اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اكتر مشروب بتحبه و متقدرش تستغنى عنه ..

abo 3ali

Recommended Posts

بدون شك ... بيناكولادا

??????????

انا اهم حاجة عندى شاى باللبن ممكن 3 مرات فى اليوم فى مج اد مج الشوربة :lol:

ممكن الكاكاو فى حالات الأكتئاب

ممكن السحلب فى السقعة اوى

ممكن الشاى الاخضر بالنعناع :wub:

نانسى يا جماعه خدتنا لنقطه جميله جدا هى ارتباط المشروب بالحاله المزاجيه _و ده افتكر حقيقى و بياثر علينا و فينا _ و كمان ارتباطه بالجو و الفصول و ارتباطه كمان بعدد المرات اللى بنشربه فى اليوم و حجمه . و فوايده

عامه يانانسى ربنا يخف من عنك الكاكاو و متشربيهوش خالص . :sad:

اكيد كلنا كمصريين بنحب الشاى بطريقه عجيبه و حتى لما حد يجى يعزم حد يقوله تعالى اشرب شاى

الشاي الشاي الشاي.... أوصفلك يا حبيبي الشاي.....

أنا من أكبر أعداء الشاييات أو الشاي بكل ألوانه و القهوة بكل أنواعها.......

والناس دايما بتستغرب مني إزاي مصري و ما بشربش شاي, ده غير إن الموضوع ده دايما بيسببلي إحراج إن كل ما أزور حد بيقدموا شاي فابكتفي بإني أدوقه عشان ما كسفوش ولو خد باله اني ما شربتهوش يقلي ايه الشاي ما عجبكش, هوا بارد ولا ناقص سكر, ولا ولا ولا ... ولو أعدت أحلفله لتاني يوم اني مش أدر أشربه مش هايسبني إلا لما يشربهولي....

هاتقولولي طيب ما تقله انك ما بتشربش شاي, ماهو لما بقول يقوم عازم عليا بقهوة أو نسكافية, فطبعا هاقول إني ما بشربهمش فالحكاية بتنتهي إنه يجبلي بيبسي أو تانج....

و المشكله إن الأعده كلها بتبقى يا شاي يا قهوة و أنا الوحيد إلي بتبقى قدامي كباية عصير.... فابحس بإحراج شديد من الموضوع ده....

عشان كده بطلت أزور حد....

--------------------------------------------------------------------------------------------

- مشروبي المفضل -

هوا بصراحة مفيش مشروب معين بس أنا يوميا لازم أشرب علبة لبن (مالح) أكتيفيا - أما ليه بأه - فده لأني بحبه و ثانيا مفيد جدا.....

و بشكل عام بعشق حاجه إسمها سوبيا و تمر هندي بس مش بلاقيهم هنا كتير و خصوصا السوبيا مش بلاقيها خالص.....

احييك يا دراكر على صراحتك و اسلوبك الجميل و فعلا انا حاسس بيك بس ده راجع لطبيعتنا المعروفه عنا كمصريين بحبنا غير العادى للشاى و اعتبره المشروب الاول و الاساسى فى حياتنا و يمكن احنا من اكتر شعوب العالم استهلاكا للشاى و فعلا بجد بنعتبر سوق جامده لمصريين الشاى سواء من الهند او سيريلانكا او كينيا و كمان ارتباطه فى عرفنا بواجب الضيافه اللى لازم ضيفك ياخده او على سبيل الترحيب بيك حتى لو فى السريع

و صدقينى زى مابتحب الاكتيفا علشان مفيد جرب الشاى او حاول تشيله من حاله العداء لانه زى مانت شفت مفيد . و صدقنى التحول من حاله العداء لحاله الحب فى الاكل و الشرب و الحياه عموما ممكن تحصل و على كبر كمان . يعنى انا فضلت مش مستوعب فكره اكل الحمام مثلا لحد ماقاعد مره مع اصحابى و اتفقنا ننزل نتعشى فكلهم قالوا حمام قولتلهم يا جماعه ماليش فيه اصلا . على المحاضره اللى خدتها على الحمام و فوايده و الاستمتاع بطريقه اكله و شوربته قدروا يغيرويلى الفكره و رحت معاهم و كان منظرى مضحك جدا بعد ما خلصنا لانهم لقوا اكتر من ربعها فى الطبق بتاعى مش قادر او مش عارف اكله او مش مدرك ان بيتاكل . و تبص فى اطباق الرجاله . انضف من الصينى و لا اكن كان فى هنا من ربع ساعه جوز حمام راقدين فى الطبق

بس تعرف فعلا حبيته و غيرت فكرتى عنه من صواميل دماغى و ابتديت احبه علشان فوايده كمان

شكرا على صراحتك و صباح الفل

لازم كوبايه الشااااااي المضبوطه

الصبح عشان باقي اليوم يكون مضبوط

لو مفيش شاي يبقى قريفه وصداع

بس فعلآ ليه المصريين بالذات بيحبوا

الشاي بالطريقه دي....؟؟؟

مع إن الشاي من المنبهات...

يعني بيفوق.....!!!!!!

