اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هما بيروحوا فين .... وبيجوا منين ????

Recommended Posts

أنا جيت انكد عليكم شوية علشان انا زهقت

اه بجد زهقت م القعدة في الشقة .. وقدام شاشة الكمبيوتر ...

انا بس لو فيه حد يعرف يقولي هما المصريين في الكويت لهم اي انشطة اجتماعية ... اي حاجة ... او اي مكان بيتقابلوا فيه .... بس علشان يعملوا حاجة مفيدة .... مكتبة ولا اي نشاط ثقافي ولا ترفيهي

طب فيه ناس هتقولي ما تعيش زي زملائك ماهي عيشة

طيب ما هو انا حاولت

بس كل واحد مقضي حياتي بالطريقة اللي تعجبه فيه اللي مش بيشبع نوم طول اليوم وفيه اللي مش بيغير التلفزيون علي قناة مش هتقدر تغمض عينيك لحد ما اشتري قطرة .... وفيه اللي لما يحب يفك عن نفسه ينزل يقعد علي سلم العمارة .... ترشحوا اعيش باي طريقة من دول

رابط هذا التعليق

• الردود 176
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا اهلا يا مصري

شوف يا سيدي ان اهارد عليك علي اد علمي

بالنسبه للنشاطات الاجتماعيه هنا في الكويت الحقيقه ما عنديش فكره عنها لكن علي الاقل اكيد في عزاب هنا في المنتدي ممكن يحكوا عنها

بس انا مش عارفه انت ساكن فين بالضبط ...فيه واحد نعرفه ساكن في الفراوانيه ...و عنده اولاده كبار يعني في ثانوي و بيقول انه فيه هناك نادي رياضي مجاني و بيجي كمان اتوبيس مخصوص في مواعيد محدده بياخد الناس اللي عايزه تروح النادي و يرجعهم تاني في مواعيد محدده

و كل النشاطات في النادي مجانيه....و لو تحب تعرف معلومات زياده ممكن اسالك

ثانيا لو ما فيش مكان قريب منك كده ...لازم تخرج تمشي او تجري ممكن علي الممشي علي البحر و ان كان بعيد حاول قريب من بيتك و لو لقيت زميل معاك يجري معاك كل يوم يبقي اجمل

ثالثا ...ما ينفعش تسلم وقتك كله للنت ...صحيح ممكن يكون فيه معلومات و فيه جديد...لكن برضه اوقات بيبقي مضيعه للوقت و فيه حاجات سلبيه انت اكيد عارفها كويس

لااااااااااااااااااازم تقرا....لازم تشتري و لو كتاب واحد كل شهر...في اي مجال انت تحبه و تختاره بنفسك...القراه من الكتاب مازال لها مذاق و متعه خاصه لا يضاهيها شئ

ممكن كمان تخلي عندك ورد يومي قراءه قران و تسابيح تحافظ عليه

رابعا....اتفرج علي التليفزيون ايه اللي يمنع ...شويه اخبار علي شويه افلام علي شويه دين..علي شويه ثقافه .

المهم انك ما تسلمش نفسك لحاجه واحده علشان ما تملش و تسيطر عليك

ممكن كمان تتفق مع زمايلك و تروحوا تشووا علي البحر مع بعض ...بشوف كتير جدا بيعملوا كده و بيبقوا مبسوطين...يعني نشاط و حركه و فسحه و تغير جوا و معقوله و مش هتبقي مكلفه يعني ممكن تعملوها اسبوعيا

قسم يومك...حسس نفسك انك عندك جدول لازم تنجزه هتحس ان اليوم عدي بسرعه و انت استفد و الحياه بقي لها طعم

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

لا معلش يانانو بقى انا مش عاوز الموضوع يمشي كده وبس

انا نفسي بقى نتقابل بجد...نفسي كل اللي في المحاورات اللي قاعدين في الكويت يتجمعوا بقى يوم خميس كده ونتقابل!!

نفسي اشوفكم كلكم!!!

انا هبدأ الحملة من هنا ومن بعدك انت وأخي سيف

لنفترض الاجتماع في مقهى الصخرةاللي جنب المارينا مول يوم الخميس الساعة التاسعة مساءاًً...

أو إلى من يفضل اللقاء في نادي ما...فانا موافق بردو....

المهم اللقاء...قلتم ايه ياجماعة!!

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

انا موافقه جدا يا عمرو

بس بص انا مش عارفه القهوه اللي بتقول عليها دي

لو نونكن تخليها ليالي الحلميه اللي علي البحر

ديه بقه انا بحب اروح فيها انا و جوزي.......و فيها كده جو مصري جميل...و شيشه كمان -_-

و نفس الميعاد و الحاضر يعلم الغائب

رابط هذا التعليق

أنا جيت انكد عليكم شوية علشان انا زهقت

اه بجد زهقت م القعدة في الشقة .. وقدام شاشة الكمبيوتر ...

