اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال عن مكاتب محامين الهجرة

Recommended Posts

يعني كل النصايح دي والعروض من الزملاء ولسه مصممه على المحامين

هاجيبها ليكي بشكل تانى

انتى عاتدفعي من 18000 جنيه الى 25000 جنيه ثمن ان واحد يملي ليكي الابليكيشن

تختاري ايه ؟ مش لازم نفكر بعقل شوية؟

والناس ميتعدين يساعدوكي مقابل دعوه

انا عن نفسي ممكن بسندوتش فول املاه ليكي

ياسيدتي الفاضله

اسهل لك الموضوع

لو انتى مليتي الابليكيشن بتاعك ممكن ياخد وقت بالظبط قد الى تلتحقى فيه بمنتدى

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

ربنا يسامحك استاذ نصار يعنى انا هكزب كل الفكرة اننا ادينالة عربون الف دولار ولسة بنجهز ورقها بعدها دخلت المنتدى وعرفتكم والفكرة اننا معندناش اى خبرة ولا نعرف حتى نبعت الابلكيشن فين ولا نروح لمين وخايفين نملى اى حاجة غلط وترجع ونبتدى من الاول دة كل الموضوع

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

ربنا يسامحك استاذ نصار يعنى انا هكزب كل الفكرة اننا ادينالة عربون الف دولار ولسة بنجهز ورقها بعدها دخلت المنتدى وعرفتكم والفكرة اننا معندناش اى خبرة ولا نعرف حتى نبعت الابلكيشن فين ولا نروح لمين وخايفين نملى اى حاجة غلط وترجع ونبتدى من الاول دة كل الموضوع

هو ده الي انا كنت خايف منه

حاولوا تاخدوا منه الفلوس باي حجه

انكم مثلا رجعتم في كلامكم

لانه ممكن يقولكم انا خلاص بعت ليكم الابلكيشن وحجزتلكم مكان خلاص مش هادر ارجع الفلوس

-اصله فاكر انه بيحجزلكم كرسي في اوتوبيس- والموضوضوع خرج من ايدي يا استاذ متعتطلنيش- علي راي سعيد صالح في مدرسه المشاغبيين

وزي ما قلتلك الابلكيشن اربع ورقات ممكن اساعدكم بالميل او بالتلفون لو عاوزين

والله سهلين جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا

وعلي رأي نونا اللهم بلغت اللهم فاشهد

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

انا لسة جديد مع مكتب وهيب يوسف ارجو افادتنا بالحقيقة علشان نكمل لوحدنا ولا معاة وعلية العوض فى الخمساشر الف جنية اللى اخدهم و مانكملش معاة مع العلم الهجرة investment

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اليوم لفت انتباهي في جريدة الوطن الكويتية الإعلان التالي

وهو طبعاً إعلان لأحد مكاتب الهجرة اللي كندا

الملفت في الإعلان ده حاجتين مهمتين:

الأولي: كلمة other IT related ومن المعروف إن لستة الوظائف بتتكلم بس عن ال IT managers فقط لا غير - الكلام عن مجال ال IT طبعاً

الثانية: إنه أشار إلى أن فيه لستة وظائف جديدة هتنزل في شهر 3-2009 ودي معلومة أول مرة أسمع عنها

حد عنده أي تفسير أو معلومات عن الكلام المذكور؟

تم تعديل بواسطة الأهلاوي الأصيل
رابط هذا التعليق

اليوم لفت انتباهي في جريدة الوطن الكويتية الإعلان التالي

وهو طبعاً إعلان لأحد مكاتب الهجرة اللي كندا

الملفت في الإعلان ده حاجتين مهمتين:

الأولي: كلمة other IT related ومن المعروف إن لستة الوظائف بتتكلم بس عن ال IT managers فقط لا غير - الكلام عن مجال ال IT طبعاً

الثانية: إنه أشار إلى أن فيه لستة وظائف جديدة هتنزل في شهر 3-2009 ودي معلومة أول مرة أسمع عنها

حد عنده أي تفسير أو معلومات عن الكلام المذكور؟

محامي هجرة تساوي نصاب .

