اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سلسله (كيف تذاكرين لابنك او بنتك اللغه الانجليزية )

Recommended Posts

السلام من عند ربى

هاى يا جماعه انا مدرسة انجليزى :D وعندى اسلوب خاص شويه فى التدريس اللغه :lol:

وحبيت اعمل سلسله ( كيف تذاكرين لابنك او بنتك اللغه الانجليزيه ) وان شاء الله هنزل على المنتدى بعض شغلى يعنى بعض المذكرات اللى عملتها ولاقيت فيها الاستفادة وهنزلها انشاء الله بالتناوب

الحلقة الاولى :

البدايه لازم تكون مع ابنك وهو لسه فى الحضانه او الروضه واوعى للحظة تعتقدى انك بتكرهيه فى المادة وانه طول عمرة مش يحب الانجليزى والكلام الفارغ اللى بسمعه (فى معلومه لازم تضعيها فى بالك ان الطفل وهو فى المرحله ده بشتغل تقريبا جميع اجزاء دماغه اما عند بلوغه 10 سنوات فـ 10% فقط من دماغه هى التى تعمل وهذا حتى البلوغ )

الطريقه اللى انت بتقدمى بيها الماده هيه ده اللى هتخليى ابنك ليحب او يكره الماده انا عايزاك تتخيلى نفسك مكان ابنك

تخيلى انك سافرت اليابان وكل الناس بتتكلم يابانى وانت لوحدك بتتكلمى عربى

شوفى ازاى هتكونى رده فعلك بالظبط هو كده ابنك لما انت تكلميه انجليزى

لازم توصليله المعلومة بسيطة ؛ سهل، محببه اليه

وكل ما تكون المعلومة داخل اطار اغنية او قصه او حكايه او لعبه كان احسن

والتشجيع التشجيع التشجيع فى الفترة ده اهم حاجة اوعى تانبية او تعاقبية على حاجة عملها غلط او بطريقة مش صحيحة ووخصوصا فى اثناء التدريس

وفى حاله الغلط ( اقربى منه وكونى فى مستوى عنية :lol: واوعى اوعى تعلى صوتك خلى صوتك يكون واطى وحازم ( علشان يحس انك جادة بجد ) فى نفس الوقت ولازم تفهميه غلطة فى الاول وبعدين تعاقبية والصلح لازم يكون انه او انها تقولك انا اسفه :lol:

وبشكل عام حاولى حاولى دايما تجبيى ليه الكتب الخارجية المنتشرة فى الاسواق علشان يتعود على مسكه القلم والكتابه الصحيحة

وده مذكرة انا عملها للصف الاول الابتدائى ممكن تبدائى فيها شويه شويه وتاخدى امناسب منها

www.gr8.cc/2/notework.doc

الحلقه الجايه هكلمك ازاى تحببى الطفل انه يكتب الحروف وهتشوفى النتيجة ؟

لا يهمنى اسمك لا يهمنى عنوانك

زمانك مكانك

يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان

يا ناس يا ناس

هيه ده الحدوته حدوته مصرية

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

الاخت متمردة اسعد الله مساءك

شكرا للموضوع الجميل وياريت التواصل ذات الموضوع من اجل اطفالنا

بارك الله فيكي

عايز ااخد دقيقة من وقتك هل من الممكن ان اسمع طفلتي في السنه الثالثة من عمرها اللغات الانجليزية والعربية والفرنسية وايضا الالمانية والاهم العملاق القادم الصينية في افلام الكارتون وغيره لاني انا بعمل كده بالفعل وياريت تردي عليا

هذا بجانب القران الكريم يوميا

ولكي تحياتي

شكرا اختنا المتمردة

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اختى الفاضله كيف يمكننى التحدث اللغه الانجليزيه بطلاقه و اكتساب مهاراتها بدون الشعور بملل من التعلم و كذلك كيفيه الحصول على vocubalaries

