اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا التي رأيتها :)

Recommended Posts

السلام عليكم،

مبروك دكتور تهامي على الاشراف، انت تستحقه فانت من اكثر الاعضاء نشاطا في باب كندا و التوبيك بتاعك متميز فعلا.

و لو ان عندي رجاء، براحة شوية على الناس اللي بتفتح توبيكس جديدة، باب كندا باب كبير و صعب عل الجديد قرايته كله و ايجاد اجابة على تساؤلاته و سط هذا الكم من المداخلات. و اللي بيكتب موضوع جديد بيكون عايز رأي كل الاعضاء مش بس دكتور قناوي.

الاخت الفاضلة كوين

ما هو انا مش عامل موضوع الاستفسارات لشخصي فقط

المفروض ان كل من لديه سؤال يساله وكل من لديه اجابة يجاوب

يعني عمل جماعي وشكرا

ومبروك للتهامي ثانية انا باركت هناك وابارك هنا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 2.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

يا جماعة انهردة عيد ميلاد الدكتور تهامي

:wub: brth) brth) brth) brth) brth)

كل سنة وانت طيب يا دكتور و عقبال ميت سنة، كل سنة وانت بخير ويا رب السنة دي تكوت احلى من الي فاتت

وياريت كان ينفع يجتمع كل اعضاء قهوة تهامي و نحتفل بالمناسبة دي معاك يا دكتور

يا فندم ربنا يخلّيكي... وتعيشي وتفتكري ، ويا رب فاكراني دايماً :roseop:

وأكيد يا فندم السنة دي أحسن من اللي فاتت... ع الأقل السنة اللي فاتت ما كانش فيه منتدى محاورات المصريين :lol:

المنتدى اللي أدين له بمعرفة ناس جميلة فعلاً ، ويا رب ما أخسرهم :roseop:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

بجد عيد ميلادك النهاردة طيب يارجل مش كنت تبلغنا عشان نيجى ونخش وايدينا ملينانة طيب عامة كل سنة وانت طيب وعقبال 101 سنة يا دكتارة ...

يا باشا تسلم ، وكل سنة وانت طيب...

وعلى فكرة... عادي جداً ممكن نحتفل بمرور أسبوع على عيد ميلادي (وش عادل أدهم وهوّه بيغوي أي واحدة في أفلام زمان :roseop: ) ، وآهو منها تكون مليت إيديك...

قلت إيه؟ :roseop:

رابط هذا التعليق

لا طبعا يا فندم

واكيد شايف من مشاركاتى اللى متنطورة فى كل توبك يخص سعادتك مقدار الاحترامات والتبجيلات والتهانى لشخصكم الكريم :roseop:

انا من زماااااااااان جدا وانا هنا .....بس على الواقف كدا من برا

وانا سلمت عليك قبل كدا فى" الجامع" ......كانت المرة الاولى والاخيرة ليا هناك....ما استحملتش بصراحة اكتر من كدا brth)

بس ممكن تقول كدا.... كنت بنشن على اليوم اللى هتكون فيه مشرف قد الدنيا علشان ادخل واسلم

عشان تقول أما Waloaa دى كانت وش السعد على التوبيك كله brth)

أهلااااااااااان... هوّانتي بتاعت هناك؟!

وانا عمّال أقول ده إسم بالذمة يتسمّى في جامع؟! مش لايقة خالص! زي مانا مش لايق هناك! :wub:

ويا فندم أنا مش بارتاح غير هنا! فعلاً باحس إنها بيتي الفيرشوال :lol:

ربنا يديم الود يا دكتورة :roseop:

رابط هذا التعليق

چيسيكا...

شكراً لتهنئتك ، بس أنا مش محيي التهامي... أنا محمد التهامي! Moh دي اختصار Mohammed ، وبس!

نصار...

وانتا طيب يا زعيم ، وميرسي ليك ع التورت الروشة ، وعقبال حفلة وصولك أرض الخونة :P

الباشمهندسة سمية...

