اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تغييرات هامة على سياسة الهجرة الكندية

Recommended Posts

لو سمحتم ياجماعة ...عندى سؤال بخصوص خبرة العمل اللى بتاخد عليها نقط لما بتقدم طلب الهجرة للكيبيك....لو انته صيدلى ...هل لازم عشان تاخد نقط الهجرة تكون خبرتك كصيدلى فصيدليه ولو غير كده مش هتاخد النقط دى ولا ممكن تاخد النقط دى لو انته مندوب دعاية طبيه فشركة أدوية؟؟ ...والنقط تعطى على اساس انك بتشتغل فى مجال قريب من شهادتك وبس.....ياريت الزمله اللى عندهم فكرة أكيدة عن النقطة دى يفيدونى ....لأن نقاط الخبرة فالعمل مهمة....وشكرا

يا دكتور اليكس شغلك فى الصيدلية أو كمندوب دعاية لشركة أدوية الاتنين ينفعوا, ولكن لما تيجى تكتب شهادة خبرتك حاول تكتب مهام شغلك قريبة للى هما طالبينه , ممكن من job duties الموجودة فى ال NOC او قريبة ليها شوية.

مع تحياتى

شكرا يادكتور للافادة لأن الموضوع ده معطلنى بقالى فترة و محتاج أتأكد عشان أقدم الطلب ,بس هل عندك مثال لشهادة خبرة لمندوب شركة ....لأن زى مانته عارف ان وصف الواجبات الوظيفية للصيدلى مختلف تماما عن مهام مندوب الدعاية, فهل ياترى عندك مثال ولا اية؟

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

• الردود 477
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو سمحتم ياجماعة ...عندى سؤال بخصوص خبرة العمل اللى بتاخد عليها نقط لما بتقدم طلب الهجرة للكيبيك....لو انته صيدلى ...هل لازم عشان تاخد نقط الهجرة تكون خبرتك كصيدلى فصيدليه ولو غير كده مش هتاخد النقط دى ولا ممكن تاخد النقط دى لو انته مندوب دعاية طبيه فشركة أدوية؟؟ ...والنقط تعطى على اساس انك بتشتغل فى مجال قريب من شهادتك وبس.....ياريت الزمله اللى عندهم فكرة أكيدة عن النقطة دى يفيدونى ....لأن نقاط الخبرة فالعمل مهمة....وشكرا

يا دكتور اليكس شغلك فى الصيدلية أو كمندوب دعاية لشركة أدوية الاتنين ينفعوا, ولكن لما تيجى تكتب شهادة خبرتك حاول تكتب مهام شغلك قريبة للى هما طالبينه , ممكن من job duties الموجودة فى ال NOC او قريبة ليها شوية.

مع تحياتى

شكرا يادكتور للافادة لأن الموضوع ده معطلنى بقالى فترة و محتاج أتأكد عشان أقدم الطلب ,بس هل عندك مثال لشهادة خبرة لمندوب شركة ....لأن زى مانته عارف ان وصف الواجبات الوظيفية للصيدلى مختلف تماما عن مهام مندوب الدعاية, فهل ياترى عندك مثال ولا اية؟

لا والله يا دكتور اليكس لكن ممكن تستفسر من الصيادلة الكتير الموجودين فى المنتدى خصوصا فى موضوعهم (الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا).

مع حياتى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا جماعه حد يشوف اللسته تاني لأني شفتها النهارده NOC2011 و شفت مهنه الصيدله بجميع انواعها موجوده والكود بتاعها3131 والتعديل بتاريخ 30‎/05/2010‎ ياتري ده صحيح ولا انا فاهمه غلط؟

رابط هذا التعليق

يا جماعه حد يشوف اللسته تاني لأني شفتها النهارده NOC2011 و شفت مهنه الصيدله بجميع انواعها موجوده والكود بتاعها3131 والتعديل بتاريخ 30‎/05/2010‎ ياتري ده صحيح ولا انا فاهمه غلط؟

ياريت تقولنا شوفتها فين

؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/NOC/20...OCBulletin.html

هتلاقي عنوانNOC code list

معلش انا داخله النت من الموبايل ومش نافع انزل روابط

بالنسبة للليستة دى يا goodnewss , فدى تغيير بيتم بشكل دورى على ال NOC list, لكنها ليست الليستة المطلوبة للهجرة لانها ليستة عامة مكتوب فيها كل الوظائف الى ممكن تتخيلها فى الدنيا, وبالنسبة لللستة المطلوبة فممكن تتابعها على cic.gc.ca لكنها لسه ما نزلتش لحد دلوقت.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

سلام عليكم جميعا

بعض الناس الي مقدمين فيديرال لمكتب لندن تحولت ملفاتهم الى اتوا وخبروهم ان خلا 10 شهور سيتصلوا بهم فهل هذا شيء جيد

.

