اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هي أفضل المدارس في الرياض؟

Recommended Posts

انا متشكر ليكوا جدا واللي يعرف اي شقه يقولي عليها لان معظم مكاتب العقار دلوقت مافيهاش شقق و لو لقيت بتكون صعبه جدا مثلا شقه في الملز 2غرفه نوم و مفيهاش اي مميزات ب40الف , دي بقت حاجه تجنن

رابط هذا التعليق

انا متشكر ليكوا جدا واللي يعرف اي شقه يقولي عليها لان معظم مكاتب العقار دلوقت مافيهاش شقق و لو لقيت بتكون صعبه جدا مثلا شقه في الملز 2غرفه نوم و مفيهاش اي مميزات ب40الف , دي بقت حاجه تجنن

ليه يا عم ؟

مانا ساكن في الملز من 100 سنة .. ومافيش الأسعار دي خالص ... بالعكس .. بـ 35 الف تجيب فيلا في الربوة أو النهضة أو شارع الجامعة .. ولي أصداء ساكنين هناك بالسعر ده

وبعدين ما تكسلش إنت وإنزل دور مرة وإتنين وتلاته على مكاتب العقارات .. وبإذن الله تلاقي

في مكاتب في شارع أبو بكر الرازي اللي على ناصيته المستشفى العسكري ويؤدي إلى شارع الضباب ...

وفيه في شارع الضباب نفسه بعد ماكدونالد

في كتير جداً أمشي بعربيتك في الملز والسليمانية هاتلاقي

في عمارة لسه شايفها أمبارح خلف بنك ساب اللي في شارع الستين قبل تقاطع جرير .. في الشارع الخلفي على طول كنا بنتعشا في ماكدونالد اللي هناك أمس وشوفتها

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..اولا مشكورة اختى الكريمة على الرد\ وجزاك الله خيرا ربنايسهل ويكرمنا ...ألف شكر

السلام عليكم وعلى كل المصريين اخيرا لقيت منتدى للمصريين دخت جدا

انا ابنى حاليا 3 سنين و3 شهور وعايزه ادخله تمهيدى على السنه الجديده 2011-2012...بس المشكلة ان اى مدرسة عالميه بعيده جدا عننا ...احنا بأقصى شرق الرياض حى النسيم الغربى ...نفسى فى مدرسة عالميه تكون محترمة ومصاريفها معقوله مش اكتر من 10000 ...وبجد مش معقول ادفه له وهو لسه ماكملش 4 سنين 10000 فى السنه عشان يتعلم حروف وارقام ماهو انا علمته بالبيت.....انا مش بفكر فى شكل المبنى وكده خالص اللى يهمنى المعاملة والتربيةفى المدرسة وانه يكون مع مكان فيه مصريين والمعلمات يكونو كويسين معاه...لا بفكر فى رحلات ولا غيره.... وهل ممكن اقدم له واشتغل فى نفس المدرسة مع العلم انى خريجه كلية العلوم كيمياء ومعايا خبرة بالتدريس من مصر...بس للاسف مش من هنا فى السعودية...اتمنى انكم تفيدونى وارجو الرد....وشكرا لكم جزيلا :egyflag:

)

الاختيارات هى...(العروبه - الصقر العالمية- الرواد..- النهضة العالمية-النور-المدرسة الهندية على خريص-الرمال العالميه-

وجزاكم الله خيرا :clappingrose:

شوفى يا حبيبتى انا كنت ساكنه فى النسيم و نقلت الروضه ...يعنى فى شرق الرياض برضه...اطريت انقل فى وسط الدراسه مجبره لان بنتى كان الباص بيجيلها 5:10 و بترجع 2:35 و كنت بترجع مفرهضه خااالص..نقلت فى الروضه لان اغلب زمايلها ساكنين هناك.مشكله النسيم انه بعيد جدااا :clappingrose:

انا مدخله بنتى مدرسه الاماكن العالميه دى خلف الجوازات بجوار مدرسه الالسن و دى الفرع التانى لمدرسه الاقبال العالميه...و بعد ما سكنت فى الروضه الباص بقه يجى 6 و ترجع 1:30 و نشاطها زاد..المدرسه كويسه بس عندى نفس شكوى استاذ سى السيد ...ان حصيلتها اللغويه هايله جدا جدا لكن مش شايفه طلاقه فى الحديث بس بديها عذرها لانها لسه عنده 4 سنين و دى اول سنه ليها و بالنسبه للقرأن بيخدوا قرأن و دين بالعربى و كمان المنهج كويس و بنتى حافظه لا يقل عن 20 سوره و 10 احاديث و ادعيه و دى اكتر حاجه بسطانى.