صباح الفل يا عازفه على انغام الشاى المظبوط

صح كده .. بدون كوبايه شاى مظبوطه اليوم ميبقاش مضبوط

برضه لازم كوبايه و يتشاف . مش مج

و طبعا انتى تقصدقى انه يفوق من ..... النوم mfb:

ماأقدرش أفتح عيوني إلا :unsure: :angry2:

بمج قهوة ساده بن محروق

ارفعلك القبعه يا ناش على نوعيه البن اللى بتشربيها ( البن الساده المحروق ) انا عاده بشرب فنجان منه يوميا و بلاقى ناس كتير مش عاجبها و يقولولى البن يا فاتح يا اما غامق ايه اللى انت بتشربه ده . اقولهم حاعذركم مانتم مش عارفين حاجه هو ده اصل البن و طعمه الحقيقى . صح كده يا ناش لقيت support :D

فنجان قهوه مغليه و ساده بدون سكر على الصبح مع صوت فيروز بدون فيروز متنفعش :lol:

صباحوا يا مانو يا رايق مع صوت فيروز

على فكره انا عرفت من اصحابى السوريين و اللبنانين انهم مبيصحوش الا على صوتها مع المشروب الصباحى و مينفعش زى مابتقول

انت منهم يا على و لا من الاحرار المصريين اعترف و خلصنى .. :P

فنجان قهوه مغليه و ساده بدون سكر على الصبح مع صوت فيروز بدون فيروز متنفعش :lol:

ايه ده يامانو قهوة ومغليه وساده شكلك اول مابتصحى بتقراء صفحه الوفيات :lol:

انا بقى ياجماعة بالنسبة للمشروبات مش مدمنه لشىء واحد او معين ولابد من انى اشربه يوميا وخصوصا الشاى ممكن اوى افضل شهور لما افتكر اشرب كوب شاى

لكن بحب النسكافيه والكابيتشينو بس برده مش يوميا يعنى كل يومين كدا اشرب منهم

وبحب عصير المانجو مووووووووووووووت :) بس يكون طبيعى طبعا

ااه افتكرت بحب فى الصيف اشرب البيبسى ويكون بارد جدا وكمان فيه قطع ثلج

كده برضه يا بنت النيل و انا اللى بقول عليكى مصريه خلاصه و نيل و بتاع و شاى بالنعناع :wub:

كده احنا ممكن نسحب منك الجنسيه .. باء بيجيلك قلب متشربيش الشاى بالشهور . لا و يا تفتكرى يا متفتكريش .. mfb:

بس على الاقل انتى احسن من مراتى ( اللى انا سحبت منها الجنسيه اصلا و احنا مخطوبين ) :) تصدقى مبتشربيش شاى اصلا و كمان لما اقولها اعمليلى شاى بتعمله اى كلام (فعلشان كده سحبت الجنسيه منها و ابتديت اعمل الشاى بنفسى ) و بافكر اتجوز عليها :) ( بهزر طبعا )

مشروبى المفضل هوة

الشااااااااااااااااااااااااااااااى

وموش اى شاى لازم ليبتون خرز موش عارفة لية بعشقة مووووووووووت

ف اى وقت خصوصا الصبح

شكرا ليكى يا سهيله على اضافاتك القيمه و اديكى بتقوليى فوايد الشاى يمكن اللى مبيحبوش يفكر و ينضم للحزب المصرى الاصيل

بس انا اوفسايد منك فى حته الشاى الخرز ( عيب عليكى ) خديها من واحد محترف شاى ( الشاى الخرز بيجى فى الاخر و يمرر ( طعمه بيبقى مر ) و انا على فكره استاذ و ريئس قسم عمل الشاى جامعه شاى العروسه .. ( اصل انا فقرى ) و ناس كتير متشربيش الشاى الا من ايديا و دخلت ناس كتير انهم يدخلوا عالم شاى العروسه ( ادخل يا على ) . جربى العروسه و انتى حتدعيلى ..

اما عن فوائد الشاى و اضرارة فكالتالى

ومن فوائد الشاى التى أكدها العلم أنه:

1 - يساعد على خفض الكوليسترول، والوقاية من الأزمات القلبية، وهذا ما يقره أساتذة القلب على مستوى العالم؛ حيث يعتبر الكوليسترول السبب الرئيس فى حدوث جلطات الشريان التاجى، وبالتالى الأزمات القلبية.

2 - يخفض من ضغط الدم،

لانة مدر للبول

3 - يساعد فى الوقاية من السكرى؛ إذ يقدم المؤكسدات الطبيعية فى الشاى - خاصة الأخضر - بمنع الإنزيم الخاص بتحويل النشا إلى سكريات بسيطة يمكن امتصاصها فى مجرى الدم، فينخفض بذلك مستوى السكر.

4 - يسهم الشاى الأخضر بشكل كبير فى وقاية الأسنان من التسوس، ويحمى اللثة من الالتهابات؛ حيث يعمل كمضاد للبكتريا المصاحبة للطعام، والتى تترسب على الأسنان، فيمنع تكونها، ويزيل الرائحة الكريهة من الفم.

5 - لا يساعد الشاى فقط على الاسترخاء، بل يمكنه أيضًا المساعدة فى التخلص من الكيلو جرامات الزائدة فى أوزاننا، فالشاى بجميع ألوانه يخدم النحافة؛ حيث يحفز ويقوى عملية حرق السعرات فى الجسم.

ويمتاز الشاى الأخضر بقدرته على تخليص الجسم من مواد سامة، ويحارب احتباس الماء، وينشط عمل الجهاز الهضمى، والكليتين، كما أنه يقلل من حدة الشهية.

6 - يحتوى الشاى على مواد تسمى «الفلافو نولات» تقاوم المواد المؤكسدة التى تدمر أنسجة الجسم وتفسدها، وبالتالى يعمل الشاى على وقاية الجسم من التحولات السرطانية.

إن المأخذ الوحيد الذى يؤخد على الشاى هو

الظن بإعاقته لامتصاص الحديد، والعلاج لذلك سهل، ويكمن فى تأخير تناول الشاى إلى ساعتين بعد الوجبة الغذائية، وتناول أطعمة تحوى فيتامين «ج» مع الحديد خاصة نباتى المصدر لرفع درجة امتصاصه فى الجسم ، مع عدم غلى الشاى مع الماء ، بل إعداده بطريقة الشاى «الكشرى» المعروفة، وهى إضافة الماء المغلى إلى الشاى فى الكوب أو الفنجان

انا عموما مفيش شيء ياسرني غير الكابتشينو والنسكافيه و القهوه الفرنسي

والشاي دا لو النسكافيه خلص

والله عليه فنجان القهوه من بن البدوي او العميد

والاحلى منو ودي هوايتي

فنجان القهوه من البن البرازيلي الي في محطة الرمل

يميزو المكان الجميل تشرب فنجانك على الواقف وتروح تصرف القرشين بعد كده في صفيه وسعد

