اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عقد عمل بشركة بترول بدولة بنين الافريقية

Recommended Posts

اصدقائى واحبائى الكرام

اريد ان استعين برأيكم وخبرتكم ومشورتكم فى هذا الموضوع

نظرا لانى ابحث عن مكان عمل اخر وبالطبع استعين بالانترنت فى ذلك فقد قمت بالتسجيل فى عدة مواقع لذلك وبعد فترة وصل الى بريدى الالكترونى رسالة من شركة بترول فى دولة بنين الافريقية يطلبون وظائف ومنها مجال عملى وطلبو منى ارسال السيرة الذاتية لى

وقمت بالفعل بارسالها وبعد ذلك ارسلو الى نموزج مقابلة ( انترفيو ) على النت عبارة عن مجموعة كبيرة من الاسئلة وطلبو منى الاجابة عليها وسيتم تقييمها من طرفهم

وبالفعل ارسلت لهم تلك الاجابات

فقامو بعد تقييم تلك الاجابات بارسال شهادة تعيين لى فى وظيفة رئيس حسابات وايضا عقد عمل كامل وشامل وبصراحة مغرى جدا وطلبو منى الاتصال بمكتب الهجرة طرفهم ( مش عارف دة مكتب خاص ولا تابع للحكومة ) كى يقوم بكل ترتيبات التأشيرة ورخصة العمل

وافادونى ايضا بأن كل المصروفات التى سيتم صرفها على التأشيرة قبل السفر سيتم ردها لى بعد وصولى دولة بنين

وبصراحة يا اخوانا انا مش عارف الموضوع دة بجد ولا عملية نصب جديدة من اللى موجود كل يوم على النت ؟

ولو عاوز اتأكد من الكلام دة والعقد المرسل لى بالايميل ماذا افعل ؟

يا ترى فى حد عندة معلومة ممكن يفيدنى بيها ؟

وهل فعلا ممكن يتم تعيين موظفين من على الانترنت بالطريقة دى ؟

الواحد مش هايدمر حياتة ويا خد قرار على اوهام

فبالله اللى يعرف اى حاجة يقدر يفيدنى بيها انا فى انتظار ردودكم

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

خذ حذرك يا أخى المكافح, وإليك هذا الموضوع لعلك تستفيد منه:

إلى الباحثين عن العمل عن طريق اﻹنترنت...احذروا, أسلوب جديد فى الاحتيال والنصب

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ما تروح لأقرب سفارة لهم وتقعد مع أي حد هناك وتستفسر منه على اللي إنت عايزه ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اتكلمنا مع سفير الأردن في نيجيريا و حذرنا بشده من مثل هذه العروض الوهميه

و تقدر تروح اي سفاره لدولة بنين و تتأكد بنفسك

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اخى المكافح اوعى تروح دا نفس اللى جالى بالظبط زكان مع شركة exxonmobile دا الكلام من شهرين قبل مسافر السعودية وبعتول لانترفيو يعنى الاسئلة وجاوبت وقالولى انت معانا وبعت ليهم صورة الجواز كل ده اسكانر وابعت على الايميل وبعدين بعتولى العقد ووقعت وبعت صفحة التوقيع بالايميل وكانوا عايزنى فى فنزويلا عشان فاتحين مشروع جديد زانا محاسب برضه وبامانة الموضوع مترتب بشكل صحيح جدا جدا ما يخرش الميه وبعدين وقفت على ارسال الفلوس لكتب الهجرة فى لندن حوالى الف جنيه استرلينى طبعا كنت لازم اتاكد

واخدت الموضوع بجدية تامة ونزلت شركة exxonmobile فى القاهرة وسئلت فيها ودخلت على موقع الشركة نفسة قالولى دا نصب قبل كدة كان نيجيريا والمرة دى فنزويلا اتضح فى الاخر ان دى مافية عاملية مقرها لندن وهى اللى بتعمل كل ده

