اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كندا التي رأيتها :)

Recommended Posts

يا جدعان..

يا جماعة..

يا حبايبنا..

- و الله و الله و الله كمان مرة محدش هنا نطق بكلمة إن المثليه حلال, أنا قريتها فوق و عدت قدام عينى كام مرة بس ماتقالتش و محدش أقرها ولا حد عارض كلام ربنا فى حرمانيتها, أرجوكم ماتلبسوناش تهم :blush2: , أنا قلت نقبل الآخر على عيبه زى ما هو قابلنى على عبيبى عشان نعرف نعيش فى سلام من غير ما أفرض عليه رأيى ولا مرجعيتى الدينية اللى هو غير مقتنع بيها ولا يؤمن بيها أصلاً.

- محروقة المثلية, بجد محروقة, هى بس إتاخدت كمثال لحرية الفرد و إتبنى عليها كل الكلام اللى إتقال. طول ما أقلية زى المثليين ليهم إحترامهم, المحجبة ليها إحترامها...وصلت الفكرة؟ :closedeyes:

- العلم مش بطيخ: ربنا كلامه من نور و على عينى و على راسى كمان و قال إنه حرام و غلط و هو أكيد حرام و غلط و لا خلاف على ذلك, و أديان ربنا عالية الجنبات ولا تمس. لكن لما نكون معندناش علم ولا دراية بالموضوع زى العلماء و بعد مئات السنين لما علماء يكتشفوا بأدلة مادية إن فى بعض الحالات بتكون سببها خلل هرمونى و الكلام دة أنا قريته بنفسى فى أبحاث علمية منشورة و محترمه يبقى نسسكت ,يا إما نشكر العلماء الأفاضل على جهدهم, أو نتشطر على العلماء دول و نجيب أبحاث تانية أفضل من اللى عملوها تنفى نظريتهم لكن نستهزأ بالعلم بدون دليل لمجرد إنه إختلف مع رأينا دة منطق غريب الصراحة و تقييد لحرية الفكر, و العلم و حرية الفكر هم اللى عملوا الكمبيوتر و الإنترنت و التكييف و العربية و كل حياتنا, العلم هو الحياة التى نعيشها, كيف نسخر منها؟ العلم يستحق كل الإحترام و التقدير و ليس الإتهامات و الى عندة دليل علمى يثبت إنه "بطيخ" يقوله. :blush2:

- مداخلة سوسو رانى أثارت فى الشجون فعلاً :sad: و أنا زعلت إن عضوة فاضلة زيها تطفش من المنتدى و كلامها ماضحكنيش خالص بالعكس د, أنا بس حسيت باللى هى حاسساه و أنا عارف قد إية مؤلم دفن الرؤوس فى الرمال و تدجين العقول و صبها فى قوالب سواء كانت بسبب العادات الموروثة أو التقاليد البالية.

- فى ناس مسلمين و غير مسلمين معانا هنا فى المنتدى يعنى مش كل ما نؤمن به هو applicable على كل الناس.

كملوا.. :WelEgTks:

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• الردود 2.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الظاهر التوبيك اتحسد closedeyes.gif

حصل خير يا جماعة.

على العموم هو موضوع مهم فعلا بس النقاش دخل شارع غلط. مش قضية خوشو أول يوتيرن.

دلوقتي الكل متفق إن مشعايز اولاده يطلع كده ؟ خلاص النقاش يبدأ إزاي ينفع اولادكو يعيشو مرتاحين ويستفيدوا وينسجموا في كندا وفي نفس الوقت يتربوا على مبادئنا بدون انعزال أو تصادم مع المجتمع.

خلو الكلام كله على التربية والمواقف والكلام. ملوش دخل احنا شايفنها حريات أو لأ لأن مش هنقول لأطفال دي حريات وكل واحد براحته ونرجع نقولهم لا انتو ممنوع.

يمكن لما يكبروا شوية وتبقى المبادئ بتاعتنا دي خلاص اتزرعت فيهم يبتدي النقاش في الحريات فين.

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

يا جدعان..

يا جماعة..

يا حبايبنا..

- و الله و الله و الله كمان مرة محدش هنا نطق بكلمة إن المثليه حلال, أنا قريتها فوق و عدت قدام عينى كام مرة بس ماتقالتش و محدش أقرها ولا حد عارض كلام ربنا فى حرمانيتها, أرجوكم ماتلبسوناش تهم :blush2: , أنا قلت نقبل الآخر على عيبه زى ما هو قابلنى على عبيبى عشان نعرف نعيش فى سلام من غير ما أفرض عليه رأيى ولا مرجعيتى الدينية اللى هو غير مقتنع بيها ولا يؤمن بيها أصلاً.

- محروقة المثلية, بجد محروقة, هى بس إتاخدت كمثال لحرية الفرد و إتبنى عليها كل الكلام اللى إتقال. طول ما أقلية زى المثليين ليهم إحترامهم, المحجبة ليها إحترامها...وصلت الفكرة؟ :closedeyes:

- العلم مش بطيخ: ربنا كلامه من نور و على عينى و على راسى كمان و قال إنه حرام و غلط و هو أكيد حرام و غلط و لا خلاف على ذلك, و أديان ربنا عالية الجنبات ولا تمس. لكن لما نكون معندناش علم ولا دراية بالموضوع زى العلماء و بعد مئات السنين لما علماء يكتشفوا بأدلة مادية إن فى بعض الحالات بتكون سببها خلل هرمونى و الكلام دة أنا قريته بنفسى فى أبحاث علمية منشورة و محترمه يبقى نسسكت ,يا إما نشكر العلماء الأفاضل على جهدهم, أو نتشطر على العلماء دول و نجيب أبحاث تانية أفضل من اللى عملوها تنفى نظريتهم لكن نستهزأ بالعلم بدون دليل لمجرد إنه إختلف مع رأينا دة منطق غريب الصراحة و تقييد لحرية الفكر, و العلم و حرية الفكر هم اللى عملوا الكمبيوتر و الإنترنت و التكييف و العربية و كل حياتنا, العلم هو الحياة التى نعيشها, كيف نسخر منها؟ العلم يستحق كل الإحترام و التقدير و ليس الإتهامات و الى عندة دليل علمى يثبت إنه "بطيخ" يقوله. :blush2:

- مداخلة سوسو رانى أثارت فى الشجون فعلاً :sad: و أنا زعلت إن عضوة فاضلة زيها تطفش من المنتدى و كلامها ماضحكنيش خالص بالعكس د, أنا بس حسيت باللى هى حاسساه و أنا عارف قد إية مؤلم دفن الرؤوس فى الرمال و تدجين العقول و صبها فى قوالب سواء كانت بسبب العادات الموروثة أو التقاليد البالية.

