اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الإشـــارة ...؟؟؟

بنت شعنونة

Recommended Posts

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استاذ رادوس 

شرفت المنتدى واهلا بيك معانا وسط اخواتك :D

والله يا جماعا هوا ممكن يكون وهم او حاجا داخلية

بس على راي ماما سلوى

ايه رايكم في حكاية انها تكون شارة زي ان مثلا الأتنين قالوا نفس الكلمة

او كرروا الموقف دا كذا مرة

او بياكلوا نفس الأكلة

حجات زي كدا

في ناس بتعتبرها اشارات برضه :D

مش شرط...

أنا فيه مرتين اتقدمولى ناس عيد ميلادهم معايا فى نفس اليوم... و كل واح فيهم كان بياخد دى على إنها علامة على إن كله تمام و أوكيه...

و المرتين فركش.... icon_twisted.gif

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

ازيكم

مرحب بك اخى رادوس .. احمد .. نورتنا

على رأيك يالانسلوت انا بحسب موضوع اشارة ضوئية .. بالمناسبة انت مواظب اوى هنا هى فين ماما تقولك اقفل النت يا......

مش الامتحانات اقربت ...

سى السيد انت همك على الفيزا .. (( بضحك ))

الست سلوى حضرتك هنا وانا بدور عليكى

د . شانا

تفائلى دائماًً وانتى مش هتخدى بالك بالاشارات ده ..

بس الاحلام بقه ياجماعه شئ غريب معى اوى بحلم الحلم ويتحقق بالحرف الواحد انا هتججنن من الموضوع ده حتى لو بعد فترة طويلة وانسى الحلم الاقى الموضوع جه امامى واقول لنفسى ياربى ده الحلم الى حلمته من فترة مش عارفه ..

لدرجه قبل غزو العراق للكويت حلمت بذلك وقولت للمقربين منى ولما حصل .. استغربنا جدا ربنا يستر ..

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن سواك]
رابط هذا التعليق

أولا أنتهز الفرصة لأرحب بالعزيز Radws.

ثانيا بالنسبة لهذا الموضوع و على الرغم من انتشارة بين طبقات الشعب المختلفة فى بلدنا!! الا اننى أتفق تماما مع رأى العزيز سى-السيد.

و شكرا.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

اختنا الغالية جولد

اقري الموضوع دا

كلللللللله عن الأحلالالالالام اللي بتتحقق :)

http://www.egyptiantalks.org/bforums/viewt...%F1%F3%E7%E6%E1

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

اختنا الغالية جولد

اقري الموضوع دا

كلللللللله عن الأحلالالالالام اللي بتتحقق :)

http://www.egyptiantalks.org/bforums/viewt...%F1%F3%E7%E6%E1

أشكرك جدا د.شانا

الموضوع رائع ومفيد ومقنع حقاً

كدة لما بفهم برتاح بلا الشكوك لان الواحد ممكن يفكر فى حاجات كثيييير

رابط هذا التعليق

جوولد ... إنتي فين .. كنت مختفيه فين ... إوعي تمشي تاني ...

على رأيك يالانسلوت انا بحسب موضوع اشارة ضوئية .. بالمناسبة انت مواظب اوى هنا هى فين ماما تقولك اقفل النت يا...... 

مش الامتحانات اقربت ...

"وش منكب علي المذاكرة" "وش مرعوب من فاتورة التليفون اللي قربت" "وش حزين لما شاف الوشين التانيين" .....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا على الإستقبال الكريم

أخ: Se_Elsyed, Lancelot , Shana, goold and White Heart

وبمناسبة الإشتراك ممكن تبعتلى رقم الحساب بتاعك علشان أحولك عليه الإشتراك وبالمرة إبعتلى البن كود ومش حأول لحد نهائى خالص جدا واطمن على الآخر :lol:

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

يعني مثلا اخر قرائة فاتحا ليا والغريس بيلبسني انسيال الهدية بعديها ب دقايق وانا قايما اجيب حاجا الأنسيال وقع ع الأرض 

ف ام العريس اشمأزت 

وانا عرفت انها ها تتفركش

عزيزتى شانا

فى موقف كهذا يكون التصرف السليم كما يلى:

أولاً تكشرى جامد قوى وتبصيلها من فوق لتحت وبعدين تقولى لها بحدة وتجهم:...مال وشك إتغير كده ياأم بدوى...ما فى داهية الإنسيال واللى جابوه...أما إنك وليه فقر بصحيح...جتكوا نيلة...دى هدية تتقدم لدكتورة...اسفخس على مجايبكوا......

