اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إستشارة خاصة بتعلم تكنولوجيا المعلومات

Recommended Posts

الشهادات الاعلى دخلا" بالعالم لعام 2007؟

اهم 10 شهادات تقنية بسوق العمل اليوم؟

انا مش شايفة الـ MCSE يعنى يا حازم

صحبتى اخدتها (كاملة) و اختاروا مشروعهم من ضمن افضل المشروعات و عرضوه على بعض المهتمين مش عارفة ممثلين من شركات و الا ايه

و بالفعل عرض عليهم العمل فى القاهره

و ده بعد المنحة مباشرة

يعنى الشهادة ممتازة و انا كنت هنصح بيها الحقيقة بس سمعت انها لن تكون ضمن منهج المنحة هذا العام

و الله انا شايف ان شغل ال System Administration و ال System Engineering مش حلو لا فى مصر ولا فى الخليج

يعنى فرص عملهم اقل بكتير من البرمجة

يعنى بتلاقى معظم الشركات فيها 4 او 5 هما اللى قايمين بالليلة و خلاص

لكن بالنسبة للبرمجة بتلاقى شركات برمجة فى مصر ععد موظفينها وصل ل 800 موظف

و هتلاقى منهم على الاقل 500 مبرمج فده بيخلق عدد اكبر من الفرص للمبرمجين

و انا نصيحتى الشخصية للاخ اللى فتح الموضوع خليك فى البرمجة

Microsoft .NET او JAVA و انا عن نفسى بفضل اى حاجة ل Microsoft

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و ال OCP راحت فين طيب ؟

دي اهانة ليا :P

شباب اعلي رواتب في ال IT هي رواتب مستشاري اوراكل الفنيين و الوظائفيين

Oracle Technical Consultant

Oracle Functional Consultant

و طبعا Apps Administrator اللي لازم يكون من الاول اساسا DBA

هنا في الامارات الاول راتبه لا يقل عن 10000 درهم و بيصل ل 16000 - 18000 درهم

الثاني لا يقل عن 16000 درهم و بيوصل ل 40 الف درهم :)

الثالث بيبدا من 12000 درهم و لا اعرف حده الاعلي بصراحة

انا و لله الحمد تخصصي الاول

نصيحة بقي في الجون

في الجون جامد اوي

خليج = اوراكل = فلوس

مع احترامى لحضرتك و للأوراكل بس مفيش حاجة اسمها اعلى رواتب و اقل رواتب

الرواتب بتعتمد على 50 حاجه غير انها اوراكل او غير اوراكل بالذات لو شغال فى الخليج

الخليج رقم 1 اللى بيحدد مرتبك هو جنسيتك

يعنى ال Oracle Technical Consultant المصرى غير الهندى غير الاردنى

و بعدين مهارتك فى التفاوض يعنى انت و شطارتك :lol:

و الصراحة انا مش شايف ان المرتبات دى اعلى مرتبات فى السوق ولا حاجه باستثناء ال 40 الف دول

و كمان هوه فى حد بيقول مرتبه لحد و بالذات لو كان مرتبه عالى؟

مفيش حد بيقولك على مرتبه الا اذا كان قليل و بيشتكى منه :sad:

رابط هذا التعليق

هوة فيه سؤال

وعارف انه سؤال صعب

هوة ينفع حد مش متخصص اصلا -يعنى العبدلله صيدلي -وفى سن 34 وممكن يبدا يتعلم فى أى مجال من مجالات تكنولجيا المعلومات؟

ملحوظة:مش هزعل لو حد قال لا

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

تقريبا قرأت جميع التعليقات

واحب ان اوجه الاخ الكريم

موضوع البحث عن تخصص جيد له مستقبل بمصر ودول الخليج

اولا موضوع الاوراكل او مايكروسوفت

انا شايف بخبرتي المتواضعة في هذه المشاريع ان دور اوراكل بينحصر تدريجيا يوما بعد يوم

لسبب توجه شركة مايكروسوفت وضخها لملايين الدولارات بمنطقة الشرق الاوسط وخاصة مصر والخليج

اواركل كانت متسيدة نوعا ما حتى 2004 تقريبا او قبلها ولكن بداية من 2005

بدأت مايكروسوفت تنتبه الى القوة الشرائية الكبيرة والاستثمارات الضخمة بمنطقة الخليج ومصر

ففي رائي ان مايكروسوفت هي المستقبل بالمنطقة الا ان الخبرات بأوركل لها طلبها ايضا ولكن محدودة جدا الان

ولكن سوق مايكروسوفت مفتوح على مصراعية وجميع العملاء يفضلون الان مايكروسوفت وليس اوراكل حتى لو قاموا باستخدام الداتا بيز اوراكل

والسبب الرئيسي في هذا على ما اعتقد تكلفة الرخص لاوراكل مغالى فيها كثيرا جدا جدا والصيانة نسبة 22% سنويا لاي رخص من اوراكل وباثر رجعي

ولكن مايكروسوفت اسعارها تنافسية جدا بالاضافة الى وجود اتفاقيات كبار العملاء بأسعار تنافسية

