اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تحرش جماعى بالاناث فى وسط البلد.

Lembic

Recommended Posts

قرأت هذا الخبر ولآنى لست فى مصر الأن فأطلب من الذين يقيمون فى مصر أن يؤكدوا أو ينفوا هذا الخبر:

----------------------------------------------------

فضيحة وسط البلد

إنه احد افلام الرعب او كابوس فظيع حاولت و أحاول ان اتماسك و اتمالك حتى لا أرتكب أي حماقات أو أتفوه بأي ألفاظ خارجة ما قرأته عما حدث في ميدان طلعت حرب و شوارع وسط البلد لنساء من بنات جنسي

أزعجني بشدة و أغضبني بشدة وكإمراة اخافني بشدة إنها فضحية و عار و إنحطاط و أحاول أن أتمالك مرة أخرى و أتحدث بالعقل

هالني ما حدث و لكنه لم يصدمني ففي الشارع المصري تتحول أي أنثى إلى كتلة من اللحم أو ملكية خاصة مستباحة لكل الذكور و تتعرض لكل أصناف و أشكال التحرش و الإيذاء من الكلمة و حتى اللمس نهاية بالإغتصاب ..... الظاهرة او المرض الذي أصاب المصريين منذ عقدين لم يحاول أحد الوقوف على أسبابة او علاجة بالرغم من أنه أصبح خطرا زاعقا و يمس أمننا ....الكل يضع رأسه في الرمال و كأن ما يحدث ليس في مصر .

هؤلاء الشباب أو الرجال الذين تحرشوا بكل فتاة و إمرأة عبرت وسط البلد في تلك الليلة من المؤكد ان لديهم خللا جسيما في تكوينهم ,لديهم تبلدا في المشاعر و فقدان للحياء و سلوكهم يجعلهم أقرب للحيوانات منها للإنسان .

لست مع من يقول أن الكبت الجنسي و تأخر الزواج و ما يعرض في الكليبات هو سببا لتلك الجريمة البشعة التي إرتكبها هؤلاء في حق الأخرون لأن الكثير أيضا من الرجال و الشباب يعيشون نفس الظروف و لكنهم لا يعتدون على النساء في الشوارع أو يتحرشون بهن كما انني لا أعتقد على الإطلاق أن بشرا و ليس حيوانا يستطيع أن يشعر بأي متعة في التحرش بالنساء بهذه الطريقة الشاذه التي حدثت في وسط البلد .

كما انني أعتقد انه حتى الرجال الذين يقومون بالتحرش اللفظي بالنساء في الشوارع (المعاكسه) لا يشعرون بالمتعة إلا في حلوقهم بعد يخرجوا ما ارادوا أن يقولوه و أن الموضوع مل هو إلا عادة و تعود أحمق.

أرى ان المشكلة تكمن في ان لدينا أزمة في التربية و التعليم و لا يوجد أي وعي أخلاقي أو ديني بالرغم مثلا من خطبة الجمعة كل أسبوع و العشرات من برامج الفتوى في القنوات الفضائية و الأرضية و التي تزيد من التخلف و الجهل و السلبية لدينا في مصر ..

ما حدث في وسط البلد لا يمكن السكوت عليه و إذا أضافنا ما حدث أيضا في وسط البلد يوم 25 مايو 2005 على سلم نقابة الصحفيين من تحرش ضد النساء نجد أن المصريات أصبحن هدفا للتحرش المنظم و الغير منظم مما يعد مصيبة و نقطة بل بقعة سوداء في التاريخ الإنساني للمصريين .

أعرف أن تلك الكارثة ستمر دون اي تحقيق رسمي أو معاقبة للجناة أو حتى محاولة لدراسة هذا المرض و إيجاد العلاج ....

منظمات المجتمع المدني بالرغم من قلتها و محاصرتها من قبل النظام الحاكم هي الوحيدة القادرة على ان تتحرك و تتفاعل و كذلك الصحافة و المدونون .

