اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشروع شعنونة - عمايل ايديا وحياة عينيا

بنت شعنونة

Recommended Posts

ربنا يخيلييييييكم كلكم يااااااارب

بجد بجد

انا مش عارفا اشكركم ازاااااي

:oops:  :oops:  :oops: 

استاذ فارو؟؟ حضرتك متاكد من انه دي الطريقة بجد؟

اصل ناا معلوماتي انها عجينه بتتعمل كدا وتتقطع وتنشف تبقى سيراميك؟ :roll:  :roll: 

وانا معلوماتي اثرية اصلا :)

عندي بقى ليكوا مفااااااااااااااااجأة تاااااااااانيا كماااااااااان

بكرا ان شاء الله ها اوريهالكم 

اصورها واحطها

وبرضضضووووووووا قولولي رايكم :roll:  :oops:  :oops:

الذى ذكرته هو إحدى الطرق السهلة والصعبة فى نفس الوقت.

أما فى حالة العجينة-- على قدر معرفتي فهي تحتاج بعد التشكيل لفرن إحتراق ذو درجة حرارة عالية إلآ إذا كان هناك نوع خاص من العجينة لا يحتاج للحرق.

بلاط السيراميك يتم حرقه بعد ذلك يلون ويجفف . بعد الجفاف يتم طلاءه بالمادة الزجاجية ويتم إدخاله فى فرن خاص للتجفيف وبذلك يأخذ المظهر اللامع.

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

• الردود 95
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

ايه ده انا اول مرة اسمع عن الفكرة دي بس ماشي هجربها بس انا مبتكلمش عن اني ارسم على السراميك ورد انا اقصد اني اعمل عجينتها بأيدي :) :oops: بعد كده بواصة قطاعات زي تاعت البيتفور او الكحك بتبتدي تقطعيها والقاطعات دي بتبقى عند بتوع الالوان و بيبقة هناك برضوا عندهم اسلاك مختلفة السمك دي بتعمليها عى انها الغصن وبيكون لنها اساسا اخضر ولو مكنش ليها لون او مش متوفر ممكن تجيبي اي سلك وتبتدي تغطيه بورق الخفيف زي ورق الشفاف او ورق الزبده ويكون لونه اخضر او حتى انك تلونيه بالوان الازاز وبرضوا بيكون في عند بتوع الالوان والحجات دي حاجة بتاخد شكل الرحيق ولو مش متوفر في طريقة انك تعمليها بنفسك

بصي بقى ندخل في الاهم والكلام ده هعيده تاني بالتفصيل

اولا عجينة السراميك

المطلوب توفيره:

ماكينة اللزانية ولو مش متوفره يمكن الاستعمال النشابه العادية بتاعة فرد الفطير وياحبذا لو كانت رخام علشان تكون تقيله على العجينة، قطاعات على اشكال رورق شجر و شكل ورقة الزهر ولو مش متوفر ممكن تعملي انتي الرسمه وتمشي عيها بموس ، اوان زجاج غامقه عادي الاي انتي بتستعمليهم

المقادير :

1- كوب دقيق

2- كوب نشا

3- كوب غرا

او نفس المقدار من كل شيء وانت بأه بالخبرة بعد كده هتعرفي من ملمس العجينة انه مظبوط

ثانيا :

ابدئي الاول في اناء معدني او زجاجي وحطي فيه الدقيق والنشا وابدئي تصبي الغرا ببطئ مع المزج بسرعه علشان العجينة متكلكعش لحد متبدأ تتماسك شوية ابتدي استعملي النشابه في فردها ولو حسيتي انها بتشقق معاكي ممكن تضيفى ليها غرا لحد متحسي انهاعمله زي عجينة الفطير او انها مش بتشقق لما بتيجي تفرديها (اقصد بالتشقق ان السطح ميكونش مستوي ويبان ان فيها فتحات او متكونش smooth )

