اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بخصوص المسمى الوظيفي (فني المونيوم)

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخوة الكرام
حياكم الله وكل عام وحضراتكم طيبين

عندي استفسار
انا جايلي تأشيرة عمل بمسمى وظيفي (فني المونيوم) وانا فى الاساس بكالريوس تربية نوعية، لما هروح هناك هشتغل زى فنى حاسب الي..
روحت اغير المسمى الوظيفي فى البطاقة (قالولي لازم تجبلنا شهادة من مكتب العمل بالمهنة المطلوبة او التأمينات)
روحت مكتب العمل ملقتش المسمى الوظيفي دا فى الجدول عندهم، فقالولي لازم تجيب صورة من التأشيرة، كلمت الراجل السعودي يرسلهالي فارسلي (تذكرة مراجعة تأشيرات) مكتوب فيها كل المهنة اللى هو عاوزها (يعنى التأشير مفيش اسماء فيها لسه) وبالفعل دخلت على النت وتأكدت من بياناتها .... روحت بيها لمكتب العمل قالي روح بيها للقوى العاملة بالمحافظة (الدقهلية - مصر) روحت هناك قالولي المسمى دا مش عندنا، تقدر تروح تسأل التأمينات، روحت التأمينات فى (طلخا) قالولي مفيش المهنة دى، والباشا المسئول قالي خليهم بيعتولك التأشيرة باسمك والعقد كمان وروح بيهم على الاحوال المدنية -ودا لسه غير متوفر - ...
فما هى نصائحكم اخواني الكرام
صراحة اتخنقت
لا عارفين نعيش بعد ارتفاع الاسعار ولا عاوزين يسبونا نغوور

رابط هذا التعليق

أدعو لك بالتوفيق و أعتذر بجهلي في مسألة العمل بالخارج

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

عندي سؤال لماذا تريد تغيير المهنة في البطاقة ؟ ما هي الجهة التي تطلب هذا التغيير ؟

آسف إن مشاركتي هذه لم تضيف للموضوع

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

أدعو لك بالتوفيق و أعتذر بجهلي في مسألة العمل بالخارج

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

عندي سؤال لماذا تريد تغيير المهنة في البطاقة ؟ ما هي الجهة التي تطلب هذا التغيير ؟

آسف إن مشاركتي هذه لم تضيف للموضوع

اشكرك جزيل الشكر اخى الكريم على مساهمتك بالموضوع

عشان اغير المهنة فى الجواز لازم تتغير فى البطاقة الاول للمهنة اللى هتكون فى التأشير والعقد

رابط هذا التعليق

هل السلطات المصرية هي التي تطلب أن تكون المهنة في جواز السفر متطابقة مع المهنة في التأشيرة و المهنة في العقد ؟

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

هل السلطات المصرية هي التي تطلب أن تكون المهنة في جواز السفر متطابقة مع المهنة في التأشيرة و المهنة في العقد ؟

نعم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      قال سامح شكرى وزير الخارجية إنه لا توجد رغبة إثيوبية فى التوصل إلى اتفاق بشأن سد النهضة.وأشار وزير الخارجيةعرض الصفحة
    • 2
      مساء الخير جميعا، مؤخرا شوفت بوست على الفيسبوك ان تصاريح العمل اصبحت الزامية للسفر. فا كنت عايز استخرجه عشان اأمن نفسى،  لكن فى بعض المصادر و مواقع الجرائد قرأت ان يجب ان يكون هناك عقد عمل فا حبيت انى اتأكد من هذه معلومة لأن عقد عملى بالغة الهولندية و انا مضيت عليه اونلاين، و بالتالى هيكون مطبوع.... فا مش ضامن رد فعل الضابط الى هسلمه المستند ده رد فعله اه.
    • Guest د. مدحت خفاجي
      0
      الى الملك سلمان بن عبد العزيز وولى عهد الامير محمد بن سلمان يجب اعادة النظر فى التورط فى المستنقع اليمنى درس التاريخ يقول ان كل البلاد الاستعمارية او القوية فشلت فى استعمار او احتلال البلاد الجبلية. واول تجربة كانت للجيش البريطانى فى اواخر القرن التاس عشر فى افغانستان وكانت اقوى دولة عسكرية فى ذلك الوقت وكانت تحتل اكثر من نصف دول العالم. ولم يعود حيا من حملة مكونة من ١٧ الف جندى الا واحدا لم يقتلوه حتى يخبر الجيش البريطانى بما حدث حتى لايعود ثانيا. وبذلك رفضت بريطانيا احتلال اكثر من عدن واليمن
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، لو سمحتم لازم أسافر بكرة على السعودية ضروري بناء على طلب صاحب العمل، ومعلمتش تصريح العمل، فهل ينفع أسافر من غير ما أعمله ولا ممكن يرجعوني من المطار؟   أرجو من حضراتكم الرد سريعاً لأني خايف يكون فيها مشاكل.
    • 16
      السلام عليكم لي قريب كان هناعمرة واتخلف واشتغل هنا ونزل ترحيل وبصم من 3 سنين والكل بيقول لازم يعدي عليه 5سنين عشان يرجع تانى على فيزا تانى حابب اتاكد من مده الخمس سنين وهل حد يقدر يتأكد هل البصمة موجودة ع السيستم لسه ولا سقطت لانه خايف يشتري فيزا تانية ويرجع من المطار ويخسر فلوسه كلهاالموضوع هام جدا وضروري رقم الحدود اللى كان داخل بيه هو 5614280807 رقم الجواز 1081396 شكرا
  • أضف...