اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بقلظ و كرنبة

ابو حلاوه

ما هي العروسة اللي بتفضلها  

5 اصوات

1. 1. ما هي العروسة اللي بتفضلها

• بقلظ
      7
    • كرنبة
      2
    • بوجي
      1
    • كوكي كاك
      0
    • عم شكشك
      1

Recommended Posts

فاكرين البوم بمبم ... و صورة تاج محل الهند اللي ما حدش كان لاقيها ...

شوية اعلانات لتقوية الذاكرة

انا اجدع صرصار/ طالع نازل منشار /ديكسان - ديكسان /و انا رحت في خبر كان

كغيم بيودا ...بيودا كغيم لكل انواع البشغرة...

و احد اتنين تلاته كارولين كاروليته ..سقفولي سقفه وانا انط نطة

كارمن حلوه وزي الفل تلاقيها موجودة عند الكل

ميييييدو ........ ميييييييييييدو انا عايز لبان انا عايزه الان

اهلا اهلا كاراتيه .. طعمك حلو كده ليه .. كل الدنيا بتجري عليه كارررررراااااتتتتتتتتتتتتيه

ثابت البطل يحرس مرمي مصر و مصر للتامين تحرس حياة الملايين

--------------------------------------------------------------------------------

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

• الردود 91
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فكرتنى يا ابو حلاوه

بمجموعه حلقات عملها فؤاد المهندس

عموا فؤاد رايح يصطاد

عموا فؤاد رايح الاستاد

اجمل مجموعه عملها كانت عن العلماء زى اديسون

كنت بحب اتفرج عليها رغم انى كنت فى الجامعه ساعتها

رابط هذا التعليق

انا من جيل بقلظ و بابا ماجد و فتافيت السكر , و ماما معالى و فعلا اكتر عروسه كنت باحبها كانت دبدوب و ارنوب و كانوا بيطلعوا مع بقلظ و سندباد و ياسمينا كانوا تحفه و كمان وليد وراندا فى الفضاء

"الى اللقاء ااه يا أصدقاء ااه وليد و راندا فى الفضاء " و كمان كان فيه صحصح لما ينجح لما كان بيحلم ان باباه حايجيبله ساعه كبيره و يحلم ان الساعه بتسأله حايعمل ايه بيها و هو مش عارف و اكتر حاجه معلقه معايا لحد دلوقتى فوازير نيللى انا حافظه المقدمه و النهايه بتاعتهم كلهم لحد دلوقتى اما ولادى بيحبوا كوكى كاك لما اتعادت و طبعا عالم سمسم اما التيلى تابيز يجيبوا تخلف بس بصراحه حلوه للسن الصغير

و كمان و الأعلانات فاكره كويس اعلان عن مم مزيل رائحه العرق اوه ماماميا و كمان اعلان سقف سقف ميتسوبيشى تقوللى يابانى اقولك لا مش هى تقولى ايه اقولك اهى اسمها ميتسوبيشى الدودج الأمريكيه و سقف سقف و طبعا حسنين و محمدين زينه الشباب لتنين

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

طاهر ضياء كتب

فكرتنى يا ابو حلاوه  

بمجموعه حلقات عملها فؤاد المهندس  

عموا فؤاد رايح يصطاد  

عموا فؤاد رايح الاستاد  

و نسيت كمان

عمو فؤاد بيلف بلاد

عمو فؤاد و يا الاختراعات

عمو فؤاد ويا الاجداد

و جه بعد دول علي طول جدو عبده.....زارع ارضة

انسف تخلص من حمامك القديم .... جرافينا ... :wink:

الهدي مصر شركة وراء المشروعات .......

سان ماركو يخلي الشقة احسن من سحر هاواي .... ياسلملم سان ماركو بموبيلياته هيسحركوا

سر شويبس......... خسن بابي ... صوفيا

لا

رابط هذا التعليق

طيب حد فاكر كرتون السنافر و مغامراتهم مع شرشبيل؟؟؟

سككككككككرررررررررر.....

"أوه بابا سنفور يا له من مسكيييييييين"

"سأشويهم، سأقليهم، سأحولهم إلى ذهب" :twisted:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

لأنهااااااااااااا من أنقى أنواع الليمووون....

