اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل يوجد تعصب فى كندا؟

Recommended Posts

الاخوة الاكارم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لى سؤال للسادة المحترمين المقمين بكندا.

احد الزملاء قال ان الاحوال تغيرت فى كندا مثل سائر دول العالم بعد احداث 11 سبتمبر ضد كل ماهو عربى او مسلم.

فهل هذا الكلام صحيح، وهل يتم استبعادك من القبول فى وظيفة لمجرد انك عربى او مسلم؟

شكرا لكم جميعا

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

الاخوة الاكارم

احد الزملاء قال ان الاحوال تغيرت فى كندا مثل سائر دول العالم بعد احداث 11 سبتمبر ضد كل ماهو عربى او مسلم.

فهل هذا الكلام صحيح، وهل يتم استبعادك من القبول فى وظيفة لمجرد انك عربى او مسلم؟

شكرا لكم جميعا

محمد الشيخ

طبعا كندا تغيرت مثل كل الدول في الغرب..بعد احداث 11سبتمبر..و علشان لا اطيل عليك اذا كنت متميزا في مهنتك لا تفرق معهم اسمك او دينك..لكن التعصب موجود في كندا و العنصرية ايضا و لكن تظهر علي وجوههم..انما في ادراج مكاتبهم..هذا المجتمع رأسمالي بحت..لايهمه من انت المهم حيكسب من وراك كام..هي دي الخلاصة و رتبها انت بمعرفتك..سعيدة مباركة :blush2:

رابط هذا التعليق

لا تظهر علي و جوههم...عفوا و اللهي لا املك لوحة مفاتيح عربي..

رابط هذا التعليق

الاخوة الاكارم

شكرا لكم جميعا

محمد الشيخ

بناء على نصائح الكثير مللى نجحو هناك.. تجنب التشبث بثقافتك الدينية (بالرغم من ان الحقيقة انك متشبث تشبث شديد بالثقافة الدينية) امام الكنديين .. بمعنى وانت رايح تصلى وسايب شغلك عشان كدا متقلش انا هسيب الشغل عشان اروح اصلى.. قول انا رايح الحمام مثلا ( لان ثقافة ترك العمل عشان تعمل شعيرة دينية مش موجودة عندهم .. تذاكان فيهم ناس مبيخشوش الكنيسة غير مرة واحدة فى العمر او كل سنة مرة)

لو حد عزم عليك ببيرة مثلا .. قوله مبشربهاش عشان بتجبلى صداع .............. وهكذا

وفى النهاية هتصلى بردة وهتمتنع عن تناول الخمر..........الخ بس من غير متخليهم يضايقو منك لان الصراحة فى هذا الموضوع بتضايقهم جدا.. ولو اشترط على صاحب العمل هذة الشروط مش هيشغلك طبعا

رابط هذا التعليق

ايوة خليك كذاب..برافوا عليك..هههههههه..لا ممكن تصلي في مكان العمل...ومين الناجحين ايلي قالولك كده..طب قولي هوحيعزموا فين علي البيرة علشان استناهم هناك هههههههه.يا عمنا كل الغرب عارف ان مسلم يعني كحول لا..خنزير لا..و بعدين مافيش كندي بيشرب في مكان عمله..و بعد العمل مش حيلاقي حد يعزموا علي كوز بيرة الا المسلم..اشترط علي صاحب العمل انه يصلي و يزكى ويصوم كمان لا حول و لاقوة الا بالله..شكرا عزيزى تامر واللهي ضحكتنى.ههههههههه

رابط هذا التعليق

أخى العزيز محمد الشيخ , كالعاده أسئلتك مهمه و شائكه أيضا , ربنا يعدى موضوعك المره دى على خير :lol: ,أنا اخترت هذا السؤال حتى قبل أن أكمل شكرى لباقى الأخوه على مواقفهم النبيله و دعائهم لأهميه سؤالك فى الحقيقه . المهم لابد أن تاخذ فى الأعتبار أولا أنه مر على الحادى عشر من سبتمبر وقت ليس بالقصير تغيرت فيه امور كثيره ليس فقط فى كندا و لكن فى الولايات المتحده أيضا على سبيل المثال :

أدرك الأمريكيون تمام الأدراك أن الزكاه ستدفع بأى شكل فى الخفاء , فى العلن , بشكل عينى , نقدى أى ما يكون سيخرج المسلمون الزكاه و عليه فسياسه المراقبه و تجفيف المنابع لن تجدى لخنق المؤسسات الخيريه الأسلاميه فى أمريكا الشماليه بشكل عام بل الأفضل أن يتم ذلك فى العلن ليعرف الجميع اوجه الصرف و بالتبعيه خفت حدة المضايقات التى تعرضت لها هذه المؤسسات بعد 11 سبتمبر مباشره .