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة المتمردة تحياتي الكثيرة لك واشكرك على رغبتك الصادقة في معاونة الآخرين على حل مشكلة تعلم اللغة الإنجليزية للأطفال. بس حابب اوضح حاجة اعتقد انها خطيرة جدا في الموضوع ده وهي ال source يعني المصدر اللي هايخد الطفل منه المعلومة , نطق الكلمة , الaccent , الطريقة , وطبعا انتي عارفة ان احنا كمصريين شويه الaccent بتاعنا سيء حتى على مستوى اساتذة الجامعة وحتى اساتذة الأنجليزية في الجامعة برضه لاحظت ان نطقهم شوية يفتقر إلى الدقة ومشاكل كتير مش مجال الخوض فيها . وانتي ست العارفين إن الطفل إذا اكتسب حاجة غلط في السن ده من الصعب انه يغيرها وبتكبر معاه. لكن اقترح نتعلم من مصدر صح. النت مثلا , فيه مجموعة مواقع جميلة مناسبة للسن اللي بتتكلمي عليه يحوي الكثير من الأساليب الشيقة في تعليم اللغة من خلال songs , games, activities , storiesوخلافه لو تحبي ممكن ابعتها لك واكيد هاتفيدك في شغلك كتير.

تحياتي و wishing you all the best

رابط هذا التعليق

هاى يا جماعه مرة تانية ومكنتش متوقعه الردود السريعه ده

عموما احب اشكر كل اللى قرأ الموضوع وحب يستفسر

بالنسبه للاخ عبده بيه انا مش فاهمة هل هو بيمزح او بيتكلم جد ؟؟؟؟؟؟

اما الاخت الرومانسية فالطريق الامثل لتعلم اللغه الانجليزية باسرع وقت هو انت تتابعى المسلسلات الاجنبية بشرط عدم قراءة الترجمة الا للضرورة ودائما اجعلى اذنك تستمع للغه وافضل اذاعه لهذا الهدف هى بى بى سى فهى تحتوى على دروس وحلقات مسلسله و حوارات واسئله ومسابقات مستخدمين فيها اللغتين الانجليزية والعربية

عن نفسى اعتقد انه هذة الطريقة الاسرع للتلقين اللغه على فكرة انا لى صديقة تعلمت اللغه الهنديه من خلال مشاهدتها للافلام الهندية

اما طبعا الاستاذ البروفسير فاعتقد انه وجهة سؤال فى محله النطق

النطق واكتساب مهاره التحدث بلكنه صحيحة مهمة فلذا يجب الاستماع الى اصحاب اللغه الام وهذا لا يتم الا عن طريق

الاستماع اليهم ويكون هذا عن طريق الشرائط - البرامج المدمجة - او النت

مثال :

اذا اردت ان اعلم الطفل مثلا اعضاء الجسم الانسان فهناك طريقتين :

الطريقه التقليدية :

انف يعنى nose وnose يعنى انف

فم يعنى mouth وmouth يعنى فم

قول يا وله ورايا - عيد يا وله - احنا كنا بنقول ايه

الطريقة التانية :

طريقه انى يله نغنى اغنية my body و خلى بالك يا حبيبى body ده ممكن نلبسه ساعات هههههههه

www.gr8.cc/2/ztugkt.doc

والاغنيه الموجوده فى الوقع ده اغنتين

اغنيه للطالب على شكل رسوم متحركه تحببه فيها

واغنيه بيشرحها المدرس لولى الامر علشان يعرف ازاى يدرسها

طبعا وياريت استاذ البروفسير يمدنا ويزودنا بالمواقع اللى عنده علشان تعم الاستفاده

زمانك مكانك

يا ناس يا ناس

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

اختي المتمردة مساء الخير

شكرا لردك ولكن مش من المنطقي في موضوع مهم زي ده هضحك فيه

اولا لاني ابنتي في مدرسة تتعلم فيها الفرنسية وامها تتكلم معها بعض الانجليزية وانا اتكلم معها العربية والكارتون كل يوم بين الجزيرة اطفال او الكارتون الالماني ولكن انا فعلا عايز اعلمها الصينية بدون مزاح لان الامل جاي من الصين ولازم تعرفي تتكلمي لغتهم

وكل ده وعلماء التربية اجمعوا ان الطفل في بدايات حياته قادر علي استيعاب اكبر قدر من اللغات والتي تبقي مسجلة في ذاكرتة حتي الكبر وده شيء بعيد عن تربيتنا التي تربينا عليها