- فى ناس مسلمين و غير مسلمين معانا هنا فى المنتدى يعنى مش كل ما نؤمن به هو applicable على كل الناس.

الظاهر والله اعلم ان حضرتك فاكر ان كان كلامي عليك وخاصه في اولا ديه اللي كتبتها في ردي اللي قبل ده

وانا لا اقصد ذلك

انا بتكلم في حواري مع واحد( مثلي ) مش اقصد حواري هنا في المنتدي وده اللي كنت اقصده في اول نقطه من اسباب غلق الموضوع وعدم الكلام فيه لاني مش عارف افيد الناس بافكار للحوار مع الناس ديه

واوعي تكون فهمت مشاركاتي قبل كده بنفس السياق انها عليك

انا ملمحتش علي حضرتك خالص الا بكلام صريح لا يحمل الا كل احترام

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

يا جدعان..

يا جماعة..

يا حبايبنا..

الظاهر والله اعلم ان حضرتك فاكر ان كان كلامي عليك وخاصه في اولا ديه اللي كتبتها في ردي اللي قبل ده

وانا لا اقصد ذلك

انا بتكلم في حواري مع واحد( مثلي ) مش اقصد حواري هنا في المنتدي وده اللي كنت اقصده في اول نقطه من اسباب غلق الموضوع وعدم الكلام فيه لاني مش عارف افيد الناس بافكار للحوار مع الناس ديه

واوعي تكون فهمت مشاركاتي قبل كده بنفس السياق انها عليك

انا ملمحتش علي حضرتك خالص الا بكلام صريح لا يحمل الا كل احترام

يا دكتور..

أبداً و الله يا أخى الفاضل ولا تلميح ولا بتاع..دة بعض الكلام قريتة فى كام مشاركة فوق وقلت بس أعلق عليهم من غير أى حساسيات :give_rose: و مش تعليق على حد معين!

يا سيدى, أنا لو عاوز أقولك حادة هقولهالك, كمل يا راجل معانا و شاركنا رأيك حتى لو إختلفنا :blush2: عادى, إحنا بنتعلم من بعض.

محدش ياخد كلامى على محمل شخصى أبداً, أنا بعلق على كلمة لو إتقالت مش على صاحب الكلمة و الإحترام و التقدير لكل الأعضء الأفاضل bv:-

نفسى أشوف وش اتهامى دلوقتى بعد ما يشوف التوبيك بتاعه و هو متشلفط كدة :P

حبيبى با دكتور :)

رابط هذا التعليق

يا اخواننا صحيح...

هل في أي حاجة في كلامي بتقول إني باحب الناس دول؟!

أنا شايفهم عالم مقرفة ، سواء كان بمزاجهم أو مرضى حتى!

ولا أحب أشوفهم ولا أعرفهم...

كل الموضوع الحرية... أنا مؤمن إنهم زيهم زيي في الحقوق والواجبات ، والجانب ده ما يخصنيش ولا المفروض يؤثر على أي حقوق مدنية ليهم.

دفاعي عنهم كبشر ومواطنين ، لا عن فكرهم ، ولا عن أسلوبهم في الحياة.

مش شرط أكون شاذ عشان أقول الكلام ده... زي بالظبط الناس اللي بدأت الثورة في مصر ، لا كانوا فقراء ولا مسجّلين سوابق ، ومسحولين قبل كده مع أمن الدولة...

دي ناس بتدافع عن حرية الغير... بس!

ينصر دينك يا أستاذ..........تهامى :cheer:

اللى عايز يعمل كده,هو حر........مادام مش بيجبرنى

و اللى عايزة تلبس نقاب,هى حرة...........مادام مش بتجبرنى

و انا بارفض تمااااااااااااااامااااااااااااااااا فكرة فرض الصح على الناس

انا عشت سنتين فى السعودية و كنت بحجابى العادى اللى بالبسه فى مصر,زايد عليه العباية بس,لكن عمرى ما كنت باغطى وشى, لأنى مش شايفة ان ده صح,و مادام مش هاعمله عشان ربنا يبقى بالتالى مش هاعمله عشان أى مخلوق........كان جوزى دايما يقوللى انتى هتودينى فى داهية لأن بتوع الهيئة هيقفشونى انا مش انتى ;)

من شاء فليؤمن و من شاء فليكفر

Today is the first day in the rest of your life

رابط هذا التعليق

صباح الخير جميعاً...

أنا فعلاً مش سعيد باللي بيحصل ده ، وأشاركك الرأي د. سوسو... إحنا الأحسن معانا نتكلم في الحاجات الخفيفة ، عشان ما نعملش مشاكل ، ونخلينا حلوين مع بعضشينا!

أنا عن نفسي كنت متشوق أسمع باقي حكاويكي والمواقف اللي شفتيها ، في الكويت وفي كندا ، رغم إنك مريتي مرور الكرام على الكويت ، واللي كنت سمعت عنها بلاوي ، وعن السعودية ، وخصوصاً في المدارس ، من أكتر من مصدر!

وكنت أتمنى mshehab تضيف لمعلوماتنا عن مصر ، أنا بصراحة ما احتكيتش بالفئات دي ولا شفتهم ، بس الكل فضل يتجنب الموضوع الشائك... فليكن!