ثالثا :-

خلاص دلوقتي العجينة جهزة تبتدي تفرديها بالنشابه او بمكنة اللزانية ومكنت اللزانيا بيكون فيها درجات للسمك اختاري ان يكون السمك وسط يعني بيكون سمكها في سمك الفلوبي ديسك وده تقريبا على 3 ولو بالنشابه انتي اضبطي ايدك عليها وتفردي العجينة وخلي شغلك بسرعه علشان العجينة متنشفش منك وابتدي قطعي بالقطاعات اشكال للورق واشكال لورق الورده ودي على حسب اختيارك ورده بلدي او غيره انت الي بتحددي شكلها وكل لما تقطعي ابدئي تعملي العجينة بالنشابه لحد لما تخلصي احتياجك وياريت متكتريش في الخلطة من البداية علشان ميزدش معاكي عجينة ولما تقصر معاكي اعجني شوية تنيين

رابعا :

خلاص احنا دلوقتي في الخطوه قبل الاخيرة احنا قطعنا الاشكال يجي دور الغصن الي هتكوني مجهزاه تبتدي تحطي على اخر الطرف وتمسكية بيها بس اوعي تكلكعي الدنيا خلي الطرف بتعها رقيق بتبدأ غطسي طرف الغصن او السلك بالاصح في الغرا بس نقطه مش اكتر وتروحي تجيبي ورقة الشجر وتلزقيها ( كل ده والعجينة منشفتش والشغل بسرعة خلي بالك العجينة بتكون مسكه مش طريه تقع زي الفطير انا لما شبهة بالفطير اقصد التماسك مش انها طريه زيها )

خلاص خلصتي ورقة الشجر نبدأ بالورده تيجي تجيبي غصن تاني وتروحي تعملي من العجينة كوره صغيره تقريبا قطرها كله نصف سم ولو ورده بلدي كبري القطر شوية وبعد كده ابدئي جيبي الورق الي جهزتية للورد وحطي حولين الكورة الكوره دي هتاخد شكل الكاس بتاع الزهرة ولو عيزه تعملي ليها رحيق جيبي خيط سميك زي خيط بتاع الشمعه او في سمكه وتروحي تقصيه بحيث طول كل قطعه يكون صباع وبعد كده تعملي كورة على كل طرف بس يكون كوره صغيرة موت يعني في حجم خرزه وتمسكيه على طرفي الخيط بعد كده تجيبي الغصن وتعملي في نهايتة شكل قطاف وتحطي الخيط في النص بالضبط ويبقي عندك كده رحيقتان عيزه تزودي زودي( فهمتي الوصف ده ولا لاه) بعد كده تروحي على الخطاف ده حطي كورة صغيرة جدا بحيث تدارية وتبتدي تحطي الورق فوقة .

خامسا وخيرا ( خلاص ايدي وقفت)

سيبي خلاص الورد و الاغصان تنشف يوم او نص يوم براحتها خالص بعد كده ابتدي لونيها عادي جدا وبالالوان الازاز عادي ، وبرضوا سبيها تنشف بعد كده .

وبالهنا والشفا :twisted: :twisted: :twisted:

وشفيها بأه وقولي لية رايك اية يارب اكون وفقت في الشرح ولو عزتي حاجو اسألي وانا ربنا يأدرني وعرف اوصلك المعلومة

يلة بأه انا كرهة الكتابة خالص

:cry: :cry: :cry: :cry: :shock: :shock:

شكرا للاستاذ اسامة على رايك اتمني بجد اني اقدر اوريكم شغلي بس معنديش هنا خالص كله في مصر ومعنديش وقت اعمل هنا حاجة :( :(

رابط هذا التعليق

شكرررااااااااااااااااا يا نوررررررااااا

بجد بجد الف الف الف مليوووووووون شكر

ربنا يخليكي يارب

انا ها اجربها اليومين دول

واوريكي النتيجة

وربنا يستتتتتتتتتتتتتر ما تطلعش عاهاااااااات :) :oops:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

