اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عقد عمل محاسب في السعودية ( الرياض ) رايكم بليز

Recommended Posts

أول حاجة احب أرد بيها على الأخ سى السيد ان فيزتى مش حرة انا جاى على كفيل معين ومؤسسة معينة وكلامى كان واضح جدا فى النقطة دى لما قولت انه كان متفق معايا على راتب مبدئى 1500 ريال ولما جيت زودنى من اول شهر ودا لانى كنت جاى على مبدأ معين انى لازم اثبت نفسى هنا مش معنى كده انى فشلت فى بلدى لأ طبعا انا كنت شغال فى بلدى محاسب ومصمم برامج محاسبية وصيانة هارد وير لاجهزة الشركة بس فين التقدير ؟؟؟ لدا كله ماكنش فى اى تقدير نهائى هنا التقير واضح بس فى حالة واحدة انك تكون شخصية مؤثرة وتعرف تقنع صاحب العمل بخبراتك وانك تستحق اعلى من كده ودا اللى حصل معايا واللى هايحصل مع اى انسان طموح عاوز يوصل بسرعة لهدفه اما بالنسبة لموضوع تغيير المهنة فدا كان هدية من الكفيل لمجهوداتى انا معاك انه خلصها بواسطة ودفع فيها فى حدود 4000 ريال ودا لانه كان مدير امن منطقة القيصم وغير كده كان ممكن يدفع اكتر بكتير يمكن صادفته شوية عقوبات فى تغييرها ووصل بيها لوزير الزراعة ودا لانى كنت عامل زراعى ولازم فى الاول موافقة من الزراعة ومن ثم تتوجه الاوراق الى مكتب العمل ثم الى الجوازات اللى بتوافق على التغيير بعد مابتغير المهنة فى جواز سفرك فى السفارة المصرية واللفة دى كلها اى سعودى يعملها ويدفع فيها لو شاف ان صاحب المهنة دا يستاهل اما بالنسيبة للاستقدام فانا لسه بخلص اوراقه دلوقتى ودا سهل جدا طالما المهنة اتغيرت والموقع ده فى كل اللى تحتاجه من زيارات الاهل واستقدام الزوجة مع الشروط والاوراق المطلوبة

وفى نقطة مهمة جدا انا لما ذكرت انى هناك بقاى 10 شهور دا طبعا لقصر المدة مع تطور الاحداث فى الوقت البسيط ده وصدقنى دى مش حالة فردية دى حالة ناس كتير جدا هنا فى فى نفس المنطقة اللى انا فيها وفى انحاء الممكلة لانى على اتصال بشركات كتير ودا من طبيعة عملى وانا ذكرت امثلة مختلفة لناس اجتهدت ومش لازم يكون بنفس طريقتى كل شيخ وليه طريقة

تم تعديل بواسطة عمرو طمان
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • الردود 43
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والله يا جماعه انا فضلت اقرا ردودكم كلها بتاني وخصوصا ردود عمرو وعاوز اقول حاجه من خبرتي الصغيره سنتين ونص بس

اللي حيعمله صاحبك يا عماد يا حمدي انتحااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار

وخلينا نكون واقعيين شويه لاني شايف اننا بنرخص من نفسنا اوي

يا جماعه انا شغال مراجع وف مكتب كبير ومحترم وبشوف مرتبات الشركات هنا ف مصر عامله ازاي وكمان بره مصر

بصراحه الموضوع مش ضلمه اوي زي مانت شايف يا اخ عمرو وممكن الواحد يبدا يشتغل بمرتب فوق الالف جنيه

اما بقي بعد فتره بقي اما تنشف وتاخد خبره الموضوع بيفوق جدا جوه وبره مصر

وده حصلي والله

وياريت نرجع لحكايه اننا بنرخص نفسنا

لو في حد شغال ف شركه بره مصر او حتي جوه مصر ومطلع غلي المرتبات حيشوف مهازل

يعني يبقوا اتنين بيعملوا نفس الوظيفه وواحد بياخد ضعف اللي جنبه والسبب انه قبل بكده والتاني كان واثق ف نفسه وطلب اعلي

طب معلش سيبوني ادوشكم شويه بحكايه حصلتلي ف اوفر ف الكويت

اصحابي ف مكتب مراجعه كبير هناك دخلولي السي في وفعلا عملوا معايا كذا انترفيو وف الاخر بعتولي الاوفر