وانتي طيبة يا فندم ، وشكراً على تهانيكي بالمنصب الأخضر!

دانا أساساً ما كنتش لاقي وقت للهاند أوفر... دلوقتي بقى الأخضر والهاند أوفر! أنا فعلاً هاتعطّل wst::

الأهلاوي الأصيل...

وانتا طيب يا عجوز... على الله ما يكونش الأبيض ظهر عندك انتا كمان! :lol:

وبخصوص موضوع الإشراف... تحب تتفضله انتا ما عنديش أي مانع! وافوق أنا للقهوة بتاعتي!

أنا كنت باقفل المواضيع اللي مفتوحة بدون داعي ، كأي مواطن شريف بيحب الباب ده ، ونفسه يتنظّم ، وننقي الغث من الثمين. وبدل ما هوّه مليان تهاني ومبرووووك ، وأرجو المساعدة وأصحاب الخبرة يدلّوني ، وزادت موضوعاته عن الـ 700 موضوع ، أكتر من نصفهم حرفياً non-sense ، لدرجة إن فيه مواضيع قمة في الجمال ، وصل بها دحدرة الحال بلوغها - بالفعل - آخر صفحة! :lol:

وكان المفروض كل مشترك قديم معانا هنا يعمل اللي باعمله في سبيل إعادة رونق الباب كما كان... لكن كله مكبّر دماغه ، وسايبين الأذيّة للعبد لله!

فليكن يا سيدي... أنا وحش ، وعمّال أقفل في مواضيع الناس الطيبين الكويّسين! :D

العزيزة بنت مصر...

يا فندم طفوا انتو الشمع على ما اروح اقفللي موضوعين تلاتة كده :sad:

وعيد ميلاد إيه ده بس اللي وسط الميّه؟!

قلبك أبيض بأه :D

وعموماً... هاحاول أحضر مشاريبي من الهاند أوفر... ربنا يعينني والحق أكتب هاند أوفر قبل ما اتشغل في التحضير للنزول أجازة :blink:

العزيزة كوين...

والله يا فندم ترتيب باب كندا ده ملخبطلي دماغي... ومش عارف نعمل إيه ولا إيه عشان يكون منظّم ، وكاتيجورايزد ، وفي نفس الوقت الدنيا ما تتلخبطش من كتر الفولدرات مثلاً...

على أي حال... شكراً لنصيحتك ، وتؤخذ في الاعتبار... بس مش كمرحلة البداية... هامخمخ بس الأول ، وبعدين نعمل الخطة اللي هنمشي عليها هنا.

دكتور اسكندرية تاني وتالت كمان :lol:

الله يبارك فيك يا باشا ، وربنا يوفقنا بس ، ويكون عدد اللي بيكرهوني مش كتير قوي!

على رأي د. هشام... أنا كده كده مكروه خلاص طالما بقيت أخضر وماسك عصاية (وبأستك على رأي سوسوراني)!

طنط إيناس...

الله يبارك فيكي ، ولا ألوان ولا غيره... أنا نفسي بس أخلّص الهاند أوفر اللي بدأ من سنة ونص ، ومش عاوز يخلص!

أم ريهام...

بعد اللون الأخضر فيه لونين أزرق وأحمر... واللي يفكّر في الاحمر يبقى بيزن على خراب عشه wst::

الضيف المحترم كوكومان...

نسعد بوجودك بيننا ، وبهبوطك بالباراشوت على قهوتنا المتواضعة!

ويا ريت تحكي عن خبراتك من الشهرين اللي قضيتهم في كندا... وهل فعلاً كندا مش زي اللي احنا بنقوله عنها؟!