على مستوى الأفراد فى بدايه الأزمه لم يكن يعلم أحد فى كندا أو أمريكا من العدو من الصديق فكانت تصل الى 911 Centre مكالمات كما حكى لى احد مفتشين البوليس بمقاطعه اونتاريو لجيران يخبرون الشرطه أنهم يعتقدون ان جارهم أرهابى و يكتشف البوليس أن الشخص المذكور أمضى 20 عاما فى نفس البيت و انه جار للشاكى منذ أكثر من 15 عاما .... :lol: و هو مايدل على الفزع الذى انتاب الجميع فى هذه الفتره . بمرور الوقت تغيرت النفوس شيئا فشيئا و هدأت المخاوف....

سأحكى لك أيضا على حادث حدث أمامى فى مكان عملى بعد هذه الفتره بقليل , بدأ البعض نتيجه عدم قدره الأجهزه الأمريكيه فى القبض على الرؤوس المطلوبه على قائمه الأرهاب فى أتخاذ هذه الأجهزه كماده للسخريه و النكات و كنت أجلس فى كافتريا أحد الشركات و جلس أثنان من أحدى دول جنوب شرق آسيا يتبادلان النكات على هذا الموضوع و يقهقهان بصوت عال ....فى نفس اليوم حضر عدد من الضباط و أقتادوا الأثنين للتحقيق معهما و أفرج عنهم فى اليوم التالى . خد بالك ليسوا عربا على الأطلاق ...الأن تستطيع ان تنشر هذه النكات فى الجرائد دون تخوف ....

النقطه التى أود أيضاحها هو أن العنصريه لاعلاقه لها بحادث 11 سبتمبر , العنصريه جزء من تركيبة المواطن الأبيض , تربى على ذلك لأسباب ليس له ذنب فيها فهو يكبر و يرى الناس تأتى الى بلاده للعمل بينما هو لا يفكر ان يذهب الى بلادهم الأ للسياحه و اذا ذهب للعمل فهو خبير دولى طبعا , كبر و هو يرى لغته الأنجليزيه فى كل شىء حوله ووجد قادمون من بلاد غريبه لايتقنون لغته ...اذن لابد انهم اغبياء...كبر وو جد أن الضابط يطرق الباب و يسأل بأدب عن شىء ما أو أستفسار و تستطيع ان تصفع الباب فى وجهه اذا أحسست بأى تطاول ووجد أناس قادمون من بلاد بعيده يذوبون عرقا اذا رأوا الشرطى و تزيع أبصارهم و يفتعلون الضحك أو البكاء لابد انهم متخلفون لا يعرفون حقوقهم .....كل هذا يدور فى رأسه و هو يتعامل معك ...

و لكنه أيضا تعلم أن الطبيب و المهندس و التاجر و المدير و كل المهن المحترمه فى المجتمع لن يصل اليها الأ من تعلم و تعب فعندما تكون فى هذه الصوره أمامه فى مهنه محترمه ممتلكا لغه سليمه واثقا من نفسك لن تشتعر بكل ما ذكرت....اما لو عانقت عيناك الأرض و بدأت الحروف تتراقص فى رأسك و يابى ان تجتمع فى جمله مفيده و بدات قطرات العرق تبحث عن مستقر لها على جبينك فحدث ولا حرج .....و للحديث بقيه بس ألحق أشكر كل أخوانى و ارجعلك ..... :blush2:

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

[quote name='yassir' date='Sep 20 2008, 01:و لكنه أيضا تعلم أن الطبيب و المهندس و التاجر و المدير و كل المهن المحترمه فى المجتمع لن يصل اليها الأ من تعلم و تعب فعندما تكون فى هذه الصوره أمامه فى مهنه محترمه ممتلكا لغه سليمه واثقا من نفسك لن تشتعر بكل ما ذكرت....اما لو عانقت عيناك الأرض و بدأت الحروف تتراقص فى رأسك و يابى ان تجتمع فى جمله مفيده و بدات قطرات العرق تبحث عن مستقر لها على جبينك فحدث ولا حرج .....و للحديث بقيه بس ألحق أشكر كل أخوانى و ارجعلك ..... :blush2:

:lol: :lol: :roseop::roseop::roseop::roseop::roseop:

نعم...هذه كندا..

