اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماشربتش من نيلها

galaxy

Recommended Posts

مامشيتش في ضواحيها

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

• الردود 54
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

طب ما كبرتش فيها

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

حد سمع أغنية بتقول

الكنديين أهمة

بيحكمنا شوية رمة

جيل بعض جيل

متبهدلييييييييييين

الكنديين الكنديين الكنديين

علي فكرة وانا هنا في السعودية بشرب مياة التحلية مبحسش بالمغص اللي كان بيجيني وانا بشرب المياة بتاعتنا في مصر

تحياتي

واحد بيحب مصر بس مش بتاع طبل وزمر

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

مصر اللى بتضُمنا ..

نبض الحياة فى دمنا .........

نوهب عشانها حياتنا ........

فى الغربة واحنا بعيد .نشتاق لمين غيرها ........مصر

نبعد نحنلها مصر ...... مصر ....

تم تعديل بواسطة Badria Mekkawy

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

يا جماعة بلاش الصور بتاعت السياحة جنب النيل والفنادق والحتت دي

هاتوا صور من ميدان التحرير الساعة واحدة ونص الضهر

جامعة القاهرة الساعة تمانية ونص الصبح

مجمع المصالح بالجيزة

الأهرامات بس من ناحية الشارع اللي قصاد أبو الهول

من تحت مش من فوق لو سمحتم

هي دي مصر الحقيقية

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

مافيش فايدة ..

يا ريت الإخوة المتفائلين "المغتربين" .. ينزلوا يقفوا معانا على الأرض ..

ربنا يرجعكم ليها بالسلامة .. ونقابلكم بعد ما تعيشوا فيها شهرين بس !!

وربنا يصبرنا.. ويهدبكم

اللهم ارحمنى بالقرآن واجعله لى اماما ونورا

رابط هذا التعليق

المهم لما تلاقي الجد في إيديه حفيده يبقي أنت أكيد في مصر أوعي تتلخبط وتفتكر نفسك في كندا

مفيش حد بيمشي مع جده غير في مصر بس

برضه هنخرج بره الموضوع .. هي عادتنا و الا هنشتريها... مين جاب سيرة كندا

ورغم كده ... بالصدفه البحته و الله ... الويك اند اللي فات كنا في جنينه حقيره من جناين كندا و كان جبنا راجل عجوز بيلعب مع حفيدته

المره الجايه هاصورهملك

رابط هذا التعليق

مافيش فايدة ..

وربنا يصبرنا.. ويهدبكم

الفاضلة أماني

المغتربين دول مش نازلين علي البلد بالبراشوت وحاطين سيجار كوبي في بقهم وبيتكلموا زي ماقالت ماري أنطونيت

لو مفيش عيش كلوا جاتوه

انا قبل ما أسافر عشت في مصر 25 سنة من 26 سنة هو عمري وعارف قيمة الكلام ده كويس

شكرا جزيلا

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

فعلا يا دياب انت على حق مصر بالنهار غير :roseop:

هنا تلاقي معنى للحياة

فعلا عندك حق اهو فى عز الضوهر :roseop:

:roseop: دياب فعلا عندك حق

028km.jpgوالله الصورة احلى بكتير بالزحمة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

المهم لما تلاقي الجد في إيديه حفيده يبقي أنت أكيد في مصر أوعي تتلخبط وتفتكر نفسك في كندا

ورغم كده ... بالصدفه البحته و الله ... الويك اند اللي فات كنا في جنينه حقيره من جناين كندا و كان جبنا راجل عجوز بيلعب مع حفيدته

المره الجايه هاصورهملك

عادتنا ومش هشتريها

أنت زعلت

أنا بهزر معاك ده أنا حتي كنت عاوز اسألك علي بنتك اللي كانت عاوزة تشتغل ملكة بس أكيد هتقول بيخرجني برة الموضوع

شم دي

:roseop:

شوفتي بقي يا بدرية مش كان عندي حق

انا مع نفسي

ما أنا كنت قاعد في حالي وقافل النت بس كنت بفتحه خفيف خفيف إيه اللي خلاني أفتحه النهاردة

أنا عارف هأخد الكلام كله لوحدي

تم تعديل بواسطة Diab

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

المره الجايه هاصورهملك

عادتنا ومش هشتريها

أنت زعلت

أنا بهزر معاك ده أنا حتي كنت عاوز اسألك علي بنتك اللي كانت عاوزة تشتغل ملكة بس أكيد هتقول بيخرجني برة الموضوع

شم دي

ما زعلتش و لا حاجه

مقبوله الورده و ريحتها جميله

دي تبقى اكيد اكيد من مصر

رابط هذا التعليق

لا يا ديبوا خد الاغنية دي وهدي اعصابك :roseop:

سورى يا اسكوب الناس اللى هنا خلت العرق الوطنى ينقح على فاضطريت احط الاغنية دي

مسامحة :roseop:

سورى يا شيكولا شنتحنالك الموضوع بس عرفه انك طيبة وهتسمحينى :roseop:

.

رابط هذا التعليق

مافيش فايدة ..

متخافيش يا امال .... قصدي يا اماني

مش كل المغتربين متفائلين ...

ولا طايرين في السما....

و لا باصين لعشر لكبايه المليان ....

لان ببساطه

الكبايه مخرومه

و مش ممكن تتملي

الا لما الخرم يتسد

المشكله الاكبر ان الخرم بيكبر

والجزء المليان من الكوبايه بيفضى هو كمان

ولا يوم واحد

رابط هذا التعليق

بيحكوا عندنا في البلد عن إتنين رجالة واحد منهم بيقول للتاني بفخر

أنا عندي 5 ولاد

واحد محاسب و التاني شغال في ديوان المحافظة والتالت مهندس زراعي والرابع والخامس حاجة كدة برضه بس مش فاكرها

يرد عليه الاني بكل برود

لو عندك ولد واحد بس مسافر برة أحسن من كل دول

ولا حول ولا قوة إلا بالله

ايهاب سالم ممكن الاقي معاك فكة مليون دولار

تم تعديل بواسطة Diab

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

ولا شنتحتيه ولا حاجه يا بدور. :roseop: ...انا بس حابه اوضح وجهه نظري عشان الناس تفهمني وتفهم اني مش بكره بلدي وبشوهها.........كلنا بنحب بلدنا وكلنا عايزنها احسن بلد.............بس مش هنضحك علي بعض ونشوف الهرم والنيل والفنادق........الصور واقع مرير نحلم بتغييره مش ادانه ولا دليل علي عدم الوطنيه يا بدور....كلنا عايزنها احلي حاجه...........وعلي فكرة انا عمري ما شوفت الصور المؤسفه دي الا علي كبر يعني .........وكل الصور الجميله اللي هاريها بيها الاعلام شفتها واتصورت فيها واللي انتي رصدتوها صح هي لمصر...........بس فين الجانب الاخر..........فين اماكن الناس الغلابه ........بيوتهم ومدارسهم واولادهم..........اخر جزء في الاغنيه انا جبت فيه صورة اسراء عبد الفتاح والمظاهرات عشان اقول ان ان شاء الله في امل وفي ناس بتتحرك..........بس ان الاغاني تنيمنا والاعلام يعملنا حاله غيبوبه ان كل حاجه حلوة وزي الفل .......هو دا اللي مش مقبول.

