اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 20
      باديء ذي بدء .. الفقر مش عيب وكلنا فقراء الى الله ... عشان ماحدش يفهمني غلط ويحسب اني باكتب الموضوع ده وانا ادخن الغليون واتناول شاي الساعة الخامسة .. انا باتكلم عن ناس فقريين دماغهم بتخليهم فقرا وده استنتاج استنتجته بعد خوضي لتجربة في بيئتين مختلفتين ... والتجربة هي التعامل عن قُرب مع طبقة الصنايعية .. انا باتعامل معاهم من زمان لكن الموضوع زاد عن حده في الآونه الاخيرة والبيئتين هما : - مصر - السعودية وفعلاً فعلاً .. أحياناً كتيره جداً بيبقى الفقر في العقل وليس مرتبطاً بالحالة الاقت
    • 19
      * * * احتجت لبعض المال, فذهبت لإحدى ماكينات الصراف الآلي لأسحب ما أريده باستخدام بطاقة الصراف الإلكترونية.. ولما وصلت إلى الماكينة قمت بإخراج البطاقة, وكدت أن أدسها فيها لولا أن اقترب مني رجل يبدو على وجهه آثار الفقر، والجوع، والمرض، والبؤس، والشقاء وكل المآسي اللي في الدنيا .. ha) وبالطبع ظننت إنه جاء يطلب مني مالاً يعينه على مآسي الحياة التي أثرت على صفحات وجهه. وقبل أن أسمع منه كلمة واحدة هممت بالفعل أن أعطيه مالاً، فمثله لا يحتاج أن يتكلم أصلاً، وإنما تكفي نظرة واحدة إليه تجعلك تستحي
    • 0
      ثلاثية الخوف والجوع والفقر (1) اقتل فقير تكسب دولار وتعيش أمير بين التجار تاجر فى قوت الشعب تاجر فى مصير الغلبانين دى السرقة على عينك يا تاجر مش بالالآف بالملايين رزق الحرامية الكبار ع المجانين اللى فى لحظة صدقوا وتشوقوا للعدل بين اللى بيتغدى براتب ألف مستخدم شريف واللى مش لاقى الرغيف بين ترلا أو جبلا بس ساكن جوه فيلا وبين عفيف بس بينام ع الرصيف وان نقول حرام يقولوا موت جعان تموت خفيف يا مال بلدنا يا مال سايب وما لوش اصحاب يا فلوس تكية يا وكالة من غير بواب وسيادته فى اللي
  • أضف...