بجانب القران لانها لازم ان تسمع قبل النوم

فعلا اختي الفاضلة

انا بتكلم بجد وبكل يسر بنقوم بكل ده وبلا ملل او كلل وتحياتي اليكي

عبده بيه

رابط هذا التعليق

هاي متمردة

مرسي جدا على موضوعك المفيد جدا ده

انا محتاج اتعلم انجليزي وياريت لو بالعامية لاني بسافر كتير جدا ومحتاج اتعلم لغة علشان بكون في نص هدومي

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

بجد تسلم الايادي انا شفت الملف بس سؤال صغير انا ابني عمرة سنه و 8 شهور ايه الي ممكن اعمله معاه في السن ده مع العلم اني بقولو كلمات بسيطه انجليزي ملقطش مني غير no و byyy وحسه انه بيلقط بسرعه جدا فعيز الحق اعمل حاجه وهو في السن ده انا بفتحلو سبيس تون الانجليزي وبحاول اكرر معاهم الكلمات بس لسه مفيش ياريت تقولي امتى السن المناسب -_-

رابط هذا التعليق

يا ميس متمردة

يا ميس متمردة

السايت مش بيفتح في السعودية

يكفيكي الشر المرض ويستر طريقك دعبيسي لنا على سايت يكون ابن حلال ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

صباح الخير ..

شكرا يامتمردة على الموضوع الجميل ده...

احكى لكم تجربتى ...( وايضا ردى يكون بهذا خاص للأخ عبده بيه والابنة نورا )

وانا لى رأى عن تجربة ........طبعا.

اولادى يتحدثون عدة لغات ...

لكنهم للأسف لايتحدثون اللغة العربية بطلاقة ....

يعلم الابن ( وليد صفوت ) ...كيف ان ابنى للآن يحاول تعلم اللغة العربية رغم ان عمره 22 عام...وان شاء الله سيأتى الوقت كى يتفرغ لهذا ..

حفيدى ....اتم عام من اسبوعين ..

حاولت ان اتلاشى معه مشكلتى مع اولادى فى عدم تعلمهم اللغة العربية منذ الصغر ....

احدثه دائما (( بكل اللغات )) .........صدقونى وثقوا فى كلامى وتجربتى ..

والحمدلله رب العالمين هو طفل ذكى جدا جداااا ....ربنا يحمى كل اولادنا ..

مثلا اقول له (( بالاسبانية )) اعط قبلة لجدتك ...

ثم اقول له (( بالكتلان ))....نفس الشئ ....ثم اقول له (( هات بوسة للجدة ))..

وهكذا....

طبعا اقول له فى اوقات مختلفة ...........وهو بيفهم ...ويردد بطريقة نفس النغمات للكلام .

مثلا ....اقول له على الخبز ....( ده عيش ) ( فين العيش ؟؟ ) .......يشاور ....او يقول ...ايش.

ارجع اقول له .....donde esta el pan

يشاور ...ويمسك الخبز ويقول لى ...pan ......وهكذا ...

نفس الشئ لو رن التليفون ......اقول له (( تحدث مع ماما ))....برضه كل مرة اقول له بلغة مختلفة ....ويردد معى كل مرة ...

احيانا يحتج ويطلب لعبة او اى شئ ........واحيانا يتحدث...( نفهمه طبعا ) لكن من لايتحدث العربية لايعرف ولا يفهم مايقول ...

تعلم انه عند الاستماع للآذان....(( فى الفضائية المصرية او فى اى قناة عربية )).....يترك ما يفعله وينصت ...

تعلم ان ( موسيقى الآذان فى اذنه ) معناها خشوع...

بما ان والدته تعمل فهو معنا اغلب اليوم ........(( هى تضحية من جانبى اعلم ذلك لكنه اهم عندى من اى شئ آخر وافضل من وجوده فى اى حضانة بالطبع على الاقل حتى يكون عمره سنتان )) ..

بالنسبة لطريقة النطق الصحيحة .....( بصراحة لاتوجد لدى مشكلة من هذا النوع ) ....لكننا نضع له رسوم متحركة متنوعة ....مرة بالفرنسية ....ومرة بالانجليزية .....وهكذا..