رابط هذا التعليق

سلام عليكم جميعا

بعض الناس الي مقدمين فيديرال لمكتب لندن تحولت ملفاتهم الى اتوا وخبروهم ان خلا 10 شهور سيتصلوا بهم فهل هذا شيء جيد

الموضوع ده جديد يا بسطامى, بس عموما مكتب لندن قرب يخلص المقدمين قبل فبراير , ولعله خير.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه لله ة بركاته

انا بجد بحي جهدكم الجبار من سنين و المحاورات بتقدم دليل على المشااركه الفعاله بين المصرين سبحان لله ان هذا الاجماع و التعاون موجود فقط في موضوع الهجره بره البلد هههههه

المهم دلوقتتي انا صيدلي ((من القوم المغضوب عليهم)) n2&(

سمعت ان فيه ليستته جديده تبع كيبك كنت عاوز اسال اهل الخبره هل الصيادله طلعو المره ده و لا لسه حبه؟؟ :thumbdown:

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه لله ة بركاته

انا بجد بحي جهدكم الجبار من سنين و المحاورات بتقدم دليل على المشااركه الفعاله بين المصرين سبحان لله ان هذا الاجماع و التعاون موجود فقط في موضوع الهجره بره البلد هههههه

المهم دلوقتتي انا صيدلي ((من القوم المغضوب عليهم)) -_-

سمعت ان فيه ليستته جديده تبع كيبك كنت عاوز اسال اهل الخبره هل الصيادله طلعو المره ده و لا لسه حبه؟؟ :roseop:

شكرا جزيلا

شكرا ليك يا دكتور بيسو,بالنسبة لاخر لستة لكيبك فهى اللى طلعت فى 14 اكتوبر 2009 فى الرابط التالى:

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/e...s-training.html

والصيادلة موجودين فيها ولكن يفضل انك تقدم لو كنت تقدر, النهاردة احسن من بكرة.

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك السريع اخي salamtarekو بالفعل السرعه مهمه في الموضوع ده و انا جربت قبل كده

معلش اصل انا لسه ببتدى اخطو خطواتى الاولى في الموضوع ده وما خاب من استشار

انا فتحت الينك الي حضرتك اديتهوني بس مش فاهم يعني ايه بريفيررد ؟؟ لاني بصراحه متلخبط مابين كلام ناس بيقولو ان الصيدله بيدوها تقريبا 6 نقط بونص و كلام اخرين بيقولو لا مش بياخدو و لا نقطه بس اعتقد ان اللينك ده بيقول ان الصيدله ملوش و لانقطه مش كده برده

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/p...table-areas.pdf

يبقا ازاى الصيدله بريفيرد؟؟

عالعموم انا متشكر جداا اخيsalamtarekعلى تعاونك معايا رربنا يوفقك انشالله :roseop:

رابط هذا التعليق

شكرا على ردك السريع اخي salamtarekو بالفعل السرعه مهمه في الموضوع ده و انا جربت قبل كده

معلش اصل انا لسه ببتدى اخطو خطواتى الاولى في الموضوع ده وما خاب من استشار

انا فتحت الينك الي حضرتك اديتهوني بس مش فاهم يعني ايه بريفيررد ؟؟ لاني بصراحه متلخبط مابين كلام ناس بيقولو ان الصيدله بيدوها تقريبا 6 نقط بونص و كلام اخرين بيقولو لا مش بياخدو و لا نقطه بس اعتقد ان اللينك ده بيقول ان الصيدله ملوش و لانقطه مش كده برده

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/p...table-areas.pdf

يبقا ازاى الصيدله بريفيرد؟؟

عالعموم انا متشكر جداا اخيsalamtarekعلى تعاونك معايا رربنا يوفقك انشالله :roseop:

العفو يا دكتور بيسو, الصيادلة preferred فى حالة انهم يكونوا متخرجين من كلية فى كيبك او ما يعادلها وفقا لاتفاقيات كيبك مع الدول المختلفة زى فرنسا وامريكا مثلا, انما ال foreign graduate زى حالتنا مش بياخد أى نقط بونص , وهما حاطين مهنة الصيدلة فى ال preferred لتوضيح الفارق.

