اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المهموز

se_ Elsyed

Recommended Posts

المهموز في اللغة العربية يعني

الشلوت

الخازوق

الزومبة ( وهو اللفظ الشاع بين العرب )

الصاروخ

ويقصد به كل ما يُعبر عن فصول النتانة والبواخة التي تحدث من شخص ضد شخص أخر فتؤذيه أذيه تتفاوت درجتها حسب حجم الضرر الواقع على الشخص المتمهمز.

وأخوكم سين سين اخد مهموز من يومين إنما مهموز تاريخي وممكن يتألف عنه فيلم يقوم ببطولته المرحوم أميتام متشام .. وأنا قلت مهموز تأدباً يعني إنما هو صاروخ عابر للقارات ..

وأقسم بالله حتى الأن لم أفق من تلك الصدمة المهموزية وماشي في الشوارع والازقة والحواري أكلم نفسي وأسأل أطفال الشوارع والنساء العجائز وأرباب المعاشات امام مدافئهم وأقولهم : ليه ؟ ... طب ليه ؟ .. أنا عملت إيه ؟

والغريبة إن ماحدش بيرد عليه

- الموضوع وما فيه أيها السادة الكرام المحترمين إن لي صديق يعمل معي بالشركة كـ " مدير مالي " وهو من نفس سني تقريباً إن لم يكن أكبر بـ 4 او 5 سنوات وبقى له حوالي عام ... وله ميول كروية مثلي وكل يومين تلاتة نتقابل ونقعد نحكي عالكورة وسنينها السودا ونضحك ونهزر وهكذا .

هذا الشخص جالي مكتبي من إسبوعين ويكاد يبكي وهو بيلعن ابو الغربة وسنينها ... لإن زوجته كانت في حالة ولاده وهو عنده إبن واحد عنده عام ونصف فمبقاش عارف يراعي الواد ولا يشوف الست اللي بتولد في المستشفى ومحتاجاه جنبها وأصبح لا يستطيع التركيز في عمله المطلوب منه خصوصاً إننا في تقفيل " كوارتر عمل " وهكذا ..فأضطر إنه يضع إبنه عند ناس أفاضل – أو كان يظن ذلك – من جيرانه لمدة يوم أو يومين لحد ما زوجته تخرج من المستشفى ، وفي أول يوم رجع البيت بالليل وخبط على الناس يطمئن على الولد لقاه مبهدل نفسه وماحدش غير له هدومه لما عمل حمام وشعره متنعكش وماكلش حاجه طول اليوم والولد هايموت من الجوع فبيقولي بكيت على حالي وأخدت الولد على شقتنا ولأول مره في حياتي أحميه وأغير له هدومة والبامبرز وأأكله ... قررت إني اخده لوالدته في المستشفى وقلت أحسن له إنه يبات معاها وانا كمان هابات معاهم عشان لو أحتاجوا حاجه ..

المهم فضلت أواسيه وأقوله معلش ثمن بندفعه في الغربة ولو محتاج أي حاجه إحنا إخوات وممكن تجيب الولد عندنا لزوجتي ترعاه وهكذا

ولإني لم أكن على علاقة صداقة عائلية معه .. فذهبت في نفس اليوم على زوجتي وقلت لها تعالي في أقرب فرصة نشتري للناس دول هدية وتتعرفي على زوجته وتعرضي عليها إنك تساعديها في أي حاجه .. إن شالله لو عزومة مراكبية خصوصاً إن زوجتي حامل وتعبانه جداً هذه المرة وهذا ما جعلني أُحضر لها شغالة منزلية تساعدها في الاعمال المنزلية .. فقالت لي ماشي ولو إني مش هاقدر أساعدها إيد بإيد في عمل المنزل إنما ممكن ناخد الشغالة معانا .. فقلت لها زي بعضه .

من حوالي إسبوع لقيته جايلي المكتب وبندردش سوا عرفت إنه بيفكر يقدم إستقالته لإنه زهق من كتر الشغل والضغط عليه من الجميع .. وقالي أنا ناقل كفالة عليكو فبالتالي لو استقلت من حقي أنقل كفاله ... مش كده ؟

فوضحت له وجهة النظر القانونية في هذا الموضوع وإن ده مش شرط وإن صاحب العمل لو عاند معاه ممكن يديله نهائي خصوصاً لو مركزه حساس مثله ...

