اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تحرش جماعى بالاناث فى وسط البلد.


Lembic

Recommended Posts

قرأت هذا الخبر ولآنى لست فى مصر الأن فأطلب من الذين يقيمون فى مصر أن يؤكدوا أو ينفوا هذا الخبر:

----------------------------------------------------

فضيحة وسط البلد .... و المدونون .

---------------------------------------

]

ممكن حد يؤكد أو ينفى الخبر من إخوانا اللى فى مصر؟ ياريت! :D

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 70
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش ممكن انا لسه كنت فى مصر وكل اللى معايا اجمع على انها امان جداً

حتى الصور المرفقه مش شكل ناس بتعتدى على ناس

غالباً ده كان عرض للفيلم وزحمه كالعاده او اى شئ اخر انت عارف فى مصر اى حاجه الناس تتجمع وتحب تشوف فيه ايه

لكن مصر لسه بخير ,ده اولاد اخواتى كانوا هايعملوا خناقه كبيره لما شافوا شابيين بيعاكسوا اتنيين محجبات وكنا فى وسط البلد فقلتلهم مانتوا تعرفوا بنات تخيل ماذا كان الرد انا ماحبيش حد يعمل كده مع البنت اللى اعرفها والبنت دى جايز الولد اللى تعرفه فى الجيش او شغل او ماتعرفش حد لكن حقها تمشى فى الشارع و تحترم.

ده الشباب المصرى واراءه يوم 8/10/2006

وماتقنعنيش بحاجه غير ده

اللى مش عاجبه نظام الحكم حقه ويمكن له الاعتراض لكن انك تظهر مصر زى عصانات غوغاء لالالالالالاللا

احنا لسه احسن من كل اللى حوالينا خاصه اسرائيل

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة الخير بيقولوا عيال من بولاق..مع أحترامي لكل أهلا بولاق والله ..بس أكيد النوعيه هذه..ماعندهاش أب ولا أم ,لا حد خالص من جد أو عم ..أو أو..يسأل الواحد فيهم كان فين وكان بيعمل أيه ومع مين....بمنتهي البساطه ممكن تجد الأب في السجن قضيه مخدرات والأم محترفة تسول..وبرضه بقول ..مع كل أحترامي لإهل بولاق..أكيد فيهم الشهم وأبن البلد..

يا جماعة اللي بينزل شارع جامعة الدول العربيه في أي وقت يجد صبيه صغار..منتشرين مابين تسول .وأشياء أخري..وربي زوجي كان في مرة هايضرب واحد منهم لغلاسته الشديده علي فتاة خليجيه..والولد كان مزودها علي الأخر في أسلوب التسول..ومافيش خمس دقايق إلا وسيارة ميكروباس بتجري وراهم وبتشدهم من هدومهم وهات علي البوكس..ومافيش فرق بين فتاه أو فتي من أي مكان يتمسكوا وأخر بهدله..المنظر والله كان يقطع القلب..مابين حزن علي هؤلاء الأطفال ومصيرهم الأسود..ومستقبلهم المشرد ووجود قنبله موقوته صدقوني هاتنفجر فينا أحنا في يوم قادم لا محاله وبرضه هانقعد نتفرج وننظر علي هكذا مواضيع بدون أيجاد أو المشاركه في أيجاد حلول صحيحه لهذه المشكله

ربنا يستر من الزمن القادم

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق
شارك

اتفق تماماً مع الفاضلة nash فى ان هؤلاء الصبية و الفتيات الصغيرات المتشردون قنبلة موقوتة و ستأخذ وقتها قبل الإنفجار ... و لعمرى هذا الإنفجار سيكون شديداً و عاصفاً نسأل الله السلامة ...

و قد بدأ الإعلام و الفن ينتبه لهذة الظاهرة .. تابعوا مسلسل اولاد الشوارع لحنان ترك... و ملحقات الجمهورية "دموع الندم" ...

44489_10151097856561205_1288880534_n.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

دار نقاش حول الموضوع فى حلقة امس من برنامج العاشرة مساء

بين مذيعة البرنامج منى الشاذلي وكاتبة (ساخطة) والتي اكدت الواقعة

واعتقد ان يتم فتح الموضوع مرة اخرى فى نفس البرنامج فى خلال اليومين القادمين

بعد تقصي الحقائق ...

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق
شارك

الفضيحة دى حصلت بالفعل ياخوانا .. وفعلا أذيع بيان آخر تناحة من وزارة الدخلية بيقول مفيش حاجة من دى حصلت ..