وبالاضافة الى مرونة البرامج من مايكروسوفت

__

الموضوع الاهم وهو الافضل موضوع الشبكات من سيسكو

وهو الافضل والمطلوب بالخليج الان

لتوجة الدول الى الحكومة الالكترونية وربط فروع الوزارت والهيئات بصورة خاصة

الامر الذي يتطلب معه وجود مهندسي شبكات اكفاء بالاضافة الى مشاريع التشغيل

ودول اسعرهم معروفة وزي الجنيه الدهب

وبالتوفيق

على مسرح الحياة سقفو ليه ناس كثير

زي ما ياما سقفو لابطال شكسبير

ساعات .. اشوف نفسي فنان كبير

وساعات .. اشوف اني مجرد صعلوك حزين

عاشق

رابط هذا التعليق

هوة فيه سؤال

وعارف انه سؤال صعب

هوة ينفع حد مش متخصص اصلا -يعنى العبدلله صيدلي -وفى سن 34 وممكن يبدا يتعلم فى أى مجال من مجالات تكنولجيا المعلومات؟

ملحوظة:مش هزعل لو حد قال لا

الاخ حسام

بالطبع حسب طموحك وامكانياتك

لان في معلومة مهمه حابب اذكرها لك

بداية التسعينات بمصر كان معظم الي بيدرسو حاسب آلي والمختصين

مهندسي مدني او ميكانيكا او محاسبين

والى الان في منهم كثير كملو بالمجال ده

واعرف ناس من اوراكل ومايكروسوفت بالاساس خريجي تجارة

على مسرح الحياة سقفو ليه ناس كثير

زي ما ياما سقفو لابطال شكسبير

ساعات .. اشوف نفسي فنان كبير

وساعات .. اشوف اني مجرد صعلوك حزين

عاشق

رابط هذا التعليق

انا كنت عايز ادخل حاسبات زي اخويا بس ربنا مكتبهاش بس دخلت اداب انجلش وانا الانجليزي بتاعي كويس وبذاكر برمجة وانا في الكلية لأني بحبها وربنا يكرم الجميع بيتهيألي هي مسألة حب للدراسة

تم تعديل بواسطة cypher

There's what you want, and there's what's good for you, they never meet

رابط هذا التعليق

الرواتب بتعتمد على 50 حاجه غير انها اوراكل او غير اوراكل بالذات لو شغال فى الخليج

و مع احترامي لحضرتك و لكلامك كل مهنة فيها حد اني متوسط و حد اعلي متوسط في مكان ما و في زمان ما و لو تحب تتاكد ادخل علي جوجل و شوف ال salary figures و ال salary comparisons

ده لكل المهن مش اوراكل بس

و هما الناس بتوع بلاد العم سام اللي بياخدوا اعلي من الجنسيات التانية عشان شكلهم حلو و امامير و عشان بلادهم قوية و ليها شنة و رنة و عشان نوعية التعليم عندهم افضل و عشان اكتر تنظيما و لباقة و لطاف جدا ...........

مين اللي افتالك بالفتوي دي لا كلهم زي بعض لو خبرتهم و شغلهم واحد ممكن العرب ياخدوا اكتر شوية في اماكن معينة و ممكن يكون ليهم الاولوية في بعض الشركات و الاماكن الحكومية زي ما حصل معايا و ده مش عشان انا عربي لا، ده عشان انا (بعرف عربي) فهقدر اعمل support للغتين بدل لغة واحدة بس عند الهندي و دي ميزة نسبية ليا فبالطبع حاخد اكتر !!!

و بعدين مهارتك فى التفاوض يعنى انت و شطارتك

كلام سليم

و الصراحة انا مش شايف ان المرتبات دى اعلى مرتبات فى السوق ولا حاجه باستثناء ال 40 الف دول

يعني لما مرتبك يبدا من 3500 او 4000 دولار و انت مثلا عندك 25 سنة و لا حاجة شوية !!!

اي سوق بالظبط اللي حضرتك بتتكلم عنه؟!!!!

عشان بس منتوهش من بعض انا بتكلم علي رواتب المبرمجين في سوق ال IT

و ياريت حضرتك تديني فكرة عن اعلي مرتبات في السوق

و بالمرة حود علي جوجل و شوف اعلي مرتبات لل IT Market في امريكا و كندا و قولهملي كده بالترتيب

واحد صاحبي هندي الجنسيه معاه خبرة اكتر من 15 سنة بيشتغل Techno-functional CRM Consultant بياخد 37 الف درهم في الشهر اقسم علي 3.67 حيطلعلك كام ؟

حوالي 10000 دولار يعني 120 الف دولار في السنة

من غير ايه ؟!!! من غير ضرايب لان الخليج مفيهوش ضرايب

اه فيه لو هما الاتنين مرتباتهم عالية

مفيش حد بيقولك على مرتبه الا اذا كان قليل و بيشتكى منه

كلام مش صحيح

رابط هذا التعليق

استاذى العزيز ديجيتال الاخ اللى سأل السؤال كان ممكن يدخل على النت و يعمل سيرش على جووجل و يجيب احصائيات زى اللى حضرتك جبتها و لكن هو فضل انه يسأل عشان يعرف رأى الناس و طبعا انا رأيي يعبر عن وجهة نظر شخصية و ليس له اى علاقة بجووجل

و كمان اختلافى معاك فى وجهة نظر مش معناها شن حرب عليك

فمفيش داعى لأستخدام كلمات زى "مين اللي افتالك بالفتوي دي" !!!