اكيد في حد جربو

بالنسبه للعصاير البرتقال و الاناناس والكيوي واللمون في زبادي خلاط لو سمحت :lol:

انا اعدت سنه كل يوم خميس اروح كفتريا في الكويت مع مجموعه من اصحابي كان الجرسون اول ميشوفنا ينزل طقم كيوي منغير منتكلم ايييييييه كانت ايام

شكرا خلتني استرجع ذكرايات جميله عن ازنكم هعمل لنفسي قدح من القهوه الفرنسي :huh:

الروقان كله ايناس هانم صباح الفل

احلى صباح لفنجان القهوه البرازيلى من محطه الرمل . محسوبك برضه طلع زبون الناس الجميله دى و المكان الاجمل و نفس اللى بتعمليه بعديها التمشيه فى الرمل و صفيه و سعد . سنين كل ماروح اسكندريه لازم اختم عنده و اصبح عليه و ابتدى اسكندريه كده ..

شكرا ليكى انتى انك فكرتينى باحلا ايام و اجمل ذكريات

و عن اذنك حابعت اجيب اتنين دليفرى ليا و ليكى على حسابى من البن البرازيلى

ان كنت لم تعرف مناقبه ... فاعرف مناقبه من ( هل اتى ) و كفــــى

" إختر ان تكون مغلوبا وأنت منصف ، ولا تختر أن تكون غالبا وأنت ظالم "

" الأخوان زينة في الرخاء، وعدة في البلاء"

" الأخوان في الله تدوم محبتهم لدوام سببها"

" ادب نفسك بما كرهته لغيرك"

" اعجاب المرء بنفسه يدل على ضعف عقله"

" أحمق الناس من ظن أنه أعقل الناس"

سيدنا على بن ابى طالب

( لا تتم فائده الانتقال من بلد الى بلد الا اذا انتقلت النفس من شعور الى شعور ... فاذا سافر معك الهم فانت مقيم لم تبرح )

( ليست اللذه فى الراحه و الفراغ . و لكنها فى التعب و الكدح و المشقه حين تتحول اياما الى راحه و فراغ )

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فى حياه كل واحد منا مشروب مابقدرش يستغنى عنه

اكيد كلنا كمصريين بنحب الشاى بطريقه عجيبه و حتى لما حد يجى يعزم حد يقوله تعالى اشرب شاى

انا واحد من الناس مقدرش افتح عنيا من النوم بدون الشاى .و ساده ( من غير حليب ) و كشرى ( مش فتله )

فى ناس متقدرتش تفتح عينيها من غير القهوه او النسكافيه

طبعا عارفين انا كتر تناول اى مشروب بكثره مش مفيد

بس العلماء بيكتشفوا كل يوم فوائد عديده للشاى

و القهوه كمان مفيده جدا بس ماتتعداش فنجانين فى اليوم

يايلا كل واحد يقول ايه اكتر مشروب بيحبه .. و كمان بيحبه ليه . و بيشربه كام مره فى اليوم

ها .. حد قال شاى . قهوه . بيبسى حاجه ساقعه هنا

كل المشروبات التي ذكرها الجماعة مطلوبة ولها وقتها (إلا الفودكا بتاعة رمضان طبعاً) ، على فكرة فيه واحد بتاع كشري مش فاكر اسمه في مصر، عنده حاجة اسمها (فودكا) حاولت أفهم إيه هي .. قالوا ... دي (دَقَّـــــة) بفتح الدال وتشديد القاف ...

لكن رأيي زي ما قال أخويا أبو علي ..

الشاي

الشعب المصري .. تقريباً في مجمله ... باستناء فئات معينة ... الأصل هو أن للمصريين صديقان ::

الشاي

والفول

صح ؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

مشروبي المفضل

هو اي مشروب ببلاش ويا يا سلام لو معاه قطعة كيك ولا حاجة

ويبقي تحفة لو قبله ساندويتشين شاروما

رابط هذا التعليق

مشروبي المفضل و الاساسي هو الماء :) وكنت لفترة طويلة في اي حفلة او زيارة يكوني هو مطلبي كوب كبير من الماء :unsure: وعادة ما يسألني المضيف بعد كل كوب ماء تحب تشرب حاجة تانية :P وبالحاح عصاير او مشروبات غير كحولية (ملحوظة انا لا احب العصائر المحلاة احب العصائر الطازجة ولا اشرب مشروبات كحولية أو مشروبات غازية على الاطلاق) فيكون طلبي ماء :angry2:

القهوة و الشاي من مشروباتي المفضلة وهي مزاجات ففي فترات تكون القهوة سيدة الموقف لفترة طويلة فالساعة العاشرة صباحا هو بريك القهوة (يا سلام لو كولومبي :huh: )بالحليب مع حبة من دونات الشكلاته الطازجة :)

واحيانا كوب من الشاي السادة مع شندويش جبنة او كرواسون سادة او بالجبنة :lol:

ومرات شاي بالحليب مع قطعة كيك او دونات محلاة :lol:

فالموضوع طقوس

فاذا كان هناك شيء حلو مع القهوة بالحليب او الشاي بالحليب فهو بدون سكر

أما القهوة التركي فأفضلها سادة مع قطعة دارك شوكلت وإلا فهي مضبوطة ( علشان كده كثيرا ما احمل تمويني من الدارك شوكت في جيبي )

أماالعصائر فإفضلها طازجة في وقتها بأغلب أنواعها :)

رابط هذا التعليق

فى حياه كل واحد منا مشروب مابقدرش يستغنى عنه

انا واحد من الناس مقدرش افتح عنيا من النوم بدون الشاى .و ساده ( من غير حليب ) و كشرى ( مش فتله )

فى ناس متقدرتش تفتح عينيها من غير القهوه او النسكافيه

طبعا عارفين انا كتر تناول اى مشروب بكثره مش مفيد

بس العلماء بيكتشفوا كل يوم فوائد عديده للشاى

و القهوه كمان مفيده جدا بس ماتتعداش فنجانين فى اليوم

يايلا كل واحد يقول ايه اكتر مشروب بيحبه .. و كمان بيحبه ليه . و بيشربه كام مره فى اليوم

ها .. حد قال شاى . قهوه . بيبسى حاجه ساقعه هنا

كل المشروبات التي ذكرها الجماعة مطلوبة ولها وقتها (إلا الفودكا بتاعة رمضان طبعاً) ، على فكرة فيه واحد بتاع كشري مش فاكر اسمه في مصر، عنده حاجة اسمها (فودكا) حاولت أفهم إيه هي .. قالوا ... دي (دَقَّـــــة) بفتح الدال وتشديد القاف ...