قعدت اتناقش مع اصحابي علي المنصب والمرتب اللي كان 500 دينار وكنت شايف انه مش اد كده بالنسبه ليا

اصحابي فصولا يقنعوني لا ده معقول جدا

قلتهم طب افاوضه علي مرتب ازيد ويعلي المنصب استنكروا اوي وقالولي خلي بالك احنا حاولنا وهما ف الاوفر مانعين اي نقاش علي المرتب

الموضوع معجبنيش وقلت اما اتوكل وفعلا رديت عليهم وقلت الاوفر مش عاجبني ومحتاج فلوس اكتر

سالوني عاوز كام

قلت 150 دينار زياده وكمان عاوز اخر السنه اجازه اسبوعين غير اجازتي السنويه عشان عندي امتحانات(كنت برخم صراحه)

الراجل قالي بس كده صعب وكلام من نوعيه ممكن الحكايه تبوظ وكده فببساطه قلت يبقي مافيش نصيب ومش حينفع اجي خالص

قالي طب حشوف وقفلنا علي كده

بعديها باسبوعين بعتلي اوفر جديد وفيه كل شروطي اللي اهمهم طبعا زياده الراتب!

بس كان ساعتها الحمد لله ربنا كرمني بحاجه احسن ف الامارات

اصحابي هناك كصدقوش واليومين دول بيشتكولي انهم حايبين ناس لسه متخرجين اشي هنود ولا مغاربه وبيدوهم مرتبات اعلي منهم كمان

طبعا حتقولولي يا عم انت ممكن تكون حاله كده صدفه

بس بحد والله انا شفت الكلام ده بيحصل مع ناس غيري وبجد تاني محدش وثق ف نفسه وطبعا كانت خبرته كويسه ومجتهد ف شغله الا وربنا كرمه جداااا

معلش صدعتكم برغي كتير بس نصيحه اخيره يا عماد يا حمدي خلي زميلك يدور علي شغل ف مكتب مراجعه ولو مستواه ف الانجليزي مش كويس خليه ياخد كورسات ويموت نفسه عشان يبقي مستواه كويس وانشاء الله بعد سنتين حيشوف الاوفرات اللي حتجيله عامله ازاي

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
والله يا جماعه انا فضلت اقرا ردودكم كلها بتاني وخصوصا ردود عمرو وعاوز اقول حاجه من خبرتي الصغيره سنتين ونص بس

اللي حيعمله صاحبك يا عماد يا حمدي انتحااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار

وخلينا نكون واقعيين شويه لاني شايف اننا بنرخص من نفسنا اوي

يا جماعه انا شغال مراجع وف مكتب كبير ومحترم وبشوف مرتبات الشركات هنا ف مصر عامله ازاي وكمان بره مصر

بصراحه الموضوع مش ضلمه اوي زي مانت شايف يا اخ عمرو وممكن الواحد يبدا يشتغل بمرتب فوق الالف جنيه

اما بقي بعد فتره بقي اما تنشف وتاخد خبره الموضوع بيفوق جدا جوه وبره مصر

وده حصلي والله

وياريت نرجع لحكايه اننا بنرخص نفسنا

لو في حد شغال ف شركه بره مصر او حتي جوه مصر ومطلع غلي المرتبات حيشوف مهازل

يعني يبقوا اتنين بيعملوا نفس الوظيفه وواحد بياخد ضعف اللي جنبه والسبب انه قبل بكده والتاني كان واثق ف نفسه وطلب اعلي

طب معلش سيبوني ادوشكم شويه بحكايه حصلتلي ف اوفر ف الكويت

اصحابي ف مكتب مراجعه كبير هناك دخلولي السي في وفعلا عملوا معايا كذا انترفيو وف الاخر بعتولي الاوفر

قعدت اتناقش مع اصحابي علي المنصب والمرتب اللي كان 500 دينار وكنت شايف انه مش اد كده بالنسبه ليا

اصحابي فصولا يقنعوني لا ده معقول جدا

قلتهم طب افاوضه علي مرتب ازيد ويعلي المنصب استنكروا اوي وقالولي خلي بالك احنا حاولنا وهما ف الاوفر مانعين اي نقاش علي المرتب