و مع احترامي لحضرتك و لكلامك كل مهنة فيها حد اني متوسط و حد اعلي متوسط في مكان ما و في زمان ما و لو تحب تتاكد ادخل علي جوجل و شوف ال salary figures و ال salary comparisons

انا شايف ان الارقام اللى على جووجل دى بتبقى خاصة لكل بلد و الخليج عامة بيفرق جدا من مكان لأخر و انا طبعا بتكلم عن السعودية كمثال للخليج و كأكبر دولة فى الخليج و كأكبر سوق نامى فى صناعة تكنولوجيا المعلومات فى الشرق الاوسط

و كمان مفيش احصائيات دقيقة ان كان فيه احصائيات اصلا عن المرتبات فى السعودية سواء فى تكنولوجيا المعلومات او غيره

و انا شايف حضرتك هنا زودت كلمة "متوسط" واضح ان حضرتك بدأت تقتنع بكلامى

ده لكل المهن مش اوراكل بس

و هما الناس بتوع بلاد العم سام اللي بياخدوا اعلي من الجنسيات التانية عشان شكلهم حلو و امامير و عشان بلادهم قوية و ليها شنة و رنة و عشان نوعية التعليم عندهم افضل و عشان اكتر تنظيما و لباقة و لطاف جدا ...........

مختلفناش فى النقطة دى

مين اللي افتالك بالفتوي دي لا كلهم زي بعض لو خبرتهم و شغلهم واحد ممكن العرب ياخدوا اكتر شوية في اماكن معينة و ممكن يكون ليهم الاولوية في بعض الشركات و الاماكن الحكومية زي ما حصل معايا و ده مش عشان انا عربي لا، ده عشان انا (بعرف عربي) فهقدر اعمل support للغتين بدل لغة واحدة بس عند الهندي و دي ميزة نسبية ليا فبالطبع حاخد اكتر !!!

يعنى انت عايز تفهمنى ان ال Oracle Technical Consultant الاماراتى ده لو افترضنا ان فيه يعنى هياخد زى الهندى ؟ و طبعا الهندى هيكون احسن منة

اما عن موضوع العربى ده فياريت ترجع للنقطة اللى فاتت اللى لسه قايل فيها على بتوع العم سام

ولا هما بتوع العم سام بيتكلموا عربى احسن منك ؟ !!!

و بعدين مهارتك فى التفاوض يعنى انت و شطارتك

كلام سليم

شفت فى نقط كتير متفقين عليها اهه :)

يعني لما مرتبك يبدا من 3500 او 4000 دولار و انت مثلا عندك 25 سنة و لا حاجة شوية !!!

اي سوق بالظبط اللي حضرتك بتتكلم عنه؟!!!!

عشان بس منتوهش من بعض انا بتكلم علي رواتب المبرمجين في سوق ال IT

و ياريت حضرتك تديني فكرة عن اعلي مرتبات في السوق

و بالمرة حود علي جوجل و شوف اعلي مرتبات لل IT Market في امريكا و كندا و قولهملي كده بالترتيب

واحد صاحبي هندي الجنسيه معاه خبرة اكتر من 15 سنة بيشتغل Techno-functional CRM Consultant بياخد 37 الف درهم في الشهر اقسم علي 3.67 حيطلعلك كام ؟

حوالي 10000 دولار يعني 120 الف دولار في السنة

من غير ايه ؟!!! من غير ضرايب لان الخليج مفيهوش ضرايب

انا شايف ان ال 3 او 4 الاف دول فى الاى تى ماركت فى الخليج مش كتير و طبعا ده بيعتمد على ال 50 حاجه اللى مقلتلكش عليهم :protest:

يعنى ممكن يكونوا كتير على واحد متخرج بس مش كتير على واحد 4 سنين خبرة و قليلين جدا على واحد عنده 10 سنين خبرة

و طبعا صاحبك الهندى ده اللى انا مبقرش عليه ولا حاجه ربنا يزيده يا رب :roseop:

انا شايف ان الراجل مرتبة مش كبير اوى مقارنة بال 15 سنه خبرة

يعنى او كان عنده ال15 سنه خبرة دول فى اى تخصص تانى فى الاى تى كان مش هياخد اقل من كده

انا اعرف هنا مديرين شركات و اى تى مانجرز فى شركات خبرتهم اقل من ال 15 سنه دول و بياخدوا اكتر من كده

و مكانوش شغالين اوراكل زمان طبعا

اه فيه لو هما الاتنين مرتباتهم عالية

مفيش حد بيقولك على مرتبه الا اذا كان قليل و بيشتكى منه

كلام مش صحيح

ده كان هزار بس انت اللى اخدتها جد اوى :ninja:

رابط هذا التعليق

سالخيييييييييييير يا شباب :roseop:

اول امبارح وصلتنى مكاملة ظريفة اوى و مبهجة جدا من مايكروسوفت مصر...طبعا انا دلوقتى بقيت منهم وعليهم بعدما خدت شهادة MCTS

قال بيطمنوا عليا اشتغلت و الا لسة :roseop:

عليكم و على مايكروسوفت هتعلمك و تدربك و تشغلك :lol:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

استاذى العزيز ديجيتال الاخ اللى سأل السؤال كان ممكن يدخل على النت و يعمل سيرش على جووجل و يجيب احصائيات زى اللى حضرتك جبتها و لكن هو فضل انه يسأل عشان يعرف رأى الناس و طبعا انا رأيي يعبر عن وجهة نظر شخصية و ليس له اى علاقة بجووجل

و كمان اختلافى معاك فى وجهة نظر مش معناها شن حرب عليك

فمفيش داعى لأستخدام كلمات زى "مين اللي افتالك بالفتوي دي" !!!

انا اسف و اذا كنت فهمت غلط انا قصدي اللي قالك الكلام مش انت و ده لاني معرفش انت متخصص في تكنولوجيا المعلومات و لا لأ

فقلت اكيد واحد افتاله بفتوي ده اللي قصدته بس انت اللي خدتها علي اعصابك، بكرر اسفي

انا شايف ان الارقام اللى على جووجل دى بتبقى خاصة لكل بلد و الخليج عامة بيفرق جدا من مكان لأخر و انا طبعا بتكلم عن السعودية كمثال للخليج و كأكبر دولة فى الخليج و كأكبر سوق نامى فى صناعة تكنولوجيا المعلومات فى الشرق الاوسط

و كمان مفيش احصائيات دقيقة ان كان فيه احصائيات اصلا عن المرتبات فى السعودية سواء فى تكنولوجيا المعلومات او غيره

و انا شايف حضرتك هنا زودت كلمة "متوسط" واضح ان حضرتك بدأت تقتنع بكلامى

الشغل في الاوراكل عامة و في الاوراكل ابليكاشن خاصة بيتصنف خبرته علي مستوي عالمي و رواتبه علي مستوي محلي عالي قريب الي حد ما من المستوي العالمي، انا مرتبي مساوي تماما لمرت مستشار فني للاوراكل في امريكا بعد خصم ضرائبه، و الظاهر اننا في كثير من الاحيان نحصل علي رواتب اكثر من امريكا و كندا و استراليا و انجلترا في هذا التخصص في الخليج خاصة قطر و الامارات و خصوصا دبي، اما العربية السعودية عزيزي الرواتب بها متدنيه للغاية كما انها لا تقارن بمكان مثل دبي في اي ناحية من النواحي، لذلك لا يمكن وضعها كمعيار للقياس علي الخليج و الكل يعلم ذلك جيدا حتي من هو خارج تكنولوجيا المعلومات.

يعنى انت عايز تفهمنى ان ال Oracle Technical Consultant الاماراتى ده لو افترضنا ان فيه يعنى هياخد زى الهندى ؟ و طبعا الهندى هيكون احسن منة

طلع المواطن بره الحسبه دي بلده و من حقه انه يعيش احسن منك في بلده، وبعدين مفيش مواطنين شغالين في المجال ده ممكن من كل 100 الف فيه واحد و لا حاجة بدون اي مبالغة

اما عن موضوع العربى ده فياريت ترجع للنقطة اللى فاتت اللى لسه قايل فيها على بتوع العم سام

ولا هما بتوع العم سام بيتكلموا عربى احسن منك ؟ !!!

اظن انا برضه فهمتك ليه بياخدوا اكتر من الجنسيات التانية و انا قلت صراحة انهم بياخدوا اكتر !!!

فمتضربش كلامي ببعضه انا عارف انا قلت ايه كويس

وبعدين اولاد العم سام بياخدوا احسن رواتب في اي مكان في العالم حتي في مصر اللي انت بتتكلم فيها عربي احسن منهم !!!!

انا شايف ان ال 3 او 4 الاف دول فى الاى تى ماركت فى الخليج مش كتير و طبعا ده بيعتمد على ال 50 حاجه اللى مقلتلكش عليهم

نتمني نشوفك في الخليج بتاخد اكتر من كده مكرهلكش الخير

انا شايف ان الراجل مرتبة مش كبير اوى مقارنة بال 15 سنه خبرة

يعنى او كان عنده ال15 سنه خبرة دول فى اى تخصص تانى فى الاى تى كان مش هياخد اقل من كده

انا اعرف هنا مديرين شركات و اى تى مانجرز فى شركات خبرتهم اقل من ال 15 سنه دول و بياخدوا اكتر من كده

و مكانوش شغالين اوراكل زمان طبعا

الظاهر ان حضرتك برضه مفتحتش جوجل و دورت و بتتكلم من المعلومات العامة ارجوا انك تراجع مستوي الرواتب في امريكا، و بعدين بقولك الراجل ساب (انجلترا) و جه الامارات عشان يشتغل فيها، طيب سابها ليييييييييه؟!!!!!!