انا بس لو فيه حد يعرف يقولي هما المصريين في الكويت لهم اي انشطة اجتماعية ... اي حاجة ... او اي مكان بيتقابلوا فيه .... بس علشان يعملوا حاجة مفيدة .... مكتبة ولا اي نشاط ثقافي ولا ترفيهي

طب فيه ناس هتقولي ما تعيش زي زملائك ماهي عيشة

طيب ما هو انا حاولت

بس كل واحد مقضي حياتي بالطريقة اللي تعجبه فيه اللي مش بيشبع نوم طول اليوم وفيه اللي مش بيغير التلفزيون علي قناة مش هتقدر تغمض عينيك لحد ما اشتري قطرة .... وفيه اللي لما يحب يفك عن نفسه ينزل يقعد علي سلم العمارة .... ترشحوا اعيش باي طريقة من دول

من واقع حياتي في الكويت لمدة 19 سنة تقريبا, مفيش أي انشطة إجتماعية أوثقافية أو ترفيهية منظمة للجالية المصرية في الكويت.

بس بشكل عام السالمية و الفروانية مليانين مصريين, ودايما متواجدين فيها, عندك مطعم مركز سلطان على البحر مليان مصريين خصوصا الأربع و الخميس بس خلي بالك بتحصل مشاكل كتير هناك.

و على كل حال الأخت نانو جابتلك من الأخر.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

انا نفسي بقى نتقابل بجد...نفسي كل اللي في المحاورات اللي قاعدين في الكويت يتجمعوا بقى يوم خميس كده ونتقابل!!

نفسي اشوفكم كلكم!!!

انا هبدأ الحملة من هنا ومن بعدك انت وأخي سيف

لنفترض الاجتماع في مقهى الصخرةاللي جنب المارينا مول يوم الخميس الساعة التاسعة مساءاًً...

أو إلى من يفضل اللقاء في نادي ما...فانا موافق بردو....

المهم اللقاء...قلتم ايه ياجماعة!!

الفكرة فعلا جميلة و ياريت تتحق و أنا مش بفضى غير يوم الخميس يعني لو هاتتجمعوا ان شاء الله هاقدر أجي, بس ياريت تقولي فين مقهى الصخرة ده, بصراحة أول مرة أسمع عنه, هوا جمب مارينا ولا في الكافيهات بتاعت مارينا بيتش, هاتبقى حاجة جميلة فعلا لو اتعرفنا على بعض في الحقيقة.

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا بالنسبة لدعوة تجمع المصريين في الكويت انا سبق وعرضت الموضوع ده ومفيش اي اجابة من يومها

بالنسبة للاخ مصري في الكويت

بص يا سيدي فيه عندك نادي الشعب البحري ده مكان جميل ومليان مصريين ولبنانيين وكل العرب

ثانيا ممكن تيجي تسهر معانا في مطعم ميس الغانم ده مطعم جميل وفيه قعدة حلوة

ممكن تعمل الرحلة بتاعتنا ودي بنسميها تسكع طبعا مش بالمعني المفهوم هوه بيكون تسكع محترم وده عبارة اننا بنطلع الساعة 10 مساء وما نرجع البيت الا الصبح ودي بتكون جولة على القهاوي والمطاعم يعني نتعشى وبعدين نروح القهوة نشرب شاي

وفيه سهرات تانية برده لو تحب حاضرين بس انته أأمر

وفيه عندك اكوا بارك ودي العاب مائية وفيها حاجات هتعجبك قوي

وفيه عندك المسيلة ودي برده ميه وما ادراك ما الميه

وفيه خمسين مليون حاجة

واخر حاجة انك تلف بالسيارة على الفاضي وتشغل اغاني

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

فيه برده حاجة حلوة قوي لتضييع الوقت

بس ممكن نعرف انته ساكن فين علشان نفيدك اكتر

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

ياعم رمضان اهي الناس هتتجمع اهو

والنبي خليك معايا كده عشان ننظم العملية

نانو اقترحت ليالي الحلمية يوم الخميس الجاي ..وانا موافق....وداركر معانا ...وطبعا سيف ماهيصدق...وانت بقى كمان لازم تيجي......عاوزين نبلغ كل اللي في كويت ...مين تاني ياجماعة ... طبعا انا اعرف مصرية في الكويت...بس من يومها وهي مش بتدخل عالنت.....مش عارف هي فيين!!!

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

اوكي كويس اوي كده

انا هابلغ بنت النيل و ممكن سما مصر اقدر اوصلها لو تفتكروها

اوكي

رابط هذا التعليق

حياك الله يامصري

الحقيقة بودي اضيف للمساهمات الجميلة جانب اخر وهو انك بدل ما تحاول تضيع الوقت تفكر ازاي تستفيد بتقسيم وقتك سواء لتعلم شيء جديد او اكتساب عادات جديدة وبعيد عن الانشاء مشروع الاترجة لحفظ القرءان ودي خطة علمية لحفظ القرءان الكريم كاملا او اندماجك في احد الكورسات ذات العلاقة بتخصصك ودي منتشرة وتتفاوت في تكاليفها وبتخرج منها بعلاقات وصداقات ام الاماكن فترجع لمزاج كل شخص واذا كنت من هواة القهاوي عندك ليالي الحلمية والسكرية في غني بالاس في السالمية............... مع تمنياتي بطيب الاقامة في الكويت

