اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Recommended Posts

سؤال تردد كثيرا  هل الديموقراطية تتلائم مع مجتمعنا ؟ أعرف أنه سؤال صادم  ببساطة كم مرة حضرتك حضرت إنتخابات النقابة المهنية التي تنتمي لها ؟

هل العيب في آلية الإنتخابات التي نطبقها ؟ ربما  في إنجلترا مثلا شاهدت طلاب المدارس يقومون بنقل صناديق الإنتخاب من مكان لآخر بدون هيلمان أمتي.

هل مع وجود تويتر و الفيسبوك  تغيرت مفردات الديموقراطية الموجودة في الكتب (إنتخاب ترامب و ماكرون)

عندنا في مصر 90 حزبا و لكل حزب عدة مقار متناثرة في البلاد

كيف يتم التواصل بين القواعد الشعبية و قادة الرأي في تلك الأحزاب  أكيد الرد الجاهز هو أن في الفيسبوك متسع و رد على السؤال  و لكن بالمنطق هل يليق أن تكون "مصارين البلد" على الفيسبوك الذي يدار من بعيد ؟

هل تذكرون تجربة السادات عندما أراد الإنتقال من نظام الإتحاد الإشتراكي إلى الأحزاب المتعددة.

هل تذكرون فيلم الإرهاب و الكباب و قول عادل إمام إيه مش عارفين عايزين إيه .. أتشنق أنا علشان علبة دوا !

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

في مصر و الدول العربية مافيش ديموقراطية بمعناها المفهوم 

في مصر و الدول العربية ما تنفعش الديموقراطية بمعناها المفهوم

مع تفسيرات دينية لنظم الحياة الأرضية .. لا يوجد مجال لتطبيق الديموقراطية بمعناها المفهوم

مع انفجار سكاني و ما يصاحبه من أمية .. جهل و  فقر لا يوجد مكان لديموقراطية بمعناها المفهوم

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

7 minutes ago, Scorpion said:

في مصر و الدول العربية مافيش ديموقراطية بمعناها المفهوم 

في مصر و الدول العربية ما تنفعش الديموقراطية بمعناها المفهوم

مع تفسيرات دينية لنظم الحياة الأرضية .. لا يوجد مجال لتطبيق الديموقراطية بمعناها المفهوم

مع انفجار سكاني و ما يصاحبه من أمية .. جهل و  فقر لا يوجد مكان لديموقراطية بمعناها المفهوم

مممم مع ان الهند سكانها بالمليارات وعندها فقر ومئات الديانات وتجربة ديموقراطية ناجحه

ومعرفش ليه بنربط عدد السكان بالفقر والجهل .ليه مانقولش ان جهل انظمة الحكم وفشلها هو السبب

ولا بردة الحكام صح صح والعيب ع الشعوب بنت .....

عموما نوفر الاول حقوق المواطنة وبعدين نتكلم ع الديموقراطية .اللي هتزعل ناس اصلا ضدها 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

الديمقراطية لا تصلح مع عقليات لا تقبل التعايش مع الاخر ومع عقليات تكفر اي حاكم الا اذا كان منهم أو على شاكلتهم 

لا تصلح مع أناس يستغلونها اذا اتيحت للانفراد بالحكم والتمكين 

لا تصلح مع من يحرمها تارة ويحلها تارة حسب المصالح والأهواء 

هناك من يمثل عقبة دائمة في طريق تطبيقها 

هناك من لا يطرح افكار وبرامج ينافس بها وانما اكاذيب او رشاوى من زيت وسكر وخلافة او جل اهتمامه تشويه الآخرين 

هؤلاء واولئك هم الذين أوقفوا مسيرة الديمقراطية او شلوا حركاتها في مجتمعاتنا 

ومع ذلك فيه ديمقراطية من ناحية الحاكم وديكتاتورية من ناحية بعض المحكومين 

من وجهة نظري 

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

7 hours ago, tarek hassan said:

الديمقراطية لا تصلح مع عقليات لا تقبل التعايش مع الاخر ومع عقليات تكفر اي حاكم الا اذا كان منهم أو على شاكلتهم 

لا تصلح مع أناس يستغلونها اذا اتيحت للانفراد بالحكم والتمكين 

لا تصلح مع من يحرمها تارة ويحلها تارة حسب المصالح والأهواء 

هناك من يمثل عقبة دائمة في طريق تطبيقها 

هناك من لا يطرح افكار وبرامج ينافس بها وانما اكاذيب او رشاوى من زيت وسكر وخلافة او جل اهتمامه تشويه الآخرين 

