اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حاله غريبه تسود مجتمعنا

احمد مطر

Recommended Posts

فى الحقيقه المره دى انا هتكلم فى مشكله يمكن تخص كتير من الناس راى كل الناس لانو حاسس انها مش حاله فرديه دا حال مجتمع وبما انى عارف الناس الى هنا بتتكلم جديا وبتحترم اى موضوع طالما متجاوزش حدود الادب والاحترام واداب الحوار عشان كده هطرح موضوعى بداية يجماعه انا واحد زى غيرى من الشباب الى فى مصر بتحاول تبنى نفسها على قد ماتقدر ومش بنقد كل الناس انا بس بعبر عن حاله انا شايفها للاسف حاله تثبت اننا مش مصر ال شوفناها وبنشوفها فى التلفزيونات او الى بتقوله الناس مصر ام الطيبه والجدعنه والخير وسيبكم من موضوع الحضاره لان للاسف دا عدى زمنه من زمان قوى وانا مش من الناس الى بتحب تتكلم فى حاجه ربنا يعوض عليها كتير انا الى شايفه دلوقت ان المجتمع والناس بقيت بكل اسف مصلحة ثم مصلحة ثم مصلحة نفسى طبعا ناس هتقولى انت شايف نفسك يعنى انت الى فيهم هقوله لا طبعا لانى انا كمان اكيد واحد من الناس الى موجوده فى وسط المجتمع بس يمكن انا من وسط الناس الى بتاخد على دماغها المهم انا الى شايفه ان محدش دلوقتى بقى بيحب مبدأ المساعده او الحب طبعا مش حب ولد وبنت الى بقى دلوقت ضحك على الدقون الولد بيضحك على البنت والبنت مش عارف مصدقه ولا بتحاول تصدق للفراغ العاطفى الى حاصل عندها او ان الولد يكون معاه حبتين فلوس فمبدأ يالا هى الدنيا مصالح انما الى اقصده حب الناس لبعض الى للاسف حتى انا شخصيا مش لاقيه دلوقت الاهل بيهربوا من العنصر الفقير او الى مستواه مش قدهم حتى لو كانوا اخوات مش خال ولا عم ولا ابن عمه ولا خال حتى لو كان فى يوم من الايام انت شيلت من ايدك وايديته للناس دى والسبب بيخافوا لحسن الفقير دا او الى معندوش بوزيشن عالى دا يضر شكلهم العام وفى نفس الوقت حتى المساعده محرمه عليه دا ميسواش طالما ممعهوش ودا حاجه مكنتش فى مجتمعنا كانت كل الناس بتحب بعض الجار والاهل والغريب قبل القريب دلوقت ممكن يكون الغريب احسنلك مش قوى يعنى بس احسنلك من اهلك على الاقل لما تيجلك ضربه منه هتقول اه دا مش من دمى ولحمى اما بقى بخصوص المستقبل والحياه العمليه فحدث ولا حرج دلوقتى لازم تكون معاك ماديات كبيره جدا وشبكة علاقات رهيبه عشان تعرف تعيش صح وسط المجتمع لكن غير كده وبداية من الصفر فرصتك موجوده صحيح انما هتشوف ايام سوده لان محدش هيبقى عايزك تكبر كله عاوزك صفر على الشمال وهيحاول يدمرك كل ماتكبر خطوه ودى طبعا مصيبه تانيه الناس قلوبها بقيت حجاره مش بتشوف الى بدأ من الصفر بيعانى قد ايه مرمطه وبهدله

المجتمع دلوقت بقيت نظرته لكل حاجه نظره ماديه كده ليه وليه اختفاء الحب بين الناس ليه الظلم وبعد الناس عن بعض ياريت كل واحد يقول وجهة نظره اكمل كلامى بقى

ممكن يكون فى حد انت فاكره صاحبك او واحد من الاهل زى ماقولت وقاعد ينصح فيك واعمل كذا وكذا وانا معاك وان شاء الله لو فى ايدى هساعدك ووقت الجد (بالسلامه السلامه ياحبيب قلبى) على راى سميره سعيد انا معرفكش واو يتحجج والله دا حصل كذا او كذا يعنى

وممكن كمان يحاول يتمنظر عليك ويتهمك بالفشل ويوجعك بكلامه وحركاته ونظراته حتى لو من دمك او من الناس الى بتعتبرهم هما مصدر قوتك فى الدنيا ومحدش هيعيش لوحده يعنى لازم يكون معاه حد يتسند عليه حتى على الاقل وقت ضعفه يشتكى همه ليه لو ملقيش دا تعتقدوا ايه النتيجه برضو هنتظر تعقيبكم على النقطه دى .