إللى عاوز يسمع البيان اللى يجيب الضغط .. ويشوف أقوال شهود العيان يدخل على موقع مصراوى حيلاقى وصلتين ممكن ينزل البيان وأقوال شهود العيان ويسمع بودانه ويشوف بعينه

http://masrawy.com/News/2006/Egypt/Politic...9/downtown.aspx

هذه هى أخلاق الزحام .. ففى الزحام تظهر أسوأ الأخلاق .. وما سلوكيات الناس فى الشارع اللى بتخلى الواحد يجيله إكتئاب فى كل خروجة يخرجها سواء ماشى أو سايق إلا من الزحام ..

وإن كان هناك من يلام (إلى جانب الأمن الغائب) فهو الأسرة .. والله أنا من زمان .. حتى من أيام الأمن والأمان .. أكره النزول إلى وسط البلد فى العطلات والأعياد .. مراتى وأولادى كانو بيقولوا إنى ببقى شابورة عكننة فى الأيام الزحمة .. لكن لما سمعوا وشافوا برنامج العاشرة مساء عرفوا إن الله حق .. حقيقى لم نسمع عن فضائح مثل هذه فى الإسكندرية .. ولكنها محتملة الحدوث فى أى مكان زحمة طالما أن السادة المسئولين عن الأمن يتولون أمن المواطن من خلف مكاتبهم .. واللى يروح يبلغ ياخدوا أقواله فى محضر حتى الواحد مايبلهوش ويشرب ميته من القرف اللى حيشوفه .. ويصبح مجرد محضر ضد مجهول فى دفتر الأحوال.

الأخوة الذين يتساءلون أين الأمن .. خلاص ياسادة الأمن أصبح هو أمن الدولة وليس أمن المواطن

تم تعديل بواسطة أبو محمد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

الاخوه الافاضل.

الموضوع يحمل فى طياته بعدا اكبر بكثير من مجرد الغياب الامنى وما الى ذلك او الانفلات الاجتماعى وتغير العادات والموروثات وانتشار الانحراف الاخلاقى.

اذا لابد من النظر الى الموضوع او الظاهره بشىء أكبر من التحليل العلمى بحثا عن الاسباب ووضع اسوء النتائج المتوقعه فى حال كونها ظاهره اجتماعيه تمثل بدء انتشار الغوغاء فى المجتمع اذ انها من الممكن ان تؤدى بنا الى نهايه اقرب ما تكون بما حدث فى الضواحى فى فرنسا و الصدامات التى تمت بين فئه سنيه معينه وسلطه الدوله الممثله فى وزاره الداخليه.

لابد من النظر الى الاسباب وعدم الاستهانه بهذه المؤشرات ووضعها فى خانه االانهيار الاجتماعى فقط... اذا ان هذه المواقف تعتبر مؤشرات خطيره على تغير التركيبه الاجتماعيه وظهور تصرفات دخيله على المجتمع المصرى ساهم فيها كل طبقات المجتمع المصرى بكل الوان الطيف به.

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

 

رابط هذا التعليق
شارك

أنا عاوز أسأل الأخوة اللى مش مصدقين إن ده ممكن يحصل:

هل لم تسمعوا من قبل الشباب يسبون بعضهم البعض بألفاظ نابية وأمام الناس جميعاً فى الشوارع وفى المواصلات العامة والميكروباصات؟

يا جماعة الشباب باظ -كتير منه باظ عشان مابقاش باعمم - وأنا بنفسى شاهدت حادثة قد تكون أقل بكثير من هذا الذى حدث ولكنها فى نفس السياق.

شاهدت بنفسى ثالث أيام العيد الساعة الثانية عشرة مساءً فى منطقة القبارى بالاسكندرية وأمام قسم شرطة المفروزة مجموعة من الشباب فى العشرينات عددهم تقريباً 10 يرقصون فى الشارع بطريقة هستيرية على أنغام الطبلة والصوت طبعاً عالى ﻷن فى سماعات كبيرة شغالة ولم أشاهد أى شئ يدل على أن هذا فرح أو أى مناسبة اجتماعية واستمر هذا المشهد لمدة 15 دقيقة تقريباً ولم أستطع أن أفسر هذا المشهد إلا بأن هؤلاء الشباب يفعلون ما يفعلون تحت تأثير المخدرات.

