اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعدد الزوجات - هل تقبل المجتمع لتعدد الزوجات بصدر رحب يسهم في حل مشاكلنا ؟

زائر

Recommended Posts

طيب يا ست عبلة طالما إنك دمك خفيف و متفتحة  :D  ماتخشي تقولي بقين في موضوع "نقدا للذات"

http://www.egyptiantalks.org/cgi-bin....;t=3600

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

• الردود 99
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مابلاش :D احسن الناس تزعل

بالناسبة فيه موضوع في المناقشات العامة اسمه ماذا حدث للمصريين ؟؟؟ ممكن يوضح بعض النقاط

ماذا حدث للمصريين

رابط هذا التعليق

مش مشكلة يزعلو شوية و بعدين يتعلموا

و بعدين أنا وضعت الموضوع في صيغة إقتراحات مش حوار  :D

يعني! نوع من الراديكالية  ;)

إلا صحيح يا أخت عبلة... إنت إيه رأيك في الراديكاليه؟  ;)

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

واضح يااستاذ متسائل ان حضرتك عايز تكرر السيناريو اللى حصل في الموضوع ده واتنقل بسببه لارشيف الموضوعات المرفوضة   :D  على العموم لو حضرتك مصمم ممكن الاول تقولي انت متسائل عن ايه بالضبط ؟؟؟

رابط هذا التعليق

مواضيع مرفوضة ليه يا أختي لا سمح الله  :0

هي راديكالية دي كلمة موش كويسة؟  :D

رابط هذا التعليق

الأخ المتسائل/ماتخليك متساهل في حكاية الراديكالية دي أصلها صعبة أوى!!أنا أحب أقول حاجة صغيرة أوي هنا وهي إن العرب بطبيعتهم لا يقدرون على تغيير أفكارهم أو حتى الرجوع إلى الحق مهما كان جليا وواضحا قد يكون الكسل الذي جبلنا عليه قد امتد إلى رؤسنا فأصبحنا حتى كسالى عن التفكير "لسه ح نفكر؟ماتخلينا على احنا عارفينه واهو اللي نعرفه أحسن م اللي منعرفوش"وممكن يكون سببه العنجهية والكبر والعناد وممكن السببين معا المهم ان رجوع العربي عما في رأسه يكاد يكون مستحيلا لدرجة قد توصل الإنسان إلى الكفر وقد ذكر القرآن هذا كثيرا في معرض الحديث عن ظروف الدعوة الأولى وكثيرا ما ورد على ألسنتهم:بل نتبع ماألفينا عليه آباءنا  :D لهذا أرى أن الموضوع صعب جدا ولا أعرف إن كانت أصعب في أي الجنسين أكثر إلا أنني أراها أصعب عند الرجل لظروف التنشئة والعادات والتقاليد

رابط هذا التعليق

نحن متفقون تماما يا أخ رجائي  :D

طيب ما تخليك جدع و تحن على الموضوع الغلبان بتاعي "نقدا للذات"

أنا حاسس إنه من أهم المواضيع التي يمكن أن نخوضها و لكن حتى الآن و للعديد من الأيام لم يتقدم أحد بأي تعليق :0

أعرف أن الموضوع يحتاج إلى الكثير من الشجاعة و لن تأت إلا من أمثالك يا أخ رجائي و كفى أن تقول نفس الكلام الذي قلته هنا للتو فهذا من خير نقد الذات.. و الله أعلم

http://www.egyptiantalks.org/cgi-bin....600&st=

رابط هذا التعليق

يا سيد متسائل.. إنت بتدلل على زبائن للمحل بتاعك؟؟؟؟؟؟

ما إحنا شوفنا خلاص الموضوع إللي سيادتك إبتديته... مش لازم بقى كل مداخلة تعقبها بحتة تدليل على موضوعك.....