---------------------------------------

المصدر:

http://wa7damasrya.blogspot.com

تم تعديل بواسطة أحمد محمود

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق

• الردود 70
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا إله إلا الله

للمرة الثانيه أشارك ولا أجد مشاركتي..لعا المانع خير ةالله العظيم لقد وقف شعر رأسي من هول ما قرأت

وأقشعر بدني كله بسبب الألفاظ البشعه التي قرأتها في الرابط...

ياريت يحذف هذا الرابط البشع..فمكانه ليس هنا أبدا...

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

هل تذكروا اللواء أحمد رشدى ؟

كان وزيرا للداخلية فى الثمانينات من القرن الماضى !!!

وسعى للقضاء على التسيب و الإنفلات فى الشارع المصرى و كان من الصعب بل المستحيل على أى شاب أن يعاكس فتاة فى الشارع (باللفظ فقط ) لأنها تعتبر جريمة و يتم القبض عليه

الجميل أنها لا زالت جريمة و لكن لا يلتفت إليها احد فأصبحت شيئا عاديا

كان من يعبر الشارع فى غير أماكن العبور يدفع غرامة جنيه و خمسة صاغ!!

أشياء مضحكة مش كدة ؟

الله يرحمه لو كان ميت أو عايش بس نذكر الرجال بالخير تم التخلص منه و إقالته فى اقل من عام!!

ولكن لقد بدأنا من زمان قوى يمكن من ساعتها يعنى حوالى 25 سنة نجزأ القانون و نلغى أجزاء منه و نتحايل عليه كأن القانون هذا وضع من قبل الأعداء

ثم انتقلنا إلى الدين فاتخذوه هزوا و لعبا بل و تجارة للذين لا عرض لهم الذين اشتروا الحياة الدنيا بالآخرة

أصبحنا اعداء للدين و للقانون فما هو المتوقع ؟

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

قرأت الموضوع في عدد من المدونات المصرية ...

لا أستطيع أن أصف لكم مشاعري وأنا أتابع قراءة الموضوع ..

أكثر ما أثار دهشتي زز هو رد فعل بعض التعليقات .. وذكرهم بأن مثل تلك الأمور تحدث وتتكرر في الأعياد وفي بعض الأماكن المختلفة في مصر ..

مصر ..

بلد الأمن والأمان .. كما نتوهم ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

لا إله إلا الله

للمرة الثانيه أشارك ولا أجد مشاركتي..لعا المانع خير ةالله العظيم لقد وقف شعر رأسي من هول ما قرأت

وأقشعر بدني كله بسبب الألفاظ البشعه التي قرأتها في الرابط...

ياريت يحذف هذا الرابط البشع..فمكانه ليس هنا أبدا...

سيدنا محمد رسول الله ....

السلام عليكم ورحمة الله.....الاخت الفاضلة ناش....كما قلت ان المداخلة كان بها من الالفاظ ماهو افظع من الموضوع نفسه..وبالتالى حُذف الموضوع بما به من مداخلات....

ولهذا السبب اختفت مدخلتك الاولى....ومش منطقى ان المداخلة تحذف ونبقى على الردود...صح؟

وادى مداخلتك الثانية موجودة فى نفس الموضوع اللى مافيهوش الفاظ تقشعر منها الابدان ....

ولا تعليق لى على الموضوع حاليا.........

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

أنا لا أرى أي غرابة في الموضوع

يعني دي بقت حاجة عادية

والسبب

إذا كانت الدولة متمثلة في أجهزتها وخصوصاً جهاز الشرطة اللي المفروض إنه بيحمي الشعب .. هو أول من يقوم بالتحرش الجنسي ضد المواطنين

هل تذكرون يوم الإستقتاء على الدستور وما حدث للصحفيات اللاتي حاولن تغطية الحدث ؟

هل تذكرون ما يحدث في الإنتخابات والصور التي نشرناها هنا عن ضباط في الشرطة يقومون بسحل نساء مشاركات في الإنتخابات وتعريتهن في الشارع ؟

هل نسيتم ما يحدث في أقسام الشرطة منذ ثورة الكاكي المباركة إلى الآن والأعراض التي تُنتهك كل يوم سواء للرجال أو النساء ؟

بالله عليكم ... هل قرأتم عن مثل هذه الحوادث أيام الإحتلال البريطاني الذي لا دين له .. أو حتى أيام الإحتلال العثماني الذي أستمر عدة قرون ؟

حُكام مصر منذ عبد الناصر إلى مبارك لم يجدوا من يقف في وجوههم ويقول لهم لا .. نحن أصحاب البلد وأنتم الدخلاء .. فبالتالي يفعلون ما يحلو لهم ...

