اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

احط فلوسى فى اى بنك فى مصر علشان اقدر اسحب منها فىكندا

Recommended Posts

اشكرك يا سامح على اهتمامك وياااارب يسمع منك

اما عنك فوصلت لفين بعد ال UPDATE

والهي ياارورا انا بعت updated document ليهم زي ماطلبوا ولسة مجاليش منهم اي رد. واديني قاعد مستني. ربنا يكرم ويسهلنا كلنا الامور ويجيبلنا اللي فية الخير. والف شكر على اهتمامك وعقبال مانسمع كلام خير عنك وعن كل الناس الحلوة اللي هنا اللي مستنية زينا يارب.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ملاحظه ذكيه جدا يا أستاذ أحمد .... فاتتني في الحقيقه

نعم وهذه أحد الميزات المهمه جدا

زي ماقلت لك هم يتعاملون كأنهم فروع لبنك واحد في كل أنحاء العالم

فأنت تنتقل من بلد لأخر بكل تاريخك الائتماني و مميزاتك حسابك و إستثماراتك

HSBC لهم ثلاث مستويات للعملاء

عميل عادي

status customer

Premier customer

أنا كنت Premier customer معاهم في قطر و بكده أصبحت تلقائيا Premier customer في مصر و كندا أيضا

و تاريخي الائتماني حاليا في كندا عند HSBC هو إستكمال لتاريخي الائتماني في قطر معاهم

على سبيل المثال الكريدت كارد بتاعي معاهم هنا في كندا أخذته ب ليميت عالي وهو نفس الكريدت ليميت اللي كنت وصلتله في قطر معاهم

وده كان له تأثير في الكريدت كاردز اللي حصلت عليها بعد ذلك من جهات أخرى حيث صدرت بليميت عالي من غير ما أطلب و أكيد ستفرق في طلب الحصول على مورجاج بعد سنه تقريبا من الأن عند إنتهاء بناء بيتنا الجديد إن شاء الله

في حين صديقي اللي جه كندا معايا في نفس الوقت من الكويت أخد ليميت 500 دولار و لازم كمان يحجزهم عندهم لحد ما يبني كريدت هيستوري لأن حسابه كان في بنك كويتي و بالتالي فهو يبدأ من جديد هنا

بس أنا أعتقد إن دي ميزات لل Premier customer فقط حسب ما هو مذكور على موقعهم

شكرا يا باشمهندس على التوضيح، أنا فاتح حسابي عندهم من كام شهر بس، لكن قررت أحول كل حاجه عندهم قريبا لإن معاملتهم وخدماتهم بجد مميزه، وخصوصا للـPremier customer

تحياتي لك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اسفة جدا دكتور بريكانديان

لم الاحظ مداخلتك قبل ما اسأل سؤالى

شكرا جزيلا لك

و لكل الاعضاء

كل عام و الجميع بخير

اختي الفاضله لا داعي للاسف نحن نتسابق للخير فنحن جميعا كيانات وهميه حتي الان ولا نسعي من وراء ذلك الا ان يرده لنا الله اما عاجلا في الدنيا او يحفظه لنا في الاخره/// شكرا لك ولمجهودك في المنتدي وربنا يكرمك ويسهل لك طريق الخير

اخوك بريكانديان#############################################

رابط هذا التعليق

شكرا للأخوه الأفاضل على كلامهم الجميل

جزاكم الله خيرا

أحب أضيف للأخت أرورا إن كلامي عن تجربه شخصيه

عندما بدأت مشوار الهجره في قطر سنة 2000 بحثت عن بنك يكون له فروع في قطر و مصر و كندا لتسهيل التحويل من و إلى البلدان الثلاثه و لم يكن هناك غير HSBC

حولت حسابي عندهم و من ساعتها و أنا معاهم و مرتاح جدا في تعاملهم و فرعهم هنا في مسيساجا يبعد عن بيتي 10 دقائق بالسياره