فأجابني بكل ثقة بإن امامه عروض كثيرة وبضعف الراتب من شركات أخرى ومنهم اللي هايعطيه فيزا ييجي بها السعودية مرة تانية ...

فقلت له إستهدا بالله وفكر كويس مرة وإتنين ومية وأستخير ربنا قبل ما تاخد أي قرار ..

اول أمس جاء لنا شخص لعمل إنترفيو معه ودخل على المدير العام ودردش معاه وعرفت إن الشخص ده إحتمال يكون جاي بديل للاخ المدير المالي ده

فروحت له مكتبه وأنا مكتئب لإني عارف ظروفه العائلية وحالته النفسية اللي زي الزفت منذ عدة أيام

وقلت له بالحرف الواحد : هل حدث تطور في موضوعك أو أرسلت إستقالة رسمية للادارة العُليا ؟

فقال : لأ .. ليه .. كل الكلام كان مع مديري العام المباشر وكانت إستقالة شفهية ليس إلا وهو راجعني فيها ولم يقبلها حتى الان ؟

فقلت له : خلي بالك أنا حاسس إن في بديل ممكن ييجي مكانك وإن إنت لو صممت على إستقالتك أنا بأقولها لك مرة ثانية ممكن تاخد تاشيرة نهائي ..

فلقيت وشه أصبح كقطعة الفحم تماماً وقال لي : إزاي ده المدير العام لسه إمبارح باعث لي عقد مُعدل بزيادة راتب لم أكن أحلم بها وبأثر رجعي وفاضل على توقيعي بالموافقة فقط ويسري هذا العقد لمدة عامين .. يبقى إزاي حصل كده ؟

فقلت : الحمد لله ... يبقى أنا فهمت غلط

فقال : إحنا كنا طالبين مدير مالي لفرع الشركة بشمال أفريقيا .. يمكن الراجل ده جاي لهذه الوظيفة ؟

فقلت : يمكن وطالما فعلاً إتبعت لك عقد يبقى الموضوع خلاص وإنسى الهم بقى وركز في شغلك ونفذ ما يطلبة منك رئيس مجلس الإدارة من تقارير وحسن علاقتك بالمدير العام .. وبأقول لك إيه كإني لم أقل لك شيئاً ولم تراني أساساً

فقال بالحرف الواحد : عيب يا س س ده إحنا اخوات وإنت جزاك الله ألف خير إنك حذرتني وأقسم بالله ما هاجيب سيرة لحد

إيه رأيكو لحد هنا وكله تماما ... صح ؟

أقسم بالله يادوب روحت مكتبي ولسه بأعدل الكرسي وهاقعد إلا وألاقي رئيس مجلس الإدارة بيتصل بي وبيقولي إن فلان الفلاني عنده في مكتبه وبيقوله إنه سين سين جالي مكتبي وقال لي كذا وكذا وكذا .... إيه تفسيرك لكده ؟

فاكرين أفلام الكارتون لما الواحد بينضرب على دماغه فجاة فالنجوم بتطير فوق نافوخه ويرى وميض وظلام ووميض وظلام في نفس الوقت ؟ ...

فقلت له : إن الموضوع لم يتعدى رفع الروح المعنوية للشخص المذكور اللي كانت متدنية نتيجة تفكيرة في الإستقالة وكل اللي ركز عليه إني نصحته وفسرت له نقطة قانونية خاطئة في إعتقاده وهي إنه طالما ناقل علينا كفالة يبقى لو مش في أي وقت ممكن قانوناً ينقل كفالة ..

فقال : خير ان شاء اله ..

فعرفت من نبرة صوته إنه مش خير ولا يحزنون

ولإن المصايب لا تأتي فُرادى لقيت طبعاً المدير العام نده لي وقالي إن في تحقيق هايتعمل دلوقت معاك – طبعاً رئيس مجلس الإدارة قال له حقق مع سين سين – سبحان الله إحنا اللي طول عمرنا بنحقق مع الناس دلوقت بقى يتحقق معانا وبقيت زي مرتضى منصور من قاضي بالأمس إلى متهم آثم اليوم ..

