اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أدعو الله ربى أن تموت

Recommended Posts

ياجماعة الخير ماينفعش الدعاء على حد بالأسلوب ده . ياريت تدعوا بالهدايه أحسن . ومافيش كلام احسن من قالوا قبل كده الشيخ الشعراوى .

وبعدين صيغة الكلام مع احترامى للى كاتب الكلام ده مستفزه (طاغوت – تابوت – جبروت ) . مش ممكن الراجل ده فى ميزان حساناته أكتر منك . مش ممكن الراجل اللى انت بتدعى عليه ده يكون عمل خير فى ناس بتدعيله كل يوم . لو انت حاسس ان الراجل ده ظلمك فى حاجه .ياريت تدعى عليه بينك وبين ربنا . مش لازم تخليها دعوه علنيه .

ملحوظه أخيره : بنادى دايما فى بلدنا بحرية الرأى والديمقراطيه . ياترى لو فى ناس مؤيده للشخص اللى انت بتدعى عليه ده وشافوا الكلام ده تفتكر انه هيبقى فى حوار اساسا بالعكس هيبقى كله شتايم . ياريت اللى احنا شايفينه ناقص فى بلدنا نحاول نكمله صح على نفسنا الأول ونعبر باسلوب يخل الطرف التانى لما يرد علينا يحترمنا .

رابط هذا التعليق

• الردود 48
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ياجماعة الخير ماينفعش الدعاء على حد بالأسلوب ده . ياريت تدعوا بالهدايه أحسن . ومافيش كلام احسن من قالوا قبل كده الشيخ الشعراوى .

وبعدين صيغة الكلام مع احترامى للى كاتب الكلام ده مستفزه (طاغوت – تابوت – جبروت ) . مش ممكن الراجل ده فى ميزان حساناته أكتر منك . مش ممكن الراجل اللى انت بتدعى عليه ده يكون عمل خير فى ناس بتدعيله كل يوم . لو انت حاسس ان الراجل ده ظلمك فى حاجه .ياريت تدعى عليه بينك وبين ربنا . مش لازم تخليها دعوه علنيه .

ملحوظه أخيره : بنادى دايما فى بلدنا بحرية الرأى والديمقراطيه . ياترى لو فى ناس مؤيده للشخص اللى انت بتدعى عليه ده وشافوا الكلام ده تفتكر انه هيبقى فى حوار اساسا بالعكس هيبقى كله شتايم . ياريت اللى احنا شايفينه ناقص فى بلدنا نحاول نكمله صح على نفسنا الأول ونعبر باسلوب يخل الطرف التانى لما يرد علينا يحترمنا .

بأمانة يا جوووست انت راجل طيب

وانت تمثل طموح

طموح لكل حكام العالم

اكيد نفسهم في كام واحد طيب كده يكونوا شعب طيب يحكم للأبد

اذا ظلمهم عابوا علي نفسهم انهم اكيد يستاهلوا

واذا جوعهم حمدوا الله علي ابتلائه لهم لأنه يكفر ذنوبهم

واذا قتلهم او أغرقهم أو دفنهم أحياء في بيوتهم هنأووا بعضهم علي الشهادة

بقي بالله عليك انت فعلا زعلان انهم بيدعوا عليه ومش زعلان من اللي بيعمله فينا

بجد ومع احترامي لك لكن كل سطر انت كاتبه نرفزني

الساكت عن الحق شيطان اخرس

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآممممممممممممممممممييييييييييييييييييييييييييينننننننننننننن يا ا/عصام

تم تعديل بواسطة الباشدكتور
رابط هذا التعليق

مرت شهور على الدعوة ولم تجب

هل نكتسب حسنات أم يمهل لك ربى

هل ذقت طعم النوم فيها آمناً

أم بت تخشى الموت والتربِ

إن لم يبق شيئا على الارض تخشاه

فاخش المعز المذل مزيل الهم والكرب

يا أعظم الكربات والازمات والمحن

أرحل بحق الله .. بحق الموت .. وراء ضميرك الخرب

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

يااااه يا باشمهندس عصام

كلمات اقوى و اشد وقعا فى النفس كشدة وطاة الصخورة الجاثمة على صدور اخوتنا فى الدويقة..لا يستطيع احد ان يعلم ما حالهم الان الا الله