هؤلاء واولئك هم الذين أوقفوا مسيرة الديمقراطية او شلوا حركاتها في مجتمعاتنا 

ومع ذلك فيه ديمقراطية من ناحية الحاكم وديكتاتورية من ناحية بعض المحكومين 

من وجهة نظري 

ممممم

لا ياراجل تصدق فعلا 

ما بلاش موضوع الزيت والسكر واللحمة ،ما انت عارف ان دلوقت ف عربيات واقفة بتبيع الحاجات ده وان هي جهة واحده اللي بتعمل كده مع ان ده مش شغلتها 

نرجع لموضوعنا وسيبك من الشاي والسكر والزيت وسيبك من موضوع الاخوان لان الاخوان راحوا الى حيث لا رجعة خلينا ف غيرهم ، ياترى الجماعة اللي عمال يتقبض عليهم من قبل رمضان كانوا اخوان 

الجماعة اللي تعبوا وبذلوا مجهود عشان 30 يونيو دول اخوان برده 

من الاخر بتوعم حزب الدستور !!!

استاذ طارق هو حضرتك مقتنع باي كلام من اللي بتقوله ده

ع فكرة انا شايف اننا في مصر نستحق حكم من حديد ونار ،بس نبقى واضحين مانبقاش مضيقين الخناق وتيجي تقول ليا اهو محدش عاوز ينزل انتخابات ليه ومحدش عاوز يشارك ليه

انا بسالك سؤال واحد لو عندك قدرة رد عليه 

لماذا يتم القبض على شباب حزب الدستور

فين الشباب اللي ف السجون ومحدش عارف تهمتهم ايه ؟؟؟ ولا عشان مالهومش ترامب يسال عليهم زي اللي بالي بالك !!1

فربنا يكرمك ويكرمنا جميعا بلاش كلام مالوش مكان في الواقع

الشعب المصري سعيد بالشكل الخزعبلي ده من الممارسة السياسية اللي هي لا ديكتاتورية ولا ديموقراطية حاجه مالهاش اسم لسه

فبلاش نقعد نقول اصل الشعب مش مهيا واصل الشعب مش عارف ايه 

رسالتي للي بيقول كده ان الشعب ده بحلوه ووحشه وسلطاته وبابا غنوجه احمدوا ربنا انكم لقيتوا شعب زي ده تبقوا حكام عليه لانه لو شعب غير كده مكنش سمح لكم تبقوا اعضاء مجلس شعب ولا رؤساء ولا وزراء شعب غلبان وبيرضى بالفتات

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

15 ساعات مضت, herohero said:

مممم مع ان الهند سكانها بالمليارات وعندها فقر ومئات الديانات وتجربة ديموقراطية ناجحه

ايوه .. مين بقي اغلبية الديانات دي و اللي ليهم الغالبية العظمي  ما بيكفرش الديموقراطية

الهندوس ؟؟؟ و الا البوذيين ؟؟ و الا السيخ ؟؟ و الا الجينية ؟؟

مش حتلاقي اي دين او عقيدة  منهم  بتكفر  الديمقراطية

مش حتلاقي  اي دين او عقيدة من اساسه بتكفر الديموقراطية

لكن حتلاقي "بعض" اتباع دين واحد بس هما اللي بتفسيراتهم الهدامة بيكفروها هي و كل حاجة مش ماشية علي خطهم ..

و بعدين هو الواحد بيناقش الأخوانيين  او حبايبهم ليه من اساسه

دول كبيرهم هز يا وز ... او ريد يا توماتو 

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

21 minutes ago, Scorpion said:

ايوه .. مين بقي اغلبية الديانات دي و اللي ليهم الغالبية العظمي  ما بيكفرش الديموقراطية

الهندوس ؟؟؟ و الا البوذيين ؟؟ و الا السيخ ؟؟ و الا الجينية ؟؟

مش حتلاقي اي دين او عقيدة  منهم  بتكفر  الديمقراطية

مش حتلاقي  اي دين او عقيدة من اساسه بتكفر الديموقراطية

لكن حتلاقي "بعض" اتباع دين واحد بس هما اللي بتفسيراتهم الهدامة بيكفروها هي و كل حاجة مش ماشية علي خطهم ..

