اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تغييرات هامة على سياسة الهجرة الكندية

Recommended Posts

معلش يا جماعه إستحملوا إستفساراتى السخيفه الساذجه

هى الحكومه الكنديه لا تعترف بالشفافيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هى السفاره الكنديه ليه مش بتعلن عن إنجازتها فى الملفات اللى بتدخل كل شهر و الفيز اللى بتصدر كل شهر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الناس اللى دافعه دم قلبها مصاريف بروسسيسينج لحكومة كندا ملهمش حق يعرفوا طلباتهم وصلت لفين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هى كندا ديت من دول العالم التالت و لا إيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سامحونى و سلمولى على ال G8

رابط هذا التعليق

• الردود 477
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معلش يا جماعه إستحملوا إستفساراتى السخيفه الساذجه

هى الحكومه الكنديه لا تعترف بالشفافيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هى السفاره الكنديه ليه مش بتعلن عن إنجازتها فى الملفات اللى بتدخل كل شهر و الفيز اللى بتصدر كل شهر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الناس اللى دافعه دم قلبها مصاريف بروسسيسينج لحكومة كندا ملهمش حق يعرفوا طلباتهم وصلت لفين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هى كندا ديت من دول العالم التالت و لا إيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سامحونى و سلمولى على ال G8

ولا يهمك يا اخ ياسر, كلنا فى الهوا سوا, على فكرة كندا معروف عنها تواجد الروتين بشكل كبير مقارنة بأمريكا مثلا, بس طبعا ما وصلتش لمستوى الروتين المصرى العريق, لكن ممكن تقول ان عندهم روتين منظم جدا وراقى جدا ولكن ممل جدا , وعلى فكرة السفارة فى القاهرة مثلا ما يلزمهاش تعلن عن انجازاتها, ولو عايز تشوف طريقة معاملتهم البسيطة للمصريين, روح زورهم مرة مثلا واستفسر عن اى حاجة ولو بسيطة وشوف النتيجة, وحاول برضه تكتر فى الاسئلة شوية وشوف رد فعلهم, ساعتها هتكتشف انهم عاملين الواجب وزيادة وبيتكرموا ويخلونا نهاجر. :happy:

رابط هذا التعليق

ياجماعه حد يفهمني انا تعبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببت

انا عايزه اقدم في شهر 8 2010 اوكي ؟؟وانا صيدلانيه ؟

هل صحيح ماينفع اقدم فيدرالي ؟ يعني فقط كيبيك ؟؟

واحتنال لسنة كم حتطلع لو شهر 3 2011 سكرت 67 ياجماعه ساعدونيي ؟؟؟

رابط هذا التعليق

ممكن تقدمى فيدرال برضه يا محتاجة, ولكن الوظيفة الاقرب هى مدير صيدلية 0311 #pharmacy director NOC

http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/NOC/20...8=1&val19=0

ولها مجموعه من الJOB DUTIES اللى ممكن ما تنطبقش على أى صيدلانى فى الرابط التالى:

وممكن طبعا التقديم لكيبك, ويفضل لو تبدرى فى التقديم على قد ما تقدرى تحسبا لظهور اللستة الجديدة. باقى السؤال ما فهمتوش اوى, لو ممكن تكتبى العربى الفصيح او العامية المصرية يكون اسهل.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

ممكن تقدمى فيدرال برضه يا محتاجة, ولكن الوظيفة الاقرب هى مدير صيدلية 0311 #pharmacy director NOC

ولها مجموعه من الJOB DUTIES اللى ممكن ما تنطبقش على أى صيدلانى فى الرابط التالى:

وممكن طبعا التقديم لكيبك, ويفضل لو تبدرى فى التقديم على قد ما تقدرى تحسبا لظهور اللستة الجديدة. باقى السؤال ما فهمتوش اوى, لو ممكن تكتبى العربى الفصيح او العامية المصرية يكون اسهل.

مع تحياتى.