ورغم إني كنت اقتنعت برأي سبانيش ، وقلت نغيّر الموضوع ، الكلام لا هيقدم ولا هيأخر ، بس برضه ولا كأني قلت ولا اتكلّمت!

والناس مصرة تكمّل الحوار في النقطة دي بنفس الفكر ، وبرضه محدّش حل المشكلة ، إزاي نقدر نحل لحل وسط بين إننا نربي ولادنا على إن ده غلط ، وفي نفس الوقت نتجنب زرع الكراهية جوّاهم تجاه العالم دي. أنا مش حابب الثقافة اللي اتربينا عليها من الكره اللي جوّانا تجاه حاجات كتيرة أوي في حياتنا!

وما زال د. فاروق مقتنع إنه هيقدر يتجادل مع حد من الناس دول ، ويقنعه إن اللي بيعمله ده مش إجبار ولا ربنا خالقه كده ، وإنه المفروض يبعد عن السكة البطّالة دي عشان وحشة وهتضرّه! رافض يقتنع إن الناس دي مقتنعة وسعيدة بحياتها كده ، وترفض إن حد يتدخل في حريتهم الشخصية!

الموضوع ده بيفكّرني بالحلاق بتاعي في ميت غمر لما سألني إن كان عندي أطفال ، ولما قلتله لأ قاللي أنا أعرف دكتور متخصص في الموضوع ده ، ممكن أدّيلك نمرته وعنوانه وتروح له وهوه هيعالجك! لأ وبيحكيلي إنه كان بيتضايق لما الناس كانوا بيسألوه كل شوية ليه ما بتخلّفش! بس هوّه بيعفيني من الحرج إني أسأل!

الناس رافضة تعيش بثقافة إن ما تعرضش مساعدتك... لما أحتاجها هاطلبها!

دلوقتي أنا ما بقيتش فاهم المفروض نتكلم في إيه بالظبط! هل تحبي تحكيلنا على مواقفك في كندا يا د. سوسو؟ ولاّ نتكلم على باقي تفاصيل المرور؟!

مصرية وأفتخر... أنا ما قلتش المنقبة حرة تعمل اللي هيّه عايزاه... أنا قلت المحجبة أو المخمّرة... المنقبة دي فيها قوَلان من ناحية الأمن!

وما تقوليليش إن المفروض الكنديين يحترموه لأنه فرض ديني عند البعض! ده برغم إن الكنديين بيحترموه ، وشفت كتير منقبات في مختلف أماكن كندا!

لو على الفروض الدينية ، فالدنيا فيها العجب... في الهندوسية أعتقد لو الزوج مات ، وهمّه بيحرقوه ، بيجيبوا الزوجة الصاحية يحرقوها معاه! قمة الوفاء بقى وكدهوت!

mshehab... شينشاجا فورستري رود ده طريق في أقصى شمال غرب ألبيرتا ، وفيه مناطق إنتاج بترول وبراريم وبايب لاينز وكده... وحالياً أنا ملطوع فيه كميديكال ستاند باي لو حد اتعوّر من العاملين.

بكره إن شاء الله نازل أجازة على إدمونتون ، باك تو سيفيلايزيشن :)

مش محتاج أقول لك إني لما باوصل للأسفلت باتوهم إنو إزاي الطريق ناعم كده يا ولاد؟! بقالي 3 أسابيع باسوق على طرق ترابية وساعات مدقات وسط الغابات ، ما بين الدببة والغزلان والغربان والقندس والكايوتي...

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

وكنت أتمنى mshehab تضيف لمعلوماتنا عن مصر ، أنا بصراحة ما احتكيتش بالفئات دي ولا شفتهم ، بس الكل فضل يتجنب الموضوع الشائك... فليكن!

انت تأمر شوف عايزني اتكلم في ايه و انا معاك للصبح بس اذا كنت حتدخل على قهوتك كل 3 أيام مرة مش حينفع يا معلم الموضوع عاوز تواصل منك شوية انا بصراحة كنت بفكر مدخلش تاني علشان مربطش دماغي بالفورم اكتر من كده وانت مش فاضي له :( بس اول مشفت ايميل المتابعة انك رديت لم اقاوم اغراء الفتح والقراءة و التعليق....ربنا يسمحك

وبرضه محدّش حل المشكلة ، إزاي نقدر نحل لحل وسط بين إننا نربي ولادنا على إن ده غلط ، وفي نفس الوقت نتجنب زرع الكراهية جوّاهم تجاه العالم دي. أنا مش حابب الثقافة اللي اتربينا عليها من الكره اللي جوّانا تجاه حاجات كتيرة أوي في حياتنا!

طب ما تزل بالتوتالة وتدينا توصياتك اذا كانت الحلول اللي حطيناها شايفة مش كفاية

دلوقتي أنا ما بقيتش فاهم المفروض نتكلم في إيه بالظبط! هل تحبي تحكيلنا على مواقفك في كندا يا د. سوسو؟ ولاّ نتكلم على باقي تفاصيل المرور؟!

و ايه المشكلة تكمل في الاتجاهين ؟ بس انت لازم تخلص موضوع المرور ماينفعش تسيبه مفتوح كده

mshehab... شينشاجا فورستري رود ده طريق في أقصى شمال غرب ألبيرتا ، وفيه مناطق إنتاج بترول وبراريم وبايب لاينز وكده... وحالياً أنا ملطوع فيه كميديكال ستاند باي لو حد اتعوّر من العاملين.

بكره إن شاء الله نازل أجازة على إدمونتون ، باك تو سيفيلايزيشن :)

مش محتاج أقول لك إني لما باوصل للأسفلت باتوهم إنو إزاي الطريق ناعم كده يا ولاد؟! بقالي 3 أسابيع باسوق على طرق ترابية وساعات مدقات وسط الغابات ، ما بين الدببة والغزلان والغربان والقندس والكايوتي...