فرج الله همهم و نفث عن كربهم

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

بأمانة يا جوووست انت راجل طيب

وانت تمثل طموح

طموح لكل حكام العالم

اكيد نفسهم في كام واحد طيب كده يكونوا شعب طيب يحكم للأبد

اذا ظلمهم عابوا علي نفسهم انهم اكيد يستاهلوا

واذا جوعهم حمدوا الله علي ابتلائه لهم لأنه يكفر ذنوبهم

واذا قتلهم او أغرقهم أو دفنهم أحياء في بيوتهم هنأووا بعضهم علي الشهادة

بقي بالله عليك انت فعلا زعلان انهم بيدعوا عليه ومش زعلان من اللي بيعمله فينا

بجد ومع احترامي لك لكن كل سطر انت كاتبه نرفزني

الساكت عن الحق شيطان اخرس

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآممممممممممممممممممييييييييييييييييييييييييييينننننننننننننن يا ا/عصام

أحب اوضح نقطه فى البدايه . انت أخدت الموضوع فى نطاق سياسى بحت . وواضح انك مفهمتش انا اقصد ايه .

من قال انى بدافع عن الراجل ده !! .

انا بتكلم فى الفكره نفسها وهى الدعاء على الغير وبعدين اتكلمت على اسلوب المحاوره . انا ماقلتش الراجل زى الفل زى مانت فهمت ومش عارف فهمت كده منين . وبعدين ياأخى بفرض انى رأى ضدك . مش لازم ابقى طيب ومش فاهم حاجه وانت اللى عارف ببواطن الأمور ودى النقطه التانيه اللى اتكلمت فيها .

منخليش الأختلاف مابينا يأثر على اسلوبنا فى الحوار . كل واحد لينا ليه رأى ومن حقه كبنى آدم انه يقتنه برأيه ياأما يقنع بيه غيره ويأما غيره يقتنع .

وصدقنى طريقة الحوار بتفرق فى الأقناع

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

من كل قلبي..

امين امين ..اااااااااااامييييييييييييييييييييييييييييييييين

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

يا جماعة احبو اعدائكم

حرام جدا ندعى على حد بالموت لان ربنا هو اللى خلق الانسان وهو اللى بيأخدة حسب ارادتة

وربنا مش بيخلق حاجة وحشة كلنا بشر متساويين امام اللة وربنا هو الوحيد اللى بيحاسب الناس على اعمالهم مش احنا فمينفعش

احكم على حد لا تودينو كى لا تودانو

على فكرة انا مش بدافع عنة لكن ارجع واقول اكيد ربنا لة حكمة فى بقاء شخص على قيد الحياة من الممكن يكون ربنا بيدية فرصة للتغيير

وكمان انتو تعرفو منين ان اللى هييجى بعدة احسن منة ممكن اوى يكون ابشع بكتير

وكمان فى ناس معانا فى الحياة ابشع بكتير لية مش بندعى عليها زى اللى بيقتل وبيسرق وبيزنى وبيغتصب الاطفال واللى بيروج

مخضرات واللى بيهرب سلاح واللى بيخون الامانة واللى بيتفق مع الصهاينة بيخون بلدة

اكيد اكيد فى ناس حوالينا كتير ويمكن عايشين فى وسطينا ويمكن قريبين لينا ضميرهم ميت واحنا مش عارفين

وفى النهاية بقول ارادة ربنا فوق كل شيء مينفعش اتدخل فى ارادتة واحكم على اى شخص بالموت ولا حتى ادينة لان كل منا لة اخطائة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يعني هو العنوان قاسي جدا......و استغربت اكتر انه في باب أدب و شعر و قراءات؟؟؟؟

ليه و انا بقرا الكلام و ردودد الناس اللي قالت آمين.... و اللي مقالش.....

افتكرت موقف الرسول صلي الله عليه و سلم.... لما أوذي و سيدنا جبريل عليه السلام قاله فيما معناه "ان لو أردت اطبق عليهم الاخشبين"...

بس الرسول صلي الله عليه و سلم معملش كده

و الحقيقة ان كل سيرة الانبياء.... تجاه كل جبابرة الارض و الطواغيت.... مكنتش بدعوة الموت و الخلاص و المحو من علي ظهر الارض....

كانت بمزيد من الدعوة... كانت بمزيد من اليقين ان المجموع لا يمكن اختصاره في فرد واحد..... و ان الفرد هو بداية التغيير الحقيقي.....

معلش دي وجهة نظري....و يمكن هنختلف فيها.....