اشكرك يا اخي على تجاوبك معي ..

سؤالي لحضرتك يا اخي الكريم ..ان اغلب الصيادله في الوطن العربي درسو باللغه الانجليزيه فكيف يروحو لكندا ويقدمو على كيبك الي لغتهم فرنسيه ؟؟؟كيف حتم المعادله ؟ بالفرنسي؟

وهل الفيدرالي فرصة العمل فيه ضعيفه ؟؟

رابط هذا التعليق

إستراليا غيرت لستة الوظائف النهارده

لما نشوف كندا بقي امتي

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...whats-new.htm#o

ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرا

isaCanadian =ان شاء الله كانيديان

رابط هذا التعليق

مع تحياتى.

اشكرك يا اخي على تجاوبك معي ..

سؤالي لحضرتك يا اخي الكريم ..ان اغلب الصيادله في الوطن العربي درسو باللغه الانجليزيه فكيف يروحو لكندا ويقدمو على كيبك الي لغتهم فرنسيه ؟؟؟كيف حتم المعادله ؟ بالفرنسي؟

وهل الفيدرالي فرصة العمل فيه ضعيفه ؟؟

العفو يا اخت محتاجة, لو انت ما درستيش فرنساوى قبل كده تبقى المعادلة بكل مصطلحاتها مشكلة فعلا, و فرص العمل فى بعض ولايات الفيدرال احسن من غيرها زى البيرتا مثلا, ويمكنك الرجوع الى موضوع ( الى الراغبين فى ممارسة الصيدلة فى كندا), واقريه كله هتطلعى بكل المعلومات المطلوبة فى هذا الشأن.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

إستراليا غيرت لستة الوظائف النهارده

لما نشوف كندا بقي امتي

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...whats-new.htm#o

كندا لسه قدامها شوية يا isaCanadian, سنة2008 بدأوا الكلام فى الموضوع ده فى شهر مارس وأبريل يعنى فى نفس توقيت السنة دى تقريبا, لكنها ما نزلتش الا فى شهر نوفمبر , لكننا شفنا شوية اشاعات انتشرت فى مواقع هجرة كتير عن تغييرها فى مايو, فحتى لو كانت دى اشاعة, فلزم التنبيه على الزملاء فى المنتدى علشان لوحد كان عايز يقدم , يستغل الفرصة المناسبة دلوقت. وادينا مستنيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييننننننننن.

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا يا اخي على تعاونك معي ..وبارك الله فيك وانشاء الله تكون في ميزان حسناتك لكن عندي استفسار بسيط ؟

يعني الي فهمتو من كلامك انو الفيدرالي لحد الوقت الحالي يقبل صيادله وممكن يعادلو شهاداتهم ويشتغلو مثل السابق .؟صح؟

اانا ححكيلك عن نفسي انا خريجة بكالوريوس صيدله بتقدير جيد جدا وعندي 3 سنين خبره والايلتس جبت 12 لكن عاوزه ادخل من جديد عشان انشاء الله اجيب 14

وعندي 3 من بكالوريوس زوجي يعني ممكن تحسبلي نقاطي ؟

انا حسبتهم كالاتي ..

20 شهاده 10 العمر 21 الخبره 12 ايلتس 3 زوج يطلع 66 انشاء الله اتوفق في الايلتس واجيب 14 ادعولي ..ويصيرو 68 ؟

صح كده ولا انا غلطانه؟؟

وانت تنصحني اقدم دلوقتي ؟ ولا استنه الامتحان الثاني للايلتس ؟

لاني اسمع كثير يقولو قدمي الان عشان في اي لحظه تتغير القوانين وتنشال مهن وتنحط مهن؟؟

انا الصراحه لسه في المستوى 2 فرنسي ..ويحتاجلي وقت طويل حتى اتمكن ؟؟؟رايك في وضعي ايه؟؟

رايك ايه اقدم فدرالي ولا كيبك ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