يمكن عشان مرتبه هناك كان اكتر ؟!!!!

الرواتب دي عالية بالنسبة للخليج، احنا الفئة الوحيدة اللي بتاخد رواتب اد المواطنين رغم ان احنا وافدين و ده بسبب حساسية و ندرة المجال (انا بتكلم عن Oracle Technical Consultant ) مش مجرد مبرمج اوراكل عادي

ده كان هزار بس انت اللى اخدتها جد اوى

بالعكس و بحترم رايك بس حاولت اوضح الصورة من خلال خبرتي

شكرا ليك و تحياتي

رابط هذا التعليق

اول امبارح وصلتنى مكاملة ظريفة اوى و مبهجة جدا من مايكروسوفت مصر...طبعا انا دلوقتى بقيت منهم وعليهم بعدما خدت شهادة MCTS

قال بيطمنوا عليا اشتغلت و الا لسة

عليكم و على مايكروسوفت هتعلمك و تدربك و تشغلك

حتعرفي قيمة كلامي بعد 5 سنين من دلوقتي

لاني من 4 سنين فاتوا كنت مبرمج Vb 6 و حولت .NET و درست ال #C و ال Oracle platform لمدة سنتين و متستغربيش لو قلتلك ان فنيا انا اعرف سي شارب و جافا يمكن احسن من ناس فطاحل في الشغل، انا اول شركة اشتغلت فيها في دبي علي اساس ان انا مبرمج دوت نت بس انا اساسا كنت محترف اوراكل و رحتلهم و معايا OCP فعجبهم اوي واحد محترف في كل البلاتفورمز دي

بس لما لقيت مستوي الرواتب بتاعة اوراكل هناك اتفاجئت بصراحة، او ممكن تقولي اتصدمت، من حسن حظي شركتي بعتتني اعمل مشروع ضخم في الاوراكل ابس في شركة كبيرة جدا في دبي استمر اكتر من سنة برمجة و دعم و صيانة كله كان عليا انا و خدت خبرة جبارة فيه، صدقيني لو دوت نت احسن كنت فضلت فيها، انا لو علي اللي بحبه انا اعشق الجافا حتي نخاعي الشوكي، لو اشتغلتي جافا لن يمنعك عنها الا الموت، هي الذ لغة برمجة اشتغلت عليها، رغم ذلك اعمل علي الفورمز و الريبورتس المملة ذوي الامكانات المحدودة (الفورمز بس) اللي امكاناتها محدودة، عشان فلوسهم بصراحة اضعاف الدوت نت، رغم الهجوم الذي اتوقعه انا لا اطلب منكم تصديق هذا الكلام او تكذيبه و لا اريد ردا يتضمن هذا المضمون لاني لا احتاجه و لكن بالفعل يجب ان نفكر بشكل اكثر عملية و عقلانية بدل الدعايات المجانية للشركات

كل اصدقائي مبرمجين دوت نت سواء سي شارب او في بي او ايه اس بي بيفكروا جديا انهم يحولوا للاوراكل بعد خبرة 4 و 5 سنوات !!!

كل هذا له ااستثناء واحد اذا ظننتي انك لن تستطيعين اكمال الطريق بدون دوت نت او ظننتي انك تحبينها حبا كبيرا لا تتركيها ابدا فربما وصلتي الي ريدموند من خلال هذا الحب.

و رغم ذلك انا احب عملي و اتمني الاستمرار و التفوق فيه

ارائي ليست ملزمة لاحد

فقط نصيحة لمن يقبلها

و السلام ختام ............ز

رابط هذا التعليق

انا شايف بخبرتي المتواضعة في هذه المشاريع ان دور اوراكل بينحصر تدريجيا يوما بعد يوم

لسبب توجه شركة مايكروسوفت وضخها لملايين الدولارات بمنطقة الشرق الاوسط وخاصة مصر والخليج

اواركل كانت متسيدة نوعا ما حتى 2004 تقريبا او قبلها ولكن بداية من 2005

بدأت مايكروسوفت تنتبه الى القوة الشرائية الكبيرة والاستثمارات الضخمة بمنطقة الخليج ومصر

معلومة صغيرة اوراكل لسه شارية صن مايكروسيستمز من حوالي اسبوع و بيخلصوا الصفقة قريب، عارف ده معناه ايه بالنسبة لمايكروسوفت؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

اخوانى و اخواتى الكرام .. محتاج النصيحة و المشورة منكم جميعا .

