اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إحذروا السي فوود فمنه السام والقاتل

haivi

Recommended Posts

دعني عزيزي القاريء أن أوضح لك مدا خطورة السي فود على البدن لو لم نحسن ونتقن إختياره قبل الأكل

فليس كل ما هو حي من صدفات البحر وطحالبه وجمبريه مفيد للمأكل

هناك صدفات وأسماك حجريه تبدو كحجر في قاع البحر ولكنها هتاكه ومسممه وتقتلك في ثلاثون ثانيه على الأكثر ومنها ال ستون فيش والسكوربيون فيش ..فهناك عقارب وهناك أسماك حجريه مؤذيه

كما أن معظم صدفات البحر تحيا على الرمال ومخلفات الأسماك وترتزق من الشعاب المرجانيه الحارقه

فترووا في إشتهاء السي فوود وإختاروه وتأكدوا من مدا صلاحيته للإستخدام الآدمي

هذه نصيحة مدرب غوص على مدى العشرون عام الماضيه ..وأستاذ في تحليل أصداف البحر والتي أأكلها حيه وبدون ملح أو فلفل .وها أنا أجول في المنتديات أحذر من السي فوود وكوارثه التي لا يعرفها الكثير من الأكيله .

اللهم بلغت ...اللهم فاشهد .

خسيء كل من يتطاول على مصر

رابط هذا التعليق

فين مين مدرب غوص انت يعنى مدرب غوص ولا انت سمعت الكلام ده من حد تانى

اخوك امير مدرب ثلاثة نجوم كيماس و غواص تجارى جرس مغلق اعمل حاليا فى فرنسا يشرفنى ان الاقى ابن الكار

mrizs2yd_ZaBaDo.gifصبح صبح يا عم الحاج
رابط هذا التعليق

فين مين  مدرب غوص    انت يعنى  مدرب غوص  ولا انت سمعت الكلام ده من حد تانى 

اخوك امير  مدرب ثلاثة نجوم  كيماس      و غواص  تجارى  جرس مغلق      اعمل حاليا فى فرنسا  يشرفنى ان الاقى ابن الكار

لأ أخوك فعلاً مدرب غوص PADI ومصور فيديو تحت البحر فوق الخمس آلاف غطسه في أول تسع سنين غوص في شارم ودهب بسيناء الحبيبه .

تحياتي

رابط هذا التعليق

دعني عزيزي القاريء أن أوضح لك مدا خطورة السي فود على البدن لو لم نحسن ونتقن إختياره قبل الأكل

فليس كل ما هو حي من صدفات البحر وطحالبه وجمبريه مفيد للمأكل

هناك صدفات وأسماك حجريه تبدو كحجر في قاع البحر ولكنها هتاكه ومسممه وتقتلك في ثلاثون ثانيه على الأكثر ومنها ال ستون فيش والسكوربيون فيش ..فهناك عقارب وهناك أسماك حجريه مؤذيه

كما أن معظم صدفات البحر تحيا على الرمال ومخلفات الأسماك وترتزق من الشعاب المرجانيه الحارقه

فترووا في إشتهاء السي فوود وإختاروه وتأكدوا من مدا صلاحيته للإستخدام الآدمي

هذه نصيحة مدرب غوص على مدى العشرون عام الماضيه ..وأستاذ في تحليل أصداف البحر والتي أأكلها حيه وبدون ملح أو فلفل .وها أنا أجول في المنتديات أحذر من السي فوود وكوارثه التي لا يعرفها الكثير من الأكيله .

اللهم بلغت ...اللهم فاشهد .

طيب ممكن سيادتك تتكرم علينا بنص كيلو جمبري كده ولا حاجة نفرح بيهم العيال في هذوها الأيام الضنك ؟؟؟ :)

والله شعورك وحرصك على الناس طيب، وأقدر لك جداً حرصك على الآخرين، لكن أنا فقط أحببت أن أطمئنك، فأهل المحروسة اليوم في منأىً ومأمن عن هذه الأخطار التي ذرت منها والحمد لله، وذلك ليس بفضل رغبتهم في ضبط الكولسترول، إنما لأنهم غير قادرين على شراء حتى نصف كيلو بلطي ولا بسارية حتى من فرط الرجيم القهري اللي عاملينه .. رشاقة بقى :lol:

مش شر البلية ما يضحك يا جماعة ؟؟

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

الحمدلله إن الناس فهمت الموضوع على ظاهره

وليس على حقيقته

تحتاج إلى زيارات للمنتديات الأخرى

لتفهم مقصد الكاتب

يارب جنب المحاورات من كل مكروه وسوء

رابط هذا التعليق

الحمدلله إن الناس فهمت الموضوع على ظاهره

وليس على حقيقته

تحتاج إلى زيارات للمنتديات الأخرى

لتفهم مقصد الكاتب

يارب جنب المحاورات من كل مكروه وسوء

يا حضرة الفاضل العزيز طارق

أنا باضحك مع الرجل ... واضح ؟؟؟ إن شاء الله واضح !!!!

أرجو من حضرتك تخفيف حدتك، فأنا أمزح مع الرجل فقط ...

وااضح مرة ثالثة ؟؟؟ :)

سلام عليكم

تم تعديل بواسطة حلاوة العنتبلي

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( ما كان الرفق في شيء إلا زانه ، ولا نزع من شيء إلا شانه)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

الأستاذ حلاوة

لا أقصد والله أن أتوجه بالكلام لك

كلمة تحتاج موجهة لأي عضو يقرأ الموضوع

أعتذر عن سوء التعبير

تحياتي لك وعليكم السلام ورحمة الله

رابط هذا التعليق

الأستاذ حلاوة

لا أقصد والله أن أتوجه بالكلام لك

كلمة تحتاج موجهة  لأي عضو يقرأ الموضوع

أعتذر عن سوء التعبير

تحياتي لك وعليكم السلام ورحمة الله

يا عم طارق أخجلتنا بذوقك وكرم أخلاقك، وأنا والله كنت كمان باضحك معاك ومع الأخ كاتب الموضوع، وقصدكم النبيل في التحذير من المأكولات السامة :D وصل لي ووصل لأغلب من يعرفون خطورة القواقع السامة ..

بس إيه رأيك مش المصريين مساكين برضه ؟؟ مش عارفين يشتروا المحار الإيراني ولا الكافيار المكسيكي ؟؟؟ :D

إيه رأيك يا زهيري .. ما تقول لنا يا عم، ما نت برضه حريف في الحاجات دي ؟؟ :)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

يا عم الغواص انت عامل اشاور و ان انت تبصلى ولا انت هنا

انواع الاسماك اللى حضرتك اشرت عنها زى ستون فيش والسكوربيون فيش

صعب جدا اكلها لان من شكلها و اسمها يتبين انها ذات صلبه و قوه فى الهيكل الخارجى

اما عن سمها فلا ينتقل الا عن طريق الملمسه لان اجسام هذا الاسماك مغطاه باشواك تحمل السم

تعرف انت كده خلاتنى افكر اعمل موضوع شامل عن عالم البحار بالصور و التعليق بخبرتى و ما قبلت تحت الماء

رابط هذا التعليق

يا عم الغواص  انت  عامل اشاور  و ان انت تبصلى  ولا انت هنا 

انواع الاسماك اللى  حضرتك  اشرت عنها    زى ستون فيش والسكوربيون فيش

صعب  جدا  اكلها    لان  من شكلها  و اسمها  يتبين انها  ذات صلبه  و قوه  فى الهيكل  الخارجى

اما عن سمها  فلا ينتقل  الا عن طريق الملمسه  لان  اجسام  هذا الاسماك مغطاه  باشواك    تحمل  السم 

تعرف  انت  كده  خلاتنى افكر  اعمل موضوع  شامل عن  عالم البحار    بالصور و التعليق    بخبرتى  و ما قبلت  تحت الماء

الأخ الحبيب الإسكندرني

أخدناك على جنب عند محل أبو أشرف للأسماك العالمية في حي الجمرك :D ، وفهمناك طبيعة الموضوع، إن شاء الله وصلت الفكرة .. :)

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

أخدناك على جنب عند محل أبو أشرف للأسماك العالمية في حي الجمرك :)

تم تعديل بواسطة الاسكندرنى
رابط هذا التعليق

أخدناك على جنب عند محل أبو أشرف للأسماك العالمية في حي الجمرك :)

يعني شدينا لك مكتوب يا عم الغواص ...