يحدث كل هذا أمام قسم شرطة ولا يفصل الشباب عن قسم الشرطة سوى شارع المكس وهذه المنطقة أيضاً لمن لا يعرفها مليئة بالسكان ولم أسمع أن أحداً اشتكى أو قام لهؤلاء الشباب ليتوقفوا خصوصا أن الوقت متأخر كما ذكرت.

لا تفسير لى لما يحدث إلا أن البلد بقت فوضى ومالهاش كبير واللى عاوز يعمل حاجة يعملها.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق
شارك

مش ممكن انا لسه كنت فى مصر وكل اللى معايا اجمع على انها امان جداً

حتى الصور المرفقه مش شكل ناس بتعتدى على ناس

غالباً ده كان عرض للفيلم وزحمه كالعاده او اى شئ اخر انت عارف فى مصر اى حاجه الناس تتجمع وتحب تشوف فيه ايه

لكن مصر لسه بخير ,ده اولاد اخواتى كانوا هايعملوا خناقه كبيره لما شافوا شابيين بيعاكسوا اتنيين محجبات وكنا فى وسط البلد فقلتلهم مانتوا تعرفوا بنات تخيل ماذا كان الرد انا ماحبيش حد يعمل كده مع البنت اللى اعرفها والبنت دى جايز الولد اللى تعرفه فى الجيش او شغل او ماتعرفش حد لكن حقها تمشى فى الشارع و تحترم.

ده الشباب المصرى واراءه يوم 8/10/2006

وماتقنعنيش بحاجه غير ده

اللى مش عاجبه نظام الحكم حقه ويمكن له الاعتراض لكن انك تظهر مصر زى عصانات غوغاء لالالالالالاللا

احنا لسه احسن من كل اللى حوالينا خاصه اسرائيل

والله يا أخ ميزو إنت باين عليك إبن حلال جدا جدا جدا. ربنا يكتر منك ويبعد عنك ولاد الحر..م اللى مفيش أكتر منهم ولا حتى الدبان اللى فى مصر!

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق
شارك

احتضنوا فتاتين خليجيتين وجردوهما من عباءتيهما

غضب في مصر بعد حوادث "تحرش جنسي جماعي" في قلب القاهرة

1654541.jpg

سائق تاكسي أنقذ فتاة من براثن مجموعة من المتحرشين

القاهرة-ا ف ب

تسود مصر حالة من الغضب بعد حوادث تحرش جنسي قامت بها اعداد كبيرة من الشباب في شوارع وسط القاهرة مساء اول وثاني ايام عيد الفطر ورأى فيها كتاب ومثقفون دليلا على "خلل يضرب روح الامة" وربما مقدمة "لثورة جياع او انتفاضة شعبية".

وكان كتّاب المدونات على الانترنت, الذين شاهد بعضهم الوقائع بنفسه وقام بتصويرها, اول من كشفها واطلقوا عليها "احداث الثلاثاء الاسود".

ويروى مالك مصطفي في مدونته "مالكوم اكس" ما شاهده بنفسه في شارع طلعت حرب بوسط مدينة القاهرة بينما وضع وائل عباس على مدونته "الوعي المصري" شريط فيديو قام بتصويره.

ويقول مالك في مقال بعنوان "السعار الجنسي في وسط البلد" انه شاهد مساء الثلاثاء الماضي (اول ايام العيد في مصر) مع عدد من اصدقائه "اعدادا غفيرة من الشباب تصفر وتركض في اتجاه شارع عدلي (وسط القاهرة) فتحركنا معهم لنرى ماذا يحدث وفوجئنا بفتاة في اوائل العشرينات تعثرت على الارض والتف حولها عدد كبير من الشباب يقومون بتحسس اجزاء من جسدها ونزع ثيابها عنها".

ويضيف ان الشبان كان يهاجمون أي فتيات او سيدات يسرن بدون مصاحبة رجال وانهم تحرشوا ببعض المحجبات والمنقبات. ويتابع ان فتاتين "ترتديان عباءات خليجية ظهرن فاحاط بهم الشباب تماما وقام عدد كبير باحتضان الفتاتين وخلع حجابيهما وكان هناك اطفال في الحادية عشرة والعاشرة من العمر يقومون بالدخول من تحت العباءات".

ويقول مالك مصطفى ووائل عباس ان الفتيات كن يهربن للاحتماء بالمطاعم او المحلات التي نجح بعض اصحابها في ايقاف سيارات اجرة لنقلهن بعيدا عن وسط المدينة.

وتؤكد الوقائع المنشورة في المدونات ان عدد رجال الشرطة في قلب القاهرة كان قليلا فلم يتمكنوا من منع التحرش.

