اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مدن نعشقها .ومدن نكرهها ..

ابو خليل

Recommended Posts

اقترب موعد رحيلي الي مصر ..

وجلست أفكر في أكثر المدن التي عشت فيها وأحببتها . وفي المدن التي عشت فيها وكرهتها ..

1- طنطا :

لعل من العجيب أن الإنسان بفطرته مسقط رأسه كافضل الأماكن التي يهواها قلبه .. إنها الفطرة ، ولولا هذه الفطرة لوجدت كل البشر يتدافعون الي السكن في المدن الجميلة ذات الظروف المواتية .. ولكني كثيرا ما وجدت من يعيشون في ارقي المدن وهم يشتاقون الي القرى والنجوع التي ولدوا فيها .. ولولا هذه الفطرة الرائعة لتجمع الناس كلهم في المدن الكبيرة وتخلوا عن الأماكن الفقيرة المفقرة ..

ولذلك فأنا أضع طنطا علي رأس المدن التي أحبها ..

برغم أني احتار في تصنيفها أهي مدينة أم قرية ..

عموما هي تجمع في رأي بين مساوى المدينة ( الضجيج -السيارات -المحلات التجارية ) ، وبين مساوى القرية (العربات الكارو- الزبالة -قطعان الماشية تمشي وقت المغرب في بعض شوارعها ) !!!

ولكنها تبقي المدينة رقم 1 . في قلبي ..

2- مكة :

وفيها ارتاح نفسيا .. وامتع عيني بمشاهدة محبوبتي : الكعبة المشرفة .. وانظر لأرضها واقول لنفسي : لقد سار علي نفس هذه الطرق الرسول والصحابة العظماء ..

3-الرياض عاصمة السعودية :

احبها واعشقها . أولا لأن فيها التزام بالإسلام من ناحية ملابس النساء ، واغلاق المحلات وقت الصلاة .. الخ من التعاليم الإسلامية .

وثانيا : لأنها تحتوي واحدة من أفضل شبكات الطرق في العالم بحكم كونها عاصمة حديثة للغاية وغنية للغاية ..

الطريق الدائرى ، وطريق الملك فهد وعبد العزيز والأمير عبد الله . تتيح لك الإنتقال من أي حي لأي حي أخر في دقائق بلا مشاكل مرورية .

ثالثا : تنظيم المدينة الرائع : حي الوزارات فيه كل الوزارات وكذلك حي الصحافة وحي السفارات .. الخ فلا تتعب في انهاء مصالحك بين وزارات متباعدة .

حتي في الحي الواحد تتجمع المحلات ذات النشاط الواحد في مكان واحد : محلات الجوالات مثلا ، محلات الحلوايات .. الخ ..

مدينة رائعة فعلا .. فقط يعيبها قسوة مناخها ..

أما المدن التي أكرهها :

1- المحلة الكبرى :

لا أعرف لماذا اكرهها .. ؟ ولكن المحلة مجتمع عشوائي للغاية ، كانت قرية صغيرة ، ثم بنى طلعت حرب مصنع الغزل فيها فتجمع عمال من كل الجمهورية .. واصبحت مثال لمجتمع عشوائي متضارب المشارب ..

2-القاهرة :

اكرهها فقط لزحامها الشديد ، وكمية الأتربة والدخان الفظيعة ، فلا استطيع التنفس ولا المشي في الشوارع !!!

!!!

رابط هذا التعليق

مدن أحببتها

اسكندريه طبعا بلدي و حبيبتي الجميله في كل وقت

المدينه المنوره اول ما دخلتها حسيت اني ممكن انسي اي هم بمجرد اني لفيها حسيت ان كل حته فيها بترحب بيا

الرياض لنفس اسباب ابو خليل

نيويورك مبهره علي الرغم من الزحام والدوشه لكن حسيت انها عابره عن شعوب العالم كلها بديانتهم المختلفه عايشين فيها بتفاهم و كلهم بيشاركوا في تكوينها

شرم الشيخ مفيش سبب معين بس مش بستريح لها ابدا

ان لم أكن أخلصت في طاعتك****فانني أطمع في رحمتك

وانما يشفع لي أنني*******قد عشت لا اشرك في وحدتك

رابط هذا التعليق

1- طنطا :

ولكنها تبقي المدينة رقم 1 . في قلبي ..

.

.

أما المدن التي أكرهها :

1- المحلة الكبرى :

لا أعرف لماذا اكرهها .. ؟ ولكن المحلة مجتمع عشوائي للغاية ، كانت قرية صغيرة ، ثم بنى طلعت حرب مصنع الغزل فيها فتجمع عمال من كل الجمهورية .. واصبحت مثال لمجتمع عشوائي متضارب المشارب ..