اختي محتاجه مساعده

اعتقد ان مهنه صيدلي ليست على قائمه الفيدرال

ولكنها لا زالت على قائمه الكيبيك

ويمكنك التاكد من القائمه للفديرال الموجوده على الموقع الرسمي على الرابط التالي

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ctions.asp#list

ثانيا في الفيدرال سنوات الخبره التي تعطي 21 نقطه هي 4 سنوات , اما 3 سنوات فتعطيك فقط 19 نقطه

اما الزوج او الزوجه اذا كان جامعي ولديه بكالوريوس ولديه 14 سنه دراسه فيعطيك 4 نقاط وليس 3 نقاط

بالتوفيق

لا تستحِ من إعطاء القليل فإن الحرمان اقل منه,,

رابط هذا التعليق

الأعزاء رواد المنتدى

لاحظت فى المتديات الهنديه إن من لحظة التقديم أول مره لحد إستلام جوزات السفر و عليها التأشيرة

بتاخد لها من 6 - 9 شهور فى أغلب الحالات و سنه فى حالات قليله فعلاً

علماً بأن مكتب الهجره بتاع نيودلهى بيشغى ملفات و اسألوا أى حد عايش فى كندا عن نسبة الهنود اللى موجدين هناك

السؤال اللى نفسى ألاقيله أجابه

لييييه يا رب مخلقتنيش هندى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أصل أنا رامى طوبة الأباطره اللى شغالين فى مكتب الهجره فى مصر

رابط هذا التعليق

اشكرك جدا يا اخي على تعاونك معي ..وبارك الله فيك وانشاء الله تكون في ميزان حسناتك لكن عندي استفسار بسيط ؟

يعني الي فهمتو من كلامك انو الفيدرالي لحد الوقت الحالي يقبل صيادله وممكن يعادلو شهاداتهم ويشتغلو مثل السابق .؟صح؟

اانا ححكيلك عن نفسي انا خريجة بكالوريوس صيدله بتقدير جيد جدا وعندي 3 سنين خبره والايلتس جبت 12 لكن عاوزه ادخل من جديد عشان انشاء الله اجيب 14

وعندي 3 من بكالوريوس زوجي يعني ممكن تحسبلي نقاطي ؟

انا حسبتهم كالاتي ..

20 شهاده 10 العمر 21 الخبره 12 ايلتس 3 زوج يطلع 66 انشاء الله اتوفق في الايلتس واجيب 14 ادعولي ..ويصيرو 68 ؟

صح كده ولا انا غلطانه؟؟

وانت تنصحني اقدم دلوقتي ؟ ولا استنه الامتحان الثاني للايلتس ؟

لاني اسمع كثير يقولو قدمي الان عشان في اي لحظه تتغير القوانين وتنشال مهن وتنحط مهن؟؟

انا الصراحه لسه في المستوى 2 فرنسي ..ويحتاجلي وقت طويل حتى اتمكن ؟؟؟رايك في وضعي ايه؟؟

رايك ايه اقدم فدرالي ولا كيبك ؟؟؟؟

العفو يا اخت محتاجة, دا واجب, بالنسبة للتقديم , وظروف خبرتك ومدتها, اعتقد ان تقديمك لكيبك أفضل, ومع احترامى للزميل دكتور عرب, فيوجد وظائف للصيادلة مكتوبة فى لستة الفيدرال, بس دى وظائف Top Management يعنى علشان السفارة تقتنع بالخبرة لازم تكون خبرتك مدتها أعلى وفى أماكن توفر هذا المستوى من الوظائف, على ما اتذكر كان فى لينا زمايل فى المنتدى قدموا على فيدرال وكتبوا Director of Pharmacy على أساس انهم بيديروا صيدليات وكده, لكن السفارة لم تقتنع بذلك وقالت لهم ان من ال job duties اللى لازم تكون متوفرة فيهم انهم يكونوا بيشرفوا على تطوير تقنيات أدوية جديدة , ويكون من حقهم التحدث الى الصحافة والجهات المسئولة لتمثيل شركتهم, يعنى من الاخر الشخص المناسب على هذه الوظيفة من المفضل تكون خبرته فوق العشر سنين ويكون شغال فى شركة multinational وحتى لو مكانش من duties بتاعته اللى هما طالبينه, بس لو كتب انه بيعمل هذه ال duties ممكن يتقبلوا الموضوع.