الموضوع معجبنيش وقلت اما اتوكل وفعلا رديت عليهم وقلت الاوفر مش عاجبني ومحتاج فلوس اكتر

سالوني عاوز كام

قلت 150 دينار زياده وكمان عاوز اخر السنه اجازه اسبوعين غير اجازتي السنويه عشان عندي امتحانات(كنت برخم صراحه)

الراجل قالي بس كده صعب وكلام من نوعيه ممكن الحكايه تبوظ وكده فببساطه قلت يبقي مافيش نصيب ومش حينفع اجي خالص

قالي طب حشوف وقفلنا علي كده

بعديها باسبوعين بعتلي اوفر جديد وفيه كل شروطي اللي اهمهم طبعا زياده الراتب!

بس كان ساعتها الحمد لله ربنا كرمني بحاجه احسن ف الامارات

اصحابي هناك كصدقوش واليومين دول بيشتكولي انهم حايبين ناس لسه متخرجين اشي هنود ولا مغاربه وبيدوهم مرتبات اعلي منهم كمان

طبعا حتقولولي يا عم انت ممكن تكون حاله كده صدفه

بس بحد والله انا شفت الكلام ده بيحصل مع ناس غيري وبجد تاني محدش وثق ف نفسه وطبعا كانت خبرته كويسه ومجتهد ف شغله الا وربنا كرمه جداااا

معلش صدعتكم برغي كتير بس نصيحه اخيره يا عماد يا حمدي خلي زميلك يدور علي شغل ف مكتب مراجعه ولو مستواه ف الانجليزي مش كويس خليه ياخد كورسات ويموت نفسه عشان يبقي مستواه كويس وانشاء الله بعد سنتين حيشوف الاوفرات اللي حتجيله عامله ازاي

شكرا جزيلا على النصيحة الغالية انا جالي شغل في السعودية على 1200 ورفضت طبعا بس كنت عايز اعرف هو حضرتك محاسب؟؟

رابط هذا التعليق

نصحية من أخ سعودي

1500 ريال راتب قليل جدا

واقسم بالله أن البنجلاديشي عامل الشاي والقهوة قد لا يرضى بهذا المبلغ

أخي الكريم

محاسب وشهادة جامعية ودورات ولغة و1500 بس

لا ترخص نفسك أبدا

ولعلمك فقط الآن في المملكة

العمال الفنيين مثل الكهربائي والمبلط والسباك لا يرضى بأقل من 2000 راتب أساسي ويرفضون السكن في سكن الشركة بل يطلب بدل سكن ويسكن في (( حي الوزارات )) ولا يرضى 300 ريال بدل نقل بل 500 ريال والإجازة سنويا 30 يوم مع التذكرة

العمال العاديين والله أننا نتعب في الحصول على من يرضى 1200 ريال فالغالبية لا تقنع إلا 1500

فلذلك أصبر حتى تجد ما يليق بك وبشهادتك

وفقك الله

رابط هذا التعليق

طمنا على صاحبك يا عماد .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اخواني الافاضل اعضاء المنتدي

جائني عرض محاسب في شركة الراجحي ولكن ليس بنك الراجحي ولكن مصنع والعرض 5500 ريال اساسي ومؤمن بدل السكن 3شهور في السنه وبدل المواصلات 700 ريال وتذاكر سفر لي وللزوجه وطفلين ذهاب واياب مره في السنه واجازه مدفوعه شهر في السنه وتأمين طبي شركة التعاونيه للزوجه والاولاد ايضا وذلك علي حسب اتصالاتي مع زملاء لي بنفس المصنع.

رجاء الافاده هل هذا يكون وافي وجيد علما بان العمر 32 سنه وخبره سبع سنوات بمصر

رابط هذا التعليق

اخواني الافاضل اعضاء المنتدي

جائني عرض محاسب في شركة الراجحي ولكن ليس بنك الراجحي ولكن مصنع والعرض 5500 ريال اساسي ومؤمن بدل السكن 3شهور في السنه وبدل المواصلات 700 ريال وتذاكر سفر لي وللزوجه وطفلين ذهاب واياب مره في السنه واجازه مدفوعه شهر في السنه وتأمين طبي شركة التعاونيه للزوجه والاولاد ايضا وذلك علي حسب اتصالاتي مع زملاء لي بنفس المصنع.

