اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اكتر مشروب بتحبه و متقدرش تستغنى عنه ..

abo 3ali

Recommended Posts

فى حياه كل واحد منا مشروب مابقدرش يستغنى عنه

اكيد كلنا كمصريين بنحب الشاى بطريقه عجيبه و حتى لما حد يجى يعزم حد يقوله تعالى اشرب شاى

انا واحد من الناس مقدرش افتح عنيا من النوم بدون الشاى .و ساده ( من غير حليب ) و كشرى ( مش فتله )

فى ناس متقدرتش تفتح عينيها من غير القهوه او النسكافيه

طبعا عارفين انا كتر تناول اى مشروب بكثره مش مفيد

بس العلماء بيكتشفوا كل يوم فوائد عديده للشاى

و القهوه كمان مفيده جدا بس ماتتعداش فنجانين فى اليوم

يايلا كل واحد يقول ايه اكتر مشروب بيحبه .. و كمان بيحبه ليه . و بيشربه كام مره فى اليوم

ها .. حد قال شاى . قهوه . بيبسى حاجه ساقعه هنا

ان كنت لم تعرف مناقبه ... فاعرف مناقبه من ( هل اتى ) و كفــــى

" إختر ان تكون مغلوبا وأنت منصف ، ولا تختر أن تكون غالبا وأنت ظالم "

" الأخوان زينة في الرخاء، وعدة في البلاء"

" الأخوان في الله تدوم محبتهم لدوام سببها"

" ادب نفسك بما كرهته لغيرك"

" اعجاب المرء بنفسه يدل على ضعف عقله"

" أحمق الناس من ظن أنه أعقل الناس"

سيدنا على بن ابى طالب

( لا تتم فائده الانتقال من بلد الى بلد الا اذا انتقلت النفس من شعور الى شعور ... فاذا سافر معك الهم فانت مقيم لم تبرح )

( ليست اللذه فى الراحه و الفراغ . و لكنها فى التعب و الكدح و المشقه حين تتحول اياما الى راحه و فراغ )

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش عارف انا متيم بحب شئ اسمه عصير القصب :P

صحيح انا بتعطاه مره فى السنه ولا حاجه لكن هو الحاجه الوحيده اللى بيكون نفسى اشربها بعد كده مليش نقط ضعف لا فى اكل و لا فى شرب

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

مش عارف انا متيم بحب شئ اسمه عصير القصب :P

صحيح انا بتعطاه مره فى السنه ولا حاجه لكن هو الحاجه الوحيده اللى بيكون نفسى اشربها بعد كده مليش نقط ضعف لا فى اكل و لا فى شرب

الغربه حرمتنى من تانى امتع مشروب بالنسبه لى بعد الشاى .. عصير القصب

ساعات كان بيبقى نفسى اجيب ماكينه عصير و قصب للشغل و اطلب من الاوفيس بوى يعملى كل شويه .. احلام قصبويه ..

و انا كمان متيم زيك يا اوتاكا بعصير القصب

بس حبى الاول و الاخير و نقطه ضعفى هى الشـــــــــــــــــــــــاى

ان كنت لم تعرف مناقبه ... فاعرف مناقبه من ( هل اتى ) و كفــــى

" إختر ان تكون مغلوبا وأنت منصف ، ولا تختر أن تكون غالبا وأنت ظالم "

" الأخوان زينة في الرخاء، وعدة في البلاء"

" الأخوان في الله تدوم محبتهم لدوام سببها"

" ادب نفسك بما كرهته لغيرك"

" اعجاب المرء بنفسه يدل على ضعف عقله"

" أحمق الناس من ظن أنه أعقل الناس"

سيدنا على بن ابى طالب

( لا تتم فائده الانتقال من بلد الى بلد الا اذا انتقلت النفس من شعور الى شعور ... فاذا سافر معك الهم فانت مقيم لم تبرح )

( ليست اللذه فى الراحه و الفراغ . و لكنها فى التعب و الكدح و المشقه حين تتحول اياما الى راحه و فراغ )

مصطفى صادق الرافعى

رابط هذا التعليق

كوكاكولا فى الازازة الصغيرة اللى كانت دايما فيها شوارب صراصير

بس باشربها مرة ولا اتنين فى السنه لما بانزل مصر واقنع الناس اللى عايزين يكرمونى انى مش عايزة cans عايييييييزه الازازة يا جماعة :P