انتى حطيتى حد 10000 و ده رقم كويس مش وحش ..مصروفات بنتى فى مدرسه الماكن 6000 و 2000 باص و 1000 كتب و يونيفورم ...بس سعرها كويس لانها لسه فاتحه السنه دى

شوفى انا سمعت ان مدرسه النهضه ال فى الروضه هنا كويسه جداا و هتبقى قريبه منك كتير و مصاريفه حوالى كله توتال بالباص و الكتب 11000 بس اسألى تانى و كمان مدرسه واحه العلم و مدينه العلوم ...لسه سامعه ان سمعتها كويسه ...انا بأذن الله من السنه الجايه هكون مع بنتى فى المدرسه كمدرسه لغه فرنسيه و هكون موجوده بقرب و اشوف اكتر..و على فكره هما طالبين مدرسه science بشده ..يعنى روحى امتحنى لو الانجليزى بتاعك كويس و هتقبلى ان شاء الله و خدى ابنك معاكى ....هتفرق كتير فكرى و شوفى

وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

انا كمان يا اختyono اسكن بجانب مدرسه النهضه ال فى الروضه بس ماتعرفيش مدارس تانيه قريبه برده علشان الاختيار يكون اوسع لانى لاحظت ان كل المدارس مركزة فى السليمانيه او العليا ياريت ال عنده معلومات يبلغنى عن المدارس سواء انجليزى او فرنساوى ش هتفرق

[/qهل ممكن أختى تعطينى وصف لمدرسة النهضه بالروضه لانى رحت اليوم وما قدرت أوصل لها أرجوكى ...وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

الحمد لله ...رحت اليوم الروضه وشارع الحسن بن على وما وفقت انى اجد مدرسة النهضه العالمية وكان نفسى عشان قريبه منى فى النسيملانى مش عايزه ابنى يمشى طريق خريص من 5 الفجر ويرجع 3 الظهر...ارجوكم من يعرف وصفالمدرسةبالتحديد ولو ياريت مدارس على خريص كويسه وتكون اسعارها معقوله او فى الروضه والريان والمنار والروابى..بس ما تكون اهليه لانى عن تجربة الاهليه ما تنفع معانا....معلش طولت عليكم ...ارجو الرد وشكرا

رابط هذا التعليق

الحمد لله ...رحت اليوم الروضه وشارع الحسن بن على وما وفقت انى اجد مدرسة النهضه العالمية وكان نفسى عشان قريبه منى فى النسيملانى مش عايزه ابنى يمشى طريق خريص من 5 الفجر ويرجع 3 الظهر...ارجوكم من يعرف وصفالمدرسةبالتحديد ولو ياريت مدارس على خريص كويسه وتكون اسعارها معقوله او فى الروضه والريان والمنار والروابى..بس ما تكون اهليه لانى عن تجربة الاهليه ما تنفع معانا....معلش طولت عليكم ...ارجو الرد وشكرا

يا حبيبتى عنوان المدرسه سهل اوى ...من شارع خريص ادخلى الحسن بن على و خاليكى باصه على شمالك هتلاقى اشاره بنك سمبا...هى الاشاره ال بعدها ...لفى يوترن و ادخلى شمال لانها بشارع متفرع من الحسن بن على..و مشهوره هناك لو سألتى اى حد هيعرف و بالتوفيق

و احنا ذكرلنا لك قبل كده اقرب المدارس لشرق الرياض و سعرها حوالى كله بالباص يتراوح بين 11 و 12

النهضه..الاقبال..مدينه العلوم ..واحه العلم..