كده يابوخليل ...............حاضر....دا انا بكره طنطا مووووووووووووووووووووووووووووت

المحله فعلا مجتمع زراعي صناعي عشوائي. عدد كبيييييييييييييير من الناس يكرهون المحله وبخاصه الطنطاويه. وبعد الاطلاع على الاسباب اكتشفت بعدم احساسهم بالامان بها.

ورغم ذلك تظل المحله رقم واحد في قلبي.

القاهره.......لا احبها واكره اليوم اللي لي مصلحه فيها.

الاسكندريه..........مش عارف .......اصل مرحتهاش كتير

اخميم.............في قاع الصعيد..............عالم تاني

ميونخ................مطارها عجبني والمتحف الالماني......ظريفه بس غاليه

فرانكفورت................استظرفتها.................وبكره مطارها.....عامل زي بيت جحا

ارلنجن (المانيا).........كرهتها زي طنطا..........مش عارف بتفكرني بطنطا وخنقتها.........وغاليه

سوهاج....................... نيلها جميل وبس ( :blush: )

مطروح..................... اسم على مسمى ..........بحرها صافي.

سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

منوف ... الكلية ... أيام غريبة ... كنت بكرهها جدا فى بداية سنين الكلية ... لكن و لسبب ما ... حسيت فى السنوات النهائية بنوع من الألفة .. حتى يوم حفلة التخرج و السفر بلا رجعة .. بصيت لها و قلت لأصحابى .. احنا سبنا أجزاء من أرواحنا هنا ... و هتفضل هنا على طول

القاهرة .. معشوقتى الأزلية ,.. من زمان ... اكتر مدينة بحبها و باستريح فيها ... أكتر مدينة بحس فيها بنفسى.. القاهرة ... كمان أكتر مدينة بيتهيألى انها حبيتنى ... و اتعلقت بيا ... مهما سافرت ... مهما استقريت فى أماكن تانية .. هتفضل القاهرة هى وطنى ... و بيتى

الرياض ... مدينة الاشباح بلا منازع ... كل شيء جديد .. عصرى ... شوارع مفيهاش ناس ... ناس ماشية فى المولات لا تحمل وجوه ... فى الرياض تشوف حاجات غريبة جدا ... وشوش من غير تعبيرات ... أصوات معدنية مفيهاش أى احساس ... بلا روح ... بلا عمق ... قمة السطحية و المادية ... جنسيات غريبة ... ناس عايشة كأنهم فى مكان لفترة مؤقتة ....

اسكندرية ... السيمفونية ... مدينة مختلفة ... لو حبتك .. هتحسسك بإنك ملك ... ولو كرهتك هتكسر قلبك .... مدينة الجمال و الروح و السحر و الريحة الجميلة ... اسكندرية ... المدينة الصبية ... مدينة الثقافة و الأصالة و الحكايات اللى تضحك و تبكى ... من مصلحة كل اللى يزورها انه يكسبها ...

المنيا .. و الادعاء ... و التكلف ... المنيا ... و التعقيد الشديد فى كل شيء ... عمرى ما حسيت فيها بانى فى بلدى ... كل حاجة ليها قواعد و أصول و عقد و شراشيب ... دايما كنت بحس فيها بالغربة ... و الغرابة ... كنت بحس ان المدينة دى بتتجاهلنى بشكل رهيب ... وكأنى مش موجود ..

مكة ... عبق الأحبة ... مدينة التعب و النصب و المشقة و الخلاص ... مكة و الحرم ... حمام الحما ... زمزم ... مدينة تدمع فيها العيون ...

المدينة ... رياح الجنة ... السكينة و الحب و الألفة ... كل شيء بيرحب بيك هناك ... حتى الهوا ... حتى الألوان ... مدينة تتمنى تعيش فيها ... و تموت فيها ... الطيبة و البشاشة و حسن المعاملة ... المدينة ...و الروح و الصفاء و النقاء ...

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

مدن نعشقها ......

اسكندرية وبرشلونة ..------.

...عبق المكان وتأثير الزمان فى هاتان المدينتان شئ لايوصف وصعب التعبير عنه ...وكأنهما مرتبطان بحبل سرى غير مرئى ..(( حقيقة ))..كأننا نرى توأم ...او عملاق رأسه فى هذه الناحية من البحر واقدامه فى الناحية الأخرى وهو مستلقى فى استرخاء عجيب ...يتابع بعينيه من ...(.على).... كل (( الأقزام )) حوله ...اى ميناء آخر ليس له معنى ...فى نظره.

يظل هو سيد المكان ..........

.الثقافة فى المكانين ليس لها حدود ...

الكتاب هو الملك دائما ........

يحتويك . المكان ..(( ان احبك ))....وصدق مهيب فى وصفه هذا ..على الاسكندرية ...

توجد اماكن تحتويك واماكن ترفضك او ترفضها ............هذا شئ حقيقى فعلا ..