و بعدين هو الواحد بيناقش الأخوانيين  او حبايبهم ليه من اساسه

دول كبيرهم هز يا وز ... او ريد يا توماتو 

اه تصدق الهند مفيهاش مسلمين 

صح اصل المسلمين هم السبب 

معلش بقى هنعمل ايه 

هز ياوز 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

3 ساعات مضت, herohero said:

اه تصدق الهند مفيهاش مسلمين 

صح اصل المسلمين هم السبب 

معلش بقى هنعمل ايه 

هز ياوز 

انت اكيد الصيام ماثر عليك جامد يا هيرو ... يا اخي خليك قد الصيام واحفظ اعصابك شوية ... انت بجد وبصحيح مصدق أن الإخوان بيمثلوا الاسلام .... يا اخي حد جاب سيرة المسلمين ... احنا بنتكلم على الاخوان او غيرهم .. لو المسلم بقى مسلم عادي هيبقى ميت فل وعشرة ... افهم ياريس ..... هل الهندي المسلم يتكلم عن ديانة أو كفر البوذي وشركه او السيخي او الهندوسي او غيره ..... يا سلام بقى لو ربنا ابتلاهم باللي بالك بالك .... وبقى عندهم سلف وتلف واخوان وجماعة والذي منه ... هتبقى عيشتهم طين .... حرام في حرام ....والديمقراطية كفر ولو قلت للبوذي سلام عليكم فقد اشركت وحبك عملك الخ .....  المقصد الدين مالوش دعوة بالمتشدقين والمتفيهقين والمتقعرين والمتجعلصين ... محدش بيتكلم عن الديانة نفسها ... لازم تفرق بين الدين والشخص علشان تعرف تتنافس مع غيرك .... احنا هنا مش بتوع المناقشة في الثوابت أو مهاجمة الأديان لكن بالتاكيد الاشخاص ليسوا مقدسين وانما هم محل انتقاد في سلوكياتهم ... انا مثلا في محافظة حصل فيها اكبر تناقض في التاريخ ودا مشهور هنا جدا للقاصي والداني ...... تصدق ياراجل أن السلفية وهي الحاكمة والمتحكمة في الناس في مطروح ظلت عقود تحكم للناس بحرمانية الانتخابات من اولها لاخرها وحتى المحليات ... وانها رجس وكفر ووووو .... ثم بعد الثورة حكموا بأنها حلال والديمقراطية حلال يابن الحلال ودخل الشيوخ أنفسهم الانتخابات وفازوا بمقاعد في البرلمان في السنة السوخة بتاعت مرسي ....مكسوفين الوقتي يرجعوا يقولوا حرام وفقدوا الكثير من هيبتهم وبدأت الناس لا تقدسهم  ...... على رايك يا راجل كبر مخك ... رمضان كريم

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

1 minute ago, tarek hassan said:

انت اكيد الصيام ماثر عليك جامد يا هيرو ... يا اخي خليك قد الصيام واحفظ اعصابك شوية ... انت بجد وبصحيح مصدق أن الإخوان بيمثلوا الاسلام .... يا اخي حد جاب سيرة المسلمين ... احنا بنتكلم على الاخوان او غيرهم .. لو المسلم بقى مسلم عادي هيبقى ميت فل وعشرة ... افهم ياريس ..... هل الهندي المسلم يتكلم عن ديانة أو كفر البوذي وشركه او السيخي او الهندوسي او غيره ..... يا سلام بقى لو ربنا ابتلاهم باللي بالك بالك .... وبقى عندهم سلف وتلف واخوان وجماعة والذي منه ... هتبقى عيشتهم طين .... حرام في حرام ....والديمقراطية كفر ولو قلت للبوذي سلام عليكم فقد اشركت وحبك عملك الخ .....  المقصد الدين مالوش دعوة بالمتشدقين والمتفيهقين والمتقعرين والمتجعلصين ... محدش بيتكلم عن الديانة نفسها ... لازم تفرق بين الدين والشخص علشان تعرف تتنافس مع غيرك .... احنا هنا مش بتوع المناقشة في الثوابت أو مهاجمة الأديان لكن بالتاكيد الاشخاص ليسوا مقدسين وانما هم محل انتقاد في سلوكياتهم ... انا مثلا في محافظة حصل فيها اكبر تناقض في التاريخ ودا مشهور هنا جدا للقاصي والداني ...... تصدق ياراجل أن السلفية وهي الحاكمة والمتحكمة في الناس في مطروح ظلت عقود تحكم للناس بحرمانية الانتخابات من اولها لاخرها وحتى المحليات ... وانها رجس وكفر ووووو .... ثم بعد الثورة حكموا بأنها حلال والديمقراطية حلال يابن الحلال ودخل الشيوخ أنفسهم الانتخابات وفازوا بمقاعد في البرلمان في السنة السوخة بتاعت مرسي ....مكسوفين الوقتي يرجعوا يقولوا حرام وفقدوا الكثير من هيبتهم وبدأت الناس لا تقدسهم  ...... على رايك يا راجل كبر مخك ... رمضان كريم