تقبل احترامي

رابط هذا التعليق

الاخ جو .. دعائى لربى وهو يخصنى ضد من ظلمنى وظلم بلادى (بياناتك لا تظهر بلدك !! ) .. ان شئت فقل امين .. او .. صل من اجل اعدائك !!

لكم دينكم ولى دين .

الاخت لماضة مصرية :

مع انى اوضحت مشروعية الدعاء على الظالم قبل ذلك .. ولان جبن الناس يمنعهم من الدعاء لله ( هو فى مباحث تتجسس على الدعاء ؟!! )

.. لكن لا مانع من ايراد حكم الدعاء على الحاكم الظالم :

السؤال الأول/ما حكم الشرع في سب الحاكم الظالم والدعاء عليه؟

جزاكم الله خيــر ..

الفتوى :

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فإن الحكام الظلمة كغيرهم من الظلمة عموما الذين جاء الدعاء عليهم في كتاب الله تعالى وفي سنة رسوله صلى الله عليه وسلم. قال الله تعالى: أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ {هود: 18 }.

وقال النبي صلى الله عليه وسلم: اللهم من ولي من أمر أمتي شيئا فشق عليهم فاشقق عليه، ومن ولي من أمر أمتي شيئا فرفق بهم فارفق به. رواه مسلم وغيره.

وسب الحكام الظلمة وغيرهم يعرف حكمه من خلال قوله تعالى: لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ {النساء: 148}.

وأما الدعاء عليهم فراجع في معرفة حكمه الفتوى رقم: 43333.

والله أعلم.

المصدر

اسلام ويب

http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFat...;Option=FatwaId

دُعاء المظلوم على مَن ظَلَمه ليس مكروها ، إلا أن يتعدّى المظلوم في دُعائه ، كأن يدعو بأكثر مما ظُلِم ، أو أن يَدعو بإثم أو بِقطيعة رَحِم .

[وقد أذِن الله للمظلوم أن يدعو على مَن ظَلَمَه .

قال تعالى : (لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ) النساء 148

قال ابن عباس في الآية : يقول : لا يُحِبّ الله أن يَدعو أحَد على أحَد إلاَّ أن يكون مَظلوما ، فإنه قد أرْخص له أن يَدعو على مَن ظَلَمه ، وذلك قوله : ( إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ ) ، وإن صَبَر فَهو خَيْر له .

وقال أيضا : لا بأس لمن ظُلم أن ينتصر ممن ظَلمه بمثل ظُلْمِه .

فيجوز للمظلوم أن يَدعو على مَن ظَلَمه بِقَدْر مَظْلَمَتِه ، وإن صَبر فهو أفضل له ، لأن أجْر ذلك يُدَّخَر له يوم القيامة . وأفضل مِنه أن يصبر ويَغفر ، فيَعظُم أجره .

والله تعالى أعلم .

أما عن مظلمتى فالله بها عليم .. وكل الناس علمت ظلم جلادى

لن يستطيع الناس رد مظلمتى .. ولا رفع الظلام عن البلاد

فمن اسلامى ان ليا رباً .. اناشده الخلاص من الفساد

وقد ارشدنا أن لا نجهر بسوءٍ .. الا من ظلم .. وبهذا ... أنادى

رابط هذا التعليق

[/size

والله الواحد مش عارف يقول ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني نتظلم ونقهر ونهان وتسلب حقوقنا وتولى امورنا للفاسدين الحراميه ونهان جوه بلدنا وبره بلدنا كمان بسببهم

كل ده ومطلوب مننا نقول لأ معلش ..أصل احنا السبب ..لو كنا كويسين كان ربنا هداهم ..ياناس حتى الدعاء على من ظلمني وظلم الملايين مستكترينه علينا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.....حرام والله هو انتم كمان هتشاركوا في الظلم؟؟؟؟؟؟؟؟

بالله عليكم ان لم تكونوا ظلمتم أو حتى لا تشعرون بمن ظلم..وشايفين انه احسن من غيره وربنا هيهدي ان شاء الله..والدنيا حلوه ..