اثينا ..

-------

تختلف عن اى مدينة فى اليونان انها تشعرنى انى لم اترك الاسكندرية ....فى الشتاء ...

نرى عربات شوى ابو فروة والبطاطا ...وصيفا وشتاء توجد عربات السميط والكرواسون والفطائر فى كل مكان ...رجال ونساء متلفعين بالكوفية المشهورة ...هذه هى نفس مناظر االناس فى اسكندرية حتى اواخر السيتينات واوائل السبعينات .....

روما ..

------- مدينة اشعر فيها ( بالانطلاق والشياكة ) ..ترى الجميع فى كل وقت وكأنهم ذاهبين الى اى احتفال ..كل الناس ( على سنجة عشرة ) ...يعنى تشعر ان اى واحد اخد حمام وبص فى المراية الف مرة قبل ما ينزل ....ناس رائحتها لا تنفرك منهم ....بعكس ميلانو او تورنتو مثلا ...تورنتو مدينة مكتئبة بالنسبة لى ...ميلانو عملية اكثر من اللازم ...

فينيسيا ...تحبك ليوم واحد او اثنين ....تحبك شابا دائما ...منطلق دائما ...

اوبورتو ..

----------.. رغم ان اوبورتو تختلف عن لشبونة وليست فى شهرتها لكنها مدينة رائعة تشعرنى بالبيتوتية ...بمعنى ....ممكن تذهب الى اى مطعم وتطلب ما تريد ويتعمل مخصوص وكأنك فرد فى الاسرة ..ترحيب يشعرك انه من القلب فعلا ...

باريس ..

---------. رغم كل جمالها وبهاءها ورغم (( رغبتى )) فى الاحساس بالراحة فيها الا انى لم استمتع بها .....ممكن نقول نفس الشئ على لندن ...وفرانكفورت ...

مدن كثيرة لم تترك اى تأثير لدى ..........ربما كانت زيارتى لها لمجرد العمل ولم تترك اى أثر طيب او سئ.......

مكة والمدينة وجدة ...

----------------------.

مكة ....طبعا ده شئ صعب التعبير عنه وعندما اقول مكة فأنا اقصد الحرم المكى الطاهر ....اجمل احساس ممكن يشعر به انسان ..

المدينة ....تحتضن الانسان ..اشعر فيها واتذكر دائما كلمات امى ...المدينة احتضنت ورحبت وفتحت قلبها وبابها للرسول صلوات الله عليه وسلامه.....ترحب فى كل لحظة بزوار الرحمن ....وكأن النسمات تداعبهم فرحة بهم ....وايضا هذا حقيقى ..

اجمل والذ تمر على وجه الأرض موجود فى المدينة ....

جدة ....عملية اكثر من اللازم ...اشعر فيها وكأنى فجأة انتقلت من بلد لبلد ...رغم قربها الشديد من مكة ...لكن اهلها (( وسبحان الله )) ..يفتخرون انهم لايشترون اى شئ من مكة والمدينة !!!!.......وكأن هاتان المدينتان للأغراب فقط !!!!!!!...

القاهرة ...

--------- تخنقنى ...لست ادرى لماذا ؟؟؟ ربما لأنى تعودت على السير فى طرق رحبة ..

وربما لشدة الزحام .....وربما لنسبة التلوث العالي...

...الصين ......... (( مش بحب الصين ))...

------------.

قرطبة وجرانادا ..

__________.

مدن تشعرك انك فى بلدك ..تذكرك فى كل لحظة انك ( كنت )....تعطيك الأمل انك ممكن ترجع ( تكون كما كنت ) ...

وكفاية كدة لأنى لو فضلت احكى ساظل للغد ...........

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

مدن نحبها:

- القاهرة: مسقط رأسى ورأس أجدادى... أعشق فيها ليلها الذى لا ينام ((مثلى تماما)) و حيويتها... عبق التاريخ فيها.... و أهم من ذلك ((النيل))

- الاسكندرية: ((زى بعضه... مجاملة تقيلة لازم أقوم بيها و خلاص :blush: )) أشعر أن الاسكندرية هى شرفة بيتنا حيث أطل على الخارج و أستنشق الهواء النقى... وهى تحمل سحر مدن البحر المتوسط عموما ((لسانى مش مطاوعنى أنافق أكتر من كدة... سامحنى يا رب.. :D ))

- روما: متحف مفتوح... فحيثما مشيت فهناك أثارا فى كل مكان... و شوارعها المبلطة بأحجار البازلت... مدينة بحرمتوسطية صرفة... و عندما يجرفك الحنين للوطن فيها، يخيل لك أنك تمشى فى أزقة الاسكندرية أو ميادين القاهرة القديمة...