فهى تجلب لىىىىى و لك الانتعااااااااااااش

(كولونيا خمس خمسات)

ألو مصر للتأمين؟؟؟ المسلسل امتىى؟؟؟

حاااااالا

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

عمو فؤاد و يا الاختراعات

عمو فؤاد و يا الاختراعات

هيى دى اللى كنت اقصدها يا ابو حلاوه

عمو فؤاد كان بيعجبنى اكتر من جدو عبدو

شكرا على موضوعك الجميل

رابط هذا التعليق

شركة بيع المصنوعات ... ايوه اه...ايوه اه

وسع وسع للاختين ... انا هناء ببرونه جميلة و كوبايتي تمنع الميكروبات و انا هناء ببرونه لطيفة و معايا 3 حلمات اطلبني من ماما اطلبني من بابا

ريري يا ريري يا .. اجري بسرعة يا واد يا حسين شوفلنا ريري بتتباع فين هاتلنا منه باكو و اتنين

بطل الابطال عبد العال ... اعلان عن كينا ... ايه كينا دي مش فاكر

سان توب جاهز للشرب

غمض عينيك و امشي بخفة و دلع ... الدنيا هي الشابة و نت الجدع تشوف رشاقة خطوتك ... تساااااااااااالييييييي ...هع هع ...تسألي

ايناس جوهر...مصطفي غنيم

لا

رابط هذا التعليق

بطل الابطال عبد العال ... اعلان عن كينا ... ايه كينا دي مش فاكر

الكينا دي يا سيدى على حسب ما أعرف حاجة كانت عاملة زى البيرة كده .. أعوذ بالله

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

إنتوا إزاي تنسوا رائعة الأجيال .... ثلاث أجزاء متتالية (كل اللي شفته) من كابتن ماجد ...... ديه كانت خطيرة ..... كل يوم الساعة خمسة و ربع ... الواحد يفضل ماشي بالكورة ثلاث حلقات لحد ما يوصل للجون ... و و هو ماشي يفتكر تاريخ حياته كله و إنجازاته السابقة و أمنياته اللاحقة و أكل إيه إمبارح و قفل حنفية المياه و لا لا .... كانت جميلة جدا ... كنت في تانية إعدادي .... إعذورني أنا صغير شوية ... من دور بلقظ و ماما نجوي و مازنجر (كنت أتخانق مع ماما أنا عايز أتفرج عليها و هي عايزة تتفرج علي فالكون كريست) و جريندازر و كل اللي أعرفه عن الراديو هو السلطانية و ألف ليلة و ليلة .....

الحمد لله دلوقتي كبرت و بأتفرج علي عالم سمسم .... النسخة العربي ( جميلة جدا) أما بكار فالعيال الصغيرة بيحسوا إنها أقل من سنهم ......

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

إنتوا إزاي تنسوا رائعة الأجيال .... ثلاث أجزاء متتالية (كل اللي شفته) من كابتن ماجد ...... ديه كانت خطيرة ..... كل يوم الساعة خمسة و ربع ... الواحد يفضل ماشي بالكورة ثلاث حلقات لحد ما يوصل للجون ... و و هو ماشي يفتكر تاريخ حياته كله و إنجازاته السابقة و أمنياته اللاحقة و أكل إيه إمبارح و قفل حنفية المياه و لا لا .... كانت جميلة جدا ... كنت في تانية إعدادي .... إعذورني أنا صغير شوية ... من دور بلقظ و ماما نجوي و مازنجر (كنت أتخانق مع ماما أنا عايز أتفرج عليها و هي عايزة تتفرج علي فالكون كريست) و جريندازر و كل اللي أعرفه عن الراديو هو السلطانية و ألف ليلة و ليلة .....

الحمد لله دلوقتي كبرت و بأتفرج علي عالم سمسم .... النسخة العربي ( جميلة جدا) أما بكار فالعيال الصغيرة بيحسوا إنها أقل من سنهم ......

:D :) :) :) :)

__

رابط هذا التعليق

أسف ... أرسلت الرسالة مرتين ...

غلطة مطبعية ..... أقصد كمبيوترية...

:cool:

__

رابط هذا التعليق

بصراحه..صحيح كنت وانا صغيره بحب بوجى وطمطم وبقلظ - والسنافر طبعا يا كليو - وعالم الاطفال وفرديناند وروبى الى حد ما(بس كنت مش بحبه اوى علشان بيفكرنى بالنوم بدرى علشان المدرسه تانى يوم زيييكم كده)..روبى كان كائن شكله غريب اوى...مش عارفه أصنفه تحت إي نوع من العرائس؟ فهو ولا كارتون ولا زى بقلظ ...همممم

