اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو سألتك انت مصري تقولي ايه؟؟

tahereyad

Recommended Posts

منذ فتره ليست بعيده أرسل لي أحد الأصدقاء ايميل يقول كاتبه: "انه أثناء ركوبه الميكروباص سمع اغنية لنانسي عجرم بتقول (لو سألتك انت مصري تقولي ايه؟) ووقتها تساءل الكاتب هل فعلا انك لو سألت أي مصري هذا السؤال هل سيكون فخورا بمصريته في ظل كل ما يحدث في البلد من فساد و اهمال و سرقه و احتكار وانفراد بالسلطه وما ادي اليه من انتشار الجرائم والقتل الجماعي (العبّاره المصريه ) و انتشار الامراض (وعلي رأسها السرطان), ساعتها أخذ الكاتب يكرر في أننا لو سألنا أي مصري فلن يكون أبدا فخورا بمصريته و سيحاول التهرب و النتصل منها",,انتهي المقال,, لكن ساعتها والله أحسست بالغضب, وأرسلت الرد لجميع من تلقوا الايميل: "أن مصر يا جماعه أكبر من كل ده, مصر التاريخ والحضاره والارض والنيل بريئه من كل من افسد و من أهمل و من سرق و من احتكر وأيضا كل من سكت علي ذلك وكان سلبيا, فلابد أن نتوحّد كانا في وجه الظلم والفساد ونحاربه, وأن نعتز بمصريتنا بدلا من أن نتهرّب منها, وأن نعلم أولادنا كيف يكونو مصريين حقيقيين محبين لوطنهم",,انتهي الرد,,

طالعتنا اليوم الصحف بثلاث أخبار:1- مصرع مئتين بتحطم الطائرة البرازيلية والسلطات تعلن الحداد,, الحكومه البرازيليه أعلنت الحداد في وفاة 200 مواطن برازيلي فقط,, و حكومتنا كمّلت لعب بطولة افريقيا بل واحتفلت بالفوز بالبطوله عندما غرقت العباره وتوفي أكثر من ألف مصري غرقا و أكلا من أسماك البحر الأحمر,,, وكأن اللي ماتو دول كانو,,,,, محكوم عليهم بالاعدام

2- قضاء ليبيا يخفف الحكم إلى السجن المؤبد في قضية الإيدز,, خفف المجلس الأعلى للهيئات القضائية في ليبيا عقوبة الممرضات البلغاريات الخمس والطبيب الفلسطيني في قضية أطفال الإيدز من الإعدام إلى السجن المؤبد. حيث تم التوصل إلى تسوية مالية تقضي بدفع مليون دولار تعويضا لعائلة كل طفل وكان المتهمون أدينوا بحقن 438 طفلا عمدا بفيروس الإيدز في مستشفى ببنغازي توفي منهم 56. وأوضح لاغا أن عدد الضحايا ارتفع إلى نحو 460 بينهم نحو عشرين من الأمهات أصبن بالعدوى من أطفالهن.

و دلوقتي ممكن سؤال برئ........ هم الممرضات جابوا كل فلوس التعويضات دي منين,, واذا كانت الحكومه البلغاريه بتعمل كل ده عشان 6 من مواطنيها في ليبيا,,, طيب في كام واحد مصري مسجون و متعذّب و معتقل في دول العالم, ولا حتي دول الخليج,, مين اللي يسعي لافراج عنهم؟؟؟ برضه الحكومه البلغاريه؟؟؟

3- البرادعي: نرحب بالخطوة الايرانية "الايجابية",,,, رحب محمد البرادعي مدير الوكالة الدولية للطاقة الذرية بقرار ايران السماح لمفتشي الوكالة بزيارة مفاعل آراك الذي يعمل بالماء الثقيل. وقال البرادعي إن ايران وافقت للمرة الاولى - بعد محادثات اجرتها مؤخرا مع خبراء من الوكالة - على مناقشة بعض القضايا العالقة في ملفها النووي,, انتهي الخبر