- باريس: وكأنها سيدة ارستقراطية خمسينية فى قمة أنوثتها و نضجها ترتدى أبهى ملبوسات السهرة و المجوهرات الأنيقة تأهبا لحضور حفل فى الأوبرا...

- مرسىمطروح: أعشق فيها البداوة والبدائية و الحياة الفطرية... وطبعا الكلام عن بحرها يحتاج لمجلدات..

- أسوان: مدينة السلام وقطعة من الجنة

مدن نكرهها:

- القاهرة: أكره نهارها وبزحامه و تلوثه و عنفه...

- اسطنبول: مسخ حضارى تماما مثل فرانكشتاين... فلا هى شرقية ولا هى غربية.. تناقضات صارخة من نسوة محجبات فى عباءات تخفى من الرأس حتى القدمين، إلى نسوة شبه مكسيات..!!! عنف أهلها وسوء عشرتهم أسوأ ما فيها على الإطلاق..

- الغردقة: متوحشة.... أو كما يقولون بالبلدى "ريحها تقيلة أوى"

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

مقدرتش أمنع نفسى من الابتسام و أن شايف كلام عن منوف و طنطا و المحلة جنب كلام عن باريس و برشلونة و أبو .. أوبـ .. أوبرتة دى ... :blush: :D

على العموم ياريت لو الأعضاء الرحالة اللى شافوا العالم (أو اللى لسه عايشين فيه) يحكو لينا فى مواضيع منفصلة عن العالم ده ... وأنا عن نفسى هشارك بموضوع عن مدينة (بيسا الكف) بتاعة الكابتن جودة ان شاء الله

والله انتو زى العسل ...

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

اوبورتو مدينة فى شمال البرتغال وهى تعتبر ثانى اهم مدن فى البرتغال ...

ممكن نقول انها مدينة تجارية اكثر ...وهى تقع على نهر ال duero ..

يعنى فيها اماكن عتيقة ولها تاريخ رائع لدرجة ان اليونسكو وضعتها .

ملك الانسانية ...بمعنى كأنها مثل الروائع السبع فى العالم ...يعنى لا يستطيع احد فى شوارعها العتيقة ان يغير اى طراز مثلا ...

يعنى patrimonio de la humanidad ...

فى عام 2001 كانت عاصمة الثقافة فى اوروبا ....

هى مدينة جميلة فعلا ...ايضا ...نفس الشئ اللى قلناه قبل كدة ...مش اى حد ممكن يعجب بيها ؟؟..

ايضا المدن لها شخصيتها ..احيانا تتوافق مع شخصيتك واحيانا لأ ....

باريس رائعة ....كنت احلم بالعيش فى باريس (( عندما كنت لا ادرك من الدنيا شئ ))...كنت اتخيل نفسى فى مونمارتر او ازور الحى اللاتينى او اتجول فى اللوفر او ...او..او... اتسكع فى الشانزليزيه ...كنت اعيش كل الأماكن التى سبق عشتها مع وفى الكتب .........كنت اريد ان اتعايش مع مدينة النور والنار .........لكن ؟؟؟

الحقيقة شئ آخر يختلف تماما ........لم تجذبنى ...وان جذبنتى فلفترة قصيرة جدا كزيارة وليس كمعيشة ...

مسألة منوف او المنيا او المحلة او اسوان او مرسى مطروح والغردقة وشرم الشيخ ...

او حتى روما واثينا ومالطة ......لايوجد اى اختلاف الا فى شئ واحد ...البشر هم البشر فى كل مكان ........يختلف فقط المذاق الخاص لكل مدينة ...وهذا شئ يصنعه الناس على ومع مرور الأيام ...

شئ من الحميمية لن تجده فى باريس .....باريس بلد (( تلم )) ..انواع غريبة من البشر ..مثلها مثل لندن ....عكس برشلونة مثلا...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

ما شاء الله.. انا شايف اسماء مدن تخوف. واضح ان انا الفلاح الوحيد في المنتدى. على أي حال مشاركتي هتكون على ادي خااااالص.

هبتدي بالقاهرة.. انا مش عايش فيها، و مقدرش اقول اني بزورها باستمرار، ولا حتى اقول اني لما بزورها بلف كتير. لكن الغريب و يمكن المزعج- على حسب- انها بتتكلم. ايوه حقيقي.. ابعد انت بس عن زحمة الناس و كلكسات العربيات و خلافه من منغصات حياة القاهريين و انت تسمع. اد كدا دافية و فاهمة. من بره ملخبطة و "مدهوله" كمان. لكن لما تقرب.. تقعد.. و تسمع.. هتفهم. هي حبت اهلها و استأمنتهم على نفسها. و حتى لما اهملوها و بهدلوها... لسه بتحبهم. لسه بتكلمهم.. بتقولهم.. بتفهمهم.. تعالو شوفو مين كان عايش هنا.. شوفو عمل معايا ايه.. اعرفو حكايته ايه.. و اتعلمو. لكن محدش فاضي. القاهرة.. زي ام شقيانة من صغرها. طول عمرها. ربت رجال، علمت، كبرت، و ساعتها.. نسيوها، و سابوها لغلبها.

