اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لسعة الحب!!!

حشيش

Recommended Posts

أه يا شقي..... :twisted: :twisted:

كل ده في يومين غبتهم عننا؟؟؟ حاسس بيك والله يا حشيش..

عاوز تسمع نصيحتي... على رأي الأغنية Listen to Your Heart

بس طبعا شغل عقلك ...لأن الجمال ما هو كل شي خييي... :D

ولكن الغريب ان انتوا بتفكروا تلغوا الفرح من الموفنبيك وتعملوه في دار القوات الجوية... :cry: :oops: :oops: ...ما شاء الله وفرتوا مصاريف كتير فعلا.... :D :D :D

بس على العموم برضه بغض النظر عن "هلا" أو أي بنت غيرها في البحرين وخصوصا "الفلبينيات" لأنهم من أشهر الجنسيات التي يتزوجها المصريين في الخارج لانهم مخلصين وعاوزين يعيشوا...أنا شايف تراجع ارتباطك مع خطيبتك....أنا معترض مع بعض الأخوة أن تطلب منها أن تحلى في نظرك...لأنها أساساً لم تشبعك نفسياً من قبل عشان تبقي عليها وتحاول معاها فرصة أخيرة.

وهي مسيرها تلاقي اللي يقدرها ويحبها أكتر منك

رابط هذا التعليق

• الردود 119
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حشيش باشا .......وحشتنى جدا جدا يا مان ...صحيح مفيش كلام بينا لكن انا كنت مفتقد تعليقاتك اللزيزة :oops:

ربنا يكون فى عونك ...... غارات الجمال اللبنانى اليومية دى صعب الواحد يقاومها لفترة طويلة. لازم تكون دفاعاتك الجوية اقوى من كدة ...اجمد يا مان قلوبنا معاك :cry:

هوة موضوع معقد فعلا و البعيد عن العين بعيد عن القلب زى ما بيقولوا

و انت بتقول انك بتتصل بخطيبتك اسبوعا لاداء الواجب مش اكتر, دهه معناه ان مفيش قصة حب حقيقة ملتهبة بلهاليب اللهلبة الوالعة حاليا

حاول متتشدش جامد لزميلتك فى الشغل و متبقاش شايف غير كل مميزاتها عشان دهه حيأثر على قرارك ...مين الاصلح و الاسلم عشان تمكل المشوار معاه

اكيد فى عيوب برضه يعنى زى مافهمت من كلامك انها مهتمة حبيتين بمظهرها ( كلهم كدة تقريبا ) .............. متخليش ظهور زميلة العمل الجديدة يديك احساس بالندم انك اتورطت فى مغامرة خطوبة فى مصر مكنلهاش اى لازمة دهه مش صحيح

فكر و اوزن المسائل و قارن و شوف من الاصلح ...قبل و بعد الجواز (مش عارف ليه حاسس انك مع اللبنانية لن تعرف طعم الراحة ابدا)

انت لسا على البر عشان فكر كويس و عشان متحسش بالندم بعد كدة و تقول يا ريتنى

طبعا كلامى دهه مش حيعجب بعض الناس ...اللى شايفين انه طالما ارتبط يبقى خلاص .......مفيش نقاوة لازم تكمل :twisted:

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

صدرت أحدث طبعة من ديوان الأديب الشاعر (القرموط إبن بندق) يقول فى إحدى قصائده:

يخرب بيت قلبى اللى حبك

وبنار الهوى إنكوى بك

ويخرب بيت الغالى عندك

لو الزمان رماه عليك

مش قادر أكمل دلوقتى :shock: :shock: :shock:...دموعى تنهمر من عذوبة وقسوة كلمات القرموط...نلتقى بعد الفاصل :shock: :shock: :shock:

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

اخخخخخخخخ انا مشفتش اخر التطورات يا حشيش واضح انك حسمت امرك و خدت القرار :shock: :shock: :shock: :shock:

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

غيرت المداخلة ولا تزعل..

ليا تعليق بسيط بس يا حشيش أنا عندي مشكلة معاك هو ان صورتك اللي انت حاططها "للضفدع كيرميت وهو بالقميص والجرافتة" بتخليني اتخيلك كده في البنك وماشي رايح جاي فيه وكأنك هو وكذلك في السيارة وفي البيت وانت بتتكلم في التلفون عرض مستمر برضه هو ... :oops: :cry: :oops: ...معلش اعذرني

الصراحة أنا كنت من عشاق هذه الشخصية...

