اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سلطنة عمان

Recommended Posts

السلام عليكم يا أخوانى

أنا متابع هذا المنتدى الرائع من فترة و شايف أن الناس اللى فية بتساعد بعض على قد ما تقدر..المهم أنا محتاجكم فى مشورة ربنا يخليكم

أنا شغال مدرب سباحة و مدرس تربية رياضية يعنى مطحون طول اليوم شغل من الساعة 7صباحا حتى الساعة 10 مساء. معلش طولت عليكم........المهم

أنا لقيت وزارة الشئون الرياضية بسلطنة عمان باعتينلى على الميل أنهم عايزينى أشتغل عندهم مدرب سباحة بمرتب 520 ريال وتوفير سكن أعزب مؤثث و تحمل تذاكر الطيران أول مرة و أخر مرة و 75 % من تمنها بعد ذلك طول مدة التعاقد مع العلاج المجانى. المشكلة أنى متزوج وعندى طفلة ولما كلمت الوزارة قالولى مش حنديلك بدل سكن عائلى غير بعد سنتين من التعاقد. دلوقتى بقى عندى كام سؤال عايز حد من الأخوة الأفاضل يرد علية فيهم

1- لو جبت عائلتى معايا أقدر أخد شقه بكام فى الشهر

2- مصاريفى فى الشهر لو أنا لوحدى تبقى كام و لو معايا العائلة تبقى كام

3- كيفية استخراج رخصة سواقة -- مع العلم أنى معايا رخصة مصرى -- وكم تتكلف

4- الأندية فى عمان أيه أخبارها فى التعامل و مواعيدها أيه و أجازتها أمتى خاصة أنى مش عارف حايودونى على نادى ولا على أيه؟

5- تعامل العمانيين مع المصريين أية أخباره يعنى طيبيين ولا لأه

على فكرة أنا لسه معرفش حايودونى فين فى عمان

معلش أنا طولت عليكم بس أنا ماليش غيركم و ألف شكر

رابط هذا التعليق

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته

اخى solimady .. انا بصراحه معرفش حاجه عن عمان الا إن اهلها ناس فى قمة الادب و الاحترام ، و نفسى فى يوم احول على هناك .. بالتوفيق إن شاء الله .

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

و عليكم السلام و رحمة الله وبركاته

اخى solimady .. انا بصراحه معرفش حاجه عن عمان الا إن اهلها ناس فى قمة الادب و الاحترام ، و نفسى فى يوم احول على هناك .. بالتوفيق إن شاء الله .

متشكر جدا على ردك و مستنى حد من السلطنة يرد عليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

السكن العائلي هنا في سلطنة عمان يختلف من مدينة لآخري و عموما الإيجارات ارتفعت بشكل كبير يعني تقريبا 200 ريال لشقة معقولة في الشهر هذا علي حسب المتوسط في مسقط العاصمة

أما مصاريف الأكل و الشرب للفرد فهذه تختلف من فرد لأخر بس في المتوسط الفرد ممكن يعيش بـ تقريبا 100 ريال و الأسرة لن تقل عن 200 ريال بأي حال

أنا أعرف إن المعلمين و المهندسين و الأطباء يبدلون رخصهم مباشرة بعد دفع المصروفات ( 20 ريال ) فقط

بصراحة أنا لا أعرف أي شيء عن الأندية هنا في عمان

بلادي و إن جاااااااااااااااارت علي عزيزة

و أهلي و إن ضنوا علي كراااااااااااااااااااااااام

صلى الله علي محمد و آله و صحبه الطيبين وسلم

رابط هذا التعليق

اهلا بك اخي العزيز انا مقيم هنا في سلطنة عمان من 10 سنوات

شوف يا سيدي عمان بلد جميله جدا جدا جدا ومريحه ومليئه بالمناظر الطبيعيه الخلابه

واهلها ولا احسن من كده زوق وتعامل ممتاز مع المصريين

انا مقيم في مسقط العاصمه والأيجارات كما تفضل الأخ من قبل لأسره لن تقل عن 200 ريالومصاريف برضه زيهم

لكن وبجد هنا لو حضرتك جيت هترتاح جدا واعصابك هتهدى لأن البلد اكتر من رائعه

وممكن تيجي اول سنه لوحدك على اساس انك تظبط امورك الأول وبعدين تبقى تجيب الأسره لكن شوف لو هيودوك خارج مسقط تأكد ان السكن هيكون تمنه اقل بكتير جدا انا اعرف واحد صاحبي ساكن في مدينه اسمها قريات وواخد بيت 3 غرف وصاله كبيره وبيدفع 80 ريال في الشهر