هو حضرتك اتعاملت مع الهنود ؟؟؟ حضرتك تعرف اذا كان هناك اخوان مسلمين ولا لا

انا بقولك هناك ف كثير اخوان مسلمين وفي متشدديين وف كل حاجه بس عارف الفرق ايه ان الهند دولة مواطنة محدش بيدخل الدين ف اي نقاش كل واحد عارف حقوقه وواجباته

موضوع الاخوان وغيرهم انا ميفرقش معايا حضرتك وغيرك اللي حاشرينهم في كل جملة 

معرفش ع ايه مع انهم تقريبا اختفوا خلاص

عموما نرجع لاهم نقطة وهي التناقضات 

ما انت عارف ان اي حد سياسي بييبقى متناقض والانتخابات والكلام اللي بيتقال فيها عارفين انه بيكون دعايا انتخابية

وانت  اكيد سيد العارفين ان ناس كثير قعدت تقول مش عاوزين نترشح واترشحوا وخدوا السلم وراهم اول ماطلعوا

وانت عارف ان نفس الاشخاص اللي بتتكلم عليهم دول وهم السلفيين انت عارف انهم كانوا مطية وتمت الاستعانة بهم ف 30 يونيو !!! صح ولا لا

وفي الاخر خدوا الصابونة 

بص يا استاذ طارق انا مقتنع جداااااااااااا ان احنا كمصريين ماننفعش نعيش في مناخ ديموقراطي ولا يحكمنا رئيس يحترمنا احنا لازم يحكمنا رئيس يطلع عنينا ونبقى مضغوطين ومطحونين 

اهو كل شعب وله ظروفه

عموما الديموقراطية حرااااااااااااام وبتجيب امراض وحشة وشئ استغفر الله

احنا كده زي الفل 

رابط هذا التعليق

ليس معنى هذا أن نتاج الديمقراطية دائما هو الأمثل فالديمقراطية قد تنتج طغاة او كذابين .... اذا تحكم فيها سلطان المال أو المصالح او الدعاية والاعلام الموجه .... انا مرحتش الهند لكن بشوف ثقافتهم وتعاملاتهم من خلال افلامهم .... بينشروا ثقافة الوحدة والمواطنة وليس الفرقة 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

9 minutes ago, tarek hassan said:

ليس معنى هذا أن نتاج الديمقراطية دائما هو الأمثل فالديمقراطية قد تنتج طغاة او كذابين .... اذا تحكم فيها سلطان المال أو المصالح او الدعاية والاعلام الموجه .... انا مرحتش الهند لكن بشوف ثقافتهم وتعاملاتهم من خلال افلامهم .... بينشروا ثقافة الوحدة والمواطنة وليس الفرقة 

جميل جدا جداااااااا

انا تعاملت معاهم واعتز بصداقاتي وع فكرة زي مابقولك كثير منهم اخوان مسلمون وكثير منهم يميلوا للسلفيين وكثير منهم عادي وهم مجتمع موزاييك فيه كل شئ ،وازيدك من الشعر بيت 

حيدر اباد مثلا المراة المسلمة  ترتدي العباية السوداء ومنهم من يرتدي النقاب بدون اي مضايقات والناس متعايشيين والمسلمون اقليه هناك

لكن كماذكرت لك يحكمهم نظام مدني وهم ارتضوا النظام الديموقراطي ومرت بهم احداث عنف طائفي كثيرة لكن كان اساسها لعب سياسة 

وزي ماقولت لك عندك باكستان عدد سكان اقل ؟؟ ورغم كدة حكم عسكري بيقودها من فشل الى فشل وتاخرت باكستان عن الهند

وع فكرة الديموقراطية ليست دائما هي الحل

رغم ان انا كنت مقتنع بكده لكن لما شوفت نظام الصين غيرت افكاري

دولة ف قمة القمع والكبت والحكم الحديدي ونجحت نجاح باهر

الخلاصة يا استاذ طارق  مش مهم يكون عندنا نموذج حكم ديموقراطي المهم الناس تاكل وتشرب ويبقى عندها المتطلبات الاساسية عشان كده بقول لك لسه بدري ع الديموقراطية لما نوفر المتطلبات الاساسية 

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

39 دقائق مضت, herohero said:

جميل جدا جداااااااا

انا تعاملت معاهم واعتز بصداقاتي وع فكرة زي مابقولك كثير منهم اخوان مسلمون وكثير منهم يميلوا للسلفيين وكثير منهم عادي وهم مجتمع موزاييك فيه كل شئ ،وازيدك من الشعر بيت 

حيدر اباد مثلا المراة المسلمة  ترتدي العباية السوداء ومنهم من يرتدي النقاب بدون اي مضايقات والناس متعايشيين والمسلمون اقليه هناك

