اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تصبح شخصا فوق العادة؟

محاور

Recommended Posts

فيه ناس كتير نفسها تكون فوق العادة... Extraordinary

لا يعيشوا الحياة بالشكل الاعتيادى الرتيب الذى لا يتغير أبدا الا بشكل طفيف من وقت لآخر...

عايز تكون شخص فوق العادة؟ تحقق كل اللى نفسك فيه؟ تروح اوروبا و امريكا و تلف العالم؟ او حتى تؤسس لشركة كبيرة بتشتغل فى ملايين؟

عايز تعيش الحياة اللى فى الفيديو ده؟ تنزل بيروت و انت راكب طيارة خاصة و رولز رويس و راجع بهامر؟

عقبال ما تتفرج عالفيديو... هقول لك ازاى

https://www.youtube.com/watch?v=ODQTk4BxIIQ

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أول خطوة انك تبقى فعلا عايز... مش مجرد أمانى ولا احلام ولا اوهام ولا آمال...

و عشان تبقى عايز, يبقى لازم تكون عايز.

يعنى ايه؟ يعنى تحس بتهديد لل fundamental needs بتاعتك... اللى هى الاكل و الشرب و النوم.

تفتكر انت لو مهدد انك تبات فى الشارع او ان مفيش اكل فى البيت مثلا... تصرفك هيكون ازاى؟ يمكن تكون متعرضتش لمواقف زى دى, بس بما انى شخصيا اتعرضت لمواقف زى دى... يعنى موقف انى افضل جعان يومين عشان مش معايا فلوس او انى انام عالتراب عالارض عشان مضطر بسبب ظرف معين, الواحد فى المواقف دى بيكون زى المجنون... ممكن يعمل اى حاجة عشان يعمل restoration لحياته, خصوصا لما يكون ابن ناس زى حالاتى :alarm: و بتبدأ تاخد خطوات بكل جدية عشان ترجع حياتك زى ما كانت... إلا بقى اللى بيقبلوا بالعيشة دى فده شىء آخر - و شفت بالمناسبة نماذج كده.... يعنى ناس اتدحدر بيهم الحال بعد ما كان عندهم اراضى و بيوت, و كملوا بالشكل ده... و دى بقى كارثة.

إذن, أول شىء انك تكون فعلا عايز... عايز بجد و بشكل urgent و ضرورى و ملح, مش مجرد امنية...

اسيبكم تتفرجوا عالست دى, لإنها بتتكلم احسن منى, و هتعبر اكتر عن اللى عايز أقوله.

https://www.youtube.com/watch?v=Lp7E973zozc

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)

صدق الله العظيم

مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)

وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عادي ...عشت كل دا أيام الشباب :queen:

بس الفرق اني ما ركبتش رولز رويس ولا هامر

وما عنديش شركة بتشتغل بالملايين ولا وجع الدماغ دا

شغل ايه وجع دماغ ايه !!!

أحلى حاجة الفلوس تبقى على الجاهز منغير تعب :king:

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق

عادي ...عشت كل دا أيام الشباب :queen:

بس الفرق اني ما ركبتش رولز رويس ولا هامر

وما عنديش شركة بتشتغل بالملايين ولا وجع الدماغ دا

شغل ايه وجع دماغ ايه !!!

أحلى حاجة الفلوس تبقى على الجاهز منغير تعب :king:

والله يا تيتة انتم ايامكم فعلا ماتتعوضش....

أيام السمن البلدى لما بيروت كانت باريس الشرق فعلا قبل ما الحرب تدمرها, و كان فيه العبارات اللى تطلع من اسكندرية على بيروت طول الوقت... و اعتقد والله اعلم ان العبارات دى توقفت فى اواخر التسعينات, لانى لا ازال اتذكر اعلاناتها فى الجرايد ان لم تخوننى الذاكرة.

كان كل الشباب بيسافر وقتها بسهولة و تقريبا نادر انك تلاقى شاب جامعى فى الفترة دى ماراحش اوروبا او بيروت... حتى الصنايعية كانوا بيسافروا العراق و ليبيا و الاردن و الدول العربية و قليل اللى كانوا بيروحوا اوروبا و امريكا اللاتينية...