عارفه يابدور.......انا بقالي بس ست شهور ورغم اني مع الاسرة.......لكن وحشاني البلد اوي وكل حاجه فيها وهموت وانزل ......وعمري ما حسيت بالراحه في دبي رغم انها حلم ناس كتير....بس هنعمل ايه ...........مش بنتقد بلدي ......ولا مش بحبها......بس بنتقد اللي خلونا نحس اننا مالناش مكان فيها وخلو كل حاجه ملهاش طعم.......طب احنا وفلتنا ..........اللي لسه هناك عايشين ازاي...........كلنا بنحبها والله يا بدور. :roseop: ...............ياريت تكون وجهه نظري قدرت اوصلها..............تحياتي :roseop:

تم تعديل بواسطة galaxy

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

حبيبتي شيكولا :roseop:

محدش قال انك بتكرهى البلد بالعكس موضوعك دا مهم جدا واللى انا وباقي الاخوة اضفناه بردوا كويس

ليه كويس اقولك احنا بنعرض 2 جانب من مصر الجانب السيء والجانب الايجابي لتوضيح الصورة وليس لتزييفها كما وصفها بعض الاخوة

ما ادرجتيه واقع وكلنا عرفينه ومقتنعين به ما ادرجناه حقيقة موجودة وكلنا عرفنها يعنى الاتنين موجودين

يعنى انا لا اقصد بالاغنية ولا الصور ابراز ولائي للوطن ونكر وطنية الاخرين بالعكس .

احنا بنعرض جميع الجوانب وكلنا قلبنا على مصر

اللى خيرها علينا واللى عملتنا اسم واتعلمنا فيها فى المدارس الحكومية ام تخت مكسرة ومع ذلك اتعلمنا وفخورين بذلك

ومنيكرنش الجميل الا ناكر الجميل والمعروف

هناك فرق بين انك تكونى بتعرضي جانب سيء لا تتمنية ان يكون موجود فى بلدك

وبين انك بتنقلعى من جلدك وتنكري الجميل ........ وميطمرش فيكي اى نسمة هواء تنفستيها على ارض مصر

اشكرك حببتي على موضوعك القيم :roseop:

.

رابط هذا التعليق

انا شربت من النيل واتمشيت بشوارعها واتنفست هواها مصر ام الدنيا ياحبيبتي يامصر تحيا مصر :roseop:

اصيل يا امير والله ليت ابناء مصر نفسهم يكونوا زيك كدا بيحبوا مصر

وجايز لما يقروا كلام زي اللى حضرتك قولتله دا مع انك مش مصري يدركوا معنى حب الوطن

اشكرك امبر على تحيتك لمصر ومصر كلها بتحييك :roseop:

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 18
      البدايه كان سؤال من اخ فاضل ضمن حوار للمغتربين عن ايجابيات موجوده بمصر سرحت فى السؤال ولاقتنى بجاوب مع نفسى حاجه حفظناها عن ظهر قلب من زماااان اوى بس للاسف حتى دى مابقاش لها وجود دلوقتى انا نفسى ارجع مصر عشان اللمه والالفه والترابط اللى مفتقدينه فى الغربه نفسى ارجع بلدى عشان فيها بحس بأداميتى وانى لى كرامه نفسى ارجع بلدى عشان ولادى يتعلموا فيها ويتربوا فيها ويطلعوا لهم مبادىء زى اهلهم حد شايف ان اى من هذه الاسباب يصلح او موجود الان؟؟؟؟؟ " او بمعنى اخر وبايجااااز " و
    • 12
      مصر حبيبتي جنة الله في أرضه حيث النيل العريق يجري منذ سبعة الاف سنة مصر... الحضارة الفرعونية مصر ...المناخ المثالي مصر ... حيث الدفء الاسري ولمة العيلة مصر ... التي قاومت الغزاة علي مر التاريخ ولم ترضخ لأحد مصر بطيبة شعبها وحسن ضيافته وإيمانه بحبها ..... بحبها.....بحبها يا تري في حد بيحبها أوي كدة ذي ما بحبها ولــــــــــيه أحنا بنحبها ؟ ممكن كل واحد مننا يذكر أسباب حبه لمـــــصــــــــــر أم الدنيا wst::
  • أضف...