لكن كماذكرت لك يحكمهم نظام مدني وهم ارتضوا النظام الديموقراطي ومرت بهم احداث عنف طائفي كثيرة لكن كان اساسها لعب سياسة 

وزي ماقولت لك عندك باكستان عدد سكان اقل ؟؟ ورغم كدة حكم عسكري بيقودها من فشل الى فشل وتاخرت باكستان عن الهند

وع فكرة الديموقراطية ليست دائما هي الحل

رغم ان انا كنت مقتنع بكده لكن لما شوفت نظام الصين غيرت افكاري

دولة ف قمة القمع والكبت والحكم الحديدي ونجحت نجاح باهر

الخلاصة يا استاذ طارق  مش مهم يكون عندنا نموذج حكم ديموقراطي المهم الناس تاكل وتشرب ويبقى عندها المتطلبات الاساسية عشان كده بقول لك لسه بدري ع الديموقراطية لما نوفر المتطلبات الاساسية 

الخلاصة انك بتربط الديمقراطية بالاقتصاد والمصلحة العامة ومش لازم يمشوا في خطين متوازيين والحياة الكريمة ممكن تكون مع قوانين صارمة ورادعة وحكم فرد

ايه الفايدة انك تجوعني وتشردني علشان تفوز بحق التظاهر مثلا .... المشكلة أن الناس مش هتتفق معاك ... نرجع شوية للمتطرفين والثوريين .... ايه اللي جالهم من خراب بلادهم في ليبيا وسوريا والعراق .............. وغيرهم .... ناس بحجة الديكتاتورية وناس بحجة الخلافة .... المحصلة يا هيرو خراب ودمار وتشريد وسبي نساء وقتل ودبح وحرق ...... وانت شايف نتائج الفتح الثورى او الفتح الاسلامي المزعوم 

العملية مش بالضرورة مرتبطة بحاكم ولكن بالامخاخ ال........ ونرجع نقول مشكلة شعب وناس 

اذن معاك ياريت الديكتاتورية وحكم الفرد لحد ما نتعلم وعلى راي اشرف السعد انفخ يا سيسي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

15 minutes ago, tarek hassan said:

الخلاصة انك بتربط الديمقراطية بالاقتصاد والمصلحة العامة ومش لازم يمشوا في خطين متوازيين والحياة الكريمة ممكن تكون مع قوانين صارمة ورادعة وحكم فرد

ايه الفايدة انك تجوعني وتشردني علشان تفوز بحق التظاهر مثلا .... المشكلة أن الناس مش هتتفق معاك ... نرجع شوية للمتطرفين والثوريين .... ايه اللي حالهم من خراب بلادهم في ليبيا وسوريا والعراق .............. وغيرهم .... ناس بحجة الديكتاتورية وناس بحجة الخلافة .... المحصلة يا هيرو خراب ودمار وتشريد وسبي نساء وقتل ودبح وحرق 

العملية مش بالضرورة مرتبطة بحاكم ولكن بالامخاخ ال........ 

اذن معاك ياريت الديكتاتورية وحكم الفرد لحد ما نتعلم وعلى راي اشرف السعد انفخ يا سيسي

بص ياطارق باشا ماينفعش تقتبس كلام من لسان واحد لامؤاخذه ،اشرف السعد ده اخر واحد تستعين بيه لان الراجل ده انت عارف تاريخه

الدول اللي ذكرتها ده كانت  تحت حكم ديكتاتوري ظالم وانت عارف كده كويس وبالتالي اي تغيير بيحصل لازم يبقى فيه مشاكل 

واكيد حضرتك عارف ان التغيير لازم يجي ع مراحل 

الدول اللي ذكرتها ده كانت قايمة ع حكم الفرد وع فكرة طبعا مكنتش ديموقراطية زيها زي دول الخليج اللي مش ديموقراطية طبعا باستثناء الكويت لكن وفرت لشعوبها حياة كريمة

وياريت لو تقارن بينك وبين نفسك بين ليبيا والامارات وهم نفس الظروف 

وانا كل اللي عاوزه ديكتاتور عادل ،زي ماليزيا وغيرها

الحاكم الديموقراطي لازم يبقى له انياب والا ضاع

عموما انا بعتذر ع الخروج عن الموضوع واننا بنتكلم عن دول اخرى 

بالنسبة لمصر انا شايف الامور صعبه ، مصر كانت لحد 52 الى حد ما تعيش حالة ديموقراطية وتقريبا كانت ملكية دستورية 

بعد 52 كان ف فرصة كويسة جدا ومحمد نجيب نفسه كان حابب كدة لكن الفرصة

راحت ، عموما 

اللي حصل ف سوريا وليبيا والعراق واليمن شئ طبيعي ع فكرة نتيجه حكم الفرد!!!!