و طالما احنا جيران يا ستى ابقى شرفينى ...انا بجانب شارع الحسن بن على..تنورينى

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

يا حبيبتى عنوان المدرسه سهل اوى ...من شارع خريص ادخلى الحسن بن على و خاليكى باصه على شمالك هتلاقى اشاره بنك سمبا...هى الاشاره ال بعدها ...لفى يوترن و ادخلى شمال لانها بشارع متفرع من الحسن بن على..و مشهوره هناك لو سألتى اى حد هيعرف و بالتوفيق

و احنا ذكرلنا لك قبل كده اقرب المدارس لشرق الرياض و سعرها حوالى كله بالباص يتراوح بين 11 و 12

النهضه..الاقبال..مدينه العلوم ..واحه العلم..

و طالما احنا جيران يا ستى ابقى شرفينى ...انا بجانب شارع الحسن بن على..تنورينى

السلام عليكم مشكوره جدا يا اختى فعلا بعد ما رجعت عرفت انه سهل بس للأسف ما وصلت يومها لكن هأروح تانى الاسبوع ده ان شاءالله وشكرا جزيلا لك

رابط هذا التعليق

طيب ياريت بعد ما تزورى المدرسه...تعرفى كل التفاصيل و تحطيها هنا ..نستفيد كلنا

و بالتوفيق يارب

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم...اخوانى الكرام..ظاهرة غريبه السنة دى وهى ارتفاع جميع رسوم المدارس عالمية واهليه ...مثلا النهضه العالميه بالروضه للكى جى بقت 10000 بدون اى كتب ولا يونيفورم غير التسجيل وغيره حتى الباص 3500..وده اقرب شىء للنسيم..وغيره كتير مدارس..ياترى ...هنعمل ايه احنا المصريين مع الزياده المستمرة دى..فى الاسعار والمعيشه حتى المدارس تجارة بحته...ولسه حتى الىن ما استقرتش على مدرسة محدده...ربنا معانا جميعا...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم...اخوانى الكرام..ظاهرة غريبه السنة دى وهى ارتفاع جميع رسوم المدارس عالمية واهليه ...مثلا النهضه العالميه بالروضه للكى جى بقت 10000 بدون اى كتب ولا يونيفورم غير التسجيل وغيره حتى الباص 3500..وده اقرب شىء للنسيم..وغيره كتير مدارس..ياترى ...هنعمل ايه احنا المصريين مع الزياده المستمرة دى..فى الاسعار والمعيشه حتى المدارس تجارة بحته...ولسه حتى الىن ما استقرتش على مدرسة محدده...ربنا معانا جميعا...

كله زود من الفين الى 3 الاف للسنه الواحدة بس للامانه اتصلت على مدرسة الاماكن العالميه وقالو التسجيل لو الحين تدفعى 5700 والكتب لا تتعدى 200 ريال وبالباص..ممكن توصل 9000ارحم من 15 وعشرين وارقام لا تناسب دخولنا .....والله لولا انها بعيده كنت قدمت لابنى فيها لكن حرام من النسيم الى المربع كل يوم لكن للاسف كل ما قريب من النسيم لا يقل عن 12 الف ...ربنا معانا ...ولا ايه رأيكم ؟؟اتمنى الافاده. برأيكم وخصوصا من له اطفال فى الاماكن..هل تستحق انه يصحى كل يوم الساعه 5 الفجر ويرجع الساعه3 .الظهر....وشكرا لكم يا اخواننا بجد..

رابط هذا التعليق

بالنسبه لشمال الرياض

في مدرسة جديدة بحي المروج شارع ضرار ابن الخطاب متفرع من شارع تمير " قريبه للعثيم الي في المروج"

لسه اول سنه تشتغل السنه دي

المدير بيقول انه كان شريك في الالسن و انفصل و بعمل مدرسة جديدة

رايي الشخصي انها حل كويس لل K G

لان طبعا لسه محدش عارف مستوي المدرسه هيكون ايه

الاسعار معقوله رسوم التسجيل 500

و ال KG

6500

و الجريدز اغلى شويه لكن مش متذكر كام

تليفونهم للى حابب معلومات اكتر

0507376500

رابط هذا التعليق

طيب ياريت بعد ما تزورى المدرسه...تعرفى كل التفاصيل و تحطيها هنا ..نستفيد كلنا

و بالتوفيق يارب

السلام عليكم..أخوانى انا اليوم زرت النهضه العالمية بحى الروضه اولا...