والمدير العام أستدعى الاخ المغوار وجلس أمامي وقال له : قل ما كنت تقوله الأن ... فبالحرف الواحد قال : لقد جاء لي الأخ س س من 10 دقائق ووجدت وجهه متغير فسألته مالك يا سين سين ياخويا ؟ فقال لي خلي بالك يا فلان ده الشركة جابت لك بديل وبتفكر نديلك نهائي وكيت وكيت وكيت ...

ثم توجه لي بالكلام – الشخص - وقال : انا اسف يا س س يا صاحبي أنا بادافع عن مستقبلي ومستقبل أولادي أنا راجل مدير مالي ولست على استعداد إني أروح بلدي نهائي وهايبقى صعب أرجع تاني .

كل ده وأنا مذهول وبأقول في نفسي : ليه ... طب ده جزاتي ؟

المهم المدير العام سمع له وقاله إتفضل إنت على مكتبك ثم وجه لي الكلام وقال في أول جُمله : شوفت الإنسان الوسخ اللي إنت كنت عايز تساعده أول حاجه عملها فيك إيه ؟ .. عايز أسمع تبريرك لإن إنت عارف إن اللي عملته ده يعتبر إفشاء لأسرار العمل وهو ما لم يحدث منك طوال أكثر من 10 سنوات عمل بالشركة والتي كنت ومازلت مشهوراً فيها بالأمانة والإجتهاد .. والدباجة اللي إنتوا عارفينها

فقلت له بإختصار : إن ما فعلته كان بدافع إنساني بحت ولمصلحة العمل أيضاً وقولت لماذا نخسر إنسان كويس في عمله في حين أن هناك فرصة لإصلاحه أو توجيهه بشكل نفسي سليم ...ولم يتعدى الامر تخميناً فقط مني ومحاولة لرفع روحه المعنوية المنخفضة .. ثم إن أي خطأ مقصود أو حتى أي جريمه لازم يبقى وراءها هدف ... فهل تستطيع ان تقول لي ما هدفي من وراء هذا ؟

فطبعاً هايعمل تقرير ويصعده لرئيس مجلس الإدارة عشان ياخد قرار ضدي – يا سبحان الله – وللصدفة فقد سافر البيج بوص وهايرجع كمان كام يوم ومازالت في انتظار القرار

ولا حول ولا قوة إلا بالله

وزي ما قلت لكم : أنا باسأل نفسي سؤال واحد لحد دلوقت : ليه ؟ ليه عملت كده يا فلان ؟ بقى أنا جاي احذرك من حفرة أمامك إحتمال إنك تقع فيها ... تقوم رادد لي الجميل بإنك تحدفني لأسقط رأساً على عقب في تلك الحفرة ؟

اومال إيه علامة الصلاة اللي هاتنط من راسك دي ؟

وإيه الصحوبية الجامدة اللي بيننا دي واللي لم أقم في مرة حتى بالتقاعس عن مساعدتك في أي شيء تريده أو ابخل بأي نصيحة عليك خصوصاً وإنت لسه جديد ؟

وليه ؟ ده إحنا في إدارتين مختلفتين تماماً ومجال عمل بعيد كل البعد عن مجالك يعني ما أنفعش اكون بأرتب لك حاجه عشان أقفز على كرسيك زي ما ناس كتير من ضعاف النفوس والإيمان بتحسب إن أي حد بيقوله سلامو عليكم يبقى عايز ياخد مكانه

... أقسم بالله يا جماعة الخير في الشهور القليلة الماضية إتحطيت في كام موقف أزبل من بعض نتيجة إني كنت عامل زي الـ " مغسل وضامن جنه " وأقسم بالله ويعلم الله إني لا أتاخر على أحد يريد مساعدة ليلاً أو نهاراً وتليفوني عامل زي تليفونات قسم الطواريء بالمستشفيات من الخدمات اللي بأقدمها لأي صديق او حتى لو كان إبن عم خالة زوج اخت أي حد أعرفه وبيطلب خدمة او إستشارة أو إنسان بيبحث عن عمل أو سكن أو يريد شراء سيارة أو واحد جديد في الغربة ومش عارف يروح فين وييجي منين .... فلا أبخل بذلك طالما في إستطاعتي .. وبتبقى النتيجة في معظم الاحيان إني بالاقي نفسي متورط في ضرورة التدخل المباشر لإنهاء تلك الخدمات وتحقيق نتائج إيجابية وبيبقى ناقص أروح احمي اللي عايز الخدمة ده وأغسل له رجله بميه وملح ..