بالله عليكم ان لم تكونوا تتألمون لحالنا.. فلا تستنكروا على المتألم والمظلوم أن يجهر بقول اااااه

ثم الدعاء ليس بالموت فقط ولكن بأن يجعلهم الله عبره لكل من ينوي الظلم بعده لعله يرتدع عن الظلم

اللهم ااااااااامييييين]

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

آميييييييييييييييييييين

يارب يدوق كل إللى عمله فى الناس قبل ما يموت

بس فين الناس إللى بترد على الموضوع دى

فيه ناس أول مرة أقرا لهم وواضح إن مداخلاتهم قليلة وياريت يكثروها لأن أسلوبهم جميل جداً

رابط هذا التعليق

تسمحولى انقلكم رأى أعجبنى

--------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

دعاء المظلوم على من ظلمه ولم يستطع الإنتصار أو رفع الظلم عن نفسه هي عطية القادر العدل، وهي نفحة من رحمة الله سبحانه وتعالى للمظلوم ليذكر عبده بأنّ له سيد نصير وولي سيعيد له حقه وينصره آجلاً او عاجلاً. وفي هذا تخفيف على المظلوم ليصبر من جهة ووعد بالنصر ورفع الظلم عنه من جهة أخرى.

اذا علمتي ذلك، فاعلمي أنّ الدعاء على الظالم حق أعطاه الله لكل مظلوم، والحقوق ينظر لها مثل ما ينظر إلى الواجبات، فلكل منهما ضوابط وحدود لا ينبغي تجاوزها حتى لا يطلب المظلوم ما ليس له في وجه حق، لذا قال الله سبحانه وتعالى: "وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ".

الدعاء على الظالم حق لكن العفو فضيلة وأحسن وطوبى لمن عفى حين المقدرة وكظم غيظه حين غيظه. كما لا يخفى عليكي أنّ الله هو العدل العادل، وعليه فإن عقابه جاء دائماً مناسباً لحجم الجريمة والمعصية، فلا يعقل أن رجلاً ظلم رجلاً بأن سلب منه 100 دينار بأن يدعي عليه بالموت!! لذا إن أردتي الدعاء عليه فالأفضل أن تتركي تفاصيل العقاب للذي وعدكي بالنصرة والإنتقام لكي فيقال على سبيل المثال: اللهم إنتقم لي أو الله عاقبه بما يستحق على ظلمه لي وما إلى ذلك، ولتعلمي أنّ التعدي في الدعاء مذموم ولا يعني بالضرورة تحقق كل ما جاء في الدعاء على الظالم فالله العدل ولن يظلم حتى الظالم المعتدي.

إن نظرتي في ما قلت وما ذكرتي في دعائكم، لوجدتي في دعائك تعدّ مذموم، فالدعاء بالموت والعذاب الشديد لا أظنه يناسب مظلمتك مهما بلغت خصوصاً أنهم من الموحدين، ولا تنسي أنّ الله مطلع وعالم بما تخفي الصدور، فاصبري واحتسبي

فرج الله همك ورفع الظلم عنك

والله أعلم وأحكم

----------------------------

أحببت نقله للأفاده وبرغم أنه ليس رأيى ولكنى أعتقد انه رأى حكيم .

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

e]

الرأي السابق ياأخ president ضرب مثل بأن لو مثلا شخص سرق مني 100 جنيه أو دولار حتى ..مش هيكون دعائي عليه بأنه يموت (وعن تجربه شخصيه لما اتسرق مني 5000 وده بالنسبه لي كان مبلغ كبير وكان يمكن كل مامعي..والله اذكر اني لم أدعي عليه حتى وقلت اللهم أجرني في مصيبتي واخلف لي خيرا منها)

اذن فنحن لسنا من هواة الدعاء على اناس عالفاضي والمليان ...والرأي اللي حضرتك سقته ضرب مثل بأن يتساوى الدعاء على الشخص بحجم ظلمه لك...هايل.... اذن فنحن لم نوفي الدعاء عليه مقداره والله ومقدار مظلمته للناس على مر السنين الطوال..الموضوع مش 100 جنيه ....لاااا ده قتل وتجويع وظلم وحض على ترك التدين وارهاب ما بعده ارهاب....فكم نحن متسامحون في دعاءنا عليه؟؟

أخيرا لم يفصل أحد في الدعاء عليه ولكن قلنا ارنا فيه يوما(تركنا تفاصيل اليوم لله تعالى)...واجعله عبره لكل ظالم(العبره دي تفاصيلها ايه الله أعلم سبحانه )..لأنه سبحانه أعلم اكتر مننا بحجم الظلم واللي منعرفوش احنا أكبر بكتيييييير من اللي نعرفه