فبعد ده كله لما نلاقي شباب مُنحرف أخد الحكومة قدوة له .. يبقى لا نستغرب

ولما نلاقي إنفلات أمني لا حدود له في الشارع المصري وكل واحد مخترع لنفسه قانون ماشي عليه ... يبقى لا نستغرب

ولما نلاقي الرشوى مستشارة ومنتشرة زي السرطان ... يبقى لا نستغرب ... لإن الكبير بيسرق ..يبقى الصغير ما يسرقش ليه هو كمان ...

يقدر حد يقولي إيه دور رجال الامن في الشارع ؟

يقدر حد يقول كام شاب بيُقبض عليه بتهمة المعاكسة أو التحرش الجنسي ؟

ماذا فعلت الدولة بعد تزايد حالات الإغتصاب ؟

محاكمات وقضايا في الخفاء المجتمع لا يعرف عنها شيء وأحكام تُصدر وتُنفذ في السر ... يبقى فين الردع وفين العبرة للمجتمع وللفئة المنحرفة ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أخي العزيز .. سي السيد ..

مع إحترامي لوجهة نظرك ..

لا أرى فيما كتبته أي مبرر لأن نقول ...

أنا لا أرى أي غرابة في الموضوع

يعني دي بقت حاجة عادية

لأ .. هذه ليست حاجة عادية ....

نحن هنا غالباً ندافع عن مصر والمصريين ..

ندافع عن فقراء مصر .. وشعب مصر ..

وهذا هو واجب المثقفين في كل مكان .. ولا نتفضل به على أحد ..

ندافع عن الشعب المقهور .. من الحكم الظالم .. والطاغية المستبد ..

وندافع عنهم من الفساد الكاسح ..

ولكن .. أين هم من ندافع عنهم .. أين الشعب ..

إن هؤلاء الغوغاء المنشور عنهم الخبر .. هم صبية مابين 14 و 22 عاماً ..

أين آباؤهم .. وأمهاتهم ..

أين أجدادهم ..

أين أي حاجة .. أين من يرشدهم إلى الطريق الصواب ..

هل تعتقد أن أي من هؤلاء الصبية وجد عندما عاد إلى منزله من سأله .. أين ذهب ومع من وماذا فعل ...

هل المسئول عن ذلك الطاغية الحاكم ...؟؟؟ أم المسكين المواطن ..

هل هذا هو دور الحاكم أم الأب ...

نعم هناك غياب أمنب .. ولكن ماحدث وحسب ماتم وصفه حدث في وقت قليل .. من عدد كبير جداً من الصبية تحركم غريزتهم وسلوك القطيع ..

ردعهم كان يحتاج إلى جحافل كبيرة من قوات الأمن .. يصعب توفيرها دفعة واحدة في لحظة واحدة ...

خاصة .. وأنني أعتقد أن هذا سلوك غير متوقع أن يحدث أمام كل الناس في وسط الشارع الزحمة جداً ...

مرة أخرى .. مع إحترامي لشخصك .. إلا أنني أعتقد أنه قد جانبك الصواب في تقييمك لهذا السلوك ...

نحن ندافع عن شعب مقهور ..

ولكن هذا الشعب يجب أن يدافع عن نفسه ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله..........

اخى الفاضل أسد....انت تناولت نفس الفكرة اللى بتدور فى رأسى منذ ان اطلعت على هذا الموضوع ....وهى اننا يجب ان نتساءل اولا ..اين الشعب....اين الرجولة والنخوة...

بالرغم من انى لم اقرأ عن هذا الموضوع الا هنا ...الا انى لا اتصور ابدا ان يحدث ما حدث على مسمع ومرأى جموع من البشر ولا تملك الا ان تشجب وتستنكر...ده بقى مرض بقى....