ففكرت فعلاً وبشكل جاد إني انزل سوق الكانتو – الحاجات القديمة – وأشتري جزمة صغيرة ممكن تتعلق في الميدالية عشان تبقى جاهزة إني أضرب نفسي بها 100 جزمة ورا بعض لو خدمت حد تاني

أستغفر الله العظيم

ولكن سبحان الله ..... وكأن الله أراد أن يرسل لي رسالة .. فما كدت أنتهي من التحقيق وأرجع مكتبي أحوال ان أُلملم أعصابي ... إلا وقررت إني أروح البيت أنام أحسن وطظ في ام الشغل واللي بيتشغلوا .. ولسه يا جماعة بأخرج من باب الشركة العام – وشركتنا تقع على طريق يعتبر هاي واي وأقل عربية بتمشي فيه بتكون على سرعة 120 كم – إلا واسمع صوت فرامل جامده وأرى إنسان بيطير في الهواء لعدة امتار ليسقط على الرصيف فما كان إلا إني بشكل تلقائي أجري وأعبر الشارع لمساعدة هذا المصدوم .. فاتضح إنه شاب سعودي صغير في السن في منتصف العشرينات و أتضح إنه غريب ومن المنطقة الجنوبية كان جاي العاصمة يقضي مصلحة ومن ثم جاي بيحجز تذكرة طيران عشان يرجع بلده ، ولإنه لا يعرف البلد ولا يعلم مدى خطورة هذا الطريق فجاي بيعدي الطريق وهو بيجري فالجلابية اللي لابسها ما بتبقاش زي البنطلون في حرية الحركة ولما ييجي يجري ممكن تحوشه .. فالعربية المسرعة صدمته فسقط على الرصيف وهو ينزف من فمه ورأسه فطبعاً لم أتردد واتصلت بالأسعاف والشرطة وحاولت مع الجمع المحتشد إفاقة الولد الذي أسترد وعيه قليلاً جداً وللمفارقة كان ملموم ييجي خمسين واحد وماحدش يلاقي محفظة نقودة وبطاقة هويته إلا أنا لقيتها تحت رجلي فلملمنا حاجته ووضعناها في جيبه وجت الأسعاف شالته ...

فقلت الحمد لله .. ربنا يجعلنا نكون سبب بسيط في مساعدة أي إنسان قريب او غريب ... وإن الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه .

وقل لن يصيبنا إلا ما كتبه الله لنا ..

وأهو دعواتكم بقى ربنا يعديها على خير ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

زعلتني يابو حميد ...

بس إن شاء الله خير .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

اخى العزيز ابو عمر :wub:

قرأت كل كلمة ليك تحدثت بها واحسسب فيها بألم شديد

ولكنى واثق جدا بأن الله سيعطيك على قد نيتك الحسنة وياخى لاتندم على شىء فعلتة لوجه الله واحتسبة عند الله الذى سوف يجذيك خيرا على ذلك وانشاء الله تعدى وربنا يعديهالك على خير .

اخى العزيز لا تزعل ابدا وثق تماما بأن الله عالم ومطلع على كل شىء .ومتندمش وفى حديث ( من فرج كربة عن مسلم فرج الله بها عنها كربة من كرب يوم القيامة ) وانت متتوصاش فى تفريج الكرب

اخى العزيز انا بحبك فى الله ودايما متلهف عشان اعرف اخبارك ومداخلاتك واعتقد ان كل اعضاء المحاورات عندهم نفس الشعور دة وان اللى ربنا بيحبة بيحبب فية الناس وانت الناس كلها بتحبك وتتمنالك الخير ومش كل صوابعك ياعم سين سين زى بعض وادينا بنتعلم . كن دائما كما عهدناك معنا :flr1: :flr1:

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

"إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ"

أبشر وأطمئن عمر ما تكون النية خير وتلاقى النتيجة شر واعلم أخى وأظنك تعلم أن الأمور تجرى بمقادير فما هو لك لن يمنعه عنك مخلوق. وأوعى تخاف أبدا إنك تعمل الخير لأنك تبتغى وجه الله بيه مش شكر إنسان ربنا معاك ويطمن قلبك

"وَمَنْ يَتَوَكَّل عَلَى اللَّه فَهُوَ حَسْبه إِنَّ اللَّه بَالِغ أَمْره قَدْ جَعَلَ اللَّه لِكُلِّ شَيْء قَدْرًا"

رابط هذا التعليق

سي السيد...وقول ناش أم ياسر قالت.....

هذا الموقف سينتهي إن شاء الله بنقطه قويه لصالحك....

وكل إنسان وقفت معه وحاولت مساعدته ولو حتي بالدعاء...سيجزيك رب العالمين عنه كل خير.....ولا يمكن أن يحدث العكس ابدا...

الذي حدث من هذا الإنسان الخائن...له عند رب العالمين حكمه ...أنت لا تعرفها الأن...ولكن سيأتي اوانها في الوقت المناسب....وستستغرب من كم الخير الذي سيأتي...

لا تضايق نفسك...ولا تهتم بالذي حدث...وأرميه خلفك..وأمضي في طريقك...وتوكل علي الله....وحقك سيأتي إليك علي طبق من ذهب....والخائن مهما طال الزمن أو قصر سيأتي يوم عقابه..

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

مش قادرة أكتب لك أي كلمة مواساة لأني متغاظة جدا جدا علشان المواقف دي بتحصل معانا أحيانا وحاسة بيها و بأكون هاتجنن أقول ليه ده أنا لو حد بيعمل معايا

خدمة صغيرة ولو حتى كلمة بافضل ممتنة له طول العمر الناس اللي بتقابل الإحسان بالإساءة أسوأ نوعيات البشر

ماعنديش غير إني أدعي لك من كل قلبي ربنا يكون جنبك و يبعد عنك الناس دي و تأكد إن في لحظة ما تشعر بالإحباط هتلقى الفرج من أوسع الأبواب والله عن تجربة و

من يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لايحتسب

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

روى الترمذي في السنن عن شيخ من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم أنه صلى الله عليه وسلم قال: المسلم إذا كان مخالطا الناس ويصبر على أذاهم خير من المسلم الذي لا يخالط الناس ولا يصبر على أذاهم.

الحديث ده في الأحوال دي بيهدينا لأن الإنسان في وقت المشاكل دي بيقرر مالوش دعوة بالناس و يخليه في حاله و إلى آخره من القرارات لكن لما نعرف إن كل مهموز

بناخده بناخد معاه ثواب يا أهلا بالمهاميز

وتعيش و تشوف و تكسب ثواب في العالم دي برده

واضحك ولا يهمك وكل اللي من عند الله حياه الله

قلت لي انت منين يا سي السيد ؟؟؟ :sad:

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كلنا نعلم ان عمل الخير شي صعب والتضحيه اصعب والوفاء والتافني مع الاخرين فيه مشقـه والصبر علي الاذي من صفات المسلم

ذكرتني بمقوله الماثوره (( والله انك لتقرا الضيف وتعين علي نوائب الدهر فلن يخذلك الله ابدا))

استاذنا سي سيد اولا الارزاق بيد اللـه يوزعها كما يشاء فلا احدنا يعلم ما يخبي لك القدر , وما الله يختاره لك . فكن علي ثقه انك عملت خيرا . وأن اللــه سيجازيك علي عمل الخير بما هو افضل منـه .

عملك الانساني لزميك او اي انسان ( .. في كل نفســه رطبـه اجرا ) الحديث

عموما لو كنت اخطات فانت اخطات بحسن نيــه . وانسانيته وطيبتك الزائده وحب الخير هو باعث اسداء النصيحه لزميك .

عموما لااعتقد الامر يرقي الا اكثر ( من باب نحن هنا ) من قبل رئيس مجلس الاداره . وبردو احيانا الانسان يتعلم من بعض المواقف اللي تمر عليــه .