يكفي إني أقولكم إني فتحت حسابي في مصر و كندا و انا ما زلت في قطر

الفرع اللي بأتعامل معاه في مصر في ميدان روكسي .. مباشرة فوق سينما روكسي

HSBC شعارهم هو بنك العالم المحلي The world's local bank و ده شعار حقيقي و هو ما يميزهم ..... موجودين في كل بلد و فروعهم في أنحاء العالم تتعامل مع بعضها كأنها فروع لبنك و احد في بلد واحد

أنا حاليا لي معهم ثلاث حسابات في قطر و مصر و كندا و حساب رابع offshore ... مالوش بلد

و بأحول الفلوس و من و إلى أي حساب فيهم عن طريق ال e-banking .... يعني من خلال موقع البنك على الإنترنت و بدون رسوم و الفلوس بتوصل في خلال أيام معدوده

كمان يمكنك التحويل لفروع بنوك أخرى في مصر غير HSBC لكن برسوم .. معرفش كام لأني لم أجربها

و دي صوره للبنوك المصريه التي يمكن التحويل لها . من موقع البنك في كندا

الف شكر على المعلومة يا استاذ 'ايهاب سالم'

انا لما عملت لاندنج سألت كم بنك لو ليهم فروع في مصر

بس HSBC راح عن بالي ازاي مش عارف :mf_trb:

هل ممكن افتح حسابين بالدولار الكندي في كندا ومصر

ولا بتاع مصر لازم بالدولار الامريكي?

وسؤال تاني

كم المصاريف اللي بيخدها HSBC مقابل اصدار VISA و E-BANKING في السنة

تم تعديل بواسطة صعيدي من مونتريال
رابط هذا التعليق

هل هناك فروع لبنك HSBC فى الرياض

وياترى ايه نوع الحساب اللى المفروض افتحه فيه

وشكرااااااااااااااااا

أخي الكريم ... بنك HSBC يعمل في السعودية تحت اسم ساب SABB - أو البنك السعودي البريطاني

روح هناك واسألهم على أنواع الحسابات ... واختار الحساب المناسب لظروفك

الف شكر للأخوه ansaif و precanadian

للتوضيح

وشكرااااااااااااااا جزيلااااااااااا

medopharm

رابط هذا التعليق

الي المهندس الفاضل ايهاب سالم. كدة الموضوع بقى مهم جدا بالنسبة لي: انا status في بنك الHSBC مصر وقطر وعندي كريديت هيستوري في مصر وفي قطر. هل كلامك دة مهناة اني هستفيد من الكريديت بتاعي دة في كندا!! انا الاجازة دية وانا في مصر سالت موظفة خدمة العملاء في البنك في مصر عشان يفتحولي حساب في كندا. اللي فهمتة ان البنك دة مفيش كوننكشن بين فروعة وقالتلي لماتروح تبقى تفتح حساب من هناك كدة هيكون اسرع واشتري دماغك. مش عارف هل الموظفة دي كانت بتقلبني واروح اسئل احسن في فرع البنك هنا في قطر (اللي في شارع السد) ولا اية رائيك. انا كنت كبرت دماغي وقررت اخد الفلوس كاش واروح افتح حساب هناك. واية حكاية حساب الاوف شور عشان لو كدة ممكن افتحة عشان يسهللي تحويل الفلوس وكلة من على النت واشتري دماغي.

برجاء الافادة.

واضح إن موظفة البنك في مصر إما إنها مش عارفه إنها ممكن تفتح حساب لك في كندا او بتكبر دماغها او يمكن دي خدمه لعملاء premier فقط ..