واثارت هذه الحوادث اهتماما كبيرا وحقق موقع "مالوم اكس" ارقاما قياسية في عدد الزوار اذ بلغ عدد الذين قرأوا تقريره عن هذه الوقائع قرابة 18 الف شخص ووصلت التعليقات الغاضبة عليها الى حوالي 700 تعليق. وانعكس هذا الاهتمام في الصحف المصرية.

واليوم الاثنين, انتقدت الاديبة والناشطة النسائية سحر الموجي بشدة في مقال نشرته صحيفة "المصري اليوم" المستقلة الحكومة المصرية وحملتها مسؤولية ما حدث. وقالت الموجي "رغم تقديري لانهماك الحكومة في الركض وراء قطار النووي (مشروع احياء البرنامج النووي المصري المجمد منذ عشرين عاما) فإنني مصرة على التطفل عليها ببعض الاسئلة".

وتابعت "هل كنتم (المسؤولون في الحكومة) في الاساس قد منحتم هؤلاء الشباب وطنا حقيقيا فيه التعليم والرعاية الصحية ولقمة عيش كريمة ومشروع بيت وامراة وطفل ام ان انتهاكاتكم لحقوقهم لانسانية هي السبب في اطلاق شياطين هذه العدوانية الخارجة عن كل الاطر الاخلاقية". وتساءلت "اين ذهب امنك يا حكومة في هذا اليوم وهو الذي يسد عين الشمس وقت المظاهرات" السياسية. وتابعت "ان يوما كهذا من شأنه ان يسقط حكومات ويفيق شعوبا كاملة على عمق الهاوية التي وقعت فيها".

وفي المصري اليوم ايضا اكد الكاتب نبيل شرف الدين انه نزل الى وسط المدينة ثاني ايام العيد (الاربعاء) فشهد بنفسه احداثا مماثلة. وقال "شاهدت اعدادا غفيرة من الشباب تراوح اعمارهم بين الثانية عشرة والثلاثين يسيرون جماعات كالقطعان وكانوا يهتفون بعبارات قبيحة لا يمكن نشرها ووسط هذا الهدير كان هناك صوت نسائي يصرخ مستغيثا بينما المارة يتمتمون بعبارات ابراء الذمة من طراز لا اله الا الله".

وتابع "ان ما حدث يعني ان هناك خللا يضرب روح هذه الامة وان هذه السلوكيات ليست الا ارهاصات اولية لقادم اسوا وهو باختصار ودون التفاف سيناريو الفوضى سواء جاء في صورة ثورة جياع او انتفاضة شعبية".

وقال "مركز الجنوب لحقوق الانسان" في بيان ان "مجموعة كبيرة من الشباب قامت طوال ايام العيد بالتحرش بالنساء والفتيات في وسط البلد ووصل الامر الى حد تجريد بعضهن من الملابس ولم يكن للعدد القليل من رجال الامن دور يذكر في حماية الفتيات". وأكد المركز الحقوقي ان "ما حدث في وسط القاهرة يعتبر دليلا على مشكلات ضخمة يعاني منها المجتمع المصري بسبب الفقر والبطالة وتأخر سن الزواج وزيادة ثقافة العنف".

الوصلة من العربية نت - لا تنسوا قراءة التعليقات أسفل الخبر

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

بيان الداخلية يرفع الضغط !!!!

هما مش فالحين غير يضربوا المظاهرات و يحموا الريس و ابنه و يلفقوا الجرايم للناس و يقولوا عليهم مختلين أما أنهم يحافظوا على أمن الناس ...لا و ألف لا

طبعا هذه المأساة و لأن العدد كبير لن يستطيعوا أن يلفقوها لواحد غلبان و يقولوا مختل فلقوا الحل انهم يعملوا زي النعامة

حسبنا الله و نعم الوكيل

رابط هذا التعليق
شارك

الموضوع مغطى في "المصري اليوم". وسبب عدم تغطيته في وسائل الإعلام الأخرى هو اتباع سياسة "كل شيء تمام سياتك يا فندم"

بس أي حد عاش ثانوي في مصر في الخمستاشر سنة الأخيرة (المرحلة العمرية الغالبة للشباب اللي قاموا بكده) مش هيستغرب أنه حصل.

خلينا واقعيين. كون انه كان بيحصل في الدرا زمان معناه إنه من المؤكد أنه كان هيحصل في العلن في وقت من الأوقات.