التعامل من المديرة كان ممتاز

المساعدات كانو لطفاء جدا جدا

حاولت اشوف قسم الكى جى لكن كان فيه صيانه وما قدرتش اطلع

الملاحظات؟

المدرسه مساحتها صغيرة وانا استغربت بصراحه المكان مساحة فبلا

قالو الكى جى ون كلهم فى فصل واحد يعنى 18 طفل على بعض وده خوفنى ..مش عارفه هيهتمو بكل دول مع بعض خصوصا لو ابنى شقى

المصاريف الكى جى 1000 تسجيل و10000 رسوم و500 كتب و3000 باص غير اليونيفورم..زبصراحه كتير على المدرسة..

كمان شفت النصر العالمية

فى شارع العليا خلف البنك الاهلى

نفس المساحة تقريبا

مع فرق المستوى التعليمى .زانا انبسطت من النصر اكتر

المعامله جاده اكتر

والمشرفه هندية وكانت لطيفه جدا

المدرسة شكلها يشرح القلب صغيره بس عجبتنى اكتر مش عارفه ليه

المصارف اعتقد 7000 مش متاكده قوى...

لكن شفت الكتب حلوة للاطفال لكن الاهم عندى المعامله

انا قلت ابلغكم..

ربنا يوفق الجميع

ملحوظه صغيرة

مدرسه مدينه العلوم العالميه طالبه معلمات ..ولسه...لكن اتصلت وبلغونى ان اللى عايز يروح يوم الاحد ان شاء الله ومعاه model lessonوالمدرسه فعلا جميله..ربنا يوفقكم جميعا..

مدرسة واحة العلم كمان طالبه معلمات العنوان والهاتف مش عندى دلوقتى لكن لو عملتو سيرش هتلاقو..ادعو لى بقى ان ربنا يكرمنى فى مدرسه قريبه وجد جدا عشان مش عايزه ابنى يدلع...هو أصلا مدلع فى البيت عايزه مدرسة شديده..ياريت اللى عنده معلومات يبلغنى..ربنا معانا جميعا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

[/right]

انا بقي لسة واصلة الرياض من شهرين تقريبا ومن الوقت دة وانا بدور لبنتي علي مدرسة كويسة هي في كي جي 2

وانا هاتنقل النسيم او الروضة قريب لتكون الشقة قريبة من الشغل ولكن لم اجد اي مدرسة مميزة ومعقولة في المنطقة دي فهل افضل اني ادور علي شقة بالفرب من المدرسة مثل حي السيلمانية او الملز وغيرة من وسط الرياض وتبقي طبعا بعيدة عن الشغل خالص انامش عارفة اعمل اية ارجوكم فيدوني وكمان زي ماقولتوا الباص متعب بالنسبة للاولاد

رابط هذا التعليق

:) السلام عليكم جميعا

انا مسجلههنا مخصوص علشان الموضوع ده وكان السبب انى اتعرف على المنتدى الراااااااائع ده واستفد كتيييير قوى

وبرغم انى قريت ال 18 صفحة ..بس مفيش فايدة

انا فى غرب الرياض فى البديعة او حى السويدى لو تعرفوه ...وللاسف مش عارفه اى مدارس قريبه منى وتكون اسعارها معقوله

انا سمعت عن الشاملة والمنصورة وصن رايز و المدرسه التركية بس مش عارفه بالظبط قريبين ولا؟؟؟وهل تعليمهم كويس ولا؟؟؟ ...ده غير انى عاوزة انقل ابنى من اهليه الى انترناشونال :unsure: ...حد عنده معلومات يفيدنى وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

انا مسجلههنا مخصوص علشان الموضوع ده وكان السبب انى اتعرف على المنتدى الراااااااائع ده واستفد كتيييير قوى

انا فى غرب الرياض فى البديعة او حى السويدى لو تعرفوه ...وللاسف مش عارفه اى مدارس قريبه منى وتكون اسعارها معقوله

