اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انت لسه فاكر؟ انت مين فيهم ؟

lonly in cold night

Recommended Posts

مشهــد واحـد

####################

أول أيام العيد/ قبل صلاة العيد مباشرة

عدد كبير من المصلين يتجهون نحو المساجد والساحات وهم يرددون: الله أكبر الله أكبر الله أكبر.. لا إله إلا الله.. الله أكبر الله أكبر الله أكبر ولله الحمد، تلحقون بالصلاة والإمام يدعو إليها قائلا: الصلاة جامعة

يلتصق الكتف بالكتف وتنظر إلى السماء الصافية التي توحي بيوم لطيف، تكبر وتدخل في صلاتك بخشوع، وبعد الانتهاء منها، وقبل أن يبدأ الإمام في إلقاء خطبة العيد -التي قد تكون عن بهجة الأعياد أو عذاب القبر!- تسلم على من كانوا يصلون معك في نفس الصف فتفاجأ بأن أحمد زميل أيام الإعدادي والذي اختفى منذ سنوات بعد أن ترك المدرسة يصلي إلى جوارك.. صحيح أنه كلبظ حبتين.. ونما له شارب رفيع وبدا أن شعره هو الآخر يعاني من الصلع -أكيد بيستخدم نفس الجيل بتاعك!- بس هو.. هو بشقاوته

وبعد أن ينتهي الإمام من إلقاء خطبته تأخذ أحمد في أحضانك وتشير لأبيك بما معناه أنك ستذهب مع أحمد لاستعادة ذكريات الماضي الجميل

وأنتما تسيران معا على الكورنيش -أكيد بلدكم فيها كورنيش ولو حتى ع الترعة!- وتتابعان الأطفال الذين أخذوا يتوافدون على المراجيح والحدائق وعربات الآيس كريم وبعد أن عرفت أسباب غيابه كل هذه المدة -مش هنقول عليها لأنها سر بينك وبينه!-.. تأتي إليك الفكرة الجهنمية

أنت: إيه رأيك يا أبو حميد بمناسبة العيد إننا نمر على كل أصحابنا نزورهم؟

هو: أصحابنا مين يعني؟

أنت: أصحاب الإعدادي.. أيمن وسيد وعبد العزيز ونهى وليلى وإبراهيم وحسن

هو: ياه.. إنت لسه فاكرهم

أنت: وأنساهم ازاي ده أنا قضيت معاهم أحلى سنين عمري.. فاكر لما كنا في الفسحة بننط من فوق السور عشان نلعب في الشارع اللي جنبنا كورة ونرجع قبل ما الجرس يضرب؟

أحمد مبتسما وقد بدأ في التذكر: آه فاكر.. فاكر إنت بقى لما اتلمينا كلنا على أنور الواد السخيف ده بتاع فصل 3-4 اللي كان بيعاكس نهى.. ده احنا قطعناه ضرب

أنت: ماتقولش احنا بس.. ماحدش ضربه غيري ولا مؤاخذة

هو: أيوه كنت عاوز تعمل فيها روميو ونهى جوليت.. أهي جوليت اتجوزته في الآخر

أنت: مايبقاش قلبك إسود كده.. ده أنا اللي زفتهم في الفرح من كام سنة بس ماشفتهمش من بعدها.. إيه رأيك نبدأ بيهم؟

هو: بس أنا جعان

أنت: يا عم أكيد هيكونوا لسه بيفطروا.. فرصة حتى نفطر ببلاش في اليوم المفترج ده.. بينا؟

هو: بينا

مشهـد تانى

###################

أول أيام العيد/ بعد صلاة العيد مباشرة

وقد انتهيت من صلاة العيد، لا تنتظر حتى لسماع الخطبة -دي سنة يا جماعة- تتخطى المصلين في سرعة، ثم تتجه مباشرة إلى المنزل

تفتح الباب تستقبلك والدتك بترحاب وهي تعد الإفطار تتخطاها متجها إلى السرير الذي ترتمي عليه.. وتنام، تنادي عليك والدتك: مش هتفطر معانا يا ابني؟

أنت: خخخخخخخخ

والدتك: ده أخوك الكبير هيفطر هو ومراته معانا

أنت: خخخخخخخخخ

بعد آذان العصر بساعة تقريبا تصحو من نومك، تبحث عن أكل فلا تجد إلا نصف فرخة مشوية فقط

تجلس أمام التليفزيون وفي يدك اليمنى نصف الفرخة وفي يدك اليسرى الريموت كنترول.. يقول لك والدك: مش هتيجي معانا رايحين نزور عمك وخالك

أنت: ابقوا سلموا لي عليهم

والدك: يا ابني ده احنا في عيد وماشفناهمش من السنة اللي فاتت

أنت: يا حاج يبقوا سنة ويوم.. كل سنة وإنت طيب

والدك: هتعمل إيه طيب النهارده

أنت: وهو فيه متعة غير كده.. نوم وأكل وأنتخة وفرجة على التليفزيون.. ألف سلامة

هاه.. إنت مين فيهم؟

يوم العيد الصبح بتعمل رحلة لزيارة أصحابك وقرايبك وناسك وأهلك اللي ماشفتهمش بقالك فترة؟