لكن رأيي زي ما قال أخويا أبو علي ..

الشاي

الشعب المصري .. تقريباً في مجمله ... باستناء فئات معينة ... الأصل هو أن للمصريين صديقان ::

الشاي

والفول

صح ؟

اخونا العزيز الجميل الرافعى

معك حق الشعب المصرى له اصدقاء منها

الشاى

الفول

ام كلثوم

الاهلى و الزمالك

و يمكن ديه حاجات بتميزنا فى الشعوب العربيه كمصريين كطبيعه شعب و مزاجه

و برضه اكيد احنا معروفين ان احنا شعب ( مزاجى ) الطابع

بس خلينا برضه فى الشاى و سيبنا من ( المزاج ) ليفهمونا غلط و يقبضوا علينا :)

تشرب شاى ؟

سيدنا على بن ابى طالب

( لا تتم فائده الانتقال من بلد الى بلد الا اذا انتقلت النفس من شعور الى شعور ... فاذا سافر معك الهم فانت مقيم لم تبرح )

( ليست اللذه فى الراحه و الفراغ . و لكنها فى التعب و الكدح و المشقه حين تتحول اياما الى راحه و فراغ )

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

و بمناسبه الشاى و فصوله معايا

انا معروف وسط اهلى و اصحابى ان الشاى عندى من اساسيات حياتى بمعنى الكلمه .و مقدرش استغنى عنه . فلما اتجوزت و طلعنا الهانى مون انا و مراتى تركيا و نزلنا على الاوتيل و رحنا نفطر . لقيت حله سخنه مقلوبه كده و مكتوبه عليها ( ميه سخنه ) و ( شاى ) انا مكدبيتش خبر قمت حاطط الشاى و ادوقه ( طعمه استغفر الله العظيم ) تثيل و مر و غير الشاى اللى انا اعرفه . المهم لقيت واحد جه من ورايا . اخد كوبايه حط مياه سخنه الاول و بعدين حط الشاى ( يا ولاد الارندلى ) انتم بتخففوا اصلا بالميه السخنه . المهم باظت الاصطباحه بتاعت فاتعكننت و قولت امشيه قهوه لحد مانشوف الناس ديه ..

اسكت انا باءه بعد ماتعكننت . ابدا . قلت لمراتى افطرى انتى براحتك انا حاروح سوبر ماركت اجيب حاجه و جاى .. رحت جبت شاى فتله و كيلو سكر و رجعت على الاوتيل . جبت الكوبايه . حطيت سكر . و بعدين فتحت الفتله و دلقتها زى مابيقولوا و بعدين حطييت الميه السخنه . و الناس من حواليا مستغربين ايه اللى بيعملوا الشخص ده

و عنها رازع يا محترم فى جيب قميصى اربع خمس باكواى شاى فتله و ماشى بكيس سكر فى شنطه المدام و اروح اى مكان فيكى يا تركيا اطلب كوبايه و ميه سخنه و افضل اعمل ادامهم اللى بعملوه ( شاى كشرى مصرى على حق ) مش العك اللى بيشربوه

و من يومها اتعلمت لما اسافر بره مصر . استوك شاى عروسه فى شنطتى و اى حد اسمع انه جاى من مصر اطلب منه شاى عروسه ..و الناس تستغرب طيب اطلب اى حاجه اقولهم شاى و بس .

الى ان وفقنى الله و عثرت على كنز فى ابو ظبى

محل مصرى بيبيع شاى العروسه

و بكده مبقيتش اطلب حاجه من مصر غير انهم يدعولى ..

و شكرا ميرسى يا دنيا . دوشتكم معايا

سيدنا على بن ابى طالب

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

عرقسسسسسسسسسسسسسسوس

ولا شيء الا العرقسوس

اهواه... واتمنى لو القاه ...

العرقسوس اجمل مشروب في حياتي ... رمضان مش رمضان .. لازم العرقسوس

لو لقيت بياع عرقسوس بيضرب على السجات الي هو شيلها لازم اشرب من عندة كوبيتين تلاتة

كلكم راعي وكلكم مسؤل عن رعيتة

اصلح رعايتك لمن ترعاهم

يصلح من يرعاك رعايتة لك

رابط هذا التعليق

عرقسسسسسسسسسسسسسسوس

ولا شيء الا العرقسوس

اهواه... واتمنى لو القاه ...