لو حابب تشوف تجربة ديموقراطية مقبولة الى حد ما شوف تجربة الكويت

رابط هذا التعليق

حيرت قلبي معاك يا استاذ هيرو .... من ديكتاتور عادل .... لديمقراطية الانياب ..... 

لكن يا ريس ازاي تعتبر ما خلفته ثورات الربيع العربي من خراب وعدم ودمار وتخلف أنه خطوة توصلنا الحكم الديمقراطي وأنه شيء طبيعي وفي الطريق الصحيح 

ثم تعتبر ما يقوم السيسي به من بناء لا يوفر حياة كريمة للمواطنين 

ساعات تعتبر بالمصالح التي تعود على الناس في حياتهم اليومية ويكون نقدك للحاكم على أساسها  ..... ثم تعتبر أن ما ال إليه حال ليبيا وسوريا والعراق صح وفل الفل .... وكمان بتقول انا بعول على الاقتصاد والحياة الكريمة .... ازاي .... ناقشني من غير تناقض ارجوك

تحياتي

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

41 minutes ago, tarek hassan said:

حيرت قلبي معاك يا استاذ هيرو .... من ديكتاتور عادل .... لديمقراطية الانياب ..... 

لكن يا ريس ازاي تعتبر ما خلفته ثورات الربيع العربي من خراب وعدم ودمار وتخلف أنه خطوة توصلنا الحكم الديمقراطي وأنه شيء طبيعي وفي الطريق الصحيح 

ثم تعتبر ما يقوم السيسي به من بناء لا يوفر حياة كريمة للمواطنين 

ساعات تعتبر بالمصالح التي تعود على الناس في حياتهم اليومية ويكون نقدك للحاكم على أساسها  ..... ثم تعتبر أن ما ال إليه حال ليبيا وسوريا والعراق صح وفل الفل .... وكمان بتقول انا بعول على الاقتصاد والحياة الكريمة .... ازاي .... ناقشني من غير تناقض ارجوك

تحياتي

كلامي بسيط ليبيا وسوريا والعراق نتاج طبيعي لانظمة قمعية متسلطة

والديموقراطية لازم يكون لها انياب تحميها

والديكتاتور العادل مطلوب ف كثير من الاحوال

الخلاصة كل بلد لها ظروفها

انا راي المتواضع ف حالتنا وفر الحقوق الاساسية للمواطن وبعدين ابقي شوف الديموقراطية

لان ثبت ان الحائع والفقير لا يمكنه التعبير عن رايه ولا له قيمة

رابط هذا التعليق

الشيء الوحيد اللى يعطل مسيرة الديمقراطية هو الجهل .. لان الجاهل لا يعرف كيف يتعامل مع الديمقراطية .. سيتعامل بطريقة عشواءية وغوغاءية وتكفيرية ودينيه .. سيتعامل مع الديمقراطية بمنطق انا من حقى لكن انت لاء وبذات الوقت هذا الفهم تناقض مع الديمقراطية .. 

نسبة الامية فى مصر كبيرة جدا ولا ننكر ان لثورة 25 يناير طفرة سياسية كبيرة لكن مازال هناك الكثير من الشعب لا يعى معنى الديمقراطية بالاضافة الى مساعى الحياه والعمل والرزق والبحث عن عمل ... يعوق الاهتمام بالامور السياسية .. لذلك اقولها بكل وضوح الشعب المصرى او الشعوب العربية لا تفهم معنى الديمقراطية ولا تجيد تطبيقها .. 

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

6 minutes ago, اغابي said:

الشيء الوحيد اللى يعطل مسيرة الديمقراطية هو الجهل .. لان الجاهل لا يعرف كيف يتعامل مع الديمقراطية .. سيتعامل بطريقة عشواءية وغوغاءية وتكفيرية ودينيه .. سيتعامل مع الديمقراطية بمنطق انا من حقى لكن انت لاء وبذات الوقت هذا الفهم تناقض مع الديمقراطية .. 

نسبة الامية فى مصر كبيرة جدا ولا ننكر ان لثورة 25 يناير طفرة سياسية كبيرة لكن مازال هناك الكثير من الشعب لا يعى معنى الديمقراطية بالاضافة الى مساعى الحياه والعمل والرزق والبحث عن عمل ... يعوق الاهتمام بالامور السياسية .. لذلك اقولها بكل وضوح الشعب المصرى او الشعوب العربية لا تفهم معنى الديمقراطية ولا تجيد تطبيقها .. 