رابط هذا التعليق

بناء على نصائح الكثير مللى نجحو هناك.. تجنب التشبث بثقافتك الدينية (بالرغم من ان الحقيقة انك متشبث تشبث شديد بالثقافة الدينية) امام الكنديين .. بمعنى وانت رايح تصلى وسايب شغلك عشان كدا متقلش انا هسيب الشغل عشان اروح اصلى.. قول انا رايح الحمام مثلا ( لان ثقافة ترك العمل عشان تعمل شعيرة دينية مش موجودة عندهم .. تذاكان فيهم ناس مبيخشوش الكنيسة غير مرة واحدة فى العمر او كل سنة مرة)

لو حد عزم عليك ببيرة مثلا .. قوله مبشربهاش عشان بتجبلى صداع .............. وهكذا

وفى النهاية هتصلى بردة وهتمتنع عن تناول الخمر..........الخ بس من غير متخليهم يضايقو منك لان الصراحة فى هذا الموضوع بتضايقهم جدا.. ولو اشترط على صاحب العمل هذة الشروط مش هيشغلك طبعا

انا البيرة بتعملي حموضة بصراحة هههههه

معلش يعني همه اصحابك دول راحوا أنهي كندا فيهم

كندا المظلات :P

رابط هذا التعليق

الاخوة الاكارم

تحية للاستاذ تامر احييك على صراحتك.

هل تعنى انه يوجد تعصب ولابد ان تتعامل معه بالتحايل؟

هل صاحب العمل يعرف انك مسلم؟ اذا كان نعم هل يتضايق اذا اديت فريضة الصلاة؟ وماهو العقاب المنتظر؟

ام تؤيد ماقاله الاستاذ محمد عمر ان صاحب المركز المرموق يجب ان يحترم ويسمع له.

شكرا لك على مداخلتك وللاستاذ محمد عمر

اما استاذنا الكبير ياسر ان شاء الله هتعدى على خير التوبيك دى وبداية جيدة جدا للرد كما اعتدنا منك دائما.

السلام عليكم

اخيكم محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

انا البيرة بتعملي حموضة بصراحة هههههه

معلش يعني همه اصحابك دول راحوا أنهي كندا فيهم

كندا المظلات :roseop:

بصراحة يابلدينا انا لا بحب البيرة و ايلي بيشربوها انا اخري محلول معالجة الجفاف.. :P :sad:

رابط هذا التعليق

طيب ينفع اقول راي اللي ممكن يزعل ناس كتير

كل جنس و كل ملة فيها عنصرية. يعني المصريين فاكريين نفسهم اذكي ناس في العرب و عندهم عنصرية علي اهل الخليج, و بلاش نقول الامثال اللي بتتقال اللي منها فلوس مع تيوس و .... و لا بلاش احسن ابو محمد يدينا انذار و نروح مع المطاريد

الخليجيين بيبصوا للمصريين انهم شحاتيين و بلاش باردوا نفكركم بالاغاني اللي طلعت و لا المعاملة بتاعة المصريين في السعودية و الكفيل و .....

جوة مصر نفسها: الاقباط فاكريين انها بلدهم و القساوسة لابسين اسود لحد دلوقتي لضياع مصر منهم, و المسلمين فاكرين انهم اغلبية و دي بلدهم, يعني عنصرية من الناحييتين. لحد دلوقتي في ناس بيتريقوا علي اصحاب البشرة السمراء و اللي حصل مع شيكابالا لسة فاكرينه. هو كل ده مش عنصرية ولا هزار. الاغنياء في مصر بيتقرفوا من الفقراء و الفقراء بيقولوا علي الاغنياء حرامية و دي عنصرية مال. اصحاب الشهادات الجامعية عندهم عنصرية ضد التعليم المتوسط و ابقي قابلني لو اب او ام بنته جامعية و رضي يجوزها لواحد دبلوم و دي عنصرية تعليم. ماشي معايا لحد كدة و لا انا غلطان.