يعنى هو يعلم مثلا ان رسوم ..( شين شان ) ( بالكتلان )......

رسوم ( بكار ) بالعربية ...

رسوم ( لونيز ) بالاسبانية .......وهكذا..

فى مرة كان يريد اللعب بزجاجة كلونيا كانت توجد بالصدفة امامه......واخذتها منه وقلت له ان هذا خطأ ..

نظر لى وقال بانفعال وهو يشيح بيده ......لماذا ؟؟

بصراحة يعنى بمنتهى البساطة لو كان لدينا ......الوقت والصبر ....ممكن جدا وسهل جدا جداااا ان يتعلم اولادنا عدة لغات مختلفة بمنتهى اليسر والسهولة .......بطريقة انتم انفسكم سوف تتعجبون لها ...

اتمنى ان يستمر الحال على ماهو عليه .....ويتعلم هذه اللغات قراءة و كتابة ايضا ...

العلم فى الصغر كالنقش على الحجر ...

...هذه حقيقة واقعة ثابتة .

لكن ؟؟ من يريد ان يبدأ ...ألآن...رغم تقدم العمر ....ممكن لكن سوف يأخذ هذا منه وقتا اكبر لكن بالتأكيد النهاية ستكون رائعة .....التصميم على الوصول للهدف يسهل كل شئ ..

ربنا يوفق الجميع ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

الاخت متمردة اسمحي لي ان اوجه كلامي للاخت سلوي بارك الله فيكي و في ذريتك

انا بقول ان لازم يعدي بكل مراحل التعليم لاولادنا فاللغات مهمة جدا مش للثقافة فقك ولكن لحاجات كتيرة جدا

مازالت عشمي كبير في العزيزة متمردة وعايزة تضعنا في المكان المناسب

عبده بيه

رابط هذا التعليق

جربوا الموقعين دول الأول وشوفوا ( للأطفال ) :

http://www.eslkid.com/index.html

http://www.britishcouncil.org/kids.htm

ونصيحتي ( لأولياء الأمور ) لو انجليزيتك مش perfect سيبوا الولد في حاله احسن.

رابط هذا التعليق

هاى مرة تانيه على الناس الحلوة

وشكرا لكل اللى حب الموضوع وبدا ياخد بيه علشان اولاده

الاستاذ عبده بيه ماشاء الله عليك انتم اسرة عالمية والاسرة العالمية بتتحدث بعده لغات مختلفه ده مينطبقش عليها اللى انا بتكلم عنهم انا بتكلم عن الطفل العادى الموجود بين والدين ممكن تكون لغتهم الانجليزية متوسطة

لكن فى الحاله عندك فممكن حضرتك تاخد بنصيحة الاستاذة سلوى او تكمل معانا الموضوع للاخر علشان اقولك هنعمل ايه فى الحالات اللى زى بنوتك

مرة تانيه هاكد على معلومة مهمة من وجهة نظرى

انك تحببى ابنك او بنتك فى اللغة الانجليزية

ولازم تركزى على على حاجة كل الاطفال بتحبها واكيد هيه الاغانى

فمثلا :لو انت عايزة تحفظيه الحيوانات

يبقى اكيد تفكير فى اغنيه العجوز ماكنولزد

Old MacDonald had a farm, ee-eye, ee-eye oh

And on that farm he had a duck, ee-eye, ee-eye oh

With a quack, quack here and a quack, quack there

Here a quack, there a quack

Everywhere a quack, quack

And on that farm he had a cow, ee-eye, ee-eye oh

With a moo, moo here and a moo, moo there

Here a moo, there a moo

Everywhere a moo, moo

A quack, quack here and a quack, quack there

And on that farm he had a dog, ee-eye, ee-eye oh

With a woof, woof here and a woof, woof there

Here a woof, there a woof

Everywhere a woof, woof

A moo, moo here and a moo, moo there

Here a moo, there a moo

Everywhere a moo, moo

And on that farm he had a pig, ee-eye, ee-eye oh

With an oink, oink here and an oink, oink there

Here an oink, there an oink

Everywhere an oink, oink

A woof, woof here and a woof, woof there

Here a woof, there a woof

Everywhere a woof, woof

A moo, moo here and a moo, moo there

Here a moo, there a moo

Everywhere a moo, moo

وهنا الاغنية علشان تسمعيها

http://www.britishcouncil.org/kids-songs-old-macdonald.htm

وطبعا بذكائك ممكن تجمعى شويه حيوانات وتحطيهم على قطعه على قطعه قماش خضراء - عندك صور حيوانات الصقيها على ورق كرتون وحطيهم برده على قطعه قماش