حد فاكر حادثة العتبة..واللى قام فيها بعض الموتورين باغتصاب فتاة فى ميدان العتبة....

اريد ان انقل اليكم نبأ حزين............

اخوانى واخواتى الاعزاء ..يؤسفنى ان انقل اليكم خبر

انتقال عائل الاسرة الى الرفيق الاعلى ....

يعنى مات...القيم علي الاسرة مات............

ياترى الاسرة حتعمل ايه..؟؟حتسيب الناس يسرقوها وينتهكوا عرضها ..وتقعد تشتكى ؟وتستنكر وتشجب...ولا تبدأ تفكر حتعمل ايه بعد موته وترتب حياتها دون الاعتماد عليه....

وعائل الاسرة هنا ..هو الحكومة او الامن ..والاسرة اللى هو احنا.....

خلاص مافيش امن ..وخلاص مافيش حد بيفكر فينا...وخلاص لازم نعتمد على نفسنا.....

السؤال هنا بقى ...ايه اللى مطلوب مننا كأفراد علشان نحمى بلدنا ومن قبلها نحمى انفسنا وبناتنا وايضا اولادنا...

ماتيجوا نفكر بطريقة ايجابية ونضع الحلول...

يعنى كل واحد يسأل نفسه ..لو تم كده امامى ...حاعمل ايه؟.....

ممكن حد يجاوب؟...............

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

هو ما فيش شك و ما حدش ينكر ان الاخلاق هي السبب

الشباب ما بقاش عنده قدوه يا جماعه و بمعني تاني مالوش كبير

فين ضمير الشباب دول ؟؟؟؟؟

الشباب دول لو كان عندهم ضمير ما كانش فكر واحد فيهم يعمل كده لانهم معتمدين علي الزحمه الشديده و ما حدش هيقدر يحدد مين الجاني بالضبط

و بالتالي كان كل واحد جات له الفرصه لغايه عنده بدون مسئوليه جنائيه .... يبقي ما فيش فاضل سبب يمنعه غير ضميره و طبعا و للاسف ما فيش واحد منهم عنده ضمير

طيب الضمير ده بيجي منين؟؟؟؟

الضمير ده حاجه معنويه بتيجي نتيجه لغرس مجموعه من القيم والمبادئ اللي لما نخالفها نلاقي جرس جوانا بيدق و يقول ..انذار ..وقف هنا منطقه محظوره

طيب القيم والمبادئ دي بتيجي منين و مين اللي بيحطها ؟؟؟؟؟

بتيجي من الدين اول ...و ثانيا....و ثالثا....و عاشرا

و اللي مسئول عن غرسها الاسره اولا و ثانيا و ثالثا

و المدارس و الاعلام بكل اشكاله.... و دول ما فيش فيهم امل

يبقي دلوقتي اصبح العبء كله علي الاسره ...الاب الام الاخ الاكبر الجد او الجده

كل يوم و كل دقيقه لازم يبقي فيه توعيه و تنبيه و تشديد دائم ومستمر لان بقت الاسره لوحدها ضد كل المغريات اللي حوالين ولادنا من

اعلام فاسد و انترنت مفتوح علي مصرعيه و بلد ما لهاش كبير يحميها و يخاف علي شبابها و صداقات في المدرسه اللي فقدت دورها تقريبا في التربيه و اقتصرت علي التعليم و ياريته كمان نافع

و ربنا يقدرنا علي تربيه اولادنا علي الدين

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

ياجماعه الموضوع ده ظهر مره واحده وانهارده الصبح انا شفت موضوع هنا في المحاورات ورديت عليه بس الموضوع انحزف للكلام الخارج اللي فيه

بس ليه احنا مره واحده فقدنا الثقه في شبابنا انا لا اعتقد ان يكون الكلام ده بيحصل بالشكل الموصوف بيه في الموضوعات اللي منشوره في مواقع كثيره

وكلها بتستشهد بصوره والصور مفهاش مايدل علي ذلك علي الاطلاق

وكل المقالات منسوبه الي شخصيات كبيره ولا اعتقد ان اللغه التي كتب بها الموضوع تطلع من اي شخص متعلم مش من مثقف