اللي معاهم باسبورات اجنبية في مصر بيتعوجوا غلي المصريين و بعدين نسأل هي اوروبا عنصرية معانا ليه هههه اذا كان اللي لسة اخد الباسبور بيتعوج فاشحال اللي مولود هناك و طول حياته اوروبي او امريكي

خش يا باشا علي اهل القاهرة و الفلاحين و الصعايدة و النكت و الامثال اللي بتطلع علي كل محافظة. السكندرية و طبعا اجدع ناس قرفانين اخر قرف من الفلاحيين اللي بييجوا في الصيف و يزحموا الشواطئ, عشان تعرف العنصرية شوف اهل كدة بارده يقبلوا يجوزوا بنتهم من واحد لهجته فلاحي او صعيدي, و بتوع القاهرة بيقولوا السكندرية صيع و اوعي يا واد تاخد واحدة من الاسكندرية احسن بناتهم اخلاقهم وحشة و بيقولوا احيه, مش دي عنصرية بارده. و لو دخلك معيد فلاح و بيعطش الجيم اتفرج علي التريقة اللي بياخدها.

لا و تيجي بعد كل ده و تقول هي كندا عنصرية

يا عم الشيخ بتوع كيبك مش بيطيئوا الانجلوفون و بتوع الانجليزي بيقولوا ان الكيبكواه طالعين فيها, و الامريكان بيقولوا ان كندا فلاحين و الفرنساويين مقطعينها في كيبك تريقة علي اللغة بتاعتهم. بتوع اوروبا الغربية مقطعين الشرقية عنصرية. و جوة اسرائيل المهاجريين الغربيين مبهدلين الشرقيين. العالم كله كدة و لازم تتأقلم.

هو احنا نسينا عنصرية اللون في امريكا و لا في ايران العنصرية ضد 30 % من اهلها اللي هم السنة فيها و قابلني لو لقيت ايراني سني طلع عمل الحاجة من البهدلة.

الدولة الشاطرة هي اللي تقدر تجيب وسيلة للتحاور و التفاهم بين الجماعات دي كلها من غير مشاكل حتي لو كان الكره موجود.

نتكلم عن كندا, مش كل الناس زي بعضها, و يمكن اول مرة تسمعوا الكلام ده بس من اكتر الناس عنصرية ضد العربب هم من العرب!!! في ناس عرب بييجوا هنا و بعد ما يوصلو بيورونا المر, و في كنديين اخر اخلق و انا اعرف ناس كنديين بيحترموا الاسلام اكتر من ناس مسلمة. انا كنت بصلي في الكلية في الاوضة مع واحد كندي و هو اضايق و بدأ يغلس, خلاص صليت في الاوضة التانية مع ناس من اسيا و مش مسلمين و رحبوا بيا اوي و بيحيوني جدا و انا بساعدهم في حاجات تانية و بنتكلم كتير عن الاسلام. بارده كنت في شركة في الشتاء يعني الصلاة ورا بعض و جه ميعاد الصلاة و مش لاقي مكان فقلت للمهندس انا عايز مكان اصلي في, اخدني المكتب بتاعه و استني لحد ما خلصت و عملته في 3 صلوات. بس طبعا قبل ما اروح كنت علي اعصابي الصلاة تروح مني بس ربنا ستر عشان الواحد نيته سليمة. و من الناحية التانية مرة كنت بصلي في المكتب و واحد دخل و شافني فرزع الباب و اضايق, و في مرة صليت في الحمام عشان استخبي, يعني في ناس كدة و ناس كدة. طيب والله انا مرة كنت في الاتوبيس و الفرض حيروح فاتزنقت فرحت اخر الاتوبيس و اديتها و صليت, انا الشيطان وسوسني اصلي و انا قاعد بس قلت لا في استطاعة اصلي و انا واقف فممكن الصلاة تبطل و قلت يعني حيحصل ايه, اه والله جيت بين الكراسي و قفت و صليت و كان في واحدة قاعدة ادام قعدت تتفرج و بعد ما خلصت قلتلها انا مسلم و كنت بصلي, ده كان اول يوم في كندا في الاتوبيس من موريال لكيبك و ربنا سهل.