بس برضه الطريق ده بيوصل على شنشاجا فورستري المحمية الطبيعية انا عندي صور ليها من على النت سبحان الله فيما خلق

ايه الكايوتى ده؟ ده بره المقرر اللي ذكرته

ومعلش اكل العيش مر و كويس انها جت على اد كده يا خويا :)

تم تعديل بواسطة mshehab
رابط هذا التعليق

mshehab...

أنا امبارح كنت هانزل جزء تاني من الهاند أوفر بتاع المرور ، بس النقاشات ما تفتحش النفس بصراحة ، وعلى ما جيت أنزل مشاركاتي ، كانت البطارية التانية للابتوب بتودّع ، وطبعاً نسيت أجيب محوّل التيّار من الولاعة لـ 110 فولت! وبالتالي بقيت أقدر أقرا المشاركات من على الآيباد ، وده مفيش أمل إني أقدر أضيف مشاركة من عليه للمنتدى ده بالذات... غالباً عيب في سوفتوير المنتدى!

تخيّلي إني كنت هاصرف نظر عن الآيباد مخصوص عشان الحتة دي بس؟! blush2.gif

المهم... الكلام عام يا فندم ، وتقدري تتكلمي في أي جانب من جوانب الحياة ، وإذا كنا ما اتربيناش على الحرية في الفكر والرأي ، فاحنا عبرنا مرحلة الرقابة من بابا وماما ، وبقينا مسؤولين عن كلامنا وعن فكرنا تماماً ، إلى حد ما طبعاً ، وما نقدرش نلقي باللوم على تربيتنا اللي لا تعترف بالحرية!

إحنا يا فندم الجيل اللي بيربي دلوقتي ، وومش المفروض نعيد نفس أسلوب التربية اللي عشنا بيه بكل مساوئه!

عامل زي فكرة الختان في مصر ، واللي بكل غرابة الأمهات اللي عانوا منها في صغرهم همّا اللي بيصروا إنهم يعيدوا المأساة دي لبناتهم... عشان يبقوا مؤدبين!

وإذا كنا بنقول عيوب كندا اللي فوجئنا بيها هنا ، يمكن عشان عدم احتكاكنا بيها في مصر أو الخليج (والكلام عن نفسي) ، بس باسمع من أصحابي عن الخليج وبلاويه.

فيه مواقف غريبة لسه مثلاً سامع في راديو رحاب إف إم على راديو العربية من يومين وانا جاي اللوكيشن الصبح حوار لحقته من نصفه مع واحدة اسمها وردة من الصعيد على ما يبدو بتكلم المذيعة ، بتحكي عن إنه بيغير عليّا موت ، وما بيطيقش حتى يشوفني باهزر مع حد تاني غيره ، تخيلي إني حتى كنت بالعب مع الخروف جه رفسه برجله موّته!

ألاقي المذيعة تقول لها ده جَمَل غريب أوي! ساعتها أنا اتصدمت بجد! الهانم ليها معجب من الفصيلة الحيوانية!

المهم بعدين في وسط الكلام المذيعة بتسألها ما فكرتيش يا وردة تجوزيه؟ ودي ترد عليها وتقول لها لأ طبعاً! المذيعة تسأل ليه لأ يا وردة ، ودي تقول لها (باغير عليه طبعاً!) blink.gif

كده بظوطت رسمي!

فتفضلي المايك وأطربيني يا فندم ، والكلام ما عليهوش ليميت...

الكايوتي Coyote ده يا ستي ابن عم الديب على رأي واحد كندي ، وانا معدّي بالعربية لقيت غرابين بيطيروا وحاجة بتجري وراهم ، عايزة تصطاد واحد منهم ، لما قرّبت صوّرته ، ودي صورة واضحة للأفندي:

وبالنسبة للتوتالة ، فده كان سؤال أنا نفسي أوصل لرأي بخصوصه ، معادلة مش عارف تتحل إزاي ، عشان كده سبت المجال مفتوح لاقتراحاتكم ، لو حد منكم عنده فكرة أو استراتيجية لتربية الأولاد لما يشوفوا من العينة الشاذة دي في مدارسهم ، لا يتصدم ولا يتعامل مع الموقف بعنف ، ولا بكراهية... بجد أنا ما عنديش حل سحري ليها.

دامو صحيح... مانتي عايشة في تورونتو العامرة... ما عندكيش أي ملاحظات أو تعقيبات أو أفكار في الجانب ده من الحياة؟!

رابط هذا التعليق

سوري يا توو مش عارفة أسكت

ممكن تشيل البوست دي لو تحب بس عاوزة أسأل سؤال بسيط جداً: إيه هدف نقاش المثلية الجنسية أو موضوع الختان في موضوع عن كندا؟؟

إيه الفايدة اللي هتعود على الناس من حكاوي الشواذ في مصر أو في الخليج إيه وجه الإستفادة من النقاش أصلاً؟ حد يفهمني

أنا هقول رأيي وانتو حرين - المفروض الناس اللي هنا على وش سفر أو بتفكر في السفر لكندا وناس بتحكي تجربتها الشخصية عشان الناس تستفيد

اللي افهمه ويكون مقبول نقاش ازاي نربي أولادنا وازاي نحميهم مش نناقش الشواذ حلوين ولا وحشين ونقعد نحكي بقى في مواقف مش حتفيدنا

يا جماعة يا ناس يا هووو الوضع مش بسيط المناقشة المفروض يكون لها هدف حل للمشكلة مش حكاوي القهاوي وخلاص

بجد دي مشكلة خطيرة هنا لازم نعرف نعمل ايه في مواقف كتير هتقابلنا مع ولادنا لازم نستعد لها

ممكن حد يرد عليا يقوللي انت كأب أو أم لو جت بنتك اللي في ثانوي وقالتلك يا ماما كنت في الحمام في المدرسة وكان فيه بنتين في الحمام اللي جمبي مع بعض بس كان فيهم واحدة تعبانة اوي وبتتوجع (بتعمل أصوات الهانم كمان) ولما سألتهم انتو كويسين شتموني

ده موقف واقعي حصل فعلا بس عشان تعرفو انتو في ايه والواقع فين

اللهم إننا نستودعك ديننا فارزقنا الثبات عليه حتى نلقاك يا ذا الجلال والإكرام

رابط هذا التعليق

سبانيش... hi.gif

يا بنتي ما اختلفناش. أنا باضم صوتي لصوتك إن ده واقع هنعيشه سواء رضينا أم أبينا. ويُستحسن تكون عندنا استراتيجية للتعامل مع المواقف اللي من العينة دي. يبقى أنا وانتي وسوسو اللي موجودين في كندا مقتنعين إن الموضوع أخطر من إننا نتجاهله... عرفتي ليه اتكلمت فيه من الأساس؟

كون ولادنا سُذّج مش هتحل المشكلة ، وعشان كده أنا طلبت مشورتكم.