بالتوفيق ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

فى الرابط التالى واحد من أجمل التقارير اللى قرأتها عن التغييرات المتوقعة فى لستة الوظائف و فى نظام الهجرة الفيدرال عموما وهو تقرير رسمى تم نشره يوم 13 أبريل 2010 فى موقع البرلمان الكندى فى الرابط التالى وذلك بعد مفاوضات كثيرة اواخر 2009:

http://www2.parl.gc.ca/HousePublications/P...s=3&File=18

والتقرير ده صدر من مكتب (the Office of the Auditor General (OAG و هو مكتب حكومى مسئول عن اجراءات ال audit على أنشطة الحكومة المختلفة وفى هذا التقرير لحسن الحظ يستعرض المكتب اجراءات الaudit اللى تمت *على وزارة الهجرة الكندية CIC و تحديدا على اجراءات الهجرة الفيدرال وتغيير ليستة الوظائف والاجراءات المستقبلية المطلوبة لتحسين نظام الهجرة الكندية وممكن نستنتج التالى من محتوياته:

1- تم تقديم 11 RECOMMENDATION الى وزارة الهجرة الكندية.

2- هناك انتقاد قوى لليستة السابقة وطريقة تطبيقها عندما ذكر مكتب الملاحظ العام ان الليستة لم يتم استخدامها بناء على اسس واضحة لتقليل ال Backlog كما يلى:

The audit noted that CIC was unable to provide sufficient evidence to support the choice of criteria set out in the ministerial instructions.[5] CIC could not explain how it settled on reducing the number of admissible occupations as a criterion for eligibility, nor any analysis on the extent to which the criterion would help reduce the number of new applications

3- لن يتم الانتهاء من الليستة الجديدة قبل 30 سبتمبر 2010 كما هو مذكور فى ال recommendation رقم 2 ويمكن كمان بعد هذا التاريخ مع العلم ان الليستة السابقة تم نشرها فى نوفمبر 2008 وبذلك تقريبا ممكن تنزل الليستة الجديدة فى نفس التاريخ يعنى فى نوفمبر 2010 والله أعلم.

4- ال backlog ما نزلش بمعدل 40% كما هو مذكور فى موقع CIC اذا اخذنا فى الاعتبار ال backlog الجديد للمقدمين نظام الجديد, وبذلك يكون النزول الحقيقى لل backlog الشامل حوالى 18% فقط و يلزم زيادة هذا النزول بتغيير لستة الوظائف.

5- سيتم وضع خطة كاملة بتوضيح زمن الانتهاء من المقدمين وفقا للقانون القديم.

6- ستتقدم وزارة الهجرة الى حكومة بخطة متكاملة عن نظام مستقبل الهجرة roadmap on the future of the immigration program فى 31 يناير 2010.

7- سيتم بداية تطبيق نظام عام موحد The Global Case Management System (GCMS)على كل مكاتب الهجرة حول العالم حتى يتوحد الزمن والاجراءات وتكون هناك عدالة متساوية لكل المقدمين للهجرة فى مختلف البلدان فى يونيو 2010 , ولكن لن نلاحظ اثاره الا فى 30 يونيو 2012, وغالبا اغلب المقدمين للهجرة فى منتدانا لن يتأثروا بهذا النظام ولكن الغرض منه تنظيم الهجرة الى كندا فى المستقبل.

8- من الواضح ان التقرير جميل جدا وان كل اللى اتقال احنا اتكلما عنه قبل كده فى نفس التوبيك ده فى محاورات المصريين, ولكن كيفية تطبيقه وتأثيرها علينا ما زالت غير مضمونة نظرا لخبرتنا جميعا بالسفارات الكندية ونظامها الروتينى البطئ.