بس والله تستاهل عزومة في أحسن مكان في أبو قير أو أي مكان تختاره .. بس تجيب معاك الأمورة الصغيرة ..

وبعدين في انتظار الموسوعة ، شد حيلك ...

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

هو فى ايه ؟ unsure.gif

انا مش فاهم حاجة ؟ blink.gif

شد لي مكتوب خاص، وأنا أفهمك، وبعدين إيه أخبار السباتس عندك في تلاجة البيبسي ؟؟

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

هو فى ايه ؟ unsure.gif

انا مش فاهم حاجة ؟ blink.gif

شد لي مكتوب خاص، وأنا أفهمك، وبعدين إيه أخبار السباتس عندك في تلاجة البيبسي ؟؟

نحن لا نبيع المنتجات الدنماركية :) :D :D

رابط هذا التعليق

يا اخى Violinking

انت مش فاهم ايه بس تعال و انا افهمك :D

عقبال عندكم كده الاخ حلاوه العنتبلى عازمنى انا على عزومه ( على جنب يعنى) :D

فا قولتله مينفعش علشان المدام و سوسو الصغنونه

فقام عازمهم معيه و بس كده فهمت ولا اقول تانى

بس اللى مش فاهمه ان حلاوة العنتبلى كان بتاع لحمه يعزمنى دلوقتى على سمك :)

ربنا يستر لحسن السمك يكون بردان ولا حاجه عموما انا اللى حختار المطعم

يا حلاوة يابنى ينفع معاك مطعم قدوره

رابط هذا التعليق

يا اخى Violinking

انت مش  فاهم  ايه بس   تعال و انا افهمك    :)

عقبال  عندكم   كده الاخ حلاوه العنتبلى   عازمنى  انا  على عزومه (  على جنب يعنى) :) 

فا قولتله مينفعش  علشان المدام و سوسو الصغنونه   

فقام عازمهم  معيه  و بس   كده فهمت ولا   اقول تانى

بس  اللى مش فاهمه  ان حلاوة العنتبلى  كان بتاع لحمه  يعزمنى دلوقتى على  سمك    :D

ربنا يستر   لحسن السمك  يكون  بردان ولا حاجه  عموما انا اللى حختار المطعم

يا حلاوة يابنى  ينفع  معاك مطعم قدوره

قدووووووووووووووووووورة

الله يفتح عليك ، عمال أمسح في ذاكرتي الممسوحة أصلا، باحاول أفتكر اسمه، وبحث حتى على الإنترنت، لأن أصحاب شركة كنت باشتغل فيها عزومنا عنده سنة 95 لما كسبناهم مشروع ضخم، وكان لسه فاتح في الباشمهندسين ، لكن هو ما مشيش كتير هناك، ويمكن صفى ورجع لقواعده في اسكندرية سالماً !!!

المهم ...

يعني الواحد لما يكون غرقان في اللحمة لازم يزهق ، خلينا نغير شوية، وبعدين يا سيدي ..

عايزين نكرموكم، ونعملوا معاكم أحلى واجب

وسمعني (من بحري وبنحبوه يا اخويا يا زهيري) :D

طبعاً زهيري، وهايفي صاحب الموضوع (لا مؤاخذة يا عمنا خليناه موضوع خفيف غصب عننا :D ) وكمان فيولينكينج مدير تلاجة البيبسي .. (على فكرة ، سباتس مش دانماركي، هو تقريباً منتج محلي وفكرته مسجلة في الأزبكية، ومصنعه في ميدان رمسيس في أحد الأزقة خلف مسجد الفتح، والشعار المرسوم على الزجاجة مش عاطفي شوية .. يعني أصحاب المعدة الضعيفة يمتنعون (مرسوم عليها ذبابة) :blink:

تم تعديل بواسطة حلاوة العنتبلي

( صحيح الجامع 5654).

رابط هذا التعليق

الله يكرم أصلكم ويخليكم ليا يارب مليانين صفاء وخفة دم وبساطه مش ممكن .

للي ميعرفش أنا بأتكلم عن السي فوود . والسي فوود ده شرحه يطول شويه فخليه زي ماهو عليه الموضوع .

اللي عنده معلومه عن السي فوود بتاع البحر واللي بيتاكل يبقى خير وبركه ..واللي معندوش معلومه عن السي فوود اللي أنا أقصده يبقى أحسن له إنه ميسألش علشان ميجيلهوش إحباط ويكره كل ما هو بحري ونهري .