العرقسوس اجمل مشروب في حياتي ... رمضان مش رمضان .. لازم العرقسوس

لو لقيت بياع عرقسوس بيضرب على السجات الي هو شيلها لازم اشرب من عندة كوبيتين تلاتة

[/quote

بمناسبه العرقسوس . انا ماكنتيش باطيقه و لا اطيق طعمه اصلا و مبحبوش خالص

لحد ما فى يوم اختى اللى عايشه بره طلبت منى اشتريلها كيلو تاخده معاها

نزلت الحسين و رحت عند تقريبا خضر العطار و لسه داخل المحل لقيته حاطط يفطه كبيره عن عظمه و فوايد العرقسوس الصحيه

الفكره ابتديت تننعش عندى بعد ماقرايت فوايده الرهيبه

لما اتغربت لقيت واحد معانا بيموت فيه و باعت جايبه من مصر و بيعمله استاذ

ابتديت اشرب معاه كل لما يعمله و فعلا ابتديت احبه .. بس علشان مفيد مش علشان طعمه

و صباحوا ضرب على الصاجات يا عرقسوس .. من غير فلوس . قرب و دوق

سيدنا على بن ابى طالب

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

واللهي يا بابو علي انا معرفش فويد العرقسوس , انا بحبة كدة لله في لله لانة المشروب الوحيد الي بيروي عطشي غير المية يعني لما اكون عطشان اشرب مية او عرقسوس لكن لو شربت اي حاجة تاني مرتويش

يا ريت تقولنا على فويدة لو كنت تعرفها :closedeyes:

كلكم راعي وكلكم مسؤل عن رعيتة

اصلح رعايتك لمن ترعاهم

يصلح من يرعاك رعايتة لك

رابط هذا التعليق

واللهي يا بابو علي انا معرفش فويد العرقسوس , انا بحبة كدة لله في لله لانة المشروب الوحيد الي بيروي عطشي غير المية يعني لما اكون عطشان اشرب مية او عرقسوس لكن لو شربت اي حاجة تاني مرتويش

يا ريت تقولنا على فويدة لو كنت تعرفها :closedeyes:

أظهرت حديثاً نتائج إحدى الدراسات - التي أجرتها مجموعة من الأطباء في مصر - أن نبات العرقسوس يمكن استخدامه في علاج : الربو ، والسعال الجاف ، أمراض الصدر بعامة ، وكذلك فإنه ينشط الكبد في أدائها لوظائفها ويروي من العطش .

وأرجعوا هذه المزايا إلى أحتواء العرقسوس إلى كميات كبيرة من مادة ( الغليسريزين ) التي تبلغ نسبة حلاوة السكر العادي بنحو 50 مرة .

وكذلك يحتوي على مواد سكرية ، ونشوية ، واصماغاً ، ومواد رغوية تماثل الصابون في خاصية إحداث الرغوة ، إلأى جانب عناصر أخرى .

ويذكر أن العرقسوس يستخلص من الجذور التي تختلف نوعية استعمالها باختلاف نوعياتها ، فالذي يستخلص من الجذور العادية يستعمل شراباً يروي لهيب العطشى في فصل الصيف ، وفي موائد الأفطار ، وكذلك يستعمل في غسيل العيون .

أما الذي يستخلص من الجذور الجيدة فتُحضر منه خلاصات مركزة وسائلة لتحلية الأدوية وتلطيف طعمها غير المستساغ . وكذلك يدخل في تحظير مسحوق العرقسوس المركز الذي يحتوي على : العرقسوس والسنامكي والكبريت .

وكذلك تستعمل العرقسوس في الأطعمة والحلوى لتكسبها نكهة سائغة وطعماً لذيذاً .

كما أنه يدخل في صناعة الألواح العازلة للحرارة ، وفي تسميد بعض أنواع النباتات ، إضافة إلى رغوته التي يحدثها يمكن أستعمالها في إطفاء الحرائق .

, و ايضا ...

العرقسوس

العرقسوس نبات بري معمر من الفصيلة البقولية، ويطلق على جذوره (عرقسوس) أو (أصل السوس) وهو مشهور في البلاد العربية منذ أقدم العصور.

ينبت في الأرض البرية حول حوض البحر الأبيض المتوسط.

المادة الفعالة في السوس:

هي الكلتيسريتسن، وثبت أن عرق السوس يحتوي على مواد سكرية وأملاح معدنية من أهمها البوتاسيوم، والكالسيوم، والماغنسيوم، والفوسفات، ومواد صابونية تسبب الرغوة عند صب عصيره، ويحتوي كذلك على زيت طيار.

الخصائص الطبية:

ـ يصنع من جذور السوس شراب (العرقسوس) وهو ملين ومدر للبول، ويسكن السعال المصحوب بفقدان الصوت (البحة الصوتية) وهو مفيد في علاج أمراض الكلى.

ـ ويستعمل مسحوقه (ملعقة صغيرة مرة واحدة يومياً) في علاج قرحة المعدة والإمساك المزمن وعسر الهضم.

ـ أثبتت أبحاث حديثة أن العرقسوس مقو ومنق للدم، ومعترف بالعرقسوس في كثير من دساتير الأدوية العالمية.

طرق الاستعمال:

لعلاج الإسهال وتليين الأمعاء يسحق 40 جراماً من العرقسوس مع 40 جراماً من زهر الكبريت و40 جراماً من الشمر و60 جراماً من السنا مكي و200 جرام من سكر النبات، يمزج الجميع وتؤخذ ملعقة واحدة مساء كل يوم لتليين الأمعاء، وملعقتان صغيرتان مساء كل يوم لإسهال المعدة.

ـ جذور العرقسوس تخلط مع الجنسنغ وتغلى، وتؤخذ يومياً كشراب مقو عام وخاصة للقلب.

ـ يفضل عدم تناول العرقسوس في حالات فرط ضغط الدم؛ لأنه يسبب احتباس السوائل.