يعنى كل اعمامى و والدى و حتى المدرسين الكبار اللى كانوا فى مدارسنا, كانوا كلهم بيتكلموا عن قصصهم سواء فى اوروبا او الدول العربية...

و حتى هذه اللحظة, انا محتفظ بباسبورات والدى اللى عليها اختام لدول كتير جدا و بغزارة غير عادية. :)

احنا صحيح عندنا دلوقتى سنغافورة و هونج كونج و ماليزيا و دبى و تشيلى و برازيليا و جزر المالديف و تركيا و جنوب أفريقيا... لكنها فى النهاية متاحة للى معاه فلوس و مركز اجتماعى يؤهله للحصول على التأشيرة و وقت عشان يستمتع, على عكس الوضع زمان, كان اى حد بيقدر يسافر من غير متطلبات مادية كتير...

اما فيما يخص ان احل حاجة ان الفلوس تبقى عالجاهز من غير تعب, هى اكيد حاجة حلوة لكن مش كويسة :)

و فيه فرق كبير بين الحلو و بين الكويس, لإن طعم الاكل اللى الواحد جايبه بتعبه و شقاه احلى بكتير من الاكل اللى جى عالجاهز من غير تعب..

و فرحة الواحد بشقة او فيلا او عربية يشتريها بمجهوده و تعبه و شقاه, اكيد احلى بكتير من انه يكون وارثها... و انا بتكلم بحكم انى مجرب الاتنين - الميراث و التعب و الشقا.

المهم ان الواحد يكون فعلا عايز... فعلا محتاج و يحط نفسه فى حالة ال urgency او الاحتياج الضرورى اللى الحياة مينفعش تستمر من غيره...

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أنا رديت قبل ما أشوف المشاركة رقم اتنين ... مش عارفة كانت مستخبية فين ؟!!

الست اللي دمها خفيف اللي في الفيديو دا صعبتها علينا

انا كنت فاهمة يا حفيدي العزيز انك هتكتبلنا روشتة سريعة ازاي نبقى مليونيرات

و قعدت أحلم و أحلم ...

لكن الست دي عمالة تقول حاجات Simple بس مش Easy خالص

احنا لسه هنفكر نختار احنا عاوزين ايه و بعدين نغير روتين حياتنا ؟ !!

انا قلتلك من الاول مافيش أحلى من الرزق السهل اللي يهبط عليك بباراشوت

انا كمان مجربة الاتنين بس شايفة ان طعم الفلوس السهلة أحلى كتير ...

لانك اما تعمل مجهود و تاخد أجر مقابله دايما هتستشوي المبلغ و هتحس انه جه بطلوع الروح

وفي الغالب هتبقى مش عاوز تصرفه و تقعد تحوش

انما الثروة الجاهزة طعمها لذيذ جداااا ... بس الحالة دي مش بتحصل الا في حالات نادرة

فلذلك مش لازم نتواكل و نعتمد على كدا ... اللي عاوز يبقى غني مضطر يسمع كلام الست الطيبة دي

و يقوم يتحرك و يبدأ العمل و يغيرتفكيره و حياته كلها

و أكيد زي ما انت بتقول ان كلما زادت حاجتك لشىء معين ورغبتك فيه...

زادت مقدرتك على تحقيقه و سعيك و جهدك للحصول عليه

رابط هذا التعليق

مفيش حاجة اسمها ان الواحد يبقى مليونير بسرعة, إلا إذا كان عنده الخبرة الكافية - او رأس المال الكافى - اللى يؤهله لإنه يحقق ملايين جديدة بسهولة...

عشان كده يا تيتة, الرزق - والله اعلم - تراكمى... يعنى زى السلم اللى الواحد بيمشى معاه خطوة بخطوة, و تتفتح ابواب الرزق واحدة واحدة طول ما الواحد بيطلع عالسلم.

فيه ناس بقى بتقف عند نقطة معينة او درجة سلم معينة و ترفض انها تكمل... عشان كده باب الرزق بيتقفل و لعياذ بالله.