رجاء الافاده هل هذا يكون وافي وجيد علما بان العمر 32 سنه وخبره سبع سنوات بمصر

هذا العرض يبدوا جيد ومناسب لحضرتك مع الإخذ في الإعتبار مصاريف الإيجار السنوي لشقة غرفتين وصالة محترمة متوسط ١٥ ٠٠٠ الى ٢٠٠٠٠ ريال

وايضا لا تنسي مدارس الإولاد متوسط حوالي ٦٠٠٠ الي ٨٠٠٠ سنوياً.

وربنا يوفقك

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا استاذ جلال علي افادتك

لكن تكملة للاستفسار من حضراتكم المسمي في الفيزا سيكون عامل معماري لانه لا توجد فيزا محاسب ولن يتم تغيير البطاقه ولا جواز السفر يعني ورقي هيخلص بالسفاره علي حاله بدون التغيير لعامل لانه سيتم حضور سعودي يخلص الاوراق بنفسه مع الوعد بتغيير المهنه الي محاسب عام .

لكني قرأت مواضيع المنتدي وذكر سابقا ان مهنة محاسب مسعوده ؟ هل يوجد فارق بين مهنة محاسب ومحاسب عام ؟

لانه طبعا لو محاسب عام غير مسعوده يبقي العرض ممكن اكمل فيه ولكن لو يحتمل سعودتها يبقي الواحد يفكر تاني؟؟

ارجو الافاده من خبراتكم

شكرا لكم .

رابط هذا التعليق

الأخ ممول العجيب أسم مصنع الراجحي آه.....؟؟؟

بالنسبة للراتب ده توكل على الله ولا تقلق

ولو هتجيب أولادك لازم تشترط ان لو هتيجي على مهنة عامل يكون تغيير المهنة عليهم

انا نفسي جيت على الراجحي عامل وأشترطت عليهم والحمد لله دفعولي فلوس تغيير المهنة والحمد لله الأولاد معايا

بس صدقني أنت عرضك أحسن وتوكل على الله

----------------------------------------------------

الأخ العزيز عماد حمدي .......... انت عارف رواتب المحاسبين في مصر كام ...؟؟

أكيد تعرف هل تعتقد انك ممكن توافق ان اوك ياخد راتب في السعودية أقل من مصر حتى لو بالريال

عزيزي بلالالالالالالالالالالالالاش ...... ده كلام فاضي انا سواق بياخد 2500 ريال ....أه رأيك.....شوف كده

وللعلم ده الأسعار هنا ملهاش حل ...... ربنا يوفقه بإذن الله في احسن من كده

أخوك/ أبوعلي من الرياض

تم تعديل بواسطة essamalshaaer
رابط هذا التعليق

شكرا لك اخي الفاضل عصام الشاعر علي تعليقك

وان شاء الله بكمل موضوعي .

متبقي سؤال واحد وهو ما الفارق بين مسمي محاسب ومحاسب عام من حيث السعوده والاستقدام والمشاكل المتستقبليه المتوقعه لاني بصراحه خايف من موضوع السعوده وخصوصا اني اعمل في مصر بشركه امريكيه بمرتب معقول .

:blush2:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحم الله وبركاتة

الي أعضاء المنتدي الكرام ,,

تحية طيبة

أنا كنت عايز أخد رايكم في عقد عمل جه لواحد صاحبي ويهمني أمرة أوي لاني أكتر من أخ

-- معلومات عن صديقي --

- خريج كلية تجارة - جامعة المنصورة - قسم المحاسبة - مايو 2007

- لدية شهادات في السويق والتجارة الالكترونية ومهارات البيع والمحاسبة الالكترونية والرخصة الدولية لقيادة الحاسب الالي ومهارات إدارة الاعمال والانجليزي تمام واستخدام الاكسيل والاكسيس تجارياً ( نفس الدورات بتاعتي بالظبط )

-- معلومات عن عقد العمل --

- تمت المقابلة الشخصية مع صديقي وقد نجح بفضل الله في الاختبار وكانت نصوص العقد كالتالي :-

مقدمة :- عمل محاسب في مؤسسة أحمد ابراهيم المطرودي ( لإستيراد قطع غيار السيارات وتصنيعها وصيانتها ) بالرياض

