اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل هذه الظروف مناسبة للسفر ارجوكم فى مستقبل بيضيع

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وحضراتكم بخير ارجوكم يا جماعة تشاركونى بأرائكم لان فى مستقبل بيضيع

انا عايز اعرف لو سمحتم هو انا لو اتخرجت من كلية التجارة وانا سنى 30 او 31 سنة وطبعا لسة متخرج ومشتغلتش قبل كدة ومفيش خبرة بس ممكن يكون معايا كورسات تدريب وكدة هل سنى دة وظروفى انى مفيش خبرة هل لما اقدم فى شركات الحاق العمالة بالخليج هل دول الخليج تقبلنى بظروفى دى وبسنى دة كمحاسب؟

على فكرة انا مش فى تجارة انا فى طب بيطرى بس متأخر فيها اوى بقالى 8 سنين ولسة فى سنة رابعة واحتمال لو كملت فيها افضل 6 او 7 سنين كمان وانا تعبت اوى وحاسس انها مش مستقبلى عشان كدة عايز احول تجارة لو كانت فرصتها كويسة فى السفر فأرجو يا جماعة تشاركونى بأرائكم فى مشكلتى دى لان فى مستقبل بيضيع وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

lمستقبلك زاهر بأذن الله .. أهم شئ ادرس او اعمل ما تحب وتأكد بأن كل الظروف التي سردتها عن نفسك لا تعوق ابدا فرصة نجاحك في اي عمل ولو خارج نطاق الدراسة ....

لا خاب من استخار ولا ندم من استشار .

ربنا يوفقك .

ألا كل شئ ما خلا الله باطلا

رابط هذا التعليق

شكرا لك اخى الكريم على اهتمامك وجزاك الله خيرا

انا استخرت لحد دلوقتى 3 مرات وبستشير حضراتكم اهو فأرجو التوضيح اكثر وفى انتظار باقى الاراء

رابط هذا التعليق

من واقع ما رايته من التعامل مع محاسبين

المحاسب العادي اللى معاه بكالوريوس فقط له فرصة في السفر لكن برواتب ضعيفة للغاية في الغالب

اما المحاسب اللى معاه شهادات متخصصة في المحاسبة بيكون سعره اعلى بكتير وفرصه سفره احسن

انت مشكلتك انك هاتكون بتبدا حياتك العملية في الوقت اللى هايكون فيه اللى من سنك لهم ما يقرب من 10 سنين خبرة على اعتبار ان سن التخرج في حدود 21 سنة يعني اللى من سنك هايكون بيشغل تحت ايده 2-3 محاسبين

وطبعا المشكلة هاتكون اكبر لو ان لسة عندك جيش

مع ذلك اذا كنت فاشل في دراستك الحالية وكارها توكل على الله وادرس ما تحب وما يمكن ان تبدع فيه

بدل ما تروح تشتغل اي حاجة بعد كدا بدون مؤهل

وعلى راي المثل الخسارة القريبة ولا المكسب البعيد

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

يعني ايه وظيفة بدون مؤهل؟؟؟

يمكن الوظيفة اللى بدون مؤهل هي عامل عادي او عامل نظافة

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...