الحمدلله و ما شاء الله مفيش مرة فرض ضاع عني و والله كل ما اتزنق ربنا يسهلها و الاقي مفرج للصلاة, ما صراحة دي اصعب حاجة هنا عشان مفيش جوامع و حركات الصلاة غريبة شوية بالنسبة لهم و هم معتقدين ان العبادة لازم تكون في دار عبادة.

الصوم طبعا سهل و في رمضان بكلمهم عن الصيام و محدش بيعترض. هم عارفين موضوع الخمر و الخنزير و مفيش مشاكل فيه. صلاة الجمعة بتبقي غالبا في وقت اللانش و بتعرف تصليها

بس زي ما قلت هي الصعوبة في المحافظة علي مواعيد الصلاة, يا عم اعتبرها جهاد, هو يعني خلاص دينك ميستاهلش تتعب شوية عشانه, و اعتبرها دعوة, انا الناس اللي في الاوضة لما شافوني بصلي كذا مرة ودي كانت اول مرة يشوفوها في حياتهم قعدوا يسألوني عن الصلاة و كام مرة و هي بس 5 دقايق, مانت الاعلام مفهمهم ان المسلمين طول اليوم بيصلوا و سايبين مصالحهم, و عرفوا ان الصلاة بالنسبة لنا اهم من الشغل و من الدنيا كلها, و عرفوا ان الست لازم تغطي جسمها و ان احنا بنغير لما حد بيبص علي ستاتنا, ما هي دي الدعوة, و معظم اللي بيدخلوا الاسلام بيبقي عن طريق الاختلاط بالمسلمين,

فخلاصة الكلام , العنصرية موجودة في كل حتة في العالم, و انت لازم تتأقلم معاها و تعيش معاها, و لو زنقت اتحايل عليها. بس اياك ثم اياك تتنازل عن حاجة في دينك, ساعتها حيبقي عيشتك في بلاد الغرب حرام لانك غير مستأمن علي دينك و لازم تروح ساعتها

نقطة اخيرة الدستور الكندي بيجبر صاحب العمل انه يوفر لك الوقت و المكان للصلاة, طبعا لكل الديانات و الملل, و في مرة صاحب شركة كانش يعرف الموضوع ده و اعترض فالمسلمين جابوله الدستور و لما عرف وافق و صلوا, النص بتاع الدستور و القصة كانت جتلي علي جروب بتاع المسمين في كندا و وزعوها عشان لو حد اتزنق في الصلاة, و كمان في ناس هنا من بلاد اسلامية لما جم عرفوا يتحجبوا و يصلوا في المسجد و يسيبوا اللحية علي راحتهم, اصلهم في لادهم كان الكلام ده ممنوع و يتقبض عليهم فجم الي بلاد الغرب للاستئمان علي دينهم و لا حول و لا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

الاخ جادوليو,, قرات تعليقك و لا استطيع الا ان اقول ربنا يفتح عليك يا اخي الكريم... كلامك مقنع جدا و تمسكك بدينك شئ يدعو للاعجاب .. اتمنى ان اكون مثلك.. اشكرك

رابط هذا التعليق

الاخ جادوليو,, قرات تعليقك و لا استطيع الا ان اقول ربنا يفتح عليك يا اخي الكريم... كلامك مقنع جدا و تمسكك بدينك شئ يدعو للاعجاب .. اتمنى ان اكون مثلك.. اشكرك

اللهم اجعلني كما تظن, اني يا اخي مقصر تقصير شديد, و لاول مرة اصبحت اخشي من ضياع فرض, القلوب تتغير و والله لاخشي من تعرضي لمثل موقف الاتوبيس مرة اخري لاجد نفسي لا اقوي علي فعل هذا الامر مرة ثانية و لتصبح الحقيقة ماثلة امامي و هي بداية التنازلات.

سبحان الله نحن من نتنازل و لا احد يفرض علينا شيئا,

يعني مفيش حد هنا بيتكلم علي اللحية, ده حتي تلاقي اساتذة الجامعة سايبنها, بس المسلمين لسة بيحلقوها مع ان مفيش مشاكل فيها

و زي ما قلت لو صليت في نص الشارع محدش حيكلمك, بس تلاقينا بارده محرجين نصلي و احنا اللي بنتنازل.