كل علاقتى بقواعد البيانات إنى خدت كورس فى مبادى الأكسس من حوالى 3 سنوات ضمن مجموعة كورسات تؤهلنى للحصول على شهادة الـ ICDL كنوع من الدعم فى رحلة البحث عن عمل .. لكن سافرت قبل ما أمتحن .. الحقيقة عجبنى جدا الأكسس و كنت مستمتع جدا و أنا باخد الكورس و استمتعت اكثر و انا بطبق الكورس عملى .. لكن متعمقتش فى المجال لأنى كنت محدد سكة تانية و هى انى اشتغل رسام اتوكاد ( بصراحة هو ده المجال اللى لقيت حد يساعدنى فيه ) بس أكتشفت حاجة بعد أكتر من سنتين شغل فى المجال ده .. انى هفضل طول عمرى رسام .. عشان كده فكرت انى اغير مجال شغلى و فكرت فى قواعد البيانات بناء على انطباعى عن الأكسس و عن الكلام الكتير اللى بقراه و بسمعه عن برامج قواعد البيانات و مستقبلها الكويس .. بحثت كتير و سألت بعض الأصدقاء بس كل مرة حد بيرد على أسئلتى بحس إن الدنيا اتعقدت أكتر .. المهم من خلال عملية البحث وجدت إن برامج قواعد البيانات الأشهر هى mysql ، MS SQL Server ، oracle و غيرهم و طول منا ببحث عمّال انزل فى كورسات فى كل حاجة قواعد بيانات .. ماشى ، برمجة .. مفيش مانع ، شبكات .. مش مشكلة ، ماكس و مايا .. شغال ( مع انها سكة تانية خالص ) .. و ابتديت افتح كورسات الاوراكل بس مفهمتش حاجات كتير و فهمت انى لازم ابقى عارف sql الاول عشان ادخل فى اى برنامج من برامج قواعد البيانات .. دى آخر حاجة وصلتلها بفضل الله .. المهم انا دلوقتى مش عارف أعمل ايه أبدأ منين لو حبيت ادخل فى قواعد البيانات هل sql هى البداية ولا فى حاجة قبل كده .. هل البرامج دى محتاجة مؤهل معين و لا مش هتفرق ؟ .. طيب هل يشترط الحصول على سرتيفيكيت فى الحاجة اللى هذاكرها عشان اشتغل فيها ؟ .. طب هينفع موضوع الـ self study و لا أخدها من قاصرها و انزل مصر اخد كورسات تانى و تكلفتها عامله ايه ؟ هل فى مجالات تانية تنصحونى بيها بما انى بادىء متأخر شوية ؟ .. انا بصراحة حاسس إنى تايه و محتاج نصيحتكم جدا .

على فكرة أنا حاصل على بكالوريوس رقابة جودة و مضى من عمرى 27 عام و كام يوم

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

يمكن رايى يكون الوحيد المختلف عن كل الاراء

انا انصحك باللينكس والاوبن سورس

بجد كنظام تشغيل حتعشقه وتشعر بالغثيان لما تيجى سيرة مايكروزفت ومنتجاتها اللى الاخوة بينصحوك بيها (مع احترامى الشديد لمايكروسوفت وكل مؤيديها رغم اختلافى الكامل مع سياستها )

حتستمتع وانت بتتعلم ووانت بتشتغل

دايما الشغل فيه مطلوب ومتاح وبمرتبات معقولة طبعا بشرط تكون شاطر

يعنى فى القاهرة المرتبات حتبدء من 3500

على فكرة انا زيك اسكندرانى

َ

خالص التحية والتقديرَ

كل الحكايه أنها ضاقت بنا

و استسلمت للص و القواد

رابط هذا التعليق

كل علاقتى بقواعد البيانات إنى خدت كورس فى مبادى الأكسس من حوالى 3 سنوات ضمن مجموعة كورسات تؤهلنى للحصول على شهادة الـ ICDL كنوع من الدعم فى رحلة البحث عن عمل .. لكن سافرت قبل ما أمتحن .. الحقيقة عجبنى جدا الأكسس و كنت مستمتع جدا و أنا باخد الكورس و استمتعت اكثر و انا بطبق الكورس عملى .. لكن متعمقتش فى المجال لأنى كنت محدد سكة تانية و هى انى اشتغل رسام اتوكاد ( بصراحة هو ده المجال اللى لقيت حد يساعدنى فيه ) بس أكتشفت حاجة بعد أكتر من سنتين شغل فى المجال ده .. انى هفضل طول عمرى رسام .. عشان كده فكرت انى اغير مجال شغلى و فكرت فى قواعد البيانات بناء على انطباعى عن الأكسس و عن الكلام الكتير اللى بقراه و بسمعه عن برامج قواعد البيانات و مستقبلها الكويس .. بحثت كتير و سألت بعض الأصدقاء بس كل مرة حد بيرد على أسئلتى بحس إن الدنيا اتعقدت أكتر .. المهم من خلال عملية البحث وجدت إن برامج قواعد البيانات الأشهر هى mysql ، MS SQL Server ، oracle و غيرهم و طول منا ببحث عمّال انزل فى كورسات فى كل حاجة قواعد بيانات .. ماشى ، برمجة .. مفيش مانع ، شبكات .. مش مشكلة ، ماكس و مايا .. شغال ( مع انها سكة تانية خالص ) .. و ابتديت افتح كورسات الاوراكل بس مفهمتش حاجات كتير و فهمت انى لازم ابقى عارف sql الاول عشان ادخل فى اى برنامج من برامج قواعد البيانات .. دى آخر حاجة وصلتلها بفضل الله .. المهم انا دلوقتى مش عارف أعمل ايه أبدأ منين لو حبيت ادخل فى قواعد البيانات هل sql هى البداية ولا فى حاجة قبل كده .. هل البرامج دى محتاجة مؤهل معين و لا مش هتفرق ؟ .. طيب هل يشترط الحصول على سرتيفيكيت فى الحاجة اللى هذاكرها عشان اشتغل فيها ؟ .. طب هينفع موضوع الـ self study و لا أخدها من قاصرها و انزل مصر اخد كورسات تانى و تكلفتها عامله ايه ؟ هل فى مجالات تانية تنصحونى بيها بما انى بادىء متأخر شوية ؟ .. انا بصراحة حاسس إنى تايه و محتاج نصيحتكم جدا .

