اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سلامـــــــ يا أولمرت تــــك

se_ Elsyed

Recommended Posts

بالأمس أفاقت الأُمة العربية والإسلامية على خبر ألمنا جميعاً ونزل على رؤسنا ورؤس اللي خلفونا كالصاعقة ... ألا وهو إعلان آيهود أولمرت بنفسه بأنه أصيب بسرطان البروستاتا ...

لذلك سارع الرئيس القائد محمد حُسني مبارك بالإتصال به والوقوف إلى جانبه في محنته وقرأت خبر أعجب من العجب اليوم بجريدة المساء بالصفحة الأولى

بالحرف الواحد كما يلي "

مبارك اتصل هاتفياً

برئيس الوزراء الإسرائيلي

أجري الرئيس محمد حسني مبارك اتصالاً هاتفياً الليلة الماضية برئيس الوزراء الإسرائيلي ايهود أولمرت.

والشعب يفهم الكلمتين دول زي ما يفهمهم بقى .. في سابقة هي الأولى من نوعها .. يعني لا نزلوا معاها الدباجة الحمضانة بتاعت كل مره : هذا وقد ناقش الزعيمان فيها العلاقة الحلوة بين البلدين .. ولا سُبل دفع بسكلتة السلام ولا دياوله والظاهر إن جريدة المسا ما رضيتش تستفز مشاعر القاريء المصري المحترم وما قالتش إن مبارك كان بيطمئنك على توأم روحه ويقوله : ألف سلامه يا أبو تامر ...

ولكن قبل أن يذهب هذا الخبر من مقر رئاسة الجمهورية بسجن عابدين كان هذا السيناريو التالي :

مشهد داخلي ... ليل دامس ... الكاميرا بتعمل زووم إن على أوضة المعيش أم عفشة ميه بتاعت الرئيس وهي تُعتبر الجناح الخاص والمحظور الأقتراب منه حيث يوجد الرئيس بداخله للإستجمام وعمل دماغ .... في هذه الأثناء كان السيد الرئيس يتابع مباراة الأهلي والنجم الساحلي من خلال وصلة الدش ام 25 ج في الشهر ...

مبارك : ألعب يالا يا فلافيو يا مكسح .. باصي يا كحول لبركات ما هو فاضي اهو في الجنب أو إرفع لطاهر أبو زيد الناحية التانية ...

ماما سوزان : طاهر أبوزيد ؟!!!!! مش ده لعيب في الزمالك ؟ يبقى إيه اللي جابو الأهلي في الماتش ده ؟

مبارك : إيش فهمك في الكورة أنتي يا بتاعت المكتبات .

سوزان : إسم الله عليك إنت يا اللي مقضيها في الساحات الشعبية والكورة الشراب ..

وهنا يحدث شيء عجيب يُحطم جدار الصمت بين الزوجين المتحابين .... ففجأتون يقتحم زكريا عزمي الجناح السلطاني الخاص بالرئيس صارخاً ...

زيكو : إلحق يا ريس ... إلحق يا ريس ... نُصيبه وإنحطت فوق راسنا ....

مبارك : مصيبة لما تاخدك يا غراب البين ... إنت إزاي يابني أدم تقتحم عليه خلوتي وأنا قاعد بالبيجاما والزعبوط مع السيده حرمنا بنتفرج على الماتش بمزاج وبناكل أبو فروه ؟ إنت مش عارف إن دي جريمة قلب مزاج الحكم وممكن أعدمك رمياً بالبُلغ دلوقت حالاً ؟

زيكو : العفو والسماح يا مولاي .. ما هو خبر ما يستناش لحد الماتش ما يخلص ... وبعدين حضرتك في مباراة عودة والاهلي ممكن يعوض .

مبارك : يعوض إيه ده بركات أخد الإنذار التاني ومش هايلعب ماتش العودة اهو يا أخويا من نقك إنت والزملكاوية ... قول إخلص نُصيبة إيه ... جيمي جرا له حاجه في شرم الشيخ ؟

زيكو : بعد الشر ... ياريت .. كان أهون

سوزان : خديجة أكلت حاجه مشمومة وجالها تسمم ؟

ز

يكو : برضوا ياريت

مبارك : أقسم بالله أفرغ الطبنجة دي في دماغك ... ما تنطق يا بني أدم

زيكو : اولمرت يا ريس ..