شكرررااااااااااااااااا يا نوررررررااااا 

بجد بجد الف الف الف مليوووووووون شكر 

ربنا يخليكي يارب 

انا ها اجربها اليومين دول 

واوريكي النتيجة 

وربنا يستتتتتتتتتتتتتر ما تطلعش عاهاااااااات   

عفوا يا شعنونة :) :oops: :cry: انا معملتش حاجة ده انا مبسوطة جدا اني قلت حاجة ممكن تفيد الكل :roll: :roll: :roll: :roll:

انتي بس شوفي كده لو في اي حتة مش وضحة في الشرح وانا اوضحهالك بصي كان في حتة انا مقلتهاش الكوره الي قلت ليكي انك تعمليها وبتبقى تاخد شكل الكاس لازم تسبيها تنشف ابل متلزقي عليها لاورق بتاع الورده لانك لازم تلونيها الاول وبعد كده تبتدي تحطي عليها الاوراق الزهره لانك مش هتقدري تلونيها بعد لما تلزقي عليها الورق بتاع الورد والا هتتلغوص منك الا اذا انتي تقدري تتحكمي في سمك الفرشه ربنا يوفقك

بس برضوا انا وخده على خاطري منك انتي لجد دلوقتي بتتهربي مني في حكاية العمولة انا مطلعش اسرار المهنة كده بسهولة :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

1- كوب دقيق 

2- كوب نشا 

3- كوب غرا

بصراحة هذه أول مرة أسمع عن سيراميك يصنع من الدقيق والنشا والغرا.

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

الأول جميل جدا لكن لون الإطار الخارجي غيرمناسب... فى الإمكان إعطائه لون الخلفية لإظهار عناقيد العنب.

أما الطبق الأخر فيجب عدم إظهار حدود الوردة و أوراقها فى الإمكان إظهار ذلك بإستعمال نفس اللون ولكن بدرجات متفاوتة.

لون الإطار الخارجي غير متناسب مع الخلفية.

أفضل اللون الوردي عن الأحمر الداكن.

مجهود لابأس به ... التمرين وإختيار الألوان مطلوب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ فارو

انا فعلا ما كنتش مقتنعة بالاطار بتاع طبق العصفورة.. :? :?

بس المشكلة اني لما سبته ابيض

كان شكله فاااااااااااااضي

خضوضا ان الطبق كبير

يعني لو كان صغير شوية كان بقى احلى..

واحترت في اللون

جربت الوان كتييييييييير

كلها كانت سخيفة

ودا كان افضلهم تقريبا...

في اقتراح للون؟ :roll: :roll: :D :D

يمكن اكون مش جربته؟

رابط هذا التعليق

:shock:  :shock:  :shock:  :shock: 

الوردة ب 30 جنيييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هيا تسوى لدرجادي؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :cry:  :cry:  :cry: 

انا بعتها ب 12 جنيه والراجل مش عاجبة :(

بيقولي غالية

واهلي بيقولوا لو كنتي قلتي 15 كان اشتروا برضه لآنها تجيب 15 جنيه

وانا مش مصدقة انها ممكن تجيب 15 جنيه

على فكرة انا لما بعتها كدا

مكسبي فيها جنيه واحد :(  :?  :?  :roll:  :roll:  :roll:

مبروك يا شعنونة ؛برافو استمرى

معلش أنا بقالى يومين منقطعة عن العالم ؛ربنا يوفقك ان شاء الله و تقدرى بال12 جنية دول تحجزى العربية الجيب اللى نفسك فيها :lol: :lol: معلش أصلك فكرتينى بحاجة تغيظ .عندنا فى الكلية بيدولنا مع المرتب حاجة كده عاملة زى معونة الشتا و بيقولوا عليها 200% و هيه أصلا متجيش 4% :D :D :D و كل مانتلم أنا و زمايلى نقعد نولول "أنا هجيب عربية بس مستنى اخر الشهر لما اخد ال200%؛أنا هاسافر أول ماخد ال200% "و نيجى لأخر الشهر نقف قدام الخزنة و ناخد ال 4% على انها 200% و احنا زى الكلاب :D :D

نصيحة متوافقيش تبيعى اللوحات دى بسعر يخسرك يعنى اتقلى على الزبون لحد ميدفع السعر اللى انتى عايزاه أو حتى سعر قريب منه(نصيحة تجارية أخوية لوجه الله) .