بص يانجم

بما انك بكالوريوس رقابة جودة يبقى تقريبا جامعة عمالية

انا كنت ثانوية عامة ودخلت جامعة عمالية وقصرت فى الدراسة وانتهى بيا الحال انى دلوقتى 23 سنة ومؤهل فوق متوسط

المهم ياسيدى

انا دلوقتى شغال Linux System Engineer فى مؤسسة سعودية فى الرياض اسمها ابعاد

http://www.dimofinf.net/page.php?do=show&action=about

انا انصحك انك تبدء لينكس سيلف ستدى وبعدين تدرس MySQL

على فكرة ناسا بتحول من اوركل لماى اس كيو ال

http://www.mysql.com/news-and-events/gener...ticle.php?id=51

نصيحة من اخ

مفيش احسن من السيلف ستدى

لو احتجت ماتيريل قولى

خالص التحية والتقدير

كل الحكايه أنها ضاقت بنا

و استسلمت للص و القواد

رابط هذا التعليق

بص يانجم

بما انك بكالوريوس رقابة جودة يبقى تقريبا جامعة عمالية

انا كنت ثانوية عامة ودخلت جامعة عمالية وقصرت فى الدراسة وانتهى بيا الحال انى دلوقتى 23 سنة ومؤهل فوق متوسط

المهم ياسيدى

انا دلوقتى شغال Linux System Engineer فى مؤسسة سعودية فى الرياض اسمها ابعاد

http://www.dimofinf.net/page.php?do=show&action=about

انا انصحك انك تبدء لينكس سيلف ستدى وبعدين تدرس MySQL

على فكرة ناسا بتحول من اوركل لماى اس كيو ال

http://www.mysql.com/news-and-events/gener...ticle.php?id=51

نصيحة من اخ

مفيش احسن من السيلف ستدى

لو احتجت ماتيريل قولى

خالص التحية والتقدير

اهلا بيك يا زمل brth)

انا فعلا يا عمرو خريج جامعة عمالية brth) و الحقيقة انا مش بس قصرت فى الدراسة انا غلطت انى دخلت المخروبة دى أصلا .. الحمدلله

بس سؤال لو تكرمت توضحلى ايه وظيفة نظام لينكس و إيه الفايدة من دراسة mysql بعد دراسة اللينكس .. جزاك الله خير على النصيحة .. و إن شاء الله هراسلك لو قررت ابدأ فى مجال اللينكس brth)

برضه اشوف باقى آراء الاخوة الأفاضل عشان أقدر احدد .. فى الإنتظار :roseop:

رابط هذا التعليق

انا بقى ياسيدى مش ندمان بس كنت اتمنى انى اخلص ال 4 سنين

لان ببساطة مفيش مكان فى مصر ادرس فيه كان حيفيدنى فى حياتى العملية

المهم ياسيدى

اللينكس ده نظام تشغيل زى اى نظام تشغيل

بيتعمل بيه حاجات كتير يعنى بيستخدموه فى الشركات (البنك الوطنى فى جنوب افريقيا شغال لينكس اوبنتوا)

فى المؤسسات (بورصة لندن واعتقد بكين شغالين لينكس )

ناسا جواها حاجات شغالة لينكس

كنت قريت من فترة عن قمر صناعى كله شغال لينكس

شركت البترول بتستخدم لينكس

واخيرا شركات الاستضافة تستخدم لينكس (مجال عملى) مثلا موقع محاورات المصريين شغال على سيرفر لينكس

ميزة اللينكس انه للاسف مش بيدرس فى اى جامعة مصرية وبالتالى مهندسين اللينكس قليلين جدااا بعكس الوندوز فبيكونوا مطلوبين ومرتبتهم كويسة

ثانيا لو تبص حتلاقى كورساته اسعارها مرتفعة جدااا وده دليل على انك بتدرس حاجة قيمة

(تلت كورسات الكورس الاول 5 ايام الثانى 5 الثالث 7) تكلفتهم حوالى 7000 جنيه

بخصوص الماى اس كيو ال

ليا صديق بيشتغل فى الامارات فى شركة بترول بيعتمدوا على الماى اس كيو ال

وحاجات كتيرررر بتعتمد عليها

بخصوص كورساتها فمعرفش مكان معتمد فى مصر بس يعنى فى موقع ماى اس كيو ال الكورس بيبقى تلت او اربع تيام وب 2000 دولار