وهنا يعتدل مبارك في جلسته ويُلقي بطبق أبو فروه من يده ويقول : بتقول مين ؟ ... أبو تامر حبيب قلبي ... ماله يالا ؟ إوعى تقول .... مات ؟

زيكو : يا ريت .... من شويه يا ريس كنت بأتفرج على القناة الأولى الإسرائيلية .. اصلهم بيجيبوا مسلسل حلو قوي الساعة 8 ونص إسمه " ذئاب الجبل " بس ذئاب صهاينة ... وفجأة قطعوا المسلسل في لقطة حساسة .. اصل البطل كان خلاص رايح يطلب إيد البطلة من أبوها البطل وواخد الشبكة والمهر معاه ... أنا قلت إعلان زبادي ولا جزم بتنور ... اتاريهم جايبين مؤتمر صحفي عالهوا لأبو تامر وقال فيه كلمتين وهاتك يا عياط

مبارك : إوعى يكون هايتنحى ؟

زيكو : لأ يا ريس ده تلميذك .. ده قال كلمتين بس والناس كلها إتصدمت بعدها ... قال " يا شعبي الصهيوني الحبيب ... أنا جالي بعيد عنكم سرطان البروستاتا " وقفلوا التليفزيون بعدها وفضلوا يذيعوا في قرآن بصوت عبد الباسط لحد الصُبح .

مبارك : سلامة بروتستاتك يا أبو تامر .. إن شالله بتوع حماس هما اللي بروستاتتهم تتسرطن .... الله يغم نفسك يا زكريا ويعكر مزاجك زي ما عكرت مزاجي .... بقى يا ربي لسه ما خلصتش من صدمة حبيب قلبي شارون أبو جلعاد ... تقوم تمتحنني في أبو تامر ؟ أنا عملت إيه في دنيتي لده كله ياربي؟

سوزان : إنت هاتكفر يا حسني ... إستغفر ربنا يا شيخ ... هو كده المؤمن دايماً مصاب ...

مبارك : ناولني التليفون يا فالح وأطلب لي أبو تامر عند بتاع العصير اللي جنب الكنيست ...

زيكو : حاضر يا باشا .... إتفضل أبو تامر معاك اهو ..

مبارك : حبيبي وشقيقي ابو تامر .... زكريا قالي على النُصيبة اللي إتطربقت فوق دماغنا ساعة تمثيلية ذئاب الجبل ... سلامة بروستاتك يابو تامر ... وشده وتزول يا خويا وإن شالله الكيان المعادي ( غزة وحماس ) وكل اللي يكروك .. جول آمين ...

أولمرت : أصيل يابو علاء .. ما نجلكش في حاجه وحشه ولا يرقد لك بروستاتا .. شوفت السبع حصل له إيه ؟

مبارك : على رأي أم علاء ... هو كده يا حبيب قلبي المؤمن دايماً مصاب .. وإنت راجل مؤمن وبالتأكيد لازم تُصاب ... إجمد كده يابو تامر ... البروستاتات دي بتروح وتيجي المهم نفسية النفر مننا تبقى كويسه وطول مانت واقف على رجلك .. ممكن كمان تقف على إيدك ...

أولمرت : أنا خايف قوي يابو علاء ... منظري هايبقى إيه قدام شعبي من غير بروستاتا ؟

مبارك : ولا يهمك يابو تام إنت مش أول ولا أخر واحد ... الحيطان ياما مخبية بلاوي وراها .... انا هابعت لك بقى واد جراح مسالك من عندي إنما إيه ... إيده تتلف في حرير وعنده إستعداد يصب لك بروستاتا بلاستيك عند اجدعها خراط في السبتية ويركبها لك ولا من شاف ولا من دري ...

أولمرت : صحيح يابو علاء ؟ ده جميل مش هانسهولك طول حياتي ... وإن شاء الله أردوه هولك في غزة يارب وأخلص لك على بتوع حماس من سكات ..

مبارك : قدها وقدود يابو تامر يا أصيل ... ولو محتاج فلوس ولا أي حاجتن تكون أنا رقبتي سدادة في أيهو خدمة .... أسيبك دلوقت عشان كرت الشحن قرب يخلص وهابعت لك الدكتور مع البروستاتة البلاستك في أول طيارة ...