يا ترى هل حد من الزملاء الموضوع ده مأثر فيه زيي كده :?: :?:

رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوة إلا بالله...فقد أخونا العزيز مصراوى أبرود نور عينيه على أثر حادث أليم...إنا لله وإنا إليه راجعون :shock:  :shock:  :shock:

3amal t2ol thank you ya folan wa el a7' el 3azez 3lean...wa ganab el lewa mesh 3aref men wa karart tfshan el 7kemah...wa fatwa prud muslim el sadekah..wa nageb suror eh...7'yala m2tah...

39 mins baktblek fe post wa mesh mkfynak...ro7 ya she7'.wa t3ala tany..rbna ysm7ek

رابط هذا التعليق

الأخ حشيش الموضوع واضح ..لو كان بينك و بين خطيبتك شئ جوهرى يربطك لبقيت معها .. و الأفضل الانفصال قبل الزواج..

فقط نصيحتى إليك ..وهو أن أى إرتباط يجب أن يكون إرتباط فكرى و وجدانى ..الحب يذهب و يموت سريعا و الجمال يصبح عادة إذا لم يكن الرابطة على المستوى الفكرى أيضا..و لذلك من المهم أن تترك الجانب العاطفى الآن وتركز على تحليل الموقف من الناحية العملية و العقلية...أنا ذكرت ذلك من قبل فى موضع آخر يمكنك قراءته لعله يكون دليل مساعد

http://www.egyptiantalks.org/phpBB2Plus/vi...t=5992&start=30

رابط هذا التعليق

مش هرد عليك هنا تعالى لى هناك

هنا ولا هناك والله ما بتفرق معانا ألأسماء :oops: :cry: :oops:

وبالمناسبة أحب أهدى الكروساية ألأغنية الخالدة للمطرب العاطفى العظيم أحمد عدوية

ياناسى ناسى من غير مراسى والقسوة مرة والمر قاسى

إن جينا نمشى قالو لنا نقعد وإن جينا نفعد شدوا الكراسى

شدوا الكرااااااااسى

" إملأ عيناك بوجه من تحب فسوف تفتقده كثيراً فى يومٍ ما"

رابط هذا التعليق

يا خسارة يا حشيش !! آخرتك الدلعونا :razz:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

موضوع ان الواحد يطلب من خطيبته اشباع عاطفي موضوع مش مستريح له

يعني اي بنت عندها حياء

و مش معقول تندلق على خطيبها كدة

يجوز في اللي بيعملوا كدة

بس مش ممكن اتصور ان كل واحدة قبل الجواز كدة!

الاغلبية مش ممكن تكون كدة

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

موضوع ان الخطبة هي وعد بالزواج أمر مختلف فيه

قد يكون وعد مشروط

يعني على شرط ان يستمر فيها الطرفين اذا اتفقا

لذلك فسخها امر وارد

و الطرفين عارفين كدة

رابط هذا التعليق

بعد حوالى ثلاثة أسابيع من لقائى ب (هلا) كنت على ثقة أنها قد لاحظت إهتمامى بها وسئلتنى فى مرة إن كانت الديلة اللى لابسها دى دبلة خطوبة ولا كتب كتاب....فحكيت لها أننى قد خطبت منذ شهور قليلة ولكن لم يكن بينى وبين خطيبتى معرفة سابقة وأن الخطوبة كانت بناء على ترشيح أسرتى للفتاة...

شعرت أنها قد بدى عليها الإرتياح لما قلته...

فى اليوم التالى طلبت منها رقم تليفونها وكما توقعت سألتنى ليش بدى أحكى وياها فى التليفون نحنا ويا بعض طول اليوم فى البنك... فقلت لها إن المكان مش مناسب للكلام اللى بدى أحكى وياها فيه :razz:  :D  :lol:...رفضت طلبى وقالت لى برقة محمد أنا حاسة باللى بدك تقوله (مش ممكن الرقة دى...قطعنى حتت وارمينى فى الزيت :D  :)  :) ) لكن صدقنى أنا ما بكون مرتاحة لو إنك فكرت إنك تترك خطيبتك من شانى!!!!!... 

فقلت لها يعنى من حيث المبدأ إنتى مش مرتبطة فقالت لا مانى مرتبطة...