وكل لما نبحب نراجع الاغنية نجيب اللعبه بتاعتها ونقولها

وطبعا انت ليك الحريه فى انك تضيفى الحيوانات اللى على انت عايزة تحفظيها

ممكن تسرعى رتم الاغنية ممكن تبطئيها لحد ما يحفظها

كمان وده اغنية جميله علشان نتعلم حروف الانجليزى

ABCDE I'm in the jungle in a coconut tree

FGHIJ Do you want to come and play?

KLMNOPQ I will bring a friend or two

RSTUV A zebra and a chimpanzee

WXYZ We'll play until it's time for bed

وده الاغنية لسماعاها

http://www.britishcouncil.org/kids-songs-alphabet.htm

زمانك مكانك

يا ناس يا ناس

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

ماما سلوى شكرا ليكي بجد على اجابتك وانا بحاول اهو مع سيف وانا حسه انه بيستجيب و في كلمات انجليزي ان مكنش بينطقها لكن زي مبتقولي هو فاهم انا بقول ايه بجد يا ماما سلوى هي فعلا طريقه كويسه اننا نتحاور معاها بكل اللغات .

متمرده انا برضو معاكي في حكايه الاغاني دي يعني برضو بغني لسيف اغنيه :

i love you you love me we are happy family with a very big hug

وبدا يقول يو واهو بحاول معاه وطبعا بتبع اسلوب الاشارة واهو بيفهم .

شكرا وياريت تحطيلي اغاني تنيه علشان احفظها واغنيهالو خاصة انو في السن ده بيتشد انتباهو جدا بالغناء

رابط هذا التعليق

معلش انا عندى رايى ممكن يكون مختلف شويه .. انا عندى ولد و بنت . اربع سنين و سنتين

الولد فى كى جى وان و السنه اللى فاتت كان فى بريى سكول ( قبل المدرسه ) و البنت السنه اللى جايه ان شالله حتدخل

صدقونى انا مش قلقان من او على اللغه الانجليزيه او اى لغه تانيه ان ولادى يتعلموها و يبقوا بيرفكت فيها كمان .. لانى واثق فى المدرسه اولا وواثق ان فى وسائل تعليميه كتير و على مدى عمر الطفل و تطوره ممكن تساعده ..

طبعا انا مع الوسائل التعليميه المختلفه سواء بالرسومات او الاغانى او اى وسيله اخرى و ده اعتقد انه اصبح شى سهل و متاح و متناول للجميع مع وجود الانترنت

ابنى السنه دى بيغنى بالعربى و الانجليزى و الفرنساوى ده شى جميل .. بس ده مش هدفى الاساسى

هدفى الاساسى ان ابنى يتعلم لغه عربيه صحيحه نطقا و كتابتا

لانى باكون مستاء جدا لما الاقى واحد او واحده بربنط فى اللغات و بيجى فى العربى و مبيعرفش يكتبه او يعمل اخطاء املائيه بابقى حاتجنن

اللى عاوز اقوله انى مش خايف على ابنى او بنتى بس انا خايف على الجيل كله من ضياع لغتنا الجميله لغه القران لغه الضاد

انا مثلا كنت شغال فى شركه فى مصر و كلهم خرجيين جامعه امريكيه و مدارس لغات ايشى فرنساوى على المانى . حاجه تفرح .. بس تعال شوفهم فى العربى و كتابته .. حاجه تكسف بصراحه

يا جماعه اللى عاوز اقوله ياريت التركيز مع ولادنا ميبقاش منصب على تعليم اللغات الاخرى و ننسى لغاتنا الجميله و دى بصراحه حاجه بضايقنى جدا لما باشوف الاولاد و البنات مبيعرفوش عربى دى كارثه بجد ..