رابط هذا التعليق

الأعزاء رواد المنتدى

لاحظت فى المتديات الهنديه إن من لحظة التقديم أول مره لحد إستلام جوزات السفر و عليها التأشيرة

بتاخد لها من 6 - 9 شهور فى أغلب الحالات و سنه فى حالات قليله فعلاً

علماً بأن مكتب الهجره بتاع نيودلهى بيشغى ملفات و اسألوا أى حد عايش فى كندا عن نسبة الهنود اللى موجدين هناك

السؤال اللى نفسى ألاقيله أجابه

لييييه يا رب مخلقتنيش هندى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أصل أنا رامى طوبة الأباطره اللى شغالين فى مكتب الهجره فى مصر

فكرتنى يا ياسر بفيلم احمد مكى " طير انت" لما البطل كان عايز يبقى هندى :wub:

الفكرة يا صديقى ان كل مكتب من مكاتب الهجرة حول العالم مخصص له عدد محدد سنويا لازم يخلصه , وكمان كل مكتب حول العالم له ميزانية مختلفة عن المكتب التانى وعدد العاملين فى السفارات المختلفة ايضا غير متساوى, فمن البديهى ان مكاتب زى مكاتب الهند وباكستان والصين مخصص لهم عدد تاشيرات اكبر وميزانيات أكبر, فلما اللستة الحالية تم اصدارها, فمكتب القاهرة كده كده مرتبط مثلا ب 2300 فيزا هجرة سنويا لكن اتقدم له 5000 طالب هجرة مثلا فحصل تراكم فى

مكتب القاهره ولكن الهند ممكن تكون بتصدر 12000 فيزا هجرة وبيتقدم لها مثلا 13000 طالب هجرة فى السنة فيكون هناك التراكم اقل وممكن ينجزوا فى وقت اقل .

وعلى كل حال من الواضح ان وزارة الهجرة فى اول سنتين اللى هما 2008 و 2009 كانت لسه بتجرب النظام الجديد بتاع اللستة اللى اخدوه اساسا من استراليا , وانهم عملوا احصائيات سنوية عن عدد المقدمين للهجرة فى الوظائف المختلفة , ومن المنطقى ان خبرتهم السنتين اللى فاتوا هتغير من اللستة قريب لتلافى ازمة تراكم الملفات الحالية اللى اعتقد انها هتخلص فى 2012 , وبالتالى احنا كلنا ضحية هذه التغييرات واخطاء الماضى من وزارات الهحرة المختلفة, لكن فى المستقبل هيكون النظام اسرع بعد ما يخلصوا كل المتراكم من النظام القديم (قبل فبراير) وساعتها حتى ممكن اللستة تزيد ما تقلش لان حاجتهم للمهتجرين دائمة.

وخليها على الله يا صديقى مفيش فى ايدنا حاجة.

رابط هذا التعليق

العجيب بقى يا سلامه يا خويا إن عدد مش قليل من المهاجرين الجدد إلى كندا أول ما بياخدوا جوازات السفر الكنديه فى إيديهم يعنى بعد 3 سنين من اللاندنج بيدوروا على فرص عمل خارج كندا و أمريكا ليها نصيب الأسد فى هذا التسرب من خلال H1B Visa

أما دول الخليج فحدث و لا حرج

ده لأن السيستم الحكومى مصاب بالبيروقراطيه الغير بنائه

و سامع إن الأوضاع حتتحسن بس ببطىء

و ربنا يلهمنا الصبر

رابط هذا التعليق

اشكرك ثاني على تواصلك معايه انا كده بقيت افهم الي تقصدو...