ما تحطه في التوقيع وتريح نفسك وخلاص؟؟؟؟؟

إديها ميه تديك طراوة

رابط هذا التعليق

[b:post_uid0]الزواج بأكثر من زوجة هل هى ظاهرة تؤرق المجتمع المصرى؟

كم نسبة الرجال المتزوجون بأكثر من زوجة؟

1%؟

أم اكثر أو أقل؟

وبعدين لامؤاخذة يعنى حد سمع عن واحد عاقل اتجوز اثنين؟

لازم يكون مجنون اللى يعمل كده، وعلى رأى اللى قال منهم لله اللى اتجوزوا قبل منى وما نصحونيش انى ماتجوزش، واللى بعد منى علشان ماسمعوش كلامى واتجوزوا[/b:post_uid0]

[b:post_uid0]المهم هى طبعا بينتج عنها مشاكل اول من يتأثر بها هم الأطفال، على الرغم من وجود الأب الشرعى الذى غالبا مايهمل رعايتهم

المشكلة عويصة، لايمكن صدور قانون بتحديد الزواج لزوجة واحدة، حانسمع من يقول ان الشرع احل اربعة ومش حايقولوا " الآية ..... فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة "

عموما انا رأيى واللى يزعل يزعل احب ان تكون زوجة واحدة ، والطفاسة والدناوة نبطلها،  كل الستات زى بعضها من كوكب الأرض، البيضاء والسوداء سواء وليضع كل رجل نفسه فى موقف الأخ أو الأب الذى يرى أخته او بنته معرضة لأن تكون زوجة ثانية وبعدين يقول رأيه

يارب يجعل كلامى خفيف عليكم

وكل سنة وانتم طيبين[/b:post_uid0]

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

و الله يا محمد بيه حكاية إن الستات كلها زي بعض دي واسعة شوية  :D  أنا رأيي إن الستات :inlove:  زي الفاكهة، كل واحدة لها طعم مختلف، و يا ريت محدش يفهمني غلط  ;)

و على العموم سأستمر في عمل Marketing للموضوع يا حاج روقان، و افرض يا أخي اني بعامله مثل البزنس، لماذا لا يكون عندنا الكثير من الإصرار و القليل من الغتاتة (مش العكس)

رابط هذا التعليق

انا موافق على كلامك يا اخ متسائل

ده لو الستات كلهم زى بعض  ،،،،،،، كانت تبقى حاجه وحشه قوى

اكيد فيه جميز و فيه فراوله   :music:  :music:  :music:

رابط هذا التعليق

انا ليه شامم ريحة طفاسة هنا؟؟؟  :D  ;)  ;)

لو الموضوع بالشكل أو بخفة الدم يبقى الواحد محتاج يتجوز الف  :devil:  مش أربعة بس (لو عاوز إبقى حط الجملة دي في موضوع نقداً للذات!)  :D  :D

لكن كلام بالعقل شوية. مش فيه واحد مننا ممكن ياكل فول ويبقى مبسوط ويقول الحمد لله؟ وواحد تاني يبقى قدامه أصناف الأكل من كل ما لذ وطاب ومايكونش عنده نفس ياكل وما يبقاش مبسوط؟ هو تشبيه بسيط يعني... لكن مغزاه إن السعادة تأتي من داخل الفرد نفسه.

واحد ماعندوش غير فول لكنه حمدالله وأحب الفول فأحبه الفول وأعطاه الرضا والسعادة، والتاني عنده أكتر بكتير لكنه تبتر على نعم الله فمانالش حاجة خالص. ظاهريا المائدة مرصوصة بكل أنواع الطعام لكنها لا تسعده فأصبح بذلك الفول أقيم من كل هذا، لإنه نجح في ما لم تنجح به البوفيه الخمس نجوم اللي ممكن يكون جايبه من مطعم مكسيم أو أي مكان تاني!