طبعا انا عارف ان فيه نسبه كبيره من الاباء و الامهات بيحرصوا انهم يعلموا ولادهم القران من صغرهم و ده شى محمود . ياريت التركيز يبقى على العربى اكتر و بعدين انا شايف ان الانجليزى و اللغات تيجى فى اى وقت او اهميتها __بالنسبه لى بتيجى بعد العربى .

انا مش حاكون . كاب . فرحان لما ابنى يجى يغنى لى فرنساوى و لا حتى صومالى

انا حاكون فرحان لما يكتب و يفهم و يقراء عربى كويس

معلش اعذروزنى يمكن اكون خرجت عن سياق المناقشه بس حبيت انبه و ادق ناقوس الخطر علشان الاباء و الامهات ميفرحوش ان ولادهم بيتكلموا لغات بس العربى ضايع

كل عام و انتم بخير جمعيا و تقبلوا تحياتى

ان كنت لم تعرف مناقبه ... فاعرف مناقبه من ( هل اتى ) و كفــــى

" إختر ان تكون مغلوبا وأنت منصف ، ولا تختر أن تكون غالبا وأنت ظالم "

" الأخوان زينة في الرخاء، وعدة في البلاء"

" الأخوان في الله تدوم محبتهم لدوام سببها"

" ادب نفسك بما كرهته لغيرك"

" اعجاب المرء بنفسه يدل على ضعف عقله"

" أحمق الناس من ظن أنه أعقل الناس"

سيدنا على بن ابى طالب

( لا تتم فائده الانتقال من بلد الى بلد الا اذا انتقلت النفس من شعور الى شعور ... فاذا سافر معك الهم فانت مقيم لم تبرح )

( ليست اللذه فى الراحه و الفراغ . و لكنها فى التعب و الكدح و المشقه حين تتحول اياما الى راحه و فراغ )

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

بعد فرحه العيد وزحمه الجمعه( مع ان محسناش بكده بسبب البرد الشديد والاحداث المأسويه ) نرجع تانى نكتب ونكمل سلسله كيف تذاكرين لابنك او ابنتك اللغه الانجليزية على المنتدى العزيز

الحلقة الثانية :

الان اصبح طفلك لديه قدرة على مسك القلم وادراك انه لو اراد ان يكتب انجليزي هناك حروف خاصه لذلك وايضا ادرك ان اتجاه الكتابه من اليسار الى اليمين ، وان كان طفلك ذكيا لربما عرف كيف يكتب بعض الاحرف وقله من الكلمات وهناك امهات من الشطارة ان انها توصل بأبنائها الى كتابه اسمائهم بطريقه بسيطة.

http://www.jooodi.org/download.php?filename=12b8f451ae.bmp

زمانك مكانك

يا ناس يا ناس

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

انتهت فترة الحضانه . بدأت اجازة الصيف اللى انشاء الله بعدها هيكون بدايه ولو لاحظتى هتلاقى اننا لو قسمناهم هتلاحظى ان البنود بتنقسم للمهارات اللى قولنا عليها سابقا الا وهى :

الاستماع

القراءة

التحدث

الكتابه

وان شاء الله هنتحدث عن كل مهارة واحده واحده بالتفصيل وايه هيه الاساليب والتطبيقات عليها وغير كده

وده بعض نماذج من الاختبارات اللى بتبقى موجوده واللى بنعملها

http://www.jooodi.org/download.php?filename=89d2f06df1.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=b568ece744.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=c1fd75659c.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=bd67451596.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=df53dddf75.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=8be48aa531.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=d5eb360ec1.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=87d3d0898c.bmp

http://www.jooodi.org/download.php?filename=c984254af3.bmp

حاولت ولكنى لم استطع اظهار الصور تلقائيا على المنتدى لذا طلب المساعده من الاخ موديست وانشاء الله هو فى صدد ذلك

تذكرى :

