اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نفسي أرجع مصر

Recommended Posts

سلام عليكم

معلش موضوعي ساذج شويه بس مش لاقي حد هنا اتكلم معاه في الشغل ولا في البلد

انا شغال بقالي شهر وكام يوم من ضمن 3 شهور تجربة . وحصلت ظروف قهرية لازم لازم لازم ارجع مصر بسببها .. بس مش عارف اكلم الكفيل خايف اكلمه يحطني في دماغة كعاده اللى بسمعه هنا من المدير قالى لو مشيت مش هيبقى غير واحد شغال يعني هتبقى مصيبة بالنسباله .. استني لما اللى في اجازة يرجع وبعدين كلمه .. وطبعا لو استنيت لما اللى في اجازة يرجع هتحصل مصيبه لإني هكون عديت ال3 شهور وبالتالى لازم اكمل عقدي سنتين .. ودي كارثه كبرى بالنسبالي مش عارف اتخلص منها ازاي .. انا مستعد ارجع بأي ثمن بس ارجع انشالله ترحيل

نفسي ارجع هموت وارجع مش عارف اعمل ايه ... اجازف واكلمه ولا اعمل ايه .. طبعا مامعيش اقامة ولا جواز انا ماشي بصورة الجواز بس .. كوابيس وخيالاات مرعبه كل يوم وهتجنن بالله عليكم ارشدوني ..

وبجد كلمة اخيرة .. اي حد بيفكر يجي الغربة لازم يفوق ويعرف انه جاي جهنم

تم تعديل بواسطة Ahmed Naguib
رابط هذا التعليق

وعليكم السلام يا حاج / احمد

موضوعك بسيط جدا جدا جدا

وبالظبط نفس اللي حصل معي مع اختلاف

انك عاوز ترجع باي شكل

وانا كنت مصمم على السفر بأي شكل

وسافرت وحصلت مشكلة ورجعت

بعد ما خسرت الجلد والسقط زي ما بنقول في مصر

عموما ...........

انت حاططنا في خانة اليك يعني لا انت عاوز تسيب الشغل نهائي

ولا عاوز تستني ؟

لازم تاخد قرار عشان نقدر نساعدك عليه

لو الظروف لا تحتمل سفرك ارجع بلدك وعيش ظروفك اللي حصلت وقضاء ربنا كل خير

لو الظروف تحتمل الانتظار لحين فوات فترة الاختبار .

ليس لديك سوي الصبر والانتظار والايام بتعدي بسرعة

وعلى كل حال فترة التجربة يعني هتسافر على حسابك

لو قررت ترجع لانك انت اللي طلبت السفر

اخيرا وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

ألا كل شئ ما خلا الله باطلا

رابط هذا التعليق

انا ماعنديش مشكله في دفع تكاليف السفر بس المشكله في ازاي افاتح الراجل في الموضوع .. الموظفين الي هنا بيخوفوني وبيقوولولي مش هيرضي وهيعمل فيك وهيسوى ... انا دلوقتي بتعامل مع مجهول مش قادر اواجه .. ربنا يعيني والله انا في كرب مايعلم فيه الا الله

رابط هذا التعليق

الموضوع بسيط ان شاء الله

احسن حاجة ادخل على موقع مكتب العمل دا

http://portal.mol.gov.sa/ar/Locators/Pages/default.aspx

وابعت لهم على الميل المشكلة بالتفصيل ولو امكن صورة العقد وهما فيدوك تعمل ايه

وشوف كمان نظام العمل على نفس الموقع فيه معلومات قيمة كتير

وبالتوفيق

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      من مدة لا أعرف منذ متى  و أنا أظنني قاربت الثمانين من عمرى و لكنى لم آخذها بجدية اليوم فوجئت أنى سأكمل الثمانين بعد يومين ثلاثة لن أعود لقصيدة الأعشى  سئمت تكاليف الحياة ...... و لكني سأقول
    • 16
      صرح الرئيس السيسي منذ قليل التصريح التالي: "لو مش عاوزينى ابقا موجود هنا أنا معنديش مشكلة" وقال أيضا: "لو كلامي مش عاجبكم نعمل استفتاء اقعد او امشي " وانا عن نفسي واعتقد معايا مصريين كتير بنقول لك بعلو حسنا ميرسي و مش عاوزينك بالمناسبة انا مش اخوان عشان بس التهمة المعلبة الجاهزة دي بقت ماسخة اوي ياريت يكون قد كلمته ويعمل استفتاء بدون قمع ولا بطش ونشوف ال ٥٤ مليون اللي طنشوه رايهم ايه 
    • Guest وحداني حعيش كدة وحداني
      5
      لم أصب بالجنون بعد … لكني أعاني من الوحدة  التي يفرضها على السن. تذكروا بيت الشعر الذي يقول سئمت تكاليف الحياة ... الخ أذوب حزنا عندما أتصل بأحد الأصدقاء  و اصدم عندما أعرف أن غادرنا  … تكرر هذا الامر معي اربع مرات في غضون  هذا العام اقرأ الصحف و المجلات و اناقشها مع نفسي و. بما مع من يزورني من الاهل و اشعر بالوحدة لأنني و هم لسنا على نفس الموجة  سنا و ثقافة  ليس في شرقنا العربي من يهتم بكبار السن  نفسيا  ربما الفكرة دعهم ؤغادر ن في هدوء. و سؤالي هل أغامر بزيارة طبيب نفسي ؟  
    • 21
      - إستريح علي الشيزلونج دا و أحكي لي... - أنا يا دكتور ناشط سياسي.. و كنت عامل النهاردة ثورة عشان أرض مصر ما تتباعش... - أرض مصر اللي هي "بلد معفنة و ظالم أهلها" و "يا رب هجرة" و "إمتي تتضرب بالنووي" و "يا رب أمريكا تحتلها" و "ادوا مرسي فرصة" و هو بيبيع حلايب و شلاتين و سينا و مستعد تتنازل عن جنسيتها بعلبة سجاير؟ - أيوه... - تمام كمل.. - اتفاجئت إن الشعب الحقير العبيد الـ... - اللي هم في نفس الوقت غلابة و مساكين و نازل تعمل ثورة عشانهم؟ - أيوه
    • 14
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،، صراحه لا اجد حرجا في ان اعرب عن حزني الشديد واسفي ايضا لكل من حولي لما يتضح كل يوم من امور اجد نفسي امامها عاجزا عن الحديث من اساسه والخوض فيها، ولا اريد ان اكيل الاتهام لشخص بعينه ولكن الظاهر الواضح ولو اعتبره البعض دهاء سياسي أو ما شابه ولكنه في نهايه الامر فهو قول غير الحق وقد فعلها الاخوان وشاركوا في الانتخابات الرئاسية بعد ان قالوا خلاف ذلك، وبغض النظر عن الاسباب والمسببات او التغيرات الحاصلة فقد نقضوا ما قالوا ولم يلتزموا به، ناهيك عن ما حدث مع الشيخ أبو
  • أضف...