ايران دافعت باستماته من أجل حقها في أن تكون دوله نوويه "حتي ان كان ذلك فقط في الاغراض السلميه" ولكن علي الاقل, بعد 15 سنه, لما البترول يبدأ في النضوب من معظم دول العال, ايران زي باقي الدول التقدمه حتفضل الشوارع فيها منوره و السيارات هاتمشي بالطاقه الكهربيه المختزنه,, يا تري مصر بعد مرور ال 15 سنه دول هاتكون و صلت فين و ياتري هانشوف النور تاني بعدها ولا خلاص هانرجع ننام بعد المغرب زي جدودنا....

بس برضه,, أنا بقولها و كلي فخر "أنا مصري و أبويه مصري"

كفايه كده,,, أنا خلاص قرفت

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

كلامك عين العقل بس الواقع هو الواقع اذا كنت عايش في اي بلد عربي او غربي هتلاقي حرج في انك مصري و هتعرف ايه معني ان جنسيه بلدك اما ان تجعلك محترما او ان تجعلك ....

مافيش كلام تاني ممكن اقوله

رابط هذا التعليق

(لو سألتك انت مصري تقولي ايه؟)

هاقول

Egyptian and So Proud !!!

مصرية وبافتخر !!

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الأخ حلم,, أنا فعلا عايش في دوله عربيه,,,,, و هاقول زي ما قالت الأخت نجفه اللي نورتنا

مصري............... و أفتخر

مشكورين علي المرور

رابط هذا التعليق

زى ماقال لك الاخوه هاقول لك انا مصرى وابن مصرى وده قدرى

ولان مصر عظيمة وولاده وخيرها كتير طول عمرها على ولادها وعلى الى حواليها واللى ناسى نفكره

واذا كانت مصر تمر بظروف عصيبه من سوء الاداره والفساد ده لانها مطمع ودوام الحال من المحال ولازم هاترجع مصر تانى مصر

رابط هذا التعليق

حقول اني باعتذر بشدة

انتى ليه اخد موقف من مصر اوى كدا ؟!!!

مش معقول ان البلد كلها سيئه اكيد فى خيط ولو رفيع مضيء وفى فرق صغير بردة بين مصر الحكومة ومصر مبارك ومصر الجنسية التى تنتمى جذورنا لها بغض النظر عننا راضين عنها ام لا !!

طبعا مع كامل احترامى لوجهة نظرك

بس مش عرفة ليه حسه ان مصر مزعلاك او واخد منها موقف !! :roseop:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

لو سألتك إنت مصري قولى أيه اييييه قولى مصري وابن مصري وابن مصر الله عليه

قولها بأعلى صوت وارفع راسك لفوق أنا مصري وابويا مصري وسماري ولونى مصري

ياااااااااااااه فكرتونى بالاغنيه دى بحبها قوىىىىىىىىىىىىى

أنا بحب مصر موت وفخورة إنى مصريه وعايشه فيها

لو مصر فيها فساد فده مش عيبها ده عيب اللى عايشين فيها

من الطريف

إنك تستخدم اكثر من 40 عضله عند التكشير أو العبوس

بينما تستخدم 15 عضله عند الابتسام........

إن الابتسام يعد اسهل من العبوس .......................... فلتبتسم!!!

رابط هذا التعليق

انتى ليه اخد موقف من مصر اوى كدا ؟!!!

مش معقول ان البلد كلها سيئه اكيد فى خيط ولو رفيع مضيء وفى فرق صغير بردة بين مصر الحكومة ومصر مبارك ومصر الجنسية التى تنتمى جذورنا لها بغض النظر عننا راضين عنها ام لا !!

طبعا مع كامل احترامى لوجهة نظرك

بس مش عرفة ليه حسه ان مصر مزعلاك او واخد منها موقف !! :roseop:

لا ... لا ... لا .....