بعد يومين من التفكير المتصل وصراع مع نفسى وقلة نوم وقهوة وسجاير شعرت أنى مرهق جداً ومش قادر أصحى الصبح علشان أروح الشغل فاتصلت برئيسى فى العمل وأبلغته أنى مريض ولن أتمكن من الذهاب إلى العمل اليوم ورحت فى نوم عميق...لم أذهب لنفس السبب فى اليوم التالى....

فى المساء وكان أحلى مساء على الإطلاق (من أيام الثانوية العامة :)  :)  :) ) جاء صوتها على الهاتف مرتبكاً  تسئل عنى وقالت لى لو تعرف اد ايش تسببت إلها فى حرج علشان تجيب رئمى (رقمى) من حسام (زميلى فى العمل)...

تحدثت معها بصراحة عما أشعر به تجاهها وعن ما أعانيه من شعورى بالذنب تجاه خطيبتى وأسرتها ولكن هذا بلا شك سيكون أفضل لهم ولى...عرفت أنها تبادلنى نفس المشاعر ولكنها طلبت منى أن أتروى وأفكر طويلاً قبل أن أخذ قراراً بشأن إنهاء الخطوبة وأنه من الأفضل أن نعطى لأنفسنا مهلة ثلاثة أشهر قبل أن أقدم على فسخ الخطوبة فقد تتغير مشاعرنا (أنا وهلا) خلال هذه الفترة وسوف تكون فرصة لنا لمعرفة بعضنا البعض بصورة أعمق وأفضل....

طبعاً أنا الأن فى حالة نفسية أفضل بكثير عما كنت عليه فى الأسابيع السابقة وكان ذلك من أهم الأسباب التى منعتنى عن المشاركة فى المنتدى خلال الشهر الماضى....

مشكلتى الأن هى (المواجهة الشاملة) مع والدتى وخالى وخطيبتى وأهلها من جهة...وبين خراب جيبى من جهة أخرى :)  :)  :) حيث أننى أتحدث مع (هلا) كل يوم مابين 3-4 ساعات فى التليفون بعد الشغل...

عموماً مشكلة الفلوس مقدور عليها المهم دلوقتى توقيت المواجهة

يخرب شيطانك يا شيشو

على طول كدة في يومين؟

الموضوع مازال اعجاب و مشاعر و بس

بس برضه مش شايف من كلامك انها بالضرورة تبادلك الاعجاب

يجوز بتلعب بيك؟

شفت اول تعليق لي في الموضوع؟

اصلها

و فصلها

و اخلاقها

و دينها

و اهلها

و عاداتها

و تاريخها

و بعدين فكر في حاجات كثير:

- حتعيشوا فين؟ مصر و الا لبنان ( و ماتقوليس البحرين لان دة مصيره ينتهي يوما ما)

- حتعرف تاخذ اقامة في مصر بسهولة؟

- الاولاد حتطلع ايه؟

- اختلاف العادات و الطباع؟

يعني فكر في كل دة

و ما تنجرفش ورا احساس و مشاعر بس

رابط هذا التعليق

الاخ حشيش

لما بيختار الانسان منا زوجته.....بيختارها لنفس و لاولاده من بعده. ياترى الاخت هلا حتربى ولادك كويس زى ما انت عايز؟ يا ترى لو الدنيا زنقت معاك ومعرفتش تصرف عليها زى ما هى عاوزه....يا ترى حتتحملك وتقف جنبك؟ ممكن تكون خطيبتك الحالية مش مناسبة و لو انك ماديتهاش فرصة. انما الاكيد ان الست هلا دى محتاجه تفكير كتير اوى قبل اى ارتباط. لان عمر الزواج ما يتبنى على شعر اصفر و كلام رقيق و بس.

شابه يا أم الشعر ليلي والجبين شق النهار

والعيون بحرين أماني والخدود عسل ونار

واللوايي فى إبتسامتك يحكوا أسرار المحار

يا للي ساكنه القصر عالي إمتى يهنا لي المزار

رابط هذا التعليق

الأخ Facts Researcher 
(واحد من الصحابة اسمه جابر بن عبدالله كان يتلصص على مراته قبل أما يتجوزها عشان يشوف سيقانها وهي بتغسل الأواني وده حديث صحيح ، ايه رأيك  - ياريت حد يجيبه ياجماعة )

أظن أن الحديث الذي تقصد هو عن الصحابي المغيرة بن شعبة رضي الله عنه ..