سوزان وهي تكبي بدموع الفرح : أصيل يابو علاء ... ونعم الرجولة

مبارك : يا سوزان يا بنتي .. اللي مالوش خير في أهله .. يبقى مالوش خير في الناس اللي مش أهله .... روح نفذ يا زيكو واعمل الواجب يابني عشان الناس ما تاكولش وشنا ..

زيكو : من عيني يا ريس يا حبيب الشعب ... روح يا شيخ ... وتعالى بسرعة .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اه يانى تعبان اوى انهارده

محدش اتصل يعنى :roseop: هو لازم ابقى اسرائيلي عشان تعبرونى

بس ايه حكاية وزراء اسرائيل الكرسي بتاع مريسة الوزراء ده ملعون ولا دعاوينا بتستجاب غقبالك كدى يا عم بوش

اما اروح اتصل بعم اولمرت عشان اقوله ربنا يزيدك من نعيمة

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

مش فاهم قصد سيادتك إيه بالضبط يا سيد سين سين

يكونش قصدك يعني إن أولمرت ده راجل عبيط علشان طلع على الملأ و قال بنفسه إنه عيان؟

و ما طلعش واحد صحفي من القلة المندسة من الصحفيين الاسرائيليين لمح بالكلام و قال إن دولة رئيس الوزراء عيان؟

و بعد ما قال كده ما طِلعتش مسز أولمرت قالت الصحفي ده لازم يتنفخ؟

و بعدين طلع واحد محامي من حزب كاديما رفع قضية على الواد الصحفي بتهمة اهانة بروستاتة أولمرت؟

يعني من الآخر كده تقصد إن أولمرت ده طلع و لا لُه في السياسة خالص لإنه قال للشعب بتاعه أنا عيان .. فعلاً حاجة غريبة.

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

يلة اديهم بيتقلبو واحد ورا التانى

بس برضو العيب على ابو علاء علشان ما تابعش اخبارهم اول بأول

وعرف وكان اول من اتصل بية

كُل عيش يا سولي وبلاش الكلام الكبير ده ..

سي السيد

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

خير اللهم اجعله خير,, بعد ماقرأت السيناريو بتاع الأخ سي السيد, دخلت علطول عالسرير عشان أنام,,, ولكني رايت فيما يري النائم من حوار ابو تامر وابو عيلاء,, بعد السلام و التحيه و الأطمئنان علي صحة الرفيق أبو تامر:

ابو عيلاء : أنا بس عاوز اسالك سؤال يا بو تامر يا حبيبي..

أبو تامر: أتفضل اسأل براحتك يا مان

ابو عيلاء: أنت ايه اللي خلّاك تتطلع كده في التلفزيون و تذيع خبر البروستاتا,,, ماكنت خليت كل حاجه فالسكرته كده,, هو حد عارف حاجه؟

أبو تامر: والله يابو تامر يا حبيبي كان نفسي اعمل كده زيك و أسكرت عالموضوع,, بس غصب عني يا مان.

أبو عيلاء: غصب عنك؟؟ ازاي الكلام ده يا راجل؟؟ هو انت في حد في العالم كله يعرف يغصبك علي حاجه,,, دانتا ولا قرارات مجلس الأمن عاجباك ولا أي مواثيق و معاهدات ماليه عينك,, يبقي مين اللي هايستجري ده و يغصبك علي حاجه؟

ابو تامر: معاك حق والله يابو عيلاء, أنا فعلا ماهمنيش اي بلد في العالم ولا يمكن اعمل حساب لاي حد,, الا واحد بس هو ده اللي لازم أعمله حساب و امشي معاه زي الألف زي مانتو المصريين بتقولو,,

ابو عيلاء متعجبا: يا سلام,, للدرجادي؟؟؟؟ لاااا مش معقول يكون قصدك علي بوش و باقي الأمريكان,, الناس دول أخواتنا و حبايبنا و يهمهم مصلحتنا ووجودنا هنا...