فانا رأي في هذا الموضوع ان لبلبله الرأي العام

،ما معني ان عندما تمر فتات في الشارع في وسط البلد يهجم عليها الشباب

لا تعليق لجزء يهجم عليها الشباب بس كم عدد الفتيات والستتات في المتر الواحد في شارع في وسط البلد تحديدا في المتر الواحد مش في الشارع

الكل يقول عند مشاهده فتاه في الشارع كل الشباب يهجموا عليها معني ذلك ان كل فتره والتانيه علي ما تمر فتاه ده ولا في بلد ريفي

علي ما اظن ان مثل هذه الشوارع تكون مليئه ليل نهار

والغريب انهم يصورا عدد الشباب ما يزيد عن المئه يعني خلاص الكبت وصل لدرجه ان مائة شخص يتفقوا انهم يهاجوا كل الفتيات اللي في الشارع

بلاش فين الشرطة مفيش ولا راجل عنده نخوه في الشارع هيدافع عنهم اظن ده صعب ومستحيل

لا اذن ان ذلك صحيح

العبه تكمن في ان يفقد الشعب المصري الثقة في شبابه مثلما فقد الثقة في حكومته

هناك منتدي اماراتي واضع موضوع عنوانه تشبيه الرئيس المصري بالله

وده حصل من كثر شتيمه المصريين لرئيسهم الموضوع فيه مقطع فيديو لشاعر يقول قصيده يصف فيها الرئيس بمواصفات الاله

انا هحاول احط رابط للمقطع والي عوزه يبعتلي اميله وانا ارسلهولة

رابط هذا التعليق

يا إخوانى الأعزاء ارجو أن تستمعوا لى و تتواصلوا معى

والله أنا مش عايز أتفلسف

بس أرجوكم كل واحد يحط مراية قدامه و يشوف فيها نفسه كويس قوى

الموضوع مش دة حصل والا لأ و بيحصل كل يوم والا كل عيد والا كذبة ملفقة

أولا ردا على س س و أسد أنا متوقع يحصل اكثر و بيحصل اكثر و ف كل مكان فى مصر

أنا هاحاول امسك اعصابى و ماغلطش عشان خاطر ستنا فلانة و حارد عليها

شوفى يا ست فلانة لو حاجة زى كدة حصلت قدامى حابلغ البوليس

هأ هأ هأ

تفتكرى ممكن أى واحد يعمل إيه ؟

كل واحد بيقول مين اللى عنده نخوة

من فضلكم يا جماعة حاولوا تشوفوا ما وراء أى حدث و لا تتوقفوا عند حدث أو لا

هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.

رابط هذا التعليق

والله الموضوع ده قلب عليا المواجع فعلا

حاجة زي دي حصلت قدام عيني ثالث يوم العيد في بورسعيد ... لدرجة ان البنت وقفت تصرخ وتزعق والاولاد دي لا همها انهم في الشارع ولا ان في ناس شايفاهم ... والاغرب ان ما فيش ولا واحد اتحرك (وانا منهم للاسف) علشان يدافع عن البنت دي

انا لحد دلوقت متضايق جدا ومش طايق نفسي ... للدرجة دي وصلت اللا مبالاة بينا ان ده يحصل في الشارع وما فيش حد يتحرك

هو ايوه لبسها كان مش كويس بس برضو مش سبب كفاية للي حصل ده ....

رابط هذا التعليق

الله يسامحك يا اسد

أقتطعت جزء من كلامي وصورتني على إني بأشجع ده

بالمناسبة بقى

في أحد البرامج التليفزيونية أستضافوا مجموعة من الفتيات كانوا يستقلون تاكسي في شارع جامعة الدول العربية وتصادف في هذا اليوم إن مصر فازت بكأس الأمم الأفريقية ونزل كثير من الناس للإحتفال في الشوارع وبالتأكيد كان من بينهم مجموعة من الغوغاء اللي حاولوا يخطفوا هؤلاء الفتيات ولكن سائق التاكسي تصدى لهم بشجاعة ...