أنا بعتذر بشدة لو ساعات بأتسبب بدون قصد في نشر الكآبة والتشاؤم. ما تخديش على كلامي. الدنيا جميلة وحلوة والعصافير لسة بتزقزق على الأقل.

تم تعديل بواسطة autoscriptor
رابط هذا التعليق

هاقول اني مصري جدا جدا ........مصري قلبا و قالبا......

مصري الي ان تتغير احوال البلد بايدينا.......

او اموت سواها......

معين الدمع لن يبقى معينا .... فمن اي المصائب تدمعينا

زمان هون الاحرار منا .... فديتِ وحكم الانذال فينا

ملأنا البر من قتلى كرام .... على غير الاهانةِ صابرينا

كأنهمُ اتوا سوق المنايا .... فصاروا ينظرونَ وينتقونا

لو ان الدهر يعرفُ حقَ قومٍ .... لقبل منهم اليدَ والجبينا

عرفنا الدهرَ في حاليهِ .... حتى تعودناهُ ما شدا ولينا

فما رد الرثاء لنا قتيلا .... ولا فك الرجاء لنا سجينا

سنبحث عن شهيد في قماطٍ .... نبايعه امير المؤمنينا

ونحمله على هام الرزايا .... لدهرٍ نشتهيهِ ويشتهينا

فأن الحق مشتاق الى ان .... يرى بعض الجبابر ساجدينا

رابط هذا التعليق

مع أحترامي للأراء السابقه ولكن لي تحفظ

مصر النيل وانتم عرفين أكتر مني مدى صموده ضد تلوثه بأيدينا

مصر الأرض بتتباع واحنا مكبرين دماغنا وكأن من يدخل السلطه له 4 قصور و 400 فدان مع كارنية العضوية

مصر الحضارة ملهاش أثر الحضارة على سلوكياتنا حاليا ومش حقول على تقدمنا خليها سلوكنا كفاية

مصر أم الدنيا للأسف أم الدنيا لأي مغترب فيها بيحل مشاكله بسهوله مقارنه بأي واحد من أهلها

خدوا بالكوا ياجماعه عشان خاطري ترك المسئول لكرسيه لا يعني عوده ما سلبه من أراضي لتعود ملك للشعب

تحياتي

رابط هذا التعليق

الحمد لله رب العالمين,,,

هنيئا لمصر بشعبها و بمواطنيها.. المحبين و المنتمين,,, أنا حقيقي باكون سعيد جدا لما باسمع الكلمات اللي تدل علي الوطنيه و حب مصر...

الاخ حسين,,, مع تحفظاتك الاربع,, أحب أقوللك ان مصر عدّت عليها فترات أصعب من كده بكتير,,, و اقرأ تاريخ مصر,, شوف المماليك عملو فيها ايه,, و شوف الانجليز عملو فالناس ايه,,, ما زالت مصر موجوده,, و ان شاء الله هاترجع مصر للمصريين (اقصد المصريين اللي بجد) و هاتفضل مصر أكبر من كل فاسد أو سارق أو مستبد..

مصري............... و أفتخر

رابط هذا التعليق

كلامك عين العقل بس الواقع هو الواقع اذا كنت عايش في اي بلد عربي او غربي هتلاقي حرج في انك مصري و هتعرف ايه معني ان جنسيه بلدك اما ان تجعلك محترما او ان تجعلك ....

مافيش كلام تاني ممكن اقوله

مع أحترامي للأراء السابقه ولكن لي تحفظ

مصر النيل وانتم عرفين أكتر مني مدى صموده ضد تلوثه بأيدينا

مصر الأرض بتتباع واحنا مكبرين دماغنا وكأن من يدخل السلطه له 4 قصور و 400 فدان مع كارنية العضوية

مصر الحضارة ملهاش أثر الحضارة على سلوكياتنا حاليا ومش حقول على تقدمنا خليها سلوكنا كفاية

مصر أم الدنيا للأسف أم الدنيا لأي مغترب فيها بيحل مشاكله بسهوله مقارنه بأي واحد من أهلها