رابط هذا التعليق

بس باشربها مرة ولا اتنين فى السنه لما بانزل مصر واقنع الناس اللى عايزين يكرمونى انى مش عايزة cans عايييييييزه الازازة يا جماعة :P

انتي قلبك اسود كده ليه

شنابات الصراصير طلعتلك في الازازه من يجي 20 سنه ... :P انت لسه فاكره :D

انا بقه ما فيش اي حاجه في حياتي ما اقدرش استغني عنها

لما احس انه في حاجه هتاسرني ببعد عنها فورا يعني باشرب شاي بالنعناع ونسكافيه و كا بيتشينو وعصير واوقات ما اشربش غير مياه

تم تعديل بواسطة نانو

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

يا سيدي على الريتش بلد كوكتيل

ولا لما الواحد يحب يروق دماغه بواحد بيرلي تيث كوكتيل

روعه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بدون شك ... بيناكولادا

??????????

انا اهم حاجة عندى شاى باللبن ممكن 3 مرات فى اليوم فى مج اد مج الشوربة :P

ممكن الكاكاو فى حالات الأكتئاب

ممكن السحلب فى السقعة اوى

ممكن الشاى الاخضر بالنعناع :D

رابط هذا التعليق

اكيد كلنا كمصريين بنحب الشاى بطريقه عجيبه و حتى لما حد يجى يعزم حد يقوله تعالى اشرب شاى

الشاي الشاي الشاي.... أوصفلك يا حبيبي الشاي.....

أنا من أكبر أعداء الشاييات أو الشاي بكل ألوانه و القهوة بكل أنواعها.......

والناس دايما بتستغرب مني إزاي مصري و ما بشربش شاي, ده غير إن الموضوع ده دايما بيسببلي إحراج إن كل ما أزور حد بيقدموا شاي فابكتفي بإني أدوقه عشان ما كسفوش ولو خد باله اني ما شربتهوش يقلي ايه الشاي ما عجبكش, هوا بارد ولا ناقص سكر, ولا ولا ولا ... ولو أعدت أحلفله لتاني يوم اني مش أدر أشربه مش هايسبني إلا لما يشربهولي....

هاتقولولي طيب ما تقله انك ما بتشربش شاي, ماهو لما بقول يقوم عازم عليا بقهوة أو نسكافية, فطبعا هاقول إني ما بشربهمش فالحكاية بتنتهي إنه يجبلي بيبسي أو تانج....

و المشكله إن الأعده كلها بتبقى يا شاي يا قهوة و أنا الوحيد إلي بتبقى قدامي كباية عصير.... فابحس بإحراج شديد من الموضوع ده....

عشان كده بطلت أزور حد....

--------------------------------------------------------------------------------------------

- مشروبي المفضل -

هوا بصراحة مفيش مشروب معين بس أنا يوميا لازم أشرب علبة لبن (مالح) أكتيفيا - أما ليه بأه - فده لأني بحبه و ثانيا مفيد جدا.....

و بشكل عام بعشق حاجه إسمها سوبيا و تمر هندي بس مش بلاقيهم هنا كتير و خصوصا السوبيا مش بلاقيها خالص.....

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

لازم كوبايه الشااااااي المضبوطه

الصبح عشان باقي اليوم يكون مضبوط

لو مفيش شاي يبقى قريفه وصداع

بس فعلآ ليه المصريين بالذات بيحبوا

الشاي بالطريقه دي....؟؟؟

مع إن الشاي من المنبهات...

يعني بيفوق.....!!!!!!

عازفه على أوتار الذهب

ياعيني عليكي يا طيبه...لما بتضيعي منا....

لما بنصحى نلاقينا بقينا حد غيرنا......

وفعز الإحتياج لحضن يضمنا.....

وفعز الإشتياق لحضن يضمنا....

قادرين إزاي ندوس على قلب حبنا...

وبقينا إزاي كده....ياعيني عليكي ياطيبه......

رابط هذا التعليق

ماأقدرش أفتح عيوني إلا :) :unsure:

بمج قهوة ساده بن محروق

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

فنجان قهوه مغليه و ساده بدون سكر على الصبح مع صوت فيروز بدون فيروز متنفعش :)

ليس العار في أن نسقط .. و لكن العار أن لا تستطيع النهوض..