كذلك أرى أن هذه هي الوسيلة التي تمكن الإنسان من السعادة الزوجيه. أن يرى في طبق الفول الذي أمامه كل أنواع الفاكهة وما يتمناه ولا يترك نفسه للطفاسه. ويحسس طبق الفول أنه وليمة أقيم من كل أنواع الطعام الموجود في السوق فيسعد طبق الفول بذلك.  ;) :inlove:

ياريت بس ماحدش من السيدات الأفاضل يزعل من التشبيه بتاع طبق الفول.  نخليها تفاحه أحسن؟ أصل الرجل مخلوق طفس بيحب يكّوش على الفاكهة كلها!  :devil:

عموماً الحبيبة سهل جداً تكون جميع أنواع الفاكهة في نظر حبيبها لو راعى الله ولنعلم أننا يجب أن لا نفكر في أنفسنا فقط. فبالنسبة للمرأة يكون الإخلاص عادة هدية غالية ويمكن أن يكون الزواج بآخرى من شأنه تدميرها. فهل هذا هو جزائها؟

أما بالنسبة للأيه، فنعم لم أكملها للآخر، وما أعني هو أنك قد وقعت في المحظور وهو عدم إستطاعة العدل، أما كون الله سيعفو عن ذلك فهو من فضله و ليس حقا لك!

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

[b:post_uid0]والله يا أخوانا انا ربنا مبارك لى فى الفاكهة بتاعتى وهى عندى اطعم من اى فاكهة فى الدنيا.

المهم العين تكون مليانه وقنوعة يقوم ربنا يبارك لك وتعرف ان فص البرتقالة فيه من الطعم مافى برتقالة كاملة

الحمد والشكر لك يارب على ما أعطيتنى ووهبتنى من الفاكهة ومن النبت الصالح آمين [/b:post_uid0]

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

يا زيزو ده أنا ضحكت بشكل على جملة " وأحب الفول فأحبه الفول"

يعني عايزين تقولوا يا جماعة إن الواحد منكم مبسوط و قنوع و لما تشوف فراولاية حلوة نفسك ماتروحلهاش؟  :inlove:

دي مغالطة! مهما كنت مقتنع و مبسوط و بتعشق الفول بتاعك إلا ما نفسك تروح لشوية طورشي أو صينية معمر أو ممكن يبقى نفسك في تشيز كيك  :D

رابط هذا التعليق

ياعم إنت شايفنا لاقيين الفول؟

إحمد ربنا والا!!! فيه ناس عينها مدورة!!!!!!!  :devil:  :devil:  :devil:  :devil:

:D  ;)  ;)

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

رابط هذا التعليق

أمال بتتفزلك ليه يا أخ زيزو؟  :D

إن شاء الله اما يبقى عندك فول حتبقى عينك فارغة... و تبص عالبصارة  ;)

رابط هذا التعليق

الحمد لله ان اتنين من رجال المنتدى هما اللى اتكلموا

;) ما شاء الله لسه فيه ناس بتفكر بعقلها مش بغرائزها الطفسه :D

حقيقى شنفتم آذانى :music:

وانا شخصيا مقتنعه ان الطفس هيكون طفس لكل حاجه فىالدنيا مش الستات بس  ;) يعنى الطفاسه بالنسبه له موقف و اسلوب حياه  :sneaky2: ربنا يسهل للجميع ???

زيزو .. المشكله مش انك تطول الفول ولا لأ  :bored: حتى بعد ما تطوله اعتقد انك مش هتتحول لبنى آدم طفس  :turn: ده موقف واختيار يا اخى العزيز

رابط هذا التعليق

لقد أعدت فتح الموضوع بعد حذف الخناقة...

للأخت نانسوبرير أسف على حذف آخر رسالاتك لكنها لا معنى لها بعد حذف رسائل متسائل...

أما بالنسبة لك يا متسائل فهذا آخر إنذار لك... فنحن نقبل إختلاف الرأي لكننا لن نقبل أبداً أن تخطأ في حق أحد هنا، وقد تجاوزت حدود الذوق أكثر من مرة. فعند الشكوى القادمة لأي سبب مهما تراه أنت تافهاً أو ظالماً سأقوم شخصياً بغلق عضويتك ولن أنتظر المشورة مع advisor أو هشام عبد الوهاب. أتمنى أن يكون هذا واضحاً!

وسبب إعادة فتح الحوار هو أننا لا يمكن أن نغلق الحوار لمجرد أن هناك أحد قام بتجاوز الحدود فبذلك نضع في يد المخربين وسيلة لغلق أبواب المناقشة كلها!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...