وفى النهاية يا ريت اكون اضفت لهذا المنتدى على قد ما اخذت منه ولا تنسونا من صالح دعائكم.

مع تحياتى.

تم تعديل بواسطة salamatarek
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اخر اجتماعات الوزير جيسون كينى مع مسئولى الهجرة فى ولايات كندا, وشكلهم قاعدين يجمعوا ويطرحوا, والوزير نفسه بيقول ان الابليكاشنز كتير جدا, وعلشان كده مش هيقدروا يخلصوها فى الوقت المفترض من البداية.

Federal, provincial and territorial governments agree to improve Canada’s immigration system

Tuesday, June 15th, 2010

Federal, provincial and territorial ministers responsible for immigration met in Ottawa today to discuss ways to improve Canada’s immigration system, given its increasing importance to Canada’s future.

“If Canada wants to succeed in the global economy, our country must be able to attract and retain immigrants with the skills it needs today while preparing us to face the challenges of the future,” said Jason Kenney, federal Minister for Citizenship, Immigration and Multiculturalism. “After today’s discussion, I am confident that our governments’ combined efforts will help position Canada as a destination of choice for the world’s best and brightest, while continuing to maintain our humanitarian tradition.”

“Immigration is important to all provinces and territories,” said Ramona Jennex, Nova Scotia’s Minister of Immigration on behalf of her provincial and territorial colleagues. “We agreed here to improve our cooperative approach to immigration to ensure its benefits are shared across the country. We are pleased that future meetings will be co-chaired by the federal and provincial governments.”

This meeting occurs at a time when the increasing importance of immigration to Canada’s competitiveness is undisputed. Within the next few years, Canada’s labour force growth will depend on immigration. Welcoming immigrants with the skills we need is essential to build Canada’s future labour force.

Ministers agreed that the future of immigration would embrace welcoming and supporting newcomers to join in building inclusive, diverse and vibrant communities and a prosperous Canada. This recognizes the increased involvement of provinces and territories in jointly managing the immigration system, as well as Quebec’s responsibility under the Canada-Quebec Accord.

Ministers discussed the importance of planning immigration levels on a long-term basis to make immigration more responsive to economic and regional needs. As Canada emerges from the recession, we must also continue to ensure skilled workers selected are those most likely to succeed.

Minister Kenney reported on progress made in reducing the backlog for federal skilled worker applications under the Action Plan for Faster Immigration, but that applications are once again above the level that can be processed in a timely way. Ministers discussed the need to remain flexible in order to control the flow of applications, while working to allow provincial nominee programs to respond to emerging labour market needs.

The ability of immigrants to succeed in Canada’s labour market is also critical to building an immigration system that is responsive to Canada’s economy. Given provincial and territorial responsibility for recognizing foreign credentials, ministers discussed work to date on the Pan-Canadian Framework for the Assessment and Recognition of Foreign Qualifications. As the Framework states, all governments are working towards the common goal of ensuring that foreign qualifications are recognized in a fair, consistent, transparent and timely manner.

Ministers recognized the continued importance of supporting settlement and integration programs being delivered across the country to ensure the successful integration of newcomers into their communities. Ministers agreed to work together to improve measuring and reporting outcomes, and committed to developing a pan-Canadian framework that would establish a common set of successful settlement indicators across jurisdictions, as well as an assessment of service delivery models. Under the Canada-Quebec Accord, Quebec is responsible for its own settlement services including the evaluation of its programs. However, the province will share best practices as part of this exercise.

As well, Ministers agreed that Canada must increase its vigilance and cooperation to prevent and reduce fraud in the immigration system.

Ministers also committed to work together to ensure that Canada continues to improve its standing as a destination of choice for international students seeking a quality education.