طبعا انا انصحك انك تذاكر لواحدك ولو حابب ادخل الامتحان وخد السيرتفيكيشن

وجزاك خيرا مثله

تحت امرك اى وقت

خالص التحية والتقدير

كل الحكايه أنها ضاقت بنا

و استسلمت للص و القواد

رابط هذا التعليق

انا بقى ياسيدى مش ندمان بس كنت اتمنى انى اخلص ال 4 سنين

لان ببساطة مفيش مكان فى مصر ادرس فيه كان حيفيدنى فى حياتى العملية

المهم ياسيدى

اللينكس ده نظام تشغيل زى اى نظام تشغيل

بيتعمل بيه حاجات كتير يعنى بيستخدموه فى الشركات (البنك الوطنى فى جنوب افريقيا شغال لينكس اوبنتوا)

فى المؤسسات (بورصة لندن واعتقد بكين شغالين لينكس )

ناسا جواها حاجات شغالة لينكس

كنت قريت من فترة عن قمر صناعى كله شغال لينكس

شركت البترول بتستخدم لينكس

واخيرا شركات الاستضافة تستخدم لينكس (مجال عملى) مثلا موقع محاورات المصريين شغال على سيرفر لينكس

ميزة اللينكس انه للاسف مش بيدرس فى اى جامعة مصرية وبالتالى مهندسين اللينكس قليلين جدااا بعكس الوندوز فبيكونوا مطلوبين ومرتبتهم كويسة

ثانيا لو تبص حتلاقى كورساته اسعارها مرتفعة جدااا وده دليل على انك بتدرس حاجة قيمة

(تلت كورسات الكورس الاول 5 ايام الثانى 5 الثالث 7) تكلفتهم حوالى 7000 جنيه

بخصوص الماى اس كيو ال

ليا صديق بيشتغل فى الامارات فى شركة بترول بيعتمدوا على الماى اس كيو ال

وحاجات كتيرررر بتعتمد عليها

بخصوص كورساتها فمعرفش مكان معتمد فى مصر بس يعنى فى موقع ماى اس كيو ال الكورس بيبقى تلت او اربع تيام وب 2000 دولار

طبعا انا انصحك انك تذاكر لواحدك ولو حابب ادخل الامتحان وخد السيرتفيكيشن

وجزاك خيرا مثله

تحت امرك اى وقت

خالص التحية والتقدير

شاكر جدا و الله يا عمرو على توضيحك و سعة صدرك .. بالنسبة للجامعة الحمدلله على كل حال و اهم حاجة انك طورت نفسك .. و لو حابب تكمل قدامك الجامعة المفتوحة .. و على فكرة مبقتش تشترط مرور 5 سنوات على التخرج عشان تدرس فيها .

انا بحث شوية فى موضوع اللينكس و قريت كلام جميل عنه .. و لقيت الموضوع ده مايكروسوفت تساهم في نواة لينكس .. ميكرو سوفت مش سهلة برضه :roseop:

أكتر حاجة ضحكتنى و انا ببحث موقع جنو لينكس مصر .. كاتبين على البانر ( بتاعهم حيث تأكل البطاريق الطعمية ) :lol:

تقبل تحياتى و تقديرى

فى انتظار اخوانى الاعضاء للإدلاء بدلوهم و تقديم النصيحة :)

رابط هذا التعليق

في البداية أحب أشكركم جميعا وأخص بالشكر السيد "Amr Elgbaly" ..

حقيقي موضوع ثري لكل مهتم بتكنولوجيا المعلومات ..

وفعلا شجعتوني لبداية الدراسة في المجال ده .. وهابدأ من الصفر في دراسة ال Linux و Mysql

هاه يا جماعة مين يحب يبدأ معايا ونشجع بعض .. اللي عنده الرغبة ياريت يراسلني على الخاص

تحياتي

رابط هذا التعليق

مساهمه متواضعه أرجو أن تكون ذات فائده ..

أعتقد أنّه من الهام لأى شخص يرغب فى العمل على قواعد البيانات أيّا كانت الشركه التى تقف خلفها الإلمام بشكل معقول بتحليل النظم .. أو على وجه الدقّه بالكيفيه التى يتم بها وضع تصميم قاعدة البيانات لأنّك أمّا تبقى فاهم الجداول التى تتكوّن منها قاعدة البيانات و العلاقات بين هذه الجداول ولماذا تمّ تصميمها بهذا الشكل و ليس بشكل آخر ده هينعكس بشكل إيجابى جدّا على الطريقه التى ستبنى بها عملك على قاعدة البيانات هذه فى المستقبل ..

الميزه فى تعلّم تحليل النظم أنّه شئ يشبه الفكره أو ال concept الذى لا يتوقّف على نوع معيّن من قواعد البيانات ولا يختلف باختلاف الشركات التى تصممها ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...