رابط هذا التعليق

بدون شك ... بيناكولادا

بدون شك انت رايق اوي يا واحد تاني :unsure: ....اليس البيناكولادا هذا هو شراب الجوز هند :)

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

فنجان قهوه مغليه و ساده بدون سكر على الصبح مع صوت فيروز بدون فيروز متنفعش :unsure:

ايه ده يامانو قهوة ومغليه وساده شكلك اول مابتصحى بتقراء صفحه الوفيات :angry2:

انا بقى ياجماعة بالنسبة للمشروبات مش مدمنه لشىء واحد او معين ولابد من انى اشربه يوميا وخصوصا الشاى ممكن اوى افضل شهور لما افتكر اشرب كوب شاى

لكن بحب النسكافيه والكابيتشينو بس برده مش يوميا يعنى كل يومين كدا اشرب منهم

وبحب عصير المانجو مووووووووووووووت :) بس يكون طبيعى طبعا

ااه افتكرت بحب فى الصيف اشرب البيبسى ويكون بارد جدا وكمان فيه قطع ثلج

تم تعديل بواسطة بنت النيل

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

بس باشربها مرة ولا اتنين فى السنه لما بانزل مصر واقنع الناس اللى عايزين يكرمونى انى مش عايزة cans عايييييييزه الازازة يا جماعة :angry2:

الأخت العزيزه جيهان ما تبقيش متزمته كده و بعدين مفيش حاجه بتفضل على حالها مش لازم يعنى البيبسى بشنبات الصرصار خلليكى متساهله شويه يعنى ممكن الحاجه الساقعه بأى بروتين و السلام :)

بصراحه يا شباب أنا فى الشتاء و الجو البارد ده أحب أشرب أى حاجه سخنه ما أكونش أنا اللى عاملها :unsure: و فى الصيف كلمنى عن العصاير الفريش و الفيروز فى مصر :)

دى لا باظت و لا خربت ..... و لا جابت جاز لا مؤاخذه

دى عيشه ظريفه جدا

و لا فيه دماغ ضربت ..... و لا حد بيشتكى لحظه

ماشيه و الأشيه معدن

http://www.youtube.com/profile_videos?user=drhouba&p=r

http://www.arabtube.tv/users/drhouba68

رابط هذا التعليق

مشروبى المفضل هوة

الشااااااااااااااااااااااااااااااى

وموش اى شاى لازم ليبتون خرز موش عارفة لية بعشقة مووووووووووت

ف اى وقت خصوصا الصبح

اما عن فوائد الشاى و اضرارة فكالتالى

ومن فوائد الشاى التى أكدها العلم أنه:

1 - يساعد على خفض الكوليسترول، والوقاية من الأزمات القلبية، وهذا ما يقره أساتذة القلب على مستوى العالم؛ حيث يعتبر الكوليسترول السبب الرئيس فى حدوث جلطات الشريان التاجى، وبالتالى الأزمات القلبية.

2 - يخفض من ضغط الدم،

لانة مدر للبول

3 - يساعد فى الوقاية من السكرى؛ إذ يقدم المؤكسدات الطبيعية فى الشاى - خاصة الأخضر - بمنع الإنزيم الخاص بتحويل النشا إلى سكريات بسيطة يمكن امتصاصها فى مجرى الدم، فينخفض بذلك مستوى السكر.

4 - يسهم الشاى الأخضر بشكل كبير فى وقاية الأسنان من التسوس، ويحمى اللثة من الالتهابات؛ حيث يعمل كمضاد للبكتريا المصاحبة للطعام، والتى تترسب على الأسنان، فيمنع تكونها، ويزيل الرائحة الكريهة من الفم.

5 - لا يساعد الشاى فقط على الاسترخاء، بل يمكنه أيضًا المساعدة فى التخلص من الكيلو جرامات الزائدة فى أوزاننا، فالشاى بجميع ألوانه يخدم النحافة؛ حيث يحفز ويقوى عملية حرق السعرات فى الجسم.

ويمتاز الشاى الأخضر بقدرته على تخليص الجسم من مواد سامة، ويحارب احتباس الماء، وينشط عمل الجهاز الهضمى، والكليتين، كما أنه يقلل من حدة الشهية.

6 - يحتوى الشاى على مواد تسمى «الفلافو نولات» تقاوم المواد المؤكسدة التى تدمر أنسجة الجسم وتفسدها، وبالتالى يعمل الشاى على وقاية الجسم من التحولات السرطانية.