خدوا بالكوا ياجماعه عشان خاطري ترك المسئول لكرسيه لا يعني عوده ما سلبه من أراضي لتعود ملك للشعب

تحياتي

أتوافق مع حلم بس للأسف السبب في وجهة نظر العرب هم المصريين فى الخارج نفسهم...لان نسبة كبيرة جدا من المصريين بره مثال سيء سيء سيء يعني بصراحة تتكسف من تصرفاتهم ...و المشكلة ان الناس بره فاكرين هم دول المصريين ...وأعتقد ان اللي عايش به عارف الموضوع ده كويس

بالنسبة لحسين انا متوافقة مع رأيه ...احنا بنقول مصر النيل و ملوثينه و بنقول مصر الحضارة(اللى هي شوية حجارة عمالين نكنشفها)ما بنقولش حضارة العلم...لكن للأسف مصر الحاضر ايه؟؟؟؟ مصريين بنقتخر بالماضي و بس لكن الحاضر يخيب الأمل

مصر جميلة طبعا و أسوا حاجة فيها هم الناس اللي بيقدمو نماذج سية في كل تصرفاتهمو اكيد النا دول برضه ضحية ...ضحية مين؟؟؟ ضحية ناس تانية عملت فيهم كده

لا اله إلا أنت سبحانك.......إني كنت من الظالمين

رب اغفر وارحم وأنت خير الراحمين

رابط هذا التعليق

:sail: الاخت كمبيوتريه مصريه

اود ان اعقب على كلامك ان الامثله السيئه للمصريين ليس بالخارج فقط

لو سالتى اى حد هيقولك الدنيا كلها فيها الحلو وفيها الوحش

ونظريه التعميم غير مطلوبه فى بعض الحالات

فمثلا لو حد خليجى مثلا بتكلميه ومعرفش انك مصريه هتبقى مشكله

لان الناس اتعودت على طريقتنا وتعاملنا والخليج بالاخص الان قدر يحدد الجنسيه من الشكل (اغلبيتهم)

لذا فلا تقولى انهم كثر قولى ربنا يسهل عليهم

وانا لو حد سالنى انى مصرى هاقوله نعم مصرى وابن مصرى وجدى مصرى وانشالله احفادى مصريين

وقف الخلق ينظرون جميعا كيف ابنى قواعد المجد وحدى

وتحيه خاصه لكل المغتربين والمغتربات الاحياء منهم والاموات

اخوكم مومو الامور :sail:

تم تعديل بواسطة مومو الامور

التوقيع و الصورة الرمزية هدية من الاخت مصرية يعني مصرية

أشكرك

رابط هذا التعليق

المساله ليست تعصب لمصر

المساله ليست امتحان للوطنيه

المساله ليست قول الحقيقه حين تكون انت وأصولك مصريه

انا شايف السؤال هل يعجبك حال الواقع اللي بيحصل في مصر دي الوقت وهل انت فخور باللي يحصل في بلدك

هذا قدرك وهذا فخرك وهذا وطنك رضيت او رفضت . هاجرت او بقيت .

الواقع الداخلي انا فعلا في قراره نفسـي ابقا مكسوف اننا اقول انا مصري ,,,,,. لكن لو انا في امتحان وقدامي الورق هكتب انا مصري ولو سالوني ابوك يطلع مين بقول بردو مصري ,,, الخ

الناس اللي هاجرت برا هتقول عن نفسها انها مصريه حتي النخاع

لو بقينا نداري ونفتخر وننسي الحراميه ( لانها هي عندها ازدواج في الجنسيه ) شفطو خيرات مصر وسابو لنا الوطنيه .