اسكندرية قضيت فيها مرحلة الكلية. يمكن علشان الموضوع كان فيه مزاكرة و امتحانات محبتهاش. لكن على اي حال، و لاني كائن ليلي بطبعي، عندي حلم ان امشي بالعربية على كورنيش بحرها، بعد نص الليل، في ليلة بتشتي. لكن طبعا.. لما تجيب العربية الاول يا استاززز- دي مراتي على فكرة. اعملو نفسكو مش سامعين.

المنصورة.. هي اللي عايش فيها دلوقتي. مش حاسسلها اي طعم. حاجه كدا زي المثل بتاع رقصو على السلم. قرية ولا مركز- مش فارقة- حاول يكون مدينة، و فشل. متقدرش تعرف انتا وسط فلاحين ولا "ولاد حضر". حاجه كدا ملهاش ملامح. لكن اكيد لها روح.

دكرنس.. و دي اصل الموضوع. هي بلد والدي. مركز جنب المنصورة. مفتكرش فيها حاجه مهمة، لان الثورة ربنا يخليها للي بيحبوها مخلتش فيها زراعة. شوية شوية بقت اراضي بور و شكرا. و طبعا معرفتش تعمل فيها صناعة. و جت بعد كدا حكومات الانفتاح، ثم حكومات رجال الاعمال بيعت الناس هدومها، و اختفت الارض الزراعية. كله باع و سافر الخليج او الاردن او اي داهية من اللي عادة بنغور فيها من وش حكوماتنا اللي بتحبنا بس احنا اللي كلاب. المهم الارض بقت بيوت عشوائية قميئة و مفيهاش اي جمال ولو باهت. الحاجة الوحيدة اللي حلوة في المكان دا و لسه بافتكره بيها لحد دلوقتي.. ذكريات عيل صغير. مع بقايا من بقايا مساحة ارض خضرا كنت بشوفها من على سطوح بيت عمتي جهاد- متنسوش تدعولها بالصحة.

مكة المكرمة.. حاليا عايش فيها. و طبعا الحرم خارج الموضوع. بلد قاتله بكل المعاني. الجو.. كانك فرخة بلدي ضعيفة الجسم، صغيرة السن، محطوطة بين شواية سمك من فوق، و قلاية زيت من تحت. نسمات اخر الليل كفيلة بجدارة و بمنتهى السهوله تسحب كل الرطوبه اللي في وشك. جو لا يحتمل. و كل دا بالرغم من ايه؟؟ وجود اجهزة تكييف في كل مكان. سبحانك يا رب. اما الناس.. مش عارف اذا كانوا ناس ولا حاجه شبه كدا. المشاعر.. يعني ايه؟ محدش هنا سمع عنها. حسن المعاملة.. ليه؟؟ انت مش بتاخد مراتبك، عاوز ايه تاني؟ هو طمع يا اخي؟ طيب الاحترام.. روح المحل اللي هناك و اساله، بيقولوا الحكومة منعت استيراده لانه مش مناسب لعاداتنا و تقاليدنا. مفاضلش غير المباني.. و للأسف.. ولا حاجه. مجرد علب اسمنت و حديد كبييييره، و ساعات ضخمه جدا. لكن برده مفيش جمال. زيها زي كل حاجه هنا. مبهرة للحظات و بعد كدا تلاقيها.. وحشه بجد. متفهمش المبنى دا على اي طراز بالزبط. حاجه كدا زي المساكن الشعبية بتاعتنا في مصر، لكن منقوعة في رخام. حتى الرخام دا مش مديها جمال. مش عارف.. يمكن انا اللي مش عاوز اشوف المكان جميل. ممكن برده. الغربه في النهاية سجن. واسع او ضيق.. سجن.

هي دي الاماكن اللي اعرفها لحد دلوقتي. لكن اعتقد اجمل مكان في الدنيا هو..

..

..

بطن ماما

دا بعينك يا استازززز- دي مراتي برده. ع ا د ي ج د ا. طنشوا خالص

تحياتي. و السلام عليكم

i am a big cat in a small cage

رابط هذا التعليق

المنصورة أعشقها حتى النخاع ، ولم أعرف قيمتها إلا بعد تجاربي خارجها..

وهي مدينة ذات نكهة خاصة مختلفة تماماً عن الزقازيق ، والمحلة .. وزرت الأخيرتين في مرات متقطعة..

المناطق التي رأيتها في القاهرة جميلة ، أبرزها التحرير وبعض مناطق مدينة نصر .. وأتمنى زيارة القاهرة القديمة..