تعتقدوا لما واحد يحاول انو يتطور ويحاول بعمل حاجه زى الى عاوز يدرس تانى او يطور نفسه بدورات ولغات ويكتشف ان كل حاجه بمبالغ محترمه عشان ياخد طريق صحيح وهو اصلا بيحاول ياخد دا عشان يتطور ويبنى مستقبل ينفع بيه نفسه ومجتمعه وياخد بيه خبرات فى الدنيا هيعمل ليه اخر مايزهق ويطفش لانو مش قادر يبنى مستقبله خصوصا الناس البعيده عن الاماكن الى بتدى منح وخلافه الى هى اصلا احيانا مشترطه حاجات تعجز او مش بتكفى الناس عشان محدش يقولى فى منظمات وهيئات بتساعد فى الكلام دا لان كمان فى كتير منها بيمشى برضه ببركة الناس الى معاه يعنى يبقى معاه وياخد حاجة الى ممعهوش او يتمرمط لحد ماحد يتعطف عليه ويساعده عشان الموضوع دا وطبعا دا بيشمل كل حاجه كل حاجه فى مجتمعنا زى التعليم الى كل سنه عامل ازمه وايام الامتحانات الطالب اتممقت عينه وعمل كل الى يقدر عليه وجاب مجموع خرافى وبرضو بيعقدوقها ليه لو معاه هيدرس بره او فى اماكن تانى منها تعليم

مش هنسى ابدا لما واحد قالى شاف واحد كان مقدم فى (الثانويه الجويه) فمش عارف العسكرى ولا مين ساله وسطتك مين قاله ربنا

قاله وصدقونى دا على حد ماسمعت (خليه ينفعك)و لاحول ولاقوة الا بالله حتى ربنا مبقيش باقى فارق عندهم

صحيح ومنها راحه المهم احنا سيبنا من المشاكل الاقتصاديه انا بس بدى امثله على حاجات عشان يبقى موضوعى واضح

الناس الى عندها مواهب ومش لاقيه حد واتنططت فى كل مكان واتمرمطت اخر ماتزهق هتعمل ايه مجالات بشكل عام ولناخز على ذلك الناس الى بتخترع كل يوم حاجات وارمى ولا يعرفوهم او باقى المواهب الى بجد مواهب ومش لاقيه طريقها وغيره من الى ممكن ميكونش عنده موهبه اصلا بيعدى عشان معاه الى يساعده ومعاه متطلبات العصر الى طبعا انتم عارفنيها

فى النهايه واخر مالواحد يزهق وحتى يفكر يهاجر يلاقى نفسه قدوامه عقده تانى التكاليف قال يعنى هى ناقصه وهو لو كان الواحد لقى فى بلده ناس تساعده كان هيفكر فى هجره وتعب وشقى فى مكان تانى طبعا مش معنى كده انى مع الناس الى بتهاجر بطريقه غير شرعيه لانو مش ضامن اى حاجه وممكن ميقدرش يعمل اى حاجه

قال تعالى :-

فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ)الملك :

قال تعالى : ( إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ

فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً )سورة النساء/97 .

قال القرطبي – رحمه الله - :

والمراد بقوله ( ألم تكن أرض الله واسعة ) : المدينة ، أي : ألم تكونوا متمكنين قادرين على الهجرة والتباعد ممن كان يستضعفكم ؟ وفي هذه الآية دليل على هجران الأرض التي يُعمل فيها بالمعاصي .