Underlying all of these discussions was recognition of the unique needs of provinces and territories, as well as Canada’s values of diversity, inclusiveness and equality of opportunity

رابط هذا التعليق

عزيزى سلامة بك أتمنى لك يوم جمعة جميل زيك

أنا قاعد أفكر و أحلل كلام الوزير الجديد و مش فاهم هو و معاونيه و مشى عارف بيلف و يدور على ايه

مش هو اللى قال فى شهر ابريل اللى فات انه جاء الوقت لتغيير اللستة على حسب احتياج السوق الكندى و الاقتصاد و غيره

و طلب من الناس اللى جوه و اللى برة ابداء رأيهم و المساعدة فى تحسين نظام الهجرة و كلنا دخلنا و قلنا رأينا

و بعدين حاجة تانية دول متوقفين تماما من شهر سبتمبر 2009 فى مكتب القاهرة الا القليل قوى يعنى تقريبا من خلال المواقع و الناس الللى أحنا عارفينهم حالة أو حالتين أخدوا الفيزا

و مكتب لندن متوقف من شهر يوليو 2009 الا القليل أيضا

و لا قانون جديد و لا قديم و لا حاجة

أنا شايف انهم داخلين على سنة فى نوم و سبات عميق

المنطق بيقول انهم لو عندهم ابليكشن كتير و متراكمة يبقى يشتغلوا أكتر علشان يخلصوا أسرع

انما اللى حاصل العكس ده حتى مش شاغلين بالمعدل الطبيعى اللى المفروض يكون

و لو كانوا شغالين بنفس المعدل اللى كان ما قبل سبتمبر 2009 كان مكتب لندن خلص القانون القديم و كان مكتب القاهرة وصل لسنة 2007

المحصلة اللى أنا شايفها يا صديقى انهم موقفين الهجرة بس بشكل تطفيش يعنى يزهقونا لغاية لما نقولهم خلاص مش لاعبين و بكدة يبقى الوزير المبجل نجح فى تخفيض عدد الطلبات و لا أنت ايه رأيك

رابط هذا التعليق

المحصلة اللى أنا شايفها يا صديقى انهم موقفين الهجرة بس بشكل تطفيش يعنى يزهقونا لغاية لما نقولهم خلاص مش لاعبين و بكدة يبقى الوزير المبجل نجح فى تخفيض عدد الطلبات و لا أنت ايه رأيك

برافو عليك يارامى ......... هو ده اللى وصلوله فعلا ؟؟

والدليل على كده جواب التخيير اللى بيبعتوه

بيسألولك هييييه لسه مزهقتش ؟؟!!....لسه مصمم على الهجرة ولا صرفت نظر

بلدك اولى بيك !!...راجع نفسك

فوضنا امرنا الى الله

نشكرك استاذ سلامة على المجهود الرائع لمتابعة احوال الهجرة

ربنا يباركلك

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

أنا قاعد أفكر و أحلل كلام الوزير الجديد و مش فاهم هو و معاونيه و مشى عارف بيلف و يدور على ايه

مش هو اللى قال فى شهر ابريل اللى فات انه جاء الوقت لتغيير اللستة على حسب احتياج السوق الكندى و الاقتصاد و غيره

و طلب من الناس اللى جوه و اللى برة ابداء رأيهم و المساعدة فى تحسين نظام الهجرة و كلنا دخلنا و قلنا رأينا

و بعدين حاجة تانية دول متوقفين تماما من شهر سبتمبر 2009 فى مكتب القاهرة الا القليل قوى يعنى تقريبا من خلال المواقع و الناس الللى أحنا عارفينهم حالة أو حالتين أخدوا الفيزا

المنطق بيقول انهم لو عندهم ابليكشن كتير و متراكمة يبقى يشتغلوا أكتر علشان يخلصوا أسرع

و لو كانوا شغالين بنفس المعدل اللى كان ما قبل سبتمبر 2009 كان مكتب لندن خلص القانون القديم و كان مكتب القاهرة وصل لسنة 2007

عزيزى رامى باشا فتح الله

تحليلاتك و مداخلاتك كلها ممتازه جداً و باعتبرها أفضل مرشد لينا فى وسط هذا الضباب القاتل

بس اللى محيرنى أن وزارة الهجره الكنديه عندها خيار و فاقوس بمعنى ... ليه بيدوا الهنود و الصينيين أفضليه مبالغ فيها عننا ؟

يعنى إشمعنا الهندى اللى مقدم عن طريق مكتب نيودلهى يخلص ور قه فى 6-9 شهور ؟ و إشمعنا الطابور فى الهند ماشى بسرعة الصاروخ ؟

و إشمعنا مكتب الهجرة الكندى فى الهند وزارة الهجره الكنديه معينه فيه هذا الجيش الضخم من موظفى الهجره ؟ و إشمعنا مكتب نيودلهى يستولى على نصيب الأسد فى الكوته الخاصه بفيز الهجره سنويا ؟ و الكلام نفسه ينطبق على الصين أيضاً .