وكمان المصاريف في الداخل بتختلف كتير عن مسقط لأن مفيش فيها مغريات للشراء زي هنا في مسقط

اما الأجازات فالبلد كلها اجازتها خميس وجمعه بس معنديش فكره النوادي اجازتها امتى

وبما ان حضرتك مدرب سباحه ابقى قلنا لما تيجي وممكن كمان في اوقات فراغكلو حبيت تشتغل في مكان تاني انا اعرف كذا مكان لأني كنت بودي ابني يتدرب سباحه وعندي فكره بسيطه

يارب اكون افدتك ولو قليلا

ولك تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

السكن العائلي هنا في سلطنة عمان يختلف من مدينة لآخري و عموما الإيجارات ارتفعت بشكل كبير يعني تقريبا 200 ريال لشقة معقولة في الشهر هذا علي حسب المتوسط في مسقط العاصمة

أما مصاريف الأكل و الشرب للفرد فهذه تختلف من فرد لأخر بس في المتوسط الفرد ممكن يعيش بـ تقريبا 100 ريال و الأسرة لن تقل عن 200 ريال بأي حال

أنا أعرف إن المعلمين و المهندسين و الأطباء يبدلون رخصهم مباشرة بعد دفع المصروفات ( 20 ريال ) فقط

بصراحة أنا لا أعرف أي شيء عن الأندية هنا في عمان

ألف شكر على ردك يا أخى و ياريت لما أوصل السلطنة ألقى أقابلك

رابط هذا التعليق

اهلا بك اخي العزيز انا مقيم هنا في سلطنة عمان من 10 سنوات

شوف يا سيدي عمان بلد جميله جدا جدا جدا ومريحه ومليئه بالمناظر الطبيعيه الخلابه

واهلها ولا احسن من كده زوق وتعامل ممتاز مع المصريين

انا مقيم في مسقط العاصمه والأيجارات كما تفضل الأخ من قبل لأسره لن تقل عن 200 ريالومصاريف برضه زيهم

لكن وبجد هنا لو حضرتك جيت هترتاح جدا واعصابك هتهدى لأن البلد اكتر من رائعه

وممكن تيجي اول سنه لوحدك على اساس انك تظبط امورك الأول وبعدين تبقى تجيب الأسره لكن شوف لو هيودوك خارج مسقط تأكد ان السكن هيكون تمنه اقل بكتير جدا انا اعرف واحد صاحبي ساكن في مدينه اسمها قريات وواخد بيت 3 غرف وصاله كبيره وبيدفع 80 ريال في الشهر

وكمان المصاريف في الداخل بتختلف كتير عن مسقط لأن مفيش فيها مغريات للشراء زي هنا في مسقط

اما الأجازات فالبلد كلها اجازتها خميس وجمعه بس معنديش فكره النوادي اجازتها امتى

وبما ان حضرتك مدرب سباحه ابقى قلنا لما تيجي وممكن كمان في اوقات فراغكلو حبيت تشتغل في مكان تاني انا اعرف كذا مكان لأني كنت بودي ابني يتدرب سباحه وعندي فكره بسيطه

يارب اكون افدتك ولو قليلا

ولك تحياتي

بص يا أستاذ هشام أنا مش عارف أقولك أية بصراحه ألف ألف شكر على المعلومات اللى أنت وفرتها لية بس ربنا يخليك لية و انشاء الله لما أوصل السلطنة أبقى أقابلك.

بس عندى سؤال صغير التأشيرة بتاخد قد أية وقت على ما تجيلى من وزارة الشئون الرياضية بالسلطنة

رابط هذا التعليق

يا ريت حد من الأخوة اللى موجوديين فى عمان يقولولى التأشيرة بتاخد وقت قد أية على ماتجيلى.معلش أصل أنا أول مرة أسافر و عايز أعرف قدامى قد أية علشان ألحق أجهز نفسى

رابط هذا التعليق

:rolleyes:

بلادي و إن جاااااااااااااااارت علي عزيزة

و أهلي و إن ضنوا علي كراااااااااااااااااااااااام

صلى الله علي محمد و آله و صحبه الطيبين وسلم

رابط هذا التعليق

يا ريت حد من الأخوة اللى موجوديين فى عمان يقولولى التأشيرة بتاخد وقت قد أية على ماتجيلى.معلش أصل أنا أول مرة أسافر و عايز أعرف قدامى قد أية علشان ألحق أجهز نفسى