شعنونة ؛التوقيع ده هتغيريه إمته؟؟؟ :twisted:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

مهو مش معقوله يا شعنونة تقري كل الكلام ده وتنسي العمولة ولا انا بكتب بالحبر السري :? :? :?

ولا انتي بتقري الي يعجبك والي ميعجبكيش تطنشية :lol: :lol: :cry:

رابط هذا التعليق

الرسمه حلوة اوي وفكرت الطبق جميلة خالص بس لون الورده مش مناسب مع الاطار لو كانت اغمق شوية كانت تبقى احسن :? :? :?

بس لية برضوا مجربتيش ترسمي حاجة غير تانية غير ده :lol: :lol:

ارسمي على الاطباق فواكه مثلا عنب لان اطار الطبق ده يتناسب معاه الفواكه

في اطباق تنية يكون الحافه الخارجية مخرمه دي ممكن ترسمي عليها الي انتي عوزاه

ولية متجربيش تجيبي ابجوره ساده وتمرسي عليها شغلك مش شرط بس الرسم عليها ده ممكن حجات كتير

وممكن تجيبي قلل او الفخار حجات فخار وترسمي عيها بس حولي تنقي الرسم المناسبة مع كل شيء :wink: :wink: :wink: :wink:

يلة اهو لحد دلوقتي افكار :roll: :roll: :roll:

وشكلي في الاخر ....... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

نورا كتبت

مهو مش معقوله يا شعنونة تقري كل الكلام ده وتنسي العمولة ولا انا بكتب بالحبر السري  :?  :?  :? 

ولا انتي بتقري الي يعجبك والي ميعجبكيش تطنشية

أختي نورا .... انا فعلاً ملاحظ الموضوع ده أن شعنونة بتتجاهل الخوض فى حديث عن نسبة العمولة وبالتالي هي شغالة فقط إستقبال و مافيش إرسال يعني بتاخد منك أسرار المهنة ومابتتكلمش عن نسبتك فى الأرباح .... بالذمة ده كلام

أختي شعنونة ... نورا شكلها داخله على طمع وبكره ممكن تلاقيها بتقولك هاتي كشف بالمبيعات والأرباح وكل ده علشان بعتيتلك طريقة عمل عجينة البيتزا و لم تشارك فى التصنيع ولا التسويق وقال أيه عايزة نسبة من الأرباح ... ياخي دهدا

نورا ، شعنونة ... أنا جاي أهدي النفوس بس ... ربنا يهيدكوا ياولاد wisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

:) :) :) :) :)

أختي نورا .... انا فعلاً ملاحظ الموضوع ده أن شعنونة بتتجاهل الخوض فى حديث عن نسبة العمولة وبالتالي هي شغالة فقط إستقبال و مافيش إرسال يعني بتاخد منك أسرار المهنة ومابتتكلمش عن نسبتك فى الأرباح .... بالذمة ده كلام 

يعني انت كمان لاحظت النقطه دي الحمد لله اهو في شهود على الواقعة احنا نروح الاسم بأه :twisted: :twisted: :twisted:

أختي شعنونة ... نورا شكلها داخله على طمع وبكره ممكن تلاقيها بتقولك هاتي كشف بالمبيعات والأرباح وكل ده علشان بعتيتلك طريقة عمل عجينة البيتزا و لم تشارك فى التصنيع ولا التسويق وقال أيه عايزة نسبة من الأرباح ... ياخي دهدا 

نورا ، شعنونة ... أنا جاي أهدي النفوس بس ... ربنا يهيدكوا ياولاد wisted:         

بس مش ملاحظ انك زودتها في الحتة دي

انا عندي فكرة خليك معايا وفي صفي والي هطلعة بيه منها هقسمة معاك فيفتي فيفتي :wink: :wink: :wink:

بس متقولش لحد على الاتفاق ده انا هرفع قضية على شعنونة :lol: :lol: :lol: :lol: :shock:

وانت الشاهد خلاص ديل :twisted: :twisted:

اية رايك بتعويض مليون جنية :wink: :wink: وليك النص :shock: :shock:

معلش يا شنشن انتي الي بدأتي انا محدش يضحك علية :twisted: :twisted: :twisted:

رابط هذا التعليق

تنيه هام للأعضاء:

هيستريا تغيير التوقيعات انتقلت من شعنونة إلى كل من سى السيد و نورا و البقية تأتى و ربنا يستر :( :( :(

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

العمولة موجوووووووودة يا فندم

صباعين محشي على كل بيعه :)

وبعدين مش لما اتنيل اعمل وردة السيرامييييييييييك دي الأول؟؟؟؟ :twisted: :twisted: :twisted:

شكلي ها ابدّع :roll:

سؤال بسيط صحيح

الغرا دا اجيبه منييييين؟؟ :shock: :shock: :roll: :) :)

مش انا عندي مشكلة..

اللون الأصفر بتاع الفرام بتاع الطبق

يخرب بيته مش راضي يلزق

مهما اسيبه ينشف

اجي امسكه يعلم في ايديى ويروح من الطبق؟؟

سشورته...مسك شوية؟

شكلي ها اسشور فيه طووووووول اليوم :twisted: :? :?

كروساااااااية

بس يا بنت سيبي توقيعي في حاله ما تلعبيش فيه :mad:

شكله مطول معايا شوية :(

رابط هذا التعليق

وانت الشاهد خلاص ديل

أنا شاهد طبعاً أن فكرة الموضوع ده كله ترجعلك أنت يا نونا وكل الرسومات اللى شعنونة رسمتها كانت من بنات أفكارك.

اية رايك بتعويض مليون جنية  :wink:  :wink: وليك النص  :shock:  :shock:

قشطه مــــــــــــــــــوافق

معلش يا شنشن انتي الي بدأتي انا محدش يضحك علية

عندك حق يا نونا ، الناس فاكرينا علشان أحنا شغالين فى الخليج يبقى بنعبي فى الفلوس :?

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انتي بتضحكي علية اكمني بحب المحشي ولا اية لاه بصي بجد عيزاني ابقى فرحانة اكليني لازانيا و بوفتيك وسيبي المحشي ده على سي السيد :) :) :) :)

انشاء الله تقدري تعمليها بأذن الله .

قوليلي بأه اية الالوان الي استعملتيها مع الاطار الخارجي ده هل هي الوان زيت للزجاج ولا اية ؟؟

رابط هذا التعليق

ثما ايو البخل ده صبعين محشي بس قولي حلة او حلتين مش صباعين اية انتي هتجربيهم فية انا عيزه اكل مش عيانه تديني كبسولتين :) :) :) :)

بس كده انا بيتهيألي ان كل الي قرى مدخلاتي فكرني فيلة لاه انا باكل كل حاجة بس بالمعقول والله وانا مش تخينه والله بس مصبتي بحب التفنن في الاكل وبحب التبيخ موت في يوم هدوقهلكم :) :lol: :lol: :lol:

أنا شاهد طبعاً أن فكرة الموضوع ده كله ترجعلك أنت يا نونا وكل الرسومات اللى شعنونة رسمتها كانت من بنات أفكارك.

يا رافع معنوياتي :lol: :lol: :lol:

بس معلش مين بنات :shock: :shock: :shock: انا معنديش لا اولاد ولا بنات :lol: :lol: :lol:

عندك حق يا نونا ، الناس فاكرينا علشان أحنا شغالين فى الخليج يبقى بنعبي فى الفلوس

طب والله احنا مبنحوش وانا قلت ليكم اني بجهز فقلت استثمر مع شنشن بس هي طنشتني و سي السيد هيخدلي حقي :shock: :shock: :shock:

رابط هذا التعليق

:shock: :shock:

نورا

انا والله ما اعرف غير انها الوان ازاز

من اللي بتدي لون شفاف ع الازاز وبس :roll: :) :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...