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

نصاب نصاب يا ولدى

بكل المعلومات الموجودة فى المنتدى لا يوجد اى حاجة الى محامى خاصة لهجرة العمالة الماهرة

تم تعديل بواسطة sherifhfm

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

نصاب نصاب يا ولدى

بكل المعلومات الموجودة فى المنتدى لا يوجد اى حاجة الى محامى خاصة لهجرة العمالة الماهرة

موضوع المحامين ده نصب مفيش شك

وآخر حاجة ممكن أفكر فيها إني ألجأ لمحامي في موضوع الهجرة

لكن أنا سؤالي على النقطتين اللي لفتوا نظري لو أي حد سمع عنهم أي حاجة بعد كده

كلمة IT related بالإضافة للستة الوظائف اللي قالوا إنها هتنزل في مارس 2009 ودي حاجة أول مرة أسمع عنها على الإطلاق

رابط هذا التعليق

نصاب نصاب يا ولدى

موضوع المحامين ده نصب مفيش شك

وآخر حاجة ممكن أفكر فيها إني ألجأ لمحامي في موضوع الهجرة

لكن أنا سؤالي على النقطتين اللي لفتوا نظري لو أي حد سمع عنهم أي حاجة بعد كده

كلمة IT related بالإضافة للستة الوظائف اللي قالوا إنها هتنزل في مارس 2009 ودي حاجة أول مرة أسمع عنها على الإطلاق

لسته وظائف فيدرال و لا كيبيك؟

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

أنا إن شاء الله هاتصل بيهم النهاردة وأعمل نفسي عبيط ومش فاهم حاجة وأحاول أعرف إيه الموضوع

ok :fight:

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

Citiizenship and Immigration Minister Kenney made some announcements this morning at a settlement house in Vancouver s Chinatown.He announced a large increase in immigrant Settlement services,in the case of BC We got an increase of 13% or about 120 Million $ up from 106$ Million last year.I asked him if there was a plan to expand the 38 Categories of expedited FSW and he said not at the moment,rather they would give the provinces more leeway to expand their PNP programs as well as sticking to the CEC,Immigration levels will be kept at the current levels,since their is a need for Immigrants,The increase in settlement services will be for language skills training,employment and networking assistance.On a personal note,It was snowing like crazy,rare for BC in fact he was late for almost 20 minutes while trying to get a cab from his hotel to go to SUCCESS a immigrant Service society

عاوزة صبر

دي تصريحات الوزير اول امبارح

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

أنا مستغرب الاحكام التعسفيه اللي بيطلقها عالم لا فاهمين و لا عارفين في موضوع الهجره و أنا متأكد انهم لو قادرين يقدمو ورقهم من خلال محامي مش حيقصرو بس هم مش آدرين فبلاش الاحكام اللي منطلقها مادي و بس...... واللي يا سيدي آدر يقدم عن طريق محامي خليه يريح نفسه

رابط هذا التعليق

أنا مستغرب الاحكام التعسفيه اللي بيطلقها عالم لا فاهمين و لا عارفين في موضوع الهجره و أنا متأكد انهم لو قادرين يقدمو ورقهم من خلال محامي مش حيقصرو بس هم مش آدرين فبلاش الاحكام اللي منطلقها مادي و بس...... واللي يا سيدي آدر يقدم عن طريق محامي خليه يريح نفسه

الاخ الفاضل جندي

الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية

ولكن وبنص موقع الهجرة الرسمي

المحامي لا يعطي اي افضلية اليس كذلك

اذا ما هي اهميته

تنسيق الورق وكتابته

اذا استطعت فنعما هي وان لم تستطع كتابة ورقك وتحضيره فقدم مع محامي

هنا حرية شخصية كاملة

ولكن اعلانات مدفوعة لتخصصات غير مطلوبة بنص القانون تسميه ايه؟اتركك لضميرك

بالنسبة ايضا لكلمة محامي

يعني ايه محامي

هو انا هارتكب جريمة عشان اقدم مع محامي

محامي لو لي مشاكل قانونية فقط ولديه دراية يالقانون

تحياتي

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

العضو جندي انا اوؤيدك في موضوع الاستعانة بمحامي هجرة لغرض ترييح الدماغ فقط لاغير.وطبعا لو فيه كام الف مستغني عنهم ..