شفت حضرتك احنا متسامحين قد ايه

حسبنا الله ونعم الوكيل.....متهيألي دي بقى مش هتؤذي مشاعركم المرهفه ولا هتزعل حد

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

السيدات والسادة الافاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا اخوكم مصرى ابن الارض الطيبة مصر ومتغرب ؟؟؟؟ لكن نحن نناقش مبدأ الدعاء على المظلوم نعم هو جائز ولكن من هو الظالم

صدقونى اننى كواحد من ابناء هذا الشعب الذى يقاسى من شظف الحياة لاادعو ( الحاكم ) علية لانة ربما انة ليس ظالم تعالوا

نقيسها مع بعض تعالوا ننسى اننا بدون حاكم وانتخبنا اليوم حاكم من بيننا مصرى مثلة مثلنا لايختلف عنا فى شىء

وجلس على منصة الحكم نريد منة مرتبات عالية تكفى الناس طول الشهر ـــ نريد منة مسشفيات نظيفة تعالج الناس كلها فقيرهم

وغنيهم ولاتمرضهم ــ نريد مدارس تعلم اولادنا وتثقفهم ويحملوا راية بلدهم فى المستقبل عايزين سكن للشباب والمحتاجين عايزين معونات للارامل واليتامى وذوى الحاجات

واهم شىء عايزينة اننا نشغل الشباب العاطل سواء كان متعلم او لا عايزين وعايزين وعايزين وعايزين وعايزين ياعمنا الحاكم احنا

حالنا عدم العدم

رد الحاكم وقال ولايهمكم طلباتكم كلكم مجابة ياسلام حاكم ولا فى الاحلام ربنا يخليك ياحاكم يارب يطول عمرك ياحاكم طبعا انا لااقصد اى شخص ولكن اقصد اللى بيحكم اى بلد

جلس الحاكم بينة وبين نفسة يدور ويدبر كيف سيوفر متطلبات هذا الشعب ردوا علية وقالولة من البترول اللى عندنا احنا محتاجين تقريبا ( ارقام افتراضية وليست صحيحة طبعا ) محتاجين حوالى 1000 مليار البترول بيعطينا 20 مليار والممرات البحرية 10 مليار والسياحة 50 مليار كم كدة ياولاد جمعنا الان 80 مليار باقى 920 مليار :roseop: والباقى من فين نجيبة نشوف مصانعنا وشركاننا وانتاجنا ( مافيش ) عندنا مصانع عمالها مسنودين بيزوغوا ويتمارضوا وعايزين كل البدلات والارباح ولا بيطورا نفسهم وتقريبا مصانع شبة مفلسة بل عايزة معونة حتى تغطى مرتبات عمالها ياربى

تيجوا نستلف من برة :roseop: حاكم همام اكلنى اليوم وجوعنى بكرة استلف الحاكم وجاب لحمة مجمدة وجاب معلبات اشكال واصناف وجاب قمح حتى القمح ايوة حتى القمح استلف كام عمنا 500 مليار يسددوا على 10 سنوات فايدة بسيطة كل شهر يدفع 5 مليار غير اصل الدين اللى هو 500 مليار وجابوا الاكل والناس تمنهم اكل والباقى مازال جوعان وراح بكرة وجاء اللى بعدة والناس مستنية الحاكم الهمام لاننا مازلنا عايزين وعايزين وووووووو واللى كان بيعطينا وقف المنح ووقف كل شىء

وجلس الحاكم يفكر ومازل يفكر ويفكر 25 عام يفكر ويفكر حتى نسى انة يفكر ويفكر والناس قاعدة تدعى علية الناس اما تسفق اذا استلف او تدعى اذا مااستلف فين العيب ومين الظالم ومين المظلوم ياريت نبص لنفسنا احنا ونبطل الانانية التوحشة فينا ونعمل وننتج ونقول لكل الناس احنا اللى صنعنا واحنا اللى اخترعنا واحنا اللى بدعنا ياريت نصلح نفسنا اولا ومهما كان حاكمنا ظالم لن يستمر اكثر من ايام اذا كنا صالحين

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

أخيرا لم يفصل أحد في الدعاء عليه ولكن قلنا ارنا فيه يوما(تركنا تفاصيل اليوم لله تعالى)...واجعله عبره لكل ظالم(العبره دي تفاصيلها ايه الله أعلم سبحانه )..لأنه سبحانه أعلم اكتر مننا بحجم الظلم واللي منعرفوش احنا أكبر بكتيييييير من اللي نعرفه

شفت حضرتك احنا متسامحين قد ايه

حسبنا الله ونعم الوكيل.....متهيألي دي بقى مش هتؤذي مشاعركم المرهفه ولا هتزعل حد

واضح انى فهمت غلط ... انا فهمت ان الناس بتأمن على انه يموت ... مش الموضوع كده برد ...