ابو تامر: ها ها ها... الله يحظك يا ماان ضحكتني وأنا عيّااااان.. آآآآه يا بروستاتتي... لأ طبعا أنا ماقصدش بوش و الأمريكان,,, بوش ده ايه كمان اللي أعمل حسابه,,, انت ناسي أحنا عملنا ايه في الواد كلينتون لما حب يستعبط علينا؟؟؟

ابو عيلاء: طبعا فاكر,, هي دي حاجه تتنسي,, طلعتوله الفستان الأزرق بتاع البت مونيكا اللي فضلتو شايلينه عندكم 4 سنين من غير ماتغسلوه,, لا حلوه منكم,, كانت ملعوبه أوي أوي اوي

ابو تامر: شوفت بأه احنا ممكن نعمل ايه يا حبي,, تيك كير بأه. ها؟؟

ابو عيلاء: طبعا يا حبيبي.. عيب,, دانا بتاعك يا حبيبي,,, بس انت كده شوّقتني أعرف,, دا مين ده اللي انت عاملّه حساب و بتفضح بروستاتتك عشانه؟؟

ابو تامر: معقول يا حسني لسه ماعرفتهوش,,,, انا باكلمك عن شعبي يا مان,,, الرجاله بتوعي,,, الصهاينه اللي أنا رئيسهم.

أبو عيلاء: ها ها ها هاااااااااي,, هااااي,,, هااا هأ هأ ,, كح كح كح,, الله يخرب عقلك يا يا شئيئ,, دانا كنت فاكرك بتكلم جد,,, انت كنت هاتموتني من الضحك.

أبو تامر: لأ بجد يا مااان,, أنا بكلمك بجد,, وحياة الماما بتاع الأنا بكلمك بجد.

أبو عيلاء: مش معقول طبعا,, شعب ايه و كلام فاضي ايه؟؟ ده آخر حاجه ممكن أفكر فيها,, مع أني يعني يا شئيئ شعبي أدّ شعبك بتاع حوالي 180 مره,, بس ولا بيهمني منه خااااالص.

أبو تامر: أيوه يا ماان,, أنا عارف,, بس هنا عندنا في اسرائيل الموضوع يختلف,, الشعب هنا في ايده كل حاجه,, و لو مامشيتش معاه عدل ممكن يأفورني علطول,, أ انت ناسي اننا بلد ديموقراطي بجد ولا ايه يا مان.. دا غير كمان أن عندي واد صحفي اسرائيلي مستقصدني,,, أسمه ابراهام عاسووو,,, ممكن لو خبيت حاجه زي كده,, يقعد يكتب و ينشر و يقلب عليه باقي الصهاينه.

أبو عيلاء متأثرا: أيوه عارفو يا شئيئ,,, بس ده ماتعرفش تتصرف معاه زي مانا عملت مع الولاد اللي عندي هنا؟؟!!!!

أبو تامر: لا يا مااان طبعا,, ماينفعش,,, مش باقولك احنا هنا عندنا ديموقراطيه و الشعب اللي في ايده كل حاجه, ياللا مانت محظوظ يا مان,, قاعد عندك وواخد راحتك عالآخر ولا حد هامّك فالبلد,, لعلمك كلنا حاسدينك علي كده,, بيني و بينك يعني..

أبو عيلاء وقد بدا عليه الارتباك: قل اعوذ برب الفلق,,, امسك الوود يا شئيئ,,, انت عاوز تحسدني عالنعيم اللي أنا فيه هنا,,, خلاص يا عم,,, أنا بس كنت باطمن عليك و علي بروستاتّك و ألف شالومه..

ابو تامر: الله يشلّومك يا ماان,,, متشكرين أوي أوي و شالومي للأولاد.. مع الشالوم يا ماي فريند.

ابو عيلاء: شالوم يا شئيئ..

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

حاضر يا أخى الكريم سى السيد

هاكُل عيش

بس أول حاجة اناو لا عندى كذا عمر علشان اخاف علية ولا هاموت ابل المعاد الى حددهولى ربى

ماشى بالمبدأ دا والله مع الشرطة الى بقابلهم كمان

تانى حاجة أنا كان عندى انك تلغى ردى اساسا ولا تكتبش كدة

تالت حاجة انا اسف جدا انى ازعجتك فى موضوعك وتقبل اسفى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

موضوع جميل يا مستر سين سين

وهنا يعتدل مبارك في جلسته ويُلقي بطبق أبو فروه من يده ويقول : بتقول مين ؟ ... أبو تامر حبيب قلبي ... ماله يالا ؟ إوعى تقول .... مات ؟

اموت واعرف ايه ابو فروه ده؟؟؟؟؟......... تكونش الفاكهه دى

واحب اقول انى ناوى اقوم بنفس تجربه الاخ احمد فرحات والاخت بدريه مكاوى وان اعدل اسمى ليكون الاسم الحقيقى