لكن أنا فتحت حساب كندا من قبل ما أغادر قطر بشهر وو صلت كندا لقيت كل حاجه جاهزه... الحساب و كارت الصراف الألي و كارت الأئتمان و دفاتر الشيكات ... ناس في منتهى الإحترام و الإحترافيه

و على فكره هم من رفعوني لعميل premier من غير ما اطلب و حسابي ما زال مفتوح في قطر و أتحكم فيه من على النت عن طريق ال e-banking

أنا كنت في فرع السد زيك ... روح لهم و إسأل

حساب ال offshore هو حساب بدون بلد و لا فرع تذهب له .. كل معاملاتك تتم عن طريق النت و الفاكسات

ممكن تفتحه و إنت في قطر و تحول عليه فلوسك و لما توصل كندا تحول منه الى حسابك هناك حسب إحتياجاتك مبالغ صغيره على فترات

رابط هذا التعليق

الف شكر على المعلومة يا استاذ 'ايهاب سالم'

هل ممكن افتح حسابين بالدولار الكندي في كندا ومصر

ولا بتاع مصر لازم بالدولار الامريكي?

أعتقد أنه لا يمكنك فتح حساب في مصر بالدولار الكندي .. اعتقد المسموح به دولار و يورو فقط

يبقى الحل الوحيد و اللي أنا عمله إنك تفتح حسابين بالدولار الامريكي في مصر و كندا في HSBC و تحول بينهم و بكده متخسرش في تحويل العمله لأن دايما البنك بيحسب سعر منخفض عن السوق

وسؤال تاني

كم المصاريف اللي بيخدها HSBC مقابل اصدار VISA و E-BANKING في السنة

أنا لا ادفع أي مصاريف على أي خدمه

رابط هذا التعليق

الي المهندس الفاضل ايهاب سالم. كدة الموضوع بقى مهم جدا بالنسبة لي: انا status في بنك الHSBC مصر وقطر وعندي كريديت هيستوري في مصر وفي قطر. هل كلامك دة مهناة اني هستفيد من الكريديت بتاعي دة في كندا!! انا الاجازة دية وانا في مصر سالت موظفة خدمة العملاء في البنك في مصر عشان يفتحولي حساب في كندا. اللي فهمتة ان البنك دة مفيش كوننكشن بين فروعة وقالتلي لماتروح تبقى تفتح حساب من هناك كدة هيكون اسرع واشتري دماغك. مش عارف هل الموظفة دي كانت بتقلبني واروح اسئل احسن في فرع البنك هنا في قطر (اللي في شارع السد) ولا اية رائيك. انا كنت كبرت دماغي وقررت اخد الفلوس كاش واروح افتح حساب هناك. واية حكاية حساب الاوف شور عشان لو كدة ممكن افتحة عشان يسهللي تحويل الفلوس وكلة من على النت واشتري دماغي.

برجاء الافادة.

واضح إن موظفة البنك في مصر إما إنها مش عارفه إنها ممكن تفتح حساب لك في كندا او بتكبر دماغها او يمكن دي خدمه لعملاء premier فقط ..

لكن أنا فتحت حساب كندا من قبل ما أغادر قطر بشهر وو صلت كندا لقيت كل حاجه جاهزه... الحساب و كارت الصراف الألي و كارت الأئتمان و دفاتر الشيكات ... ناس في منتهى الإحترام و الإحترافيه

و على فكره هم من رفعوني لعميل premier من غير ما اطلب و حسابي ما زال مفتوح في قطر و أتحكم فيه من على النت عن طريق ال e-banking

أنا كنت في فرع السد زيك ... روح لهم و إسأل

حساب ال offshore هو حساب بدون بلد و لا فرع تذهب له .. كل معاملاتك تتم عن طريق النت و الفاكسات

ممكن تفتحه و إنت في قطر و تحول عليه فلوسك و لما توصل كندا تحول منه الى حسابك هناك حسب إحتياجاتك مبالغ صغيره على فترات

الله ينور عليك يابشمهندس وتسلم على ردك. انا بكرة هروح البنك في السد وهطلب منهم يفتحولي حساب في كندا واشوف هيردوا عليا يقولوا اية. وهسئلهم كمان على موضوع حساب الاوف شور دة. وربنا يسهل.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

http://www.sabb.com/Individual%20Solutions..._recog_ar.shtml

ساب بريميير - تفتح لك عالماً من المزايا

كيف تتأهل للانضمام الى عالم ساب بريميير

للانضمام إلى عالم ساب بريميير، ببساطة ما عليك سوى أن تستوفي أحد الشروط التالية:

إيداع مبدئي بمبلغ مليون ريال وما فوق

تحويل راتب شهري بمبلغ 40,000 ريال وما فوق.