لو طلبت تروح صلاة العيد محدش حيعترض و اعتقد ان ايهاب سالم حصل معاه الموقف ده, بس بارده احنا اللي بنقصر و نقول يا عم ما هي سنة و بلاش نسيب الشغل

و غيره و غيره , مع ان الدستور هنا بيديك حقك في العبادة بس احنا اللي بنقصر و نرحع نقول مش عارفين نحافظ علي ديننا, مع اننا احنا اللي قصرنا بمزاجنا

ان كان عندي محاضرة وقت صلاة الجمعة و كلمت الدكتور مع انه كان من اشد الناس عنصرية ضد المسلمين بالذات , بس هو اجل الميعاد عشان صلاة الجمعة, ايوة عنصريين بس ميقدرش يغلس في ناحية المعتقدات دي ابدا الا من تحت لتحت

و بارده اللهم لا تفتني في مثل هذة المواقف مرة اخري لاني حقا لا اعلم كيف يكون تصرفي بعد سنتان في كندا, و الله اني لاخشي ان اري تغير قلبي بعيني.

رابط هذا التعليق

اللهم اجعلني كما تظن, اني يا اخي مقصر تقصير شديد, و لاول مرة اصبحت اخشي من ضياع فرض, القلوب تتغير و والله لاخشي من تعرضي لمثل موقف الاتوبيس مرة اخري لاجد نفسي لا اقوي علي فعل هذا الامر مرة ثانية و لتصبح الحقيقة ماثلة امامي و هي بداية التنازلات.

سبحان الله نحن من نتنازل و لا احد يفرض علينا شيئا,

يعني مفيش حد هنا بيتكلم علي اللحية, ده حتي تلاقي اساتذة الجامعة سايبنها, بس المسلمين لسة بيحلقوها مع ان مفيش مشاكل فيها

و زي ما قلت لو صليت في نص الشارع محدش حيكلمك, بس تلاقينا بارده محرجين نصلي و احنا اللي بنتنازل.

لو طلبت تروح صلاة العيد محدش حيعترض و اعتقد ان ايهاب سالم حصل معاه الموقف ده, بس بارده احنا اللي بنقصر و نقول يا عم ما هي سنة و بلاش نسيب الشغل

و غيره و غيره , مع ان الدستور هنا بيديك حقك في العبادة بس احنا اللي بنقصر و نرحع نقول مش عارفين نحافظ علي ديننا, مع اننا احنا اللي قصرنا بمزاجنا

ان كان عندي محاضرة وقت صلاة الجمعة و كلمت الدكتور مع انه كان من اشد الناس عنصرية ضد المسلمين بالذات , بس هو اجل الميعاد عشان صلاة الجمعة, ايوة عنصريين بس ميقدرش يغلس في ناحية المعتقدات دي ابدا الا من تحت لتحت

و بارده اللهم لا تفتني في مثل هذة المواقف مرة اخري لاني حقا لا اعلم كيف يكون تصرفي بعد سنتان في كندا, و الله اني لاخشي ان اري تغير قلبي بعيني.

الاخ جادولو, تعليقك رائع جدا وادعوا الله سبحانه وتعالى ان يثبتك ويثبتنا ويثبت جميع المسلمين على الحق وان يعيننا علي ادائه.

انا قرات تعليقك عدة مرات وصدقنى ان كل ماخشاه هو ماذا سيفعل الجيل الثانى؟ هل تربية الابناء فى البيت تكفى مع متابعة بعض محطات السات الاسلامية لان نحافظ على ابنائنا فى التمسك وعدم الخجل من دينهم؟

هل المراكز الاسلامية متواجدة هناك؟ وهل لها نشاط ملحوظ؟

اكرر شكرى العميق على هذا التعليق الرائع وجزاك الله خيرا واعانك وجميع الاخوة ونحن معكم الى مافيه الخير.

رابط هذا التعليق

الاخ جادولو, تعليقك رائع جدا وادعوا الله سبحانه وتعالى ان يثبتك ويثبتنا ويثبت جميع المسلمين على الحق وان يعيننا علي ادائه.