( استاذ عمرو ارجوك اسمع كلام عمو س س احنا عايزينك)

احمد تيتو

اصغر محاور

تم تعديل بواسطة ahmed_tito91

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      شريط فيديو يظهر أولمرت وهو يتعرض لهجوم عنيف بسب حربه على غزة في جامعة شيكاغو فلسطين اليوم – قسم المتابعة كتبت صحيفة يديعوت أحرنوت أنه في الوقت الذي لازالت إسرائيل تناضل فيه ضد تقرير غولدستون, وجد رئيس الحكومة الإسرائيلية السابق "إيهود أولمرت" نفسه في مأزق وتحت هجوم عنيف خلال إلقائه لمحاضرة في جامعة "شيكاغو" في الولايات المتحدة الخميس الماضي تطرق خلالها للتقرير. وأوضحت الصحيفة أن طلاب من داخل قاعة نعتوا أولمرت (بمجرم الحرب, وفاشي, وقاتل), كما عبروا عن غضبهم من إدارة الجامعة التي سمح
    • 0
      تقديم لائحة اتهام ضد رئيس الوزراء السابق إيهود أولمرت في ثلاثة ملفات عرب48 30/08/2009 17:21 قدمت اليوم في المحكمة المركزية في تل أبيب لائحة اتهام ضد رئيس الوزراء السابق إيهود أولمرت، وضد مديرة مكتبه شولا زاكين، في قضية "ريشون تورس" وقضية "مظاريف الأموال" ، وقضية مركز الاستثمارات. التهم الموجهة لأولمرت وزاكين: الحصول على مكاسب عن طريق الاحتيال في ملابسات خطيرة ؛ الاحتيال وخيانة الأمانة ؛ وتسجيلات كاذبة في وثائق قانونية. كما اتهم أولمرت أيضا بالتهرب من دفع ضرائب ؛ فيما اتهمت زاكين أيضا
    • 2
      نداء إلى أولمرت وبيريز وباراك و ليفني لا يخدعكم المنافقون والخائنون أنكم ستكونون في نزهة برية فشلتم في فرض الاستسلام وفشل إعلامكم والموالون له كما فشل الإعلام الأمريكي من قبل والموالون له في العراق الرجال لا يستسلمون وإنما يضحون بأرواحهم ولا يقال استسلموا هذا الكلمة ليست في قاموس العرب والمسلمين إن كان مطلبكم الفاشل من الحرب وقف الصواريح نهائيا فلن تتوقف وإن كنتم تريدون القضاء على المجاهدين فلن تقضوا عليهم بل جاءهم المدد لن
    • 1
      كشف نائب رئيس الوزراء في الحكومة الصهيونية النقاب عن مخطط عسكري يهدف إلى إنهاء حركة المقاومة الإسلامية "حماس"، والتي فشلت بذلك أجهزة أمن السلطة السابقة في قطاع غزة، وإعادة القطاع إلى محمود عباس رئيس السلطة، الذي يواصل اعتبار "حماس" عدواً له. فقد قال حاييم رامون نائب رئيس الحكومة الصهيونية: "إن إسرائيل سوف تعمل خلال عدة أشهر وفي أقصى حد سنة واحدة، لإسقاط حُكم حماس في غزة، وإعادة القطاع إلى حكم السلطة برئاسة أبو مازن (محمود عابس)"، على حد تعبيره. وقال رامون، خلال جلسة للجنة الخارجية والأمن في
    • 2
      أول هدية و مكافأة لعباس رئيس السلطة الفلسطينية من أولمرت رئيس الوزراء الإسرائيلي  بعد إنتهاء مؤتمر أنابولس لحل مشكلة الشرق الأوسط والقضية الفلسطينية والتفائل الشديد وإنسياق العرب وراء هذا المؤتمر الذي لم يكن إلا مجاملة لبوش والإدارة الأمريكية وإخراجها من الحرج ومن مشاكلها المختلفة على حساب الدول العربية لتلميع صورة بوش أمام الشعب الأمريكي والمجتمع الدولي ... رجع أولمرت الي إسرائيل وأصدرت حكومته الصهيونية أول قرار ومكافأة لعباس ببناء مساكن لتوسيع المستوطنات في القدس الشرقية ........؟؟؟؟؟؟؟؟
  • أضف...