حَدَّثَنَا الحسن بن علي الخلال، وزهير بن مُحَمَّد، ومحمد بن عَبْدُ الملك. قَالوا: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرزاق، عَن معمر، عَن ثابت، عَن أَنَس بْن مَالِك؛

أن المغيرة بن شعبة أراد أن يتزوج امرأة. فقال له النَّبي صلَّى اللَّه عليه وسلَّم: (اذهب فانظر إليها. فإنه أحرى أن يؤدم بينكما).

ففعل. فتزوجها. فذكر من موافقتها.

و أذكر أنني سمعت تكملة للقصة أنه ذهب و تسلق شجرة حتى ينظر اليها ..لماذا ؟؟

حتى لا يجرحها و لا يحرجها ..

هذا هو الحديث الذي يقصده فاكتس

من موسوعة الالباني

إذا خطب أحدكم المر أة فإن استطاع أن ينظر منها إلى ما يدعوه إلى نكاحها فليفعل . قال: فخطبت جارية من بني سلمة فكنت أتخبأ لها حتى رأيت منها بعض ما دعاني إلى نكاحها 

حسن 

إرواء الغليل 1791 

إذا خطب أحدكم المرأة فإن استطاع أن ينظر إلى ما يدعوه إلى نكاحها فليفعل قال فخطبت جارية فكنت أتخبأ لها حتى رأيت منها ما دعاني إلى نكاحها وتزوجها فتزوجتها 

حسن 

صحيح أبي داود 1832 

خطبت امرأة فجعلت أتخبأ لها حتى نظرت إليها في نخل لها فقيل له أتفعل هذا وأنت صاحب رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إذا ألقى الله في قلب امرئ خطبة امرأة فلا بأس أن ينظر إليها 

صحيح 

صحيح ابن ماجه 1510

http://www.dorar.net/htmls/malbani.asp

رابط هذا التعليق

حاجة تانية تاخد بالك منها يا حشيش

الحب المبني على اول نظرة ما بيعمرش

التجارب و الخبرات قالت كدة

الحب مطلوب

و جميل الجو اللي انت عايش فيه دلوقت

بس دة مش كل حاجة

في العقليات

و الماديات

و الاخلاقيات

الخ الخ

رابط هذا التعليق

هوا واضح ان فى حالة انبهار و ذهول متبادل من الطرفين :D

و بصراحة هيا معاها حق حشيش بيه من النوع اللى يتحب على طول........ دهه انا نفسى حبيته من غير ماشوفه :razz: :D :lol:

على فكرة الزوجة اللبنانية متطلبة جدااااااااا و تحويشة عمرك اللى انت خايف معتقدش انها حتصمد كتير لو العملية استمرت ....قد اُعذر من انذر

بالنسبة لحكاية الاقامة و الجنسية يا اخ طفشان دى سهلة عشان حشيش مصرى

رابط هذا التعليق

أوعى تستهون بالكلام اللى بيتقالك هنا ده يا حشيش دى خلاصة تجارب عملية من ناس خبرة بجد.

على العموم أنت ممكن ماتديش رد قاطع على موضوع تحديد ميعاد كتب الكتاب .. وبالتالي تتدي لنفسك فرصة تدرس موضوع لبنان ده بتروي وبدون إندفاع عاطفي .

ده جواز يا حبيبي مش قصة حب فى فيلم عربي الناس تتفرج عليه وتروح .... وأيه فايدة ان الواحد يتجوز واحده شعرها أصفر وبعدها يلاقي حياته بقت سودا .

وزمان الحاجة قالتلي : يا سي السيد يابني " خد اللى تحبك مش اللى أنت تحبها " علشان هاتحصل حاجات مش ظريفة لو العكس هو اللى حصل.

وبرضوا قالتلي " قبل ما تناسب حاسب وأختار لأبنك خال " انت مش هاتناسب بنت بس .. لأ يا حبيبي ده تعارف وأندماج عائلات .