كنت من عشاق بورسعيد ، حتى دخلت تجربة عمل قصيرة بها عام 2002 ، وأصدقكم القول : انطباعي عنها اختلف بعد تلك التجربة ، للأسوأ..

لم أزر الإسكندرية ، وبالتالي ليس لدي انطباع عنها..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

اخ شريف

الله يخليك تقوللى ايه الحلو اللى فى المنصورة يخليك تحبها و تعشقها بالشكل ده؟

اصلى بصراحة مش شايف فيها اى حاجة :blink:

رابط هذا التعليق

من الغريب أن تتناقض مشاعرنا حتي تجاه الأماكن .

اعشق أنا طنطا .. ويكرهها سقراط ..

واعتبر الرياض أفضل المدن التي عشت فيها .. ويعتبرها مهيب .. مسخ حضاري !!!

ولكن اعود فأقول أنه من الطبيعي للغاية أن تختلف مشاعرنا تجاه المدن

إنها حكمة الله ..

فلو اتقف الناس جميعا علي عشق ( مدينة واحدة) .. لتجمعنا كلنا في مدينة واحدة وتركنا باقي المدن خاوية علي عروشها !!!

رابط هذا التعليق

طبعا يا أبا خليل .. عندك حق ... كل الحق فى كلامك .. أيضا هناك شيء آخر .. أننى مقتنع بأن هناك مدن أنت تحبها ... و هناك مدن تحبك ... ربما لم تحببنى الرياض ... ربما أحبتنى القاهرة ... فمن الطبيعى أن أبادلهم نفس الشعور ...

فلو اتقف الناس جميعا علي عشق ( مدينة واحدة) .. لتجمعنا كلنا في مدينة واحدة وتركنا باقي المدن خاوية علي عروشها !!!

صدقت فى كلامك .. لا تنس ان الذكريات و التجارب هى ما يشكل ارتباطنا أو نفورنا من الاماكن التى تحمل عبق تلك الذكريات أو التجارب

رابط هذا التعليق

يا دكتور محمد ، إش حال انت بلدياتي ! :blink:

بقى معقول مش عارف؟ ولا عشان كيان البلد اتلخبط بعد الزيارة إياها؟..

أعشق توريل والمختلط ، وساعات السكة الجديدة ..

أصاب مهيب كبد الحقيقة ، هناك مدن تحبها ، ومدن تحبك..

أنا مثلاً أحب بورسعيد ، لكنها لا تحبني!.. ولذلك قلت انطباعاتي الإيجابية عنها!..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه يا استاذ شريف مش قادر احب المنصورة فعلا , حاسس انها زى ما الاخ حسام المصرى قال : قرية كبيرة , مع العلم انها اجمل وانظف من عواصم محافظات كتيرة , بس خنقة و زحمة جدا , وعلى قد مساحتها ما فيش مكان للفسح فيها. انا يمكن ساعات احب اتمشى على الكورنيش العصر او بالليل , لكن غير كده بصراحة مش طايقها :D

الاسكندرية

البحر والليل

محطة الرمل والترام

القلعة و المتحف الرومانى

المنتزه و الجرى والتنطيط

الكورنيشششششششششششششششششششششش

بالنسبة لى الاسكندرية بتجرى فى دمى , باموت فيها , باعشقها. يمكن انا ما لفتش كتير بس الاسكندرية هتفضل حبيبتى واكتر مكان بيحبنى فعلا.

بورسعيد

جميلة بس مش باحبها عشان اخلاق اهلها , وليا معاهم تجربة مش ظريفة خالص

الحاجة الوحيدة اللى حبيتها فيها المعدية اللى بينها وبين بورفؤاد , ساعات كنت اقضى الليل كله راكب المعدية من بورسعيد لبورفؤاد ومن بورفؤاد لبورسعيد و انا باصص للقمر :blush:

بورفؤاد

مدينة عادية وهادية بس حبيتها جدا مش عارف ليه؟ كل لما ادخلها باحس بحاجة غريبة , بحنين لحاجة انا ما اعرفش هي ايه؟ , البحر بتاعها حكاية ,غير بورسعيد خالص يمكن البلاج طوله كيلو و نص او بالكتير 2 كيلو لكن هادى جدا والميه رايقة و ما فيش امواج , باحبه جدا و اكتر مكان باحب اصيف فيه.

رابط هذا التعليق

- من أكثر المُدن التي أحبها " المدينة المنورة " ... مدينة لازم تحبها ، ريحها خفيف وبها هدؤ وسكينة غريبة ، بالإضافة إلى إنها صغننه ومحندقة .