إصدار التأشيره في الظروف الطبيعيه يستغرق 3 او 4 ايام

و ممكن ترسل لك بالايميل او الفاكس في نفس يوم اصدارها و عن طريقها تسافر بدون ختمها على باسبورك

و يتم ختم الفيزا في مطار السيب مسقط

غير كده ممكن الروتين و التباطؤ يطول المده وانت و نصيبك

بالتوفيق

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اسف اني اتأخرت عليك في الرد

التأشيره ممكن تاخد من اسبوع لأسبوعين وده بسبب الروتين وبتجيلك بالفاكس زي ما الأخ زوهيري قال وبتتختم من مطار السيب (مسقط)

وربنا يجيبك بالسلامه ان شاء الله

ولو حبيت تسأل عن اي حاجه انا تحت امرك

رابط هذا التعليق

إصدار التأشيره في الظروف الطبيعيه يستغرق 3 او 4 ايام

و ممكن ترسل لك بالايميل او الفاكس في نفس يوم اصدارها و عن طريقها تسافر بدون ختمها على باسبورك

و يتم ختم الفيزا في مطار السيب مسقط

غير كده ممكن الروتين و التباطؤ يطول المده وانت و نصيبك

بالتوفيق

ألف شكر على ردك و ياريت التأشيرة تيجى بسرعة علشان أنا قلقان قوى

رابط هذا التعليق

اسف اني اتأخرت عليك في الرد

التأشيره ممكن تاخد من اسبوع لأسبوعين وده بسبب الروتين وبتجيلك بالفاكس زي ما الأخ زوهيري قال وبتتختم من مطار السيب (مسقط)

وربنا يجيبك بالسلامه ان شاء الله

ولو حبيت تسأل عن اي حاجه انا تحت امرك

ألف شكر على ردك و ياريت التأشيرة تيجى بسرعة علشان أنا قلقان قوى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا الحقيقه معنديش معلومات اكيده عن كيفية تقديم الأطباء لطلبات الألتحاق بوظائف هنا لكن الي متأكد منه ان رواتب الأطباء كبيره هنا بالمقارنه مع غيرها من المهنزي المهندسين مثلا ولو حكومه يبقى احسن كتير جدا جدا وممن تكون حوالي الف ريال للأستشاري بس ده رقم مش اكيد والريال بحوالي 14 ج بس الرقم انا فعلا مش متأكد منه

انما العيادات الخاصه اعتقد مرتباتها مش كتير

انما الحكومه ليها امتيازات كتيره للأطباء زي السكن العائلي ومستواه ممتاز والبدلات وما الى ذلك

واسف ان معلغير مؤكده

وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أستاذ هشام

يعطيك العافية ومجهودك واضح لجميع الأعضاء

معليش انا عندي استفسار صغير وياريت الاقي عندك الإفادة

إيه أخبار الزراعة والمهندسين الزراعيين في عمان؟؟

وأخبار رواتبهم إيه..

شكرا ليك

رابط هذا التعليق

في اشاعات ان في جونو تاني جاي على الخميس او الجمعه الجايه و الله اعلم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم يا أخوانى أنا كنت عامل الموضوع دة من حوالى شهرين و معلش أنا عندى أستفسار بسيط يا ريت حد يجاوبنى عليه

أنا جايلى عقد فى السلطنة بمهنة مدرب سباحة فى وزارة الشئون الرياضية ومديرة شئون الموظفيين هناك قالتلى أن التأشيرة بتاخد من شهر حتى شهرين علشان تطلع والكلام ده كان يوم 17/5 صبرت شوية وكلمتها تانى يوم 7/6 وقالتلى قدامها حوالى شهر و متقلقش و دى مسألة اجرائات ولحد دلوقتى مافيش حاجة جت

ياترى اللى بيحصل دة طبيعى ولا اية؟

ياريت حد يرد عليا علشان أنا حيحصلى أنهيار عصبى خاصة أن العقد دة فرصة لا تعوض

رابط هذا التعليق

شوف متقلقش لأن العمانيين هنا بالهم طوييييييييييييييييييييييل جدا جدا ولو الموضوع مش هيحصل اعتقد كانت قالتلك خلاص مفيش نصيب!!!!! وهذا رأيي الخاص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...