حشيش

أستاذ الصرع المساعد بطب حلوان

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

جوولد ... إنتي فين .. كنت مختفيه فين ... إوعي تمشي تاني ...

مش الامتحانات اقربت ...

"وش منكب علي المذاكرة" "وش مرعوب من فاتورة التليفون اللي قربت" "وش حزين لما شاف الوشين التانيين" .....

أزيكم

انا موجودة لانسلوت بس طايرة ورا الاولاد بالعصايا عشان الامتحانات وسكتة على طلب نبذه عن الطاقه الشمسية بقول لما تخلص امتحانات تدورلى على الطاقة الشمسية

بس عندك بقه يالانس انا عايزة وشوش بتضحك هنتظر النتيجة وهجهز الشربات

رابط هذا التعليق

فى موقف كهذا يكون التصرف السليم كما يلى:

أولاً تكشرى جامد قوى وتبصيلها من فوق لتحت وبعدين تقولى لها بحدة وتجهم:...مال وشك إتغير كده ياأم بدوى...ما فى داهية الإنسيال واللى جابوه...أما إنك وليه فقر بصحيح...جتكوا نيلة...دى هدية تتقدم لدكتورة...اسفخس على مجايبكوا......

و بعدين

ويييييييييييييييييي ويييييييييييييييييي (صوت اسعاف)

أقرا الحادثة! اقرا الحادثة!

سيدة تخلص على عروسة ابنها!

(غير الصنف يا شيشو!)

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

ا

نا شخصيا نوعا ما بتأثر بيها 

يعني مثلا اخر قرائة فاتحا ليا والغريس بيلبسني انسيال الهدية بعديها ب دقايق وانا قايما اجيب حاجا الأنسيال وقع ع الأرض 

ف ام العريس اشمأزت

أعتقد ياشنشن أن هذه كانت إرادة الله أن يرحمك من هذه الحماة النكدية لأنه أظهر حقيقتها أمامك في لحظة وقوع الأنسيال لأن في رأيي الجوازة دي لو تمت كنت هاتعيشي بقية حياتك في نكد من ورا حماتك - بمعنى إن العريس لو جاله شوية برد في المستقبل أمه هاتصرخ وتقول مش انا قلت لكم من الأول أنا قلبي كان حاسس فأنا في رأيي يابنت الحلال إن ربنا نجاك من فخ هذه الحمة أو الحمأه !!!!

المشكلة إن موضوع التشاؤم ياخوانا أصبح والعياذ بالله مرض شديد يأكل في المجتمع فبعض الناس يتجنب رؤية بعض الأشخاص قبل الذهاب لعمل أي شيئ هام لأنه يخشى أن يصاب بالنحس !!!

وعلشان كده تلاقي أي واحد تحصل له مشكلة في عمله يردد على الفور : إحنا اصطبحنا بخلقة مين بس يارب على الصبح !!!!!!!

مع إن الله هو الذي خلق هذه الخلقة التي يتشاءم منها الآخر !!!

ولاشك أن الإعلام الهابط هو الذي أدى إلى تفاقم هذه الظاهرة

وأذكر فيما مضى أنه كان هناك مسلسلا تليفزيونيا اسمه على ماأذكر شرارة من بطولة محمد عوض ونادية فهمي وليلى فهمي وكان محمد عوض يقوم بدور شرارة وصوره المخرج في صورة سيئة للغاية من جلب النحس لما يراه أو من يراه ويومها انتشر اسم شرارة في الشارع المصري وحدثت حوادث قتل كثيرة بسبب اسم شرارة خاصة إذا أراد شخص أن يهزا من الآخر ويقول له انت أصلك شرارة !!!!!