نيجى لمدينه ميتروبوليتان زى تورونتو نلاقى أن السواد الأعظم هنود أو صينيين و ده منافى لإدعاءات الحكومه الكنديه بأن المجتمع الكندى مجتمع موزاييك متعدد الثقافات

على فكره .. فى ناس كتيره من أصول عرقيه مختلفه كانت أول ما تاخد الباسبور الكندى من تانى يوم بيهجوا على أمريكا أو الخليج أو أى مكان بيلاقوا فيه فرصه أفضل إلا إذا البزنس بتاعه ماشى فى كندا كويس

عامة الأمريكان شايفين أن الكنديين حاجه كده عامله زى و لا مؤاخذه عبيط القريه

أنا حبيت أفضفضلك بالكلمتين دول علشان ما تزعلش منى يوم ما تلاقينى واخد عزالى و نازل على كاليفورنيا

و لا أنت شايف إيه ؟

رابط هذا التعليق

صباح الفل يا رامى باشا يا عسل

اخر مقالة فعلا لما تقراها ما تعرفش هو عايز يقول ايه بالضبط وما تطلعش منها الا بثلاث اربع سطور فقط وهى دى طبيعة التصريحات الرسمية, انك ما تعرفش الحقيقة فين :roseop:

وعموما من الواضح ان فى هرجلة كبيرة حاصلة فى نظام الهجرة الفيدرال وقلة خبرة ووعى من واضعى قوانين الهجرة الكندية بدليل التالى:

1- فى بداية اللستة الحالية عدد بسيط تم الافراج عنه :blush2: وادوهم تأشيرات فى اقل من سنة وده طبعا لاثبات انهم ماشيين فل الفل وكله تمام , وادخل على ال processing times بتاعت CIC هتلاقيها فى القاهرة بتتراوح ما بين 6 الى 7 شهور على أقصى تقدير :roseop: طيب بالذمة هل ده منطقى بالنسبة للى احنا شايفينه, واللى ساعدهم ان فيه ناس لسه ما كانتش فاهمة القانون الجديد و تواجد العديد من الثغرات فيه, ودى طبيعة اى قانون جديد من قوانين الدنيا, انه فى البداية يكزن ماشى تمام وبعد كده الناس تعرف الثغرات وتزيد المشاكل فيتم تغيير القانون مرة اخرى , ولكن هيهات, لان تفكيرهم مش على مصلحة المهاجرين اساسا.

2- الثغرات اللى بتكلم عليها, زى مثلا الوظائف المكتوبة فى اللستة الحالية, طبعا هما فى البداية قبل ما يعملوا الليستة الحالية بيعملوا احصائيات عن عدد المتقدمين بطلبات فى الوظائف المختلفة, وطبعا من المعروف ان ال MANAGERIAL POSITIONS غالبا بتبقى فى حدود 15 الى 20 % من المتقدمين بطلبات الهجرة, وبعدها قالوا بس احنا كده ظبطنا النظام وكله هيبقى تمام التمام. لان 20 % من الاعداد المعتادة هتقدم على الهجرة فهيقل الطلب, يقوموا يلحقوا يخلصوا ال BACKLOG القديم اللى هو مشكلتهم الحقيقية لان القانون اللى كان تبعه كان قانون محترم صعب انهم يلفوا حواليه, وبكده دبسوا نفسهم فى BACKLOG جديد.

3- طبعا اى واحد قانونى لازم يعرف انه لما يحط قانون معين لازم يعرف كل وسائل التحايل بتاعت الناس ويلف حواليها ويلجمها سواء حاليا او فى المستقبل, بمعنى انك مش عامل القانون ده للناس الكنديين, ده معمول لناس عايشة فى مناطق مختلفة من العالم من الهند, باكستان, الفلبين وغيرهم من الدول, وطبعا اذا كنا عارفين ان مصر ممكن تضرب فيها اى شهادة خبرة قلبك يحبها :roseop: امال دول زى الصين والهند وباكستان تعمل ايه, يا صديقى دول حتى بيضربوا ورق شهادات الكليات مش شهادات خبرة العمل, فبالتالى اى technician فى الدنيا قدم على انه مدير مشروعات, واى مهندس IT قدم على انه مدير IT , وده ينطبق على كل المهن, فرجعت كل الناس تقدم تانى تلف حوالين القانون لحد ما شوفنا ال BACKLOG الجديد وهو قريب من القديم فى اعداد المتقدمين الى الهجرة. وبكده نسبة 20 % لا تطبق والنسبة الحالية من 70 الى 75 % من عدد الناس اللى كانت بتقدم زمان وده شئ غير منطقى على الاطلاق.