مما عرفنا عنك من خلال قلمك هنا عرفناك متحدث رائع لك اسلوب في التعامل مع المشاكل وقدرتك علي كسب الاصدقاء .

انا لو منك ارسلت لرئس مجلس الاداره عنوان موقع المحاورات وقلت لك بص يا رئيس انا زيك رئس مجلس اداره في منتدي عالمي ..

اتمني لك التوفيق والنجاح

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

فعلا اتق شر من احسنت اليه ولكن

لا تندم يا اخى على ما فعلته وان شاء الله سيعدى الموضوع على خير لانه لم يكن لك هدف من وراؤه واكيد اصحاب

الشركة بعد هذه المدة الطويلة معاهم فى العمل عرفينك وعارفين اخلاقك ومبادئك كويس وينتهى الموضوع كأنه زوبعة

فى فنجان اما صديقك هذا فقد خسر الكثير خسر اخ وصديق مخلص له بالغربه كما خسر احترام رؤسائه لانهم بالتأكيد

عرفو انه انسان وصولى يتقرب اليهم على حساب صديق مد يده بالعون له فما كان منه الا مد يد الغدر من الخلف

قدر الله وما شاء فعل وعلها عظة تعرف منها مش اى حد ممكن نقول عليه صديق وفى وان نحتاط بعد ذلك فى اى امر

من الامور. كان الله فى عونك اخى ودعواتى واكيد دعوات الجميع ممن يعرفوك ان تنتهى المشكلة دى على خير

وحسبى الله ونعم الوكيل فى هذه الصديق او بمعنى ادق هذا الجبان

امانى

تم تعديل بواسطة امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

ولا يهمك يابو السيد ..تأكد إن كل خير فعلته ، وكل خدمة قدمتها لمن يحتاجها ، وكل حل قدمته لصاحب مشكلة .. كل ذلك سيقف حائلا أمام أى ضرر يتهددك ..

ربما لن يتعدى الأمر بالنسبة لك ما قاله لك المدير العام عن أسرار العمل وضرورة المحافظة عليها ..

المهم هو أن المدير العام ورئيس مجلس الإدارة يفهمان أنك كنت تريد رفع معنويات ذلك النذل وأنك استعملت تخمينك بالنسبة للشخص الذى كان يجرى الإنترفيو لمحاولة إثنائه عن تقديم استقالته حرصا على مصلحته ومصلحة العمل

واعلم أن الله يدافع عن عباده الصالحين .. وأنت رجل صالح لم تكن تبتغى إلا خيرا ..

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أول حاجه ان شاء الله حتعدي على خير لأنك ابن حلال و حسن النيه :roseop:

بس تاني حاجه حقولهالك ملهاش علاقه بحسن النيه اطلاقا

ليها علاقه بظروف العمل و علاقات الموظفين ببعض (يعني مش هوايه ....احتراف زي الحضري كده) :sad:

و حسن النوايا غير كافي في أمور كتير

اللي انت عملته من وجهة النظر القانونيه يعتبر فعلا افشاء اسرار بصرف النظر عن مقصدك الطيب

في موقف زي ده مستقبلا .. و عشان متخسرش الثواب ..حاول تنبه بطريقه غير مباشره و من بعيد لبعيد و متخليش حد يمسك عليك حاجه ابداااااا

انما الطيبه و الشهامه الفطريه اللي انت فيها دي ياأحمد ممكن توديك في داهيه لا قدر الله

نصيحة أخ بيحب أخوه و لله و الله

حكلمك بالليل تطمني

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أول حاجه ان شاء الله حتعدي على خير لأنك ابن حلال و حسن النيه :roseop:

ليها علاقه بظروف العمل و علاقات الموظفين ببعض (يعني مش هوايه ....احتراف زي الحضري كده) :sad:

اللي انت عملته من وجهة النظر القانونيه يعتبر فعلا افشاء اسرار بصرف النظر عن مقصدك الطيب

في موقف زي ده مستقبلا .. و عشان متخسرش الثواب ..حاول تنبه بطريقه غير مباشره و من بعيد لبعيد و متخليش حد يمسك عليك حاجه ابداااااا