" تفسير القرطبي " ( 5 / 346 ) .

وهنا بقي زى هناك الاختلاف مش كبير من ناحية المعاصى بس هنا

دا كلام ربنا لكن دلوقت حتى دى بقيت صعبه والهجره بقيت للى ممكن ميكونش محتاجها لمجرد انو معاه الى يقدر يهاجر بيه طبعا فى ناس بتهاجر لاسباب تانى منهم الى عاوز يكبر ومنهم الى حس بالظلم وغيره وطبعا انا مش بتكلم فى النقطه دى عشان ممكن البعض يزعل منى لكن انا اقصد الشباب او الناس الى تعبت وبتدور على الرزق فى حاجه يحسوا انهم يقدروا يعملوا منها حاجه

وش معنى كده انى مع الى يقعد ويقول انا هستنى لحد الفرصه المناسبه وغيره من الكلام دا لازم يحاول على قد مايقدر بس دا مجرد تعبير وتحت المناقشه

فى انتظار التفاعل

على فكره انا ولا رضيت اجيب سيرة حكومات ولا غيره عشان بس نبص للجوانب التانيه الى مش بنتكلم فيها كتير

تم تعديل بواسطة Mohammad
إضافة الجملة الاخيرة والتى وضعها الكاتب فى مداخلة منفصلة
رابط هذا التعليق

كنت اتمنى انى اجد صدى للمناقشه دى من الناس هنا لانى احب ان اسمع وجهات النظر ممكن اكون انا على غلط او دى مش حاله عامه زى مانا شايف بس واضح ان الناس اتخنقت من موضوعى عموما انا سعيد بوجود موضوعى دا على منتدى زى هنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عرض الصفحة
    • 0
      لا تزال الجريمة الرقمية خاصة الابتزاز الإلكترونى والتحرش والتنمر عبر الإنترنت يزداد بوتيرة سريعة تنذر بالخطر ععرض المقال كاملاً
    • 25
      إني ارى رؤوسا قد اينعت وحان وقت طيرانها . هلموا ياشباب حان وقت الخلاص من الاحتلال النسائى المصرى . زلزال بقوة 12 الف حاله زواج سوريه يضرب عرش المراة المصريه فى مقتل . بعد ان احتلت البلاد والعباد . وعثوا فى الارض فسادا قرونا من الزمان . وقلبوا حياه الرجال الى جحيم . وافسدوا المجتمعات ورموا الاطفال فى الشوارع ليلقوا مصيرهم المجهول . وهدفهم الاول والاخير فقط هو الانتقام من الرجال . وإلا ان يسيطروا عليهم بعد ان قالوا . المحاكم غايتنا . وقوانين الهانم دستورنا . والموت فى سبيل النكد هو اسم
    • 8
      كم أدفع لصاحب مكتب السفريات فى حاله إن التأشيرة طلعت وغيرت رأيى بعدها؟ أنا دفعت فقط 200 جنيهافى الأول مصاريف نت . وسؤالى هو :- التأشيرة بتكلف المكتب كام بحيث لو ما فى نصيب ندفع لصاحب المكتب المصاريف التى دفعها لأستخراج التأشيرة وهل يلزم تغيير الجواز بعد إلغاء التأشيرة ؟ شكرا
    • 5
      مش عارفه احط الموضوع دا فين موضوعات خفيفه و لا موضوعات شخصيه ولا حتى دعوه للابتسام بس الحقيقه اتفاجات بنفسى جدا و مش عارفه حد برضه كدا مش عارفه انا كدا ابقى لسعت و لا لسه شعره و لا ايه الموضوع بسيط بس متضحكوش عليا الى حصل ان انا و زى ما انت عارفين مبحبش كتير اغير الصوره الرمزيه بتاعتى و لا توقيعى و بيفضل معايا فتره طويله المشكله بقى ان انا بقيت و انا بتصفح النت عادى و الاقى مثلا حد تانى فى موضوع او منتدى تانى حاطط نفس الصوره بتاعت توقيعى كتوقيع ليه او صوره رمزيه ليه بضايق جدا و لاول
  • أضف...