أخويا كان ليه رأي إن إبنه مش المفروض يسمع أي شتيمة. مرة كان الولد عنده سنة و واقف في البلكونة ، وسمع عيال بتشتم بعضها في الشارع ، قام مغطي ودان الولد وداخل بيه على جوّه!

قلتله اللي انتا بتعمله ده تهريج ، قاللي أنا مسؤول عن الطفل ده قدّام ربنا ، ولازم أربيه صح ، ويطلع مؤدب. قلتله حيييلو أوي ، معاك.

بس خلينا نتفق مين هوّه المؤدب؟ اللي ما يعرفش العيب؟ لأ طبعاً المؤدب اللي يعرف العيب بس ما يقولوش عشان عارف إنه مش صح!

إحنا يابني مش في يوتوبيا ، ومش هتعرف تربيه كملاك ، الملائكة لا تسكن الأرض. ولو حتى نجحت وطلّعته ملاك ، ده هيتّاكل من باقي الناس اللي حواليه ، هيتفرم في مجتمعنا اللي عايشين فيه ده.

وبالتالي أنا رأيي إن لازم الولاد يفهموا الدنيا ماشية ازاي ، ويعرفوا إنها كوكتيل من الصح والغلط. السؤال في كيفية التنفيذ والتطبيق.

بالنسبة لحكاية هتفرق معانا إيه إننا نتكلم في مواقف حصلت حوالينا في الميدل إيست ، يمكن مش هيكون ليها مردود تربوي في كندا ، بس يعني إنتي مالكيش نفس تعرفي مجتمعك الأصلي فيه إيه تحت الترابيزة؟

أنا عشت في المجتمع ده أكتر من 30 سنة ، يمكن ما أعيشش برّاه قدّهم... طبعاً عندي الفضول أعرف بلاويه وسيئاته. الموضوع ده بيفكرني ببداية شغلي في المستشفى بعد التخرج ، وصدمتي في المجتمع اللي كنت فاكره مثالي زي ما ربونا وعلمونا... لقيت إن القيم والمثل دي كلام نظري حلو أوي بس الحياة الواقعية مختلفة كتير أوي عما كنت أتخيّل!

ثم يا سبانيش لو تلاحظي في الهاند أوفر الكلام نصه دردشة ، وفي وسط الكلام هتلاقي فيه أفكار عن المجتمع الكندي... يمكن ده بيلطّف المقال العلمي المباشر ، ولاّ إيه؟ closedeyes.gif

رابط هذا التعليق

طيب انا حقترح اقتراح:

المواقف كتيييير عندنا كلنا في مصر و كندا و الخليج وكل حته

ممكن لو واحد عنده مواقف يحكيها بس مش لمجلرد السرد تبقى الطريقة كده:

الموقف:

التصرف:

الدرس المستفاد:

و اللي ينقض او يعلق من السادة الزملاء يكون في اطار التصرف فقط اي يقترح تصرف اخر من غير مايقول ده احسن او ده اوحش ...ليه؟

يا جماعة احنا في virtual world عالم افتراضي وليس في مجتمع حقيقي وكل واحد فينا جي من back ground مختلفة و تربية و تعليم ودين ومستوى تدين وبيئة مختلفة ...لو كنا في المجتمع الحقيقي ممكن ننقي بعض فانا ارفض ده و اتعامل مع ده لكن في المجتمع الافتراضي بتعنا ده احنا مضطرين نقبل بعض كما نحن بلا تغيير و بلا محاولة للتغيير و فرض الرأي و الدفاع عنه باستماتة لان انت مش عارف اللي ادامك مين ممكن ميقتنعش و لا بعد مليون سنة و ممكن يكون كاتب نفسه راجل و هو ست وممكن يكون مقتنع برأيك بس بيجادل للظهور و لستت ممكن ده لاننا في مجتمع افتراضي ممكن اكتبلكوا فيها حاجات للصبح فلازم يكون عندنا اخلاق المجتمع الافتراضي الا وهي ان تكون رسميا و مختصرا و ذوق في كلامك و ديمقراطي ووجهة النظر تقال مرة واحدة ولا تدافع عن نفسك امام انسان مجهول و افتراضي

فارجواللي يرد يقول انا عن نفسي كنت حتصرف كده:... و ملوش دعوة التصرف او الرأي اللي اتكتب من الزميل صح ولا غلط اولا لانه حصل خلاص ثانية لان ممكن الطريقة تضايق اللي كتب فيزعل وميشركش تاني ونخسره زي سوسو كده ثالثا لان ده اخلاق العالم الافتراضي

اذا الموضوع كده أمان حنحكي للصبح و محدش بيفكر يا ترى حيردوا عليه بايه؟ مين حيشتم مين مش عارفة ايه؟ وحنسمع احلى كلام ان شاء الله

انا مثلا ححكيلكوا عن مصر التي لا يعرفها احد غير القليلين جدا و نفسي اسمع منكم حكاوي كندا مثلا

انتوا تستفيدوا تعرفوا البلد وصلت لايهو ترابطوا في كندا و انا آخد مناعة علشان لما اجي انا و الولاد عن قريب نبقى جهزين