ابعدددددددددددددددددددددددد

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه

وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره

وان كان قليلا فكثره وان كان كثيار فبارك لنا فيه

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

اخى الكريم انا عضو جديد هنا فى محاورات المصرين وانا اعمل بحار على سفن تجاريه والأسبوع الماضى فوجأت برساله من شركه بنين للنفط او كما تزعم ذلك وطبعا مرتبى لا يتعدى الـ 500 دولار لقيت برده مجموعه أسئله وبعد كده بعتولى العقد وعينونى كبير بحاره مع انى لسه مبتدئ وبمرتب 10.000 دولار امريكى وطبعا نفس قصتك اتصل بمكتب الهجره ادفع ليهم 1350 دولار والله حسبنا الله ونعم الوكيل لأن فيه شباب فعلا بيصدق يا جماعه وده موقع الشركه اللى حضرته بعتهولى

http://www.beninoilcorporation.com/activities.htm :roseop:

رابط هذا التعليق

هوه النصب وصل لدولة بنين الشقيقة ؟

لا حول ولا قوة الا بالله

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

90 في المية من عروض العمل في كل من نيجيريا غانا ليبيريا جاميا موريتايا النيجر توجو بنبن غينا كوناكري غينا بيساو كافيرت عن طريق الانترنت نصب في نصب الناس دي ماشية بنظام باختك يا بو خيت يعني لو واحد ما قتنعش عشريين ح يقتنعوا يعني ح تلكع ح تلكع وسلملي علي الفقر و الجهل والبطالة

رابط هذا التعليق

Sir

It is clear case of fraud and scam.please do not go for it .other wise you will regret it.

All my best wishes to find a real &suitable work oporotunity.

Kam-Canada

اصدقائى واحبائى الكرام

اريد ان استعين برأيكم وخبرتكم ومشورتكم فى هذا الموضوع

نظرا لانى ابحث عن مكان عمل اخر وبالطبع استعين بالانترنت فى ذلك فقد قمت بالتسجيل فى عدة مواقع لذلك وبعد فترة وصل الى بريدى الالكترونى رسالة من شركة بترول فى دولة بنين الافريقية يطلبون وظائف ومنها مجال عملى وطلبو منى ارسال السيرة الذاتية لى

وقمت بالفعل بارسالها وبعد ذلك ارسلو الى نموزج مقابلة ( انترفيو ) على النت عبارة عن مجموعة كبيرة من الاسئلة وطلبو منى الاجابة عليها وسيتم تقييمها من طرفهم

وبالفعل ارسلت لهم تلك الاجابات

فقامو بعد تقييم تلك الاجابات بارسال شهادة تعيين لى فى وظيفة رئيس حسابات وايضا عقد عمل كامل وشامل وبصراحة مغرى جدا وطلبو منى الاتصال بمكتب الهجرة طرفهم ( مش عارف دة مكتب خاص ولا تابع للحكومة ) كى يقوم بكل ترتيبات التأشيرة ورخصة العمل

وافادونى ايضا بأن كل المصروفات التى سيتم صرفها على التأشيرة قبل السفر سيتم ردها لى بعد وصولى دولة بنين

وبصراحة يا اخوانا انا مش عارف الموضوع دة بجد ولا عملية نصب جديدة من اللى موجود كل يوم على النت ؟

ولو عاوز اتأكد من الكلام دة والعقد المرسل لى بالايميل ماذا افعل ؟

يا ترى فى حد عندة معلومة ممكن يفيدنى بيها ؟

وهل فعلا ممكن يتم تعيين موظفين من على الانترنت بالطريقة دى ؟

الواحد مش هايدمر حياتة ويا خد قرار على اوهام

فبالله اللى يعرف اى حاجة يقدر يفيدنى بيها انا فى انتظار ردودكم

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

معليش بالراحه وفهموني

ما بيستفيدوا إيه ؟

هل بيطلبوا منك مصاريف معينة نظير التعيين كتكاليف أبليكيشن أو كده ؟

ولا مافيش مصاريف بس ممك تروح هناك ويشغلوك زي سندريلا تاكل وتشرب وتبقى من جملة الخدام ؟ :roseop:

بس الموضوع ده منتشر من زمان وبعد ما أتخرجت على طول جالي عرض زي مدة على سفينة بنمية - تابعة لدولة بنما الشقيقة - وبمرتب مغري ... لكن على مين ...خلينا عالبر أحسن .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

احبائى الكرام

الموضوع دة انا كملت فية معاهم لغاية الاخر وأول ما قاللى ابعت وحول فلوس ورسوم علشان الفيزا واعطانى تفاصيلها

قولتلة العب غيرها يا معلم

لو عاوزنى ادفعور كل حاجة

رد علية المحترم وقاللى ما تخافش وحياة طنط عيشة ( بتاعة الخدامين كلنا عارفيناها ) هانردلك كل اللى دفعتة لما توصل

قولتلة سلم لى على خالتك يا حلو ادفع انت يا خفيف ولما اجى نتحاسب

ومن ساعتها المحترم ادانى قفاة وصدر لى الوش الخشب وماسألش فية خالص من ساعتها والكلام دة من فترة كبيرة

وسلم لى على افريكانو

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      بين علاقات خارجية ومتابعات للشأن الداخلى ازدحمت أجندة الرئيس عبدالفتاح السيسى الأسبوع الماضى ومن القمة المصعرض الصفحة
    • 0
      هذا ليس إعلانا تجاريا  و لكنه مشاركة مخلصة و أمينة لمرتادي محاورات المصريين .... كتبت من قبل عن السلع المعمرة التي لم تعد معمرة  و هذا في العالم كله  في إنجلترا  أذكر أن مسئول العقار الذي كنت أقطنه في لندن نظر إلى الغسالة  التي كانت بها مشكلة  ....  مسئول العقار نظر إلى الغسالة متغزلا فيها أنهم لا يصنعون مثل هذه القطع الجميلة الآن. إشتريت أو غسالة في حياتي سنة ١٩٧٨ في لندن و كنت حريصا أن يكون بها آلية التجفيف و كان ماركة الغسالة نوعها AEG ألمانية الصنع  و عاشت معي ما يقرب من العشر سنوات خدم
    • 15
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى واحبائى فى الله ........اتصلت بيا شركة توظيف فى مصر اسمها والمهم هى عارضة عليا وظيفة مندوب مبيعات بشركة روثمان طبعا كلنا عارفينها وخصوصا المدخنين و بعد البحث والتقصى عرفت ان وكيلها اسمة محمد عبد الوهاب ناغى المهم انا والله يا جماعة بتقصى الحلال جدا فى كل امور دينى بس بجد اليومين دول مش لاقى ومعنديش شغل فى مصر وكمان داخل على جواز بجد مش عارف اعمل اية؟ استحلفكم بالله لو حد عندة معلومات عن الشركة فى السعودية يفيدنى بالمعلومات؟؟؟؟ وهل النوع دة من الشركات ك
    • 0
      فوجئنا جميعا بالتشوه او التشويه الذي اعترى بث كلمة الرئيس عبر وسائل الاعلام ٠٠٠ هل يمكن تصور وجود خطا مطبعي او لغوي في مانشيت اي جريدة  الامر يحتاج تحقيقا على مستوى عال من الجدية
    • 1
      انا مهندس مدني و جالي فرصة عمل بشركة بن لادن السعودية في مكة انا خريج 2011 خبرة سنتين علشان الجيش و عندي كام سؤال كدة بعد اذن حضراتم المساعدة :- ما هي سمعة و مدي استقرار الشركة - ما هو متوسط المرتبات لمهندس مدني خريح 2011 انا مرتبي 6000 اساسي هل هذا جيد ام قليل - ما هي ايام العمل الرسمية و ساعات العمل- - ما هو نظام الشركة في الاوفرتايم و البونص و التامين - ما هو نظام تلقي المرتبات هل هو كاش ام تحويل بنكي و مع اي بنك - ما هو متوسط تكاليف المعيشة في مكة من سكن واكل وشربوانترنت و مواصلات ف
  • أضف...