انما الطيبه و الشهامه الفطريه اللي انت فيها دي ياأحمد ممكن توديك في داهيه لا قدر الله

نصيحة أخ بيحب أخوه و لله و الله

حكلمك بالليل تطمني

مش بالضرورة يا اخ مزهيري والله

انا معاك ان الشغل شغل ومفيش فيه اي مجال للخطأ او حسن النية بس صدقني والله اللي مسلم امره لله ربنا بييسر له اموره وبيطلعه من اي محنة وبيوفقه في حياته وفي كل حاجة

انا بقولك كده عن تجربة انا كل تعاملاتي بحسن النية ومبدأ ان كل الاشخاص طيبين الى ان يثبت العكس وورطت نفسي في ورطات ملهاش اول من اخر يمكن مشكلة سي السيد جنبها ولا شيء بس سبحان الله بلاقي الفرج جاي والامور تتسهل وترجع افضل من الاول

طبعا كنت كل مرة بقول زي سي السيد كده هضرب نفسي مليون ... وارجع انسى تاني وانا عارف ومتأكد ان سي السيد اول ما يطلع من الوضع ده باذن الله على خير واي حد اتصل عاوز مساعدة هتلاقيه فورا معاه حتى لو كان الشخص صاحب المشكلة ده اصلها بتكون بالفطرة

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله.....

أخى العزيز س.س......لا تندم على فعل الخير ابدا...فأنت وكلنا ندين لله سبحانه وتعالى باسداء النصحية لكل مسلم

ماحدث من زميلك ..والله ليس بشىء غريب..فاللاسف اصبحنا نرى هذه السلوكيات بطريقة شبه يومية.....

انت التزمت بما يميله عليك ضميرك ونقاء سريرتك....التى تتنافى مع الاقدام على اى عمل فيه ايذاء او غش للغير....وسنين تواجدك بينهم خير شاهد اثبات لك....

لقد لجأ اليك وطلب منك النصيحة فنصحته بصدق ابتغاء وجه الله وليس لدوافع شخصية....كونه جحد هذا ولم يرى الا مصلحته نفسه فهذا ماينطبق عليه قول الله عز وجل :

"وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا(58)}.- الاحزاب

ولعل ماحدث منه فيه خير لك حتى تعلم مع من تتعامل....وحتى تعلم المنافق من الصالح...وكما قال رسولنا الكريم " أربع من كن فيه كان منافقا خالصا ، ومن كان فيه خصلةٌ منهن كان فيه خصلةٌ من النفاق حتى يدعهَا : اذا اؤتمن خان ، واذا حدث كذب ،واذا عاهد غدر ، واذا خاصم فجر " - رواه البخارى ومسلم

فلا تحزن ولا تبتأس فان الله لا يضيع اجر من احسن عملا...ولا يحيق المكر السىء الا بأهله....

ولك فى شهادة المدير نفسه ورأيه فيما فعل زميلك ما يرضيك ويشعرك بالطمأنينة ان شاء الله....

ولكن لعل هذا الحدث يكون بمثابة وقفة لك مع النفس....حتى تتعلم كيف تعطى ولمن وبأى قدر يكون عطائك...انت انسان خدوم محب للخير والغير..ولكن ليس على حساب نفسك ...اعطى بقدر ماتستطيع فقط...اما اذا شعرت بانك تعطى اكثر مما تحتمل نفسك فتوقف والتقط انفاسك....ولا يكلف الله نفسا الا وسعها....

لانك لن تجد من يتذكر لك مافعلته فوق طاقتك من اجله.....ارضى ضميرك وحبك لعمل الخير ولكن دون ان تعرض نفسك لما لا تحتمل....

لا تخاف ولاتحزن فان الله معك ودعائنا لك يسبق خطواتك...

أكثر من لاحول ولا قوة الا بالله....

حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله انا اليه راغبون.......

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

ولكن لعل هذا الحدث يكون بمثابة وقفة لك مع النفس....حتى تتعلم كيف تعطى ولمن وبأى قدر يكون عطائك...

تحياتي فلانه هانم :sad:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أخي الحبيب .. سي السيد ...