اللي عايز أقوله إن الموضوع ليس ظاهرة منتشرة .. يعني مصر لسه بخير

ولكن

في نفس الوقت لا يُمكن أن نجعل مثل هذه الحوادث حتى لو كانت بسيطة ولا تتكر كثيراً تمر بسهولة ودون معاقبة الجناة عقاب عسير وعلني

ونتوقف عن ترديد نغمة

حفاظاً على مستقبلهم

أو دول لسه صغيرين

زي ما حصل مع توتو ( تامر حُسني ) وهيثم شاكر

وزي ما لسه حاصل مع مجموعة الشباب البايظ اللي كانوا هايموتوا عبد الواحد السيد حارس مرمى الزمالك وأفرجت النيابة عنهم بحجة الحفاظ على مستقبلهم

وأعتقد إن التصرفات المنفلتة من الشباب بتحصل في جميع المجتمعات .. وأظن اللي عايش في السعودية شاف حالات مثل هذه

ولسه أقرب حادثة حصلت كانت في الرياض وتحديداً في طريق النهضة وييجي 5 عيال فاسدين حاولوا يهتكوا حياء بنتين كانوا ماشيين ومتغطيين كمان .. ومش بس كده دول صوروا اللي حصل بالبلوتوث على سبيل الفتاخر وبقوا يبعتوها لبعض .. لحد ما أنتشرت في كل الرياض وأنا عن نفسي جت لي نسخة على الموبيل .. وأمير الرياض نفسه جت له نسخة وأمر بضبط وأحضار هؤلاء العابثين .. وتطوع بعض الرجال ذوي النخوة ورصدوا مكافآت مالية لمن يدلي بمعلومات عن الجناة وبالفعل في ظرف عدة أيام كان مقبوض عليهم ليلقوا مصيرهم المحتوم ...

فبالتالي أنا مع تغليظ العقوبة على مثل هؤلاء

وأنا مع التنديد بالتهاون الأمني الذي أصبح موجود في مصر

وبقت وظيفة الشرطة هي حماية الريس وعياله

رابط هذا التعليق

أنا هاحاول امسك اعصابى و ماغلطش عشان خاطر ستنا فلانة و حارد عليها

شوفى يا ست فلانة لو حاجة زى كدة حصلت قدامى حابلغ البوليس

هأ هأ هأ

تفتكرى ممكن أى واحد يعمل إيه ؟

كل واحد بيقول مين اللى عنده نخوة

من فضلكم يا جماعة حاولوا تشوفوا ما وراء أى حدث و لا تتوقفوا عند حدث أو لا

السلام عليكم ورحمة الله.........

والله يا اخى الفاضل انا لما قرأت مداخلتك دى..قلت لنفسى هو ماله بيتكلم كده ليه...وعلشان مش عوايدك انك تهزأ من الاخرين او تتسبب فى احراجهم ..انا استغربت واجلت ردى عليك لحد ما اخدت تاكسى لحد معرض الصور..لانى كنت متأكده انى سوف اجد الاجابة عن تساؤلاتى هناك....وقد كان...

حأرد بس على الموضوع هنا..وبعدين ارد عليك فى معرض الصور علشان اوضح لك اكتر.........

الجملة المظللة بالاحمر دى ...مافهمتش انت حتمسك اعصابك عن الغلط معايا والا حتمسك اعصابك عن الغلط فى الموضوع يعنى؟؟؟...ولو انى الحمدلله عندى بصيرة لا بأس بها وبافهم مابين الحروف الا انه اختلط على الامر فى موضوع ستنا فلانة دى..وانا مش ست حد ..انا اخت لكم جميعا لو تقبلونى....كمان انا مش شيخة علشان ابقى ستنا ..ده انا كوووووول جدا...

وردا على سؤالك اللى بالازرق...انا اتوقع او أتمنى ..ان كل واحد يفتكر ان اللى بيحصل لها كده دى من دمه..ويشوف حيعمل ايه...ده لو مسك طوبة وحدفها ..حيجروا...ده لو خلع حزام بنطونه ونزل فيهم ضرب حيجروا...ده لو ولع نار فى شوية ورق وحدفهم عليهم حيجروا برضه....