4- غلطة عمرهم انهم سمحوا للى مقدم قانون قديم انه يقدم قانون جديد مرة اخرى لانه بيضاعف عدد ملفات الهجرة عندهم, ومن المتعارف عليه زمان انك مسموح ليك تقدم على ملف هجرة واحد فقط لا غير, وناس كتير كانوا فاهمين كده فى البداية وعلشان كده ما قدموش فى البداية لكن لما عرفوا اللى فيها قدموا ملف جديد تانى.

5- لو حطينا نفسنا مكان العاملين فى السفارات الكندية, وطبعا هما بيبقوا شايفين الكلام ده من بدرى, اكيد حسوا ان النظام الجديد فاشل من مدة, وبعدها عرفوا ان الليستة لازم تتغير, يعنى من الاخر ممكن يتعبوا نفسهم فى الملفات الحالية وبعدها يلاقوا اى قانون جديد يضيع مجهودهم, ده زائد التراكم الموجود, يبقى التفكير المنطقى يهدوا اللعب شوية لغاية ما يعرفوا بودار القانون الجديد وبعدها يبدأوا يفنطوا اللعبة كلها من جديد, هياخدوا قد ايه سنويا من ال BACKLOG القديم و ال BACKLOG الجديد والمقدمين تبع الليستة القادمة علشان الوزير يبقى منظره كويس برضه وينجحوا له الليستة القادمة زى ما نجحوا له الليستة الحالية.

6- المحصلة انه عندهم قوانين هجرة لا تمت للواقع بصلة, ودى خيبة قوية من وزارة الهجرة وسوء ادارة ايضا, ولكن يجب ان ننظر لصورة بوجهة نظر اخرى, طبعا من المعروف ان كندا حاليا عاملة نظام جديد اسمه Canadian Experience class اللى يسهل الهجرة للدارسين فى كندا والعاملين بشكل مؤقت وكمان هما بيفكروا فى الموضوع بشكل اقتصادى بحت, يعنى لما يقللوا اهتمامهم بنظام الهجرة العادى , ويهتموا بزيادة نظام الهجرة المؤقتة لكندا بحيث ان العملين فى كندا يشتغلوا لفترة معينة وبعد كده ممكن يقدموا هجرة , تقوم كل الناس تهتم انها تروح هناك دراسة وده بيضخ اموال كبيرة جدا فى الاقتصاد الكندى , بمعنى انه سنويا بيتقدم على الدراسة فى كندا 130,000 طالب من خارج كندا ولو كل واحد قعد سنة واحدة فقط دراسة بتكلفوا 20000 دولار وهو غالبا بيقعد اكتر من سنة, يبقى كده دخلوا للبلد سنويا مش اقل من 3 مليار دولار والحسبة غالبا اكتر من كده يعنى ولا دخل قناة السويس وكمان شغلوا الجامعات بتاعتهم وقللوا من البطالة, ده زائد نظام العمالة المؤقتة اللى غالبا بيجيبوا العاملين من امريكا او اوروبا دون اى التزامات تجاههم من ناحية انهم ياخدوا الجنسية فى البداية , واللى يحب منهم انه يستقر فى كندا بعد كده يبقى يقدم هجرة, طبعا هو هيكون اندمج فعلا فى المجتمع الكندى ووجد عمل قبل ان يتقدم للهجرة, ودى مصلحة طبعا وتدل ان المقدم على الهجرة كفاءة فعلا ومكسب لكندا وغالبا هيكون جايلهم من دولة متقدمة زى امريكا او انجلترا او اوروبا بدل الهند والصن وباكستان, وهما عايزبن يزودوا هذا النظام من الهجرة فى المستقبل.