هذا الرجل كان بالفعل يدافع عن نفسه ...

وذهب للمدير وأبلغه بما قلته له دفاعاً عن نفسه ..

وهذا حقه ...

وأنت ..

ذهبت له .. ونصحته دفاعاً عن نفسك .. وعن حياتك .. ودفاعاً عن مبادئك .. ودفاعاً عن الخير في قلبك ..

كل فعل ما فعله دفاعاً عن نفسه .. وعن مايقتنع به ..

غير عابئ بما يعود به هذا التصرف عليه

ولا يهمك .. مش حيحصل حاجة ..

رؤساء ومديروا الشركات بإمكانهم تفهم مثل تلك المواقف بسهولة ..

كتر خيرك .. و

ربنا معاك ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

أخي العزيز اسد...

هذا الخائن لم يدافع عن نفسه فقط لنلتمس له العذر...بل كذب ايضا....

لو كان نقل الحوار الذي تم بينه وبين أخونا سي السيد كانت وقع الصدمه ستكون أهون.....

هو كذب والكذب منتهي الخيانه والدناءة.....والحقارة ايضا.....

هو ورط سي السيد في الوقت الذي كان يسعي فيه سي السيد لما فيه مصلحته....ومن دافع الأخوة في الإسلام....

هذا الخائن لا يجب ان نعطيه اي مبرر لفعلته الشنعاء او نلتمس له الاعذار.....فلا عذر لديه...

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

هذا الخائن لا يجب ان نعطيه اي مبرر لفعلته الشنعاء او نلتمس له الاعذار.....فلا عذر لديه...

مش مبرر ولا حاجه يا نيش

بس ده تصرف بشري في وقت أزمه و احساس بالمصيبه اللي حتقع فوق راسه راح خارر بالكلمتين اللي قالهمله سين سين عشان يعرف الحقيقه

وعشان نتفادى الكلام ده يبقى لازم نخلي بالنا من كلامنا

نقوله لمين و منقولوش لمين و نقول أد ايه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أخي العزيز اسد...

هذا الخائن لم يدافع عن نفسه فقط لنلتمس له العذر...بل كذب ايضا....

الأخت المحترمة ناش

بالطبع أنا لا ألتمس عذراً (مع تحفظي على كلمة خائن - فقط لفرط قسوتها وليس لمعناها) .. ولكني فقط أفسر ما حدث ..

وأفسر الفرق بين موقفين لشخطين ..

كل منهم يقوم بفعل دفاعاً عما يؤمن به ويعتقده ..

تحياتي

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

أول حاجه ان شاء الله حتعدي على خير لأنك ابن حلال و حسن النيه :blink:

ليها علاقه بظروف العمل و علاقات الموظفين ببعض (يعني مش هوايه ....احتراف زي الحضري كده) :blush2:

آآآآميييييييين

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

اخواني الأعزاء....

كان من الممكن له أن يتأكد من كلام سي السيد بطريقه غير مباشرة....لكن أن يذهب ويفشي كل ماقاله له وهو يعلم أن هناك ضرر من الممكن ان يقع فيه سي السيد فهنا هو خائن للصداقه....بلاش صداقه للزماله حتي..وهو يعلم علم اليقين ان سي السيد لم يكن له اي مصلحه شخصيه فيما حدث...

ثم أنه لم يكتفي بما قاله سي السيد بل زاد عليه ليخلص نفسه من الورطه ...غير عابيء بمستقبل سي السيد نفسه...بالله ماذا نصفه ؟؟

نعلم تماما ان سي السيد له مبرات لما حدث من جانبه وكلها حسنه النية وبالتأكيد لن يمر هذا الفعل مرور الكرام...وإن شاء الله سيمر هذا الموقف وسيزيد من رصيد سي السيد لكن ( لماذا قام هذا الإنسان بهذا الفعل) إلا أنه اصلا غير سوي الشخصيه...واكيد عنده الإستعداد التام لبذل اي شيء في سبيل مصلحته الشخصيه...وأكيد أنه قد آذي اخرين من قبل...لذلك هي ليست مسأله ضعف بشري طاريء

طبعا أختلاف الراي لا يفسد الود

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...