1- نحن الان فى المرحله الابتدائية

2- هناك مهارات يجب ان تتتاكدى من وجودها فى طفلك

3- ان ما تزرعيه فى هذه المرحله لا يمحوا

4- ان فى هذه المرحله هى مرحله تأسيس طفلك يحتاجك فيها

5- ان لا تكونوا جاده فى الدراسه فهو ليس فى المرحله الثانويه ومن خصائص هذة الفترة ان تتسم باللهو اللعب

6-كونى عقلانيه فى اختيار العقاب

7- تجاهلى من يقول لك انك لكنتك فى اللغه غير صحيحه ( فكل بلد لكنه فى التحدث باللغه الانجليزيه الكنديون لهم لكنه الاستراليون لديهم لكنه حتى الهنود لديهم لكنه )

8- تذكرى كلما كانت الصور اكبر واوضح كلما تركز فى مخيله الطفل الكلمه

9- والثبات الثبات فى توقيت معين للانتظام فمثلا يومين فى الاسبوع او كل يوم نص ساعه ولا تجلعيه يحفظهم كلهم فى اسبوع مثلا

10 -كلمه حق تقال اللغه الانجليزيه هى اللغه الثانيه بعد العربيه وليس العكس لينا نحن المسلمين

تم تعديل بواسطة متمردة

زمانك مكانك

يا ناس يا ناس

بس اللى يفهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 22
      لندن : خلع النقاب وتعلم الانجليزية شروط بقاء المسلمات فى بريطانياأبرزت صحيفة تليجراف البريطانية ما جاء بحوار رئيس الوزراء البريطانى ديفيد كاميرون على شبكة هيئة الإذاعة البريطانية “بى بى سى”، حول ضرورة اندماج النساء المسلمات فى المجتمع البريطانى. أكد كاميرون في حواره على أن بريطانيا فى طريقها لاتخاذ حزمة من “الإجراءات الحازمة” لمعالجة التمييز ضد النساء المسلمات في بعض المجتمعات المحلية في بريطانيا. قال كاميرون إن بريطانيا ستتخذ إجراءات بطرد النساء المسلمات من بريطانيا فى حالة عدم تعلم اللغة ال
    • 20
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أردت أن أضع هنا للاستفادة بعض العبارات باللغة الانجليزية والتي لها مدلول و معنى مختلف تماما عن المعنى الحرفي للترجمة، مما قد يسبب بعض الاشكاليات في فهم بعض المحادثات.. أذكر بعضها فيما يلي : (1) Break the ice المعنى الحرفي : اكسر الثلج المعنى المجازي : مهد الأمور او مهد الطريق لأمر ما (2) He looks blue المعنى الحرفي : هو يبدو ازرقاً المعنى المجازي : هو يبدو حزيناً (3) She is in the clouds المعنى الحرفي : هي في الغيوم المعنى المجازي : هي شاردة الذه
    • 25
      عاوزة الترجمة الصحيحة للاتي شركة العلوم التطويرية هل تبقى Science development company or sciences corporation development
    • 32
      .......... ولانى معروفه بين الاصدقاء والمعارف بسعه الصدر وحسن الاستماع والتدبير احيانا ..لاقيتها بتقولى الحقينى يا منقذتى ..البت بنتى اللى لسه فى المدرسه بتحب :blink: ضحكت وقلت لها مبروك :P قالت لى بتتريقى ..بجد انا محتاجه رأيك بسرعه ..ولد من الجيران اكبر منها بسنتين تلاته لسه فى الثانوى يعنى ..بعتلى جواب بيقولى يا تانت انا بحب بنت حضرتك ومش ممكن اقدر اعيش من غيرها بس انا بقول لحضرتك عشان تعرفى انى مش صغير وبلعب ان شاء الله لمااخلص دراستى هاتقدم واخطبها :blink: شورى على
    • 2
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الاخوه الافاضل اصحاب الخبره تحيه طيبه الرجاء افادتى بمتطلبات الحصول على فيزا اقامه مؤقته اقل من 6 شهور لغرض دراسه اللغه الانجليزيه مع توضيح المتطلبات و توضيح شروط السفاره لو تكرمتم ويفضل من حصل على التأشيره سابقا ولكم عظيم الشكر
  • أضف...