صح لسانك

الامور محتاجه تهيئة واعداد. ولكن هل لدينا رغبة في ان نسلك الطريق ؟؟؟

رابط هذا التعليق

Just now, herohero said:

صح لسانك

الامور محتاجه تهيئة واعداد. ولكن هل لدينا رغبة في ان نسلك الطريق ؟؟؟

الرغبة لا تمنع الجهل من اداء دوره 

الجهل يمثل مرض مزمن لابد ان نعالجه اولا بالمعرفة والعلم .. يؤسفنى ان اقول ان البرلمان يحتوى الكثير من الجهل ..

فعندما يتناقش البرلمان المصرى فى موضوع تافهه مثل منع الاسماء الاجنبية وعلى راسها اسم تواضروس وغرامه ماليا لمن يخالف ذلك

ويمنع عن المناقشة فى موضوع هام يمس امن البلد وارواح الابرياء مثل حادث اتوبيس المنيا الارهابي .. فهذا ايضا جهل برايي ... .

فان كان هؤلاء هم البرلمانيين فماذا عن حال باقى الشعب الفقير الجاهل فى تطبيق الديمقراطية ..

يا عزيزى

لدينا ارث كبير من الجهل والغم والفقر والظلم .. محالة ان تعيش الديمقراطية بين هذه الاشواك

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

10 minutes ago, اغابي said:

الرغبة لا تمنع الجهل من اداء دوره 

الجهل يمثل مرض مزمن لابد ان نعالجه اولا بالمعرفة والعلم .. يؤسفنى ان اقول ان البرلمان يحتوى الكثير من الجهل ..

فعندما يتناقش البرلمان المصرى فى موضوع تافهه مثل منع الاسماء الاجنبية وعلى راسها اسم تواضروس وغرامه ماليا لمن يخالف ذلك

ويمنع عن المناقشة فى موضوع هام يمس امن البلد وارواح الابرياء مثل حادث اتوبيس المنيا الارهابي .. فهذا ايضا جهل برايي ... .

فان كان هؤلاء هم البرلمانيين فماذا عن حال باقى الشعب الفقير الجاهل فى تطبيق الديمقراطية ..

يا عزيزى

لدينا ارث كبير من الجهل والغم والفقر والظلم .. محالة ان تعيش الديمقراطية بين هذه الاشواك

حضرتك بتحسسي ع موطن الالم وكبد الحقيقة من بعيد ليه ؟؟؟ خايفة ليه ؟؟

ماتجاوبيني حضرتك هل نحن راغبين في ذلك ؟؟ هل هناك رغبة في الوصول لنموذج ديموقراطي ؟؟؟ 

اصل لو احنا عندنا الرغبة كان هيبقى في حاجات كثير تتعمل 

من قال لحضرتك ان اعضاء البرلمان ينقصهم علم او ثقافة ؟؟ كثير منهم يعلم جيدا ماهو المطلوب لكن العين الحمراء

حضرتك هناك رغبة متعمدة في تهميش وتسفيه دور البرلمان عشان كلنا نوصل لحقيقة واحده ان الموضوع ده تافه ومالوش لازمة وبرلمان ايه

هاتيلي موضوع واحد مهم تمت مناقشته ؟؟

واقصد بالمناقشة ان يبقى طرح عملي ومنطقي 

الشعب ده اتوحد في 25 يناير وانا شوفت المسلم والمسيحي والاخوانجي والسلفي كله كان صف واحد ،وانا اتصدمت لان كنت بقول الشعب نايم في العسل وجاهل

لكن في 25 يناير كله اتوحد ع الاقل اللي كان لهم مظالم عند النظام اركني المنتفعين ع جنب لان دول صدقيني مش فارق معاهم بيعرفوا يتاقلموا ع اي وضع

استاذتي الشعب المصري انت عارفاه كويس وعارفه انه ممكن يكون أميته نسبتها مرتفعه مقارنة بدول اخري بس شعب دماغه حلوة بيفهم والله 

بس نقول ايه مصرين نضغطه ونطحنه في ازمات مالوش ذنب فيها

الخلاصة زي ما اتفقنا طريق الديموقراطية طويل هل عاوزين نمشيه ؟؟ هل بدانا ولا في ناس مصرة انها تبعدنا عنه واول خطواتها اننا نبقى بعيد هو الجهل 

استاذتي انا بحلم باليوم اللي الاقي فيه مفهوم المواطنة بجد ، كل واحد حر ف فكره بس ف الاخر ف قانون بيطبق ع الجميع وكل له حقوق وبيادي واجباته 