المهم..... مش عارفه ليه كانوا كلهم غير جاذبيين لدرجه ما شويه....الموضوع ده خلانى أزعل جدا لأن إتضح لى ان فى طفولتنا مكنشى فيه كارتونات وبرامج أطفال بمعنى الكلمه...والحاجات الأجنبيه زى توم وجيرى والمابت شو كانت دايما بيقطعوها بسرعه او يتكلموا فوقيها بطريقه مزعجه تجعلك تفقد الإستمتاع بها...ده مره مذيعه كانت بتشرح ليه جيرى عمل اللى عمله فى توم...كانت هتجيلى نقطه طفولى :)....معقوله يا ناس..كل اللى يطلعولنا بيه هو بقلظ؟؟؟؟ ده حتى إسم يحبب الأطفال فيه؟ lol ده حتى كان رفيع وصغنن يعنى لا ينطبق عليه إسمه خالص....يعنى نقول إيه لأحفادنا لما يسألونا إن شاء الله مستقبليا...نقولهم كنا بنحب أراجوز؟ :)

متفهمونيش غلط..انا مش ضد بقلظ ولا حاجه :) وكنت بتفرج عليه بإستمرار..وحتى بحبه جدا علشان هو رمز طفوله هذا الجيل :)....بس زعلت بس لأنى حسيت إنهم ضحكوا علينا وإستقلوا بينا

:(...حد عنده الإحساس ده؟ حتى عمو فؤاد كنت صحيح بتفرج عليه بس مكنشى برضه ممتع اوى....ربما لذلك إتجهت لتركيز وقتى الفاضى فى المعرفه والتطلع وتثقيف نفسى بكل أنواع..........مجله ميكى :D وشركائها من الميكى جيب للسوبر ميكى مرورا بالمجلد الحبيب :D :Dوماجد طبعا وسمير نص نص...

ووجدتنى أشاهد تمثيليات ماكجيفر ونايت رايدر وانتظرهم بشغف...وشيبس :D فاكرينهم؟

هل سرقوا منى طفولتى؟ :( ولا الحاله دى عاديه؟؟أصل مش معقول طفل فى الثامنه والتاسعه كان بيقعد يقرأ الأهرام زى ما كنت بعمل بدل أشياء أخرى طفوليه....

طمنى يا دكتور... :( :(

فين الشاذلونج...

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

طيب هقولكم حاجه مش عارفه مين هيفتكرها...واللى هيفتكرها هفرح اوى لأنه هيهون عليه :) ان شاء الله....

فاكرين برنامج كده متكون من أجزاء كثيره وجزء منه كانت مذيعه بتحكى قصه وشخص إسمه "نادى" كان بيرسم

شخصيات ومشاهد القصه ببراعه وسرعه كبيره جدا...

تذكرى إنى كنت بحب الشو ده خلانى أشعر بالغثيان...وأحتاج للشذلونج أكتر :( ايه ده اللى كنا بنتفرج عليه؟ حتى إيه إسم نادى ده ...كان ممكن يرسم وخلاص :) :(

متهيألى الطفوله الحقيقيه بدأت بفطوطه...إيه رأيكم؟ :)

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

على فكرة يا مسلمه انا ولادى مشغلين على طول كارتون بس حاسه ان طفولتهم هى اللى مسروقه فى التليفزيون لإن احنا كان عندنا وقت نلعب فيه مع نفسنا و نمثل فيه و نألف اشياء و نلبس العرايس و نقرأ ميكى و سمير و المجلدات و غيره لكن دلوقتى كتر الكارتون و قنوات الأطفال لغى المواضيع دى يعنى انا مثلا أمى بتفتقد الألعاب اللى كانت بتلعبها قبل ما يدخل التليفزيون فى كل بيت .....

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

معقوله يا ناس..كل اللى يطلعولنا بيه هو بقلظ؟؟؟؟ ده حتى إسم يحبب الأطفال فيه؟ lol ده حتى كان رفيع وصغنن يعنى لا ينطبق عليه إسمه خالص...

أشم في مداخلاتك كلام في السياسة...... :twisted: :twisted: يااااااااااااداااااااااااااااراااااااااااه

لا

رابط هذا التعليق

هل سرقوا منى طفولتى؟  ولا الحاله دى عاديه؟؟أصل مش معقول طفل فى الثامنه والتاسعه كان بيقعد يقرأ الأهرام زى ما كنت بعمل بدل أشياء أخرى طفوليه.... 

طمنى يا دكتور...   

فين الشاذلونج...

relax relax.......الحالة دي طبيعية تماما و بنسميها بقلوظوفوبيا......

انا نفسي بامر بيها دلوقتي .....و اقراي البيتين الجايين دول كده

صورة

هل كنت أنا طفلا

أم أن الذي كان طفلا سواي؟

..................

أو كان الصبي الصغير أنا؟

أم تري كان غيري؟

أحدق..