المشكلة فين ؟...فى ان كل واحد بيقول وأنا مالى ياعم .....ومادام وصل الحال الى مستوى وانا مالى ياعم..يبقى اظن مش مقبول ابدا اننا نقعد نشجب ونستنكر...ولا ايه ...( قابلنى فى معرض الصور انا لسه ماخلصتش كلامى معاك)

استاذ حسين ..ممكن اعرف وانت منهم للاسف ليه؟...عايزة اعرف بس كان ايه تفكيرك وقتها ..يمكن نقدر نوصل لحل...يحمينا ويحمى اولادنا....

رابط هذا التعليق

==============================================================

ربنا يفتح عليكي يا نانو وعلى الجميع

طبعا في الآخر كل واحد سلط الخطأ على الشباب وصب كل غضبه عليهم وطالب بمحاكمتهم محاكمة علنية...

وان الحكومة هي السباقة في انتهاك الأعراض...

طيب محدش سأل ليه الشباب دول بقوا كدا...؟؟

هل عند احد شك بأن هؤلاء الشباب واقعين تحت تأثير المخدرات او الخمور حتي يغيب وعيهم وهم يقومون بفعلتهم تلك...؟؟

إذا من الذي ينتج هذه الخمور ويسمح بتداولها ويفتح حدوده امام تجار السموم وجميع انواع مغيبات العقل والدين...؟؟

هل عند احد شك ان الحكومة تحمي الساقطات على ايدي امناء الشرطة الذين يأخذون فِـرَد دورية منهم ويسمحون لهم ان يمشون بكل حرية في شوارعنا يغرون المارة والعابريين...؟؟

هل عند احد شك ان الدولة بقوانينها وسلطانها في البلاد تحمي هؤلاء الشباب من هذه الأفعال بأن تسمح بالفضائيات بالدخول لكل بيت بكل حرية كل يوم وتجعل من الشباب المضلل يظنون مع الوقت ان الفتيات كلهم كدا وانه بقى شئ عادي وليس غريبا عليهم كما قال سي سيد...؟؟

هل يعقل ان تقترب النار من عود الكبريت بهذا الشكل وتتعجبون لماذا أشتعل ...؟؟

حاكموا من تسبب بهذه النار المستعرة وهيّـأ لها مقومات وأجواء الإشعال محاكمة علنية قبل ان تحاكموا أدوات الإشعال..

255374574.jpgوَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ[/227576612.jpg

--------------------

رابط هذا التعليق

يا جماعة من فضلكم

انتم خلاص سلمتم بان البشاعة الجماعية دى تحصل هنا ف مصر البلد الاسلامى

وعلى مراى البصر من الكل وليس خفاء

كيف تشيع الفاحشة هكذا باللة عليكم بين اليوم والليلة

اولا الخبر دة لم ينزل ف اى جريدة حكومية ولا معارضة حتى

اذن هوة اكذوبة

ولعبة من احد

حتى نفقد الثقة ف شبابنا كما قال الاستاذ طيار

انا كنت ثالت يوم العيد ف القاهرة وماشية ف الشارع والدنيا كانت عادية وهادية جداااااااااااااااااااااااا

ولم اسمع عن هذا

باللة عليكم

لا تنساقوا ا ورا الشاءعات

بلدنا لسة بخير

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

مدونة الوعي المصري .. وائل عباس ..

ناشرة الموضوع بالصور .. بكاميرا وائل عباس بتاعة الموبايل ..

يمكنك التأكد منه .. وقراءة تعليقات عديدة في عدد من المدونات الأخرى .. مالك .. والشرقاوي وغيرهم ..

الموضوع في وصف أحد المعلقين عليه .. قال .. أنه في أحد التعليقات ...

انا لاحظت الظاهرة دي من حوالي تلات سنين ..

لما العيال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بتوع بولاق ييجوا شارع جامعة الدول

ويقفوا قصاد فرغلي ..

وتلاقي عينيهم على واحدة ,,.

و فاجأة

يهجم عليها يجي 100 عيل اكبرهم عنده 13 سنة

و هاتك يا وساخة ..