لاني بصراحه استبعد اني اقدم لكيبك ..اللغه الفرنسيه عندي لسه مستوى 2 وانشاء الله مستمره وعماله ادرس بس

اكيد مش زي الانكليزي ..

يعني انت برايك اقدم لكيبك ..طيب معادلة الشهاده حتكون بالفرنسي مش شايف الامور تصعب كده؟

يعني الفدرالي ممنوش امل ؟حتى لو اخذت برايك وقلت اني اقدر اقدم duties الي ذكرتهن ؟

يعني ايأس من الفدرالي خالص ؟

وبالنسبه لكيبك هل معادلتهه بالفرنسي فقط والحياة بكل معايرهه فرنسيه؟

رابط هذا التعليق

لاني بصراحه استبعد اني اقدم لكيبك ..اللغه الفرنسيه عندي لسه مستوى 2 وانشاء الله مستمره وعماله ادرس بس

اكيد مش زي الانكليزي ..

يعني انت برايك اقدم لكيبك ..طيب معادلة الشهاده حتكون بالفرنسي مش شايف الامور تصعب كده؟

يعني الفدرالي ممنوش امل ؟حتى لو اخذت برايك وقلت اني اقدر اقدم duties الي ذكرتهن ؟

ولا يهمك يا اخت محتاجة, انا هنقل مداخلة لزميلنا خالد المسلم من موضوع ( الى الراغبين فى ممارسة الصيدلة فى كندا) عن الفرق بين معادلة كيبك والمعادلة الفيدرال وطبعا فى اراء مفيدة كتير زيها فى نفس الموضوع كما يلى:

الكل بيفر من معادله كيبك حتى اللى مقدمين على الهجره لكيبك لعده اسباب:

1-اللغه الفرنسيه كصعب طبعا ان تدرس صيدليه باللغه الفرنسيه

2-المعادله بتاعه كيبك خاصه بكيبك يعنى مش ينفع تشتغل فيها فى تورنتو مثلا..

ولكن المميزات :

1-من اعلى الاجور سعر الصيدلى الخبره فى الساعه الواحده بيصل الى 90 و100 دولار كندى

2- موريال من اجمل مدن كندا والارخص من حيث المعيشه والسكن والمواصلات ..وعلى فكره كتير من سكان موريال مش عندهم عربيات لان المواصلات تعتبر ببلاش ومغطيه كل موريال تقريبا ...

ثانيا معادله الفيدرال :

طبعا معظمنا يعرفها وهيه قسمين ك

1-الايفالويشن ..

2-الكواليفاينج :-نظرى -وعملى اللى هوه الاوسكى..

3-الايلتس اسكور سبعه ..ولو جبت سته ونص بتقدم على لجنه تظلمات وبيوافقوا على الاسكور بتاعك بعد شهرين

4-الانترنال شيب وده بتختلف من مقاطعه لمقاطعه

5-دراسه ست شهور للقانون ..معنديش ليها تفاصيل لان الواحد لسه بيقول يا هادى

المعظم داخلها لانها :

1- باللغه الانجليزيه وكلنا درسنا صيدله بالانجليزى

2-صالحه لكل كندا بلا استثناء وحتى كيبك

العيوب :

هلاميه بعض الشئ يعنى منتش عارف راسك من رجلك وايجاد مصدر للمذاكره يعد تحدى واشهر المصادر غير الكوبرهنسف وخلافه

ورق مصبااخى

خلاصة الكلام يا اخت محتاجة, التقدبم على الفيدرال دلوقت نتيجه مش مضمونة فى الظروف اللى انتى ذكرتيها, بس ممكن تقدمى و لو نوفاسكوشيا شافت ان الظروف غير ملائمة للهجرة هيرجعولك فلوس التقديم, وبالنسبة لمعادلة كيبك فالفرنساوى طبعا هى اللغة المعتمدة فيها.