اما بالنسبة للشغل و الشقا, فوالدى الله يرحمه علمنى ان احسن حاجة الواحد ممكن يعملها فى الدنيا انه يشتغل بإيده... زى سيدنا داوود كده لما ربنا أنعم عليه و علمه صنعة "لبوس" لنا.... اللى هى الاسلحة و الدروع يعنى, و دى حاجة مكانتش موجودة قبل سيدنا داوود.

اما بالنسبة لإن الواحد يخاف عالفلوس, فأستبعد شوية... إلا لو تقصدى الفلوس اللى الواحد جمعها كلها او كل ثروته يعنى...

لكن الفلوس مع الوقت بتفقد قيمتها و رونقها... يعنى بالنسبة لى مثلا من 10 سنين لما كنت بكسب 100 دولار كانت حاجة كبيرة قوى و كنت بعمل فرح, لكن دلوقتى ولا حتى 10 تلاف دولار بقوا يحوقوا فى الواحد او يفرقوا معاه. خلاص الواحد جتته نحست. :)

لكن الست برضه بتتكلم فى حاجة أخطر من كده يا تيته...

احنا عندنا إنترنت...

يعنى ادخلى عالانترنت و اكتبى مثلا How to build a million dollar startup

How to go to Malaysia

How to be a successful Sales Manager

What are the skills required to learn bla bla bla

يعنى الموضوع بقى سهل جدا دلوقتى اننا نحصل عالمعلومة و نحللها و نفرزها و ننفذها و نشوف الناس اللى قبلنا عملت ده ازاى و نبتكر و نفتكس احنا كمان...

يعنى محدش ليه حجة او يقول انا معرفتش احقق اللى انا عاوز احققه و نفسى فيه.

الله يرحم أيام زمان لما الواحد كان يضرب مشوار لغاية هيئة الكتب اللى عالكورنيش عشان يقرا فى الBritannica عشان يعرف معلومة ولا يستخدم الانترنت اللى مكانش موجود غير هناك و فى كام مكان بس... الكلام ده طبعا كان فى سنة 2000 تقريبا... كنت لسه فى تالتة إعدادى :)

عموما الموضوع ده مش هيكون تنمية بشرية كتير, يعنى انا هركز عالمفيد من غير كلام كتير و كتب و قصص...

الموضوع يتخلص فى 3 او 4 حاجات, بمجرد اننا نحققهم هنوصل ليهم... من غير ما نغرق فى كتب التنمية البشرية اللى ملهاش آخر.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مفيش حاجة اسمها ان الواحد يبقى مليونير بسرعة, إلا إذا كان عنده الخبرة الكافية - او رأس المال الكافى - اللى يؤهله لإنه يحقق ملايين جديدة بسهولة...

عشان كده يا تيتة, الرزق - والله اعلم - تراكمى... يعنى زى السلم اللى الواحد بيمشى معاه خطوة بخطوة, و تتفتح ابواب الرزق واحدة واحدة طول ما الواحد بيطلع عالسلم.

فيه ناس بقى بتقف عند نقطة معينة او درجة سلم معينة و ترفض انها تكمل... عشان كده باب الرزق بيتقفل و لعياذ بالله.

اما بالنسبة للشغل و الشقا, فوالدى الله يرحمه علمنى ان احسن حاجة الواحد ممكن يعملها فى الدنيا انه يشتغل بإيده... زى سيدنا داوود كده لما ربنا أنعم عليه و علمه صنعة "لبوس" لنا.... اللى هى الاسلحة و الدروع يعنى, و دى حاجة مكانتش موجودة قبل سيدنا داوود.

اما بالنسبة لإن الواحد يخاف عالفلوس, فأستبعد شوية... إلا لو تقصدى الفلوس اللى الواحد جمعها كلها او كل ثروته يعنى...

لكن الفلوس مع الوقت بتفقد قيمتها و رونقها... يعنى بالنسبة لى مثلا من 10 سنين لما كنت بكسب 100 دولار كانت حاجة كبيرة قوى و كنت بعمل فرح, لكن دلوقتى ولا حتى 10 تلاف دولار بقوا يحوقوا فى الواحد او يفرقوا معاه. خلاص الواحد جتته نحست. :)

لكن الست برضه بتتكلم فى حاجة أخطر من كده يا تيته...