وكل سنه مصر بخير

تم تعديل بواسطة abo_sameer

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق

:sail: الاخت كمبيوتريه مصريه

اود ان اعقب على كلامك ان الامثله السيئه للمصريين ليس بالخارج فقط

لو سالتى اى حد هيقولك الدنيا كلها فيها الحلو وفيها الوحش

ونظريه التعميم غير مطلوبه فى بعض الحالات

فمثلا لو حد خليجى مثلا بتكلميه ومعرفش انك مصريه هتبقى مشكله

لان الناس اتعودت على طريقتنا وتعاملنا والخليج بالاخص الان قدر يحدد الجنسيه من الشكل (اغلبيتهم)

لذا فلا تقولى انهم كثر قولى ربنا يسهل عليهم

وانا لو حد سالنى انى مصرى هاقوله نعم مصرى وابن مصرى وجدى مصرى وانشالله احفادى مصريين

وقف الخلق ينظرون جميعا كيف ابنى قواعد المجد وحدى

وتحيه خاصه لكل المغتربين والمغتربات الاحياء منهم والاموات

اخوكم مومو الامور :sail:

الاخ الامور...أنا عارفة ان كل بلد فيها الكويس و الوحش بس مشكلتناان المصريين فى الغالب تلقيهم اكبر نسبة من الوافدين في دول الخليج مثلا بعد الوافدين من شرق آسيا

و طبعا المصريين مكتسحين

و الباقي كلنا عارفينه

لا اله إلا أنت سبحانك.......إني كنت من الظالمين

رب اغفر وارحم وأنت خير الراحمين

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

انا مصرى وابويا مصرى ....................... بسمارى ولونى مصرى

وبخفــــــــــــــــــــــــــــــــــة دمــــــــــــــــى مصــــــــــــــــــــــــــــرى

وكل مصـــــــــــــــــــــــــــرى اللـــــــــــــــــــــــــــه عليــــــــــــــــــــه

ما عدا الحريمة طبعا وحبيبنا اللى بالى بالكم

تم تعديل بواسطة ahmedarab

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      العميد حسام حسن مديرا  مصريا للمنتخب فلو حب به و وتزنى له الت فيب
    • 0
      شاهدت هذا الفيلم منذ ايام و إستمتعت به جدا و الحقيقة استغرقت في المشاهدة حتى نهاية الفيلم الفيلم قديم عمره أكثر من عشرين سنة و لم أقرأ عنه ابدا رغم اني احسب نفسي مثقفا  الفيلم بطولة - محمد هنيدي و المرحوم علاء ولي الدين الذي توفي من اكثر من عشرين سنة الفيلم ببساطة عن مؤامرة ناجحة لإقتحام بنك و الاستيلاء على فدية و الهروب بنجاح ليت من شاه هذا الفيلم ان يعلق على هذا الفيلم "حلق حوش"
    • 0
      عرض الصفحة
    • 1
      لا أفهم في االكرة … و لكني أسعد كثيرا بإنتصارات الفريق القومي ما سبق كان إستهلالا لابد منه وصلنا إلى كأس العالم على يد كابتن الجوهري  رحمة الله عليه  أدار الفريق القومي  بحنكة و إنضباط حزنا بطولة إفريقيا ثلاث مرات متتالية على  يد  المعلم حسن شحاته بعد فوزنا في مباراة أمس  بأربعة أهداف نظيفة  ذكرت لي زوجتي ان الرئيس وجه بأن مدير الفريق القومي  لازم يكون مصري
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – هاجم النائب المصري، مصطفى بكري، الجمعة، نتائج انتخابات المجلس الرئاسي الليبي، واصفا الانتخابات بـ"غير الشرعية" وبـ"المؤامرة الإخوانية التركية دولية"، ورد عليه النائب الكويتي السابق، ناصر الدويلة، مدافعا عن النتائج ومهاجما بكري. وقال النائب المصري عبر صفحته الرسمية على موقع تويتر: "النتائج التي أسفرت عنها نتائج الانتخابات الوهميه والغير شرعيه لانتخاب رئيس وأعضاء المجلس الرئاسي في ليبيا أقل مايقال إنها مؤامره ضد الشعب الليبي ، إنها ضربة... View the full a
  • أضف...