رابط هذا التعليق

هو علشان مااخضريت يادكتور تهامى حتتقل علينا ومش حتكمل لنا الهاند اوفر اللى كلنا بنستمتع بيها وبنستناها وبعدين انت مش وعدتنى حلقة الشوبنج حتنزل قريب مش عارف ان احنا الستات بنموت فى حاجة اسمها شوبنج طب بس نزل الحلقة دى وشوف مكاسب القهوة فى اليوم دا حيبقى شكلها اية حتخليك تسيب الاشراف علطول :blink: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

مساء الفل

تحية عطرة فواحة

سمعتكم بتجيبوا فى سيرتى

قلت أمسى

ياريت ننتبه بأه لأكل عيشنا و قهوتنا

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

موافق علي كلام الدكتورة سوسو ميه في الميه :sad:

تهامي يا أخويا أدرك تماما حجم المسئولية الملقاة عليك و أثق تماما في قدرتك علي ضرب مثل يحتذي لكن ....دورك كعضو بارز و محبوب لا يقل أهمية عن دورك كمشرف ..... وحشتنا يا باشا :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

يعنى يا دكتور تهامى

الأتنين العظماء: شخصى المتواضع و الدكتور هشام يدخلوا يقولوا لك يلا ركز و إكتب

أروح فاصل و أرجع ألاقى الوضع على ما هو عليه؟!!!

طيب أجيب لك مين؟؟؟؟

أنت بس أشر...

مادام إحنا مش كفاية

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

إيناس - سوسوراني - هشام...

أنا يا ستي عشان اخضرّيت متبهدل وتايه ، وجه على دماغي!

وحلقة الشوبنج دي هنفضح فيها واحد صاحبي وحبيبي وكفاءة! آدينا بنؤجل الفضيحة لآخر لحظة! wst::

وأكل عيش إيه بس يا سوسوراني؟ الناس هنا ما بيدفعوش الحساب! كلّه ع النوتة!

ما اقوللكيش ع المرتب بتاعنا في الإدارة :blush2:

والاتنين العظماء على دماغي يا فندم من فوق لمّا رقبتي اتلوَحت!

عموماً ، هاحاول إن شاء الله بكره يكون فيه حاجة جديدة ننزلها... النهارده خلاص فصلت yawn.gif

رابط هذا التعليق

دكتورنا الكبير و معالى مشرف الباب:

انا حاسس و الله اعلم انك اتضايقت من اللى علق بهزار ع دخولك المواضيع اللى ملهاش اللازمة و المكررة و مطالبتك بقفلها....و بما انى احد هولاء...

فانا بعتذرلك يا باشا لو كنت اتضايقت...بس انا فعلاً مش قصدى...و أعتقد بقية الناس كده...انا كنت بهرج معاك...دعابة يعنى مش اكتر..او ممكن نوصفها صح و نقول انها سخافة منى...بس فعلاً هى تهريج فقط....و بعدين انا مقتنع اساساً باللى انت بتعمله....يمكن انا مقدرش اعمله عشان مش ملم بموضوعات الباب كلها...بس مقتنع بيه تماماً

بكرر اسفى يا دكتور وتقبل تحياتى.

يا ريّسنا ولا اعتذار ولا حاجة... طب انت كاتب بهزار وحسن نيّة! غيرك شتمني كده عيني عينك! ;)

وانتا غالي عندي ، وبالتأكيد إنسان محترم... يكفي إنك من طرف د. هشام حبيبي لأتقبّل منك أي كلام :P

ود. هشام قالهالي... أنا كده كده مكروه طالما اتلوّنت!

عادي بأه!

رابط هذا التعليق

عزيزى د/تهامى

كل سنة و انت طيب و عقبال ميت سنة

وانتا طيب يا قدّيس (saint)

نتمنى يستمر وجودك معانا ، وتفيد وتستفيد (على رأي اخونا حسام ربنا يرجعهولنا بالسلامة :P )

رابط هذا التعليق

نيجي بأه لشويّت صور على ما الجزء بتاع الشوبنج يخلص ، والقريحة تاخد هدنة م الرزع اللي نازل عليها كل يوم ده!

نبدأها بصورة العربيّة اللي وصلتني من السعودية للبحرين وانا رايح كندا.

وصورة العربية اللي استقبلتني وانا راجع من كندا ، عشان توصلني من البحرين للسعودية...