احنا عندنا إنترنت...

يعنى ادخلى عالانترنت و اكتبى مثلا How to build a million dollar startup

How to go to Malaysia

How to be a successful Sales Manager

What are the skills required to learn bla bla bla

يعنى الموضوع بقى سهل جدا دلوقتى اننا نحصل عالمعلومة و نحللها و نفرزها و ننفذها و نشوف الناس اللى قبلنا عملت ده ازاى و نبتكر و نفتكس احنا كمان...

يعنى محدش ليه حجة او يقول انا معرفتش احقق اللى انا عاوز احققه و نفسى فيه.

الله يرحم أيام زمان لما الواحد كان يضرب مشوار لغاية هيئة الكتب اللى عالكورنيش عشان يقرا فى الBritannica عشان يعرف معلومة ولا يستخدم الانترنت اللى مكانش موجود غير هناك و فى كام مكان بس... الكلام ده طبعا كان فى سنة 2000 تقريبا... كنت لسه فى تالتة إعدادى :)

عموما الموضوع ده مش هيكون تنمية بشرية كتير, يعنى انا هركز عالمفيد من غير كلام كتير و كتب و قصص...

الموضوع يتخلص فى 3 او 4 حاجات, بمجرد اننا نحققهم هنوصل ليهم... من غير ما نغرق فى كتب التنمية البشرية اللى ملهاش آخر.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انا عندى مشاركة او مشاركتين هنا لم يتم الموافقة عليهم.

أرجو من الفاضل استاذى الكريم ابو محمد انه يوافق عليهم, من اجل الحفاظ على سياق الموضوع و تسلسله.

نرجع لمرجوعنا.

بصوا يا جماعة... من غير كلام كتير... و من غير ما تدوخوا و تجروا ورا كتب التنمية البشرية اللى بتتكلم كتير جدا من غير تنفيذ.

اهم حاجة انك عشان تحقق هدفك, انك تبدأ... ابدأ و دلوقتى... start now

now means now على رأى اوباما.

اى شىء عايز تحققه, هتقدر تحققه بغض النظر عن الظروف...

صحيح ان الواحد لازم يبقى realistic و don't overestimate your abilities and situation عشان ماتتكسرش و تفقد ثقتك فى نفسك...

لكن فى نفس الوقت, لازم نفرق بين المدى القريب و المدى البعيد...

تحقيق الهدف هو رزق من ارزاق ربنا...

و الرزق cumulative او تراكمى... يعنى انت فى ظرفك الحالى ماتقدرش, لكن لما تاخد خطوة, هتلاقى الخطوة اللى بعدها اتفتحت قدامك... و هكذا... مع كل خطوة بتاخدها, قدراتك و امكانياتك بتتمدد و بتتوسع و بتتراكم مع الوقت... المهم انك تفضل تاخد خطوات طول الوقت و متبلطش فى الخط.

اتفرج بقى عالفيديو ده اللى بيتكلم على سر النجاح.

سر النجاح هو حاجتين... التركيز و الاستمرارية...

https://www.youtube.com/watch?v=AXs6BgN63Oc

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

Mel Robbins... الفيديوهين دول مهمين جدا

https://www.youtube.com/watch?v=zJTgmdaKYdQ

https://www.youtube.com/watch?v=M5LVIFs4yus

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حمد الله على السلامة يا حفيدي العزيز ...منور المحاورات و المناطق المجاورة :WelEgTks:

هو انت كان عندك حظر تجول و لا ايه ؟!! :micro1:

لازم تعمل مليونية ... المنتدى دا مافيهوش ديموقراطية :P

بالنسبة لموضوع اني ابقى شخص فوق العادة أنا يأست خلاص :giveup:

كل حاجة تركيز تركيز ... واللي ماعندهوش تركيز ولا ذاكرة يشحت يعني ولا يعمل ايه ؟!! f((:

ما تشوف لنا حاجة سهلة et:(

رابط هذا التعليق

طيب خلينى اسألك يا تيتة...

