اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصر و دول الخليج تخيل العكس ؟

Recommended Posts

عاوز من كل واحد متغرب فالخليج يجاوبني عن مايلي :

1 ـ إيه حيحصل لو مصر فيها بترول ( زي كمية السعودية ) ؟

2 ـ لو عدد الشعب المصري 20 مليون فقط ؟

3 ـ لو مافيش بترول في دول الخليج و أصبحت دول فقيرة ؟

4 ـ كيف حيكون التعامل لو الخليجيين راحوا يشتغلوا عندنا في مصر ؟

5 ـ إيه حيحصل لو أن ( مكة ـ المدينة ) أحدى مدن مصر و الناس بتجينا و بتحج في بلدنا ؟

6 ـ عدد الشعب السعودي 70 مليون و الكويت 40 مليون و قطر 30 مليون ؟

7 ـ علاقتنا مع أمريكا 10 على 10 و مخصناش بالقضية الفلسطينية ما شعورك ؟

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههههههههههه هاجيب كل يومين تلاته خمسه سته يشتغلوا عندى و اطلع عينيهم زى ماهما مطلعين عنينا عندهم كده اقل واجب :D :lol: :roseop: :roseop: :D :D :D

رابط هذا التعليق

تتوقع اية اللى هيحصل ولا اى شىء عائد البترول هيتوزع على الحرمية الكبار او يتعمل بيه مشارع وهمية لاتغنى ولاتسمن من جوع ويبقى الشعب يعانى

الصين عددها اكثر من عشرة اضعافنا والهند كذالك ومع ذالك من الدول الكبار احنا كنا 20 مليون من 60 سنه او 70 سنه اية اللى حصل ولا شىء هتقولى كنا تحت الاحتلال وهل تعتقد انك الان لست محتل بس من ولاد بلدك

هيرجعوا يعيشو فى الصحراء تحت الخيم ويرعوا الاغنام والقوى فيهم هيغير على الضعيف زى بالظبط من 100 سنه

الخليجين عمرهم ما هيروحو يشتغلوا فى مصر حتى لو مش لأيين ياكلو تعرف ليه لأنهم بطبيعتهم الكبر والقبلية والأتكال على الغير فعمرك ماهتجد فيهم حرفى مثلا ولامهنى يقدر يستحمل اى ضغط للعمل حتى لو مامعه ولا ريال

5 ـ إيه حيحصل لو أن ( مكة ـ المدينة ) أحدى مدن مصر و الناس بتجينا و بتحج في بلدنا ؟

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

ههههههههههههههههههههههههههه هاجيب كل يومين تلاته خمسه سته يشتغلوا عندى و اطلع عينيهم زى ماهما مطلعين عنينا عندهم كده اقل واجب :roseop: :sad: :wub: mfb: bv:- :D :lol:

حلوه الاجابه :roseop: لا تعلم يائخي كل شئ وارد ولما يجي هاك الوقت ان شاء لله وحدو :happy: وحد عليهم

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا فيك عزيزي الحر الاشقــر

الاسم دا من اسماء الخيل العربيـه الاصيله شكلك متاثر كثير بالسعــودين . على نياتكم ترزقـون

قال تعالي (( وتلك الايام نداولها بين الناس ))

لست مصري مغترب ولم استثمر اموالي في تجاره التاشيرات ولكن لو الوضع زي ما قلت .. اكيد هشتري تاشيره من البطحاء بالرياض واشوف لي كفيل ابن حلال مصــري .. وان شاء اللـه يطلع زي صحابك في جده . واكون علاقات كويسه مع المصريين واكون مبسوط ف شغلي زي ما نت كدا مبسوط ومرتاح في جــده واحب الناس واكيد هيحبوني لان قلبي طيب واكيد هلاقي ناس قلبها طيب زي قلبي ..

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

الأخ الحر الأشقر اى اسئله بيكون واراها هدف ان احنا نوصل لحاجه معينه . ياترى انت عايز توصل لأيه بالأسئله ديه . وياترى برده هتطلب ان احنا نقفل الموضوع ده لو ممشيش عل هواك زى موضوع السعوديين بيحبونا ؟

رابط هذا التعليق

أعتقد الأخ الحر الأشقر عاوز يوصل نقطه هنا ... وهي إننا لو كنا مكانهم كنا عملنا فيهم أكثر من اللي هما بيعملوه فينا الآن

وأنا بس عندي ملاحظتين هنا:

1- لا يجوز تعميم الأحكام على شعب بأكمله ... ففي الخليج أناس محترمون ومتحضرون كما أن هناك عنصريين ومتخلفين ... وفي مصر أيضا كذلك النوعين ... لذلك فإذا انقلبت الآية فإنه من المتوقع أن تجد سلوكيات من بعض المصريين تشبه سلوكيات الاستعلاء والجلافة التي نشتكي منها عند تعاملنا مع بعض السعوديين الآن. وفي المقابل ستجد أناس محترمون مثل من تتعامل معهم وحببوك في السعودية.

2- رغم ذلك فهناك اختلاف بين المجتمعين المصري والسعودي ... وهو أن المجتمع المصري منفتح بصورة أكبر على الأجانب واندماجهم فيه أسهل من المجتمع السعودي المنغلق نوعا ما والذي ما زالت تسيطر على قطاعات كبيرة منه مفاهيم القبلية والتميز العرقي ... لذلك تجد الكثير من الشعوب والأعراق هاجرت في أزمنة مختلفة الى مصر ومنهم اليونانيون والعرب والشركس والأتراك والشوام والنوبيون والأوربيون، بعضهم جاء غازيا والبعض الآخر لاجئا واندمج معظمهم في المجتمع المصري بصورة شبه تامة حتى لا تكاد تميز بينهم وبين المصريين من أصل فرعوني ... بينما في السعودية الى الآن مازال هناك تصنيفات للمواطنين الى قبلي وخضيري وأصلي ومجنس (أو مخلفات الحجيج أو طرش البحر ... الخ)، ولا زالت نظرة البعض الى الأجانب كبشر أدنى مرتبة، وللأسف فإن فورة النفط قد أدت الى تعزيز هذه النزعة العنصرية الاستعلائية لدى قطاعات أوسع من المجتمعات الخليجية خصوصا حديثي السن وقليلي الثقافة.

وتحياتي لك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...