صورة المطعم اللي دخلته في مطار هيثرو في لندن...

وآدي صورة الوصّابي... أوعوا حد يقرّب منه... أنا نصحتكم وخلّصت ضميري!

وفي المطار في كندا... أول ما شفت اللقطة دي قلت لازم أصوّرهالكو... فاكرين كلامنا عنها زمان؟!

رابط هذا التعليق

تهامي يا أخويا ...الصورة ديه كنت حاحطها في موضوع من بتوعي بس إنت أولي برضه ما دام ابتديت تنزل صور .... مش لاقي ليها عنوان أحسن من

" فقط في تورنتو " Only in Toronto

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

يا ريّسنا ولا اعتذار ولا حاجة... طب انت كاتب بهزار وحسن نيّة! غيرك شتمني كده عيني عينك! :waf:

وانتا غالي عندي ، وبالتأكيد إنسان محترم... يكفي إنك من طرف د. هشام حبيبي لأتقبّل منك أي كلام :)

ود. هشام قالهالي... أنا كده كده مكروه طالما اتلوّنت!

عادي بأه!

هو ده العشم يا باشا برده ...و انا فعلاً كنت بهزر ....و متأكد انك بتتقبل الموضوع عادى..بس خفت تكون القريحة مش افى لفورمة..و ان الموضوع يكون ضايقك..و ده اللى حسيته فى ردك الاخير ....عموماً يا باشا انا سعيد بردك ده و كونك مش مضايق منى..

فى انتظار الحلقة القادمة...بس سؤال صغير ...انت محاولتش تاخد عربية من دول لفة؟؟...و ما عندكش فكرة ايه المؤهلات اللازمة عشان الواحد يشتغل سواق ع عربية من دول؟؟؟

نفسي التي تملك الأشياء ذاهبة .... فكيف آسى على شيء لها ذهبَ

رابط هذا التعليق

دكتور تهامي حبيبي وحشني جداً. آنا اسف على التأخير في السلام عليك بعد الرجوع من كندا بس حاولت اكلمك على التليفون وطبعاً (مافي اي شيئ).

وبما اني متأخر في السلام والتهاني بالترقية الجديده فكان لازم اوصي على واحد كابتشينو مخصوص بالفرنش فانيليا من عم تيم حبيبيك واجيبهولك بنفسي:)

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

الفاضل hgalal .... تسلم الايادي بجد .... تفوقت علي نفسك :closedeyes:

الفاضل عم الحاج الدكتور تهامي الأخضر يا أخويا مشرف ....أخبار المشاريب إيه يا باشا :D

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

طبقا لقواعد المشاركة فى المنتدى سيتم حذف كل مداخلات التحيات و التهانى و أى مداخلات مالهاش لازمة

عشان فريق الأشراف طلع عينيه من الفحص و التمحيص و التنقيح والتهييس وكل حاجة

ودة آخر تحذير لصاحب الموضوع لو ما كتبتش ....

حنحط السيخ المحمى فى صرصور الموضوع

و نحذف الموضوع و نلغى العضوية و هنرجعك أسود زى ما كنت

و يمكن ما ترجعش خالص

عن فريق الأشراف

سوسورانى

(يا خسارة ما عرفتش أزرق نفسى)

رابط هذا التعليق

آهي سوسوراني عرفت تعمللي إيه يا عم هشام!

مع إني كنت محتفظلك بأول إنذار أنشّه يا سوسوراني ، وقلت يا ريته يكون من بختك ونصيبك...

بس آهو راح لصاحب نصيبه بقى!

ماهو أصل الإنذارات دي أرزاق ، ما بيطولهاش أي حد لمؤاخذة! :lol:

وبصراحة يا اخواننا بعد ما تركب العربيات دي (سواء الليكزس أو المرسيدس أو اللينكولن يا هشام :lol: ) ، بيبقى قلبك بيتقطّع لما ترجع تاني تركب لانسر ولاّ أي حاجة م الأشكال التعبانة دي!