وانا عن نفسي بصراحة بأشجع الانتاج المصري لأنه هو اللى بيصمد للنهاية وهو اللى بيستحمل ... الأجنبي - مش كله طبعاً - مع اول هزة ممكن يطير منك ويقولك بالسلامة ما أعطلكش .... صدقني يا حشيش يابني انا مجرب ... وأقسم بالله حصلي نفس موقفك وكنت هارتبط ببنت سعودية مؤدبة ومن عائلة كريمة .. لكن أنا بصيت للونج رن ... واخترت المصري ( يا شماتت كروساية ونورا وشعنونه فيه ... ما فيش هنا أوبشن الواحد يخلي الرجالة بس هي اللى تقرأ الكلام ده :? )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ردود لبعض الإخوة :

كتب الأخ وسام :

كلمة مطلوب اشباع عاطفى دى مش مريحة ....ايه المقصود بيها بالضبط ؟؟؟؟؟؟؟

كتب الأخ الطفشان:

موضوع ان الواحد يطلب من خطيبته اشباع عاطفي موضوع مش مستريح له 

يعني اي بنت عندها حياء 

و مش معقول تندلق على خطيبها كدة 

يجوز في اللي بيعملوا كدة 

بس مش ممكن اتصور ان كل واحدة قبل الجواز كدة! 

الاغلبية مش ممكن تكون كدة

أولاً أي بنت ((تعي)) جيداً جداً أن الشاب المقبل على زواجها في جزء منه اشباع عاطفي و حب و مشاعر ، ويريد أن يرى منها ما يُرغبه بها، وهذا موضح في الحديث الذي أتى به الأخ العزيز الطفشان.

ومن الطبيعي جداً ( بل من الواجب ؛ و المهم في النقطة ما يلي :

أن كل شخص ، رجل أو امرأة بيختلف في الدرجة التي يريدها من الإشباع العاطفي و الكلام الحلو.

1- هناك رجال ونساء ( متزوجين أو خاطبين ) لايهتموا بذلك ؛ تتخيلوا :!:

2- و هناك رجال و نساء ( متزوجين أو خاطبين ) يهتمون بذلك بدرجة ما ،

3- و هناك رجال و نساء ( متزوجين أو خاطبين ) يهتمون جداً بهذه النقطة جداً جداً جداً جداً ، لدرجة أنها تكون في ((أولويات)) ما يريده أحد الطرفين من الآخر ((مع)) وجود المعاملة الطيبة و الخصال الحميدة ، لدرجة أنه عندما لا يجد هذا الطرف ما يريده من اشباع عاطفي من الطرف الآخر فإنه لا يلتفت لما يمتلكه الطرف الآخر من خصال حميدة أخري(معاملة جيدة، عقل يفكر جيداً في مسائل الحياة،....الخ)

والأخ حشيش من النوع الثالث ، هو يريد أن يسمع الكلام الحلو و الجميل و أن يرى ما يُرغبه فيها و ما يشبعه وجدانياً بها، ونفسياً و عاطفياً ، و الجانب الرومانسي هذا عنده طاغي و عالي جداً و يسبق الحصول علي الخصال الحميدة (معاملة جيدة، عقل يفكر جيداً في مسائل الحياة،....الخ) و هذا مالا عيب فيه بالطبع. بل هو معالج في صلب الدين، بل حتى معالج في صلب التفكير السوي لأي بشر و إنسان

أما بالنسبة للخجل من الفتاة ، فصدقني ياأخي العزيز الطفشان أن أي مخطوبة أو زوجة عاقلة عندما تشعر (حتى من غير مصارحة من خطيبها أو زوجها، مجرد تلميح) أنه يحتاج لذلك، فإنها سوف تقفز فوراً لإعطائه هذا الإحتياج .

اللهم أرزقني المال الذي أعبدك به، وقني فتنته, اللهم آمين

رابط هذا التعليق

الاخ حشيش ،

اولاً لا شكر على واجب ، وانا كما قلت أخوك ، وأشعر بما تشعر لأني أعيش مثلك ، بل إني أرى كل يوم في الغرب جمالاً ألعن مما تراه :lol: :D ( أمال لو كنت عايش مثلي في بروكسل أو باريس كنت عملت اييييييييه ؟؟ :) :) )

أخويا حشيش ،

من الواضح الذي لا لبس فيه مطلقاً ، أن لُب مشكلتك أعطيت أنا ليها الوصف الحقيقي عندما قلت (مش أنا الباحث عن الحقائق :cool: :cool: )

انك تحتاج لإشباع عاطفي

الأخ حشيش ، سوف أكرر ما كتبته في مداخلتي السابقة لهذه المداخلة :

أن كل شخص ، رجل أو امرأة بيختلف في الدرجة التي يريدها من الإشباع العاطفي و الكلام الحلو.