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

مرحبا ..

طبعا حرية شخصية أنا عن نفسي قدمت عن طريق مكتب الهجرة في دبي والحمدالله الاوكبيشن موجوده في اليسته .. بس ناطر رقم الفايل انشالله

الي يقدم نفسه أكيد في نواحي كثيرة من ايجابيات وسلبيات ..

وعن طريق محامي في ايجابيات وسلبيات

يعني طرفين فيه حلو ومش حلوو

الي يقدم بنفسه يمكن مرات يصير لخبطه وعدم القدره على ترتيب الاوراق المطلوبة..يمكن عن طريق المحامي تريح نفسك وهو يعمل كل امورك مقابل الدفع طبعا

انا مادفت كثير دفعت بس 13000 الف درهم بعرف كنت اقدر اقدم بنفسي بس هذا بنهاية اختاري انا وكمان مادفعت مره وحده من 13000 الف الفين كنيدين فيس والباقي للمكتب الهجرة وطبعا الدفع مثل الاقساط كل شهؤ 600 درهم بس انا اخترت 1200 كل شهر حتى اخلص الدفع بسرعه..

وطبعا بياخدووو الفلوس لما يبدء البروسيسنغ انشالله

الهجرة الى كندا ليست سهله زي ما الكل يعرف المهاجر لازم يجمع عدد اكبر من المال حتى يقدر يتصرف ويمشي حالو في اول ايام كندا

انا حتى الحين جمعت فقط 12500 $ وانشالله اكثر ..وعلى فكرة انا حهاجر لوحدي لأني لسة مش متزوج..

الله يوفقنا

اخوكم

عمر

رابط هذا التعليق

اخواني السلام عليكم

أحب أوضح حاجة مهمة جدا في مسألة المحامي

أولا هدا الشخص ليس بمحامي ولكن فقط استشاري هجرة

والفرق بين المعنيين كبير اد أنه لا ينتمي الى هيئة محامين معينة ولكن له تكون تقدمه الحكومة الكندية لمساعدة الناس على الإجراءات

الطويلة ولي تحتاج في بعض الأحيان طولة بال لكن الموضوع يتطلب فلوس وأنت أولى بها لأن المشوار قدامك طويل ومحتاج مصاريف :blush2:

من خلا تجربتي المتواضعة أثناء المقابلة الخاصة بالكيبيك قالت السيدة التي أجرت معي المقابلة أن القانون يمنحني 2 نقطة ادا قدمت الملف بنفسي ودون الحاجة الى محامي :blush2:

يعني أن المحامي بياخد فلوسك ونقطتين فوقهم :wub:

يعني في النهاية مخك في راسك تعرف خلاصك wst::

ماضاقت بنا الدنيا ولكن أحلام الرجال تضيق

رابط هذا التعليق

بصراحة :) موضوع النصب ده يمكن في مصر ايوه نظرا لان دي سياسة عامة لكن في الخليج صعب شوية أنا اعرف محامي سافر عن طريقه كثير من معارفي في الكويت وهو مش نصاب ولا حاجة الحكاية كلها أن اللجوء للمحامي ده أمر يختلف من شخص لأخر يعني لو عندك وقت وطولة بال وخبرة يبقى ممكن تقدم بنفسك لكن لو مش متوفر الوقت ولا طولة البال وفي قدرة مالية يبقى ممكن تلجأ لمستشار الهجرة وهو مش بيزود نقط ولا شئ لكن في النهاية ده شغله وربنا يوفقنا جميعاً

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

السلام عليكم اخواني انا فعلا معدتش عايز وجع دماغ و توتر و قررت اروح لمحامي يتابع كل حاجة و بداهيا الفلوس ارجع اجمعهم المهم راحتي النفسية بس انا عاوز منكم حاجة اخيرة

ازاي اعرف ان المكتب مابينصبش عليا و اي هي المكاتب اللي موجودة في الكويت الكويسة وايه المكاتب اللي عليها سمعة مش كويسة ؟؟

وشكرا اخوكم الزهــاَااااااان المتوتر كـــــــــــــازا :sad:

تم تعديل بواسطة Scorpion

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...