وطبعاً يا عم شهاب شرط إنك تشتغلي سوّاقة على عربية من دول حاجة واحدة بس... إنك تكون باكستاني! :lol:

وشكراً ع الكوبّاية التحفة دي يا فنان القهوة :lol: بجد فعلاً زي ما د. هشام قالها... إنتا تفوّقت على نفسك ، وأسعدتني بهديّتك دي :lol:

شكراً للجميع على التواجد معايا هنا... :lol:

رابط هذا التعليق

ومن مُنطلق إني مش حِمل السيخ المحمي بتاع سوسوراني... أنزّل أي مشروب للزباين ع الأهوة ، على ما موضوع الشوبنج يخلص...

ملاحظات إضافيّة عن السادة الأفاضل ... الشحّاتين بتوع كندا...

فيه طبعاً تعاون وثيق ممكن تشوفه بين 2 شحاتين ، وده في سبيل تحسين جودة الخدمة ، زي ما شفت أنا مثلاً ؛ 2 شحاتين عواجيز واقفين في محطة المترو (مكانهم المفضل خصوصاً في الشتاء) ، وكل واحد ماسك آلة موسيقية شكل ، آخر مرة دي عجبني عزف راجلين كانوا بيعزفوا على أكورديون وكمان ، دي برضه مخمخت بيها أوي. وعلى فكرة ؛ لما تسمعها وانتا ماشي في الشارع أو جوّه محطة مترو مختلفة تماماً عن إنك تسمعها متسجلة ، زي ما حضور مسرحية أو ماتش كورة بيختلف إحساسه عن رؤيته في التليفزيون!

واحد تاني بيعزف ع الجيتار ، ومركّب دراع معدني شايل الهارمونيكا (البتاعة الصغيّرة اللي بتنفخ فيها دي ، واللي ياما قطعت نفسي وانا صغيّر!) ، البيه يعزف ع الجيتار شويّة ، ويديها شوية بالهارمونيكا ، ويغنّي! مزااااج!

وبرضه شوفت واحد منهم أكتر من مرة واقف في محطة صابواي شيپارد ، معاه جيتار على ما أذكر ، وجمبه حتت كلب لولو زي العسل ، نايم جمبه في شنطته القطيفة ، ومستمتع هوّه كمان بالموسيقى اللي بيعزفها صاحبه!

ومرة أشوفلك واحدة بنت شيك كده ، وعمّالة بتعزف على حاجة زي الإكسليفون (Xylophone) أبو عصايتين خشب زي الشواكيش وصفين من قطع معدنية ، اللي كانوا بيضربوا عليه أيام ابتدائي في طابور المدرسة الصبح ، فاكره؟ بس البنت دي بتضرب بالعصايتين الخشب على أوتار ، والصوت اللي طالع مش صوت إكسليفون خالص! أنا استغربت من جمال العزف ، ومن جمال البنت اللي بتشحت بالجهاز الغريب بتاعها ده الصراحة! ويتضحلي إنها تقريباً موسيقية ، وأدّامها شنطة كبيرة مليانة سيديهات غالباً من عزفها وإنتاجها هيّه ، ودي كانت - يمكن - طريقتها في الإعلان أو تصريف إنتاجها الفني للّي يعجبه العزف ده.

واللي بيصعب عليّا لما ألاقي واحد من اخواننا دول عمّال يعزف بالليل الساعة 11 م مثلاً ، وتقريباً مفيش غير 2 أو 3 في المحطة كلّها ، والراجل ما زال مستمر بالعزف! الموضوع استمتاع بالعزف مش مسألة شحاتة والسلام!

وآدي عزف الــ 2 الأصدقاء الشحّاتين بتوع الأكورديون والكمان... معلش أنا سجّلتها بالموبايل وانا ماشي ، فالصوت كان بيبعد ، واضطرّيت أدخل أظبّط الـ Volume بالـ Cool Edit عشان يبقى واضح!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...