فوائد القهوه

--------------------------------------------------------------------------------

القهوه بذورتساعد علي إستهلاك السكر بالجسم مما يقلل من إحتمال الإصابة بمرض السكر ولاسيما النوع الثاني الذي يصيب البالغين. لأن القهوة فيها مادة تحول السكر لطاقة وليس لها صلة بالإنسولين. ويمكن معها تقليل جرعات دواء السكر.والقهوة بها أملاح معدنية كالماغنسيوم والبوتاسيوم وغيرها والتي لها قيمة غذائية . وتناولها بكميات كببرة ترفع الكولسترول وتزيد نخر العظام . والقهوة لها آثار حيوية متعددة في تقليل خطر تشكل الحصى ولا ترفع ضغط الدم في المرارة. ولوحظ وجود انخفاض في خطر أمراض المرارة بنسبة 40% بين الرجال الذين شربوا ثلاثة فناجين من القهوة العادية يوميا, مقارنة بالذين لم يشربوها, وارتفعت نسبة الانخفاض هذه إلى 45% عند الرجال الذين شربوا أربع فناجين أو أكثر من القهوة يوميا .وجميع طرق تحضير القهوة أظهرت هذا الانخفاض.والأثر الوقائي يرجع إلى مادة الكافيين لا سيما بعد أن لوحظ عدم وجود ارتباط بين استهلاك القهوة الخالية من الكافيين أو الشاي بأمراض المرارة. شرب القهوة بكافة أنواعها تفيد مرضي السكر والمرارة. وقد زاد خطر إنجاب مواليد ميتة بزيادة عدد فناجين القهوة التي تتناولها الأم الحامل أثناء الحمل. وبالمقارنة مع النساء اللواتي لا يشربن أي قهوة أثناء الحمل . و زاد احتمال المواليد الميتة الى 80%عند الحوامل اللواتي يشربن ما بين 4 و7 فناجين قهوة في اليوم أثناء الحمل. أما الحوامل اللواتي يشربن اكثر من 8 فناجين من القهوة فان احتمال ولادة مواليد ميتة زاد إلى 300%. ولكن لم يجد الباحثون أي علاقة بين شرب القهوة أثناء الحمل ووفاة الأطفال في السنة الأولى من حياتهم. ويعترف الباحثون ان الحوامل اللواتي يشربن كثيرا من القهوة يدخن كثيرا من السجائر في الوقت نفسه، وربما يشربن كثيرا من الكحول. ولكن حتى عندما اخذ الباحثون ذلك بعين الاعتبار فانهم وجدوا أن شرب القهوة يؤدي إلى زيادة احتمال موت الأجنة. وليس من المعروف العلاقة بين شرب القهوة وولادة مواليد ميتة. ولكن يعتقد أن الكافيين يؤدي إلى تضييق الأوعية الدموية التي تغذي الجنين عن طريق الحبل السري، مما يؤدي إلى نقص في الأكسجين الذي يحتاج إليه الجنين في عملية النمو. وفي الوقت نفسه، قد يكون هناك علاقة بين الكافيين ونمو قلب الجنين .ولا يجوز للحوامل أن يشربن اكثر من 5 فناجين من القهوة في اليوم. ولا يخفن من نتائج هذه الدراسة ويجب أن يواصلن استمتاعهن بشرب القهوة باعتدال.والقهوة ترفع الضغط لدي الأشخاص الغير متعودين علي شربها إلا لو داوم علي شربها ليتعود علي تحمل الكافيين بها .ولايشربها المعرضون للأزمات القلبية ولا يشربون أكثر من 4 فناجين يوميا .والقهوة تسبب الأرق والتوتر والعصبية والإحساس بنوبات من الخوف . لكنها لاتسبب قرحة المعدة رغم أنها تزيد من إفراز الحامض بها مما يزيد من القرحة وآلامها.والقهوة تحتوي على حمض التنينTannic Acid ومواد مضادة للأكسدة، وهي مواد مفيدة للقلب والشرايين. و المواد التي تحتويها القهوة قادرة على تخفيف آلام الصداع و مفيدة للكبد. وقد تساعد على منع الإصابة بالتليف الكبدي والحصوات التي تتكون في المرارة. ويمكن أن يخفف الكافيين في القهوة من مخاطر أزمات الربو، كما يساعد على تنشيط حركة القلب. وتناول القهوة بكميات كبيرة قد يزيد من عصبية المرء و سرعة ضربات القلب و ارتعاش اليدين. ودائما ما ينصح مرضى القلب والحوامل والمصابون بقرحة المعدة بالابتعاد عن احتساء القهوة . لأن بها كافيين يسبب شيء من الإدمان ولاسيما مع شربها باستمرار وايجاد قدرة علي تحمل جرعات أكبر مما يجعل الشخص يحتسي كميات أكثر ليصل للمزاج والتأثير المطلوب . وللإنسحاب من إدمان القهوة(الكفايين) يتناول القهوة المنزوع منها هذه المادة المنشطة .ولو أقلع عن إحتساء القهوة فجأة يشعر الشخص بغثيان وصداع . والرياضيون يتناولون كوبا من القهوة لتحسين الأداء .لكن لوجود مادة الكافايين يعتبر من المنشطات في التحليل. وهذا أيضا ينطبق علي شرب مشروبات الكولا لوجود هذه المادة بها . وشرب القهوة 4أكواب خلال 30 دقيقة قبل المباراة يوقع اللاعب في دائرة تناول المنشطات كما تظهر في التحاليل الطبية .ولتفادي هذا الإختبار علي اللاعب تناول 3أكواب قهوة خلال ساعة قبل المباراة وهذا ينطبق أيضا علي شرب الشاي لوجود مادة الكافايين المنشطة به . (أنظر : كافيين ) . والبن يفيد في ضبط الساعة البيلوجية بالجسم ولاسيما في حالة مرض السفر jet lag المعروف . فاذا كان المسافر متجها ناحية الشرق يحتسي فنجان قهوة بعد الظهر , ولو كان متجها غربا فيحتسيه بالصباح ليتغلب علي هذه الحالة .