الطاقات الغير عادية اللى عند الانسان دى, يعمل فيها ايه؟

احنا عندنا طاقة رهيبة جدا, و الطاقة دى متجددة لا تنضب ولا تفتر طول ما الانسان عايش, لإن الطاقة دى هى الروح... يعنى طول ما الواحد فيه نفس, بيفضل عنده أمل... الطاقة هى الامل و التمسك بالحياة...

و كل ما الواحد بيستخدم طاقته أكتر, كل ما بتتوسع و تتمدد و تنطلق....

يعنى احنا ممكن يكون عندنا شوية بترول ولا زيت لما نستخدمهم يخصلوا... لكن طاقة الانسان حاجة كده زى الطاقة الشمسية إلى ما شاء الله, لا تنضب إلا بخروج السر الإلهى.

هل هنكون راضيين عن نفسنا لما نستسهل و نكسل و نسيب الطاقة دى تروح مننا؟

الكسل بيجيب كسل... و الطاقة بتجيب طاقة.

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الفيديو ده موجه للناس اللى بتشتغل فى البزنس و الCEOs اللى زى حالاتى....

XXXXXXXXXXXX

https://www.youtube.com/watch?v=j2DoOnsW-6U

تم تعديل بواسطة Scorpion

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

خلاصة القول:

نظم حياتك... اعرف انتا عايز ايه بالظبط... حدد هدفك الكبير قوى مهما كان مجنون... غالبا فيه حد سبقك... لازم تبنى رؤيتك...

حافظ على وقتك.... خد بالك من تصرفاتك و متضيعش يومك بال procrastination...

بالليل قبل ما تنام, نظم يومك الجديد و اعرف انت هتعمل فيه ايه و خلى الحاجات المهمة فى الاول, بحيث انك تصحى مثلا الساعة 4 او 4 و نص الفجر و تخلص الحاجات المهمة قبل الساعة 11 الصبح بالكتير... و لو عندك سكرتيرة زى حالاتى, ممكن تستخدموا اى برنامج لتنظيم المهام Tasks collaboration tool عشان تقدروا تنظموا اليوم صح و تبقى عارف انت اول ما هتصحى هتعمل ايه...

و اهم حاجة انك تحرص انك تنام فى وقت محدد و تصحى فى وقت محدد, و تقلل من فرص انك تكسر الروتين ده....

افضل وقت للنوم و الصحيان انك تنام الساعة 11 او 11 و نص و تصحى الساعة 4 او 4 و نص... 5 ساعات هيكونوا كافيين جدا لنومك, و وقت الفجر ده ماقولكش بقى... الشوارع بتكون فاضية و الناس كلها نايمة و الهوا بيبقى لسه نضيف متوسخش...

لو فيه عادة جديدة بتعملها او هدف جديد شغال عليه, ابدأ ب 10 دقايق او 15 دقيقة بس و متزودش عن كده... أهم حاجة التركيز و الاستمرارية.

ساعة الشغل بتاعتك قسمها ل10 دقايق شغل + دقيقتين راحة, و فى آخر الساعة تاخد 10 دقايق راحة كاملة... و احرص على انك ترتاح قبل ما تتعب... مش لازم توصل لمرحلة الfatigue عشان تاخد راحة و تستريح...

اوعى تتردد طالما انك فاهم كويس انت بتعمل ايه... take the action... take it fu*#ing now

و إذا عزمت فتوكل على الله و استعن بالله...

خلى جدولك اليومى يدور حوالين هدفك العظيم الكبير... مش العكس. فيه جملة حلوة قريتها فى احد الكتب الدراسية بالثانوية البريطانية, هكتبها هنا بشكل ملخص:

Going out with friends should fit around your revision, rather than your revision fit around going out with your friends!

صحيح ان الجملة بتوجه الطلبة عن المراجعة و المذاكرة, لكن ممكن تشيل كلمة revision و تستبدلها بكلمة goal....