- المرتب 1500 ريال شهرياً قابل للزيادة حسب الكفاءة في العمل

- السكن علي حساب المؤسسة

- المأكل والمشرب علي حساب صديقي

- العلاج علي حساب المؤسسة

- مدة العقد عامان فقط

- الاجازات ( غير متذكر الان لكن غالبا ً بعد سنة تقريباً لية كام يوم كدة )

- بعد عامان لية تذكرة سفر علي حساب المؤسسة

ياريت سيادتكم توضحوا ليا الأتي :-

1- طبيعة وسمعة هذة المؤسسة في الترقي للمناصب الوظيفية

2- هل هيزيد المرتب دة ولات هيفضل كدة انا عارف انها تفرق من شركة لشركة بس انا بتكلم علي دي بالخصوص يقدر المترب يزيد قد اية وبعد قد اية انشاء الله لان صديقي يستحق أكثر من ذلك لان خبرتة كويسة في المجال دة .

3- هل العقد دا كويس خاصة ان صديقي حديث التخرج

4- صافي المرتب بعد الماكل والمشرب مع العلم انهم في حد الاعتدال

منتظر ردكم إنشاء الله

يا اخي هدا الراتب لا بيرضي عدو ولا صديق و زي ما حكولك الاخوان العامل الهندي ما بيقبل باقل من 1500 هادي الايام و اللي صبرك كل هالمدة بصبرك كمان شوي و دور على شركة عليها العين زي الراجحي او التعاونية او الجميح او با معروف او عبد اللطيف جميل و غيرها كثير من الشركات المحترمة و الموثوقة و ما تقبل بأقل من 3500 الى 4000 اساسي لأنو البلد بتغلى و فيها مصاريف كتير و بصراحة حرام تيجي على هيك مرتب و خاصة لما تيجي حاتشوف فروقات كتير عن مرتبك و ساعتها رح تندم.

و الله يوفقك

رابط هذا التعليق

متنساش يا زعلان انه معندوش خبره اطلاقا

غير ان الشركه انا مسمعتش عنها خالص يعني غالبا مش شركه كبيره

و بالتالي 1500 ريال غير السكن من شركه صغيره لمحاسب عديم الخبره ممكن تكون طبيعية

1500 طبيعية يا زهيري ؟

يا سيسو

في دكاتره مصريين بييجوا على 1500 ريال مع توفير سكن عزاب

واعرف اكتر من حاله

واللي رماهم على المر اللي امر منه :roseop:

بس انا قصدت بكلمة طبيعيه هو ان الشركه الصغيره لما تيجي تدي محاسب عديم الخبره حيبقى ده السعر الطبيعي لهذه الحاله

انما لا جدال على ان الراتب ضعيف جدا طبعا

ولكن هناك من يحلم به

سيه لا في مسيو :roseop:

اولا الدكتور اللي قالك كده كداب

لان اقل راتب للطبيب حديث التخرج 3500 ريال واقل راتب للمرضة 1200 ريال

رابط هذا التعليق

والله القعدة فى بلدك ب500 ووسط ناسك وبلدك ودفاها احسن 1000 مرة من هنا والارف والاكتئاب وعمرك ماهتعرف تعيش بمبلغ ذى ده

اوعوا يا مصريين تسيبوا بلدكم كفايه كفايه كفايه

رابط هذا التعليق

لن أزيد على كلام الأخوة .. و خصوصاً الأخ سين سين .. اللي وضح المسألة من جزورها ..

1500 ريال .. رقم مهين .. لا يقبل به أدنى المهن و الجنسيات .. ده غير إنه لن يكفي أي شيء .. و نصيحة من أخ .. إياك فعلاً ترخص نفسك .. إنت عندك مهارات .. أعمل اي خبرة في مصر .. سنة ولا سنتين .. و خصوصاً إنك لسه صغير في السن و لسه متخرج .. يعني لسه الطريق قدامك .. حاول تكتسب أي خبرات مهنية من الشغل في مصر أولاً .. سنة ولا اتنين مع تنمية مهاراتك الإنجليزية و الكومبيوتر .. و بإذن الله هتلاقي فرص أحسن بكتييييييييييييير من الرقم المهين ده .. و للعلم .. أنا بأقول من وجهة نظري لو أنت معاك سنتين خبرة .. لا ترضى أقل من 5000 ريال غير السكن و التذاكر و التأمين الطبي .. و إلا حرام عليك المرمطة و قلة القيمة على الفاضي ..

