اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اصحاب = بزنس

احمد هادي

Recommended Posts

مشكلتي انني لا استطيع ان اقضي وقتي معك لمجرد ان مصلحتي معك

ولا استطيع ان اضحك علي نكاتك السخيفة لمجرد انك رئيسي في العمل

ولا يمكنني ان اظهر لكي اهتمامي الزائف بك لمجرد ان كل من حولك يفعلون ذلك لأنك مهم بالنسبة لهم

انا لا أصاحب إلا من يستحق صحبتي

لشخصه لا لمصلحة

ولا اجامل الا من هو أهل للمجامله

لسلوكه لا لمنصبه

ولا أهتم إلا بمن هو أهل لاهتمامي

لاحترمي له لا خوفا ولا طمعا

وتلك هي مشكلتي هذه الايام

لا أعرف هل يفعل الناس من حولي ذلك بوعي ؟؟؟

أم هم يحبون نفسهم ومن ثم مصالحهم وبالتالي يحبون من يعتقدون أنه قادر علي ان يحقق تلك المصالح دون أن يشعروا

هل المعادله اصبحت

اصحاب = بزنس ؟

ولا في ايه ؟

أفيدونا أفادكم الله

تم تعديل بواسطة احمد هادي

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

انا لا أصاحب إلا من يستحق صحبتي

لشخصه لا لمصلحة

ولا اجامل الا من هو أهل للمجامله

لسلوكه لا لمنصبه

ولا أهتم إلا بمن هو أهل لاهتمامي

لاحترمي له لا خوفا ولا طمعا

وتلك هي مشكلتي هذه الايام

أفيدونا أفادكم الله

مشكلتى انى زيك... وده سبب كل متاعبى تقريبا.. مش بس لأنى بخسر من إنى مش بجامل ذوى النفوذ.. لأ.. كمان لأنى بتعب لما اللى له مصلحة عندى وتتقضى بينفض عنى

هل المعادله اصبحت

اصحاب = بزنس ؟

ولا في ايه ؟

غالبا هى دى لغة العصر

عشان كدة اتعلمت أسطح علاقتى بمعظم الناس.. و أتوقع اختفاء أغلب الأصدقاء فى أى وقت و أعتبر صداقات العمل "صداقات Disposable" تستعملها مرة و ترميها بعد كدة...

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

لازم نتعلم الفرق بين الصاحب والصديق

الصاحب او الزميل هو انسان تواجد في وقت معين وقي مكان معين وتحت ظروف معينه ادت الى تعاملك بعه بدرجه معينه من الالفه او الرسميات ويجب ان تتاكد انه بزوال هذه الظروف وهذه الـ "معينات " التي ذكرتها،، كلها او بعضها سوف تزول هذه العلاقه ، لذلك يجب ان تتعامل معه بناء على متطلبات هذا الموقف

اما الصديق فهو من تربطك بيه علاقه وصداقه وحميميه ليس لها رابط بظروف او مكان او حتى سبب وهذا هو من يجب ان تتمسك بيه وتتعامل معه بحب وهو اللي مش هيكون علاقته معاك علاقة {بزنس}

تحياتي

رابط هذا التعليق

عارف يا احمد انا ماكملتش وعملت الدكتوراة بعد الماجستير للسبب دة

الكلية عندنا دكتور واحد الى لازم اعمل معاه الرسالة علشان تخصصى

عرضت علية موضعين رفضهم قالى على موضوع حسيت انى مش عوزة ابحث فية فقلت مش عاملة لما الدكتور دخل المستشفى فى مرضة كتير قالولى فرصة زيارة وهدية والموضوع الى تخطرية حيوافق علية

سالت نفسى انا حروح علشان زيارة المريض صدقة ولا ريحة وفى ضميرى انى عوزة هدف تانى لاقيت ان جوايا الهدف التانى