- ما كنتش أحب أتكلم عن مكه المكرمة .. لكن كمدينة أنا لا أحبها ولا أتمنى العيش فيها ، لكن كزيارة البيت الحرام .. طبعاً أتمنى أزوره بإستمرار .. وبصراحة بتفكرني بمدينة الأقصر حيث كل شيء تُجاري والناس بتتعامل مع بعض على أساس البيزنس .

- بأحب جداً القاهرة بالرغم من زحمتها ودوشتها وقلة أدبها .. لكن لو حصل وخرجت براها ولو لفترة قصيرة بأحس إني غريب ويسيطر علي إحساس إني في بحر وإني بأغرق ، وتصوروا حتى عندما تزوجت وقضين شهر العسل ولفيت شويه داخل مصر كنت بأعد الأيام عشان أرجع القاهرة ، وبصراحة لم أرتاح لأي مدينة غيرها داخل مصر .

- مدينة أكرهها من كل قلبي هي بورسعيد ، زرتها مرة واحده وحلفت 100 يمين ما أعتبها تاني ، مدينة غريبة تحس إنك هاتتقلب فيها في أي لحظة .

- الرياض برضوا فيها حاجات كثيرة من القاهرة وأشعر فيها بالراحة النفسية ، لكن حاسس إفيها ني عايش مستشفى مُعقمة ونفسي دايماً تهفني على الرمرمة بتاعت القاهرة ، لكن في نفس الوقت أكره جده والخُبر عشان رطوبة الصيف .

- أسوان مدينة زي العسل وناسها عسلين في بعض وجوها جميل وبرضوا لازم تحبها بعكس الأقصر . ، ومنذ 91 لم يفارق خيالي منظر أسوان وذكرياتي في رحلة شخصية سياحية قصيرة لها وخصوصاً صوت المراكبي اللي كان مودينا معبد فيله وهو عمال يغني بالنوبي وكنت أنا وأحد أصدقائي ومستمتعين جداً ومش عاوزين الطريق يخلص وكل ده بخمسة جنية ( يا بلاش .. ده شريط محمد منير يمكن وصل 15 ج دلوقت :blink: )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

من اجمل ما قرأت في هذا الموضوع الجميل

ولاحساسي أن هيعبر تماما عما بداخلي تجاه تلك المدن

وجدت نفسي أنقل فقط ما قاله الفاضل حسام المصري

مكة المكرمة... (( و طبعا الحرم خارج الموضوع. بلد قاتله بكل المعاني. الجو.. كانك فرخة بلدي ضعيفة الجسم، صغيرة السن، محطوطة بين شواية سمك من فوق، و قلاية زيت من تحت. نسمات اخر الليل كفيلة بجدارة و بمنتهى السهوله تسحب كل الرطوبه اللي في وشك. جو لا يحتمل. و كل دا بالرغم من ايه؟؟ وجود اجهزة تكييف في كل مكان. سبحانك يا رب. اما الناس.. مش عارف اذا كانوا ناس ولا حاجه شبه كدا. المشاعر.. يعني ايه؟ محدش هنا سمع عنها. حسن المعاملة.. ليه؟؟ انت مش بتاخد مراتبك، عاوز ايه تاني؟ هو طمع يا اخي؟ طيب الاحترام.. روح المحل اللي هناك و اساله، بيقولوا الحكومة منعت استيراده لانه مش مناسب لعاداتنا و تقاليدنا. مفاضلش غير المباني.. و للأسف.. ولا حاجه. مجرد علب اسمنت و حديد كبييييره، و ساعات ضخمه جدا. لكن برده مفيش جمال. زيها زي كل حاجه هنا. مبهرة للحظات و بعد كدا تلاقيها.. وحشه بجد. متفهمش المبنى دا على اي طراز بالزبط. حاجه كدا زي المساكن الشعبية بتاعتنا في مصر، لكن منقوعة في رخام. حتى الرخام دا مش مديها جمال. مش عارف.. يمكن انا اللي مش عاوز اشوف المكان جميل. ممكن برده. الغربه في النهاية سجن. واسع او ضيق.. سجن.))

وكذلك الفاضل سي السيد

((من أكثر المُدن التي أحبها " المدينة المنورة " ... مدينة لازم تحبها ، ريحها خفيف وبها هدؤ وسكينة غريبة ، بالإضافة إلى إنها صغننه ومحندقة ))

وهذه المدن ةالوحيدة التي أتمنى أن اموت وأدفن فيها، أما في غيرها فيستوي التراب.

ومن مدن المملكة كذلك الرياض:

مبهرة في أضوائها وليلها وتنظيمها ، قاتلة في حرها و جفاف جوها وبداوة أهلها.

الدمام : جميله وأهلها - سعوديون شيعة- ذوق عالي و أدب جم ..

مصر : أصل الحكاية

القاهرة : مصر القديمة والحسين والسيدة .. ليل ساحر ونهار متحرك وحي ..