ربنا يوفقك

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
لن أزيد على كلام الأخوة .. و خصوصاً الأخ سين سين .. اللي وضح المسألة من جزورها ..

1500 ريال .. رقم مهين .. لا يقبل به أدنى المهن و الجنسيات .. ده غير إنه لن يكفي أي شيء .. و نصيحة من أخ .. إياك فعلاً ترخص نفسك .. إنت عندك مهارات .. أعمل اي خبرة في مصر .. سنة ولا سنتين .. و خصوصاً إنك لسه صغير في السن و لسه متخرج .. يعني لسه الطريق قدامك .. حاول تكتسب أي خبرات مهنية من الشغل في مصر أولاً .. سنة ولا اتنين مع تنمية مهاراتك الإنجليزية و الكومبيوتر .. و بإذن الله هتلاقي فرص أحسن بكتييييييييييييير من الرقم المهين ده .. و للعلم .. أنا بأقول من وجهة نظري لو أنت معاك سنتين خبرة .. لا ترضى أقل من 5000 ريال غير السكن و التذاكر و التأمين الطبي .. و إلا حرام عليك المرمطة و قلة القيمة على الفاضي ..

ربنا يوفقك

5000 ايه ياعم انت بتهزر ده الخمسة دول عايزين عالاقل 10 سنين خبرة

رابط هذا التعليق

الـ 5000 دول عاوزين واحد يعرف يختار الفرصة .. و 4 سنين خبرة مش أكتر

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

شباب انا كنت رديت من فنره وقلتله بناء علي خبرتي وانا ف مصر بقوله متسافرش

دلوقتي بقالي 4 شهور في الامارات وبعد ماشفت العيشه عامله ازاي احب انصحك واقولك ارجوووووووووووووووووووووووووووووك وبالله عليك متقبلش

عمال النظافه مبياخدوش المرتب ده

نصيحه تانيه استغل السنه دي اشتغل فيها اي حاجه وادرس انجليزي كويس جدااا وحاول تعمل شهاده زي CMA او CIA

ممكن تقولي صعبه حقولك انا كنت فاكر كده بس ابدا انت بس وبعد كده كله حيمشي

انشاء الله ساعتها حتلاقي فرص حوه وبره مصر لان بجد الناس المؤهلين واللي معاهم شهادات مطلوبين جدااا

وانئاء الله ربنا يكرمك ويكرمنا

رابط هذا التعليق

شباب انا كنت رديت من فنره وقلتله بناء علي خبرتي وانا ف مصر بقوله متسافرش

دلوقتي بقالي 4 شهور في الامارات وبعد ماشفت العيشه عامله ازاي احب انصحك واقولك ارجوووووووووووووووووووووووووووووك وبالله عليك متقبلش

عمال النظافه مبياخدوش المرتب ده

نصيحه تانيه استغل السنه دي اشتغل فيها اي حاجه وادرس انجليزي كويس جدااا وحاول تعمل شهاده زي CMA او CIA

ممكن تقولي صعبه حقولك انا كنت فاكر كده بس ابدا انت بس وبعد كده كله حيمشي

انشاء الله ساعتها حتلاقي فرص حوه وبره مصر لان بجد الناس المؤهلين واللي معاهم شهادات مطلوبين جدااا

وانئاء الله ربنا يكرمك ويكرمنا

الكلام ده مظبوط جداً، و مسألة التنمية الذاتية بالشهادات مسألة مطلوبة جداً .. و أنا معها تماماً .. خصوصاً لإن السوق اليوم لا يحتاج إلا من هو متميز .. أما من هو مثله كمثل غيره .. فلا فائدة مرجوة منه على حسب منطق أصحاب الشركات و الأعمال ..

كما أؤكد كلام أخي الكريم بإن هذه الشهادات تؤهل صاحبها للعمل داخل و خارج مصر بشدة .. فالرجاء لكل من يبحث عن فرصة عمل .. أن يقوم بتطوير نفسه أولاً لكي يكون متميزاً عن غيره .. فتزداد فلاصته و يرشحه أصحاب الأعمال بناءاً على هذه الشهادات

و ربنا يركمنا جميعاً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...