امال حضرتك كنت بتقولى آمين على ايه ؟

زى ماقلت لحضرتك واضح انى فهمت غلط ومع ذلك الرأى اللى انا أقتبسته فى مداخلتى مقتنع بيه جدا .

وكان نفسى تركزى على النقاط الملونه بالأحمر... وكان دا الهدف مش موضوع ال 100 جنيه...

على فكره احنا بتناقش بس مش بنتخانق ولا حاجه ...

تحياتى :roseop:

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

الأخ sarmar

لو كنت حضرتك تريد من كلامك القول وأنا اتفق معاك في هذا ..ان الشعب والبني ادم نفسه أصبح سئ وسلبي وأناني ولا يهمه الا حاله وبس..عند حضرتك حق محتاجين نغير اللي جوانا فعلا..

بس لحظه واحده ...هو المصري كده من يومه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

متهيألي لأ.. المصري كان طول عمره عزيز النفس ايجابي لا يقبل الهوان والظلم لا لنفسه ولا لغيره من المصريين ولا المسلمين عامه

طيب مين السبب اللي مش بس خرب التعليم وحوله لتلقين وخرب مستشفيات الفقراء ومحدودي الدخل ......لاااااا ده خرب كمان نفسية البشر ..قمعهم خوفهم ارهبهم..جوعهم ..قتلهم ببطء وقتل أحلامهم ونخوتهم حتى ...أصبح لدينا أشباه بشر ..فلا تقدم أبدا يأتي مع الخوف والترقب والكبت

اصبحنا سلبيين لا نفكر الا في أنفسنا وأولادنا خوفا من الظلم وفقد الأعزاء في السجون والمعتقلات

وخرب التعليم فأصبحنا أشباه متعلمين من نجى منا هو من فر لطلب العلم بعيدا والأمثله كثيره

وذهبت ميزانية التعليم لمهرجانات السينما ...السينما القذره اللي ساهمت أكتر في النحلال والهبوط في الذوق والتفكير

كم من الملايين ذهبت والملياااارااات في العته ..كان أولى بها مدارس ومستشفيات الغلابه اللي كلنا بقينا معاهم والله غلابه ..عشان تتعلم وتعلم أولادك دخلهم بئه انترناشيونال ...لكن مدارس حكوميه..انا لله وانا اليه راجعون

لو كان الأنسان اتدمر وذهبت أخلاقه وايجابيته فهو وسياساته السبب .....

احنا علينا دور طبعا نغير ونلحق نفسنا ...وكمان ندعي ربنا ينتقم لنا ويولي أمورنا الصالحون...الأتنين مع بعض

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

الفاضل president

وانا والله مش بتخانق ولاحاجه ورأيك والله على راسي ..قلت اقولك كده وهرجع حالا اركز تاني عالي بالأحمر ..تقبل تحياتي وصباح الخير :roseop:

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

يعود الموضوع لسنة 2007 حين دعوت بالموت على مبارك

ولم أستطع استيعاب الحكمة الالهية من عدم استجابة دعائى إلا يوم 25 يناير 2011

إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم .. صدق الله العظيم

وقد شهد العالم ان المصريين قد تغيروا ... أو أن الوقت قد حان لاظهار أفضل ما لديهم

رابط هذا التعليق

شايفة ان حالته الصحية مش حتتحمل اخبار الثورة و الكلام اللي اتقال عنه

سمعت انه تعرض لأزمة قلبية

مش عارفة لو مات في الفترة دي ، ممكن ناس تقول كنا انتظرنا عليه الكام شهر دول

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

شايفة ان حالته الصحية مش حتتحمل اخبار الثورة و الكلام اللي اتقال عنه

سمعت انه تعرض لأزمة قلبية

مش عارفة لو مات في الفترة دي ، ممكن ناس تقول كنا انتظرنا عليه الكام شهر دول

هههههههههه .. ماهى الحنية دى اللى ودتنا فى داهية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...