ربنا يستر

في فرق دي دكتوره بين أن تكون ظاهرة .. وهذا والحمد لله ليس موجوداً في مصر

وبين حالات فردية نادرة من شباب فاشل ومش متربي .. ودي لابد أن ندق نواقيس الخطر وننبه لها لكي لا تتكر وتنتشر

هذا هو بيت القصيد

اعتقد إن كون معظم التعليقات تقول أن هذا يحدث كل عيد تقريبا يدخل اللي حصل ده في نطاق الظاهرة وإن كانت موسمية.

رابط هذا التعليق
شارك

شاهدت هذه المقابلة - المفزعة - بالصدفة

وهي جزء من برنامج العاشرة مساء من تقديم عمرو أديب

وهي فاصل من الردح المتواصل بين كرم جابر ضد عبد الحليم قنديل

http://www.youtube.com/watch?v=ALZks7jNK6I&eurl

شاهدوا بانفسكم

لعلنا نصل الى تفسير - مقبول - كيف وصل " جماعة " من شبابنا الى هذا الدرك الحيواني

لما غابت القدوة

لما غابت الاسرة

لما ضاعت وذابت وانسحقت الطبقة المتوسطة التي تحفظ قوام أي مجتمع

لما سادت ثقافة الـ " تخصيص " وعبادة المال وجعله معيار - وحيد - لتقييم البشر

لما تفرغ الامن لحماية الريس وبس

لما هجم علينا كلاب البيزنس وتحالفوا مع الخديوي القادم

لما انتهى من حياتنا كل صلة بالدين واصبح إمام المسجد محط السخرية في الاعلام

لما تبنى اعلامنا العري وجعلة - ثقافة - و وجهة نظر

لما لم نحرك ساكنا امام غول البورنو كليب

ولما نفوق ونرجع لاصولنا ونعرف احنا مين

يبقى فيه امل

وكفاية كده النهاردة .. على رأي والدنا الفاضل - المصري حتى النخاع -

الفاضل " اخناتون " المنتدى

وسلامتكم

1.png
رابط هذا التعليق
شارك

للأسف الروابط المرسله من الأخ عبدوس والأخ هادي مغلقه لنا نحن مغتربين الرياض..

ممكن يا جماعه تلخصوا لنا مادار في الحلقه

................................................................................................................

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق
شارك

طيب ..

نقول حاجه كلنا عارفينها ؟؟

ماذا عن الاتوبيسات العامه ؟؟

اللى بيستخدمها ح يفهم :closedeyes:

تلك السلبيات موجوده و معروفه و الاسباب : غياب الامن

ما حدث جريمه يعاقب عليها القانون و من يفعلها مجرم و لكن للاسف لا يوجد قانون .. فلا تستغربوا ان تسمعوا مثل هذه الاخبار و اكثر

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

طيب صحيح

اخى قال أصبح الأمن هو امن الدولة و ليس امن المواطن

طيب عايزين نقترح بكل امانة إنشاء وزارة أخرى جديدة تعنى بأمن المواطن وممكن تكون شركة خاصة 0 (انا باتكلم جد )

وممكن بقه تكون بنظام bot

يعنى شغل و تملك ( كدة باهزر )

لا تلوموا على سلبية المواطن فقد جرب الإيجابية كثيرا و لم تنفع !!

تحذير : ممنوع الإقتباس و التصوير !!

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق
شارك

يعني عايزين دينا ترقص في الشارع أمام احد دور السينما في عز الضهرفي العيد

و كرتونة البيض ب 23 جنيه

والبطاله في أعلى معدلاتها

و سحابه سودا

و ماء ملوث

و سرطان عند نسبه كبيره من الأطفال

وميحصلش اغتصاب جماعي؟

دول ناس شحنتلهم الزمبلك على آخره و طلقتهم في الشارع ربنا يستر و ميهجموش على الستات في بيوتهم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

يعني عايزين دينا ترقص في الشارع أمام احد دور السينما في عز الضهرفي العيد

و كرتونة البيض ب 23 جنيه

والبطاله في أعلى معدلاتها

و سحابه سودا

و ماء ملوث

و سرطان عند نسبه كبيره من الأطفال

وميحصلش اغتصاب جماعي؟

دول ناس شحنتلهم الزمبلك على آخره و طلقتهم في الشارع ربنا يستر و ميهجموش على الستات في بيوتهم

للأسف الشديد كلامك صح

فعلا الناس مشحونة لأقصى درجة

وقد يكون السيناريو المقبل هو القتل العلني في الشوارع أوالأنتحار الجماعي

حسبنا الله ونعم الوكيل

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...