لكن تلك الملامح ذات العذوبة

لا تنتمي الان لي

و العيون التي تترقرق بالطيبة

الآن لا تنتمي لي

صرت عني غريبا

و لم يتبق من السنوات الغريبة

إلا صدي اسمي

و أسماء من أتذكرهم - فجأة

بين اعمدة النعي

أولئك الغامضون .. رفاق صباي

يقبلون من الصمت وجها فوجها

فيجتمع الشمل كل صباح

لك نأتنس

لا

رابط هذا التعليق

طب مين من أبناء جيلى فاكر لما كبرنا شويه وبدأنا نقرأ الألغاز بتاعه المغامرين الخمسه ؟؟؟؟؟؟ أنا كان لى خاله ساكنه فى المعادى وكنا كل مانروح هناك يفضل قلبى يدق بسرعه كل مانعدى جنب فيلا باليل إعتقادا منى أنى قد أشاهد بدايه قصه من إللى قرأتهم فى الألغاز ؛ وياما تخيلت إنى ها أقابل فى يوم الشاويش فرقع والمفتش سامى وتختخ معاه زنجر وعاطف مع لوزه ومحب مع نوسه

إللى ذاكرته قويه بجد يقول الأسماء الحقيقيه ؛ والتى وردت فى اللغز الأول فقط الذى إتفق فيه المغامرين الخمسه على الأسماء المستعاره السابقه وهم مجتمعون لأول مره فى كشك حديقه منزل عاطف ؛ لغز الكوخ المحترق على ما أتذكر

لسه فاكر كويس أحد الألغاز إللى أصابنى برعب حقيقى لدرجه تجنبى للجلوس بمفردى وكان ذلك وأنا فى أولى إعدادى ؛ ورغم إنى مش متذكر تفاصيله إلا إنى متذكر إسمه لغز غابه الشيطان

بسم الله الرحمن الرحيم ـ وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً ـ صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

القفاز الاحمر...... عباس الاقرع ... وغيرهم

بالنسبه لاسمائهم الحقيقية

اعتقد تختخ توفيق خليل توفيق

عاطف عبد اللطيف

محب محبوب

نوسه سنيه

لوزة مش فاكر

طيب فاكرين المغامرين الثلاثة عامر وعارف و عاليه

لا

رابط هذا التعليق

تصدق أنا كمان ناسى إسم لوزه الحقيقى ؛ حد فاكره ياجماعه لحسن تزعل مننا

بصراحه عامر وعارف وعاليه كان دمهم واقف ولم يكونوا يمتلكوا حضور وشعبيه المغامرين الخمسه ؛ كان إسمهم على ما أتذكر الفهود الثلاثه ولكن كانت ألغازهم بيكتبها واحد غير محمود سالم العبقرى صاحب فكره المغامرين الخمسه

وكمان كان فيه المغامرين العشره وزعيمهم ,, صفر ,, صاحب الشخصيه المجهوله

بسم الله الرحمن الرحيم ـ وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً ـ صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 23
      تقوم الفنانة نجوي ابراهيم بإجراء جلسات علاج طبيعي لعلاج الانزلاق الغضروفي الذي أصيبت به إثر تعرضها لحادث اصطدام بدراجة بخارية منذ شهرين‏ ‏ وكان من المفترض ان تقوم نجوي بتصوير توك شو بقلظ الا ان الحادث عطل بدء التصوير تقول نجوي ابراهيم‏:‏ كان من المفترض ان ابدأ تصوير برنامج بقلظ الا ان الحادث أجل تنفيذ المشروع الذي سبق وحقق نجاحا علي شاشة التليفزيون المصري‏..‏ واضافت ان الحلقات يكتبها شوقي حجاب ولم يتم ترشيح المخرج إلي الان وسيناقش القضايا المعاصرة مثل الانترنت والمحمول وتأثيرهما واستخدامهما ال
    • 10
      أرجو من إخواننا العالمين بالأمور الإفادة فيمنا قرأناه هنا عن فضيحة الرشوة المتهمة بها (ماما نجوى) وعن وجود مخالفات في البرنامج المشبوه فرح كليب. طبعا المتهم بريء حتى تثبت إدانته ولكن البرنامج دا كان مريب فعلا وياما أخد تقريع فى هذا المنتدى لأنه لا يمثل مجتمع مصر ولكنه خاص بالمجتمع المخملي الارستقراطي ونسيوا إن 50% من مصر أميين فهمو كان موجه لشريحة تمثل 3% من مصر وموحه لافساد عقول بناتنا الصغار اللي كانوا بيشوفوا البرنامج وعليهم سهم الله من دلع ومياصة العرسان وبغددة العريس وصاحبات العروسة الكاسيا
  • أضف...