لكن ممكن تجربى الباب الخلفى لكندا وهو الدراسة, يعنى لو تقدرى تقدمى على ماستر او دبلومة فى كندا خصوصا ان تقديرك جيد جدا , يعنى حتى ممكن تدورى على Assistantship مثلا, وبعدها ممكن تقدمى فيدرال بسهولة تحت فئة Canadian Experience او حتى فيدرال عادى بعد سنة واحدة من الدراسة.

بالنسبة لكيبك , فالحياة فيها معتمدة بشكل اساسى على الفرنساوى, على الرغم من وجود برامج دراسة بالانجليزى فى جامعات مثل كونكورديا وغيرها و مدينة زى مونتريال ممكن الانجليزى يساعدك فى الحياة اليومية بعض الشئ.

وعلى كل حال هيفيدك انك تقرى كتير فى المنتدى لان فى عده مواضيع بتتكلم عن الحياة فى كيبك والتقديم ليها, وهناك العديد من الزملاء الصيادلة اللى اتحطوا فى نفس موقفك ده بالضبط , وممكن تكتسبى كتير من خبرتهم.

مع تحياتى. 

رابط هذا التعليق

اكيد مش زي الانكليزي ..

ولا يهمك يا اخت محتاجة, انا هنقل مداخلة لزميلنا خالد المسلم من موضوع ( الى الراغبين فى ممارسة الصيدلة فى كندا) عن الفرق بين معادلة كيبك والمعادلة الفيدرال وطبعا فى اراء مفيدة كتير زيها فى نفس الموضوع كما يلى:

الكل بيفر من معادله كيبك حتى اللى مقدمين على الهجره لكيبك لعده اسباب:

1-اللغه الفرنسيه كصعب طبعا ان تدرس صيدليه باللغه الفرنسيه

2-المعادله بتاعه كيبك خاصه بكيبك يعنى مش ينفع تشتغل فيها فى تورنتو مثلا..

ولكن المميزات :

1-من اعلى الاجور سعر الصيدلى الخبره فى الساعه الواحده بيصل الى 90 و100 دولار كندى

2- موريال من اجمل مدن كندا والارخص من حيث المعيشه والسكن والمواصلات ..وعلى فكره كتير من سكان موريال مش عندهم عربيات لان المواصلات تعتبر ببلاش ومغطيه كل موريال تقريبا ...

ثانيا معادله الفيدرال :

طبعا معظمنا يعرفها وهيه قسمين ك

1-الايفالويشن ..

2-الكواليفاينج :-نظرى -وعملى اللى هوه الاوسكى..

3-الايلتس اسكور سبعه ..ولو جبت سته ونص بتقدم على لجنه تظلمات وبيوافقوا على الاسكور بتاعك بعد شهرين

4-الانترنال شيب وده بتختلف من مقاطعه لمقاطعه

5-دراسه ست شهور للقانون ..معنديش ليها تفاصيل لان الواحد لسه بيقول يا هادى

المعظم داخلها لانها :

1- باللغه الانجليزيه وكلنا درسنا صيدله بالانجليزى

2-صالحه لكل كندا بلا استثناء وحتى كيبك

العيوب :

هلاميه بعض الشئ يعنى منتش عارف راسك من رجلك وايجاد مصدر للمذاكره يعد تحدى واشهر المصادر غير الكوبرهنسف وخلافه

ورق مصبااخى

خلاصة الكلام يا اخت محتاجة, التقدبم على الفيدرال دلوقت نتيجه مش مضمونة فى الظروف اللى انتى ذكرتيها, بس ممكن تقدمى و لو نوفاسكوشيا شافت ان الظروف غير ملائمة للهجرة هيرجعولك فلوس التقديم, وبالنسبة لمعادلة كيبك فالفرنساوى طبعا هى اللغة المعتمدة فيها.