ايه رأيكوا؟

رابط هذا التعليق

سوري يا توو مش عارفة أسكت

ممكن تشيل البوست دي لو تحب بس عاوزة أسأل سؤال بسيط جداً: إيه هدف نقاش المثلية الجنسية أو موضوع الختان في موضوع عن كندا؟؟

إيه الفايدة اللي هتعود على الناس من حكاوي الشواذ في مصر أو في الخليج إيه وجه الإستفادة من النقاش أصلاً؟ حد يفهمني

أنا هقول رأيي وانتو حرين - المفروض الناس اللي هنا على وش سفر أو بتفكر في السفر لكندا وناس بتحكي تجربتها الشخصية عشان الناس تستفيد

اللي افهمه ويكون مقبول نقاش ازاي نربي أولادنا وازاي نحميهم مش نناقش الشواذ حلوين ولا وحشين ونقعد نحكي بقى في مواقف مش حتفيدنا

يا جماعة يا ناس يا هووو الوضع مش بسيط المناقشة المفروض يكون لها هدف حل للمشكلة مش حكاوي القهاوي وخلاص

بجد دي مشكلة خطيرة هنا لازم نعرف نعمل ايه في مواقف كتير هتقابلنا مع ولادنا لازم نستعد لها

ممكن حد يرد عليا يقوللي انت كأب أو أم لو جت بنتك اللي في ثانوي وقالتلك يا ماما كنت في الحمام في المدرسة وكان فيه بنتين في الحمام اللي جمبي مع بعض بس كان فيهم واحدة تعبانة اوي وبتتوجع (بتعمل أصوات الهانم كمان) ولما سألتهم انتو كويسين شتموني

ده موقف واقعي حصل فعلا بس عشان تعرفو انتو في ايه والواقع فين

أنا ماظنش التهامى يشيل بوستات ولا يكمم بق إتلكم عشان الكلام ماعجبوش, لأ ماشفتهاش و ماظنش إنى أشوفها تطلع منه. :closedeyes:

إحنا كلنا بنتكلم و بنقول رأينا فى مشكلة موجودة فعلاً فى الممجتمعات و موجودة سواء هنا أو فى كندا أو فى الخليج. و انا عن نفسى مش منفصل عن الواقع ولا حاجة و عارف إن كل البلاوى دى بتحصل و هتفضل تحصل بس الفكرة إننا إزاى نتعامل معاها بحكمة..

فى ناس شايفة المشكلة فى وجود المثليين و فى ناس شايفة المشكلة فى أسلوب التعامل معاهم و إزاى نربى أولادنا إنهم يتعاملوا مع الناس دى و يتعايشوا معاهم بدون عنصرية ولا كراهية و من مبدأ أنت محترم و فى حالك و أنا محترم و فى حالى.

الحماية بتكون أولاً بترك فكرة دفن الرؤوس فى الرمال و التعامل مع الجنس عموماً ك غريزة أساسية إنسانية و ماهياش إختراع أول إمبارح و لا سر ولا عيب ولا حرام و التربية الجنسية السليمة الصحيحة عشان مانسيبش ولادنا فريسة للبورنو و الإنترنت و الخزعبلات و الحكاوى الخيالية و القصص.

ثانياً: إن ربنا فى كل الأديان علمنا شوية مبادىء و قواعد عشان نحمى بيها نفسنا من الوقوع فى الغلط و إن العلاقة لا تكون إلا بين راجل و ست و إنها لازم تكون فى إطار زواج شرعى معلن و أى علاقة خارج هذا الإطار لايرضى عنها الله و حرام.

ثالثاً: الأب يفهم إبنة عند سن معينه إنه هيحس بتغييرات فى شكله و إن دة وضع طبيعى إنه يتحول من طفل إلى رجل و نفس الكلام مع المرأة تفهم بنتها إية التحولات الجسدية اللى هتحصلها و تفسيرها و يعنى إيه راجل و يعنى إية ست و ليه بنتجوز و إزاى بنخلف و مش عيب و الله.

رابعاً: إن البنت لازم تاخد بالها من نفسها إن ماينفعش مثلاً تغير هدومها قدام أى حد ولا حد ينام جنبها ولا حد يلمسها بشكل غريب حتى و لو كانت بنت و إن جسمها دة يعنى شىء مقدس و مهم أوى تحافظ عليه.

خامساً: فى رأيي الشخصى أن الختان عموماً هو عادة فرعونية أفريقية فى منتهى السوء و من البلاوى اللى ورثناها, و هى أسوأ أنواع الإعتداء الجنسى على جسد البنت و بيحرم البنت طول عمرها من 50% على الأقل (حسب مدى العملية) من المتعة اللى ربنا إداهالها هدية و هى حق طبيعى و أصيل لأى إنسانة و لا يحرمها منه إلا جاهل, أو مجرم و فى رأيي أن ممارس هذة العادة المتخلفة لا يشفع له أبداً حجة إن أهلها كاونا عاوزينها تطلع مؤدبة. :Head:

سادساً: الإيمان التام أن العفة و الشرف فى العقل أولاً, يعنى إن مادام علمنا صح و ربينا صح فى البيوت و عملنا كل اللى علينا و تمسكنا بالقيم الرفيعة و الدين يبقى كدة عملنا اللى علينا و أولادنا بمجرد ما يبلغوا سن الرشد هم خلاص حسابهم عند الله و هم أحرار فى إختياراتهم و ما علينا إلا النصح و الإرشاد.

سابعاً: عدم ممارسة أى شكل من أشكال الإرهاب البدنى أو الفكرى أو الدينى مع أولادنا لأنه دة أثبت فشله. يعنى بلاش الضرب عمال على بطال, بلاش طول الليل و النهار أنت لو عملت كذا هتروح النار و الدود هياكل عينيك و العفريت مش عارف هيعملك إية! بلاش و النبى الأسوب دة :) عشان قديم قوى و فاشل و مايجبش نتيجة و لو قهرنا أولادنا أوى هيعملوا بردة كل اللى هما عاوزينه من ورانا.