و ايضا

كثير من الناس يعتقد ان القهوه مشروب سيئ السمعه فكثيرون يربطون بينها وبين سوء الهضم وارتفاع ضغط الدم واحياناً يؤكدون انها تسبب في الازمات القلبيه ولكن الابحاث الحديثه بينت ان شرب القهوه له منافع معينه طالما اننا لا نبالغ في شربها وهناك تسع فوائد في احتساء القهوه والمهم ان خبراء التغذيه يؤكدون ان القهوه لا تسبب الاد مان رغم انها تحتوي على مادة الكافيين والان الى فوائد القهوه التسعه:-

1- انها تزيد نشاط المخ

2- تحسن المعنويات

3- تقاوم بعض الامراض مثل مقاومة السرطان -امراض القلب - ظهور التجاعيد

4-انها تزيد من طاقتك

5-تساعد على ابعاد شبح مرض(باركينسون) عنك

6- تمنع الحصوه

7-تعالج السيلولايت

8-تمنع جفاف الجسم

9-تساعد على تخفيف ازمات الربو

سيدنا على بن ابى طالب

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة انا عايز اقول حاجة من امبارح بس خايف ... لكن هتوكل علي الله وهقول

بصراحة الشاي والقهوة اول ما اشربهم بيجيلي صداع ومغص :wub:

بجد والله والعظيم وبستغرب جدا لما الاقي حد بيقول انا عندي صداع يا ريت تلحقني بشوية شاي :wub:

لدرجة اني لما اقعد علي القهوة مع زميل عزيز وهو نظامه معروف اول ما يوصل شاي وبعد كده قهوة فيقول للجرسون الاستاذ ما لوش في الشاي ده من بتوع الملون :wub: يقصد طبعا الكركديه والينسون والنعناع ..... وطبعا الحكاية دي عامله مشاكل كبيرة كل ما اقعد مع حد واقوله ما بشربش شاي ببقي فرجة .

والمشكلة الاكبر اني زملكاوي ..... علشان تعرفوا ان المصائب لا تاتي فرادى . :wub:

رابط هذا التعليق

ممكن فوائد الفيرجن ماري لوسمحت ... :wub:

ياسلام عليها لما الطماطم والفلفل الأسود و نقتطين الليمون يكون كله فرش :wub:

ياسيدي

بس الفيرجن بس انما التانيه مش حلوه :wub: :wub:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

والله احترت اقول انهو مشروب بحبه لاني اكتشفت اني بشرب كل حاجه تقريبا بس بشكل اساسي انا مش بقدر استغنى عن المنبهات زي القهوة والنسكافيه والكابتشينو

فالقهوه بشربها ساده في مج وتكون بن غامق محوج بالحبهان واحبها قهوة فرنسيه واموت فيها لو عربي ...........

واممووووووووووووووت في النسكافيه بشربه زي الميه ........

وبحب البيبسي جدا والكوكاكولا ويا سلام لو واكله واضرب بعدها البيبسي واموووووووووت في بريل وبربيكان وموسي .....:)

وبليل احب اشرب اوي ينسون كامونيل تيليو نعناع بالينسون او حتى شاي باللبن بالنعناع يجنن .....

العصائر جتلي فترة لما كنت مع ايناس مش بنشرب غير الكيوى بس بحب الكيوى والاناناس واللمن والبرتقال والمنجه ....

اما الشاي اشربه لكن مش بيجيلي حاله هرش لو مشربتوش :wub:

بس جتلى فترة قبل تخرجى من الجامعه انا واختى واخويا وصاحب اخويا ومراته كنا مدمنين الشاي باللبن واذكر ان بابا في مرة اتاخر علينا في الحواله ومكنش معانا الي جنيهات بسيطه وفي البيت مفيش غير علبة شاي اعدنا نلم من بعض لحد مكملنا تمن السكر واللبن واعدنا نعمل شاي باللبن ونشربه في البلكونه واحنا بنضحك :wub: بس الحمد لله شفيت ومن يومها مش بحاول اشرب شاي بلبن ولو شربته مش بشربو بسكر علشان الادمان-_-

اخر حاجه لما بخرج برى مش بحب اشرب المشروبات التقليديه احب اجازف و اخد حجات غريبه او حتى حجات مش بعرف اعملها كافيه اوليه وكافيه لاتيه وموكاتشينو يعني اي حاجه غريبه بس بحب اني عامة لو برة اشرب حاجه فيها لكاكاو والكارمل لو مشروب غريب :wub:

بس مش قلتلكم بشرب كل حاجه تقريبا :wub:

بس الهرش يجيني لو مشربتش القوه والنسكافيه -_-

رابط هذا التعليق

بمناسبة المشروبات الغريبه

انا في مره من سنين دخلت كفيتريا فانا ونوره بنحب نجرب كل ماهو جديد وغريب خصوصا في كل ما يخص عالم القهوه

وكنت اول مره اقرأ قهوه بيضاء

انا بيني وبنكم قلت تلاقيها قهوه بلبن او شيء في هذا القبيل

لقيتهم جيبنلي فنجان وبراد صغير ودلقت لقيت ميا

قلت يبقو نسيو يجيبو البكتات بتاعت القهوه والذي منو

لان النسكافيه يقدم هناك كده

فلقيت ان الماء له رائحه عطريه

فدقتو واتضح لي ان القهوه البيضاء هي عباره عن ماء ورد مغلي وعليه نكهه تانيه لاعشاب لم اميز طعمها :wub:

محدش تاني يجرب حاجه ميعرفهاش :)

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

لما كنت في أستراليا كان في محل عصير جمب الجامعة بتاعتنا بيعمل عصائر فريش فلما رحتله أول مره دقت عصير البطيخ كانت أول مره في حياتي أدوقة بس بصراحة جميل جدا وأعدت فترة طويلة أتعاطاه ....... :wub:

أه وجت عليا فترة أدمنت فيها الحليب بالشعير, بس لما جيت هنا مالقيتهوش فاستبدلته بأوفالتين...