اسيبكم دلوقتى مع الفيديو ده مع الرائعة جدا Mel Robbins

https://www.youtube.com/watch?v=nI2VQ-ZsNr0

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الله عليك يامحاور

ياريت تفتح موضوع مخصوص لتنمية الذات

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

الموضوع ده عن تنمية الذات, و موجه فى الأصل للناس اللى عندها الدافع الداخلى اللى يسمح لهم انهم يبقوا اشخاص فوق العادة... مش مجرد أرقام زيادة. :)

و الهدف من الموضوع و فكرة الموضوع هو الاختصار... انت عايز تعمل ايه؟ روح اعمله... إبدأ دلوقتى و من غير تأخير ولا قصص ولا كلام كتير... إبدأ أول خطوة حتى لو كانت لمدة 15 دقيقة... او 5 دقايق... او حتى 45 ثانية.

المهم انك تستمر بشكل يومى على الخط اللى رسمته لنفسك.

يعنى مانغرقش كتير فى كتب التنمية الذاتية و التنمية البشرية, خصوصا ان بينى و بينك الموضوع ده سبوبة حلوة قوى...

المشكلة بقى ان السبوبة دى فى مصر شغالة بالبركة - زى اى حاجة فى مصر. روح افتح مركز و اضرب اى اسم و الكورس ب3 بواكى و الحسابة بتحسب...

و المصيبة بقى ان اللى شغالين فى التنمية البشرية فى مصر, عايزين حد يساعدهم... يعنى جبتك يا عبدالمعين ههههههههه

يعنى هو اصلا مش عارف يحل مشكلته او عايش فى حالة من الضياع الارادى او أيا ما كان.. و يطلع يتكلم بثقة قوى و هو فرحان بالحالة دى...

اصلى ورمت منهم يا اخويا فى ال Tedx Talks بتاعت مصر... مش عايزين اقول اسماء بقى عشان ميصحش... ده الخلق للخالق. :)

لا يا عم ده انا ادخل على Amazon.com و اشترى الكتب المستعملة ب5 دولار و 2 دولار... يعنى لو اشتريت مثلا 50 كتاب بمتوسط 3 دولار = 150 دولار... يعنى الف جنيه و شوية... شوف 50 كتاب يعملوا ايه.

او انزل سور الازبكية و اشترى الكتب من هناك... كله موجود.... او حتى اخطف رجلى لغاية هيئة الكتاب عالكورنيش و عيش يا عم...

او حتى احمل الكتب دى من اى موقع مجانى...

او حتى ابعت للمؤلفين على مواقعهم و ايميلاتهم و اقول لهم انى مش قادر اشترى الكتاب و استئذنهم انهم يبعتوا لى نسخة pdf...

و على فكرة انا عملتها كتير جدا و تقريبا بنسبة 99% كانوا بيبعتوا لى الكتب... خصوصا لو قلت لهم انك من مصر او انك طالب او bla bla bla

عشان كده بقول لك ان الموضوع بسيط... take an action and start now...

من غير كتب و لف و دوران و كلام كتير... لإن هدفك مش انك تقرا و خلاص عالفاضى... انت هدفك ايه؟ هدفك انك تعرف ازاى تضيف مهارات جديدة عشان توصل لهدفك الرئيسى... أيا كانت المهارة دى شكلها ايه او بتتعمل ازاى.

لكن مش عايزين نتوه و ننسى الهدف الرئيسى و نغرق فى موضوع التنمية البشرية ده كتير, خصوصا ان الكلام متكرر و تقريبا مفيش جديد.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مشكلة ناس كتير فى تحقيق اهدافهم, ان اهدافهم مش بتكون واضحة او محددة...

يعنى اهداف فى المطلق... عايز عربية... عايز شقة...

لازم هدفك يكون محدد و واضح جدا و ليه صورة ذهنية سهلة تقدر تستدعيها بكل سهولة.