ثامناً: عدم محاولة تحويل أى عيل من عيالنا إلى ملاك أو إلى إنسان مثالى عبيط مايعرفش العيب ولا الغلط, لأ مش صح, الصح إن الولديبقى عارف إية هو العيب و مايعملوش و يعرف إزاى يتعامل مع الأشكال الضالة اللى فى مجتمعنا و يبقى جامد و يعرف إواى يعيش و يموت محترم و عنده أخلاق و فى نفس الوقت مايضحكش عليه و لا الناس تسطعبطه.

حكاية البنت اللى فى ثانوى اللى سمعت بنتين مش عارف بيعملوا إية دى حصلت بردو مع واحدة أعرفها بس أيام الجامعة, بس صدقينى البنات كلهم و الولاد كمان مش عبط يعى سن 16 سنة دة فاهمة الدنيا و عارفة إن فى علاقات بين بنات و بنات و بنات و ولاد بس اللى علينا نعمله زى ما قلت, من غير تخويف ولا إرهاب زايدين نعلمهم العيب و الغلط و دى مش فطرطنا الى ربنا خلقنا عليها, الناس دى من طينة و إحنا من طينة, ماينفعش يبقى ليكى علاقات برة إطار الزواج الشرعى الرسمى و بس و هو دة اللى علينا و اللى هم عاوزين يعملوه هايعملوه سواء من ورانا أو من قدامنا..نغرس فيهم الصح و نرويه لحد ما تطول جذوره فى قلوبهم و هو هيروى نفسه بعد كدة هو دة اللى أهلى علموهولى..

أنا فى من أصحابى زنادقة بس انا مش كدة و لاعمرى كنت كدة ولا هكون كدة, هم بيشربوا و أنا لأ, هم بتوع ستات و أنا مليش فى الحرام, عشان أنا أهلى علمونى الغلط من الصح.

و كمان إحنا على فكرة متفقين مش مختلفين

رابط هذا التعليق

ماذا ارى ..ماذا ارى ؟؟؟

توهاااااااامى ابن عمى هاهنا bnd5::

يعنى لطيف مووووت اعدى الاقي قهوة كندا منوره كل النور دوت :cheer::cheer::cheer:

تيب انا وشجرة الزيزفون بتاعتى دبلت والتفاحه مش بقت بتقع على دماغي وطائر البطريق اضاع الطريق

انت بقي كندا خلتك تنسي اهلك وناسك bsh:) :P

يارب تكون سعيد ومبسوط فى حياتك الجديده..

امممم مبسوط طبعا دى فيها كلام ;) :wub:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الاخوه المتحاورين في محاورات المصريين

ببساطه كده وبكل وضوح

ميين اللي رايح علي مين

هم الكنادوه هم اللي مهاجرين وجايين مصر وللا احنا اللي مهاجرين ورايحين كندا

طالما احنا اللي رايحين لهم برجلينا وعاوزين نشم الورده يبقي نستحمل شوكها ومش كل شويه ناخد شمه وبعدين نعاير الورده

احنا كل المطلوب مننا نفضل نشم نشم نشم من غير اي شكه

وتحياتي لاخونا الكبير الدكتور اتنين هامي

ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرا

isaCanadian =ان شاء الله كانيديان

رابط هذا التعليق

ماذا ارى ..ماذا ارى ؟؟؟

توهاااااااامى ابن عمى هاهنا bnd5::

يعنى لطيف مووووت اعدى الاقي قهوة كندا منوره كل النور دوت

تيب انا وشجرة الزيزفون بتاعتى دبلت والتفاحه مش بقت بتقع على دماغي وطائر البطريق اضاع الطريق

انت بقي كندا خلتك تنسي اهلك وناسك :P

يارب تكون سعيد ومبسوط فى حياتك الجديده..

امممم مبسوط طبعا دى فيها كلام ;) :wub:

لولا

لوللا... أنا مش مصدق نفسي! :110:

بس هيه فعلاً لولا بتاعة توهامي ودوت وأنا والليل والموسيقى وكده! :wavinghappy:

حمد الله ع السلامة يا بنتي ، بجد رجّعتيني لزمن الفن الجميل ، والله زمان يا ممدوح!

أنا الحمد لله مستقر ومستمتع بالحياة الكنداوية ، وربنا يديمها نعمة... عقبالك انتي لما تعقلي وتقدّمي انتي كمان!

مستني أخبارك اللي بقالي سنين ما سمعتهاش! :wub:

بجد أسعدتيني بزيارتك اللي على غير ميعاد ، ومن غير لا إحم ولا دستور دي :rolleyes:

رابط هذا التعليق

mshehab...

يا فندم الموضوع مش محتاج مجلس قبيلة وبوليسي تتحط ونظام للتعامل والنقاش ، ادخلي على طول ، واحكيلنا عن الحكاوي اللي عندك لو تحبي...

آهي حاجة تصبّرنا هنا ، وتحسسنا إننا ما خرجناش من الجنة ، أو جينا على أرض الفسوق الوحيدة في الأرض.

وعلى رأيك ، هانزل الأجزاء بتاعة المرور هنا ، الموضوع هيبقى طويل ، أنا كل ده ولسّه ما خلّصتش ذكرياتي مع مرور مصر!

ممكن حد يقوللي إيه الداعي أصلاً لمرور مصر ، ما كلنا عارفينه... بس أنا حابب أحكيه كمذكرات لأيامي في مصر ، وبعدها نقدر نشوف الكونتراست بين اللونين ، لما ننقل الكلام عن كندا.

بس تعتقدي أنتظر انتهاء النقاش في ليلة الشواذ دي ، ولاّ نقلب الصفحة دي؟! سوسو مش معبّرانا أصلاً ، ولا فاهم هيّه ناوية على إيه!

أدهم الشرقاوي... كلامك زُبَد ، منطقي وزي الفل ، وما أقدرش أضيف حاجة تانية عليه... تحياتي ليك :give_rose:

isaCanadian... ماهو ده اللي بنقوله ، التعايش... هوه ده أساس الفكرة. إزاي نتعايش مع البلد بأسلوبنا ودماغنا؟ لا نقلبهم ولا يقلبونا.

