اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اسعار الشقق ولعت نار

Recommended Posts

السلام عليكم

انا مش مصدق ان الواحد يبقي معاه 50 الف ومش قادر يشتري شقة حتي لو هيدفعهم دفعة اولي بس .. ايه اللي حصل ده يا جماعة؟

المدن الجديدة زي القاهرة الجديدة والعبور والشروق الاسعار فيها عاليه جدا ومفيش تقسيط معقول :rolleyes:

مفيش حد عنده اخبار عن شقق في العبور او الشروق وتكون اسعارها معقوله؟

رابط هذا التعليق

توجد وحدات للبيع في فيلات في الحي الرابع في العبور والتسليم المبدئي خلال سنة -- تبدأ الأسعار من ـ 232 الف و المساحة من 185 متر. نظام الدفع 30% مقدم وتقسيط على اربع سنوات --- اعتقد المقدم كده يبقى حوالي 70 الف

وتوجد وحدات جاهزة للبيع في الحي الاول في العبور بأسعار 1000 جم للمتر -- لكن المنطقة شعبية شوية والدفع كاش --- المساحات تبدأ من 70 متر

اعتقد بما ان س س حكمدار العبور موجود في مصر ممكن يقولنا الاسعار دي اخبارها ايه ......

رابط هذا التعليق

سعر المتر 1000 جنيه لم يعد متاحا إلا في المناطق الشعبية والأسعار تزيد كل يوم بشكل دراماتيكي صديق لي حجز شقة 160 متر بالعبور في عمارة خاصة بمقدم 104 آلف من اجمالي 220 ألف وبعد ثلاثة شهور من دفع الدفعة المقدمة عرض عليه المالك أن يسترد ما دفع وزيادة 36 آلف ويترك الشقة ولكن صديقي رفض أرجو أن تحسبوا معي معدل زيادة الأسعار

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

عزيزي طارق .... على فكرة في هبوط في العقار هيحصل وده أنا متوقعه والله أعلم ....

وده لاحظته من خلال متابعتي للأسعار والعروض العقارية على مدار 6 أشهر

في المواقع العقاري المعروفة والعروض المقدمة تلاقي أن في تسهيلات في السداد

كانت غير موجودة زي الأول ...كما ان هناك زيادة في عروض الشركات الي بتقدم شقق

بنظام والأقساط .... قد يكون سببها نقص السيولة أو إن التجار متوقعين حدوث ركود كبير

قد يكون سببه مشكلة أرض مدينتي مع أنني أعتقد أنه قرار سياسي لا دخل له بالعقار

قد يحدث تحرك للأسعار بسبب إننا الأن في موسم عودة المسافرين من الإجازات .... والله الموفق

رابط هذا التعليق

بصراحة الواحد نفسه الاسعار تنزل بدل الارقام الفلكية الي الواحد بسمعها ده اسعار الشقق بقت حلم انا مش عارف الي حيشتري شقة ب 500 الف نص تشطيب ويشتطبها وطبعا عايز عربية وعربية جديدة < وشوف اسعار العربيات بكام > عشان تستحمل طول مسافة الطريق ومطباته عايز كم سنة غربة عشان تحوش المبلغ ده على كلام السعودين والله قهر :roseop:

رابط هذا التعليق

بصراحة الواحد نفسه الاسعار تنزل بدل الارقام الفلكية الي الواحد بسمعها ده اسعار الشقق بقت حلم انا مش عارف الي حيشتري شقة ب 500 الف نص تشطيب ويشتطبها وطبعا عايز عربية وعربية جديدة < وشوف اسعار العربيات بكام > عشان تستحمل طول مسافة الطريق ومطباته عايز كم سنة غربة عشان تحوش المبلغ ده على كلام السعودين والله قهر :roseop:
:blink: شكلنا كده مش هنتنيل في سنتنا :lol:

وعلى رأي المثل إذا عكت فلا تلومها

للاسف ان الاسعار مش حاتنزل والسبب فى كده الحكومة الزفت وبيعها لشركات الاسمنت للاجانب ادى لاحتكار هذه السلعة

الاستراتيجية واللى بيدفع التمن دلوقت الشعب وكذلك الحرامى احمد عز اللى بلع حديد الدخيلة فى كرشه ببلاش

ومنع اصدار قانون الاحتكار وفعل قانون الاغراق ليمنع استيراد الحديد وبذلك استطاع انه يحكم قبضته على السوق

ويحدد السعر اللى يعجبه وكانت النتيجة اسعار الشقق ارتفعت بمعدلات رهيبة فى الفترة الاخيرة وزاد من كده ايضا تشيجع

الحكومة للاجانب لتملك الوحدات وده واضح جدا فى المدن الجديدة خاصة 6 اكتوبر ولان الشقة اللى كنت بتدفع فيها

50 الف بيشتريها عرب الخليج ب100 و 150 وده راجع لطمع السماسرة واصحاب تسقيع الاراضى والشقق.