رابط هذا التعليق

شكرا ليكم كلكم

نانو والنسر ورمضان وخضر

انا ساكن في الرقعي القديم علي الدائري الرابع

طبعا فيه حديقة الرقعي

بس انا حفظت عدد الحشائش اللي هناك

رابط هذا التعليق

أنا طبعا مش في الكويت

بس حشرية شوية بعيد عنكم و بحط مناخيري في كل حاجة ... :)

أنا حشوف لكم مصرية بالكويت أصلها صاحبتي

و سما كمان أنا ممكن أقول لها

و أقعد أحسدكم على السهرة إللي حتقضوها مع بعض -_- :P

رابط هذا التعليق

كويس يا جماعة انكم أخدتم الموضوع جد, أنا معاكم إن شاء الله في أي حتة تروحوها, وليالي الحلمية أعدتها فعلا حلوة بس ياريت نبقى متفقين على الميعاد بالظبط و هانعرف بعض إزاي.

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

بس ياريت نبقى متفقين على الميعاد بالظبط و هانعرف بعض إزاي.

شوف يا داركر ياخويا ...

انا عن نفسي ممكن احط وردة حمرا في عروة الجاكيتة ... :P

الجاكيتة هتكون لونها ابيض ... (لان البدلة بيضا طبعا) ... :)

وهكون لابس جزمة ابيض فى اسود زى اللى كان لابسها فريد شوقي فى فيلم اسماعيل ياسين (المليونير) ...

(اصل انا احب طول عمري البس واتشيك ... خصوصا في الويك ايند) -_-

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

والله برافوا عليكم فعلا احسن ناس انا كنت خلاص فقد الامل في المصريين لانهم في الخارج دايما بينهم مشاكل وعمرهم ما بيشرافو ولكن انتم ممتازيين برافوا برافوا يا احسن ناس احنا هنا في فرنسا صعب نلاقي بعض ولكن بنكره بعض اكتر من اي شيء وربنا يستر علينا

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

بس ياريت نبقى متفقين على الميعاد بالظبط و هانعرف بعض إزاي.

شوف يا داركر ياخويا ...

انا عن نفسي ممكن احط وردة حمرا في عروة الجاكيتة ... :P

الجاكيتة هتكون لونها ابيض ... (لان البدلة بيضا طبعا) ... :D

وهكون لابس جزمة ابيض فى اسود زى اللى كان لابسها فريد شوقي فى فيلم اسماعيل ياسين (المليونير) ...

(اصل انا احب طول عمري البس واتشيك ... خصوصا في الويك ايند) -_-

و هتاقبلنا فين يا سي دي..... في الاحسا و لا الخبر و لا جده :D

حرام عليك اللي بتعملوا في الناس ده يا واحد تاني

الا اذا كنت ناوي تبعت لنا الاولاني :)

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      علاقة وطيدة ومتأصلة بين مصر والسودان بدأت منذ سنوات بعيدة, أبعد من المعروف من التاريخ القديم هناك على ضفاف العرض الصفحة
    • Guest من أثرياء التعويم
      1
      علي حين فجأة بدأنا نسمع عن عشرات الملايين لشراء و بيع اللاعبين في مصر ، مش بس كدة بدأنا نسمع عن عشرات الملايين في نفقات و مصروفات الأندية منين ده كله و إيه اللي حصل ؟ و الفلوس دي كلها بيدفع عليها ضرائب ... ضرائب حقيقية ؟
    • 11
      عايز اشترى جيتار... اجيبه منين؟
    • 7
      حبيت اناقش فكرة التبرع في حد ذاتها لأن حصلت مناقشات بيني و بين عدة أشخاص عن اعطاء اموال للمتسولين و رفضهم لفكرة اعطائهم و اننا لابد أن نختار أين نضع تبرعاتنا او صدقاتنا سواء كان ملابس او طعام او نقود بل ان هناك من يبرر لنفسه عدم رغبته في اعطائهم طعام لأنهم سيلقون به في القمامة !! أو ملابس لأنهم سوف يبيعونها ! و هنا وجدتني اتساءل هل نحن مسؤولون عما نتبرع يه أين يذهب و ماذا يُفعل به ؟؟؟!!! و ماذا يعود علينا من اخراج طعام او ملابس او نقود ك "متبرعين" ؟ نحن لا نضمن أبدا ماذا سيفعلون بما اعطينا
    • 4
      جالى عقد محاسب فى شركة مقاولات فى المملكه  الشركة ع موقع تصنيف المقاولين تصنيف رابع ..هى كده كويسه ولا لا وايه معنى التصنيف وبيفرق ولا لا فى تعامل الشركة مع الموظفين من ناحية الرواتب وكده ( ولو فى حد فى منطقة الباحة ياريت ) واستفسار تانى من الاخوه الخبراء انا  عملت كل الاجراءات وموش عملت تصريح العمل عملت بس تصريح السفر  هيحصل حاجه فى المطار ولا ممكن اعمله لو حصل حاجه فى المطار وبكام  مع العلم انى اول مره اسافر  افيدونى جزاكم الله كل خير 
  • أضف...