7- فى النهاية من الواضح ان واضعى القوانين للهجرة قاعدين فى التكييف فى اوتوا ( طبعا تكييف ساخن :rolleyes: ) وقاعدين يحطوا قوانين من فوق من غير ما يدرسوا مداها بالضبط, وتركيزهم على حاجات تانية هتفيد الاقتصاد بتاعهم. واللى بيدل على سذاجتهم جواب التخيير الخايب اللى هما فاكرين ان الناس هتوافق عليه, لاننا كلنا طبعا راميين عندهم الملفات ولا هيهمنا اى شئ ومش هتفرق معانا ال 550 دولار كندى قصاد حلمنا فى الهجرة الى كندا, لكنهم فاكرينا كنديين هيبعتولنا الجواب ده نقوم نرد عليهم ونقولهم خلاص مش عايزين نهاجر ومصر بتتقدم بينا والكلام الحلو ده :roseop:

لكن كل اللى علينا عملناه والباقى على ربنا هو مقسم كل شئ بمعرفته , يعنى لو عايز اى واحد فينا يهاجر فى توقيت معين, يبقى كن فيكون. فلا داعى لاى تفكير سلبى لاننا عملنا اللى علينا وربنا معانا كلنا.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

فوضنا امرنا الى الله

ربنا يباركلك

العفو يا ارورا , ده واجب عليا تجاه هذا المنتدى اللى اتعلمنا منه كتير, على فكرة انا متابع موضوع الهجرة ده من اكتر من عشر سنين تقريبا ولسه ما هاجرتش :rolleyes:

وكنت زمان ما فيش قدامى غير المنتديات الاجنبية, ولما الاقى واحد مصرى فيها ابقى فرحان قوى لانه هيقول لى على خبرته واحاول اتقابله واتعرف عليه والكلام ده قبل اجتماعات المهاجرين فى المحاورات والمطاريد بكتير , لغاية ما لقيت محورات المصريين من ثلاث سنوات وكنت فرحان بيه جدا لانى هلاقى ناس كتير زى حالاتى, والاقى خبرة حقيقية قريبة من وضعى لان خبرة المنتديات الاجنبية بعيدة عن مكتب القاهرة العتيد الاجرام, ورغم انى بكتب فى المطاريد باستمرار لكننى ما زلت فاكر فضل محاورات المصريين عليا وفاكر مدى فرحتى لما لقيت هذا المنتدى الجميل وكل الناس الحلوة اللى فيه.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

فوضنا امرنا الى الله

ربنا يباركلك

العفو يا ارورا , ده واجب عليا تجاه هذا المنتدى اللى اتعلمنا منه كتير, على فكرة انا متابع موضوع الهجرة ده من اكتر من عشر سنين تقريبا ولسه ما هاجرتش :rolleyes:

وكنت زمان ما فيش قدامى غير المنتديات الاجنبية, ولما الاقى واحد مصرى فيها ابقى فرحان قوى لانه هيقول لى على خبرته واحاول اتقابله واتعرف عليه والكلام ده قبل اجتماعات المهاجرين فى المحاورات والمطاريد بكتير , لغاية ما لقيت محورات المصريين من ثلاث سنوات وكنت فرحان بيه جدا لانى هلاقى ناس كتير زى حالاتى, والاقى خبرة حقيقية قريبة من وضعى لان خبرة المنتديات الاجنبية بعيدة عن مكتب القاهرة العتيد الاجرام, ورغم انى بكتب فى المطاريد باستمرار لكننى ما زلت فاكر فضل محاورات المصريين عليا وفاكر مدى فرحتى لما لقيت هذا المنتدى الجميل وكل الناس الحلوة اللى فيه.

مع تحياتى.

يااااااااه عشر سنين

بس برضه انا اكتر منك............ انا بافكر فى الهجرة من سنة 93 وبرضه لسه ماهاجرتش

وشكلهم كده هينسفوا الموضوع من اساسه !!

بس حضرتك مقدم من الوقت ده ولا من امتى؟؟

بس حقيقى فضل المحاورات علينا لايمكن ان ينكر

ويكفى ان المنتدى عرفنا على ناس افاضل كتيييير

وده شىء انا اتشرف بيه

ربنا يوفق الجميع

تم تعديل بواسطة arora

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...