انا سمعت عن الشاملة والمنصورة وصن رايز و المدرسه التركية بس مش عارفه بالظبط قريبين ولا؟؟؟وهل تعليمهم كويس ولا؟؟؟ ...ده غير انى عاوزة انقل ابنى من اهليه الى انترناشونال :unsure: ...حد عنده معلومات يفيدنى وجزاكم الله خير

في البديعة ... أقرب مكان لك .. شارع الشيخ عبد العزيز بن باز .. هناك مدرستين انترناشيونال على الأقل

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

في البديعة ... أقرب مكان لك .. شارع الشيخ عبد العزيز بن باز .. هناك مدرستين انترناشيونال على الأقل

جزاك الله خير على سرعة الرد

ممكن حضرتك تقولى اسماء المدارس وعنوانها بتفصيل واى معلومات عنها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

[/right]

انا بقي لسة واصلة الرياض من شهرين تقريبا ومن الوقت دة وانا بدور لبنتي علي مدرسة كويسة هي في كي جي 2

وانا هاتنقل النسيم او الروضة قريب لتكون الشقة قريبة من الشغل ولكن لم اجد اي مدرسة مميزة ومعقولة في المنطقة دي فهل افضل اني ادور علي شقة بالفرب من المدرسة مثل حي السيلمانية او الملز وغيرة من وسط الرياض وتبقي طبعا بعيدة عن الشغل خالص انامش عارفة اعمل اية ارجوكم فيدوني وكمان زي ماقولتوا الباص متعب بالنسبة للاولاد

السلام عليكم أختى الكريمة ..انا أسكن بالنسيم من 5 سنوات وعندى طفل كى جى ون ...العلم عند الله لكن نصيحتى لكى...اسكنى بالروضه وصدقينى أحسن من النسيم بكتير وحتى لو لقيتى مدرسة بعيده مواصلات الروضه أرحم من النسيم ...فى فى الروضه النهضه العالمية وانا كتبت عنها...وفيه مدينة العلوم عجبتنى قوى على طريق خريص وشوفيهم ..لكن الأفضل انك تسكنى جنب الشغل وكده كده البنت هييجى لها باص...ربنا معاكى ان شاء الله ويقدرو الاعضاء يفيدوكى

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعه حد سمع عن مدرسة فى حى السويدى اسمها مدارس التربية العصرية العالمية ؟؟؟

انا شوفت لها اعلان بتطلب مدرسات لكن للاسف مش كاتبين ولا عنوان ولا تليفون ...ايميل فقط وكنت عاوزة اروح اشوفها ...فهل حد يسمع عنها ؟؟

وفى كمان المنصورة والشامله وصن رايز .... لما دورت على النت لاقيت الاسامى دى بيتقال انها قريبه من السويدى والبديعه هل حد جربها؟؟...واسفه لكثرة الاسئلة

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير على سرعة الرد

ممكن حضرتك تقولى اسماء المدارس وعنوانها بتفصيل واى معلومات عنها

مش متأكد من أسم المدارس

لكن هو الشارع مش كبير .. المدرستين على الشارع الرئيسي وواضحين جداً

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

[/right]

السلام عليكم أختى الكريمة ..انا أسكن بالنسيم من 5 سنوات وعندى طفل كى جى ون ...العلم عند الله لكن نصيحتى لكى...اسكنى بالروضه وصدقينى أحسن من النسيم بكتير وحتى لو لقيتى مدرسة بعيده مواصلات الروضه أرحم من النسيم ...فى فى الروضه النهضه العالمية وانا كتبت عنها...وفيه مدينة العلوم عجبتنى قوى على طريق خريص وشوفيهم ..لكن الأفضل انك تسكنى جنب الشغل وكده كده البنت هييجى لها باص...ربنا معاكى ان شاء الله ويقدرو الاعضاء يفيدوكى

السلام عليكم

شكرا علي الرد يعني انتي شايفة انو افضل ابقي قريبة من الشغل والمدرسة تبقي باص لاني خلاص هاتجنن وانتي خلاص قدمتي في اي مدرسة ورأيك ايهما افضل وشكرا وياريت الاعضاء تفيدني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...