أيوه ما هي ميزة الأعياد في الحاجات دي

في اللمة والصحبة وإن الناس تتقابل مع بعضها بعد طول بعد

جربت كده يعني؟

رحت زرت أصحابك اللي بقالك سنين ماشتفهمش؟

كلمت في التليفون صاحبك اللي كنت متضايق منه وقلت له كل سنة وإنت طيب؟

طب ناوي تعمل ده السنة دي في العيد؟

ولاّ ليك تصور تاني خالص؟.. وبتقضيها في البيت وبتعمل في أجازة العيد زي القوقعة التي تتقوقع تقوقعا على نفسها

فلا تخرج من البيت

ولا من شاف ولا من دري

من الآخر يعني

لسه فاكر ناسك وأصحابك بتوع زمان وهتعيّد عليهم السنة دي

ولاّ ده كان زمان؟

بلاش نعيش لوحدينا

بلاش نقطع ارحامنا بأيدينا

منقول من ايميلي بس عجبتني الدعوة

يا ريت كلنا نوصل الرحم و نوصل اللي انقطع

لا ترضى صفــعاً و لو من كـــفِ والدةٌ

........................................... مـا قضى ربُـكَ ان يُــســتعّبد الولـدُ

لو استـــمر على حمل الاذى اسدٌ

........................................... تنسى الكلاب و ينسى انه الاسدُ

---------------------------------------------------------------

يا بلـدنا و انتى الحــبيبه فيكى حــاجه محيراني

نزرع القمح فى سنين تطرح الكوسه في ثواني

رابط هذا التعليق

أزيك يا لونلى موضوعك جميل جدا ولذيذ قوى

اقول بقى أنا مين فيهم :D

أنا يأما أتفق مع صحبتى ونروح للمسجد من بعد صلاة الفجر .......يا إما أروح المسجد مع بابا وماما بس ساعتها بنروح على صلاة العيد مباشرة

وبعد الصلاة وفى أثناء الخطبه بشوف أصحابي واهاليهم وبسلم عليهم :wub:

وبعد ما الشيخ يخلص أروح رايحه لأصحابي أسسلم عليهم

وأرجع البيت أطلع لعمامى وتيته واعيد عليهم ............وبعد كده أنزل أفطر والبس وانزل جرىىىى أروح لخالاتى وأقضى معاهم اليوم

إذا كنا نقعد فى البيت نحكى يا إما أنزل أنا والبنات "أصحابي وبنات خالتى " نتفسح ونحكى بردوا .أصلى أنا رغايه على فكرة

وفى النهايه أروح البيييييت وانا مش قادرة افتح عينى :wub: بس على مين بقعد اتفرج على التليفزيون أو افتح الكمبيوتر :wub:

على فكرة هو ده البرنامج بتاع اول يوم للعيد ....عمره ماتغير :D

تم تعديل بواسطة memo2007

من الطريف

إنك تستخدم اكثر من 40 عضله عند التكشير أو العبوس

بينما تستخدم 15 عضله عند الابتسام........

إن الابتسام يعد اسهل من العبوس .......................... فلتبتسم!!!

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لفتت نظرى وهى تطلب من ابنتها البالغة السادسة عشرة من العمر تقريبا أن تحمل أخاها الصغير الذى لم يتجاوز عمره الععرض المقال كاملاً
    • 8
      ممنوع الرد من جيل المخضرمين ايه ده ؟    
    • 0
      http://youtu.be/nswS8mzU_gc
    • 27
      هو تحقيق صحفى خفيف وظريف ولطيف... من تحقيقاتى الصحفيه الخاصه الخفيفه..أيام مشاريع الدراسه الجامعيه .. وهو عباره عن بعض المواقف الغريبه والصعبه والكوميديه ..اللى ممكن يتعرض لها الجنس الحريمى... عايزين نشوف بقى عضوات المنتدى الكرام .. رد فعلهم ايه وحيتصرفوا ازاى فى المواقف دى الموقف الاول: مروحه بالليل ....ولسه داخله على بوابة العماره .. فجأه النور ينقطع عن كل المنطقه..لدرجة انك مش شايفه حتى ايديكى...شعورك ح يكون ايه ..وح تعملى ايه بأمانه..خاصة ان فيه قطه غلسه ومفترسه وبيئه خالص ..دايما تقا
    • 0
      لم يمر يوماً واحداً على حادثة الدكتور أبو الفتوح .. والدكتور احمد البرنس إلا وأنقلبت الدنيا رأساً على عقب وتم ضبط الجناة ففي حادثة الدكتور البرنس وبالرغم من إن المقطورة أو التريلا كانت بنمر مزيفة ... إلا إن جهود رجال المباحث تكللت بالنجاح وقالوا إنهم ظبطو الجاني .. وبعدين طلع إن هو اللي سلم نفسه والدكتور البرنس تنازل عن البلاغ لما تأكد إن الجاني لم يكن يقصد فتم صرفه من سراي النيابة . أما عن حادث الدكتور أبو الفتوح .. فحدث ولا حرج .... نزلت حملات امنية شرسة ولمت كم بقى ؟ لموا 150 مسجل خطر ومج
  • أضف...