ورأيي لابد وأن يتم توعية الناس عن طريق المساجد والتليفزيون بالأبعاد السيئة لعادة التشاؤم السيئة لأنه لو كل واحد فينا إذا تشاءم من الآخر قولوا السلام على هذا الشعب !!!!

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

بس ع السيرة في واحد اسمه ابصر ايه الألوسي كدا عامل فعلا ويب سايت ورقم اي سي كيو كمان ع النت "وش مفرووووووووس"

"

مش ممكن!

وش واحد مغمى علية و النشادر أتأخرت قوى

جبتى "أبصر أيه" دى منين؟ و بجد!

آخر مرة سمعتها كانت من زينات صدقى فى فيلم أبن حميدو !!

دى أحتمال تكون كلمة يعاقب عليها القانون (و العود كمان) ...

ها بص عليها فى كتاب لأنترنت و أرجع لك ...

اللى فى دماغى معشش زى مايكون جوز غربان و بايضين فى قلب كرنبة مدفونة تحت الأرض فى غيط فلاح أسمة مجاهد و بيروى اليمة الشرقية كل يوم تلات و مقاسم البيت مع أخوة عويس و أختة ساهيير

رابط هذا التعليق

أنا لى سؤال:

ليه دائما العروسة هى اللى شؤم ومش العريس؟؟؟

حاجة غريبة؟ مش كده؟

"وش واحد الدموع تترقرق من عينيه، وعين واحدة أنزلت ما بها من دموع والثانية أبت ألا تفقد دمعة واحدة مش عارف ليه"

"وش بيبص للعين اللى منزلتش دموع ومنتظر فرج الله عشان يشوف حاله!"

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

مش ممكن! 

وش واحد مغمى علية و النشادر أتأخرت قوى 

جبتى "أبصر أيه" دى منين؟ و بجد! 

"وش واحدا محرج جداااااااا"

"وش مكسووووووووف"

في ايييييييه يا سيد بسسسسسس

هما منعوووووووها؟؟؟؟؟؟؟؟

"وش ميت ضحك"

ما انا على طول بقولها سعدتك "وش محرج تاني"

وبعدين هيا جتتتتت على ديييييييييي

امال لو سمعتني بتكللللللللللم

هاتزعل اوووووي اووووووووي اوووووووووووووي

"وش مييييييييت ضحك تاني"

وش واحد الدموع تترقرق من عينيه، وعين واحدة أنزلت ما بها من دموع والثانية أبت ألا تفقد دمعة واحدة مش عارف ليه" 

"وش بيبص للعين اللى منزلتش دموع ومنتظر فرج الله عشان يشوف حاله!"

لا اله الا الله!!!!!!!!!!!!!

"وش واحدا راكبة عربية فخمة وبتقولك الله يسهلك يا ابني "

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

دععععااااااابة :oops:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

شاهدت فى رمضان الماضى حلقة للاستاذ عمرو خالد كانت بعنوان "رسائل من السماء " يقول فيها ...ان اشياء كثيرة تحدث لنا فى كل يوم و كل لحظة ... هى رسائل من الله عز و جل ...

و لكن تفهمنا لهذه الرسائل يعتمد على نقاء و دقة جهاز الاستقبال لدينا ... الذى هو القلب ...

فالقلب السليم الغير مغطى بالآثام و السواد ... يلتقط هذه الاشارة بسرعة ...

اما القلب الغير سليم - و العياذ بالله - فان هذه الرسائل تمر عليه دون ان يفكر بها او حتى يشعر بها ...

فمثلا .... ضاع منك شىء و استعوضت الله و حمدته و سألته ان يرد لك ما ضاع او ان يبدلك ما هو خير منه ....

ثم وجدت ما ضاع منك ...

امامك اختياران ... أن تحمد الله و تثق فى ان الله أرده لانك استعوضته و و انه - تعالى - استجاب لدعائك ...

او ان يمر عليك ذلك دون اى تفكير ... فقد ضاع شىء ووجدته ...