ولمزيد من التفاصيل يرجى الاتصال بنا على الرقم:

800 249 3333 في أي وقت.

أو زيارة اقرب فرع لـ سـاب.

رابط هذا التعليق

استكمالا لسؤالى السابق

سؤال جديد

هل استحقاقك للاعانة فىكندايعتمد على موقفك المالىفى البنوك الكندية ؟؟؟؟

وان كانت الاجابة نعم ........ ارجو الايضاح واعطاء تفاصيل

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

استكمالا لسؤالى السابق

سؤال جديد

بل

رابط هذا التعليق

استكمالا لسؤالى السابق

سؤال جديد

إختلف الفقهاء في هذه المسأله

بعضهم يقول ان درجة إستحقاقك للمعونه تعتمد على اخر تسوية ضرائب قمت بها و هي التي تحدد دخلك

و ذهب أخرون إلى انها تعتمد أيضا على عدم وجود أرصدة في البنوك و الأصول الثابته مثل السياره أو البيت ... يعني عشان تستحق معونه لازم تكون على الحديده ... صفر رصيد في البنك و لا سياره و لا أي حاجه ينفع تتباع و تعيش منها

أن أعتقد ان الرأي الاول هو الصح لكن لي صديق بيأكد لي إن واحد صاحبه إتصل بالويل فاير عشان يطلب منهم مساعده لأنه مش بيشتغل قالوا له لما يخلص رصيدك في البنك و تبيع عربيتك و تصرف ثمنها نبقى نساعدك

و الله أعلم

رابط هذا التعليق

اشكرك يا باشمهندس على هذا الراى الفقهى :cheer:

ولكن ده بالنسبة لاعانة البطالة

ماهو الوضع بالنسبة لمن يعول اطفال ............ هل له اعانة

وماهو سن الاطفال الذى يستحق والديهم عنهم اعانة

وشكرا مقدما على التوضيح

تم تعديل بواسطة arora

بل

رابط هذا التعليق

خلي بالك من موضوع مهم

اسئل البنك لو الحساب بتاعك انترناشونال في اتش اس بي سي لانه لو مش انترناشونال ممنوع تخرج فلوسك من مصر من اي فرع تاني

ده اللي قالتهولي الموظفه

رابط هذا التعليق

خلي بالك من موضوع مهم

اسئل البنك لو الحساب بتاعك انترناشونال في اتش اس بي سي لانه لو مش انترناشونال ممنوع تخرج فلوسك من مصر من اي فرع تاني

ده اللي قالتهولي الموظفه

ايه يا جماعة حكاية الانترناشيونال دى

عاوزين اجابات عن اسئلتنا

تم تعديل بواسطة arora

بل

رابط هذا التعليق

خلي بالك من موضوع مهم

ده اللي قالتهولي الموظفه

ايه يا جماعة حكاية الانترناشيونال دى

عاوزين اجابات عن اسئلتنا

مازلت اتسال عن نفس الاسئلة بخصوص الاعانة والحساب الانترناشيونال

ارجو الاجابة والتوضيح من خبراء الهجرة

بل

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

فروع بنك اتش اس بي سي موجوده في كل مكان في القاهره

في افرع فاتحه من 9 الصبح لحد 8 بليل طبعا تحفه فرعين فرع هايبر موول فالشيخ زايد على المحور كمان الفرع التاني في نادي الجزيره عند قاعه الاحتفالات

كمان بقاي الفروع بتقعد تقريبا للساعه 5 موجوده بقا فالزمالك عند برج ام كلثوم وكمان في الدقي ميدان المساحه

طبعا انصحك انك تسئلي بخصوص العموله الي هيخدوها منك

حضرتك ممكن تتصلي بالرقم ده بتاع خدمة العملاء بتعهم هيعرفوكي كل حاجا

16088 او 19007

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...