه فيه فرصة و لا لاء بعد الرفض

مع العلم أنا عندى شهادات خبرة كمحاسب و معتمدة

أنا عندى 42 سنة يعنى ماينفعشى أقدم كيبك

ياريت نصيحتكم الغالية لانى فعلا مش عارف اعمل ايه

وفقكم الله

اهلا بحضرتك

الحق قدم جديد ووفر فلوس المحامي اكيد لو قريت في المنتدي هتلاقي الموضوع سهل

حضرتك مقدم كنت من سفارة القاهرة ولا من فين عشان الداتا بيز بتاعتي بظبطها؟

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

استاذ محمد ..من زمان وانا نفسي اعرف كيفية معادلة شهادة الحقوق ..وممارسة مهنة المحاماة بكندا ...مستنيين تشرحلنا بالتفصيل

رابط هذا التعليق

[

ألف الف شكر يا دكتور قناوى

زى ماقولت أنا بعت صور ورقى مع Symlified applicationللمحامى الكندى مباشرة فى مونتريال وهو بعتها للسفارة فى القاهرة

بعد كده حولوا الملف لمكتب سيدنى نوفاسكوتيا اللى بعتللى جواب الرفض على عنوان المحامى

يعنى رأى حضرتك فى فرصة لسه أقدم تانى يعنى

شكرا مع خالص تقديرى

رابط هذا التعليق

sorry for writting in english but i do not have arabic key board, i previously had a same situation like u and i send bank draft to the canadian embassy in cairo after receving the the file number in 11-2009 and after few days they call me on my mobile and tell me that i do not need to pay money again and it payed only once in nova scotcia and tell me that they well return the bank draft to me by the egyptian mail and i already received it aftera about 3 weeks so i am very very very sure that u do not need to pay money again

رابط هذا التعليق

السام عليكم

ياتري ايه الاسهل و الاسرع في الهجره لكندا كيبيك و لا فيدرال بالنسبه لاخصائي العلاج الطبيعي

مش عايزة سؤال

طبعا فيدرال

رابط هذا التعليق

sorry for writting in english but i do not have arabic key board, i previously had a same situation like u and i send bank draft to the canadian embassy in cairo after receving the the file number in 11-2009 and after few days they call me on my mobile and tell me that i do not need to pay money again and it payed only once in nova scotcia and tell me that they well return the bank draft to me by the egyptian mail and i already received it aftera about 3 weeks so i am very very very sure that u do not need to pay money again

لا ياعم لا يطلبوها منك عند طلب الميديكال او الباسبورات

رابط هذا التعليق

استاذ محمد ..من زمان وانا نفسي اعرف كيفية معادلة شهادة الحقوق ..وممارسة مهنة المحاماة بكندا ...مستنيين تشرحلنا بالتفصيل

استاذ مازن الموضوعات اللى انا طلعتها للسطح دى موضوعات قديمة جدا

فاحتمال يكون استاذ محمد بطل يدخل المنتدى اصلا

بس انا حسيت ان الموضوعات دى موضوعات قيمة جدا بس دفنت مع الزمان يا اللى عنده معلومه ميبخلش

علينا

c'est la vie

رابط هذا التعليق

لا ياعم لا يطلبوها منك عند طلب الميديكال او الباسبورات

دكتور قناوي شكرا علي اهتمامك واسف ان كنت لم اوضح المعلومةجيدا و لكني كنت اقصد ان الشيك غيرمطلوب في هذه المرحلة فقط ولكن بالتاكيد هناك مصاريف اخري ستطلب في مراحل قادمة كما ذكرت حضرتك اما في المرحلة المذكورة الان

فلا و هذا من خلال تجربة واقعية سبق وان مررت بها انا قريباكما ذكرت سابقا

مع خالص تقديري

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياخواني

انا اسف اتاخرت عليكم في الرد ولكن لظروف العمل فاعذروني

بالنسبة لشهادة الحقوق :

لابد اولا التوجه بطلب لجهة يطلق عليها ( جمعية الاعتماد الوطنية ) National Committee on Accreditation وهي متخصصة في معادلة شهادات القانون الصادرة من خارج كندا وسوف يشرح الموقع الالكتروني لها نطاق عملها وكيفية تقديم الطلب

http://www.flsc.ca/en/foreignLawyers/foreignLawyers.asp

بعد اعتماد هذه الجهة لشهادة القانون الخاصة بالمتقدم يمكن بعد ذلك التقدم بطلب التحاق نقابة المحامين ومساعديهم the Law Society of Upper Canada

والموقع الالكتروني http://www.lsuc.on.ca/index_en.html

وهذه الجهة تعطي الترخيص لمزاولة مهنة المحاماة او مساعد محامي المسمى Paralegal

حكملكوا بعدين عشان انا مروح دلوقتي وربنا يكون جعلني مفيد لاسئلتكم

تم تعديل بواسطة mmdd

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اي اسفسار بالنسبة للموقع بتاع نقابة المحامين انا تحت امركم

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دى اول مشاركة ليا لكن من زمان انا كنت متابع قسم الهجرة والحمد لله الأخوة مش مقصرين مع اى حد

كان عندى شوية استفسارات كدا ويا رب الاقى حل

انا كنت قدمت هجرة فيدرالى ليا ولاسرتى من 2005 والحمد لله جاء طلب الكشف الطبى وطبعا كانت فرحة كبيرة جدا لان اخيرا بعد 5 سنين انتظار بقينا فى اخر خطوة ولكن الحلو مايكملش :rolleyes: :lol: لانى حاليا مقيم فى السعودية فيارب يكون حد عنده حل للاسئلة دى

1-هل من الممكن انى اجل الكشف الطبى شوية ؟؟؟و ازاى ؟؟؟

2-هل من الممكن ان اسرتى تعمل الكشف فى مصر وانا اعمله هنا فى السعودية ؟؟؟لان اسرتى فى مصر وانا فى السعودية ؟

3-كنت عايز اعرف كمان لو سمحتوا المدة بين تسليم الكشف الطبى وطلب الباسبورات للتاشيرة ؟؟؟

السؤال الاخير معلش انا طوولت عليكوا

4-اخر مرحلة اللى هى المفروض اعطاء التاشيرة البسبور عيقعد اد ايه عندهم فى السفارة؟؟؟ لان هيبقى صعب ان انا انزل مصر مدة كبيرة

وياريت اللى اتعرض لنفس الموقف يحكيلنا هو عمل ايه

وشكرا,,,

إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...