المنظر ده بيتكرر في كل عيد

في نفس المكان

قصاد فرغلي

وناصية فرغلي.. شارع الكوثر ..اللي بيمتد لشارع السودان

لا حولا ولا قوة الا بالله

الراجل هنا بيتكلم على أن مثل تلك الأحداث تحدث منذ عدة سنوات ..

ومن يقوم بها .. صبية ..

لاهم فاهمين معنى الديمقراطية أو الديكتاتورية .. أو الفساد .. أو غيره ..

ويمكن أصلاً مش عارفين مين رئيس الجمهورية ..

تم تعديل بواسطة أسد

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

في فرق دي دكتوره بين أن تكون ظاهرة .. وهذا والحمد لله ليس موجوداً في مصر

وبين حالات فردية نادرة من شباب فاشل ومش متربي .. ودي لابد أن ندق نواقيس الخطر وننبه لها لكي لا تتكر وتنتشر

هذا هو بيت القصيد

رابط هذا التعليق

اخوانى الاعزاء

قرأت الموضوع وانا غير مصدق وفى اعماقى انها من ضمن حملة الاشاعات على مصر وبعد قليل من التفكير وجدت انها يمكن ان تحدث قد لا تكون بمثل هذه المبالغه او قد تكون فهى نتاج طبيعى لما يحدث فى مصر من غياب الامن

ولكن لفت نظرى رد احد الاعضاء بغياب الرجولة والشهامة وهذا ما دفعنى للكتابه

اولا مصر لايوجد بها وجود امنى على الاطلاق لخدمة الشعب وجهود الداخلية موجهه للارهاب وحماية الشخصيات واحداث الشغب وكما ان الشعب مصاب بخيبة امل غير عادية فرجل البوليس وهو احد افراد الشعب لدية نفس الشعور ونفس اللامبالاه

ثانيا مصر عظيمة برجالها ونسائها الا ان ذلك لايمنع وجود منحرفين لم يردعهم القانون ولم يطبق عليهم فاصبحوا لايخشون لومة لائم ولا مطاردة ولا عقاب

ثالثا انقسم الرجال فى مصر الى قسمين قسم لازالت المرؤة والشهامة تملؤه وقسم عيش وخليك فى حالك وهم الاغلبية ولكنى لا اعتقد عندما تصل الامور لهذا الحد المذكور والعهدة على الراوى سيقف متفرجا

لايستطيع عقلى استيعاب حدوث مثل هذا الامر ولكنى لا انفيه وان كان اهالينا يمشون فى شوارع مصر جيئة وذهابا ولم نسمع بشىء واغلب اعتقادى انها مجموعة حثاله رات فتاه او اثنتين من فتيات عصرنا الحالى ذوى الملابس الغريبة فاعتبرتهم لقمة سائغة وجن جنونهم عندما رفضوا الانسجام معهم هذا ما يستطيع عقلى قبوله

رابط هذا التعليق

معي اكني لحد دلوقتي مش مصدق اللي حدث او علي الاقل بالصوره التي ذكر بها

بس القلق اني لقيت ان معظم الاعضاء هنا خافوا وخلاص اكن الرجاله في مصر بتجري وري الستات في الشارع وتقريبا الكل اتصل بأهل في مصر يحظرهم

ان اخواته وبناته ميطلعوش الشارع خالص لحد الرجاله متموت او اي حاجة تحصل

مش فاهم ازاي انتوا مصدقين الحكايه دي وبعدين الكلام ده كله ظهر في مدونات يعني مش في اي صحيفة انشاالله صفره حتي

الموضوع له ابعاد تانيه خالص غير الظاهر وارجوا الانتباه

فكرين حكاية دكتور السنان اللي تحرش بسيده بعد مبنجها في سنانها من يومها والستات معدتش بتروح لدكاتره السنان لوحده

علي الرغم انها بتروح لدكاتر اخطر وعندهم بنج كلي بس احنا لما بنخاف من حاجة بنبعد عنها بس واي حاجة شكلها لا طالما محصلش فيها حاجة

تنوية للاستاذة سهيلة الطاير مش الطيار الطيار ده بابا ( حسني يعني )

تم تعديل بواسطة eltayer
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...