1- هناك رجال ونساء ( متزوجين أو خاطبين ) لايهتموا بذلك ؛ تَخَيَّل :!:

2- و هناك رجال و نساء ( متزوجين أو خاطبين ) يهتمون بذلك بدرجة ما

3- و هناك رجال و نساء ( متزوجين أو خاطبين ) يهتمون جداً بهذه النقطة جداً جداً جداً جداً ، لدرجة أنها تكون في ((أولويات)) ما يريده أحد الطرفين من الآخر ((مع)) وجود المعاملة الطيبة و الخصال الحميدة ، لدرجة أنه عندما لا يجد هذا الطرف ما يريده من اشباع عاطفي من الطرف الآخر فإنه لا يلتفت لما يمتلكه الطرف الآخر من خصال حميدة أخرى (معاملة جيدة، عقل يفكر جيداً في مسائل الحياة،....الخ)

أنت من النوع الثالث. أنت تريد الإشباع العاطفي و الجمالي و تضعه في أولوياتك و لكن تريد معه الخلق و العقليه السليمة في التفكير في شؤون الحياة ، وكذلك النسب الجيد ( أهل البنت ) .

هذا لا خطأ فيه أبداً و لايوجد عيب أن يرغب الرجل في هذا اطلاقاً.

و لكن هناك أمران يجب معالجتهما : أولاً التأكد من أن خطيبتك فعلاً غير مهتمة نهائياً بهذا . و ثانياً : التأكد من البنت زميلتك اللبنانية انها فعلاً تصلح كزوجة لك .

أولاً:

لاتقل لي أن الغُربة عن خطيبتك هي السبب الأساسي في عدم شعورك بالإشباع العاطفي من خطيبتك. لأنني أثبت لك أن عامل رغبتك في الإشباع العاطفي و الجمالي كان موجود عندك قبل أن تخطب أصلاً. يعني قبل حتى رؤيتك زميلتك.

أخويا حشيش ،

خطيبتك اما أنها :

* من النوع الأول من الناس الذين ذكرتهم لك. و هذا استبعده تماماً.

* أو من النوع الثاني .

* أو الثالث.

لنفترض انها من النوع الثاني . من الممكن يا حشيش أن هناك ما قد شغلها من شؤون الحياه ( مشاكل عمل ، مشاكل حياه مع أخ أو....، أو أي مشاكل أخرى ) عن اعطائك هذا الإشباع العاطفي و الإهتمام بيك . و انها تهتم ان تكون رقيقة وعذبه في صوتها معاك و أنت تتحدث لها . و بالنسبة للشكل و الجمال لماذا لم تحاول أن تنزل إلى مصر لتعطي خطيبتك الفرصة لإظهار ما تتمنى من رؤيه فتاتك في أجمل صورة و أبهى منظر و فتنة :?: هذا لا عيب فيه ، و ياريت تضع هذه النقطة في رأسك .

أخويا حشيش صدقني أن أي مخطوبة أو زوجة عاقلة عندما تشعر (حتى من غير مصارحة من خطيبها أو زوجها، مجرد تلميح منه) أنه يحتاج لذلك، فإنها سوف تقفز فوراً لإعطائه هذا الإحتياج ، لأنها مثلها مثل أي أنثى ترغب في إبراز هذا الشيء لزوجها او خطيبها .

فما زال رأيي ان تعطي فرصة لخطيبتك لان تبرز لك هذا الجانب .

وبالمناسبة هذا فيه اراحة ضمير لك :cool: :cool: :cool:

لماذا ؟

لأنها إن لم تهتم بإعطاءك هذا الجانب الذي تحتاجه، إذاً هي لاترغبك أصلاً ، وهي رضيت بخطبتك لها لسبب ما آخر دون أن تهتم بما تريده منها ؛ أياً كان هذا السبب سواءً مادي او .....الخ.

وبالتالي سوف تكون مستريح النفس أكثر و أنت تنهي خطبتك ، و واثق مما ستقوله لوالدتك و خالك من أسباب أنك لم ترى منها ما توده من احتياجات عاطفية و مشاعر .

شفت بقى الزاي انا عاوز أريحك :razz: :D

اللهم أرزقني المال الذي أعبدك به، وقني فتنته, اللهم آمين

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...