لكن ممكن تجربى الباب الخلفى لكندا وهو الدراسة, يعنى لو تقدرى تقدمى على ماستر او دبلومة فى كندا خصوصا ان تقديرك جيد جدا , يعنى حتى ممكن تدورى على Assistantship مثلا, وبعدها ممكن تقدمى فيدرال بسهولة تحت فئة Canadian Experience او حتى فيدرال عادى بعد سنة واحدة من الدراسة.

بالنسبة لكيبك , فالحياة فيها معتمدة بشكل اساسى على الفرنساوى, على الرغم من وجود برامج دراسة بالانجليزى فى جامعات مثل كونكورديا وغيرها و مدينة زى مونتريال ممكن الانجليزى يساعدك فى الحياة اليومية بعض الشئ.

وعلى كل حال هيفيدك انك تقرى كتير فى المنتدى لان فى عده مواضيع بتتكلم عن الحياة فى كيبك والتقديم ليها, وهناك العديد من الزملاء الصيادلة اللى اتحطوا فى نفس موقفك ده بالضبط , وممكن تكتسبى كتير من خبرتهم.

مع تحياتى. 

عندي سؤال لو سمحتم انا مقدمة كيبك بس مش عارفة ايه خطوات معادلة الصياداة فيها هل هي نفس خطوات المعادلة بتاعة الفيدرال ولا مختلفة

رابط هذا التعليق

عندي سؤال لو سمحتم انا مقدمة كيبك بس مش عارفة ايه خطوات معادلة الصياداة فيها هل هي نفس خطوات المعادلة بتاعة الفيدرال ولا مختلفة

يا اخت ملوكة , احسن حاجة تقريها لمعادلة كيبك هى مشاركات زميلنا اينشتين التالية:

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=343113

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=343114

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=343115

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=343116

ويفضل قراءة موضوع (الراغبين في ممارسة الصيدلة في كندا) بالكامل , لانه مليان معلومات مفيدة مكتوبة من زمائلنا صيادلة المنتدى.

مع تحياتى.

رابط هذا التعليق

لو سمحتم ياجماعة ...عندى سؤال بخصوص خبرة العمل اللى بتاخد عليها نقط لما بتقدم طلب الهجرة للكيبيك....لو انته صيدلى ...هل لازم عشان تاخد نقط الهجرة تكون خبرتك كصيدلى فصيدليه ولو غير كده مش هتاخد النقط دى ولا ممكن تاخد النقط دى لو انته مندوب دعاية طبيه فشركة أدوية؟؟ ...والنقط تعطى على اساس انك بتشتغل فى مجال قريب من شهادتك وبس.....ياريت الزمله اللى عندهم فكرة أكيدة عن النقطة دى يفيدونى ....لأن نقاط الخبرة فالعمل مهمة....وشكرا

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

لو سمحتم ياجماعة ...عندى سؤال بخصوص خبرة العمل اللى بتاخد عليها نقط لما بتقدم طلب الهجرة للكيبيك....لو انته صيدلى ...هل لازم عشان تاخد نقط الهجرة تكون خبرتك كصيدلى فصيدليه ولو غير كده مش هتاخد النقط دى ولا ممكن تاخد النقط دى لو انته مندوب دعاية طبيه فشركة أدوية؟؟ ...والنقط تعطى على اساس انك بتشتغل فى مجال قريب من شهادتك وبس.....ياريت الزمله اللى عندهم فكرة أكيدة عن النقطة دى يفيدونى ....لأن نقاط الخبرة فالعمل مهمة....وشكرا

يا دكتور اليكس شغلك فى الصيدلية أو كمندوب دعاية لشركة أدوية الاتنين ينفعوا, ولكن لما تيجى تكتب شهادة خبرتك حاول تكتب مهام شغلك قريبة للى هما طالبينه , ممكن من job duties الموجودة فى ال NOC او قريبة ليها شوية.

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...