و رسائل كثيرة .. و لكن علينا تقوية جهاز الاستقبال اولاً

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

انا عارف ان الموضوع ده قديم. بس النهارده لقيت الجواب ده فى موقع "الأسلام سؤال وجواب" فأوردت الوصلة مع مقتطفات من الرد.

مقتطفات:

سؤال رقم: 27192

شرح حديث ( الشؤم في المرأة والدار والفرس )

الحمد لله

الثابت في السنة هو النهي عن التشاؤم - التطير - والتحذير منه ، والإخبار بأنه شرك ،..... عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال : "َ لا عَدْوَى وَلا طِيَرَةَ وَيُعْجِبُنِي الْفَأْلُ قَالُوا وَمَا الْفَأْلُ قَالَ كَلِمَةٌ طَيِّبَةٌ" .

...............

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " الطيرة شرك "

...............

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من ردته الطيرة من حاجة فقد أشرك" قالوا يا رسول الله ما كفارة ذلك ؟ قال : " أن يقول أحدهم : اللهم لا خير إلا خيرك ولا طير إلا طيرك ولا إله غيرك"

................

رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : "ليس منا من تطيَّر ولا من تُطيّر له أو تَكهن أو تُكهن له أو سَحر أو سُحر له "

................

قال النووي رحمه الله في شرح مسلم :

( والتطير : التشاؤم ، وأصله الشيء المكروه من قول أو فعل أو مرئي وكانوا يتطيرون بالطيور فإن أخذت ذات اليمين تبركوا بها ومضوا في سفرهم وحوائجهم ، وان أخذت ذات الشمال رجعوا عن سفرهم وحاجتهم وتشاءموا بها فكانت تصدهم في كثير من الأوقات عن مصالحهم ، فنفى الشرع ذلك وأبطله ونهي عنه ، وأخبر أنه ليس له تأثير بنفع ولا ضر فهذا معنى قوله صلى الله عليه وسلم "لاطيرة " وفى حديث آخر "الطيرة شرك" أي اعتقاد أنها تنفع أو تضر إذا عملوا بمقتضاها معتقدين تأثيرها فهو شرك لأنهم جعلوا لها أثرا في الفعل والإيجاد )........................

والله أعلم .

الوصلة:

الإسلام سؤال وجواب (www.islam-qa.com)

http://63.175.194.25/index.php?ln=ara&ds=q...&QR=27192&dgn=3

{إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ}.

{وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ}.

رابط هذا التعليق

شوفوا مبدئياً و عشان محدش يحدفنى بالطوب

أنا مؤمنة بالقدر طبعاً

بس لاحظت ان رقم 8 معلق معايا بشكل مقرفففففففففف

و الله انى ما بابقى حاطة الموضوع فى دماغى أصلاً لكن بلاحظ

بعد كده بإن مواقف كتيرةجداً جداً و يمكن كل النحس اللى حصل لى

فى حياتى كان فى يوم 8 أو شهر 8 أو أى حاجة فيها 8"18 -28" و يا سلام بقى لو تمنيتين فى اليوم الواحد(8-8)

وش واحد بيلطم .و الله ما باهرج ؛أنا متكلمتش فى الموضوع ده مع حد قبل كده عشان ميقولوش على لسعت أو فوت بس و الله ده اللى بيحصل فعلاً. ملحوظة مش أكتر لكن أنا قرفت بجد من الرقم ده.

وش قرفان من حر أغسطس :wink:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

أنا بقى معلق معايا دايمااااااااااا يوم الأربع...!!!

أول مرة أسقط فى امتحان كان يوم الأربع.. جدتى العزيزة توفيت يوم أربع.... أيام كتيرة بتكون عصيبة جدا... و بعد ماأركز شوية ألاقى إنها يوم أربع....

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

كروساية كتبت

شوفوا مبدئياً و عشان محدش يحدفنى بالطوب 

أنا مؤمنة بالقدر طبعاً 

بس لاحظت ان رقم 8 معلق معايا بشكل مقرفففففففففف

كليو كتبت

أنا بقى معلق معايا دايمااااااااااا يوم الأربع...!!!

س س هايكتب

القميض بسرعة يا عثمان ، عندنا حالتين هانوديهم لأبو العزايم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...