فلغيت كل حاجة وقلت كفاية الماجستير

يعنى انا زيك معرفش اجى على نفسى مهما كانت الخساير

ودة الصح لازم تود الى يستحق ودك وصداقتك ومتجيش على نفسك ابدا تحت اى ظرف

من الصعب ان تكسب العالم وتخسر نفسك

رابط هذا التعليق

بص ياحمد ياخويا

الأيد اللي متقدرش تعضها ..........بوسها

ولو رحت بلد بيعبدوا فيها العجل ......حش واديله

واربط الحمار مطرح مايقول صاحبه

والجري نص الجدعنه

وعيش ندل تموت مستور

وأخيرا وليس آخرا

ماتقفش قدام القطر و تحرن

الكلام اللي فات كله أمثال ظاهرها سيء ما عدا الأخير وطبعا مش مفروض تطبقها ابدا بشكل حرفي

لكن حاول أحيانا تطبقها بشكل زكي

حاول

حتفرق معاك كتير

أوي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عزيزي زهيري

ممكن شرح مع أمثله ؟

ويا حبذا لو يكون فيه رسوم توضيحية :blink:

وبعدين تعالي هنا

انتا متأكد انك مش عضو في الحزب الوطني ؟ :P

تحياتي

تم تعديل بواسطة احمد هادي

يا امتي لا تفزعي من سطوة السلطان .....اية سطوة ؟ ما شئت ولي واعزلي ...لا يوجد السلطان إلا في خيالك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      أقدر أهمية الحوار السنوى حول أموال الصدقات خلال شهر رمضان لأنه يخص ركنا أساسيا من أركان الإسلام الخمسة ومهعرض المقال كاملاً
    • 3
      انصحك بمشاهدة فيلم "قسطي بيوجعني"  و يدور الفيلم حول سمسار التقسيط في حي شعبي حيث يقنع البسطاء بشراء سلع ليست في مقدورهم باقساط بسيطة تضمنها ايصالات امانة … ما علينا عدد لا بأس به من الغارمين الموجودين في السجون  هم طرف في عملية نصب بشكل او آخر  فهم يشترون كميات من السلع المعمرة بضمان ايصالات أمانة و يبيعون هذه السلع باسعار متدنية (حرق البضاعة) و يشاركهم الجريمة تجار يريدون بيع سلعهم بسرعة و ليس هناك ما يمنعهم من البيع مع معرفتهم ان المشتري غير قادر مثلا على استعمال جهاز تكييف في شقته الضيق
    • 2
      السلام عليكم ورحمة الله عندي سؤال مهم حفظكم الله ارجو ان تفيدوني بالاجابة انا عملت تاشيرة زيارة لحماتي للسعودية بالتحديد الرياض والتاشيرة نزلت على الجواز ولكن لظروف خاصة لن تستطيع الحضور للرياض في خلال الاربع شهور القادمة وهذا يعني ان التاشيرة ستسقط والسؤال هنا هل علي الغاء هذه التاشيرة او دفع غرامة معينه او التوجه مثلا للخارجية لالغاءها ام انها تسقط اوتوماتيكيا بعد تلات شهور بدون اي مسؤوليه عني او غرامة ؟؟؟؟ ارجو الافاده فيما علي ان افعله افادكم الله ولكم مني كل التقدير والمحبة
    • 9
      قال تعالى في حديثه القدسي " من رضى بقدرى ارضيته على قدرى .... و عزتى وجلالى لأرزقن من لا حيلة له حتى يتحير اصحاب الحيل " لا تعليق على الخبر ولكن سبحان الرزاق الوهاب بغير حساب
    • 2
      السلام عليكم ... انا ليا وضع غريب وخاص جدااا اتمنى المساعدة فيه من اصحاب الخبرة انا دكتور ( طبيب بشري ) بس انا سايب مهنة الطب من زماااان ، ومش حابب الشغل فيها ، وشغال في مجال برمجة مواقع الانترنت من زماان جدا ( من حوالي عشر سنين ) وواخد اجازة بدون مرتب من المستشفى اللي كنت شغال فيها وبطاقتي مكتوب فيها : طبيب بشري بمستشفى كذا .. حاليا انا قررت ادور على شغل في السعودية ، وبدات في رحلة البحث من خلال النت .. هل المهنة في بطاقتي هتعمل لي مشاكل صعب حلها ؟؟؟ وهل عملي في الحكومة هيعمللي مشاكل ؟؟
  • أضف...