يعنى مثلا عايز عربية bmw الفئة التالتة موديل 2016 لونها فضى عشان اتنطط على اصحابى اللى شغالين معايا فى السوبر ماركت اللى انا شغال كاشير فيه :danger: :harp:

ولازم الصورة يكون ليها صوت فى دماغك... و الوان.. و شكل واضح... و كلام كمان... احلم... ايوة احلم... هو انت خايف تحلم؟

انا شخصيا عندى هدف ان يكون معايا مليون دولار كاش عشان اقدر افتح بيهم شركة جديدة تكون subsidiary لشركتى الحالية و يكون مقرها فى تورنتو, لإنى عندى فكرة معينة عايز اطبقها, و الفكرة دى محتاجة سيولة مليون دولار.

و الشركة دى هيكون مقرها فى اقرب مكان من تقاطع شارع ينج مع شارع دندس - ميدان ينج دندس فى تورنتو... و هختارها فى الادوار العالية... يعنى الدور 50 مثلا او حاجة كده :yahoo:

و طموحى انى اقدر احقق المليون دولار السيولة مع نهاية سنة 2016 باذن الله... يعنى 31 ديسمبر 2016.

و هدخل عالمحاورات يوم 31 ديسمبر عشان اقول لكم انا قدرت احقق الهدف ده ولا لأ... و حققت منه قد ايه...

هتقول لى يا عم يعنى انت هتفتكر انك تدخل هنا يوم 31 ديسمبر الساعة 12 الضهر - على طريقة فوت علينا بكرة بتاعت موظفين الحكومة؟

هقول لك آه طبعا... فيه حاجة اسمها reminders و برامج بستخدمها مخصوص عشان تفكرنى بالحاجات اللى زى دى... هو انا مخى دفتر؟ :oops:

صحيح انى حققت تقريبا مليون دولار و لكن مش سيولة... لإن كل ما املك عبارة عن اصول و وثائق تأمين و اسهم فى البورصة و نسبة من شركتى اللى بديرها... و بالتالى هى مجرد ارقام على ورق... لكن انا عايش عالكريديت كارد - اللى هى برضه مربوطة بشهادات استثمار مقدرش اصرفها و أفكها إلا لما الغى الكريديت كارد.

و مسألة الأصول دى مهمة جدا و هبقى اتكلم عنها... فى وقت لاحق باذن الله...

و لكن ملخص فكرة الاصول ايه؟ انك بتروح مثلا على شركة تأمين و تعمل وثيقة تأمين بمليون جنيه و تبدأ تسدد أقساطها كل شهر.

و انك تروح تشترى بيت بالقسط او شقة مثلا تمنها 300 الف او 400 الف لكن مش بتدفع تمنها على طول... لكن بتسدد تمنها على 6 سنين مثلا.

و انك بتشترى سندات و اسهم فى البورصة و ترميها سنة او سنتين من غير ما تحركها ولا تبيعها... و لما تحقق رقم كويس, تبدأ تبيعها و تشترى غيرها.

و انك تشترى عربية ب150 الف او 200 الف... و تدفع مقدم و تبدأ برضه تقسطها على 6 سنين...

يعنى الفكرة انك بترفع قيمة الاصول بتاعتك عالورق, و تبدأ تسدد ده فى صورة اقساط.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

Bullying

ماكنتش عارف الكلمة دى معناها ايه بالعربى - و دى مشكلة بعانى منها انى بفكر بالانجليزى و بعبر عن نفسى بالانجليزى بشكل أفضل. :)

انا بصيت عالكلمة دلوقتى فى قاموس جووجل... معناها البلطجة... يا نهار أبيض. :)

الكلمة ليها اكتر من معنى... الترهيب, البلطجة, التسلط, التنمر.

مشكلة ال Bullying بتحصل كتير فى مدارس فى كندا و امريكا... و حتى فيه strategic partner لشركتى عايش فى احدى الضواحى المحيطة بتورنتو, و كان بيحكى لى من فترة قريبة ان ابنه بيقابل المشكلة دى لإنه ما شاء الله طويل جدا... و الواد طالع لأبوه... ابوه ما شاء الله جثة متحركة. هههههههههههه

المشكلة دى للأسف مش بتحصل للأطفال و المراهقين فقط... المشكلة دى بتحصل معانا كلنا... و كمان بنعملها كلنا بطريقة او بأخرى للأسف, و لكن درجتها هتختلف.