مصر الجديدة : بنت عز بصحيح .. أحببت فيها انها (محندقة)

الزمالك : مش مصري !!

امبابه وبولاق الدكرور : يا نهار مش فايت

الصين الشعبية .. دي عايزه شغل بعد الظهر دي !!

الاقصر : رائعة ، ناس وحجاره

أسوان : الزكريات مع الصحبة الجميلة فقط

النيل غجري عربيد ، ينقلك ف لحظة الف مليون سنة قبل الميلاد

مطروح : مياه نقية .. حتى إشعار آخر .. وشعب بدوي طيب

بورسعيد : أيام زمان - قبل الحادثة -

جمصة ورأس البر : مصيف المدرسين الهاديء

العريش : حب من أول نظرة ..

رفح المصرية : كانها دموع ابنتي بعد موتي

ودمتم سالمين

فرانكفورت : الماكينة الالمانية تعمل في صمت

ميلانو : مصرية حتى النخاع

تورنتو : شابه جميلة تعشق بهرج الملابس و (تدوخ) المهاجرين وراها .. بلا طائل !!

رابط هذا التعليق

عزيزي هادي.. مجرد سؤال.. [رفح المصرية كانها دموع ابنتي بعد موتي] يعني ايه؟

عزيزي حسام

تعرف أن رفح هي مدينة تم تقسيمها الى رفح فلسطينية ورفح مصرية

فأكثر ما يحز في قلبي

هو أن تقف في مكان من أرض مصر

ترى فيه العلم الاسرائيلي يرفرف على الجانب الآخر

ولا يفصلكم بالطبع سوى ممر بين الاسلاك الشائكة بعرض 6 امتار تقريباً

وترى الأهل على الجانبين

وقد تم تفريقهم قصراً عند التقسيم

وكيف يتواصلون من بعيد

وكأنه الماء البارد يمر فوق شفى العطشان الذي مزق العطش حلقه

ويمد عنقه الى الماء فلا يصل اليه ولا يرتوي

والبيوت التي هُدمت

تبكي ذكريات وضحكات و ليالي سمر

اغتيلت في لحظة ، و طواها الزمن

لذلك شعرت أن تلك المدينة الحزينة

كطفلة تبحث عن أبيها ، عمن يحميها من شراسة الاسلاك الشائكة التي مزقت وجنتيها

عن ابيها السند

والحمى

والدفء

وكما تعرف فإن مصر لم تقدم لأهل سيناء بعد التحرير

1 / 10 من خدمات كان يوفرها الاحتلال الصهيوني

فهذا معنى آخر لفقدان الاب

ولك جزيل الشكر والتقدير

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

من المدن اللي بعشقها

القاهرة

كل المتناقضات وشوش بشربجد بحبها بعنف وبشدة واكرها والعن ابوها واعود لها وانا مشتاق ( بتصرف لصلاح جاهين ) بحبها حب غريب

الاسكندرية

أجمل ليالي وشقاوة

مسقط سلطنة عمان

اتربيت فيها وعشت معظم حياتي فيها بعشقها و اعشق اهلها وكل طوبة وحبة رمل فيها ليا ذكرى

مكة والمدينة

احساس رائع ميتوصفش

دبي

سحر الشرق وفتنة الغرب

نيودلهي

مش عارف بحبها ولا لأ

ناس كتير وزحمة وروائح البخور والزيوت والبهارات خليط غريب وعجيب ومن العادات و الديانات

بكره فيها الشحاتيين اللي بينقضوا عليك زي الناموس

مدن بكرها

المنوفية

لاني شفت فيها يومين سود لا داعى لذكرهم

بورسعيد

علشان انضربت فيها كان الاهلي غلب المصري ولا مش عارف ايه اصل انا ماليش فى الكورة وشافوا العربية مكتوب عليها القاهرة وكنت جايب ايشارب احمر لأمي الله يرحمها (مش أحمر أحمر لأ أحمر محترم )

المهم لقيت كم من الشتايم والضرب مخلوش

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 6
      جدار ومدنٌ خلف الأسوار قصة من بين ثنايا قصص المأساة ، تجسدها قصة هذا الجدار عنصرية ، نازية ، وربما كانت في نظر البعض منطقيه إسمها واقع القوة في منتصف العام 2002 ، افاق سكان الضفة الغربية ، على قرار البدء بتنفيذ الجدار ، هذا الجدار الذي يحول الضفة الغربية إلى سجن كبير ، ويجعل من مدنها وقراها ، مقتطعات ، ربما في بعض المناطق ، يخال للمرء انه يسكن داخل صندوق صغير ، يشتد عليه لدرجة تكاد تخنقه . فكرة الجدار كانت فكرة قديمه ، فقد تحدث عنها قديما بن غريون ، كما وضع خطة تنفيذها موشيه شاحال ، عن
  • أضف...