انا قرات تعليقك عدة مرات وصدقنى ان كل ماخشاه هو ماذا سيفعل الجيل الثانى؟ هل تربية الابناء فى البيت تكفى مع متابعة بعض محطات السات الاسلامية لان نحافظ على ابنائنا فى التمسك وعدم الخجل من دينهم؟

هل المراكز الاسلامية متواجدة هناك؟ وهل لها نشاط ملحوظ؟

اكرر شكرى العميق على هذا التعليق الرائع وجزاك الله خيرا واعانك وجميع الاخوة ونحن معكم الى مافيه الخير.

ياعمنا محمد بالراحه علينا شويه :rolleyes: ده انت عايز بحث عن كندا :wub:

المهم عمنا جادولى .... و الله كل ما الواحد بيعرفك اكثر كل ماتزداد مكانتك عندى و عند الأخوه الأفاضل كما وضح اخى محمد الشيخ .

نعود لسؤال آخر هام جدا من أسئله الأخ محمد الشيخ و هو تربيه الأطفال , و المراكز الأسلاميه ....عايز انقلك أحساس أخ لنا هنا فى المنتدى -اتمنى انه يضع تعليقه هنا بنفسه و انا واثق انه لن يبخل بذلك - أحساسه و هو داخل المسجد لأول مره فى كندا , و هو قادم من بيت الله الحرام فى السعوديه ....لسه عامل عمره طازه و جه على كندا و ذهب لأداء الصلاه . قال لى و ليصححنى لو اخطأت ( أقشعر بدنى) هو احنا مش فى كندا برضه أمال ايه الناس دى كلها . ياأخى الحال هنا ليس كما تتصور أو يصور لك العنصريه شىء و اداء العبادات لكل ديانه أمر آخر ...حق يكفله الدستور كما أسلف اخى جادولى ...و أولادك سيتمتعون بهذا الحق ...عندما يذهب أحد منهم للصلاه فى الفجر لن يفتح له ملف فى امن الدوله ...عندما يطيل لحيته أو يرتدى زيا أرتضاه نفسه لن يمنع من دخول الجامعه و بالتالى لن يخجل او يخاف من أظهار ديانته ...أضف الى ذلك أن المدارس الأسلاميه هنا لايدخل المدرس الفصل و فى ايده سيجاره و يقول العيال يالا يابنى وشك فى الكتاب و مش عايز أسمع صوت .....لا طبعا ....المدرس لو ذهبت الى مدرسه صلاح الدين أو ال Islamic Foundation او غيرها من المدارس الأسلاميه واجهه مشرفه ...وله سطوه قويه ...يصف الأطفال فى الصفوف عند الصلاه خلف الكبار ....و يتابع حفظهم للقرآن مع موادهم الدراسيه العاديه ...و أنا هنا لااتجدث عن المسلمين السنه فقط بل حتى فى الحسينيات و جامعه الأمام الحسين الوضع متشابه .لكن النقطه التى أؤكد عليها دائما أننا نحن الأساس كلما ترابطت الجاليه و المسلمين هنا بشكل عام كلما أصبحت فى مأمن من الخطر الذى يدور فى رأس أخى جادولى ....و الذى اعلمه تمام العلم ....لابد ان نخلق مجتمعنا الذى نحب ان نعيش فيه دون تقوقع ...يجب ان يصادق اولادك اولادى ...و نتزاور و نتواد ....لابد أن نضع أولادنا تجت أكبر عدد ممكن من عيوننا دون ان نشعرهم ...يجب ان يعلم كل منهم ان أخيه مسلم و البائع الذي يبتاع منه مسلم و الحلاق مسلم و المطعم الذى يحب طعامه يملكه مسلم ....نحن الأساس و لن امل أن أقول هذا .....أصنع مجتمعك يااخى و لاتخشى على اولادك بعد ذلك ....أما موضوع نشاط المراكز فهذا أمر شرحه يطول و انا الليله مشغول .... :wub: ...تحياتى .

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

الاخ ياسر (شهريار حاليا)

السلام عليكم ورحمة الله

ايه الجمال ده ياستاذ ياسر.

ما فهمته منك ان موضوع الحفاظ على تربية الاولاد ممكن للحفاظ على القيم الاسلامية فى نفوسهم لكى يصبحوا اباء فيما بعد ويقوموا بنفس الدور ان شاء الله مع ابنائهم.

اتفق معك بان التعارف بين ابناء الجالية الاسلامية سيساعد البيت فى حفظ الاطفال من مخاطر الحياة.