المصيبة اللى جايبة من الحكومة انها حتزيد الضرائب على 3 سلع من اول يوليو (الحديد _الاسمنت_ السجائر)

والطبيعى ان هناك نية من المنتجين لزيادة الاسعار يعنى من الاخر اللى بيعانى هو المستهلك وهو اللى حيتحمل الزيادة

الجديدة لان مصاصين الدماء مش حايتزلوا عن قطرة دم واحدة من دم الشعب وخلى المليارات تتطلع برة من خيبتنا.

حسبنا الله ونعم الوكيل

ال

رابط هذا التعليق

في مشروع في 6 اكتوبر طريق الفيوم مساحة الشقة 160 م اتصلت بالشركة اسئلهم عن سعر الشقة طبعا حتستلمها على المحارة نص تشطيب بكام 550 الف جنيه تخيل 160 م 550 الف وعلى طريق الفيوم والمكان عايز عشر سنين حتى يتسكن والله حاجة غريبة قوي

رابط هذا التعليق

شقة للإيجار في حي الملز شارع جرير في منطقة راقية

الشقة عبارة عن نصف دور في فيلا مكونة من :

2 غرفة كبيرة مساحتها 5*4 متر

وصالة وحمام ومضبخ

والإيجار مناسب جدا ( 15 الف ريال سنوي )

للاستفسار يرجى الاتصال على

الرجاء المراسلة على الخاص

ابو ادهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عرض الصفحة
    • 0
      تم رفع اسعار الوقود في مصر  …  أكيد عادي  و السلطات المحلية  ربما يخليهم  تدخلوا  و قاموا بتحديد اسعار فئات النقل  برضه عادي و ظهرت مشكلة  عدم وجود الربع جنيه فكة  …  الناس اللي راكبين المايكروباس  ليس معهم فكة لا تستغربوا  …  مشكلة كبيرة  إزاي  مش فاهم   زمان   مان قوى  يمكن سنة  ١٩٥٠ او قبلها بقليل  كانت تذكرة الترماي كان تمنها  ثمانية مليمات. اكرر  ٨ مليم و كان فيه مشكلة هي باقي القرش صاغ او الاثنين مليم او النكلة ما اذكره  انه كان دفع باق القرش صاغ في صورة مشط كبريت
    • 0
      حالة من الرواج والانتعاش تعيشها السوق العقارية خلال هذه الأيام بعد إعلان البنك المركزى بدء تفعيل مبادرة الرئعرض المقال كاملاً
    • Guest هانى عبيد
      0
      الأخوة الأعزاء ما موقف الشقق الخلفية فى عمارات اللوتس الجنوبية الحاصلة على ترخيص بناء فى مارس 2016 أى قبل صدور قرارات واشتراطات البناء ب 4 وحدات للدور للمساحات الأكبر من 950 متر مربع فى أبريل 2016 وذلك فى حالة مخالفة المالك لذلك بتقسيم الدور على 5 وحدات أو 6 بدلا من 4 ، فما مصير الشقق الزائدة عن 4 من المرافق أى الكهرباء والغاز والتى لم تسلم بعد للحاجزين . مع العلم أنه توجد عمارات تم تشطيبها وتركيب عدادات الكهرباء لجميع الشقق بها برغم أن بها أكثر من 4 شقق بالدور .؟؟ أرجو الافادة ..
    • 24
      ابحث عن شقة فى حدود70000 فى اى مكان بالقاهرةولااجد هذه الاسعار الا فى منطقة زهراءمدينة نصر وجدت شقة 90 متر سوبر لوكس 75000 كاش او 25000 مقدم و1000 فى الشهر لمدة 60 شهر .. واتسائل لماذا الاسعار منخفضة فى هذه المنطقة .هل يوجد سبب ولا اتوكل على الله واشترى واريد ايضا الاستفسار عن منطقة اخر مصطفى النحاس الحى الثامن ايضا اسعارها منخفضة ولا اعرف السبب ارجو افادتى برأيكم ومشورتكم..........ومن كل قلبى هادعى للى يساعدنى
  • أضف...