يا ريت تقولولي عاوزين نتكلم في إيه بس عشان أنا تهت! :blink:

رابط هذا التعليق

انا زعلان منك قوي خالص يا تو

سألتك من يومين على الفرق بين البيرتا و ساسكاتشوان و زبلتني

جوسوي فاشيه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

mshehab...

يا فندم الموضوع مش محتاج مجلس قبيلة وبوليسي تتحط ونظام للتعامل والنقاش ، ادخلي على طول ، واحكيلنا عن الحكاوي اللي عندك لو تحبي...

آهي حاجة تصبّرنا هنا ، وتحسسنا إننا ما خرجناش من الجنة ، أو جينا على أرض الفسوق الوحيدة في الأرض.

وعلى رأيك ، هانزل الأجزاء بتاعة المرور هنا ، الموضوع هيبقى طويل ، أنا كل ده ولسّه ما خلّصتش ذكرياتي مع مرور مصر!

ممكن حد يقوللي إيه الداعي أصلاً لمرور مصر ، ما كلنا عارفينه... بس أنا حابب أحكيه كمذكرات لأيامي في مصر ، وبعدها نقدر نشوف الكونتراست بين اللونين ، لما ننقل الكلام عن كندا.

بس تعتقدي أنتظر انتهاء النقاش في ليلة الشواذ دي ، ولاّ نقلب الصفحة دي؟! سوسو مش معبّرانا أصلاً ، ولا فاهم هيّه ناوية على إيه!

أدهم الشرقاوي... كلامك زُبَد ، منطقي وزي الفل ، وما أقدرش أضيف حاجة تانية عليه... تحياتي ليك :give_rose:

isaCanadian... ماهو ده اللي بنقوله ، التعايش... هوه ده أساس الفكرة. إزاي نتعايش مع البلد بأسلوبنا ودماغنا؟ لا نقلبهم ولا يقلبونا.

يا ريت تقولولي عاوزين نتكلم في إيه بس عشان أنا تهت! :blink:

ياريت شوية حكاوي عن الشواذ

اللهم إننا نستودعك ديننا فارزقنا الثبات عليه حتى نلقاك يا ذا الجلال والإكرام

رابط هذا التعليق

دامو صحيح... مانتي عايشة في تورونتو العامرة... ما عندكيش أي ملاحظات أو تعقيبات أو أفكار في الجانب ده من الحياة؟!

عامة ...لأ closedeyes.gif

هو فعلا كل واحد بيبقى في حالة على الآخر. مش زي مصر خاااالص. يعني مهما قعدت اوصف مش هتوصل فكرة يعني إيه كل واحد عايش في عالم بتاعو إلا لما تيجو تجربو بنفسكو. حتى لو حد عمل خطه علمية معملية هيتعامل إزاي مع الناس دي وحيربي اولاده إزاي, غصب عنه منظوره هيتغير كليا لما يعيش ويتعايش في المجتمع.

بخصوص تربية الأطفال أنا معنديش أي فكره بتاتا عن الموضوع ده لان لا عندي أطفال ولا عايزة Head.gif قربت اطلب إيد ابن الجيران عشان عنده كلب بيخوف العيال.

بس أنا عندي ملحوظة صغيرة. لو هتناقشوا تربية الأطفال فأنا شايفة من الافضل التركيز على إيه الحدود المسموحه لينا مقارنة ببقية الناس. لان حتى هنا في كندا المجتمع إلى حد ما لسة بيلفظ الشخصيات الغير متزنة دي. لما بصادفهم في أي مكان الناس الموجوده بتبقى مش مرتاحة وهما مش مرتاحين والجو كلو توتر. فوجودهم مش ظاهر على الساحة للدرجة ومش هيحتاج مجهود كبير من ناحية التربية. أنا في الشارع طول اليوم وكل يوم في وسط البلد. نادر جدا ما بصادف حد كده. بالعكس الكارثة الكبري في الناس الطبيعية. الفرق الوحيد بينا الحدود ومع ذلك هما أكتر ناس مصيبة!!!! أنا لو عندي أطفال قلقي كله هيبقى إزاي اتصرف لو ماشيين في أمان الله وحد منهم شاف المنظر ده ! طب لو قعدين في باص ولا subway؟؟؟

اقولهم إيه ؟ ولا مقولش حاجة!! طب لو هما سألوا؟ طب لو مسألوش !!!! هيتبرمجو اوتوماتيك على إن ده الطبيعي ؟؟؟ والمشكلة إن معظمهم بيبقو سن صغير جدا!! ابتداء من سن اعدادي/ثانوي فما اعلي. والكبار كلهم محترمين الحمدلله closedeyes.gif مشعرفه الظاهر بيتكسفو لما يكبروا.

المهم

أنا متهيألي مبدئيا أحسن قاعدة إن جو البيت يعكس المسج المطلوبة بوضوح والكلام الكتير على الاخلاق والمبادئ الصح لينا حتى لو غير مباشر. يعني يبقى في صيغة "احنا" طول الوقت بدون اتهام لناس تانيه. ولو حصل وسألو على ناس تانيه بأي شكل نحول الإجابة ل"احنا" بردو. اعتقد كده ممكن توصل فكرة إنا مختلفين ولينا عادتنا وتقالدنا الخاصة وإنها مش قضية اننا بنكره كل ماهو مختلف. ممكن يكون في عائق إن الأهل قالو حاجة والطفل صادف فعل معاكس تماما ومش قادر يفسر ويفضل محتار لكن مش بييجي في باله انه يسأل (زي حالتي وانا صغيرة bash.gif). لو في شك من الناحية دي ممكن أي حد من الأسرة يعمل نفسه في وسط النقاش بيسأل على موقف مش راكب مع العادات اللي قلنا عليها والتاني يرد عليه وهكذا. بعدين لما يكبروا شوية نبتدي ننتقد الناس التانيه لان على الاقل هيكون اتكونت big picture ننتقد على اساسها.

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...