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

انا كمان بحب الحاجات الاصفره

يعنى يانسون- تليوا -كراويا -والياسمين -

والحاجات الى مضاف عليها نكهة مخالفة زى القهوة الى بالكراميل او بالشكولاتة او نسكافية بالفانيليا

وعصير الطماطم امووووت فية

بس كل دة حسب المزاج يعنى مش اساسى بس ظريف من وقت للتانى

انما الاساسى ماج الشاى بلبن

ونبى يا تانى انا عندى فضول من البتاعة دة الى بتشربة

معلش هو بيكون فية اية وبيتباع فين

معلش الجهل نور برضة :wub:

رابط هذا التعليق

ونبى يا تانى انا عندى فضول من البتاعة دة الى بتشربة

معلش هو بيكون فية اية وبيتباع فين

بيكون فيه المكونات اللى قال عليها زوهيري كده بالظبط

وبما انك من مرتادي شي جابي ... جربي تطلبيه قبل العشا وحددي لهم عاوزاه سبايسي اد ايه

(اكدي عليهم انه يكون فيرجن مش بلودي - نن الكوليك) :wub:

على فكرة كمان "تريانون" اساتذة فيه بيعملوه كويس اوي

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

تانى يعنى من الاخرهو عصير الطماطم بس سبايسى

طيب مانا باشربة فى شى جابى وتريانوا بس باطلب عصير طماطم مش الاسم التانى دة يا تانى

بس اشكرك برضة انك ركبت الاسم على الطعم :wub:

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة انا عايز اقول حاجة من امبارح بس خايف ... لكن هتوكل علي الله وهقول

بصراحة الشاي والقهوة اول ما اشربهم بيجيلي صداع ومغص :wub:

بجد والله والعظيم وبستغرب جدا لما الاقي حد بيقول انا عندي صداع يا ريت تلحقني بشوية شاي :wub:

لدرجة اني لما اقعد علي القهوة مع زميل عزيز وهو نظامه معروف اول ما يوصل شاي وبعد كده قهوة فيقول للجرسون الاستاذ ما لوش في الشاي ده من بتوع الملون :D يقصد طبعا الكركديه والينسون والنعناع ..... وطبعا الحكاية دي عامله مشاكل كبيرة كل ما اقعد مع حد واقوله ما بشربش شاي ببقي فرجة .

والمشكلة الاكبر اني زملكاوي ..... علشان تعرفوا ان المصائب لا تاتي فرادى . :lol:

يعنى مبتشربيش شاى و زملكاوى كمان .. قلبى معاك يا فتى :P

لما كنت في أستراليا كان في محل عصير جمب الجامعة بتاعتنا بيعمل عصائر فريش فلما رحتله أول مره دقت عصير البطيخ كانت أول مره في حياتي أدوقة بس بصراحة جميل جدا وأعدت فترة طويلة أتعاطاه ....... :D

أه وجت عليا فترة أدمنت فيها الحليب بالشعير, بس لما جيت هنا مالقيتهوش فاستبدلته بأوفالتين...

ليه و انت مشربيتش عصير البطيخ ده فى مصر عند توت اكسبريس اللى فى الدقى .... فاتك كتير

انصحك تروحلوا لما تنزل و تضرب من عنده طقم العصاير المحترم بتاعه و اللى منهم

بطيخ . كنتالوب . تمر . لب . جرجير ( مجرم الجرجير بتاعه ) . و بقدونس .. و دوم

صدقنى حتبقى مدمن للحاجات اللى عنده و بيعملهم حلو . بس ابقى افتكرنى بكوبايه جدعنه :unsure:

سيدنا على بن ابى طالب

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      الشوكولاتة.. لذيذة يحبها الجميع لكن لها قصة, وتفاصيلها تحيط بها الكثير من الأرقام كتجارة عالمية كما تحيط بهاعرض الصفحة
    • 0
      اليوم العالمى لذوى القدرات الخاصة 12/3 اسمحولى فى المقالة دى أكتفى باستعراض مجموعة من الصور وكلمة أوجهها للرئيعرض المقال كاملاً
    • 2
      بسم الله الرحمن الرحيم اظن ان الكثير منا قابل هؤلاء صنف من البشر صنف غريب يصيبك بالحيرة ؛ لم هو هكذا؟ وما الذي دفعه ان يكون هكذا ؟ وتطيل النظر اليه وتسترجع كلماته ..مواقفه..لعلك تجد شيئا يميزه حتى يكون بتلك الصورة!. انهم اناس يهيا لك انهم قبل تناول طعام افطارهم لابد ان يحتسوا كوبا من مذاب النشا. ايوه النشا -- فهلتخيلتم منظرهم؟ نحن نطلق على الفرد منهم..ده متنشي.. قد تقول :ربما لعراقة اصله. وتاريخ عائلته هو ..او لتربيته ونوع المدارس التي ارتادها ولدت عنده..او عندها..هذا الشعور بالعلو اي ا
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم اظن ان الكثير منا قابل هؤلاء صنف من البشر صنف غريب يصيبك بالحيرة ؛ لم هو هكذا؟ وما الذي دفعه ان يكون هكذا ؟ وتطيل النظر اليه وتسترجع كلماته ..مواقفه..لعلك تجد شيئا يميزه حتى يكون بتلك الصورة!. انهماناس يهيا لك انهم قبل تناول طعام افطارهم لابد ان يحتسوا كوبا من مذاب النشا. ايوه النشا -- فهلتخيلتم منظرهم؟ نحن نطلق على الفرد منهم..ده متنشي.. قد تقول :ربما لعراقة اصله. وتاريخ عائلته هو ..او لتربيته ونوع المدارس التي ارتادها ولدت عنده..او عندها..هذا الشعور بالعلو اي ال
    • 5
      السلام عليكم ..... انا جوازى ف القنصلية من يوم ١٤-١٢ ولحد دلوقتى مفيش اى اخبار عن التاشيرة وكل ماكلم المكتب يقولى بكرة او الاسبوع ده ومش عارف هتطلع امتى المشكلة انى كنت هناك من سنة ونص وواخد نهائى هل دى مشكلة ولا ايه والمكتب كان قالى ان شهادة التخرج مش هتحتاج تتوثق من الملحق لانها كانت متوثقة من ٤ سنين .... ياريت اللى يعرف ده عادى ولا لا اصلى قلقان جداااا وكل مادخل على موقع انجاز يقولى خطأ ف البيانات لحد مازهقت
  • أضف...