واكيد حضرتك عايشة ده وشايفاه واظن ان سر نجاح كندا هو ده واي مجتمع 

المواطنة ياسادة هي طريق النجاح والديموقراطية

ملحوظة ع جنب ، موضوع اسم زي تواضروس هيفرق مع الدولة اوي !!! طب ما قالش مثلا بداله عكرمة ولا حنظلة ولا صخر 

المهم اي اسم انما لا حضرتك لازم نحط اسم يفيدنا في اننا نقول ااااااااه ده كدة اسم مسيحي ونفضل شغالين ع الاسطوانة ده

وانا بقولك فين نتائج تحقيق مسابيرو ،اللي حصل في الكنائس فين ؟؟ حادث المنيا الارهابي اللي في ليبيا هم السبب جميل جدا ممكن نعرف اسماء اللي عملوا الحادثة 

للاسف المطلوب هو تفضل النار تحت الرماد ويفضل الجرح موجود اصل المسيحي والمسلم لو مزاجهم راق واتفقوا هيتفقوا علينا 

للاسف ده لسان حال النظام حاليا 

صدقيني منظر الشباب المسيحي اللي نزل التحرير وحمى اخواته المسلمين وكان بيصب لهم الميا ف الوضوء 

مشهد مش سهل ومش هيسمحوا بتكراره

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      قدم الصالون السياسي لحزب الإصلاح والنهضة الذي يعقد أسبوعيا عبر خبراء وساسة ومتخصصين ونواب لوضع خارطة طريق للمعرض المقال كاملاً
    • 6
      منذ شهرين تقريبا  سمعنا و قرأنا عن مبادرة مودة و رحمة  من أجل حماية مؤسسة الأسرة المصرية ، و أذكر أني كتبت - أو ربما نويت الكتابة - و كنت متفائلا جدا  و ظننت أن الإرادة السياسية  وحدها  كافية لشحذ الهمم على كل المستويات  لإختراع - نعم إختراع كان التعبير الذي إستخدمته - آليات على كل المستويات لحماية مؤسسة الأسرة المصرية. ما سبق كان إستهلالا لابد منه مرت الأيام  و خلال هذه الفترة ربما سمعت عن أنشطة لتسهيل الزواج عن طريق خفض التكاليف المطلوبة و التوعية بعدم المغالاة في تكاليف الزواج من مه
    • 0
      صدر قانون الشهر العقاري سنة ١٩٤٦ في هذه المدة تغيرت النظم السياسية و الاقتصادية في مصر العديد من المرات كتبت هنا عدة مرات عن شيخوخة القوانين أكيد تتابعون الحوار المجتمعي عن التسجيل العقاري … كان ظني قبلا أن الحديث عن الشهر العقاري نوعا من الهوس المهني الذي يغذيه المحامين و السماسرة  ولكني أمس شاهدت برنامج حواري طويل عن التسجيل العقاري  و استمعت إلى مسئولين كبار يتحدثون  و يدللون على ان كل شئ تمام   و ان الهيصة الموجودة هي مجرد نوع من اللبس و سوء الفهم اليوم في الأهرام  قرأت عبارة
    • 2
      تابعت مناقشات الكونجرس و مؤتمرات الرئيس ترامب  لعدة أيام  ما سبق كان إستهلالا لابد منه الفاضل سكوربيون و الفاضلة سلوى  قلبي يدمي من الوضع في إيطاليا و إسبانيا الوضع أكبر من كونه مجرد فيروس و أجد في نفسي عجزا حتى عن المشاركة .... ماذا أقول و لمن أقول حوارات الكونجرس و الرئيس ترامب  إنهم في نفس الحوسة التي فيها أصغر دولة في العالم  أكرر أصغر دولة في العالم  عندهم عجز مادي و تقني غير قادرين علىمواجهته رغم مليارات الدولارات التي خصصوها لمواجهة كورونا فيروس   الأمر وصل إلى حد
    • 1
      في الخامس من يونيو سنة ١٩٦٧ أعلنت الإذاعة عن هجوم إسرائيلي على مصر  و كان رد الفعل هو الفرحة الشديدة   لأنها الفرصة التي كنا ننتظرها لإلقاء إسرائيل في البحر ! و كنا في خضم تصعيد إعلامي منذ ٢٢ مايو سنة ١٩٦٧  و طلبت مصر سحب قوات الأمم المتحدة التي كانت موجودة على الحدود  و أذكر أننا طلبنا سحب جزئي لهذه القوات  و لكنهم أصروا على إما الإنسحاب الكامل و ألا فلا إنسحاب. الفاضلة عبير يونس سامحك الله  من أجل موضوعك فتحت غرفة التذكارات السوداء  أذكر في هذا اليوم أني ذهبت لمقر عملي في ميدان التحر
  • أضف...