وصلت دي يا فايولين كينج ؟

أشكر تجاوبكم في أنواع السي فوود ربنا ما يديكوا منه آمين ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      نقلت الصحف خبر "انتحارنجل الفخراني" في بيته ، و لم أعطي الخبر إهتمامي و لكني بعد إكتشافي  أنني لست شابا ! وأنني نموذج من هؤلاء الغرباء عن الشباب وعلي الإقتراب منهم. سمعت كثيرا عن اهتمام ملحوظ بألعاب اليكترونية على الهواتف الذكية و التابلت  و وجدن هذا المقال أو التحقيق الصادم  : أثارت تصريحات ياسمين الفخراني ابنة المهندس حمدي الفخراني، حول العثور على بقايا لعبة «الحوت الأزرق» المميتة داخل غرفة شقيقها الُمنتحر، الحديث من جديد حول الألعاب الإلكترونية التي تهدد حياة الأطفال والشباب.  
    • 8
      احترت أين أضع هذا التحذير. و إستقريت على وضعه في باب الأسرة و الطفل ما سبق كان إستهلالا لابد منه قرأت اليوم أن السمنة. أو زيادة الوزن تكلف بريطانيا أكثر من تكلفة الحروب. .. الأرقام بالبلايين و أضف للسمنة مرض السكر يكلف بريطانيا سنويا البلايين. المؤكد أن التكلفة أكثر من ذلك و لكن ليس عندنا آلية جيدة لإحصاء التكلفة على مستوى الوطن. سأرفق صورة لخبر في جريدة الديلي ميرور البريطانية تتكلم عن تكلفة السمنة و السكر على الخزانة البريطانية. و نفس هذه الأرقام إضربوها في إثنير لأن عدد السك
    • 5
      لا يوجد إجبار للتأمين على الزوجة والأولاد اليوم وبعد أن أمنت على زوجتي وأولادي بمبلغ وقدره حسب إفاده بعض المتواجدين بالجوازات عندما سألتهم إكتشفت أنه لاداعي له حيث كان معي بالطابور بعض المصريين لم يؤمنوا على أسرهم وتم إصدار الإقامات بكل سهولة . كل المطلوب هو - الإستمارة مختومه من الشركة بدون غرفة تجارية - الكشف الطبي للزوجة والأولاد ويمكن إستبدال فحص الأولاد بشهادة التطعيم - صورة جوازاتهم - صورة إقامة الزوج - صورة الجواز للزوج - صورتين شخصيتين على الإستمارة
    • 10
      الموضوع ده في غاية الخطورة .. فإذا شوفنا الشرطة بتحاول تنتقم من الشعب عشان إنكشفوا أمامهم .. وهما اساساً نقول في إيدهم 20 % من القوة فما بالنا بمن يملك 80 % من القوة ومتغلغل في كل شبر في مصر بل في بيوتنا وحياتنا الشخصية واسرارنا .. وتم سحلهم في الشوارع وكشف فسادهم وأصبحوا الأن بلا مآوى ولا عمل ولا سُلطات أُحذر أُحذر من عمليات إنتقامية وإبتزازات وإفشاء أسرار من تلك الفئة التي تربت ونشأت على الفساد شوفتم فيديو مداهمة الجيش لمبنى مدينة نصر أعتقد أو 6 أكتوبر ووجدوا سيارة فيها اثار ؟ وها هو او
    • 23
      الصنف الأول هو سمك حمراء أو مرجان .. يصلح أى نوع سمك من أول البطى ومرورا بالبورى ونهاية بالمياس والآروس السمك متبل بعصير ليمون وملح وفلفل أسود وكسبرة ومطحونة وتوم مفروم ومسطردة وزيت زيتون .. نضع شريحتى ليمون وفلفل أخضر داخل السمك وممكن بقدونس .. وحولها مكعبات بطاطس صغيرة تتبل بملح وفلفل أسود وزيت زيتون .. وتنثر حول السمك .. طبعا عشان تقليل المجهود وضعت كل سمكتين (السمكة حوالى 750 جرام فى تراى فويل) عشان يترمى بعد العزومة الطبق الثانى جمبرى مسلوق هو متبل بعصير ليمون وملح وفلفل أسود كمو
  • أضف...