دايما هتلاقى ناس يخوفوك: انت متأسلم... انت ارهابى... انت مبتفهمش... انت بتاع غرز و جى تصيع علينا... روح العب بعيد يا شاطر...

انت مين؟

و بينى و بينكم... إنى لما قريت مذكرات عثمان احمد عثمان و كلامه الكتير جدا عن السؤال اللى كان بيواجهه: انت مين؟

لما قريت كلامه اتصدمت... لإن ده نفس السؤال اللى شفته فى كل تحدى قابلته فى حياتى... نفس السؤال اللى كان بيتقال لى بشكل واضح و صريح و لغوى... انت مين يا شاطر؟

عايز تتعلم كمبيوتر... انت مين؟ عايز تتعلم انجليزى... انت مين؟ عايز تروح جامعة ستانفورد فى امريكا... انت مين؟ عايز تبنى شبكة معارف و علاقات غير محدودة فى امريكا بما فيها اليهود المسيطرين و ناس شغالين جوة البيت الابيض و ال DHS و المستثمرين بتوع ال Silicon Valley... انت مين؟

عايز تهاجر كندا... انت مين؟ عايز تأسس شركة سريعة النمو... انت مين؟

اوعى يفرق معاك كلام الناس... اوعى يهزوك او يقللوا منك او يضربوا عزيمتك و ارادتك...

لو انت عندك رؤية و احساس بإنك عارف انك بتعمل ايه... رح اعمله.

دى حاجة مش هيحس بيها غير الناس اللى عندهم رؤية... و دى يمكن تكون موهبة من ربنا سبحانه و تعالى.... الله اعلم.

و من خلال تجربتى الشخصية اقدر اقول لك انك مهما بقى معاك فلوس او نفوذ او سلطة, انك برضه هتفضل تتعرض لإهانات و لكلام بيقوله ناس معقدين و عندهم امراض نفسية مش عارفين يحلوها.

أى حد فى العالم مهما وصلت مدى قوته او نفوذه او سلطته او فلوسه... برضه بيتعرض للإهانة و الضيق و الكلام السافل المحبط اللى بيتقال... و هيفضل يتعرض لهم.... تصدق؟

مش عارف ايه السر فى كده ان ده بيحصل... لكن ربما يكون ربنا سبحانه و تعالى بيبعت لنا إشارات عشان ماننساش اننا بشر... و اننا هنفضل طول عمرنا متعرضين للترهيب و البلطجة و الخطر حتى لو كان لفظى...

هو يعنى فيه احسن من بوش رئيس العالم اللى اتضرب بالجزمة فى وشه من الصحفى العراقى؟ :)

عشان كده مش لازم يفرق معاك كلام الناس... اتريق معاهم و قول لهم انتو صح... برافو... كده خلاص حققتوا هدفكم لما قلتوا البقين الحمضانين دول؟ ولا لسه فيه بقين حمضانين كمان عايزين تطرشوهم؟

او ممكن تقول لهم مثلا... انك تعرف عنوان دكتور نفسى هايل عالج ناس كان عندها نفس المشكلة و ربنا كرمهم و خفوا. :D

ايوة بجد... قول لهم كده باللفظ... خلى قلبك جامد و اعلى ما فى خيلهم يركبوه لامؤاخذة. ;)

و خلى بالك ان اللى بيعمل Bullying ده هتلاقيه اصلا شخص جبان و هيخاف منك اول ما تكشم له على طول... بس مش لازم تديهم له قوى يعنى... انت وقفه عند حدوده بس..

و بعدين تخطى الموقف و عيش حياتك عادى و كبر دماغك...

لإن اى كلام سىء او حقير مهما كان طويل مش هياخد اكتر من دقيقتين او تلاتة... المهم تعاملك انت مع الموضوع ماشى ازاى.

تم تعديل بواسطة محاور

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

احسن واحد يكلمك عن ال Bullying

https://www.youtube.com/watch?v=6P2nPI6CTlc

صدق الله العظيم

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...