وشكرا لك وللاستاذ جادولي وكل عام وانتم بخير العشر الأواخر من رمضان بدات.

السلام عليكم

محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

[

[/

الأستاذ جدولي

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يثبتك ويوفقك لمرضاته وان تكون علما للهدى هناك ويرزقك الإخلاص في القول والعمل ده فيه ناس دخلو التوبيك بتاع "نصبحة من قلب مشفق" بتاعي وكانوا هيكلوني وتخيل احدهم قال لي روحي لدكتور وواحد قال اللي انت جاية تعلني الحرب المقدسة عليهم وآخر قال لي انت عاوزة تقيمي خلافة اسلامية هناك ولا ايه واله المستعلن على مايصفون المهم ما علينا جزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

معذرة فقد حدث عندي لبس في الأسماء اقصد بالشكر الأستاذ ياسر وان كان الدعاء لنا جميعا وتصحيح الخطأ"والله المستعان على ما تصفون"

رابط هذا التعليق

[

[/

الأستاذ جدولي

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يثبتك ويوفقك لمرضاته وان تكون علما للهدى هناك ويرزقك الإخلاص في القول والعمل ده فيه ناس دخلو التوبيك بتاع "نصبحة من قلب مشفق" بتاعي وكانوا هيكلوني وتخيل احدهم قال لي روحي لدكتور وواحد قال اللي انت جاية تعلني الحرب المقدسة عليهم وآخر قال لي انت عاوزة تقيمي خلافة اسلامية هناك ولا ايه واله المستعلن على مايصفون المهم ما علينا جزاك الله كل خير

تحيه للمهندس ياسر والمهندس احمد جاد واختنا الفاضلة ام بلال على ماقولتوة واحب ان اضيف شيء

الاخوة الافاضل

لو استطاع الانسان ان يربط بين دينه والعيش فى بلاد غربيه فلما لا

انا كنت فى اليابان والصين فى مهمة علمية وحضر على رمضان وللاسف فى هذه البلاد مااكثر ان تسال استاذك او من فى الجامعة عن الدين فيقولو ا لك ليس عندى الوقت الكافى لاعتناق اى دين لكنننننننن

عندما يعرفون انك مسلم وتقيم شعائر الله يساعدونك على ذلك فوالله الذى لااله غيره انهم كانوا يرتبون مكان الصلاة لنا ويقفلوا الباب علينا حتى لايزعجوننا المهم هو الطريقة التى تتعامل انت معهم فاننى اتذكر اننى كنت جالس مع عميد جامعة جانسو بولايه ويوى وكان يشرب الخمر وجائت دكتورة وقالت له فى اذنه هذا مسلم فما كان عليه الا ان طلب من الويتر ان ياخذ الزجاجة الى مكان اخر ليشرب بكل ادب وعندما عدت من البعثة فى كل مناسبة يرسل لى التهنئة وقال لى فى يوم من الايام لو هاعتنق اى دين من الممكن ان اقرا فى الاسلام

السؤال من فرض على هذا الرجل ان بتعامل بهذا المنطق

ااانسان هو الذى يستطيع ان يفرض ذلك بكل ادب

واتذكر ان هناك اصدقاء لى من المسيحيين تربطنا كل مودة بيننا نتحدث فى كل شىء حتى الدين واحب ان اذكر كلمة الدين دليلا على ماوصلنا اليه من صداقة

على العكس من الممكن ان نجد فى مصر كل ماهو فى كندا واكثر لكن مختفى وانا احب مصر جدا لكن فى كل بلد فيها وفيها ولعتقد انكم تعرفون مايوجد فى السعودية وانا هنا لااتطاول على بلد فانا ذكرت الصين واليابان ومصر والسعودية وكندا

المهم الهدف ان كنت لاتستطيع ان ترفض عمل فى كندا بمبلغ محترم لانه حرام فالافضل ان تبقى فى مصر اما اذا استطعت ابتغاء مرضاة الله فسوف يقف الله عز وجل بجانبك

ان استطعت ان تقول فى اى وقت لا لكندا لان اولادك سيكونوا فى مرحله انهيار اخلاقى وسوف اعود لمصر هاجر وتوكل على الله ورزقك على الله

اسف للاطاله وفقكم الله لما برضى عنه الله

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...