إن المأخذ الوحيد الذى يؤخد على الشاى هو

الظن بإعاقته لامتصاص الحديد، والعلاج لذلك سهل، ويكمن فى تأخير تناول الشاى إلى ساعتين بعد الوجبة الغذائية، وتناول أطعمة تحوى فيتامين «ج» مع الحديد خاصة نباتى المصدر لرفع درجة امتصاصه فى الجسم ، مع عدم غلى الشاى مع الماء ، بل إعداده بطريقة الشاى «الكشرى» المعروفة، وهى إضافة الماء المغلى إلى الشاى فى الكوب أو الفنجان

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

انا عموما مفيش شيء ياسرني غير الكابتشينو والنسكافيه و القهوه الفرنسي

والشاي دا لو النسكافيه خلص

والله عليه فنجان القهوه من بن البدوي او العميد

والاحلى منو ودي هوايتي

فنجان القهوه من البن البرازيلي الي في محطة الرمل

يميزو المكان الجميل تشرب فنجانك على الواقف وتروح تصرف القرشين بعد كده في صفيه وسعد

اكيد في حد جربو

بالنسبه للعصاير البرتقال و الاناناس والكيوي واللمون في زبادي خلاط لو سمحت :unsure:

انا اعدت سنه كل يوم خميس اروح كفتريا في الكويت مع مجموعه من اصحابي كان الجرسون اول ميشوفنا ينزل طقم كيوي منغير منتكلم ايييييييه كانت ايام

شكرا خلتني استرجع ذكرايات جميله عن ازنكم هعمل لنفسي قدح من القهوه الفرنسي :)

تم تعديل بواسطة inas

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      الشوكولاتة.. لذيذة يحبها الجميع لكن لها قصة, وتفاصيلها تحيط بها الكثير من الأرقام كتجارة عالمية كما تحيط بهاعرض الصفحة
    • 0
      اليوم العالمى لذوى القدرات الخاصة 12/3 اسمحولى فى المقالة دى أكتفى باستعراض مجموعة من الصور وكلمة أوجهها للرئيعرض المقال كاملاً
    • 2
      بسم الله الرحمن الرحيم اظن ان الكثير منا قابل هؤلاء صنف من البشر صنف غريب يصيبك بالحيرة ؛ لم هو هكذا؟ وما الذي دفعه ان يكون هكذا ؟ وتطيل النظر اليه وتسترجع كلماته ..مواقفه..لعلك تجد شيئا يميزه حتى يكون بتلك الصورة!. انهم اناس يهيا لك انهم قبل تناول طعام افطارهم لابد ان يحتسوا كوبا من مذاب النشا. ايوه النشا -- فهلتخيلتم منظرهم؟ نحن نطلق على الفرد منهم..ده متنشي.. قد تقول :ربما لعراقة اصله. وتاريخ عائلته هو ..او لتربيته ونوع المدارس التي ارتادها ولدت عنده..او عندها..هذا الشعور بالعلو اي ا
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم اظن ان الكثير منا قابل هؤلاء صنف من البشر صنف غريب يصيبك بالحيرة ؛ لم هو هكذا؟ وما الذي دفعه ان يكون هكذا ؟ وتطيل النظر اليه وتسترجع كلماته ..مواقفه..لعلك تجد شيئا يميزه حتى يكون بتلك الصورة!. انهماناس يهيا لك انهم قبل تناول طعام افطارهم لابد ان يحتسوا كوبا من مذاب النشا. ايوه النشا -- فهلتخيلتم منظرهم؟ نحن نطلق على الفرد منهم..ده متنشي.. قد تقول :ربما لعراقة اصله. وتاريخ عائلته هو ..او لتربيته ونوع المدارس التي ارتادها ولدت عنده..او عندها..هذا الشعور بالعلو اي ال
    • 5
      السلام عليكم ..... انا جوازى ف القنصلية من يوم ١٤-١٢ ولحد دلوقتى مفيش اى اخبار عن التاشيرة وكل ماكلم المكتب يقولى بكرة او الاسبوع ده ومش عارف هتطلع امتى المشكلة انى كنت هناك من سنة ونص وواخد نهائى هل دى مشكلة ولا ايه والمكتب كان قالى ان شهادة التخرج مش هتحتاج تتوثق من الملحق لانها كانت متوثقة من ٤ سنين .... ياريت اللى يعرف ده عادى ولا لا اصلى قلقان جداااا وكل مادخل على موقع انجاز يقولى خطأ ف البيانات لحد مازهقت
  • أضف...